Dəyərli alim, fədakar tədqiqatçı,
örnək ziyalı
PROFESSOR ƏRTEGİN SALAMZADƏNİN 50 İLLİK YUBİLEYİNƏ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Gənc ikən Ərtegin Salamzadə həm
memarlığı, həm də sənətşünaslığı
özündə əks etdirən elmi problem üzərində
çalışmaq istəyirdi. Elə bu məqsədlə
də metropoliten stansiyaları tərtibatında bədii
üslub mövzusunu seçmişdi. Bu
mövzu onun ailədə görüb sevdiyi
memarlığı və ixtisası olan sənətşünaslığı
eyni dərəcədə əhatə edirdi. Ərtegin müəllim bu maraqlı mövzu üzərində
böyük həvəslə işlədi və tezliklə
175 səhifəlik namizədlik işini tamamladı. 1992-ci ildə o, uğurla müdafiə edərək
o zamankı adla desək, elmlər namizədi adını
aldı. Həmin dövrdə o, elmi ada
malik ən gənc sənətşünas-alim idi.
Çalışqanlığı, səmimiliyi, məsuliyyəti,
başlıcası isə elmi prinsipiallığı və
obyektivliyi hər şeydən uca tutması onu
çalışdığı Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun rəhbərliyi və kollektivinin nəzərində
ucaltmış, cavan olmasına baxmayaraq nüfuz sahibi
etmişdi. 90-cı illərdə İnstituta rəhbərlik edən
müxbir üzv K.Kərimov, daha sonra akademik R.Əfəndiyev
bu gənc alimin hərtərəfli istedadını, o cümlədən,
idarəçilik və təşkilatçılıq məharətini
layiqincə qiymətləndirdilər. 1995-ci ildə o,
İnstitutun elmi katibi təyin olundu, üstündən bir il keçəndən sonra, 1996-cı ildə
elmi işlər üzrə direktor müavini vəzifəsinə
yüksəldi. Həmin illərdə o, əvvəlcə
dosent, sonra isə professor elmi dərəcələrini
aldı, kadr hazırlığı işində yüksək
nəticələr əldə etdi. 14 ilə
yaxın bir müddətdə İnstitutun direktor müavini vəzifəsində
məsuliyyətlə çalışan Ərtegin Salamzadə
2010-cu ildə AMEA Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun direktoru təyin edildi. 2014-cü
ilin iyununda o, AMEA-nın müxbir üzvü seçildi.
Ərtegin Salamzadə həmçinin
İnstitutdakı "Təsviri və dekorativ-tətbiqi sənətlər"
şöbəsinin müdiridir. O, İnstitutun nəzdində
fəaliyyət göstərən memarlıq və incəsənət
üzrə Problem şurasının sədridir. İstedadlı alim Azərbaycan Dizaynerlər
İttifaqının və Azərbaycan Memarlar
İttifaqının üzvüdür.
Ərtegin müəllimin hansı vəzifədə
işləməsindən asılı olmayaraq o,
özünün iki ən uca amalını - vətəndaşlıq
borcunu və alimlik şərəfini heç zaman
unutmamış, həyatında və işində hər
zaman onlara istinad etmişdir. Elmin uca zirvələrinə gedən
yol müstəqilliyini yenicə əldə etmiş
respublikamız üçün çətin dövrlərə
təsadüf etsə də, Ərtegin müəllim heç
zaman ruhdan düşməmiş, əksinə, yeni şəraitdə
Azərbaycan humanitar elminin, o cümlədən, sənətşünaslığın
ümumi inkişaf konsepsiyası üzərində
düşünməyə başlamışdı. İstedadlı tədqiqatçının ötən
əsrin 90-cı illərindəki ən böyük elmi xidməti
izahedici sənətşünaslığı inkişaf etdirmək,
nəzəri fikri formalaşdırmaq və bir elm sahəsi
kimi sənətşünaslığın tarixini tədqiq
etmək idi. Azərbaycan sənətşünaslığının
nə erkən mərhələsi olan ötən əsrin
30-50-ci illərində, nə də onun klassik inkişaf
dövrü sayılan 60-80-ci illərdə bu problemlərlə
demək olar ki, məşğul olunmurdu. 90-cı
illərdə gənc olmasına baxmayaraq Ərtegin müəllim
başa düşürdü ki, göstərilən sahələri
inkişaf etdirmədən sənətşünaslığın
müasir konsepsiyasını qurmaq mümkünsüzdür.
