Rafiq Yusifoğlunun sənət
dünyası
Müstəqillik
illəri Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafında xüsusi xidmətləri olan qələm
sahiblərindən biri də tanınmış şair, ədəbiyyatşünas,
Azərbaycan Respublikasının Əməkdar mədəniyyət
işçisi, ədəbi mükafatlar laureatı, filologiya
elmləri doktoru, professor Rafiq Yusifoğludur.
Rafiq
Yusifoğlu ədəbi fəaliyyətə hələ orta məktəbdə
oxuyarkən başlayıb, 1966-cı ildən şeirləri,
məqalələri ilə mətbuatda çıxış
edib. Gənc şairin ilk yaradıcılıq nümunələri
nüfuzlu qələm sahiblərindən Süleyman Rüstəm,
Əli Vəliyev, İsmayıl Şıxlı, Hüseyn
Abbaszadə, Bəxtiyar Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Qasım
Qasımzadə, Qabil, Nəriman Həsənzadə, Məmməd
Araz, Tofiq Bayram, Fikrət Sadıq, Hikmət Ziya, Tofiq Mahmud,
İlyas Tapdıq, Zahid Xəlil və başqaları tərəfindən
yüksək qiymətləndirilib.
Rafiq Yusifoğlunun
yaradıcılığında ən önəmli yeri tutan
sahə poeziyadır. Müstəqillik
illərində onun "Aylı cığır", "Qəm
karvanı", "Həsrət köçü", "Təzə
sevdalara doğru", "Ayrılığın qəm
hasarı", "Həsrət sazağı",
"Sevdalı sabahlar", "Eşqin qarlı
yollarında", "Dəniz, sən və mən",
"Könül səltənəti", "Arzular kəhkəşanı"
adlı sanballı şeir kitabları nəşr olunub, bu
kitabların hər biri haqda mətbuatda mütəxəssislər: ədəbiyyatşünas
və dilçi alimlər, şair və yazıçılar
tərəfindən xoş sözlər söylənilib, Rafiq
Yusifoğlunun poeziyası müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
səciyyəvi, istər mövzu və problematikası, istərsə
də sənətkarlıq xüsusiyyətləri ilə diqqəti
cəlb edən nümunələri kimi dəyərləndirilib.
Xalqın
taleyüklü problemlərinin bədii əksi müstəqillik
illəri Azərbaycan poeziyasının, o cümlədən də
onun tanınmış, istedadlı nümayəndələrindən
biri olan Rafiq Yusifoğlunun yaradıcılığı
üçün xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Hələ
Sovet hakimiyyəti illərində belə müstəqillik,
azadlıq ideyası şairi daim düşündürən
problemlər olub. Onun hələ 60-70-ci illərdə yazıb
mətbuatda çap etdirdiyi "Nə var, nə yoxdur",
"Araz haqqında düşüncələr",
"Avrora", "Düz-əyri" və s. bu kimi
şeirlərinin sətiraltı mənasında etiraz motivləri
güclü idi.
"Mənim
imzam" şeiri xalqımızın tarixini, onun mədəniyyətini
dananlara şairin etirazı idi. "Mənim imzam məni danan
nadanın həkk olunub ocağının daşında",
"Məni görmək istəməyən gözlərə
mənim imzam bıçaq olub sancılar" deyən
şair şeirini nikbin bir sonluqla bitirirdi:
Bir
gün tarix yapışacaq yaxamdan,
Kim salacaq
bu işləri nizama?
Övladımın
damarında axan qan,
Təmizdisə,
zaval yoxdu imzama.
Xalqımızın müstəqillik uğrunda apardığı
mübarizənin, onun başına gətirilən müsibətlərin
bədii əksi onun 20 Yanvar, eləcə də Qarabağ hadisələri
ilə bağlı yazdığı "Azadlıq",
"Yanvar rübailəri", "Qərənfilə dəyən
güllə", "Tərəzinmi xarab olub, Pərvərdigar",
"Çağadır hələ", "Yuxular
görürmüşük", "Laqeydlik ulu xalqın
belini büküb", "Qaçqın heykəllər"
və onlarca bu kimi şeirlərdə mübarizəyə
çağırış, motivləri
güclüdür.
