Yaddaşın mühakiməsi
MUSTAFA ÇƏMƏNLİNİN
"ÜÇ YAŞLI ƏSİR" POVESTİ HAQQINDA
DÜŞÜNDÜKLƏRİM
Mustafa Çəmənlinin
ilk hekayəsinin işıq üzü görməsindən
düz qırx üç il keçir və bu müddət
ərzində o, özünü istedadlı bir yazıçı və publisist
kimi tanıda və sevdirə bilib. Onlarla hekayənin, bir
neçə povestin, "Xallı gürzə" və
"Ölüm mələyi" tarixi romanlarının, xalqın
sevimli sənətkarları - Xan Şuşinski, Rəşid
Behbudov, Şövkət Ələkbərova, Əbülfət
Əliyev, Sara Qədimova, Yavər Kələntərli, Cahan
Talışinskaya, Arif Babayev haqqında sənədli əsərlərin,
"Leyli və Məcnun 100 il səhnədə" qiymətli
araşdırmanın müəllifi olan Mustafa
ömrünü-gününü Sözə həsr edib. O, nə
yazıbsa, nədən yazıbsa,həmişə
özü olmağa çalışıb, "üslub
bütün üslubların yaddan
çıxarılmasıdır" (Cül Renar) qanununa əməl
edib, elə ilk yazılarından öz fərdi dəst-xəttiylə,
hətta ənənəvi mövzulara məxsusi yanaşma tərziylə
seçilməyə can atıb.
Mustafanın həm bədii, həm də sənədli
nəsrini səciyyələndirən bir xüsusiyyəti
öncədən qeyd etmək istəyirəm. Bu da onun nəsrində
mühüm yer tutan Yaddaş stixiyasıdır.
Böyük tənqidçimiz Yaşar Qarayevin bir fikrini
xatırlayıram: "Yaddaşı olmayan ədəbiyyat
-yalnız yaddaşı olmayan xalqın nəsibidir, siması
olmayanın tarixi taleyi, zatı və nəsli, əsli və nəcabəti
olmayanın alın yazısıdır. ...Millət-genetik səviyyədə,
yaddaş-ağrı səviyyəsində dərk olunmayan vəhdətdən
və bütövlükdən başqa bir şey deyildir. Yalnız yaddaş
olan yerdə sabitlik və tamlıq var, nəsillər və əsrlər,
ilahi və bəşəri dəyərlər və sərvətlər
arasında əlaqə və estafet var". Mustafanın hələ səksəninci illərdə
yazdığı "Yaddaş" povestini
xatırlayıram. Səksəninci illərin ən yaxşı nəsr
əsərləri ilə səsləşən, öz
psixoloji təhlil manerası ilə seçilən bu povest onun
yaradıcılığında sanki bir dönüş
nöqtəsi oldu. Yaddaşın boy
göstərməsi, insan ömrünün bir də təkrar
olunmayan anlarının xatırlanması, yeri gəldikcə
mühakimə olunması o povestdə real boyalarla əks
olunmuşdu. Ömrünün son günlərini
yaşayan Xası Səlimov xəstə halda tut
ağacının altında uzanıb yaddaşını vərəqləyir.
Həmin bu Yaddaş sərt hakim kimi Səlimovun
ömür yolunu izləyir. Səlimovun
vaxtilə pislik elədiyi, o dünyaya göndərdiyi adamlar
tez-tez yuxusuna girir, onu mühakiməyə çəkirlər.
Mustafanın "İtirilmiş səs" hekayəsində
də Yaddaş köməyə gəlir, lakin povestdən fərqli
bu dəfə xeyirxah bir missiyanı yerinə yetirir, hələ
də yaddaşlarda yaşayan qocaman xanəndə Pərvanə vaxtilə əfsunlu
nəğmələri ilə insanları gözəlliyə
səsləyib. Amma şər mücəssiməsi
Xası Səlimov yaddaşlardan silinmədiyi halda, xeyirxah əməllər
sahibi Pərvanə xanım unudulub.
