Çin - qədim sivilizasiya və
müasir möcüzələr ölkəsi
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Avropalıların
Çinə gəlişi
Belə şəraitlər erkən Çinin sahilinə
müasir avropalıların gəlmələrini məhdudlaşdırırdı,
ilk dəfə onlar 1514-cü ildə Min Çininə gəlmişdilər. Portuqaliyalılar
artıq cənubi Hidistanda və Malakkada özlərini yerləşdirmişdilər,
onlar həmin məkanlardan nəhəng gəlir götürməyə
öyrənmişdilər. Bu da Çin
sahili ilə cənubi-şərqi Asiya arasında regional ticarət
aparmağı mümkün etmişdi. Onlar
qaçaqmalçılıqla və dəniz quldurluğu ilə
məşğul olduqlarından Min sarayı
portuqaliyalıların Çinə gəlməsini istəmirdi.
Lakin onlar 1557-ci ildə sahil yarımadasında
(indiki Makaoda) məskunlaşmaqla nəzarəti ələ
keçirdilər və Quançjou yaxınlığında
arabir ticarət aparırdılar. 1575-ci ildə
ispanlar Maniladan Quançjouya gəldilər, lakin onların rəsmi
ticarət imtiyazları əldə etmək cəhdi uğursuz
oldu və tezliklə onlar qanunsuz ticarət aparmaqda fəallıqlarını
artırdılar. Holland Şərqi
İndiya Kompaniyasının 1622-ci ildə Makaonu
Portuqaliyanın əlindən almaq, işğal etmək cəhdi
uğursuz olduqdan sonra, 1624-cü ildə Tayvan sahilini ələ
keçirdilər. 1637-ci ildə beş
ingilis gəmisindən ibarət eskadra Quançjouya yol
açdı, orada yüklərini yeləşdirirdilər. Bu vaxt Rusiya öz sülhməramlı elçilərini
Pekinə göndərdi və Min sülaləsinin sonunda
rusların Sibirdən keçməklə şərqə
doğru ekspansiyası nəticədə onları Amur çayının
şimalında Sakit okean sahillərinə gətirib
çıxardı.
Avropadan olan xristian missionerlərə onların tacir həmvətənlərinin
pis reputasiyası maneçilik törədirdi. Lakin İezuitlərin yerli
adətlərə uyğunlaşması taktikası onlara
Çin ərazilərinin içərilərinə girməyə
imkan verdi. İtalyan Matteo
Riççi ilk uğurlu iezuit missioner olmaqla 1583-cü ildə
öz işinə başladı və Çin dilində Qərb
elminin bəzi nailiyyətlərini təsvir etdi. O,
Çin dilini yaxşı öyrənmişdi, bu dildə 15
kitab yazdı, həmçinin Konfutsi təlimi ilə də tanış olmuşdu. Ondan əvvəl
Yaponiyadan buraya gələn İezuit ordeninin - İisus Cəmiyyətinin
banilərindən biri, İqnatus Loyolanın müavini Fransisko
de Ksavyer Çində az müddət
yaşadıqdan sonra orada ölmüşdü.
Sülalənin
sonundan əvvəl iezuitlər sarayda nüfuz qazandılar,
Çin kitablarını Avropa elminə və teologiyasına
təqdim etdilər, Minin mancurlara
qarşı istifadə etməsi üçün Portuqaliya
tipli top istehsal etdilər. Avropa texnologiyası və
ideyaları Çində müəyyən effekt verməyə
başladı.
Ölkədə
aqrar siyasət
Şimala geri dönmə miqrasiyası ərzində cənubi-şərqin
iri şəhər mərkəzlərinin qeydə alınan əhalisi
azaldı. Bu meylə baxmayaraq, cənub və xüsusən cənubi-şərq
Min dövründə Çinin ən çox əhalisi olan,
varlı və daha mədəni regionu kimi qalırdı.
XVII əsrin əvvəllərində əhalinin
sayı, demək olar ki, 150 milyon idi. XVI əsrdə
Amerika mənşəli qida məhsullarının
(yerfındığı, qarğıdalı və şirin
kartof) becərilməsi artıq Tsin dövründə sürətlə
artan əhalinin möhkəm aqrar baza ilə təmin edirdi.
