Səmimiyyət
işığı
VARLIĞINDAN İFTİXAR DUYDUĞUM TEATR FƏDAİSİ İFTİXAR PİRİYEVƏ AD GÜNÜ TƏBRİKİ
Səmimiyyət elə bir mənəvi keyfiyyətdir ki,
insanın ruhuna nur səpir, çöhrəsinə təbəssüm
çiləyir, xarakterinə bütövlük gətirir,
şəxsiyyətini formalaşdırır, onu kamillik zirvəsinə
doğru inamla aparır. Səmimiyyət həmçinin sahibinə
həmişə başucalığı gətirir və onun
dost-tanış dairəsini günbəgün genişləndirir.
Səhnə adamı üçün səmimiyyətin
anadangəlmə olması daha vacibdir. Çünki məhz
bu insani keyfiyyətlə ilk baxışdan
tamaşaçının qəlbinə yol tapmaq, onda rəğbət
oyatmaq, minlərlə pərəstişkar qazanmaq
mümkündür. Əsl səmimiyyəti
sonradan qazanmaq müşkül işdir, onda bu keyfiyyət
öz təbiiliyini itirir. Həyatda səmimiyyəti
"oynamaq" gec-tez öz süniliyini büruzə verir.
Səmimiyyət Allah vergisidir və gərək insanın
qanında-canında ola.
İftixarnan söhbət edəndə onun səmimiyyət
işığına düşməmək mümkün
deyil. Sərbəst olursan, istənilən mövzuda
danışa bilirsən. Həm dinləməyi,
həm də həmsöhbət, həmdərd, həmfikir
olmağı bacarır. Onunla
maşında 4-5 saatlıq uzaq yol da getmişik. Bilmirsən ki, bu uzun yolu necə qət etdin, mənzil
başına necə çatdın.
Elə ki, söhbət teatrdan, onun problemlərindən,
aktyor yaradıcılığından, rejissor işindən
düşür, bax onda bu səmimiyyətin o biri
qütbündə prinsipiallıq, ötkəmlik, bir qədər
də sərtlik durur.
Amma və di gəl ki, bu prinsipiallığın
mayasını sənətə böyük ehtiram,
çılğın ehtiras, alovlu yanğı təşkil
edir.
İftixar dost xətrinə, yoldaş ehtiramına özünəməxsus
kişmişi gülüşlə güzəştə gedə
bilər. Amma və di gəl ki, onun sənət
eşqinin alovuna kölgə salmaq mümkün deyil.
Amma və di gəl ki, bu ötkəmlik obyektivlikdən
su içir, onun zəminində İftixarın irudisiyası,
dəmir məntiqi durur. İftixarın ötkəmliyi adama ona
görə xoş gəlir ki, bu qətiyyətdə emosional
coşqunluq və həmsöhbətinə səmimi ehtiram
var.
Amma və di gəl ki, bu sərtlik İftixarın sənətdə
güzəştə getməmək
prinsipiallığını formalaşdırıb. Bu
prinsipiallıq zahiri əlamət daşımır, yüksək
peşəkarlığın sütunları üzərində
dayaq tapır. Çünki İftixar səhnəni
həssaslıqla duyur. Aktyorluq
üçün kifayət qədər bacarıq və
istedadı var. Dramaturgiyanın estetik prinsiplərini zövqlə
mənimsəyib. Tetar kimi mürəkkəb
sənət ocağının idarəetmə mürəkkəbliklərini
reallaşdırmaqda səriştəlidir.
Səmimiyyət İftixarın poemalarına, şeirlərinə,
geniş mənada poeziya yaradıcılığına qəribə
məhrəmlik ovqatı aşılayır. Onun lirik-poetik
misralarında kövrək zəriflik, çılğın
emosionallıq, həzin doğmalıq, şair gileylərində
hüzünlü həmdərdlik, işıqlı həsrət
var. İftixarın şeirlərində musiqiyə
yatımlıq var və mənim fikrimcə bu xüsusiyyət
şair duyğusunun təmizliyindən, müqəddəs
hisslərin bakirəliyindən doğur. Müraciət
olunan hər mövzunun, vərəqə
süzülmüş hər misranın canında, ruhunda titrək
həyacan, xoş ovqatlı hərarət var.
İftixarı
səhnədə ilk dəfə 1982-ci il
mart ayının 26-da şair-dramaturq Nəbi Xəzrinin
"Mirzə Şəfi" tarixi dramının premyerasında
görmüşəm. Əkbər rolunu
oynayırdı. Təbii, emosional və bir
qədər də kövrək ruhlu oyunu diqqətimi çəkdi.
Səhərisi truppa müdirinə telefon açıb öyrəndim
ki, İftixar Fərhad oğlu Piriyev 1977 - 1981-ci illərdə
Mirzağa Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutunun Dram və
kino aktyorluğu fakültəsində təhsil alıb. Təyinatını bu kollektivə veriblər. Həmin minvalla 1981 - 1998-ci illərdə Akademik Milli
Dram Teatrının truppasında aktyorluq etdi. (Hətta 2002 - 2003-cü illərdə direktor
müavini də işlədi).