Mustafanın "Xallı gürzə" və
"Ölüm mələyi" romanlarında isə
Yaddaşın tarixi obrazını görürük. İki hökmdarın- I
Şah Təhmasibin və Pənah xanın həyatını,
hakimiyyət illərini, bu fonda onların
yaşadıqları dövrün ictimai-siyasi mənzərəsini
tarixi yaddaşın prizmasından keçirib müasir
oxuculara təqdim etməklə iki mühüm vəzifəni
yerinə yetirmiş olur. Birincisi:tarixi mənbələrdən, məlum
elmi mənbələrdən faydalanıb tarixi şəxsiyyətlərin
bədii obrazlarını yaradır, onların bir insan kimi hiss
və həyəcanlarını təcəssüm etdirir. Tarixçi psixoloq deyil, lakin yazıçı
üçün psixoloji halları təsvir etmək vacib və
zəruridir. İkincisi: hər bir tarixi roman təsvir
edilən dövrün bədii-fəlsəfi dərkidir və
keçmişlə müasirlik arasında körpü yaratmaq
missiyasını yerinə yetirir. Tarix təkcə
keçmiş demək deyil, tarix həm də bu gün və
gələcəkdir. "Xallı gürzə"
və "Ölüm mələyi" bu mənada bizim ən
uğurlu tarixi romanların ənənəsini davam etdirir.
"Azərbaycan" jurnalının builki 7-ci
sayında Mustafa Çəmənlinin "Üç
yaşlı əsir" povesti dərc edilib və bu povest də
Yaddaşda yaşayan hadisələri, yaxın tarixin unudulmayan
olaylarını canlandırır. Mustafa bir ailənin əlli
illik tarixini xalqın tarixi ilə vəhdətdə
götürür. Keçən əsrin
altmışıncı illərindən başlayan bu tarix
bir-birindən mürəkkəb və təzadlı, fəci
və dramatik hadisələrlə doludur. Sovet
imperiyasının çökməyə üz qoyduğu,
lakin son nəfəsində də sərt rejimi qorumağa
çalışdığı əllinci illər, az sonra
Stalinin və onun hakimi-mütləq hakimiyyətinin süquta
uğraması, daha sonra Xruşşovun cirə ilə olsa da
xalqlara bəxş etdiyi söz azadlığı, ölkədə
başlanan demokratik əhval-ruhiyyə, lakin getdikcə hər
sahədə durğunluq və süstlük
dalğalarının ölkəni bürüməsi və nəhayət,
Qorbaçovun "yenidənqurma" bədnam
şüarı altında milli münaqişələrin
törədilməsi, SSRİ-nin dağılması, müstəqil
respublikaların yaranması ...Amma bu tarixi prosesdə ən
çox maddi, mənəvi məhrumiyyətlərlə
üzləşən, xain qonşuların və onları
himayə edən xarici qüvvələrin
torpaqlarımızın iyirmi faizini işğala məruz
qoyması, düyünlü Qarabağ olayı. Təbii ki, M.Çəmənli bu hadisələrin
təfsilatına getmir, amma onun povesti məhz bu hadisələrin
təsirini, bir ölkənin, bir xalqın, bir ailənin
başına gətirdiyi fəlakətləri əks etdirir.
