Uzun sözün qısası
Dostum Fikrət Sadıqa bir qədər
gecikmiş yubiley güldəstəsi
Uzun şeirləri xoşlamıram. Bu fikrin mübahisə
doğuracağını düşünərək dəqiqləşdirirəm:
Nəsiminin “Məndə sığar iki cahan, mən bu cahana
sığmazam” və ya Molla Pənah Vaqifin “Mən cahan
mülkündə mütləq doğru halət görmədim”
şeirləri nə qədər uzundurlarsa belə, daha da uzun
olsaydılar onlardan yenə də doymazdıq. Söhbət,
böyük Sabir demişkən, “Cəridəsi dolmaq
üçün mətləbi uzadan” şairlərdən
gedir.
“Cəridə” sözünü “şeir” sözüylə
əvəz edin, içi, Allah bilir, nəylə doldurulmuş
uzun-uzadı sicilləmələr gözünüz
önünə gələr. Şimali Azərbaycanda
da, Cənubda da elə “şeir” yazanlar var ki, bir sözün
dilimizdə mövcud olan bütün qafiyələrini
bitirib-tükətmədən nəfəslərini dərə
bilmirlər.
Fikrət Sadıqın da uzun şeirləri var, amma məsələn,
“Ah, bu qəzavü qədər” yaxud “Yalnız qocalanda bilirsən
bunu” uzun şeirlər olsa da, hər bəndi yeni fikirlə,
başqa duyğularla, ayrı çalarlarla dopdoludur. Əlbəttə,
Fikrətin başqa uzun şeirləri də uğurludur, amma mənə
görə, onun poetik təkrarsızlığı məhz “Kəsə
sözlər” adlandırdığı miniatür şeirlərindədir.
Bu şeirlərdə Fikrətin dilimizə bələdliyi,
dil sərrastlığı, dil həssaslığı əks
olunur. Şair dilin müxtəlif anlamlı ifadələriylə
oynamağı, sözləri fırlatmağı əla
bacarırsa da, bunu oyuncaq kimi, dillə əylənmək məqsədiylə
etmir, fikrin, obrazın, deyimin gözlənilməz
dönüşlərini tapır. Fikrətin
belə şeirlərində həm onun incə yumor hissi, həm
aforistik düşüncə tərzi, həm də dərdi-məlalı
aşkarlanır.
F.Sadıq böyük mətləbləri kəsə
şəkildə, dərin fikirləri yığcam
ölçüdə, uzun sözün qısasını deməyi
bacaran şairdir.
Bu sayaq
şeirlər iki misradan da ibarət ola bilər:
Gördün
çətindi sual,
Dinmə,ağzına su al!
Bir
neçə sətirdən də:
Qoy
başını çiynimə gülüm
Qoy uzansın bu qatarın yolu.
Çiynimdə
daş daşıdığım olub,
Dərd daşımağım olub.
Bu da qismətimdə
varmış:
Çiynimdə
gözəllik də daşımalıyammış!
Qoy
başını çiynimə, gülüm!
Qoy uzansın qatarın yolu.
Fikrətin
miniatürlərində bayatılarımızdakı kimi
qısa, yığcam, tutumlu şəkildə ömürdən,
taledən şikayət də ifadə olunur, zamanın təzadlarından
giley-güzar da, dünyanın ədalətsiz gərdişindən
narazılıq da... Amma eyni zamanda həyatın
gözəlliyinə heyranlıq da, ciddi qayğılar
içində xəfif bir təbəssüm də sezilir.
Qonaq
yeyib-yatar
Deyib-gülər,
İnsan,
bu dünyada
Qonaqdırsa
əgər,
Niyə işləsin, axı, niyə?
Qonağı işlədərlər məgər?
Ən
kövrək insani hisslər təbiətlə vəhdətdə
canlandırılır Fikrət poeziyasında:
Yarpaqsız
ağacda
Yaşamaq
istəyir sonuncu yarpaq
Tək əliylə
bərk-bərk
Yapışıb
budaqdan
Tək əldə
gücə bax!
Bu, motiv -
ömrün ahıl çağında da yaşamaq həvəsi,
dünyadan doymamaq hərisliyi son illərin şeirlərində
sıx-sıx səslənir:
Mənim
bu bəlalı, bu uzun ömrüm,
Göz açıb yumunca keçdi deyirəm.
Hər
gün bu ocağa kimsə daş atdı,
Hər
günüm quş olub uçdu - deyirəm
- söyləyərək bədbinləşən
şair özü-özünə öyüd də verir:
Bir gileyə
dəyməz dünya
Nə lazım bunca şikayət.
