Xas adam, xalis ömür...
Əli
İldırımoğlu-88
İş
elə gətirdi ki, həmişə vədələşməni
dəqiqliklə yerinə yetirməyə çalışsam
da, bu dəfə məndən asılı olmayan səbəbdən,
az qala hərbi intizamla yaşayan, həyatına
özünəməxsus dəmir qaydalar tətbiq edən son dərəcə
dəqiq müsahibimə verdiyim sözü tuta bilmədim.
Amma yaşından və statusundan asılı olmayaraq,
kişinin əsl xarakterinin qadına münasibət prinsipi ilə
müəyyənləşməsinə inanan, bunu həyat tərzinə
çevirən - sözün bütün mənalarında -
Azmanlar, yaxşı ki, hələ var. Onlar həyat tərzi
kimi müəyyənləşdirdikləri qaydaları nadirən
də olsa kiminsə xətrinə poza bilərlər... Yəqin
onları bütün mənalarda Azman edən də elə
budur...
Bu, Söz Azmanı Əli İldırımoğlu ilə
ikinci görüşüm idi. Və onu görər-görməz
anladım ki, zamanın yelləri bu Qayadan heç nə
aparmayıb, apara bilməyib. Neçə
illər əvvəlki yazıb-yaratma eşqi də
canındadı, özünün dediyi kimi söz
yanğısı da. Həmişə
düşünmüşəm, indi də bu fikirdə
qalıram ki, Söz Azmanlarının təkcə yuvarlaq ad
günü tarixinə təsadüf edən yubileylərində
yox, həmişə xatırlanmaq haqları var.
Görkəmli jurnalist, yazıçı Əli
İldırımoğlu ilə arzuladığım
görüş xeyli müddət idi zamanın
“planlaşması” ilə üst-üstə düşmədiyindən
alınmırdı. Təsadüfdənmi, zərurətdənmi
bu görüş Əli İldırımoğlunun 88 illiyi ərəfəsində
baş tutdu. Yazıçının evində məni ev
sahibi ilə bərabər, onun valideynlərinin divarlardan asılan portretləri
qarşıladı. Bu “qarşılama mərasimi”nə
öncədən hazırdım: ruhunu da, cismini də
eşqin hər dürlü halına etibar edən Əli
İldırımoğlunun fanatik valideyn sevgisi ilə
kitablarından tanış idim: “Xəbər gəldi ki, atan xəstədir.
İşlərimi atıb başıalovlu
getdim. Maşından düşüb
qapısında qoşa şam ağacı olan balaca həyətimizə
daxil oldum. Qızdırmalı anlarımda
olduğu kimi, bədənim əsirdi. Qapını
açanda atamla baxışlarımız rastlaşdı.
O, bəlkə də ümidli idi ki, oğlu özünü
yetirər, onu amanda qoymaz, qanadına
alıb bütün dünyanı gəzdirər, Əzrayılın
cəngindən xilas edər. Heyhat! İş-işdən
keçmişdi. Əcəl köhləni
hazır dayanmışdı. Atam məni
görəndə onun solğun dodaqları qaçdı.
Balaca gülümsündü. Gözləri zəif yanan şam kimi
işıldadı və tez də söndü. Elə həmin andaca kəndimizin səmasında qara
buludlar sıxlaşdı, göyün üzü
damarlandı, ətraf işıq saçdı. Qulaqbatırıcı şaqqıltı qopdu. Bütün dam-daş lərzəyə gəldi.
Bu, bəlkə də İldırımsızlaşan
dağlarımızın ulu göylərdən qopub gələn
əbədiyyət himni idi...”
Yazıçının
atasına bəslədiyi fövqəladə istək - “Mənim
rəncbər atam” kitabında, divardan asdığı,
yatağının baş ucunda saxladığı portretlərdə,
vaxt-bivaxt dilində bitən “ata” kəlməsində,
adını anarkən gözündə gilələnən
yaş damlasında və daha nələrdə... yaşama
haqqı qazanıb: “Atamın üstündən həmişə
kövşən iyi gələrdi. Mənə
bu rayihə qədər təsir edən ikinci ətir yoxdu.