Hökumət tərəfindən böyük torpaq sahələri
olan malikanələr müsadirə edildi, bölündü və
icarəyə verildi. Özəl quldarlıq qadağan edildi.
XV əsrdə nəticədə müstəqil torpaq sahibləri
olan kəndlilər Çin kənd təsərrüfatında
az qala aparıcı yer tuturdu. Min hökmdarları Çində torpağı icarəyə
vermək problemlərini həll etməyə daim qadir
olmuşdular.
Minin kənd təsərrüfatı işlərində
hökumətin iqtisadiyyata müdaxilə etməmək siyasəti
fiskal inzibatçılıqda öz ikili tipinə malik idi. Gəlirin
başlıca hissəsini torpaq vergisindən yığılan
məbləğ təşkil edirdi. Torpaq
vergisi dərəcəsi xeyli müxtəlif idi, təkcə
torpaq sahəsinin məhsuldarlığından deyil, həm də
onun icarə şərtlərindən asılı idi. Torpaq vergilərindən başqa digər gəlirlər
də hökuməti saxlamağa kömək edirdi. Onlar mədən vergiləri, bazar dükanlarından
alınan vergi olmaqla, mülkiyyət sahibliyinə əsaslanırdı.
Dövlət
hakimiyyətinin ağalığı həmçinin Min
Çinində intellektual və estetik həyatda da
özünü nişan verirdi. Bütün kiçik sənətlər
üçün, kənd təsərrüfatı sənətləri
və hətta rəssamlıq üçün standartlar
qoyulmuşdu. Min erasının sonu
xüsusən intellektual və sənət sahəsində
yüksəlmə dövrü idi. Min
dövründə sənət aləmində dövlətin
himayə etdiyi sənətkarlıq malları
özünün müxtəlifliyi və yüksək keyfiyyəti
ilə seçilirdi, onların içərisində farfor məmulatlarını
xüsusən qeyd etmək lazımdır. Əvvəlki
sadə məmulatların yerini yaxşı bəzədilmiş
yarımxrom qablar tutdu. Bundan “söyüd
nümunəli” məmulatlar meydana çıxdı ki, onlara
da Avropada böyük tələbat var idi. İrandan idxal edilən kobalt ən gözəl
mavi-ağ məhsullar üçün istifadə olunurdu.
Bəzi polixrom məmulatlarda üç və hətta beş rəng üstünlük təşkil
edirdi. Rəngkarlıq, xüsusən portret rəngkarlığı
ənənəvi nümunələrə əsaslanırdı.
Min poeziyası və nəsri əvvəlki ustaların dəbindən
sonrakı qaydada yazılırdı, yazıçı və
tənqidçi qrupları Tan və Sun nümunələri ilə
öz yaradıcılıqlarını müqayisə edirdilər. Yuan sülaləsi
vaxtı başlıca yeni incəsənət forması kimi
meydana çıxan opera dramı bütün Min sülaləsi
dövründə də populyarlığını davam
etdirirdi. Yeni cənub opera ariya forması
xüsusi populyarlıq qazanmışdı, bütün
ölkədə mahnı oxuyan qızların repertuarına
daxil olmuşdu. Hissiyyatlı romantizm Min
dövründə yazılan dramlar üçün xüsusən
xarakterik idi.
Tsin
sülaləsi
1619-cu ildə Mancuriyadakı Nurhaçi (1559-1626-cı illər) Min ordusu üzərində həlledici qələbə çaldı, 1621-ci ildə isə Liao-yan və Mukden kimi mühüm şəhərləri tutdu. Axırıncını o, 1625-ci ildə öz paytaxtı etdi. 1626-cı ildə isə onun oğlu Abahay taxt-taca çıxdı. Tezliklə o, Çosona (Koreya) hücum etdi. 1634-cü ildə isə Daxili Monqolustana yürüş etdi. 1636-cı ildə mancurların, monqolların və Mancuriyadakı çinlilərin imperatoru oldu və Tsin və ya “təmiz” adını qəbul etdi. Lakin Koreya onun mövqeyini tanımaqdan imtina etdi. Abahay Koreyaya ikinci yürüş etdi və onu illik iri bac verən vassal dövlətə çevirdi.
