Tələbəmə məktub
YAXUD SƏN YAZIÇI DOĞULMUSAN...
Gərək ki, Nyuton olubdu, deyən ki, mən böyüklüyüm
üçün özümdən əvvəlkilərin
çiyninə borcluyam.
Həmişə böyümək istəyənlər
belə olublar, belə düşünüblər, belə
deyiblər.
Biz də belə olmuşuq, ən azından belə
olmağa çalışmışıq.
Yəqin
ki, bizdən sonra da az-çox böyümək fikrinə
düşənlər də belə olacaqlar...
lll
... Bir
vaxtlar İnsanın qanadları olub (Yunanların "İkar və
Dedal" əfsanəsinə görə) .
Qıratın da qanadları olub ("Koroğlu" dastanını yada salın).
İlanın da qanadları olub (Adəmin cənnətdə yediyi "Alma haqq- hesabı"nı xatırlayın).
Demək, biz də deyə bilərik və demişik də: "Mənim qanadlarım olub bir zaman" (İsa İsmayılzadə)
Gənc yazıçı Fəridə Məmmədovanın qəhrəmanı da elə bu cür düşünür:" Kürəklərim ağrıyır. Elə bil qanadlarımı kəsib atıblar".
Üstəlik, bu qəhrəman (İsmael) nə vaxtsa pinqivinlərin də qanadları olduğu iddiasındadır. Deyir ki, belə getməz, bir vaxt gələcək ki, pinqivinlər də uçacaqlar.
Maraqlıdır, elə deyilmi?
Eləsə, gəlin hər şeyi başdan başlayaq. Söhbət Fəridə Məmmədovanın yazıb yenicə çap etdirdiyi "Pinqvinlər uçur, Mari" romanından gedir.
Əsərdə hadisələr adı məlum olmayan yad bir ölkədə cərəyan edir. (Bunu yazıçı priyomu kimi qəbul edək.)
Əsərin iki əsas qəhrəmanı var: İsmael (İsmayıl) və Mari (Məryəm.)
Bu əsəri bir nəfəsə oxudum. Öz sevincimi bütün oxucularla bölüşməyə tələsir və demək istəyirəm: Azərbaycan ədəbiyyatına təzə bir yazıçı gəlib.
Fəridə Məmmədova!
İnanmırsınız?!
Onda qulaq asın!
lll
Bu, bir reallıqdır ki, mələklər saf, təmiz hisslərlə, ideallarla yaşayan insanları çox sevirlər və ona görə də ən gözəl fikirləri onlara çatdırırlar. İnsan o saflığı, o təmizliyi itirəndə mələklər (xüsusən, İlham pərisi) küsüb gedir.
lll
Bu əsəri oxuduqca ağlımdan bir fikir keçdi: İnsanlar (oxucular) düşünməyi yadırğamağa başlayıblar. Az qala düşünmək istəmirlər, sanki daha düşünməyi bacarmırlar.
Yox! Yaxşı ki, hələ düşünənlər də var.
...Yazıçılar düşünürlər, Düşünməyi öyrədirlər.Və yazıçıların əzəli və əbədi vəzifəsi də elə budur!
lll
Fəridənin-mən orta məktəbdə ona dərs demişəm-şeir yazdığını bilirdim.
Amma bir şeiri də çap edilməmişdi.
İndi budur , o, Azərbaycan Tibb Universtetini bitirdikdən sonra həyata həkim kimi atılmalıykən,
birdən-birə yazıçı kimi atılmaq istəyib.Özü də
çox maraqlı, fəlsəfi yüklü oxunaqlı bir
romanla!
Qınamasaydılar
məni, poema deyərdim mən bu romana . (Lirik dillə
yazıldığına görə!)
O dəqiqə
bilinir ki, bu qızın iç dünyası var.
İç dünyası olanlar içi görə
bilirlər.
Onlar zahiri təsvir edirlər, iç dünyanı göstərmək
üçün, iç dünyanı açmaq
üçün!
