İkinci Mahmud:
“Ədəbi mühitdəki intriqalardan kənardayam”
“BİZİM
ƏDƏBİYYATDA KƏND MÖVZUSUNU DİNCƏ QOYMAQ
LAZIMDIR”
Gənc
yazar İkinci Mahmud son illər ədəbiyyatımıza gəlmiş
istedadlı və fəal yazarlardan biri kimi diqqət
çəkib. Babasının adaşı
olduğuna görə özünə İkinci Mahmud təxəllüsünü
götürdüyünü deyir. Təxəllüsü
təntənəli səslənsə də, özü sadə
və təvazökar görünür, iddialı
davranmır. Elə ədəbiyyatla
bağlı da böyük iddiaları olduğunu söyləmir.
Onun yazdıqlarında yumor həmişə
ön plandadır. Söhbətə giriş kimi, bunun səbəbini
soruşdum İkinci Mahmuddan:
- İçində ironiya olmayan faciə məni iyrəndirir. Bir
tamaşaçı kimi filmlərdə də, oxucu kimi əsərlərdə
də komediya görmək istəyirəm. Daha doğrusu, tragikomediya deyək buna. Yəni, yazıçının qəhrəmanı
həddən artıq əzablı, ağır, dözülməz
bir həyat yaşayırsa, yaxud da ancaq komedik obrazdırsa, bu,
mənə maraqlı olmur.
- Mahmud, qəhrəmanlarınıza
ciddi yanaşmağı sevmədiyiniz bəllidir. Maraqlıdır, onlara niyə bu qədər
gülürsüz?
-
Situasiyanın özü gülməli ola
bilər. Mənim obrazlarım əsas etibarilə belədir:
heç bir faciə yoxdur, sadəcə, bunu faciə həddinə
çatdırırlar. Faciənin, problemin bir
asan çıxış yolu olmalıdır. Faciəyə problem statusu verməyib onu iqnor eləyəndə
isə hər şey bitir. Görünür,
mənim obrazlarım həyata, düşdükləri
situasiyaya, taleyə həddən artıq ciddi
yanaşdıqlarına görə belə mənzərə
alınır. Yazıçı kimi öz
obrazlarıma, onların acılarına qeyri-ciddi yanaşa bilərəm,
amma hekayəyə qətiyyən qeyri-ciddi
yanaşmamışam.
-
Babanız deyirmiş ki, gülmək bizə
düşmür, bala. Bəlkə, elə
haqlıdır?
- Bu,
“Babamın dişi” adlı hekayəmdədir. Hekayə olmaqla
yanaşı, bu, bir az da xatirədir. Həqiqətən də, babam mən
gözümü açanda xeyli faciənin içindən
keçmişdi. Baxmayaraq ki, eqoist, özünü sevən
adam idi, amma çox çətinliklər
görmüşdü. İki oğlunu
itirmiş, bir neçə müharibənin şahidi
olmuşdu. Aclıq, əzab-əziyyət
görmüşdü. Yenə də bu
faciələr onu sındırmamışdı. Amma gülməyə, şənlənməyə həddən
artıq qarşı idi. Gülməyi
sevmirdi. Hətta biz uşaq olanda əsəbiləşirdi
ki, gülməyin, gülmək olmaz. Gülmək bizə
düşmür! Əlbəttə, haqlı
deyildi. Babamın faciəsi elə bunda idi,
o, həyatdan heç vaxt zövq almamışdı. Gülmək, istənilən halda
yaxşıdır.
- Hekayələrinizdə
kənd həyatına şəhər mühitindən daha
çox yer ayırırsınız və ciddi münasibətlər,
gərginlik, qarşıdurmalar hiss olunmur. Müşahidə,
mətnaltı rəy və yumor... Ədəbiyyatdan
çox publissitik hədəfləriniz var, elə bil.