Ona görə də elmi fəaliyyətini məhz
bu sahəyə - izahedici sənətşünaslığa
yönəltdi. Gənc tədqiqatçının həmin
mürəkkəb sahədəki araşdırmalarının
ilk nəticələri 1997-ci ildə işıq üzü
görmüş "Müasir sənətşünaslıq:
köklər, problemlər, metodlar" adlı əsərində
ümumiləşdirildi. Tanınmış nəzəriyyəçi-alim,
sənətşünaslıq doktoru Rəna Abdullayeva ilə həmmüəllif
qismində qələmə alınmış bu əsərdə
ilk dəfə olaraq Azərbaycan sənətşünaslığının
mühüm nəzəri və metodoloji xüsusiyyətləri
əhatəli tədqiqat formasında öz əksini tapdı.
Bu tədqiqat əsərində Azərbaycan sənətşünaslığında
o zamanadək öyrənilməmiş olan sənətşünaslığın
konseptual məsələləri, digər elmlərlə əlaqələri,
onun humanitar elmlər şəbəkəsində mövqeyi,
nizami statusu və başqa vacib məsələləri nəzərdən
keçirilirdi.
90-cı illərdə Ərtegin Salamzadə Azərbaycan
sənətşünaslığının inkişaf modelini
qurmağı düşünürdü. Lakin bunun
üçün sənətşünaslığın tarixi
və metodologiyası araşdırılmalı idi. İzahedici sənətşünaslığın əsas
prioritetlərindən olan bu mühüm problemlə o zamanadək
Azərbaycan alimlərindən heç kəs ciddi şəkildə
məşğul olmamışdı. Halbuki
digər sahələrdə, misal üçün, filologiyada ədəbiyyat
nəzəriyyəsi ilə yanaşı, ədəbiyyatşünaslıq
tarixi də hərtərəfli öyrənilərək nəşr
edilmişdi. Ərtegin müəllim tanınmış
filoloq-alimlərimizdən F.Qasımzadə, M.Quluzadə,
Ə.Mirəhmədov, Y.Qarayev və başqalarının ədəbiyyatşünaslıq
məsələlərinə həsr edilmiş əsərləri
ilə tanış idi. AMEA-nın
müxbir üzvü, professor K.Talıbzadənin
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı tarixi
mövzusundakı fundamental araşdırması onun
şüurunda dərin iz buraxmışdı. Ərtegin
Salamzadə özünün doktorluq işini məhz Azərbaycan
sənətşünaslığının tarixinə, nəzəri
və metodoloji məsələlərinin öyrənilməsinə
həsr etdi. Böyük tədqiqatçılıq
həvəsi ilə Ərtegin müəllim bu mürəkkəb,
çoxcəhətli mövzunun tədqiqinə
başladı, görkəmli alimlərin elmi metodlarını
müqayisə və təhlil etdi. Nəticədə
miqyaslı, sanballı iş ərsəyə gətirdi, milli
elm tariximizdə ilk dəfə olaraq sənətşünaslığın
tarixi mənzərəsini yaratdı. 2002-ci ildə
həmin mövzuda Moskvada müvəffəqiyyətlə
doktorluq dissertasiyası müdafiə edən gənc alim bu
çətin işin öhdəsindən bacarıqla gəldi.
Ərtegin Salamzadənin doktorluq işinin əsas müddəalarını
əks etdirən monoqrafiyası bundan bir il
öncə, 2001-ci ildə nəşr edilmişdi. "Azərbaycan sənətşünaslığı.