Bandit liderləri iki yeni dövlət yaratdılar,
onlardan biri 1644-cü ilin aprelində Pekini tutdu. Bu, Min
sülaləsinin sonu idi. Ölkəyə
yayılan qrupların çoxu Minin son illərində ona
qarşı qalxmışdı, bu vaxt isə onlar öz
düşmənçiliklərini yeni rejimə qarşı
döndərdilər. Tsin Yunnanda 1681-ci ildə bərpa
olundu, bu, səkkiz il davam edən
böyük qiyama son qoydu. Onun təsiri hətta
Daxili Monqolustanda, Vyetnamda və Tibetdə də
özünü göstərdi.
Erkən Mancu dövlət bayraq (hərbi kompaniya) sisteminə
əsaslanırdı, bu, traybalizmdən monarxiya
kübarlığına keçmək idi. Bu
kübarlıq altında hər bir Mancu tayfa adamı bayraqda
siyahıya alınırdı. Əvvəlcə
bu bayraqların sayı dörd idi, sonralar isə səkkizə
qədər böyüdü. Abahayın
hökmranlığı ərzində bu sistem onun nəzarətində
olan monqollardan və çinlilərdən ibarət olmaqla
genişləndi. Abahay Çin
institutlarını geniş şəkildə tətbiq etdi və
Mancu Pekinə gəlib çıxanda Min
inzibatçılıq təcrübəsindən geniş
istifadə edildi.
Tsinin digər spesifik institutu müstəmləkə
işləri sarayı idi, bu, Monqolustan idarəçiliyindən
irəli gəlmişdi, sonralar Tibetlə, Şərqi
Türküstanla və Rusiya ilə əlaqələri əldə
etmək üçün istifadə olundu. Digər idarələrdən
fərqli olaraq onun baş heyəti müstəsna olaraq
mancurlardan və monqollardan ibarət idi.
Tsin ordusunun özəyi bayraq qüvvəsi idi, Taypin
üsyanına qədər onun tərkibi təqribən 200 min
nəfərə bərabər idi. Bu qoşunların
yarısı paytaxt ətrafında yerləşdirilmişdi,
qalanları isə əyalətlərdə
qarnizonlaşdırılmışdı. Digər
ordu isə “Yaşıl ştandartlar” adlanırdı və
çinlilərdən ibarət olmaqla, ümumilikdə 600 min
nəfərlik heyətə malik idi. Çin
tarixində bu görünməmiş bir hadisə idi ki, nəhəng
imperiyaya hansısa 800 minlik ordu nəzarət edə bilirdi.
Erkən Tsin Çini işğal etməklə və onu
öz hökmranlığına konsolidasiya etməklə
Çin sərhədlərinin daxilində və kənarında
olan problemlərlə üzləşməli olmuşdu. Rusiyanın
şərqə tərəf ekspansiyası XVI əsrdə
başlanmaqla çox ciddi bir hal idi. Ruslar 1650-ci ildə
Amur çayı üzərində
görünmüşdülər, 1689-cu ildə Tsinlə
Rusiya arasındakı Nerçinsk müqaviləsi
Sibir-Mancuriya sərhədlərini Amur çayı və
Stenovoy dağları boyunca dənizə qədər müəyyən
etdi və Rusiya karvan tacirlərinin Pekinə gəlməsinə
şərait yaratdı.
İlkin
dövrlərdə başlıca ticarət malı
Rusiya xəzləri, qızıl, gümüş sikkələr,
Avropa yun parçaları, Çin ipəyi və pambıq
parça idi. Erkən Tsin dövründə qərbi
Monqolustan Pekinin nəzarətindən uzaq idi. Lakin XIX əsrdə Rusiya parçası və
Çin çayı başlıca ticarət əmtəəsinə
çevrildi və bu, öz inkişaf zenitinə 1830-cu və1840-cı
illərdə çatdı.
Tibetdə
hakimiyyətin qəsb edilməsi ilə
qarışıqlıq baş verdi. Uzurpatorun varisi öldükdən sonra əyalət
daxili mübarizədən dağılırdı. Erkən Tsin ilə Tibetin əlaqəsi dinə
dünyəvi hamilik ilə ruhi lider arasında partnyorluqdan xəbər
verirdi.