Əsər üç hissədən ibarətdir. Birinci hissə
insanın ənənəvi vurnuxmasından ibarətdir.
Məhəmməd peyğəmbər deyirdi ki,
"Tapanlar- axtaranlardır".
Fəridənin qəhrəmanı da axtarır. Və təbii ki,
bütün insanlar kimi, daha çox özünü...
lll
Əsər
boyu sanki bütün sətirlərin, cümlələrin
canına, qanına bir müdhiş fikir hakim kəsilir: "Hər
kəsin beyni öz cəhənnəmidir".
...Fəridənin
qəhrəmanı İsmael hər dəfə qəribə
düşüncələrə dalanda, başının böyüyüb-böyümədiyini
yoxlamaq istərmiş, iplə ölçərmiş.
Başının böyüməyini həm istərmiş və
həm də elə bil ki, qorxarmış ... Az
qala cəhənnəm əzabı çəkərmiş. Bu da təbiidir. Çünki bəşər cənnət arzulasa
da, həmişə üzü cəhənnəmə
doğru yaşamışdır. Bu mənada müəllifin
obrazlı fikrinin mahiyyətini başa düşmək o qədər
də çətin
olmasın gərək!..
lll
Deyilənə görə, Adəm cənnətdən
qovulanda yerə başı üstə endirilib. Bəlkə bizim də ayağımız
başımızdı, bilməyirik? Və bu ayaq da bizi daim cəhənnəmə
sürükləyir... Müəllifin qəhrəmanı
dediyim kimi, bəlkə doğrudan da "Hər kəsin beyni
öz cəhənnəmidir?"
İlk baxışda
bu baş-bu "cəhənnəm"
insanı hansı hala salmır ki! Hansı
"cəhənnəmlərə" sürükləmir
ki?!
Əsərin
1-ci hissəsinin ("Qəhvəyi şəhər"in) əsas qəhrəmanı
İsmaelin başı da (beyni də ) belə cəhənnəmlik
düşüncələriylə dop-doludur.
...İki
yaşlı qız uşağını relsin üstündə
oturduğuna görə qəfildən gələn qatar vurub öldürə bilərdi. İsmael onu xilas etməyin vacibliyi haqda
götür-qoy etdiyi halda, yaxınlıqdakı bir fəhlə
dərhal yüyürüb qızı xilas edir, qorxudan
saçlarını yolan anasına verir. İsmaelin
"beyni" (cəhənnəmi) əvvəlcə o, fəhləni
qəhrəman saysa da
sonra fikirləşir ki, bəlkə heç o,
qızı xilas etməyəydi? Axı onsuz da o
qız böyüyəndə elə əzablar (faciələr)
görəcək ki, bəlkə heç onu xilas etməyə
dəyməzdi?!
Bir də ki, İsmael o qızı hardan xilas edəydi. Axı, özünü xilas edən gərəkdi.
Özü xilas kəndiri axtarırdı hələ
(və bilmirdi ki, o kəndiri bir gün öz əlləriylə
öz boğazına keçirəcək).
İsmael hələ ki, başqa cür düşünə
bilmirdi. Veyillənirdi. Gah parkda "Şeytan
ağacı"
kitabını oxuyan bir gəncin yanından keçirdi, gah da əyilib onun əlindəki kitaba
baxırdı ki, görüm bunun oxuduğu nədi ki, belə
əmin- arxayın oturub oxuyur...
Gah Afrikada bitən min yaşlı Boabab ağacı haqda
fikirləşirdi. Bu haqda eşitdiklərini və öyrəndiklərini
yada salırdı.
Guya
şeytan budaqlarına ilişdiyi üçün həmin ağaca qəzəblənmiş
və onu baş-ayaq çevirmişdir.Guya hazırda bizim
gördüyümüz gövdə
əslində həmin
ağacın kökləridir. (...Halbuki özünün
də başı üstündə durduğundan, az qala
başı üstündə "gəzdiyindən" xəbərsizdi
İsmael.)
Özünü
tapa bilməyən, daim vurnuxa-vurnuxa gəzən bir adamdan
özgə nə gözləmək olardı ki!
