Dəyərli alim, fədakar tədqiqatçı,
örnək ziyalı
PROFESSOR ƏRTEGİN SALAMZADƏNİN 50
İLLİK YUBİLEYİNƏ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Milli dövlətçilik və dövlət elm siyasəti
mövqeyindən çıxış edərək Ərtegin
Salamzadə öz alimlik və idarəçilik fəaliyyətində
incəsənət tarixinin, zəngin mədəni irsimizin
günümüzün reallıqları müstəvisində
yenidən dəyərləndirilməsi prinsiplərini əldə
rəhbər tutur. Təsadüfi deyil ki, Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun prioritet istiqamətlərinə
aşağıdakı vəzifələr (və məhz qeyd
olunan kontekstdə) daxil edilmişdir:
- Qədim
dövrdən tutmuş müasirliyədək Azərbaycan
memarlığı və incəsənətinin tarixi, nəzəri
və metodoloji problemləri sahəsində fundamental tədqiqatların
aparılması, milli sənətin dünya xalqlarının
bədii mədəniyyəti ilə qarşılıqlı əlaqələrinin
öyrənilməsi;
-
Türkoloji sənətşünaslıq üzrə
araşdırmaların aparılması, türk dünyası
sənətinin ümumi süjet, motiv və formalarının
müqayisəli təhlili, türk incəsənəti
tarixinin dövrləşmə problemlərinin işlənilməsi;
- Mədəni
irsin, ilk növbədə memarlıq abidələrinin qorunması
problemlərinin araşdırılması və onların bərpası
üzrə elmi əsasların işlənilməsi.
Prioritetlərin məhz bu kontekstdə müəyyənləşdirilməsi
milli-mədəni dəyərlərin müasirlik mövqeyindən
qiymətləndirilməsi, milli mədəniyyətimizin
dünyaya tanıdılması və təbliği, həmçinin
türkoloji sənətşünaslığın təşəkkül
tapması baxımından özünü tamamilə
doğruldur.
Ərtegin müəllimin hazırladığı
müasir elmi inkişaf nəzəriyyəsində türkoloji
sənətşünaslıq öncül mövqe tutur. Bu da təbiidir,
çünki burada sənətşünaslığın əsas
prioritet vəzifələri - milli özünüidentifikasiya,
beynəlxalq əlaqələrin möhkəmləndirilməsi
və türk dünyası ilə əməkdaşlıq,
informasiya resurslarından daha səmərəli istifadə etməklə
milli mədəniyyətimizin tanıdılması və təbliği
kimi məsələlər öz əksini tapır. Lakin türkoloji sənətşünaslıq
yalnız türkdilli ölkələrin elmi-nəzəri əməkdaşlığı
ilə məhdudlaşmır. Təsadüfi
deyil ki, son illərdə Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun beynəlxalq əlaqələrində türk
dünyası ilə yanaşı, həm də Qərbi
Avropa, Rusiya, Ukrayna və digər ölkələrin payı
artmışdır. Ərtegin müəllimin
təşəbbüsü ilə İnstitutda nəşr edilən,
beynəlxalq statusa malik "İncəsənət və mədəniyyət
problemləri" elmi jurnalı Türkiyə, Rusiya, Özbəkistan
və digər ölkələri təmsil edən beynəlxalq
redaksiya heyətinə malikdir. Bu, elmin
inkişafı və beynəlxalq inteqrasiyası sahəsində
dövlət siyasətinə tamamilə uyğundur və məhz
bu siyasətin təmin olunmasına yönəlmişdir.
Hal-hazırda "İncəsənət və
mədəniyyətin problemləri" beynəlxalq elmi dərgisinin
nüfuzu əvvəlki dövrlərlə müqayisədə
xeyli artmışdır. Jurnalda azərbaycanlı
müəlliflərlə yanaşı Rusiya, Türkiyə,
Özbəkistan, Qazaxıstan, İran və başqa ölkələrdən
olan tədqiqatçılar da məqalələr dərc
etdirirlər. Bütün bunların həyata
keçirilməsində professor Ərtegin Salamzadənin
böyük zəhməti, qayğısı duyulmaqdadır və
bu qayğı bu gün də davam edir.
Onun məşğul olduğu başlıca
mövzulardan biri də dizayn sənəti problemləridir. Elmi-tədqiqatçılıq
fəaliyyətinin erkən dövründən etibarən o,
dizayn tarixi ilə məşğul olmağa
başlamışdır. Əvvəllər
dizayn məsələlərini daha çox memarlıq və
şəhərsalma kontekstində araşdıran professor
sonralar, elmi maraq və fəaliyyət dairəsinin genişlənməsi
şəraitində dizaynın bir çox başqa
sferalarını tədqiqat obyekti kimi əhatə etmişdir.