Şairin
hərbi vətənpərvərlik mövzusunda
yazdığı silsilə şeirlər əsasında
hazırlanan "Bütün Azərbaycan əsgər
olmalı" adlı televiziya tamaşası böyük rəğbətlə
qarşılanıb.
Rafiq
Yusifoğlunun rəngarəng mövzulu şeirlərində
hadisələrə xalqın mənəvi-əxlaqi dəyərləri
prizmasından nəzər salınır. Bu baxımdan onun
"Vətən uğrunda", "Qarabağ əlili",
"Bəsdir təriflədik bu boz sərçəni",
"Haqqın yolu", "Azadlıq labirintində",
"Tıxac", "Canavarlar" və başqa şeirləri
diqqəti cəlb edir.
Fikri
ümumi sözlərlə yox, bədii detallarla vermək bacarığı
Rafiq Yusifoğlunun poetik üslubu üçün səciyyəvidir. Məsələn, "Vətən
uğrunda" şeirində Qarabağ döyüşlərində
şəhid olan keçmiş
şagirdi haqqında şairin yazdığı bu misralar
oxucunu düşündürür: "Vətən"
şeirini əzbərləyə bilməmişdin, ancaq vətən
uğrunda ölməyi bacardın". Yaxud
"Boşalmış kənddə tək qalan köpəyin
nəğməsi" adlı şeirdə zəncir evindən
qaçarkən iti açıb buraxmağı unutduğu
üçün əzab çəkən
soydaşımızın həyəcanlarını, eləcə
də düşmənlə üz-üzə qalan tənha
köpəyin bədii obrazını yaratmaq vasitəsinə
çevrilib:
Ev soyuyub,
ocaq sönüb,
Durmuşam
bir küncə sinib.
Bu həyətə
sədaqətim
Boynumda zəncirə
dönüb...
Rafiq
Yusifoğlu poeziyasının mövzu və problematikası
çox zəngindir. Onun ulu yaradan, həyat, ölüm, təbiət
və cəmiyyət hadisələri ilə bağlı fəlsəfi
düşüncələri, vətən təbiətinin
gözəlliyinə həsr elədiyi, müqəddəs
sevgi duyğularının bədii əksini verən şeirləri
öz həyatiliyi, emosionallığı, hadisələri
yeni şəkildə mənalandırmaq bacarığı ilə
diqqəti cəlb edir. Şeirlərin hamısında həyat
hadisələrindən doğan yeni orijinal fikirlər adamı
düşündürür, onu həyəcanlandırır.
Poetik düşüncə tərzinin bənzərsizliyi Rafiq Yusifoğlu
poeziyasının ən aparıcı cəhətlərindəndir.
Xalq
şairi Nəriman Həsənzadə "Azərbaycan gəncləri"
qəzetinin 10 avqust 1971-ci il tarixli nömrəsində gənc
qələm dostu haqqında çap olunan "Uğurlu
yol" adlı məqaləsində yazırdı: "Rafiq
Yusifoğlunun şeirlərində mənim xoşuma gələn
təfəkkür aydınlığıdır. Fikri
çılpaq şəkildə yox, poetik ifadələrlə,
obrazlı dil ilə, həm də asan başa düşüləcək
bir şəkildə oxucuya çatdırmaq onun şeir
yaradıcılığının məziyyətləri kimi
yadda qalır".
Filologiya
elmlər doktoru, professor Məhərrəm Qasımlı isə
Rafiq Yusifoğlu poeziyasının digər bir məziyyəti
haqqında söhbət açırdı: "Rafiq
Yusifoğlunun poetik axtarışlarında əşya və
hadisələrin, eləcə də təsvirə cəlb
olunmuş mənzərənin üzdə olmayan, ilkin
müşahidədən yayına bilən içəri cizgilərini
əyaniləşdirməyə meyl güclüdür.
Özü də bu səpkili şeirlərdə
yığcamlıq və lakoniklik aparıcıdır"
("Ədəbiyyat və incəsənət", 3 noyabr
1989).
Doğrudan
da, şairin poeziyası ilə tanışlıq göstərir
ki, Rafiq Yusifoğlu dilin incəliklərinə yaxından bələd
olan, sözün üstündə zərgər dəqiqliyi ilə
işləməyi bacaran bir qələm sahibidir. Onun şeirlərindəki
poetizmlər adamı heyrətləndirir,
düşündürür.