Fikrət Sadıqın hər bir əllaməçilikdən, süni “qəlizlikdən”, yalançı “müdriklikdən” xali olan şeirlərində həqiqətən də çox dərin mətləblər var. Kainata sanki kosmik bir bucaqdan baxaraq günəşi, ayı, ulduzları və planetimizin özünü orijinal təşbehlərlə səciyyələndirəndə də, dünya tarixinə və bu tarixin üçündə türklərin qismətinə baş vuranda da, qədim inancların dörd ünsürünü - torpağı, atəşi, suyu, havanı mənalandıranda da, ruh dəyişmə əqidəsincə həyata gah daş, gah torpaq, gah ağac və nəhayət insan kimi gəldiyini qələmə alanda da Fikrət Sadıq “fəlsəfəçilik” iddiasında olmayan filosof şairdir, daha dəqiq desək, panteist Şərq şairidir. “Gün, çıx - gün, bat!” şeirində məhz bu dünyaduyumu ifadə olunub:
Harda olsam
dan
söküləndə,
Gün
çıxanda,
Mən də
yenidən
doğuluram,
dünyaya gəlirəm.
İllah
da ki, gün
dağın dalından boylana,
dənizin dibindən çıxa...
Harda olsam
şər qarışanda,
gün
batanda,
mən
də birdən-birə
yerə
çökürəm,
ölürəm elə bil.
İllah
da ki, gün
dağın dalında gizlənə,
dənizin dibinə bata.
Çağdaş şairin yazdığı bu şeirdə
sanki ibtidai, ilkəl insanın təbiətlə bağlı
həyat və ölüm haqqında təsəvvürləri
əks olunub.
Və bu da başadüşüləndir, çünki Fikrət
dərk edir ki:
Dünya
elə bu qaydada
ta əzəldən
qarışıqdı
Doğru-dürüst
bilən yoxdur,
kim bəxtəvər,
kim mükəddər?
İnsan
işıq saçmalıdır,
yer
üzünə - şərəfdirsə,
Yoxsa qəlbi
xıltla dolu insan olmaz
daşdan betər.
Bəs xilas, nicat nədədi?
Sevinc-dərd
qovuşanda,
dünyada eşq göz açır,
Eşq
varsa, ta başqa bir inama
bel
bağlama.
“Dünyanı gözəllik xilas edəcək”- deyən
Dostoyevski kimi, “Nicat məhhəbbətdədir” fikrini bəyan
edən Əli bəy Hüseynzadə kimi Fikrət Sadıq da
bu qarışıq dünyada ancaq eşqə bel
bağlayır. Qadına, məhəbbətə, vətənə,
torpağa, millətə, türkə məhəbbətə,
sənətə məhəbbətə...
Sənətkarı
el yaşatmır
Sənətkar
eli yaşadır
- kəlamı, məncə, çox dəqiq və
dürüst deyilmiş sözdür.
Elə bu baxımdan zəmanəmizdə sənətin, ədəbiyyatın
gözdən salınması, bilərəkdən, qəsdən,
qərəzli və düşünülmüş şəkildə
arxa plana keçirilməsi, kitaba, mütaliəyə həvəsin
öləziməsi şairi ciddi narahat edən
qayğılardandır.
“Jest”ləşdirə
bilmədiklərimizi,
“Net”ləşdirə
bilməmişik,
Onsuz da
biz kütləni
Bundan o yana kütləşdirə bilməmişik.
1971-ci ildə
yazılmış bu misraları 1982-ci ilin şeiri
cavablandırır:
Yuxudan
duran hər tip
Eləyir
kitab tərtib
Alimin də
yönsüzü
Yazır ona ön sözü.
Yeni əsr,
yeni minillik gəldi və Fikrət Sadıq 2003-cü ildə
bu misraları yazmalı oldu:
İndi
kitab oxumamaq
Olub təzə xəstəlik.
Kitabı
ver oxuyana,
Birini də üstəlik.
İllər keçir, ədəbiyyata, sənətə
münasibət dəyişmirsə, daha doğrusu, pisinə dəyişirsə
nə etməli? Fikrətin cavabı belədir:
Təptəzə
qəzetləri
Təzə
sözlər bəzədi
Oyun həmin
oyundu,
oyunçular təzədi.
Söz
bizi aldatsa da,
Yenə ümid sözədi.
İlk gənclik təcrübələrindən
bugünkü ahıllıq, müdriklik çağına qədər
Fikrət Sadıq həmişə ümidini Sözə
bağlayıb.
Fikrətin gənclik şeirlərindən biri çox
xoşuma gəlmişdi və o vaxtlar radioda “Axşam
görüşləri” verilişinin redaktoru işlədiyim
zaman şeiri efirə çıxarmışdım.
Bir
buluddan iki damcı yağış yağırsa,
Biri sizin, biri bizim baxçaya düşür.
Sizin
çığır gördüyüm o köhnə
çığırsa,
Orda ayaq izlərimiz hər gün görüşür.
Buna hicran deyirsən?