-
Çox təəssüf ki, bu belədir. Ancaq
bütün hekayələrimə aid etmək olmaz. Mən bu fikirdəyəm ki, publisistikayla bədii mətn
bir-birindən ayrılmalıdır. Bu gün istər Azərbaycan,
istər dünya ədəbiyyatında bu bölgüdə
bir qarışıqlıq hiss olunur. Mən
şəxsən bunun əleyhinəyəm. Düşünürəm ki, publisistikadan
mümkün qədər qaçmaq lazımdır. Əgər informasiya bədii informasiyaya çevrilə
bilmirsə, onu bədii mətn adlandırmaq olmaz. Kənd həyatına gəldikdə isə mənim
hekayələrimdə “kənd romantikası” yoxdur. Misal üçün, İsmayıl
Şıxlının hekayələrində kənd nisgili, kəndə
qayıdış motivlərini görə bilərdik. Mənə bunlar həmişə qeyri-səmimi gəlib.
“Tualet kağızı: heç nə
haqqında üç esse” adlı birinci kitabımda da bu məsələ
haqda danışmışam. Bir adam
kənddən Bakıya gəlir, sonra burda
yazıçılıqla məşğul olur. Buna
yaxşı ev, vəzifə verilir. Bu adamın durumu yaxşıdır, ancaq şeirlərinin
hamısında bir kəndə qayıdış nisgili var. Kənd
romantikası ilə yaşayır. Mənə
bu, səmimi görünmür. Əgər
şəhəri istəmirsə, köçüb getsin kəndə.
Bu, ordan çətinliyin,
palçığın əlindən qaçıb gəlib
bura. Əslində bu tip insanı kəndə çəkən
heç nə yoxdur. Sadəcə, bizim xalqda
“keçmişə xəyanət” düşüncəsi
çox aktualdır. Ümumiyyətlə,
bir cəmiyyət kimi bizim təfəkkürümüz dəyişməyə
qarşıdır. Misal üçün, Qazaxdan
Bakıya gəlib uzun müddət burda yaşayan adam bir gün yenə rayona, öz kəndlərinə
qayıdıb orda ədəbi dildə, ya da Bakı ləhcəsiylə
danışırsa, ona qeyri-ciddi adam kimi baxırlar. Yəni, sən öz bölgənə, ləhcənə
xəyanət eləmiş sayılırsan. Bunun təsiriylə yazılmış Sovet
dövrü mətnləri çox olub. İndi
isə özündən hətta xəyali kənd uyduranlar da
var. Yəni, burda daha geniş baxış, urbanistik elementlər
yoxdur. Misal üçün, guya qızlar sübh
vaxtı səhənglərini çiyinlərinə alıb
bulaq başına gedirlər, orda oğlanlarla tanış
olurlar. Belə bir şey yoxdur, axı. İnandırıcı da deyil. Reallıq
isə budur ki, kənddə də, şəhərdə də
qızlar, oğlanlar eyni cür mesajlaşırlar. Mənim “Tanımal Mustafa” adlı hekayəm
bütünlükdə kənd həyatıdır. Bu da, əlbəttə, yazılmalı idi. Çünki mən kənddə doğulmuşam.
Ancaq ümid edirəm ki, ömrümün
axırına kimi belə bir hekayə daha yazmayacam. Kənd mövzusu Azərbaycan ədəbiyyatında
çox işlədilib. Ona görə də bizim ədəbiyyatda
kənd mövzusunu, elə kəndli sözüylə desəm, dincə qoymaq
lazımdır artıq.
- Diri
yumor və realizm sənin nəsrinin əsas
atributlarıdır, məncə. Bu yöndə
ən çox hansı ədəbi mətnlərdən bəhrələnmisən?
-
Yazılarımla bağlı “diri yumor” ifadəsini
çoxundan eşitmişəm və açığı,
bu “diri yumor” tam olaraq nədir, bilmirəm. Realizmə
gəldikdə isə, özümü daha çox absurd
realizmə yaxın hiss edirəm. Yumor,
bayaq dediyimiz kimi, mütləq olmalıdır mətndə.
Yəni, yazıçı kimisə depressiyaya
salmaq üçün yazmamalıdır. Kimdən
bəhrələnmək məsələsinə gəldikdə
isə, bunu deyə bilmərəm. Sevdiyim əsərləri
qeyd edə bilərəm. Markesin “Gözlənilən
bir qətlin tarixçəsi” əsərini çox sevirəm.