Alimin bu sahə ilə bağlı ayrı-ayrı tədqiqatlarında Azərbaycan
və dünya dizayn tarixi, dizayn tarixinin öyrənilməsinin
metodologiyası, dizaynda forma, vizual dil və informasiya mədəniyyəti
kimi müasir problemlər nəzərdən keçirilir. Bu və başqa tədqiqatların nəticəsi
olaraq Ərtegin Salamzadə 2006-cı ildə "Dizayn və
informasiya" adlı kitabını nəşr etdirdi. Kitabda alimin dizayn sahəsindəki əsas
görüşləri öz əksini tapır.
Professor Ərtegin Salamzadə həm də pedaqoji fəaliyyət
göstərir. Ali təhsilini başı vurduğu
dövrdən bəri o, yorulmadan gənc mütəxəssislərin
hazırlanması işində aktiv iştirak edib. Əvvəllər əsasən təhsil
aldığı Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində dərs deyən alim, artıq çoxdan bəridir
ki, Memarlıq və İnşaat Universitetinin "Dizayn"
kafedrasında pedaqoji işlə məşğuldur. Elmlə təhsilin səmərəli əlaqəsini
müvəffəqiyyətin əsası hesab edən alim tədris
məqsədilə bir neçə proqram yazaraq nəşr
etdirib. Hələ 1995-ci ildə
işıq üzü görən "Dizayn tarixi"
adlı proqramda bu sahənin tədrisinə dair maraqlı, hətta
cəsarətli fikirlər yer almışdı. "Dizayn tarixi" proqramının rəyçisi
kimi deyə bilərəm ki, həmin dövrdə o, nisbətən
yığcam olsa da, çox gərəkli, sistemli quruluşa
malik tədris vəsaiti idi. O dövrdə Azərbaycan təhsilində
dizayn tarixi ardıcıl tədqiq edilməmişdi və
Ərtegin müəllim də bunu proqramın giriş
sözündə xüsusi vurğulayaraq bu boşluğu
aradan qaldırmağa çalışırdı. Ərtegin müəllimin özü bu sahədə
digərlərinə örnək idi. Yuxarıda
haqqında söz açılan "Dizayn və
informasiya" kitabı bunun bariz nümunəsidir. Onun pedaqoji fəaliyyəti ilə sıx
bağlı olan həmin kitabda artıq söylənilən məsələlərlə
yanaşı, həm də dizayn təhsilinin təşkili
problemləri öz əksini tapıb, müəllif dizayn
tarixi tədrisinin qələmə alınması təcrübəsini
ümumiləşdirib. Dizayna daha əhatəli
kontekstdə yanaşan müəllif onun informasiya mədəniyyəti
ilə bağlı məqamlarını
işıqlandıraraq problemi kulturoloji aspektdə təqdim
edib.
Professor Ərtegin Salamzadənin fəaliyyətinin
başqa, maraqlı bir istiqaməti də vardır ki, bu da rəssamların,
istedadlı sənət xadimlərinin yaradıcılığına
həsr olunmuş kitab-albomlardır. Adətən sənətşünaslar
arasında belə bir qənaətin özünə kök
saldığı vurğulanır: ya tədqiqatçı-alim,
ya da tənqidçi olmaq lazımdır. Həqiqətən
də, sənətşünaslığa nəzər salsaq,
görərik ki, ciddi elmi-konseptual problemləri tədqiq edən
alimlərimiz müasirləri olduğu rəssamların
yaradıcılığından söz açmaq istəmir,
söz açanlar isə tarixi-nəzəri problemlərin həllinə
girişmirlər. Əslində belə bir
bölgü şərtidir, çünki sənətşünaslığın
bütün istiqamətləri bir-biri ilə
qarşılıqlı əlaqədə olduqda həqiqi
inkişafdan söhbət gedə bilər. Bu sonuncu fikrin doğruluğunu Ərtegin müəllim
öz yaradıcılığında isbat etdi. Ərtegin müəllim elə sənətşünaslardandır
ki, incəsənət tarixi və nəzəriyyəsi ilə
bədii tənqid arasında keçilməz fərq qoymur, əksinə,
onları əlaqəli şəkildə qəbul etməyə
çalışır. Onun universal maraq dairəsi və
çevik analitik təfəkkür tərzi həm ənənəvi
incəsənət tarixi və nəzəriyyəsinin
ayrı-ayrı problemlərinə, həm müasir sənətşünaslığın
prioritet vəzifələri strategiyasının işlənib
hazırlanmasına, həm də çağdaş təsviri
sənət və onun təmsilçilərinin
yaradıcılıq dünyasını, bədii üslubunun
özəlliklərini dəqiqliklə qiymətləndirməyə
çox rəvan surətdə keçid ala bilir.