Bütün Çin tarixi boyu şimalın köçəri
və yarımköçəri xalqları ilə çinlilər
arasındakı əkslik mühüm əhəmiyyətə
malik olmuşdu. Çin ilk əvvəllərdə
Şimalın təzyiqindən azad olmuşdu. Şərqi Türküstana tərəf irəliləmək
həmçinin Tsinin görkəmli töhfəsi idi.
Mancurlar Çinə daxil olandan Day Vietdə (Vyetnamda) iki bir-birinə zidd olan hakimiyyət var idi: Hanoydakı Le sülaləsi və Huyedəki Nquen ailəsi, axırıncı ölkənin mərkəzi və cənub hissələrində hökmranlıq edirdi.
Tsinin Çosonla (Koreya) əlaqələri digər bac verən dövlətlərə nisbətən dərin idi. Pekin və Seul arasında elçilər mübadiləsi daha tez-tez olurdu və mədəni əlaqələr başqa ölkələrlə müqayisədə nisbətən çox idi.
XVII əsrin sonunda Tayvanın anneksiyasından başlayaraq ölkə daxilindəki dinc həyat XVIII əsrin sonunadək yüz ildən artıq müddətdə davam etdi. Çin xeyli sosial və iqtisadi inkişafın şahidi oldu. Bu dövr həqiqətən də Pax Sinica adlanmağa layiqdir.
Sonrakı Min və erkən Tan dövrlərində buğda və arpa toxumları başqa ölkələrdən gətirilirdi. Amerika mənşəli məhsullar mərkəzi və cənubi Çinin təpə və dağ regionlarının istifadə edilməsinə şərait yaratdı. Çay, pambıq, tütün və digər kommersiya məhsullarının becərilməsi geniş yayılmışdı.
XVIII əsr ərzində sənətlər və sənaye sahələri öz yüksək səviyyəsinə çatdı. Mis və qalay istehsalı inkişaf edirdi. Min və Tsin dövrlərində Çinə gümüş əsasən avropalılar və amerikalılar tərəfindən gətirilirdi.
XVIII əsrdə Çində əhalinin sürətlə artması görünməmiş bir hadisə idi. 1600-cü ildə əhalinin sayı təqribən 150 milyon olduğu halda, 1850-ci ildə 430 milyona çatmışdı. Miqrasiya Mancuriyaya, Tayvana, Kuantinə və Haynana istiqamətlənirdi. Lakin immiqrasiyanın başlıca hədəfi qərbi-cənubi Çin, qərbi Hupehin dağ torpaqları və cənubi Şensi idi.
Ağ lotos sektası Szeçuan zonasında pozulmuş əhalini özünə daha da artan qaydada cəlb edirdi. Ağ lotos üsyanı (1796-1804-cü illər) bir sıra sosial və siyasi bədbəxtliklər nəticəsində baş verdi, bu Tsin sülaləsinin tarixində dönüş nöqtəsini göstərir. Bu, Tsinə iki zərbə vurdu. Birincisi, milisin nəhəng sayda üzvlərindən istifadə etməsi, ikincisi isə, Tsin maliyyəsinə xətər toxundurması idi. Üsyan ağır xərc tələb etdi, onunla Tsinin inkişafına birdəfəlik son qoyuldu.
XIX əsrin birinci yarısında narazılıqlar və iğtişaşlar əhalinin xeyli artması ilə izah oluna bilərdi. Pul iqtisadiyyatının göstərdiyi təsiri, qulluqçular və kiçik torpaq sahibləri tərəfindən ümumi əhalinin istismarının artması - bunların hamısı Çinin aqrar cəmiyyətinin parçalanmasına şərait yaradırdı. Bu problemlərin üzərinə tiryək idxalının artması ilə gümüş pulun xeyli azalması da əlavə olunurdu. Tiryək müharibəsi və onun nəticəsi əhalinin yaşayış şəraitinin daha da pisləşməsinə səbəb oldu. Sonrakı Tsin dövründə yaranan xaos, beləliklə, siyasi, sosial və iqtisadi vəziyyətin daha da ağırlaşmasına səbəb oldu və Qərbin Çinə hərbi və kommersiya müdaxiləsi böyüdü.
(Ardı
var)
Telman
Orucov
525-ci qəzet.-
2015.- 12 sentyabr.- S.26