Amma çıxış yolu var, hələ.
"Sən
dəyişməlisən... Sən dəyişməlisən". Cümlə beynində
əks-səda verirdi.
O, hələ
ki, başqa cür ola bilmirdi, istəsə
də. Axı "Bütün qapıları qəhvəyi rəngdə
olan yad bir şəhərdə
yaşayırdı.
"Düşünməyə
çalışırdı, fikir burulğanında itmək
istəmirdi..."
Kitabın ikinci hissəsi "Lora-ley əfsanəsi"
adlanır. Sanki roman (poema) əslində buradan başlayır.
Vurnuxan oğlanın canı da vurnuxmaqdan
qurtarır.
...Oğlan
(İsmayıl) həmişə sahilinə gəldiyi
gölün qırağında sarısaçlı bir
qızın dayanıb sulara baxdığını
görür. Qızımı görür, yoxsa
özünümü?
Lirik bir mükamilə başlayır.
Qıza
sual verir:
-Necəsən?
-Acam...
...Sən
kimsən axı?!
Sən demə, qız da özünü
axtarırmış.
Suya
baxa-baxa deyir:
-Dayan
baxım özümə!
Qız
belə dedikdən sonra aclıqdan yaxa qurtarmağın,
doymağının yolunu göstərir oğlana:
-Özünə
doy, desən, o doyar, məncə...
Qız oğlandan soruşur ki, mən özümü
axtaran adamam.
-Tapa
bilmisən?
-Yox,
axtara-axtara gəldim və səni tapdım...
Bu hissədə
elə ifadələr, lirik parçalar var ki, şeir qədər
lirik və zərifdir, məsələn:
-Dənizlər
də kiminsə göy üzüdür.
-Adın
nədir, dənizdaşım? (su pərisinin sualı).
-Axtarıram,
tapa bilmirəm.
-Bəs rəngin
necədir? (oğlanın sualı)
-Ağ-qara.
Pinqvin kimi...
-Qanadların
da var, deyəsən. Amma uçub nə səmaya
qalxa bilirsən, nə də suya baş vurursan.
...Hər
şey haçalanır, çoxalır, ayrılır, sonra tor yaranır,
hörümçək toru.
İsmael su pərisiylə qovuşmaq istədikdə məlum
olur ki, qovuşa bilməzlər.Su pərisi deyir ki, "Bizim
aramızda başqa bir qadın var və sənə
yaxınlaşmaqda mənə mane olur".
Doğrudan da beləymiş.
Arada (ilk sevdiyi qız) Sara adlı
bir qadın varmış.
"Dəniz qızının dediyi qadın o,
olmalıydı".
Su pərisi yoxa çıxır və
beynin "cəhənnəm əzabı" təzədən
başlayır!
lll
Gənc yazıçı qəhrəmanlarının
arzu və istəklərini xarakterizə etmək
üçün maraqlı bir ədəbi priyomdan istifadə
edir.
"Lora-ley əfsanəsi" ni
danışır oxucularına.
"Lora-ley su pərisidir. İşi
balıqçıları qorumaqdır. Sahildəki
qayalıqlarda gizlənir və əfsunlu nəğməsini
oxuyur. Balıq ovlamaq üçün dənizə
çıxan qayıqçılar (bəlkə
balıqçılar? B.V) onun səsini
eşidib ovsunlanır, avarları səs gələn
qayalıqlara tərəf çəkir, qayıqlar
qayalıqlara çırpılıb dağılır və
balıqçılar da ölür".
İsmael
istəyirmiş ki, o əfsanədəki kimi həyatında
bir hadisə baş versin.
Deyir:
"Mən bilsəm ki, hardasa su pərisi mənimçün
ovsunlu nəğməsini oxuyur, düşünmədən
gedərəm ona tərəf".
O biri qəhrəman
( gölün sahilindəki qız) "bəlkə
də artıq gedirsən", -deyə gülümsəyir.
