Hamı üçün yazılan
şeirlər
Musa Ələkbərlinin adı və imzası şeir,
sənət aləmində tanınan adlardan və imzalardan
biridir. Bu imza hələ ötən əsrin 70-ci illərindən
oxuculara yaxşı bəllidir. O zaman bədii əsərlərin,
hətta kiçik həcmli şeirlərin belə çap
olunmaq imkanları xeyli dərəcədə məhdud olsa da,
Musa Ələkbərlinin yazdığı yeni şeirləri
mətbuat səhifələrində dərc edilir və müəllif
də özünün oxucu auditoriyasını
yavaş-yavaş genişləndirirdi.
Musa Ələkbərli yalnız tanınan yox, həm də
tanıdan qələm sahibidir. Onun şeirləri ilə
vətənin gözəl təbiəti, doğma el-obanın
həyat tərzi, bir çox adət-ənənələrimiz,
insanların arzu və istəkləri poetik sözün
gücü ilə yenidən canlanır. Musanın
şeirlərini oxuduqca hər bir insan öz keçmişinə
daha qırılmaz tellərlə bağlanır və gələcəyə
böyük ümidlərlə baxır.
Musa Ələkbərli bir şair kimi mücərrəd
və abstrakt sözlərin, dilə yatmayan kəlmələrin
tilsiminə düşmür. O, mücərrəd və abstrakt
düşüncə ilə, bu düşüncəni
daşıyan insanlarla dostluq eləmək fikrində də
deyil. Musa Ələkbərli ona Tanrı tərəfindən
bütün acısı və şirini ilə bəxş
edilmiş əsl həyat adamıdır. Onun əsl həyat
adamı olması şeirlərindən də bilinir,
çünki Musa Ələkbərlinin şeirlərində
konkret həyat materialı daha güclüdür: çay,
meşə, kənd, yol, dağ, yaylaq və s. Hamının dəfələrlə
gördüyü bu obyektlər şair üçün nə
qədər aydındırsa, şübhəsiz, poeziyaya
çevriləndə bir o qədər də gözlənilən
çətinliklərin mənbəyidir. Məsələ
burasındadır ki, həmin obyektləri bütün
şairlər görür və bütün şairlərin
onlardan yazmaq haqqı var. Amma Musa fərqli yazır və
heç kəsə bənzəmir. Bu fərq
və bənzərsizlik Musanın daxili aləmi ilə həmahəngdir.
Musa Ələkbərli çayı da, meşəni də,
kəndi də, yolu da, dağı da, yaylağı da öz
içindən keçirir, bir növ özününküləşdirir
və sonra oxuculara təqdim edir. Müşahidəçi
şair və oxucu da onları yenidən görür,
onları poeziyanın dili ilə sanki yenidən kəşf
edir.
Klassik poeziyada olduğu kimi müasir poeziyada da dağlar,
çəmənlər vəsf olunur, yağışın
onları necə yumasından ağızdolusu
danışılır. Musa da “Kəndimiz” şeirində dağlardan və
yağışdan söhbət açır, sonra isə
dağları döyəcləyən dolu haqqında belə
yazır:
Bəzən
döyəcləyir torpağı dolu,
Saralır göy çəmən, yapıxır
çayır.
Açılır
göylərin qanadı-qolu,
Elə bil dağlarla “beşdaş” oynayır.
Bu
dörd misralıq bir bənddə həm təbiətin
qeyri-adi bir mənzərəsi görünür, həm balaca
uşaqların oynadığı “beşdaş” oyununun xatirəsi
canlanır, həm də folklor nümunəsi ilə şair bədii
təfəkkürünün aydın bir vəhdəti ifadə
edilir. Bu nümunə kiçik bir bədii
parçaya sığışan çoxşaxəli
düşüncə sisteminin aydın təzahür
formasıdır.
“İmtahan” şeirində isə insan həyatı ilə
təbiətin qovuşduğu məqamlar önə
çıxır. Şeirdə tələbələrin ildə iki dəfə
- qışda və yayda imtahan vermələri ilə təbiətin
özünün imtahan qarşısında olması üzvi
şəkildə əlaqələndirilir:
İstiyə,
soyuğa dözmək özü bir-
Ağır sınaq imiş, qələbə imiş.
Gah yaya,
gah qışa imtahan verir,
Təbiət özü də tələbə imiş.
Şeirdə birindən digərinə - insandan təbiətə,
təbiətdən isə insana keçid həm məntiqi, həm
də bədii baxımdan əsaslandırılmış
formadadır.
Yalnız belə şeirlər təsdiq edir ki,
bədii yaradıcılıq nə qədər bədii olsa
belə yenə elmi əsaslara söykənir və bu elmi əsaslar
bədiiliyə qətiyyən xələl gətirmir.