Kafkanın hekayələrini də çox sevirəm.
Məsəl üçün, onun “Yuvam” adlı
hekayəsi var, olduqca təsirlidir. Bu əsərləri
dəfələrlə oxumuşam. Bunun
üçün qeyd elədim. Yoxsa
çox ad çəkmək olar.
- Kafkada
yumor var, sizcə?
- Əslində, Kafka bədniyabat deyil. Məncə,
situasiyanı ələ salır. Bunu bir az
tragikomik adlandırmaq olar. Bəziləri
Kafkanın yaradıcılığına pessimizm kimi
baxırlar. Ancaq bu, belə deyil. Kafka ləzzət alır həmin vəziyyətdən.
Misal üçün, adını çəkdiyim
hekayəsi (“Yuvam”) bütün həyatını yuva
qurmağa həsr edən bir böcəyin, yəni analoji
olaraq insanın faciəsidir. Ancaq burda bir
ironiya var, məncə. Yəni, insanın
ömrünü nə üçün bu işə həsr
etməsi məsələsi var. Bu baxımdan
gülüncdür həmin situasiya.
-
Nitsşe deyir ki, sevgi yaşamağın yeganə və
axırıncı şansıdır. Hekayələrinizdə
sevgi motivinə elə də rast gəlmədim. Bəlkə yumor imkan vermir ülvi realizmə?
-
Nitsşe sevdiyim filosoflardan deyil, açığı. Misal üçün, o deyir ki, zəifi itələmək,
meydandan çıxarmaq lazımdır. Ola
bilsin, həqiqətdir. Ancaq bəzən
acı həqiqətlərdən qaçmaq lazımdır.
Nitsşenin “Antixirist” əsərindədir bu fikir: zəif
adamın yaşamağa haqqı yoxdur. Məncə,
belə deyil. Hər şeyə həddən
artıq maksimalist yanaşmaq da lazım deyil. Mən dilənçiyə pul verməməliyəm
ki, onun əli-ayağı var? Bunu bacarmıram, pulum
olanda verirəm... Yeni bir hekayə
yazmışam. Bu yaxınlarda
yayımlanacaq. “Ubermenşagen” adlanır.
Burada üst insan mövzusuna toxunmuşam. Fikrim bundan ibarətdir ki, sözügedən ideal cəmiyyətlər
mənə elə də inandırıcı
görünmür və belə bir şey də
arzulamıram. İnsanın səhvləri
də olmalıdır, nəyisə unutmalıdır da və
sairə. İnsanı insan edən şeylər
bunlardır. Sevgi mövzusu isə mənim
yazılarımda yoxdur. Çünki sevgi
mahiyyətini, formasını, dəyişib, demək olar.
Yəni, klassik əsərlərdə
gördüyümüz həmin o əlçatmaz sevgi yoxdur.
Bunun çox obyektiv səbəbləri var. Misal
üçün, XXI əsrdə Leyli və Məcnun sevgisini
misal çəkmək olduqca gülüncdür. Məcnunun Leylini sevməsinə Füzulinin
gözüylə yox, realist tərəfdən baxsaq, o sevgi
mahiyyətini dəyişib sadələşdiyi kimi, mətləb
də aydınlaşır. İndi bu mövzular, bu
münasibətlər bir az
cılızlaşıb. Daha doğrusu, sürətlənib,
asanlaşıb. Üstəlik indi
ayrılmaq daha faciə deyil. İndi belə
bir dünyada mənim sevginin yaratdığı faciədən
danışmağım özümə də gülməli gələr.
Belə bir problem yoxdur. Müasir
dünyanın başqa problemləri var.
- İstəyirəm, çağdaş ədəbiyyatımızdan danışaq. Ümumiyyətlə, səncə, bu ifadə çox pafoslu səslənmir? Bu ədəbiyyatda özünü rahat hiss edə bilirsən?