Razılaşaq ki, heç də hamının öhdəsindən
gələ bilməyəcəyi bu universallıq Ərtegin
Salamzadənin gündəlik iş metodikasının
ayrılmaz elementidir və həm də onun nümunəvi rəhbərlik-təşkilatçılıq
səriştəsinin bir göstəricisidir.
Ərtegin Salamzadənin sənətkar
yaradıcılığına həsr olunmuş
kitab-albomları təkcə maraqlı, zəngin oçerk
dili ilə yox, həm də ürəkdən
süzülüb gələn səmimi duyğuların təcəssümü
ilə yadda qalır. Təcrübəli qələm sahibi elmi
mülahizə və təhlilləri oxunaqlı üslub tərzi
ilə yan-yana qoymağı bacarır. İstedadlı rəssam,
Özbəkistan Rəssamlıq Akademiyasının həqiqi
üzvü, rəngkar və qrafik Akmal Nur haqqında yazıb
çap etdirdiyi kitab-albom təkcə nəfis tərtibatı
ilə deyil, həm də mətnin təbii, səmimi
axarı, sənətşünaslıq mülahizələrinin
məntiqli yozumu ilə diqqət çəkir. Bu
kitab-albomu türkoloji sənətşünaslığın
praktik dəyərlərindən hesab etsək,
yanılmarıq. 2011-ci ildə Türkiyədə,
İstanbulun "Meqa" nəşriyyatı tərəfindən
nəfis şəkildə çap edilmiş bu nəşrin rəyçiləri
türk dünyasının sayılıb seçilən alimləri
- Kamola Akilova (Özbəkistan) və Asiya Qalimcanovadır
(Qazaxıstan). Nəşrin elmi redaktoru Rəna
Abdullayevadır (Azərbaycan).
Ərtegin Salamzadənin sənətkar
yaradıcılığına həsr olunmuş elmi-publisistik
xarakterli kitab-albomlarından biri də təcrübəli
şəbəkə ustası Tofiq Rəsulovun
yaradıcılıq yoluna ayna tutur. Şəki şəhərində
yaşayıb-yaradan Tofiq Rəsulov çox qiymətli, nəfis,
zəngin kompozisiya quruluşuna malik şəbəkə-vitraj
sənətinin mahir ustadıdır. Onun
yaratdığı şəbəkə nümunələri
respublikamızın hüdudlarından kənarda da məşhurdur.
Sənətkarın yaradıcılıq özəlliklərinə
diqqət çəkən müəllif onun məşhur
"səkkizlik" kompozisiyasını böyük həvəs
və ilhamla yaratdığını xüsusilə
vurğulayır. Müəllif qeyd edir ki,
Azərbaycan tətbiqi sənətlərində geniş
yayılmış bu bədii element Tofiq Rəsulovun
yaradıcılığında yeni bədii ifadə
çalarları kəsb etmişdir.
Görkəmli alimin peşəkar inzibati-təşkilatçılıq
fəaliyyəti AMEA-da ötən ilin noyabr ayında gerçəkləşdirilən
elm festivalında və bu ilin mart ayında keçirilmiş
azərbaycanlı-türk soyqırımına həsr olunan
Beynəlxalq elmi konfransda bir daha özünü göstərdi. Hər iki tədbir
çərçivəsində Memarlıq və İncəsənət
İnstitutu əl qabiliyyəti olan akademiya işçilərinin
rəssamlıq əsərlərindən ibarət sərgi təşkil
etmişdi. Sərgilərin təşkilində,
xüsusən ekspozisiyanın qurulmasında Ərtegin müəllimin
böyük zəhməti oldu. Sonuncu sərgi
haqqında o, mətbuatda çıxış edərək
iştirakçıların yaradıcılıq nailiyyətlərini
dəyərləndirdi.
Ərtegin
Salamzadə 30 illik elmi fəaliyyətində Azərbaycan sənətşünaslığının
inkişafı üçün çox iş
görmüşdür. Yorulmaz tədqiqatçı-alimin
rəhbərliyi ilə bir çox gənc kadr
yetişdirilmiş, dissertasiya müdafiə etmişdir.
O, Memarlıq və İnşaat Universitetindəki təhsil əməyini
elmi rəhbərlik işi ilə əlaqələndirir, bu
günün bakalavr və magistrlərinə sabahın
doktorantları, alimləri kimi baxır, gənclərin
istedadının üzə çıxmasına, onların
öz elmi potensialını realizə etməsinə
yardımçı olur.