Musa Ələkbərlinin poeziya
yaradıcılığında yalnız həyatın konkret
məqamları deyil, həm də həyatımızın
tanınmış konkret insanları bədii obraza
çevrilirlər. Şairin onlarla mötəbər şəxsiyyətə
ünvanlanmış şeirləri müasir poeziyada yeni bir xəttin,
yeni bir istiqamətin dəyər ölçüsüdür.
Musa Ələkbərli kimlərə şeir
ünvanlayır? Bunlar ilk növbədə cəmiyyətdə
nüfuzu olan insanlardır: Mirzə İbrahimov, Qoşqar
Əhmədli, professor Fərhad Zeynalov, İsmayıl
Şıxlı, Nəzakət Məmmədova, Əliağa
Kürçaylı, Tofiq Bayram, İlyas Tapdıq... və tələbə
yoldaşları. Şübhəsiz, hər bir
tanınmış insanın özünəməxsus xarakterik
keyfiyyətləri və xüsusiyyətləri var. Onların
şəxsiyyətinin və varlığının şeirin
mövzusuna çevrilmə səbəbi də elə məhz
budur.
Qoşqar Əhmədli insanlara gərək olmaqla,
onların qolundan tutmaqla yanaşı, yaxşılıq eləmək
duyğusunu özündə təcəssüm etdirən bir
insan obrazıdır. O, çoxlarının yaddaşında silinməz izlər
buraxıb. Eyni zamanda, elm adamı kimi məşhur
olan Qoşqar Əhmədlinin həyatı ictimai ideyalardan kənarda
deyil. Musa Ələkbərli də birinci ilə
yanaşı məhz bu ikinciyə daha böyük
üstünlük verir, görkəmli alimin ictimai bir adam olmasını daha da qabardır:
Xeyirxah
duyğular coşdu ilhamtək,
Dindi ürəyində, dindi qolunda.
Ömrünü-gününü
əritdi şamtək,
O elmin
yolunda, elin yolunda.
Yaxud professor Fərhad Zeynalov tələbələrinin
yaddaşında öz təmkinli davranışı və
yüksək elmi-nəzəri səviyyəli mühazirələri
ilə yaşamaqdadır. Bir şəxsiyyət, bir pedaqoq kimi
bunlar ali keyfiyyətdir və çox adama
nəsib olmur. Yalnız bu xüsusiyyətlərin
tərənnümü də bir şeir üçün kifayətdir.
Amma Musa Ələkbərli bununla kifayətlənmir, professor Fərhad
Zeynalovun simasında insanları öz əslini və soyunu
tanımağa səsləyən mötəbər bir şəxsiyyət
görür, həmçinin doğma xalqının, millətinin
əzəməti və nəhəngliyi ilə də fəxr
edir:
Birdən-birə
nəhəngləşdim,
Oba-oba,
ölkə-ölkə
mən
birləşdim.
Baxıb
gördüm bu dünyanın
yarısıyam,
Baxıb
gördüm yerin, göyün
Tanrısıyam,
Baxıb
gördüm öz dilimdə
yazılıbdır alın yazım.
Musa Ələkbərlinin
yaradıcılığında konkret şəxsiyyətlərə
ünvanlanmış şeirlər fərdi şeirlər məhdudiyyətindən
çıxıb daha ciddi ictimai mətləbləri
özündə əks etdirir və hamı üçün
şeirə çevrilir. Şairin konkret
ünvanlı şeirləri böyüklük duyğusunun təcəssümüdür
və bu böyüklük elə bir yüksək dəyərdir
ki, şair hətta uşaq şeirlərində də əzizlədiyi
uşaqlara kiçik deyil, böyümüş insan kimi
baxır.
Musa Ələkbərli şeir yazmaq istəyəndə,
düşündüklərini misraya, bəndə çevirməyə
başlayanda özünü heç vaxt məcburiyyət
qarşısında qoymur. Musa Ələkbərli
zorən şair deyil. O, şeiri “ömür, gün”
hesab edir, təbiətin bir parçası, bir hissəsi kimi
poeziyaya aləminə daxil olur, şeirə təbiilik və səmimiyyət
gətirir. Ənənə göstərir ki,
şeirə təbiilik və səmimiyyət qədər uzun
ömür verən ikinci bir fakt tapmaq çətindir. Şeirdə onların alternativi məhz elə
onların özüdür.
Musa
Ələkbərlinin təbiilik və səmimyyətlə
yoğrulan “Atama” şeiri həm şəxsi duyğuların,
həm də hamıya tanış olan
ümumi düşüncənin təcəssümüdür.
Amma burada da ümumi düşüncə şəxsi
duyğuları üstələyir. Şair öz
atası haqqında yazanda fərdi cizgilərin üstündən
adlayıb hamı üçün - bütün oxucular
üçün yazır:
Görüb-götürdükcə
bu həyatda sən
Narahat
günlərin az olmayıbdır.
Təknədə
çörəyin azalıb bəzən,
Eldən etibarın azalmayıbdı.