Atam son dərəcə halal, yüz sözdən
birini danışan, kəndin ağsaqqalıydı. Onun yalan, qeyri-dəqiqlik, etibarsızlıq
haqqında anlayışı yox idi. Bax,
bütün bunlara görə onunla fəxr edirəm,
haqqında kitab yazmışam”.
6
yaşındaykən itirdiyi anası ilə bağlı
nisgilli xatirələri isə uşaqlığın alatoran
yaddaşının imkan verdiyi qədər yazılara
köçüb: “Anamla
bağlı bircə an xatirimdədir. Xəstələnmişdim, deyirdilər,
qızılca çıxardıb. Başımı
dizinin üstünə qoymuşdu. Huşdaydım,
özümü-sözümü bilmirdim. Hərdən
səksənib, gözlərimi açıb anama güclə
baxırdım. Onun yanaqlarından yaz
leysanı kimi yaş süzülürdü. Vəssalam!
Anamla əlaqədar daha heç nə
xatırlaya bilmirəm. Bircə onu bilirəm ki, hələ
altı yaşım tamam olmamış birdəfəlik qeybə
çəkildi! İyirmi yeddi yaşında görünməz
oldu! Məni aldadıb başımı qatmaq üçün
dedilər: “Anan həmişə Tanrının dərgahına
üz tutub yalvarırdı ki, kolxozluğu mənə göstərmə.
Yad kişilərlə bir yerdə işləməkdənsə,
ucuz ölüm yaxşıdı. Ona
görə də Firəngiz quş olub kolxozun əlindən
göylərə uçub. Ulduzların
yanına. Bir gün enib gələcək”.
Mən yenə də inandım. Bu dəfə gözüm göylərdə
qaldı. Axşam düşən kimi
damın üstünə çıxıb anamı
ulduzların arasında axtarırdım. Axır
ki, kəndə kolxoz gəldi. Ondan sonra anamdan
birdəfəlik əlimi üzdüm. Daha dünya qopsa
da, anam gəlməz, - öz-özümə
düşündüm...”
Söhbətimiz zamanı müsahibimin “Mənim heç
kimə bənzəməyən övlad, valideyn, jurnalistlik,
yazıçılıq yolum var” fikrini dinləyərkən
dediyini ürəyimdə təsdiqlədim. Yazıçının
valideynlərinə bəslədiyi fanatik sevgini
böyüdüb boya- başa çatdırdığı beş övladı da mütləq genetik dəyər
kimi yaşadar, başqa cür mümkün deyil.
Yazıçının oğlu - hüquqşünas alim
Yusif İldırımzadənin mətbuatda oxuduğum sevgi
dolu təsirli yazısından yaddaşımda çözələnən
sətirlər nəsildən-nəsilə ötürülən
əmanətə - valideyn-övlad sevgisinə işıq
tutur: “Atamın qardaşı olmayıb. Mən
evin böyük oğlu (həm də ilk övladı)
olduğumdan atam məni özünə qardaş-sirdaş
bilib. Atamı təkcə onun oğlu
olduğuma görə çox istəmirəm, yox, mən
atama geniş ictimaiyyətin gözü ilə baxıram və
onun bir şəxsiyyət kimi necə böyük olduğunu
hiss edirəm, duyuram. Mənim atam sadə,
təmiz mənəviyyatlı və yüksək intellektli bir
şəxsiyyətdir. Ömrüm boyu
atama oxşamağa çalışmışam. Və hətta indinin özündə də bir
çox məsələlərə mən atamın
ölçüləri ilə yanaşıram. Mənim atam zəhmətdən yoğrulub. Allahın ona bəxş elədiyi fitri istedadı zəhmətinin
körüyündə bişirə-bişirə özünə
şərəfli ömür-gün qazanıb. “Mən
ürəyimin yağını çörəyimə
yavanlıq edib, heç kəsə əyilmərəm” - belə
deyir mənim atam - Əli İldırımoğlu...Müəllimim
və həm də qardaşım-sirdaşım... Əli
müəllim nəcib adamdır, çünki onun əsil-nəcabəti
var. Çünki o, namaz qılan, oruc tutan, ömründə
heç vaxt hökumət paltarı geyməyən, hökumət
çörəyi yeməyən, dilinə yalan gətirməyən
Məşədi Paşanın, övliya Məhəmmədbağırın
nəvəsi, dünyadan nakam köçmüş Firəngizin
və özünün də dönə-dönə qeyd etdiyi
kimi müqəddəs ruhu qarşısında baş əyib
yoxluğuna sığındığı halallıq
ehramının memarı rəncbər İldırımın
oğludur...”