- Açığı, mən bizdəki ədəbi prosesə qarışmıram, xoşum gəlmir. Heç vaxt heç bir yazıçını tənqid etməmişəm. Bunu da qeyd edim ki, bizim ədəbi mühitdə çoxlu intriqalar, qruplaşmalar var. Mən bunlardan kənardayam. Hətta, böyük səslənməsə, belə də deyərəm: bütün intriqalardan yüksəkdəyəm. Mümkün qədər həmin atmosferə girməməyə çalışıram. Və “hansı tərəf haqlıdır, hansı tərəf haqsız” məsələsində də heç bir fikrim yoxdur. Saytlardakı hekayələri oxuyuram. Və görürəm ki, artıq uzun müddətdir, bizdə yaxşı hekayə, ümumiyyətlə, yaxşı əsər yaranmır. Müəyyən imzalar var. Sadəcə, ümid bəslədiyim, potensialına inandığım imzalar. Niyə yaranmadığının səbəbini isə ədəbi prosesin təbii yolla getməməyində görürəm. Yəni, məncə, yazıçını, şairi özbaşına buraxmaq lazımdır. Dövlət, yaxud müxtəlif qurumlar tərəfindən ciddi maliyyə ayrılmalıdır. Qonorarlar yüksək olmalıdır. Mükafat fondu beş min yox, əlli min olacaq müsabiqələr keçirilməlidir. “İlin ən yaxşı romanı” mükafatı ola bilər, misal üçün. Və qalib gələn yazıçı bu romanla özünə maşın ala bilməlidir. Ancaq bütün bunlar təbii yolla olmalıdır. Kimsə filan tənqidçiylə oturub pivə içdiyinə görə o bunun əsərini tərifləməməlidir. Mənə elə tərif lazım deyil. Bax buna görə mən Azərbaycanda tənqidçilərə etibar edə bilmirəm. Belə bir mühitdə yaxşı əsər yarana bilərmi? Heç cür. Mən isə özümü rahat hiss edirəm. Çünki bu prosesə qoşulmuram.
- Ədəbiyyatı bir kənara qoysaq, qalan hər şey yerindədi sizin üçün?
- Tək ədəbiyyat deməyək. Bədii
mətn oxumadan yaşaya bilərəm. Ancaq, ümumiyyətlə,
sənət olmadan yox. Ümumilikdə, cəmiyyət ədəbiyyatsız
yaşaya bilməz. Yəni, söz yaranandan insanlar sözü
qafiyələndirməyə çalışıblarsa, buna
ehtiyac var, deməli. Ehtiyac duyulmayan bir institut, məfhum min illər boyunca
yaşaya bilməz. Bəzən belə ifadə işlədirlər: ədəbiyyat
ölüb. Belə deyil, əslində. Müəyyən qədər forması dəyişə
bilər. Yəni, bir gün tamamilə
kinoya çevrilər. Misal
üçün, teatr kinoya çevrildiyi kimi. Yaxud, kino da eynən formasını dəyişər.
Ancaq sənət qalıcıdır. Bu baxımdan sənətsiz yaşaya bilmərəm.
Çünki insana insan olduğunu xatırladan
sənətdir. Amma yazmadan və oxumadan
çox rahat yaşaya bilərəm. Ədəbiyyatla
müqayisədə mənim zövq ala biləcəyim
çox şey var. Yağışlı havadan kədərlənmək
və bundan zövq almaq - bunun özü elə şeirdir.
Geniş mənada ədəbiyyat hesab etmək olar.
- Son
kitabınızla bağlı xüsusi nə deyə bilərsiz?
- Son
kitabım “Bataqlıq donuzu”dur. Povestdir. Daha çox yüngül ədəbiyyat xoşlayan
insanlar üçün nəzərdə tutulub. Süjeti çox maraqlıdır. Dili çox sadədir. İçində
bir neçə ciddi detal var. Povesti yazarkən əsas fikrim bu
olub ki, bunu gənclər oxuyacaq. Yəni, mən
gəncləri ədəbiyyatdan diksindirməməyə,
qorxmamağa dəvət edirəm bu əsərlə.
Müşfiq
ŞÜKÜRLÜ
525-ci qəzet.- 2015.- 31 oktyabr.-
S.22.