Müraciət
etdiyi hər bir mövzuda rəngarəng poetik fiqurlardan istifadə
etməyi bacaran Rafiq Yusifoğlu gözəl peyzajlar, portretlər
yaratmaq ustasıdır. Özünün Azərbaycanın dilbər
guşələrindən birində - Qubadlıda dünyaya
göz açması, yurdumuzun mənzərəli yerlərini
qarış-qarış gəzməsi, əlli ilə
yaxın bir müddətdə hər səhər Xəzər
dənizinin sahillərinə getməsi onun peyzaj lirikasına həyatilik gətirən
amilə çevrilmişdir.
Şeirləri
göstərir ki, Rafiqin peyzaj lirikası seyrçi təsvirlərdən
çox uzaqdır. Həssas şair müşahidəsi, təbiət
cisimlərinə, hadisələrə yeni gözlə
baxıb onu dəyərləndirmək bacarığı təkcə bənzərsiz təbiət
lövhələri yaratmağa deyil, predmetləri bədii
obraz səviyyəsinə qaldırmağa da
yardımçı olur.
Şair hər fəslin özünəməxsus poetik
elementlərini tapa bildiyi üçün yaratdığı
lövhələr canlı, sirayətedicidir. Rafiqin hələ ilk şeirlərini
oxuyub ona xeyir-dua verən Məmməd Araz yazırdı:
"Rafiq Yusifoğlunun "qış" şeiri
maraqlıdır.
Müəllif
özünəməxsus boyalarla, səmimi yumorla
qışın portretini yaratmağa çalışır.
Yaşından asılı olaraq hər kəsin
qışı necə qəbul etdiyini poetik dillə təsvir
edir, əsasən də buna nail olur: Qış da bir
qocadır, ancaq nədənsə Onun qocalarla söhbəti
tutmur" ("Sovet kəndi" qəzeti, 3 aprel 1969).
"İndicə
yağacaq bahar yağışı, Göylərdə bir qərib
bulud kişnədi" misraları ilə başlayan şeirdə
"çiçəyi çırtlayan budaqlar",
"göylərə baş çəkən dağlar",
"çiçəyin gözündən öpən
meh" və sair maraqlı peyzaj cizgiləridir.
Bu necə
cığırdı, bu necə yoldu,
Yarır
toranlığı durnanın döşü.
Qardaş,
bir başını yuxarı qaldır,
Ayın
danışdığı nağılı eşit.
Yeri gəlmişkən
onu da qeyd edək ki, şairin poeziyasında maraqlı
yağış, ay, yarpaq, çiçək obrazları
yaradılmışdır.
Rafiq
Yusifoğlu ənənəyə yaradıcı münasibət
bəsləyən şairlərimizdəndir. Onun şeir və
poemalarında folklor, klassik və dünya ədəbiyyatı
ənənələrinin yaradıcı şəkildə
davamı və inkişafını görürük. Şair
əsrlərin sınağından çıxmış
bayatı, gəraylı, qoşma janrının yeni maraqlı
nümunələrini yaratmış, istər heca, istər əruz
vəznindən, istərsə də sərbəst şeirin zəngin
poetik imkanlarından məharətlə istifadə etməyi
bacarmışdır. Həm folkloru, klassik və dünya ədəbiyyatını,
həm də ədəbiyyatın nəzəri əsaslarını
mükəmməl bilməsi Rafiq Yusifoğlunun əsərlərinin
mövzu və problematikasına, eləcə də poetik
strukturuna əhəmiyyətli dərəcədə öz
müsbət təsirini göstərə bilmişdir.
Şairin yaradıcılığına təsir edən ən
əsas amillərdən biri də onun ədəbiyyata həyatın
qaynar burulğanları içərisindən gəlməsi,
görüb duyduğu, yaşadığı, qəlbini həyəcanlandıran,
mütəəssir edən, daim düşüncəsinə
hakim kəsilən hadisələri təsvir etməsi ilə əlaqəlidir.
Uşaq ədəbiyyatı
Rafiq Yusifoğlu yaradıcılığının ən
aparıcı qollarından biridir. Təkcə bir faktı
xatırlatmaq kifayətdir ki, onun indiyədək orta məktəb
dərsliklərinə düşən əsərlərinin
biblioqrafik göstəricisi üç yüzü adlayıb.