Povest "ağzıdualı, səksən
beş yaşlı Qaratel müəllimənin"
bir erməni əsgərinin atdığı güllədən
yaralanması səhnəsi ilə başlayır. Belə hadisə sərhəd rayonlarında
yaşayan, öz doğma kəndlərindən
köçkün düşən hər bir sakinin
başına gələ bilər. Amma
atılan güllə Qaratel müəllimənin oğlu
Şakirin yaddaşını silkələyir. Onun
qardaşı Teymur vaxtilə Qarabağ uğrunda gedən
döyüşlərdə üç yaşlı bir erməni
uşağını "əsir"
götürmüşdü: "Teymur çarpayının tən
ortasında ağlamaqdan gözünün suyu burnunun seliyinə
qarışmış yarıçılpaq, ağlayan
uşağı gördü:səsi
başına düşən uşağı. Bu
erməni balası da onun Türkəri kimi qaragöz,
qarasaç, amma yastıbaş, totuqsifət oğlan
uşağı idi". Teymur bu üç yaşlı
"əsir"i götürüb kəndə gəlir, bəziləri
onu məzəmmət etsə də, uşağı anası
gələnə qədər evlərində
saxlatdırır.Hələ ki, bu uşağın
ağzından süd iyi gəlir, günahsız və məsumdur,
beyni zəhərlənməyib... Günlərin
bir günü uşağın anası gəlib onu tapır,
Teymur əsl azərbaycanlıya xas olan bir ehtiramla onları
yola salır. Bu əhvalatın
özündə elə bir qeyri-adilik nəzərə
çarpmır. Biz həyatda da, bədii ədəbiyyatda
da xeyli mərhəmətli olduğumuzu çoxdan sübuta
yetirmişik, çünki biz azərbaycanlı körpələri
ana bətnindəcə qətlə yetirən erməni
faşistlərindən fərqliyik, humanizm körpəlikdən
alnımıza yazılıb. M.Çəmənli bu
xüsusda çox da təfərrüata varmır, dinimizin rəsulu
Məhəmməd Peyğəmbərin bir kəlamını
xatırladır: "Bu dünyada doğulan hər körpə
bura əzəli saflıqla gəlir. Sonradan onu yəhudi,
ya xristian, ya cadugər edən valideyni olur". Həmin
o, erməni uşağının indi iyirmi beş
yaşı var. Olsun ki, Qaratel müəlliməyə güllə
atan, onu yaralayan elə o erməni Sergeydir. Çünki
bu millətin ən adi, ən sıravi üzvü də
dünyaya saflıqla gəlsə də, böyüyüb
türkə qənim kəsilir.
Mustafanın povesti öncə qeyd etdiyim kimi, zamanın
bir neçə dönümündə baş verən hadisələri
canlandırır. Müxtəlif
insan taleləri ilə qarşılaşırıq. Ancaq Qaratel müəllimənin oğlu Şakirin
obrazı birinci planda durur.
Şakir zaman etibarilə Sovet dövrünün yetirdiyi
gənclərdəndir. Amma daxilən narazıdır,
çünki həyatda özünü təsdiq edə
bilmir.Ona görə də, yaşadığı pambıq
rayonundan Mingəçevirə, dayısı Səfərin
yanına yollanır, pambıq-parça fabrikində işə
düzəlir. Ancaq müəllif ondan "əməkçi
qəhrəman" obrazı yaratmaq istəməmişdir
(Sovet dövründə azmı belə əsərlərə,
o əsərlərdə zavoda, fabrikə fəhlə gəlib
sonda əmək qəhrəmanı kimi canlandırılan
obrazlara rast gəlmişik?). Obrazı fərdi cizgiləri, özünəməxsus
insani çalarları ilə (necə varsa, elə!)
canlandıran Mustafa Şamili o dövrün bir sıra "cəncəlli"
olaylarından keçirir. Əslində, bu, o
zaman üçün xarakterik olaylar idi. Mingəçevirdə
dayısı Səfərin arvadı-erməni Anyanın
könülsüz rəftarını görəndən sonra
orada çox qalmır, yataqxanaya köçür. Burada otaq yoldaşı abdaşlı Rahimdən bəzi
həqiqətləri əxz edir. Mingəçevirə,
işləməyə gələn rus qızlarının
müəyyən niyyətlə bura göndərildiyini
öyrənir: "Kremldəkilər top-tüfənglə eləyə
bilmədiklərini bu sərbəst, azadlıq sevən,
sevib-sevilmək üçün sino gedən ağmaya rus
qızları ilə
fəth eləyirlər". Yaxşı
ki, Şakir bu tora ilişmir. Onun əsgərlik
həyatı da o dövrün gerçəkliyini əks
etdirir. Rus zabitləri Qafqazdan və başqa
respublikalardan gələn cavanlara
əziyyət verir, onları gözümçıxdıya
salır, adam yerinə qoymurlar. Təbii ki, bunu da
altmış-yetmişinci illərin cavanları
unutmamışlar.