XX əsr" adlanan bu monoqrafiyada milli sənətşünaslıq
məktəbinin keçdiyi uzun yol
işıqlandırılmış, mərhələlərə
bölünmüş, həmçinin təsviri, dekorativ-tətbiqi
sənətlərin, memarlığın bir sıra nəzəri
və metodoloji problemləri əhatəli şəkildə nəzərdən
keçirilmişdir. Tədqiqatçı
Azərbaycan sənətşünaslığının
inkişafında qlobal, regional və lokal amillərin rolunu əsaslandırmışdır.
O, göstərmişdir ki, sənətşünaslıq
tarixi öz inkişafının müxtəlif mərhələlərində
mövcud ictimai-siyasi şəraitə və nəzəri-metodoloji
imkanlara istinad etmişdir. Tədqiqat işində
müəllif Azərbaycanın bir çox tanınmış
sənətşünas-aliminin elmi metodunun müqayisəli təhlilini
aparmış, nəticədə sənətşünaslığın
metodologiyasının xarakterik, ümumiləşdirilmiş
strukturunu müəyyən etmişdir.
Hələ məktəb illərindən dəqiq elmlərə
maraq göstərən Ərtegin müəllim
ayrı-ayrı elm sahələrinin, o cümlədən,
humanitar elm şəbəkəsinin riyazi modellərini qurmaq
üzərində düşünürdü. Azərbaycan
mühitində bu, kifayət qədər yeni hadisə idi.
Bununla belə, unutmaq olmaz ki, riyaziyyat, astronomiya, cəbr, məntiq
kimi elmlərin hələ çox qədimdən intişar tapdığı Azərbaycanda bu elm
sahələrinin və onların təmsilçilərinin
poeziya, musiqi, rəssamlıq sənəti ilə çox
sıx əlaqələri olub. Lakin zaman
keçdikcə bu əlaqələr unudulub, yeni dövrdə
onları bərpa etməyə cəhd göstərilsə də
bu, ciddi nəticələrə gətirib
çıxarmayıb. Hələ 1979-cu
ildə istedadlı tədqiqatçı Ə.Elbrus
"Poetika və riyaziyyat" adlı əsər çap
etdirmişdi və burada hürufizmin şərq
poeziyasındakı rolundan, məna, məzmun və
kompozisiyanın qurulmasında riyazi simvollardan istifadə edilməsindən
danışılırdı. Lakin
bütün bunlar orta əsrlər dövrünə aid idi.
Ərtegin müəllim öz doktorluq işində
məhz dəqiq elmlərə xas olan tədqiq metodlarından
istifadə etməyi qərara aldı. Bu, tamamilə yeni
hadisə idi, çünki onun nəzəri cəhətdən
faydalandığı filologiyada da buna bənzər ciddi iş
təcrübəsi əldə edilməmışdi. Qəti hərəkət etməyi sevən müəllif
sənətşünaslığın metodologiyasının əsaslandırılmasında
sistemli üçlüklər metodu tətbiq etdi. Bu riyazi metoda istinad etməklə Ərtegin Salamzadə
tezliklə incəsənətin öyrənilməsinin yeni,
tamamilə orijinal olan mədəni-tarixi modelini
hazırladı. Həmin model izahedici sənətşünaslığın
inkişafına şərait yaratdı, incəsənət
tariximizdə fakt və hadisələrin izahında yeni mərhələnin
başlanğıcını qoydu.
