Emin Piri "Tanrının kölgəsi"ndə
"Mən sözümdə oluram, Heç özümdə
olmuram"- deyərək ədəbi istedadı ilə
seçilən gənc yazarlardan biri də Emin Piridir. O, bugünkü
uğurlarına imza atana qədər məxsusi ömür
yolu keçib. Uşaqlığında
ayağı böyüdükcə ayaqqabısı
yırtılmasın deyə dua edən Emin Piri "Anamın
erkən ağaran saçlarında görünürdü ala
bilmədiyi oyuncaqlar. Taleyin oyuncağına
çevrilmişdik"- deyə bir uşaqlıq
nağılı uydurub öz həqiqətlərindən. Bu həyati nağıllarda da uşaqların təbəqələşdiyi
açıq-aşkar görünürdü. "Paltarının yamağını gizlətməkdi
varlıların gözündən, Kasıb
uşaqlarının oyunu".
O, böyüdükcə nağılları gerçəkləşdirməyə
nail ola bildi. BDU-da bakalavr,
ADPU-da magistr təhsili aldı. Prezident təqaüdçüsü
olan Emin Piri 2014-cü ildə Gənclər və İdman
Nazirliyinin "Gənclər mükafatı" ilə də
təltif olunub.AYB-də Gənc Ədiblər Məktəbinin
məsul katibi olmaqla yanaşı, Gənclər
Şurasının üzvüdür.
Onun ilk
şeirlər kitabı olan "Tanrının kölgəsi" 2015-ci ildə
"aybKitab" layihəsi çərçivəsində
işıq üzü gördü. Kitabdakı
şeirlər mövzu baxımından rəngarəng olsa da,
janr məhdudluğu ilə yadda qalır. Heca
vəznində şeirlər sanki bir eksperiment olaraq kitaba
salınıb.Lakin həmin şeirlər öz mükəmməlliyi
ilə daha çox diqqəti çəkir. Sərbəst
formada isə mümkün qədər yenilikçi olmağa
can atıb. "Başının üstə qaldırıb Yer kürəsini soxasan Mairan
çökəkliyinə bir qadın ucbatından" fikirləri
ilk baxışda çox cazibədar görünür. Lakin fakt odur ki,
dünyanın ən dərin çökəkliyi olan Mairan da
elə Yer kürəsindədir. Məhz bu yerdə
də anlaşılmaz məntiqsizlik diqqəti çəkir.Bir
qadının ucbatından dünyanın ən hündür
yeri olan Himalaya çıxmaq daha alqışa layiq olardı.
Onun poeziyasında sevgi istəyi sadəcə
eminsayağıdı; "Balıqlar dənizi sevdiyi kimi
dünyada sevdiyin bir qadın olsa..." nə tora düşərsən,
nə tora salarsan. Axı balıqlar dənizi susuz yaşaya
bilmədikləri üçün sevirlər. Onlar dənizi ölümünə sevməyə məhkumdurlar.
Bu məhkumluq insani sevgilərə keçsə,
hər şey sevgidən doğulmazmı?!Onun "Sevgi"
şeiri sevginin əsl düsturudur. Məlum
olur ki, sevgilinlə birgə göyərçinə dən
atmaq, dalğalı dənizdə onunla boğulub ölməkmiş
sevgi. Daha bir bənzətmə: "Fanatı olduğun
komandanın son dəqiqə vurduğu tarixi
qoluna sevinərək bir-birinə sarılmaqdan da
yaxındı Sevgi". Sonralar sevgi başqa şəkillərdə
təzahür etməyə başlayır "doğum evi
önündən keçərkən sevdiyinin gizli təbəssümünə
dodaqaltı qımışmaqla cavabındı sevgi". Ən maraqlısı odur ki, sevgi elə ailədaxili
huzur imiş. "Gecə yarısı körpə
qığıltısına oyanıb səhərəcən
növbəylə beşik yelləmək..." Bəzən isə bu huzura insanların öz ürəklərinin
istəyiylə, öz əlləriylə son qoyulur.
"Kimlərinsə ömür boyu arzuladığı
körpə səsi cərrah bıçağı ilə kəsilir..."
Ya da bəzi körpələr dünyaya daş
kimi düşürlər."Atılan daşlardan atılan
uşaqlara xoşbəxtlik sarayı tikmək olardı".
Bəlkə də, buna görə onun eşqanə
düşüncələri tamam fərqlidir. "Səni
sevmək müsəlman orucunda iftara gələn çoxillik
şərab kimidi..." Oruc və şərab müqayisəsi
qadağan gücüylə yanaşı, bir cəzb etmə
xüsusiyyətinə də qadirdir.Bu, qovuşmağa olan ən
son ümidin də ümidsizliyə yuvarlanması deməkdir.Necə
ki, oruc tutan müsəlmana şərab qadağandı, eləcə
də səni sevmək aşiqinə qadağandır.Bəlkə
də, buna görə şairin vəsf edəcəyi gözələ
verdiyi tələblər fərqlidir; "Mən şeir
yazmıram, xanım, dadın bilmədiklərimə". Əgər sevgi dadını itirərsə, şair
bunun da çarəsini tapa bilir. "Yaşayıb
güldürmədim səni doyunca, qoy, ölüm... doyunca
ağladım səni".