1955-ci ildən
üzü bəri “gördüyü nikü bədi izhar eyləyən”
söz sevdalısı bəlkə də könlünü,
ömrünü ədəbiyyata tapşırdığı
üçün onun fövqəl gücünə inanır:
“Ədəbiyyat da bir yanğıdır. Ədəbiyyat
insani keyfiyyətləri cilalamalıdır. Onda o təsir gücü yoxdursa, o ədəbiyyat
deyil. Nəsr əsərinin arğacı
poeziya olmalıdır. Roman poetik bir dillə
yazılmalı, quru olmamalıdır. Müəllifin
əsərinin pəncərəsindən onun
yaşadığı dövr görünməlidir”.
Yüzlərlə oçerk, felyeton, hekayə və povestlərdən
ibarət olan “Yazım-yazmayım”, “Mayaklar”, “Telepat”,
“Çinarlı”, “Dərd”, “Silinməz izlər” kitabları,
“Həmin adam”, “Közərən sətirlər”, “Mənim rəncbər
atam'”, iki hissədən ibarət olan “Zorən jurnalist”, “Aqibət”, “Qarlı gecələr”, “Daş
yağan gün” romanları onun həyatının
güzgüsü olmaqla bərabər, həm də
dövrünün aynasıdır. Bu əsərlər
haqqında kimlər yazmayıb? Bu monoqrafiya və
yazılarda Əli İldırımoğlunu jurnalist,
yazıçı, ictimai xadim, övlad, ata, əsl kişi,
ailə başçısı kimi xarakterizə edən
bütün kəlamlar, cümlələr, sözlər
işlənib, bundan sonra nə desək, təkrar olar. Təkrarsız olan isə dəyərli əsərlərini
oxuyub onu hər dəfə müxtəlif aspektdən
tanımaqdır.
Yazıçının
məşhur “Zorən jurnalist” romanının Türkiyədə “Eşq, qələm və
qovğa” adı ilə nəşr edildiyini eşidəndə
düşünmüşdüm ki, bu ad həm də Əli
İldırımoğlunun yaşadığı zəngin
ömür yolunu özündə ehtiva edir.
Yazıçı qazandığını da, itirdiyini də
kitablarına, kitablarını isə gələcək nəsillərə
əmanət edib: “ Ey anıb
axtaranlarım! Allaha inamım, ata-babama ehtiramım,
övladlarıma məhəbbətim, elimə-obama
bağlılığım, vətənə sədaqətim,
gücsüzlərə köməkliyim, yazıqlara rəhmim,
yolunu azanlara qəzəbim, əyilən qəddim,
qıyılan gözlərim, pozulmuş səhhətim, yuxusuz
gecələrim, narahat günlərim, gərginləşən
əsəblərim, sevincim, kədərim, tapdığım
və itirdiyim uğurlar, dosta etibarım, gəncliyimin əzabları,
ahıllığımın gileyləri kitablarımın əmanətindədir.