Əkbər rolunda görüb-duyduğum bacarıq
get-gedə formalaşıb istedad səviyyəsinə
qalxdı. Elə bu istedadla da aktyor özünün
yaradıcılıq kətanını yeni-yeni rənglərlə
daha da əlvanlaşdırdı.
Əkbər
rolunda hiss etdiyim və ürkək-ürkək nəzərə
çarpan suyuşirinlik və səmimiyyət
tamaşadan-tamaşaya aktyorun ifadə cəbbəxanasında
çox parlaq keyfiyyətə çevrildi.
Əkbər rolunda ilk işartılarının
şahidi olduğum aktyor təbiiliyi günü bu gün də
yaradıcılığının şah damarıdır.
Əkbər rolunda nəzərimdən qaçmayan
aktyorun səhnə sərbəstliyi onun ifa etdiyi obrazlara
canlılıq, təravət və coşqunluq verir.
İftixar
Piriyev Bayandur, Samir, Araz ("Büllur sarayda", "Bizim qəribə
taleyimiz" və "Xurşidbanu Natəvan", İlyas
Əfəndiyev), Edqar ("Kral Lir", Uilyam Şekspir), Xəzər,
Poladgüc ("Gecə döyülən qapılar" və
"Torpağa sancılan qılınc", Nəbi Xəzri),
Elcan ("Məhəbbət yaşadır", Nahid
Hacızadə), Niftalı ("Yayda qartopu oyunu", Vaqif Səmədoğlu),
Zəki ("Yalan", Sabit Rəhman), Qədir bəy ("Lənkəran
xanının vəziri", Mirzə Fətəli Axundzadə),
Altay ("Od gəlini", Cəfər Cabbarlı), Namiq, Vəliqulu
("Şəhərin yay günləri" və "Sizi
deyib gəlmişəm", Anar), Çingiz ("Bəxtsiz
cavan", Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev), Yıxan
("Atabəylər", Nəriman Həsənzadə),
Əli bəy ("Vaqif", Səməd Vurğun), Fərhad
("Günah", Rəhman Əlizadə) rollarını da
bacarıq və istedadla, səmimiyyətlə, təbiiliklə,
sərbəstliklə oynayıb.
İrəvan teatrında "Xilaskar" (Aqşin
Babayev), "Burdan min atlı keçdi" (Hidayət),
"Qurtuluşa dastanı" (İftixar) tamaşalarında
ulu öndərin obrazını məharətlə
canlandırıb.
Dramaturq
Əkrəm Əylislinin "Ürək yaman şeydir..."
(Sərvər), İlyas Əfəndiyevin "Mənim günahım"
(Müştəri), Əlibala Hacızadənin "İtkin gəlin"
(Əbdül), Bəxtiyar Vahabzadənin
"Yağışdan sonra" (Aslan) televiziya
tamaşalarında da aktyor özünün ifa-üslub prinsiplərinə
sadiq qalıb.
Təbii ki, bu obrazların hamısı bədii cəhətdən
bitkin olmayıb, tamaşaların da hamısı sənət
hadisəsinə çevrilməyib. Yəni, aktyorun
oynadığı tamaşaların əlası da,
yaxşısı da, zəifi də olub. Amma
və di gəl ki, İftixar Piriyev bütün hallarda öz
ifasına peşəkarlıqla, səhnəyə ehtiram və
məhəbbətlə yanaşıb. Səhnənin
səhnə sirdaşı olmağa çalışıb.
Belə yanaşma isə həmişə aktyora
uğur gətirən yaradıcılıq şərtidir.
İftixar Piriyev daxilən rahatsız insandır. Axtarışları,
yeniliyi xoşlayır. Bir neçə il
əvvəl Azərbaycan Milli "Dastan" Teatrını
yaradıb. Müəyyən məsələlərlə
bağlı hələlik teatr fəaliyyət göstərmir.
Ancaq İftxar "Şah Abbas və Gülgəz",
"Aşıq Qərib" dastanları əsasında ərsəyə
gətirilmiş pyes üzərində
çalışır. Dastanların bu
variantları milli meydan teatrının poetikası əsasında,
səhnə gərdişi prinsipində işlənib. İnşallah, inanıram ki, həmin əsərləri
səhnədə görə biləcəyik.
İftixarın daxilində güclü vətənpərvərlik
duyğusu var. Fikrimi açıqlayım. 1873-cü ilin
martında Tiflis şəhərində də azərbaycanlılar
ilk tetar tamaşası göstəriblər. Qüdrətli sənətkarlar yetişdirən
Tiflis tetar mühiti (1873 - 1947) milli mədəniyyət
tarximizin parlaq səhifələrini yazıb. Əlli bir illik fasilədən sonra fəaliyyətini
bərpa etməyə çalışan Tiflis Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrında ilk direktor İftixar Piriyev işləyib (1998 -
2000-ci illərdə). Bu o dövr idi ki,
İftixar Akademik Milli Dram Teatrının aktyoru idi və
repertuardakı əsərlərin çoxunda oynayırdı.