Sevgiyə
başı qarışan şair təbiətin heç bir
addımını da gözündən yayındırmır,
hətta o qədər qıza ilişib utandığından
dağlara qaçan, oturub ağac kölgəsində
özünü küləyə verən küləyin də
mücərrədliyi özünü şairanə
baxışlardan xilas edə bilmir.Yəqin ki, bunun da öz səbəbləri
var. "Ağaclar sinəsindən cırıb yaşıl
köynəyini yaydan insaf dilənir". İnsaf
naminə yağmağa başlayan yağmurun da müşahidəsi
bənzərsiz olur. "Dodağı
çatlamış asfalt küçələr çəkib
bu yağışı dodaqlarına dodaq boyası kimi göy
üzüylə öpüşər". Bu yağışın "Zərbədən
ürəyi gedib yıxılar, yollar sərilər
ayaqların altına". Yağışla
söhbətini bitirən yazar "Qar qardaş, mənə
görə yox, atama görə yağma o, yalan
danışmağı bacarmır, ata oğul arasına girmə,
qar"- deyə onunla da dil tapmağa çalışır.
Bəzən isə quruda yaşayanlardan
uzaqlaşıb, sualtı aləmə də dəvət edir
bizi; "Pullu-pulsuz, hamısı pula gedən
balıqlar".Pul sözünün ustalıqla balıqla
insan arasına girməsinin təsviri göz önündədir.Balıqçı
qardaşa heç kimin ağlına gəlməyən məsləhətlərini
edir."Bir dəfə də öpüş qoy tilovuna, bəlkə,
sevgiyə aldanıb bir balıq düşə
"toruna".
Qəbul edilmiş ədəbi standartlara əsasən
Eminin şeirlərində müharibə mövzusu daha
güclü alınır. Bunu onun vaxtı ilə
leytenant kimi zabit işləməsiylə əlaqələndirmək
nə qədər doğru olar bilmirəm, lakin bir şair
dünyagörüşünün təzahürü kimi
başa düşmək daha qənaətbəxşdir. Müharibə onun şeirlərində sadəcə
"eminsəl" status qazanıb. Torpağa
basdırılan minalar çiçək açaraq
anaların yuxularına qaçanda, o yuxuların qara xəbərin
ardınca qaçdığının şahidi olmaqdan da betər
bir hiss varmı ki?!Ayağı özündən qeyrətli
çıxana təsəlli vermək olar, baxmayaraq ki onun
"Cəbhədə qalan sağ ayağının təqaüdünü
də sol ayağı alıb xərcləyir!"Ayağın
əsl görəvi elə ayaqlamaqdı. O cəbhədə
qalan ayaq düşməni ayaqlamaqdadı. Düşməni
ayağına gətirən ayağın bir tayı isə o
birinin yerinə aldığı təqaüdün
qarşılığı olaraq, onun görməli olduğu
işləri də görür. Həmin bədəni
daşıyan müharibə qurbanına ayaqsızlıq dərdi
çəkməyə imkan vermir. Bir dərdini
iki eləmir, iki ayaqdan bir dərd yaradır.Ayaqsız şeirlər
yazmaqla ürəyi soyumayan şair, cəbhədə əllərini
itirənlərin də əllərindən sözlə
tutub."İndi kitabları arasında qurutduğu
Gül ləçəklərində axtarır Sevgilisinin cəbhədə
itirdiyi əlləri".Onun şeirlərində müharibə
hər bir fərdin həyatına bir cür müdaxilə
edir.Qızlara müharibənin təsiri belə olur ki,
"Əsgər deyil, sevən qızın arzularını
götürüb gedər hər atılan güllə".Analara
müharibənin verdiyi "töhfələr" isə daha
amansızdır; "Şəhər bombalanarkən
itirmişdi altıaylıq körpəsini.Qoparmışdı
əllərindən mərmilər. Bir qolu balasında biri
özündə qalmışdı ananın..." Bu ananın taleyində bir romanı dünyaya gətirmək
olar."On altı il keçsə də,
ana balasını axtarırdı, altı aylıq körpələr
arasında".Bu müsibətlər insanlar tərəfindən
insanlara edilən işgəncənin son həddidir."Hamıdan çox uşaqları sevər müharibələr".