Məni və mənimi bilmək istəsəniz ömür
salnaməmin natamam parçası olan əsərlərimi vərəqləyin...”
...Qısa
müddətə hesablanmış söhbət Vaxtı
ötüb keçir, Zaman cild-cild kitablıq xatirələrlə
ayaqlaşa bilmir...Hərdən də Qarabağ, Qubadlı,
Əliquluuşağı, Cəbrayıl, Ağdam, Bərgüşad isimli yurd nisgili də hopur söhbətin
ruhuna: “Üzümü ulu göylərə tutub deyirəm:
tezliklə erməni əsirliyindən xilas olasan,
cahıllığımın sevinci,
ahıllığımın qəmi, kədəri Bərgüşad...”
Bir neçə il əvvəlki ilk görüşümüzdən xatirimdədir hələ: bərkə düşəndə Əli İldırımoğlunu Fikrət Əmirovun “Kürd ovşarı” və “Şur” simfonik muğamları xilas edir. Əli İldırımoğlunun dünyasına tam anlamıyla nüfuz eləmək üçün “Kürd ovşarı”nın gah sakit, gah çılğın melodiyasına köklənib yaddaşımı isidən “Közərən sətirlər”i vərəqləyirəm. Vərəqlədikcə də əmin oluram ki, yazıçı sadəcə əsər yazmayıb, həm də müdrikliyin, ahıllığın, piraniliyin göstərgəsi olan aforizmlər yaradıb: xalqın minilllik şüuruna nüfuz edərək, Azərbaycan dilinin altun qatına vararaq, bolluca frazeologizm və idiomlardan yararlanaraq...
Dağ cüssəli “köhnə kişi”ylə doyulmaz söhbətdən yaddaşıma pərçimlənən fikirləri beynimdə yenidən vərəvurd elədikdə yazıçının avtobioqrafik əsərindən bir hissəni xatırladım: Neçə illər öncə gərgin iş rejimindən sonra Əli İldırımoğlu Jeleznovodska- “Qornı vozdux” sanatoriyasına dincəlməyə, müalicə olunmağa gedibmiş. Gərginlik, yuxusuzluq üçün ən yaxşı müalicə metodu kimi yazıçıya zülmət çökmüş qaranlıq otaqda 40 dəqiqə maqnitofon lentinə alınmış təbiət, kənd səslərini dinlədirlər. Yazıçı qaranlıqda gözüyumulu oturub bu səsləri dinlədikcə paralel olaraq gəncliyini keçirdiyi, indi əlçatmaz olan yurdunu - Qarabağı xatırlayıbmış: “Gənc çağlarımda elə ki yaz açılırdı, havalar qızırdı, onda qapımızda, yerdən 4-5 metr hündür olan üstüaçıq talvarda yatırdım. Evimizdən bir qədər aralıda olan çarhovuzlu bulağın şırıltısını, kəndin ayağından axıb keçən çaylaq sularının zümzüməsini, gecənin dərinliklərindən gələn İsaq-Musaq quşlarının nəğməsini, qurd hənirtisi almış itlərin ağız-ağıza verib hürüşməsini, ətrafdakı otlaqlarda ayğırların bir-birinə hərbə-zorba gəlməsini, at kişnərtisini, musiqi təsiri bağışlayan buxov cingiltilərini, bir də çardağın böyür-başında yatışan inək, qoyun və keçilərin sakit-sakit kövşək vurmasını, sucuq yerlərdə bir-birinə qarışan qurbağaların haray-həşirini dinləyirdim...”
...Unudulmaz görüş idi: eynən
yazıçının əsərindəki kimi heç vaxt
görmədiyim Qarabağı qaranlıqda gözüyumulu təsəvvür
edib “görməyə”, həm də xas adamın xalis
ömrünün təkrarsız
minor-major ladlarını ruhumun qulağı ilə dinləməyə
bənzəyirdi...
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2015.- 31 oktyabr.- S.23