Şeiri efirdə verilişi aparan məşhur
aktrisamız Hökümə Qurbanova səsləndirdi. Hökümə xanım bu
şeiri o qədər bəyənmişdi ki, elə radio
studiyadan Şövkət Ələkbərovaya telefon edib: “Sənə
çox gözəl bir şeir göndərəcəm, -dedi.
- Bəstəkara mahnı yazdır, ifa et”.
Bilmirəm
bu şeirə mahnı yazıldımı,
yazılmadımı, amma mən tərtib edib Bakıda nəşr
etdirdiyim iki cildlik “Min beş yüz ilin oğuz şeiri” və
Türkiyədə çıxmış “Min ilin yüz
şairi” antologiyalarımın hər ikisinə Fikrət
Sadıqın başqa dəyərli şeirləriylə bir
sırada bu gənclik şeirini də daxil etmişəm. Bu
şeirlərin sırasında Fikrətin daha bir gözəl
şeirini də xatırlamaq istəyirəm:
Dön
bax illərə, aylara:
Nəyim varsa, para-para.
Qara
günüm çoxdur, qara
Torpağı örtün üstümə.
Günəşə
baxdım bu səhər,
Bir teli mənə
bəs edər
Buluddan
süzülən o zər
Saçağı örtün üstümə.
Tale niyə
zalım olsun,
Göylər
mənə zamin olsun,
Bir dərə məzarım olsun.
Bir dağı örtün üstümə.
Fikrət Sadıqın ruhən mənə çox
yaxın olan şeirlərindən biri də
“Üçüncü simfoniyanı dinləyərkən”
adlı şeirdir.
Bir
ağız Osvensim fəryadı,
Bir tutam yaslı bulud.
Sonra
Günəşin addım səsləri
Sonra
tufanqabağı sükut
Dalğaların
parçalanması
Qayaların
ovulması
Bir də
Dədə Qorqud
Sonra Kərəm
yanğısı
Sonra
çilik-çilik sınan su
Tanış
çiçək qoxusu
Doğma
yurd
Sonra da
bir sual:
Saçları
qarışmış dünyamızı
Raket
ucları darayacaqmı
Yoxsa kotan dişləri?
Sonra
Rodenin fikirli insanı,
Nigarançılıq
Sonra da
sonuncu akkord-
Ümid!
Bu şeirin mənə ruhən
bağlılığını nədə görürəm? Əvvəla
onda ki, şeir ölməz bəstəkarımız Qara
Qarayevin Üçüncü simfoniyasına həsr olunub.
Qarayev mənim ən çox sevdiyim sənətkarlardandır
və Üçüncü simfoniyası da daima məni həyəcanlandıran,
düşündürən, təsirləndirən sənət
əsəridir. Əlbəttə, heç
bir musiqi əsərini sözlərlə izah etmək olmaz,
musiqinin öz dili var, amma musiqi əsərindən, illah da dərin
musiqi əsərindən aldığın təəssüratı
sözlərlə ifadə etmək mümkündür. Fikrətin bu şeirində sözlərlə ifadə
etdiyi təəssürat mənim də həmin simfoniyanı
dinlərkən daldığım düşüncələrlə
həmahəngdir.
Mən də bu əsərdə dünyanın və
tarixin, dövrümüzün çeşidli bəlirtiləri,
təlaşları, qayğılarıyla bağlı
nigarançılığı duyuram və mən də bu
keşməkeşlərin sonunda Ümidə tapınmaq istəyirəm.
Bu şeirin mənə doğmalığının bir
səbəbi də onun Rəsul Rzanın “Rənglərinə”
xas olan poetik üslubda yazılmasında, assosiasiyalar,
anımlar zənciriylə düzülməsindədir. Rəsul Rza
yaradıcılığının 60-cı illərin
başqa gənc şairləri kimi Fikrət Sadıqa da müəyyən
təsirini tədqiqatçı İradə Musayeva da qeyd
edir. Elə Fikrətin özü də
oğlu, yazıçı Orxanın “Sən kimi müəllimin
sayırsan”? -sualına -
“Bütün Şirvan şeir məktəbini, Sabirə, Rəsulə
qədər” - cavabını verir. Onu da yada
salmaq yerinə düşər ki, Fikrət Sadıqın
istedadını layiqincə qiymətləndirənlərdən
biri, bəlkə də ilki məhz Rəsul Rza olmuşdur.