Şairin uşaq psixologiyasına yaxından bələdliyi,
daim uşaqlarla ünsiyyətdə olması, uzun müddət
uşaq mətbuatında - "Göyərçin"
jurnalında şöbə müdiri, məsul katib, baş
redaktor vəzifələrində çalışması,
uşaq ədəbiyyatı ilə bağlı bir sıra beynəlxalq
tədbirlərdə iştirakı Rafiq Yusifoğlunun bu sahədə
daha ardıcıl fəaliyyət göstərməsinə,
uğurlar qazanmasına səbəb olmuşdur. Onun uşaq
şeirləri təkcə respublikamızda deyil, digər
ölkələrdə də çap olunub rəğbətlə
qarşılanmışdır. Böyük rus şairi,
akademik Sergey Mixalkovun SSRİ-nin süqut elədiyi bir vaxtda
Rafiq Yusifoğluya ünvanladığı məktub bu cümlə
ilə başlayırdı: "Siz bütün həyatınızı
uşaq ədəbiyyatına həsr etdiyiniz üçün
qarşınızda baş əyirəm". - Bu cümlələr
böyük yazıçının təvazökarlığını,
eyni zamanda Rafiq Yusifoğlu yaradıcılığına
münasibətini öyrənmək baxımından maraq
doğurur.
İndiyədək
Rafiq Yusifoğlunun uşaqlar üçün
"Yurdum-yuvam", "Ətirli düymələr",
"Aylı cığır", "Şirin
yağış" (rus dilində), "Böyük arzuya gedən
yol", "Çiçək yağışı",
"Söz çəməni", "Günlərimiz,
aylarımız", "Zamanın qatarı", "Yollar",
"Daha uşaq deyiləm", "Ana dilim",
"Quşlar dünyası", "Qızılı məktublar"
adlı şeir, "Bahar
qatarı", "Şirin yuva", "Dəniz səviyyəsi",
"Elm və helm", "Tapmacalar ölkəsi" adlı
nəsr, "Kitabi-Dədə Qorqud" adlı komikslər, "Ulu yurd yerlərimiz",
"Qoruq və yasaqlıqlarımız" adlı məqalələr
kitabları nəşr olunmuş və bu əsərlərin
hər birinin məziyyətləri
haqqında mətbuatda xeyli yazılar dərc
edilmişdir. Bu məqalələrdən
çıxardığımız ümumi nəticə bundan
ibarətdir ki, Rafiq Yusifoğlu bənzərsiz uşaq
yazıçısıdır.
Şairin
böyüklər üçün şeirlərində
olduğu kimi, onun uşaqlar üçün
yazdığı əsərlərdə də adicə ot,
çiçək, böcək, yarpaq, budaq bədii obraz səviyyəsinə
qaldırılır. Bu baxımdan onun "Çəməndən
ayrılan çiçək", "Balaca qarışqa və
buğda ilə dolu zənbil", "Pəncərədən
baxan budaq","Çiçəyin xahişi",
"Meşədə yarış",
"Qayğıkeş qonşular" və digər şeirləri
xüsusilə seçilir.
Rafiq
Yusifoğlunun uşaq şeirləri
yığcamlığı, aydınlığı, məna
tutumu, obrazlılığı ilə digər şairlərin
əsərlərindən əhəmiyyətli dərəcədə
fərqlənir. Onun əsərlərində uşaq
dünyasının rəngarəng lövhələri məharətlə
öz əksini tapıb. Məsələn, balaca bir şeirə
nəzər salaq:
Barmağımı
kəsmişəm,
Ağrısına
dözmüşəm.
Tez ol
sarı, anacan,
Niyə
ufuldayırsan?
Mənim
yaram ağrıyır,
Sənin
haran ağrıyır?
Şair hər
hansı təbiət hadisəsini uşaq gözü ilə
görüb dəyərləndirməyi bacarması onun poetik
üslubu üçün çox səciyyəvi cəhətdir.