Bu
sözlər yalnız Musanın atası Məlik kişi haqqında söylənən sözlər
deyil. Əslində o cür də ola bilərdi
və müasir Azərbaycan poeziyasında ataya, anaya,
qohum-qardaşa yazılan çoxlu belə şeirlər var. Həmin
ünvanlı şeirlərin qələmə
alınmasında da elə bir qəbahət yoxdur. Amma “Atama”
şeirində obyekt Musanı böyüdüb boya-başa
çatdıran Məlik kişi olsa da,
fikir və ideya öz övladları və eli-obası
üçün düşünən bütün ataları əhatə
edir.
“Atama” şeirində etibarın itməməsi qüruru
ilə bərabər, təknədə çörəyin
azalması etirafı da var. Əslində bu etiraf olmasaydı,
etibarın qürur yerinə çevrilməsi də heç
vaxt inandırıcı görünməzdi. Belə bir
poetik daxili gediş yaradıcılıq sirri kimi Musa Ələkbərli
poeziyasını tam əhatə edir, onun şeirlərini
öz müasirlərinin şeirlərindən tamamilə fərqləndirir
və Musa Ələkbərlini də müasirlərindən
önə çıxarır.
Mən Musa ilə tələbə yoldaşı
olmuşam. Musanın nə qədər zəhmətkeş, əməksevər
olduğu da mənə bəllidir və onun şeirlərində
həmin zəhmət də açıqca hiss edilməkdədir.
Mən Musaya əməksevər deyəndə
onun gecə-gündüz şeir yazmaqla özünü həlak
etməsini nəzərdə tutmuram, hərçənd ki bu,
özü də əməksevərlikdir. Bir
şeirin neçə-neçə variantını ortaya qoyub
gerçək, yaxud süni çətinliklərin də
qabardılmasını diqqətə çatdırmaq fikrində
deyiləm. Məsələ burasındadır
ki, müasir Azərbaycan poeziyasında çoxdan kök
atmış bir vərdiş formalaşıb. Bu vərdiş şeirin axırıncı bəndi
ilə əlaqədardır və bir çox şairlər əsas
diqqəti şeirin axırıncı bəndinə verərək
onu şah bəndə çevirirlər. Yəni
deyiləcək əsas fikri həmin bəndə yükləyirlər.
Musa Ələkbərlinin şeirlərində
yalnız axırıncı bəndi fikirlə yükləmək
və axırıncı bəndi şah bəndə
çevirmək vərdişi yoxdur. Onun
yaradıcılığında bütün bəndlər
poetik fikirlə yüklənir. Şairin hayqırtı
ilə söylədiyi “Sizin şairiniz ola
bilmədim” şeiri buna ən gözəl nümunədir:
Cehiz
ucbatından evdə qarıyan,
İsmətli
gözəllər - kasıb qızları,
Heyf,
çəkəmmədim mən doğru yola
Sizdən
kənar gəzən vəfasızları -
Sizin şairiniz ola bilmədim!
Yalnız bunlar deyil, şeirin digər bəndlərinin hər biri bu cür zəngin poetik fikirlə yüklənmişdir. Başqa sözlə, “Sizin şairiniz ola bilmədim” şeirinin hər bəndini başqa bir şeirin axırıncı bəndinə - şah bəndinə çevirmək olar. Belə olduqda hər şeir üçün də yeni məzmun və yeni ideyanın formalaşdırılması o qədər çətin deyil. Həmçinin nəzərə alaq ki, Musa Ələkbərlinin şair qələminin gücü buna kifayət qədər yetərlidir. Amma o, şeirlərinin sayını bu cür süni formada artırmağın tam əleyhinə olmuşdur. Musa Ələkbərli ənənəyə sadiq olmaqla bərabər, müasir Azərbaycan poeziyasını yeni çalarlarla zənginləşdirmək qüdrətinə malikdir.
Musa Ələkbərlinin şeirlərində həmişə bir işıq görünür, onun yaradıcılığı işıqlı yaradıcılıqdır. Şeirlərinə verdiyi adlar da bunu təsdiq edir: “Ağ işıq”, “Ay işıqlı adam”, “Gördüm o gözləri qar işığında”. Hətta “Tanrı mənə söyləməsə yazmaram” kitabındakı fəsillərdən birini “Aydanım - ay işığı” adlandırmışdır. Musanın “Şam işığında yazılan şeir”i də, “Hansı evdə şam yerinə şeirim yandı” arzusu da var.
Musa Ələkbərli şeir yazanda çox rahatdır, “Şeir yaza bilməyəndə” isə ölüm təhlükəsi qarşısında qalır. Ona görə də “Qurd ağzı bağlayan Səlmi qarıya məktub” göndərib insanları bütün təhlükələrdən qorumağa səsləyir. Bu səs Musanın içindən və ruhundan gələn səsdir.
Kamran ƏLİYEV,
Filologiya
elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2015.-
12 sentyabr.- S.29