Fikrətin
1970-ci ildə Moskvada “Molodaya qvardiya” nəşriyyatında
çıxan kitabına yazdığı önsözdə Rəsul
Rza qeyd edirdi:
“50-ci illərin sonu 60-cı illərin əvvəlində Azərbaycan poeziyasına gənc və istedadlı şairlər nəsli gəldi. Yeni forma axtarışları, mövzu diapazonunun genişliyi, traferat obraz, qafiyə və metaforların inkarı - onları çox şey birləşdirirdi. Bu şairlər içərisində həm yaşına, həm də istedadına görə ön sırada gedənlərdən biri Fikrət Sadıq idi. Onun ilk şeirlərini xoşladım... Şairin toplusunu yenidən oxuyub inandım ki, onun şeirlərinin çoxunda gənclik təcrübəsi yetkinlik təcrübəsi ilə təkmilləşir. Mən gənc şairə uzun illər səmərəli iş arzulamaq istəyirəm ki, ona bütün yaşların təcrübəsini, o cümlədən, qocalığın təcrübəsini ifadə etmək müyəssər olsun, zira, şairin qocalığı da poeziyanın gəncliyidir”.
Müxtəlif illərdə Fikrət Sadıqın yaradıcılığı haqqında ədəbiyyatımızın, elmimizin görkəmli nümayəndələri - Mirvarid Dilbazi, Balaş Azəroğlu və Mədinə Gülgün, Bəxtiyar Vahabzadə, Əzizə Cəfərzadə, Qabil, Bəkir Nəbiyev, Ağamusa Axundov, Cabir Novruz, Xəlil Rza Ulutürk, Məmməd Araz, Məmməd Aslan, Vladimir Qafarov, Arif Abdullazadə, Arif Əmrahoğlu, Elçin, Siyavuş Məmmədzadə, Musa Yaqub, Vaqif Yusifli, Nizaməddin Şəmsizadə və başqaları dəyərli fikirlər söyləmiş, onun şeirlərini yüksək qiymətləndirmişlər. Mən də vaxtiylə F.Sadıq haqqında “Şairlər yurdunun şair oğlu” adlı məqalə yazmışdım. Bununla belə Fikrət Sadıq, zənnimcə, hələ də əsl qiymətini almamış şairlərimizdəndir. Şeirlərində ara-sıra sezilən umu-küsü, giley motivləri də müəyyən dərəcədə bununla bağlıdır.
Birini
qaldırır, birini endirir -
Yelləncək.
Dünya
da eynən
bu
işi görür,
İnnən
belə də görəcək,
- bu 2006-cı ildə yazılmış
misralardır. Bu isə 2013-cü ildə yazılıb:
Şair
olmayanlar da şair oldular
Şair olanlar “və sair” oldular.
İncə
və incik atmacaları arasında Yazıçılar Birliyinə
ünvanlanmışı da var. “Bənzətmə”
şeirinin əvvəlində belə bir qeyd verib:
“Yazıçılar Birliyinin 80 illiyində mənim də 80
yaşım yada düşdü”.
Kiminə
fəxri ad, kiminə fərman,
Ya kiminə
orden, kiminə medal!
Hər kəsə
bir sevinc - qətrə ya ümman,
Mənə də verdilər iri bir güldan.
Səksən yaş bir dəfə olur ömür də,
Güldan da adi yox, büllurdan idi.
Qoca yaddan
çıxmış, unudulmuşdu,
Güldan da bir küncə atılmış indi.
Əzizim
Fikrət! Özün də çox gözəl bilirsən
ki, şairin, həm də əsl şairin, həm də sənin
kimi şairin sevinci orden medallardan asılı ola
bilməz. O qədər orden medallı şairlərimiz olub
ki, indi nəinki yazdıqlarını, heç adlarını
da xatırlayan yoxdur. Fəxri adlara gəlincə,
keçmiş Sovet respublikalarından başqa (o da
hamısında deyil) dünyanın heç bir yerində Xalq
yazıçısı, Xalq şairi adları yoxdur. Yadımdadır, Fransa səfərimizdə elə bu
yazıda adı hörmətlə çəkilən Qara
Qarayevlə bərabər idik. Onu Xalq
artisti kimi təqdim edəndə fransızlar folklor
ifaçısı (bizim aşıqlar kimi) olduğunu
güman edirdilər. Bir də ki, özün
yazmırsanmı:
Vacib deyil
ki, şair,
Xalq şairi olsun gərək.
Bu vacibdir
ki, amma,
Haqq şairi olsun gərək.
Əzizim
Fikrət! Onu da bilirsən ki, hər şey
Yazıçılar Birliyinin əlində deyil. Yazıçılar Birliyinin imkanı daxilində
olan budur ki, ən yaxın günlərdə sənin 85
illiyini təntənəylə qeyd edəcəyik. Özün demiş, “yubiley, yu, biley”.
Yuyacayıq da... Və o “adi yox, büllur güldan” hələ
də küncdə durub qalırsa, bu güldəstəni də
dostluq töhfəsi kimi qəbul edib ora qoymağını
xahiş edirəm..
Uzun
sözün qısası: Dostum Fikrət! 85 yaşın
mübarək!
oktyabr
2015
ANAR
525-ci qəzet.- 2015.-
24 oktyabr.- S.15-16