Məsələn, büllurtək şəffaf suyun şəlaləyə
çatanda ağarmasını uşaq belə mənalandırır:
"Qayadan atılanda qorxusundan ağarır" (Qayadan
atılan su"). Yay uzunu gün altında qalan, payızda
saralan yarpaqlara baxan uşaq sərçəyə deyir ki,
ağaca qonma ha, yoxsa közərmiş yarpaqlardan qanadın od
alar ("Közərən yarpaqlar"). Uşağın zirvəsi
il uzunu qarlı olan dağa "sən başı soyuq
dağsan" deməsi,
"Canlı ütü" şeirində çayın parçaya, onun
üstündə üzən ördəyin ütüyə bənzədilməsi,
digər bir şeirində uşağın dilindən
"meşənin qapısını döyürdü
ağacdələn" söylənilməsi və başqa
bu kimi fikirlər təbəssüm doğurur. "Ağ
bayraq" şeirində dalğaları dənizin əlində
ağ bayrağa bənzədən şair yazır:
Dəniz
yaman hirslənib,
Nərə
çəkir, bəs demir.
Ağ
bayraq qaldırsa da,
Təslim
olmaq istəmir.
"Zamanın
qatarı" kitabında R.Yusifoğlu maraqlı bir bədii
forma ilə uşaqlara fəsillər haqqında söhbət
açır. İli qatara, hər fəsli bir vaqona, hər
ayı bir kupeyə bənzədən şair fəsillər
haqqında rəngarəng, bənzərsiz şeirlərini
balaca oxuculara təqdim edir. Bir-birini tamamlayan şeirlər
silsiləsi öz əlvanlığı, rəngarəngliyi,
poetizmi ilə seçilir, maraq doğurur.
Rafiq
Yusifoğlunun uşaqlar, valideynlər və müəllimlər
tərəfindən maraqla qarşılanan "Yollar"
kitabında yolların nə məqsədlə və necə
yaranması, ilk nəqliyyat vasitələrindən
- arabalardan, faytonlardan müasir maşınlara qədər
keçilən inkişaf yolu, hava və su yollarından istifadə
zərurəti haqqında maraqlı, cazibədar bir dillə söhbət
açılır. Kitabda yol hərəkəti
qaydalarının poetik dillə öyrədilməsi təşəbbüsü
də təqdirəlayiqdir.
"Söz
çəməni" kitabını biz şeirlə
yazılan əyləncəli bir qrammatika da hesab edə bilərik.
Çünki burada saitlər, samitlər, nitq hissələri,
durğu işarələri, cümlə üzvləri
haqqında öyrədici səciyyəli yumoristik, bənzərsiz,
bir-birindən gözəl şeirlər
toplanmışdır. "Günlərimiz,
aylarımız" kitabı da son dərəcə faydalı
bir poetik məcmuədir. Burada şairin təqvim şeirləri
toplanmışdır. İlin ilk günündən tutmuş
son gününədək olan əsas tarixi hadisələrin
heç biri şairin diqqətindən
yayınmamışdır. Ən yaxşı cəhət
ondan ibarətdir ki, bu şeirlərin də hamısı
obrazlı, poetik səciyyəli olduğu üçün
yorucu təsir bağışlamır.
Əsərlərini
küll halında oxuyandan sonra bu qənaətə gəlmək
olar ki, Rafiq Yusifoğlunun yaradıcılıq nümunələrinin
dərsliklərə salınması da, onun özünün dərslik
hazırlanması kimi məsul bir işə cəlb edilməsi
də təsadüfi deyildir.
Görkəmli
bir şair, nasir, publisist, tərcüməçi kimi
tanınan və sevilən Rafiq Yusifoğlu həm də həyatını
ədəbiyyatın tədqiqinə, təbliğinə həsr
edən zəhmətkeş bir alimdir. Onun "Azərbaycan
poeması: axtarışlar, perspektivlər", "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları", "Müasir ədəbi proses və ədəbi
tənqid", "XX əsr Azərbaycan poemasının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri", "Ədəbi-nəzəri
fikrin inkişaf mərhələləri" kitabları
sanballı elmi tədqiqat əsərləridir. Ümumiyyətlə,
istedadlı şair, ədəbiyyatşünas Rafiq
Yusifoğlunun sənət dünyası çoxşaxəli, zəngin və cazibədardır.
Onun əsərləri həm ideya-məzmununun yeniliyi, həm
də bədii sənətkarlığı ilə diqqəti
cəlb edir.
Məmməd ƏLİYEV
filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2015.- 23 oktyabr.- S.8.