Onu binasız, texniki bazası, rekviziti, butaforu,
geyim-gecim sexi olmayan bir kollektivə aparan ilk növbədə
alovlu vətənpərvərliyi idi.
Taleyin qəribə gərdişləri olur. İftixar
sonrakı direktorluq fəaliyyətini də 1882-ci ildə
yaranmış və fəaliyyətini 1949-cu ildə
dayandırmış, 1968-ci ildə bərpa olunmuş sənət
ocağı ilə bağlayıb. 2000-ci ildən
(qısa fasilə ilə) Cəfər Cabbarlı adına İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrının direktorudur. 1988-ci ildən
qaçqınlıq taleyi yaşayan sənət
ocağının Bakıda, necə deyərlər, ayaq
üstə durması, kollektivin yaradıcılıq ruhunun
coşqunluğu, repertuar siyasətinin formalaşması, aktyor
truppasının güclənməsi, qastrol səfərlərinin
təşkili və gördüyü digər səmərəli
təşkilatçılıq işlərinə görə
16 oktyabr 2007-ci ildə Azərbaycan Respublikasının əməkdar
mədəniyyət işçisi fəxri adı ilə təltif
olunub.
İftixar Gürcüstanda azərbaycanlıların
yüz illiklər boyu yaşadıqları ulu Qaraçör
mahalının Düzəyrəm kəndində doğulub və
öz yurdunun xarakterik məişət özəlliklərini
dərindən mənimsəyib. Mənimsəyib demək
bəlkə də azdır, geniş mənada onun dramaturqluq
qabiliyyətini tam şəkildə ehtiva etmir. Çünki mənimsəməyi həssas fərasətlə
bacaran İftixar onları dramaturji
yaradıcılığın bədii süzgəcindən
keçirib kamil səhnə əsərləri yaradır.
Elin-obanın mənəvi-əxlaqi dəyərlərinə
dərin bələdliyi var. O bölgənin adamlarının
danışıq tərzi çox incə koloritlidir. Həssas müşayiətçilik keyfiyyəti isə
İftixarın qanındadır, sanki onunla birgə doğulub.
Elə bütün bu saydıqlarıma görə də
İftixarın yaratdığı Dul Alı, Nanı kişi,
Muncuqlu Mahmud, Sülə Süleymən, Obolo Bəşir, Yetm
Bayram ("Dan yeri söküləndə"), Göygöz
Abbas, Aydəmir ağa, Səy Səməd
("Körpü"), Lezva Vəli, Qıcıq Bayram, Nənəş
Qurban, Cüncül Sona ("Məngənə və ya Kor
Aşığın işığı"), Kor Umud
("Eşqin tikan dairəsi"), Yapıncılı kişi
("Qarışqalar yuvasını dəyişmir"), Səlmi,
Moşdərən ("Arı yuvası"), Kalbalı xan,
Piroğlu Pirməmməd, Hasanqara ağa, Cəvizqulu
("Kalbalı xan Kəngərli") obrazları çox
şirəli, koloritli, məzəli, dramatik-psixoloji, fəci səciyyəli,
əlvan rəngli olmaları ilə bənzərsizdilər.
Onların bədii dəyəri yalnız bənzərsizliyində deyil. İftixar, böyük-kiçikliyindən asılı olmayaraq, tip, xarakter, şirəli, bütöv personaj yaramaqda zəngin təcrübə toplaya bilb. Onun pyeslərində həm rejissorun ideya axtarışları, həm aktorların ifadə zənginliklərini üzə çıxarmaları, sənət incisi yaratmaları, həm də tamaşaçıların maraq dairəsi üçün kiayət qədə zəngin bədii material var.
Elə buna görə də onun pyesləri Tiflis, İrəvan, Naxçıvan və Gəncə teatrlarının repertuarında layiqli yer tutur. Bu tamaşalarda bənzərsiz və maraqlı aktyor ifaları var.
İftixar həm də teatrşünaslıqla məşğul olur. Bu səy və maraq da onda ötəri deyil. "Müstəqillik dövrü teatrımızın inkişafında Elçin dramaturgiyasının mövqeyi" adlı dissertasiya müdafiə edib. Səhnə sənətinə, dramaturgiyaya, estetik zövqə, bədiilik peşəkarlığına, müxtəlif dramaturqların yaradıcılıqlarına aid sanballı, elmi-nəzəri cəhətdən ciddi tədqiqatları və məqalələri var...
Başım qarışdı İftixarın yaradıcılığından danışmağa, az qala əsas məramım, əsas məqsədim, əsas istəyim, qısası, sözümün canı yaddan çıxmışdı.
İftixar
bəy!
Sənin
ad günün mübarək olsun!
Mübarək sözünü xüsusi vurğuynan
yazıram. Çünki sən bu mübarəkdarlığın
hüsnünü, təravətini, möhtəşəmliyini
dostlarında, sənət aləmində iftixar doğuran əməllərinlə
qazanmısan.
Həmişə
iftixarlı olasan, İftixar bəy!
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 27 oktyabr.- S.7