... Hiss
edirlər ki, öz
əziyyətləri o hadisənin dəyişilmiş
formasıdır.
lll
Əsərin
üçüncü hissəsinin adı belədir:
"Unudulmuş vergül".
"Sartra görə insan azadlığa məhkumdur və
insanın azadlığı mütləq intiharla nəticələnməlidir".
Bilmirəm, haqlıdır, ya haqsızdır? Hər halda Sartr belə
düşünür. (Və sonda romanın qəhrəmanını
da "uçmağa" -intihara
sürükləyən səbəb də bu
düşüncədən yararlanmamış deyil.)
Əslində, Bayronun Manfredi də belə bir
"seçim" etməmişdimi?!
Abbatın ona verdiyi öyüd-nəsihətə baxmadan
hər cür varla-halla
təmin olunmuş, hər
şeyi olan (və heç nəyi olmayan!) Manfred bəlkə də belə bir
"azadlıqdan" istifadə edib hündür bir yerdən
özünü boşluğa buraxmamışdımı?
Bu qədər
varı ola-ola heç kim olduğunu hamıdan qabaq dərk etməmişdimi?!
Gənc
yazıçının fikrincə bu, belə də
olmalıdır. "Düşünməyə başlayan insan (bəlkə də
bir heç olduğunu bilən insan?!) mütləq
həqiqəti tapmağa məcburdur- o varsa".
Əsərin əsas qəhrəmanları İsmaelin də,
Məryəmin də qəribə həyat tərzi var.
36 yaşlı bir
kişiylə 45-46 yaşlı bir qadın (xərçəng
xəstəliyinə tutulduğu üçün bir
döşü kəsilib) bir yerdə yaşayırlar
(yaşamağa məhkumdurlar).O yad şəhərdə
özlərindən başqa kimsələri yoxdur.
Aralarında heç bir əlaqə- filan da olmayıb. Sadəcə
həyatda rastlaşıblar.Bir umu-küsüləri yoxdu
bir-birindən. Bircə məsələdə
müxtəlif qütblərdə dayanırlar.
İsmael
deyir ki, pinqivinlər uça bilər, Məryəm isə
yox!-deyib durur.
İsmaeli
son vaxtlar bir fikir düşündürürdü: Məryəm
onu sevirdimi?
Bəlkə
də yox, bəlkə də hə:..
"Bütün həyatım vergülünü
itirmiş bir cümlə kimidir" -deyə İsmael fikirləşirdi.
"Axırıncı
söhbətlərində Məryəm
hətta
haçansa "pinqivinlərin uçduğuna inansam, səni sevirəm" deyib zarafat da
etmişdi... Məryəmin sevib-sevməməyi
onun vecinə deyildi". Amma bilirdi ki, pinqivinlər
uçur və haçansa buna Məryəm də inanacaq...
...Sanki
hardasa cümlənin harasındasa bir vergül unudulmuşdu.Və
o vergül bütün bir cümlənin mənasını dəyişə
bilərdi".
Amma bu qəhrəmanların heç birinin ağlına
gəlməzmiş ki, həmin cümlənin sonuna tale
artıq nöqtə qoymağa hazırlaşır.
Qeyd:İnsan ömrü də bir cümləyə
bənzəyir.Vergül qoyulub, cümlə davam edə bilər,
ancaq məlum olur ki, artıq nöqtə qoyulub və hər
şey bitib.
...Bu
cür hisslər, duyğular, düşüncələr,
"cəhənnəm" beynin fırtınaları əsl
yazıçıya məxsus olur.Və mənim
yazıçım belə hissləri, duyğuları və
düşüncələri olan yazıçıdır.
Mən onu təkcə oxumadım.
Mən onu həm də sevdim.
Mən
ona təkcə yazıçı yox, mənim
yazıçımsan, mən deyən yazıçısan,
dedim.
lll
Mən bu
əsərdə elə cümlələrə rast gəldim ki, bitkin
yazıçı cümləsi, yazıçı
sözü olduğunu gördüm.
Gəlin,
birlikdə həmin cümlələrdən bəzilərinə
nəzər salaq:
...Yosun
olsam...Balıqlar mənə toxunub keçsələr hər
gün.