Şakirin
Bakı həyatı da bizə tanış
olayları xatırladır. Kənddən gələn
cavanların kirayə evlərdə (əsasən ermənilərin
mənzillərində)
keçən cansıxıcı həyatı, ilk
sevgi macəraları hələ də yaddaşlardan silinməyib.
Azərbaycanda Meydan hərəkatı
başlayır və o hərəkatın ilk dönəmində
Şakiri də, Rahimi də Meydanda görürük.
İndi Şakir fikrən də, ruhən də ayılıb,
amma on sutka həbsdə yatsa da, öz daxili
süstlüyündən xilas ola bilmir. Yenə Mingəçevirə qayıdır. Dayısı Səfər isə onu sevən erməni
qadını ilə birgə Rusiyaya üz tutur.
Biz "Üç yaşlı əsir"
povestinin məzmununu bəlkə də bu qədər nəql
etməzdik. Amma povestdəki hadisələr,
oradakı məlum obrazlar Sovet dövrünün həqiqətləridir
və bu həqiqətlər vaxtilə bizim nəsr əsərlərinin
əksəriyyətində heç də bu sayaq əks olunmamışdı.
Necə deyərlər, indi də gec deyil ki,
yaddaşdan silinməyən, amma bədii ədəbiyyatda əks
olunmayan həmin olaylardan söz açasan.
Povestdə
Qarabağ müharibəsi ilə bağlı təsvirlər də maraq
doğurur. Müəllif müharibənin,
döyüş səhnələrinin özündən
çox, onun insan psixologiyasında necə təsir
buraxdığını, nə kimi sarsıntılar, ruhi həyəcanlar
oyatdığını təsvir edir. Üç
yaşlı "əsir"in Teymurun oğlu Türkərlə
isinişməsi, erməni qadınının əsl azərbaycanlılara
xas olan bir adətlə yola salınması... Amma
qaniçən, vəhşi xislətli erməni belə bir
yaxşılığı etmək iqtidarında
olardımı?
Üç
yaşlı "əsir"in xilaskarı Teymur isə Atəşkəs
sazişinə bircə gün qalmış şəhid olur.
"Teymurun meyitini qüsul eləyəndə
pencəyinin cibindən bir şəkil
çıxmışdı. Şafanın
çəkdiyi və "xilaskar"
adlandırdığı şəkil idi. Şafa
bu şəklin birini BMT-yə göndərmişdi, birini
Siranuş aparmışdı, biri isə Teymurda
qalmışdı". Bu hadisə
1994-cü ildə baş verir. İndi isə
üstündən illər keçib.
Povestin
sonuna diqqət yetirək: "-Bu gün ermənilər cəbhənin
müxtəlif istiqamətlərindən otuz iki dəfə atəşkəsi
pozub, ölən və yaralanan yoxdur. Silahlı
qüvvələrimiz tərəfindən düşmən
susdurulub.
Şakiri
həmişəki kimi od
götürdü:
-Tüpürüm
belə atəşkəsə! ...Süsənbər xanım,
yadındadı da. Atəşkəs sazişi
bağlanandan bir gün əvvəl Teymur şəhid oldu.
Sonra
üzünü anasına tutdu:
-Müəllimə,
görəsən bu atəşkəsi pozanlar arasında Sergey
də var?"
Düşündürücü
sualdır. Bu suala birmənalı belə də
cavab vermək olar ki, o üç yaşlı "əsir"
indi işğal olunmuş rayonlarımızın birində
işğalçı ordunun sırasındadır. Ya da Ordumuzun qəhrəman əsgərlərinin
cavab atəşindən sonra şəhid olub. Amma istər
atəşkəsi pozanlar sırasında olsun, istərsə də
məhv olsun, hər halda, beyninin hansı guşəsindəsə
üç yaşında olanda bir azərbaycanlı ailəsinin
ona göstərdiyi nəvazişi yaddaşından
qoparmasın...
Mustafa Çəmənlinin bu povesti də məhz
Yaddaşın mühakiməsidir...
Vaqif YUSİFLİ
525-ci
qəzet.- 2015.- 10 sentyabr.- S.7.