Övladların həyatında müharibə
daha ağlagəlməz şəkildə biruzə
verir."Bu qızcığaz da cuppulu barmaqlarıyla
qıdıqlayır atasının baş
daşını". Bu gün də davam edən vətən
üçün cana qıymaq ləyaqəti
insanların həssas nöqtələridir. "Şəhid
məzarlarını mərmərə bükdük, daş
qoyduq başlarına"- cümləsində çoxmənalılığın
çoxluğu əlində aciz qalırsan. "Əmi deyib üstümə qaçır
başdaşları, bir əsgərin ölüm günü
başdaşının doğum günüymüş".
Hər ölüm bir məzarın doğumuna bərabərdir,
illər keçir və məzarlar doğulsa da, ordakı
ölümlərin yaşı artmır. Emin lap uşaq
olarkən şəhid olanlarla, onun indiki yaşı
arasında əmi deyiləcək qədər zaman məsafəsi
keçib. "Analar uşaq yox şəhid
doğur daha".Bəlkə də, buna görə Emin hər
şeydən öz baxış tərzi ilə nəticə
çıxarır; "Hər qız qalası yanında bir
oğlan qalasın istər. Ancaq Şuşa qalasına
qonaq getmək də keçir könlündən bizim Qız
qalasının..."
Eminin şeirlərində gözüaçıq bir zəmanə adamının müşahidələrinin izlərini görmək olur."Daram çəkilmiş neft boruları Atamın təzyiqli damarlarına bənzəyir.Ürəyinə qayıtmırsa, bəs, hara axır bu qan?"Çox mükəmməl bir bənzətmə üç misrada tamamlanıb.Damarlar və borular, qan və neft hər ikisi təzyiq yaradır.Amma ürək daha çox təzyiqə məruz qalır. Və etiraf edirsən ki, "Canavar südünə susayıb dodaqlarım Ergenekondan bəri ilk dəfə belə yalnızam..." Yalnız olsan da, milli kultun olan Boz Qurda tapınmağı yaddan çıxarmırsan.
Emin Piri bənzərsizliyə israrla cəhd edən gənclərdəndir. Lakin bəzən nağıllara inanmayan qıza elə ürəkbulandıran nağıl danışır ki, poetik zövq hikkəsindən çatlayır; "Zəhərlənəndə qonşu uşağı balıq qaytaranda, ət qaytaranda boğazımda nağıl ilişib qalıb, ağzımdan şeir gəlib". Bu nağıl şahzadəsi sözünü şahzadəsayaq desəydi, daha bəlağətli olardı və o qızcığaz da inanardı... "Yalançı dindar"ın iç üzünü açan şair bildiklərini bölüşməkdən çəkinmir. "Sən özün günorta namazındasan, Fikrin bu gecəyçün bir xanım gəzir".
Emin "Allahın zarafatını" bəndələrlə edir. "Şeytan da bezikib çıxa özündən, içindən Allahın özü boylana..." Hətta o, "Allah da göydən qışqıra: Emin bu zarafat deyil?!"- sözləriylə iblisə qoşulub getmək, Allahın dalınca qeybət etmək və mələkləri arxasıyca yalvartmaq iddiasındadır. Onsuz da, sonunda hər şeyin içindən Allah çıxır. Buna əmin ola-ola, görəsən, niyə "Sənin üçün darıxmışıq, İlahi" şeirini yazdırır tanrı ona?! O da ilk bənddəcə sualına cavab arayır; "Bəlkə, kimsə keçib sənin yerinə, Bir yol göstər, karıxmışıq, İlahi!"- deyir. Bəzən də lap özünəməxsus bəndəliyi tutur Eminin: "...lap yolundan çıxardıb allahsız edərlər səni. Qorxma səninçün dua edəcəm: Tanrı səni qorusun, Allah!" Çünki allah da görür ki, "Adam öldürənə medal havayı, Görüb dinməyənin işi bir ildir". Bu bir danılmazlıqdır ki, "Sən- dediyim hər şey Sənin istədiyin bu deyilmi,- məni Sənə basdırsınlar". Şairin bəzi düşüncələri isə daha da üzütanrıyadır; "özün öz Allahını unudarsan məni Allah bilərsən özünə... Mənə bel bağlama..." Bütün bəndələr kimi şairlər də cismən ölümlüdür. Buna görə də Əzrayıla deyir ki, "...Bir də gördün yaradana Çatdırıblar,- aramızda nəsə var!" Tanrısına bildirir ki, "Sənə də can borcum qalıb, nisyə dəftərinə yazarsan məni". Can borcunu canla-başla ödəmək üçün "Döyülməyə qapım yoxdu, Özüm özümü döyürəm"- söyləyərək müasir ədəbiyyatımızda öz sözünü deməkdədir Emin Piri.
Gülnar SƏMA
525-ci qəzet.-
2015.- 11 sentyabr.- S.7.