...Ayın
burdan görünən üzü kimi, bir də qaranlıq
üzü var, deyirlər. Bizim üçün qaranlıq
üzü, hardasa dünyanın bir tərəfini ayın həmin
ki, üzü işıqlandırır yəqin ki...
..Mənim
kimi dünyanın harasındasa bir adam indi
pəncərədən sızan ay işığında
düşünür...
Nə düşünür, görəsən? Məni
düşünür bəlkə!Bəlkə
bir qadındır, uşağına süd vermək
üçün oyanıb.Ya da bir qoca kişidir, yuxu
tutmadığı üçün yata bilmir. Bəlkə bir
qatil işdən dönüb gecəyarısı əlcəkləri
çıxarıb, bir qədər viski
götürüb, taxta kresloya əyləşib nəsə
düşünür.
Ya da bambalaca bir uşaqdır elə...
...Sara, bəlkə
də o, yatıb, hə ? Yatıb və işıq
zolağını görə bilmir.Ehhh, sərsəm uşaq,ayıl . Ayıl və
düşün, nooolar?!"(İsmaelin Saraya
yazdığı sonuncu məktubdan)
Vallah, bu
düşüncələr nəsrlə yazılsa da,
poetikdir, və ən sevindirici haldır ki, bu, mənim
yazıçımın roman-poemasındandır!
lll
"Hər
kəsin beyni öz
cəhənnəmidir" Xatırladıram ki, bu,
İsmaelin fikridir.
O, sevdiyi
və az qala unutduğu qıza, Saraya yazdığı 5 məktubda
təzədən özünü tapır, təzədən
ona doğru can atır.Hətta Məryəmi xəstə halda
evdə tək qoyub, onun yaşadığı ünvana
gedir.Lakin məlum olur ki, onun Sarası əri qəzada həlak
olduğu üçün başqa yerə köçüb,
gedib.
İsmael böyük sarsıntılar içində ilk
sevgilisini dalınca getdiyi yoldan əliboş qayıdır. Bilmir ki, tale
onu döndüyü yerdə "əli dolu" halda gözləyir.
Gəlib görür ki, Mari (Məryəm) ölüb. Mari pinqivinlərin
uçmasına inanmırdı.
İsmael Saranın dalınca getdikdən sonra xərçəngdən
əziyyət çəkən bu qadın özü
"uçmağı" öyrənmişdi. Ölümünü hiss edəndə
bir kağız parçasına belə yazmışdı:
"Pinqivinlər
uçur..."
"İsmael"
yazmağa vaxtı
çatmamışdı.
Və
İsmael indi başa düşür ki, Məryəm bununla
ona demək istəyib:
-Mən səni sevirəm!
İsmael bu sözləri cavabsız qoymur. İki qədəh viskini başına çəkəndən sonra özünü hündür binanın damından aşağı buraxanda özü də "uçmağa" başlayır və deyir:
-Pinqivinlər uçur, Maaariii!...(bu o deməkdi ki, mən də səni sevirəm, artıq!.)
Beləliklə, daha bir "Leyli-Məcnun", "Xumar-Sənan" dastanına nöqtə qoyulur. Vergül yenə də unudulur!..
Kitaba sözləri epiqraf seçilmiş Emili Dikinson düz deyirmiş: "Mən heç kiməm, bəs sən?"
...Bəlkə
insan heç olanda var olurmuş?!
Bəlkə insanın əsl varlığı elə
onun heçliyiymiş?
P.S Bir vaxtlar sən mənim tələbəm
olmusan,Fəridə!
İndi
sevincimdən bilmirəm ki,neyləyim?
Az
qalır ki, deyəm: İndi mən sənin tələbən
olmaq istərdim,qızım!
Sən
yazıçı doğulmusan!
Sən mənim
yazıçımsan!
Hamının yazıçısı ola bilərsən!
Barat
VÜSAL
525-ciqəzet.- 2015.- 29 oktyabr.- S.7