Monoqrafiyanın əsas cəhətlərindən biri
burada sənətşünaslığın tarixi
inkişafının müəllif tərəfindən mərhələlərə
bölünməsi və hər bir mərhələnin nəticələrinin
sənətşünaslığın ümumi
inkişafı müstəvisində ümumiləşdirilməsidir. Tədqiqatçı
qeyd edir ki, erkən mərhələdə Azərbaycan şəhər
və qalalarının, həmçinin maddi mədəniyyət
nümunələrinin, incəsənətinin öyrənilməsində
Qərbi Avropa və rus tədqiqatçılarının
müəyyən əməyi olmuşdur. Belə
ki, Bakı qalasının, eləcə də Gəncənin,
Naxçıvanın və digər şəhərlərin
dövrümüzədək hifz olunmuş sxem və
çertyojları XVIII əsrin sonu - XIX əsrin əvvəllərində
rus hərbi mühəndisləri tərəfindən
hazırlanmışdır. Sonralar,
artıq XX əsrin 20-30-cu illərində sənətşünaslığın
müstəqil sahə kimi inkişafa qədəm qoyduğu mərhələni
tədqiq edən müəllif həmin vaxt Azərbaycanda
İ.Meşşaninov, V.Zummer, P.Fridolin kimi tədqiqatçıların
fəaliyyətini göz önünə gətirmiş, milli
məktəbin formalaşmasında bu alimlərin rolunu
vurğulamışdır. Eyni səpkidə
müəllif sənətşünaslığın
inkişafının digər dövrlərinə də nəzər
salmış, həmin dövrlərdə fəaliyyət
göstərmiş alimlərimizin elmi-yaradıcılıq
metodlarını müqayisəli təhlilə cəlb
etmişdir. Əsərdə M.Hüseynov,
Ə.R.Salamzadə, L.Bretanitski, həmçinin K.Kərimov,
R.Əfəndiyev, N.Rzayev və başqa alimlərin elmi irsi
sistemli şəkildə araşdırılıb.
Demək mümkündür ki, "Azərbaycan sənətşünaslığı. XX əsr"
monoqrafiyası XXI əsr Azərbaycan sənətşünaslığının
təməlini qoymuşdur.
Ərtegin Salamzadənin elmi maraq dairəsi əhatəli
və çoxşaxəli olması ilə seçilir. Əsasını
izahedici sənətşünaslığın ümumi
konseptual paradiqmaları təşkil edən bu sahənin
ayrı-ayrı problemlərinə dair tədqiqatçı
bir çox elmi əsərlər yazmış və nəşr
etdirmişdir. Bu sırada Azərbaycan incəsənəti
tarixinə yeni baxış konsepsiyasının əhəmiyyətini
xüsusi vurğulamaq lazımdır. Belə
ki, ötən əsrin 70-80-ci illərinədək nəşr
edilmiş incəsənət tarixi həmin dövrün
ideoloji tələbləri nəzərə alınmaqla
yazılmışdı. Ona görə də
burada bir çox boşluqlara, bəzi məsələlərin
təfsirində dövrümüzlə müqayisədə
uyğunsuzluqlara rast gəlinir. Azərbaycan
incəsənətinin, xüsusilə XX əsrin əvvəllərində
milli-demokratik ideyaların cəmiyyətdə geniş təcəssüm
olunduğu dövrdə mövcud olmuş bədii mədəniyyətin
müasirlik müstəvisində yenidən mənalandırılması
çağdaş dövr tarixi sənətşünaslığının
öhdəsinə düşür. Bu vəzifəni
zamanında düzgün qiymətləndirən Ərtegin
Salamzadə təkcə izahedici sənətşünaslığın
baza modelini qurmaqla kifayətlənmir, eyni zamanda keçmiş
mədəni irsimizin və müasir dövr incəsənətinin
prinsipial məsələlərini də tədqiqata cəlb
edirdi. Ümumiyyətlə, elmin müasir
durumu və inkişaf konsepsiyaları onu həmişə
düşündürmüşdür. Azərbaycan
sənətşünaslığının tarixi-nəzəri
inkişaf yollarını tədqiq etdikdən sonra Ərtegin
Salamzadənin qarşısında keçmişi müasirliklə
əlaqələndirmək vəzifəsi dayandı. Çünki müasir elm tamamilə fərqli şəraitdə
inkişaf yolu tutmuşdu və dövrün tələblərinə
uyğun strategiya tələb edirdi. Bu
sırada onun "Azərbaycan sənətşünaslığı
müstəqillik illərində" (2012) kitabını
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Bu
kitab müəyyən mənada "Azərbaycan sənətşünaslığı.