Həmişə olduğu kimi professor Ərtegin Salamzadə
bu gün də geniş elmi-yaradıcılıq işi ilə
məşğuldur. İnstitutdakı rəhbərlik fəaliyyəti
onun vaxtını çox alsa da öz sevimli peşəsi ilə
məşğul olmaq üçün o, həmişə vaxt
tapır. Keçən il Ərtegin
Salamzadənin həmmüəllifliyi ilə AMEA Memarlıq və
İncəsənət İnstitutunun yeni bukleti nəfis şəkildə
çap olundu. İnstitutun 70 illiyi ərəfəsində
işıq üzü görən bukletdə bu elmi qurumun
keçdiyi şərəfli yol, görkəmli alimlərin həyat
və elmi fəaliyyəti, həmçinin bugünkü
inkişaf, gənclər potensialı və beynəlxalq əlaqələr
əhatəli şəkildə işıqlandırılıb,
çoxsaylı tarixi və müasir fotolar yerləşdirilib.
Bu yaxınlarda AMEA-nın 70 illik yubileyi ilə əlaqədar
"İçərişəhər Azərbaycan tarixində"
adlı kitab nəfis şəkildə işıq üzü
görüb. Ərtegin müəllimin
iştirakı ilə İnstitutun müəllif kollektivi tərəfindən
yazılmış bu kitab mədəniyyətimizin, incəsənətimizin
yenidən dəyərləndirilməsinin bariz nümunəsidir.
Ana dilində çap olunmuş həmin
kitabın yaxın vaxtlarda ingilis və rus dillərindəki
versiyaları da oxuculara təqdim olunacaq. Hal-hazırda
isə professor Ərtegin Salamzadə AMEA-nın Rəyasət
Heyəti tərəfindən təsdiq edilmiş elmi proqrama
başçılıq edir. "Azərbaycan
və dünya incəsənətində soyqırım
mövzusu" adlanan həmin proqram çərçivəsində
sanballı, zəngin fotoillüstrativ materiallarla təchiz
edilmiş elmi-tədqiqat əsərinin ərsəyə
çatacağı, ictimaiyyətin diqqətinə təqdim
ediləcəyi şübhəsizdir. Proqram
vəzifələrinə uyğun olaraq həmin mövzu
üzrə nəzərdə tutulmuş kitab-albom artıq
hazırdır və bu yaxınlarda işıq üzü
görəcək.
İllər sürətlə ötüb keçir. Bir neçə il öncə baş vermiş hadisələr adama sanki dünən olubmuş kimi görünür. Erkən gənclik illərindən həyatını AMEA ilə birdəfəlik bağlayan, ömrü boyu alimlik ləyaqətini uca tutan, müasir Azərbaycan sənətşünaslığını coşqu və ruh yüksəkliyi ilə inkişaf etdirən Ərtegin Salamzadənin artıq 50 yaşı tamam olur. İnanmaq çətin olsa da həyat və illər öz hökmünü verir. Ancaq biz sevinirik ki, bu illər boş keçməyib, əksinə çox zəngin, mənalı həyat tərzi ilə, tutumlu, qiymətli elmi əsərlər yazmaqla, kitablar, monoqrafiyalar nəşr etdirməklə, respublikamızda və xarici ölkələrdə keçirilən konfranslarda, seminarlarda milli sənətşünaslıq məktəbini layiqincə təmsil etməklə keçib. Bu yorulmaz, çoxcəhətli fəaliyyətin əsl qiymətini zaman özü verəcək. Bizsə üzümüzü Ərtegin müəllimə tutub deyirik: 50 yaşınız mübarək! Əminik ki, o, bizləri öz yeni tədqiqatları, sanballı nəşrləri ilə hələ çox sevindirəcək, Azərbaycan elminə dəyərli töhfələrini verəcəkdir.
Sözardı: Mən isə onu yenə də uzun illərin arxasında qalmış, səliqəli geyimli, nümunəvi davranışlı, təmkinli gənc kimi görürəm. Ünsiyyətə meylli, lakin olduqca səbatlı, ciddi, yaşına yaraşmayan təmkinlə ətrafdakıların diqqətini cəlb edən bir gənc kimi. İllər ötəcək, taleyin qismətilə biz Ərtegin müəllimin 60, 70, 80 yaşını, inşallah, onun öz iştirakı ilə qeyd edəcəyik. Mənimçün isə o, ləyaqətli insan, istedadlı alim, gözəl dost olmaqla yanaşı, həm də zamanın o tayında əbədi dayanmış, gur sıx saçlarını arxaya daramış 17 yaşlı gənc kimi qalacaq.
Xəzər
ZEYNALOV
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2015.- 11 sentyabr.-
S.6.