XX əsr" monoqrafiyasının davamı olub
sənətşünaslığın müasir mərhələdəki
inkişaf yollarına işıq salır. Əgər "Azərbaycan sənətşünaslığı.
XX əsr" monoqrafiyasında milli sənətşünaslıq
məktəbinin ötən əsrin 90-cı illərinə qədər
olan inkişaf mənzərəsi öz əksini tapırsa,
yeni kitabda müasir, qüdrətli Azərbaycanın dövlətçilik
və elmin inkişafı konsepsiyalarına istinad edən sənətşünaslığın
prioritet istiqamətləri, qarşıda duran vəzifələr
və onların həlli yolları öz əksini tapır. Buna əmin olmaq üçün kitabın birinci fəslinin
materiallarına nəzər salmaq yetərlidir. Nəşrdəki birinci yazı kitabın
adını əks etdirib müstəqillik dövrü sənətşünaslığını
AMEA Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun
struktural və idarəçilik-təşkilati baxımdan
yenidən qurulması kontekstində nəzərdən
keçirir. Burada qaldırılan və sənətşünaslığı
dövrün tələblərinə uyğun surətdə
inkişaf etdirəcək prinsipial məsələlərin
şərhi "Sənətşünaslıqda islahat" məqaləsində
daha əhatəli müstəvidə davam etdirilir. Mən bu məqalə barədə bir qədər
geniş söz açmaq istərdim. Çünki
həmin yazı əslində sənətşünaslığın
inkişaf strategiyasını müəyyənləşdirən
proqram xarakteri daşıyır. Məqalə dövlət
siyasətini əks etdirən ciddi faktlarla başlayır:
"2008-ci il aprelin 10-da Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
"Azərbaycan elmində islahatların aparılması ilə
bağlı Dövlət Komissiyasının yaradılması
haqqında" sərəncamı qüvvəyə mindi. Baş nazir A.Rəsulzadənin sədrliyi altında
olan komissiyaya altı ay müddətində 2009-2015-ci illər
ərzində ölkədə elmin inkişafının milli
strategiyasını və bu strategiyanın həyata
keçirilməsi üzrə Dövlət Proqramının
layihəsini işləyib hazırlamaq
tapşırıldı" (göstərilən əsəri,
s. 15). Yazıda milli elm
strategiyasının bir hissəsi olan sənətşünaslıq
elminin inkişaf etdirilməsi prinsipləri məhz həmin vəzifələr
prizmasında müəllif tərəfindən izah edilərək
işıqlandırılır. Kitabdakı digər
yazılar da müstəqillik dövrü sənətşünaslığının
prioritet inkişaf istiqamətlərinə - Azərbaycan sənətşünaslığının
xarici ölkələrin humanitar elmlər şəbəkəsi
ilə əlaqələrinin genişləndirilməsinə,
milli dövlətçiliyimizin tarixi-nəzəri və bədii-estetik
qaynaqlarından olan dövlət rəmzlərinə (təkcə
Azərbaycanın yox, bütün türk
dünyasının!), həmçinin milli sənət sahələrimizin
dövlət tərəfindən inkişaf etdirilməsi siyasətinə,
bəzi başqa problemlərə həsr edilmişdir.
Kitabın ikinci fəslində ötən və
müasir mərhələdə sənətşünaslığın
inkişafında mühüm xidmətləri olmuş görkəmli
alimlərin elmi-metodoloji görüşləri təhlil
edilir. Burada
M.Hüseynov, Ö.Eldarov, R.Əfəndiyev, K.Kərimov, R.Məmmədova,
C.Novruzova və başqa alimlərimizin zəngin bədii və
elmi irsi müasirlik müstəvisində öz əhatəli
təhlilini tapır.
(Ardı var)
Xəzər
ZEYNALOV
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2015.- 10 sentyabr.- S.6.