“Tənhalıq cəhənnəmi”nin məhkumu
ilə “Qaranlıqda dialoq”...
Məsafə, din, dil, irq, mental dəyərlər və
müasir insanın özündən uydurduğu,
hamımızı əvvəl-axır tənhalığın
cəhənnəminə sürükləyən digər
hansısa saxta ayırıcı nəsnələr
baxımından yanaşsaq, o bizdən çox-çox uzaq
olan adamdır.
O -
Akutaqava Rünoske... Ancaq çox-çox uzaqda
olan Onun yazdıqlarını oxuduqca demirəm- udum-udum
içdikcə, o yazıların ruhun susuzluğunu necə
yatırdığını və doğmalaşmanın
anında baş verdiyini hiss eləməmək olmur.
Yapon ədəbiyyatının “Alov üzərində
yeriyən fanatiklər”indən biri olan Akutaqava Rünoske cəmi
bir qərinəlik ömründə
yazıb-yaratdıqları ilə sübut etdi ki, həyatı
boyu onu izləyən məlum və naməlum fobiyalar, qorxular əbəsmiş. “Tyokodonun qeydlərindən”
essesindəki fikirləri bu qorxuların, şübhələrin
və tərəddüdlərin söz donu geyindirilmiş
formasıdır. Burda forma həm də məzmunun
gözəlliyi, səmimiliyi və təkrarsızlığı
ilə tamamlanır: “Mən gələcəkdə
tanınıb qəbul ediləcəyimi gözləmirəm. Oxucuların mülahizələri həmişə hədəfdən
yan ötür. Bizim dövrün
oxucuları haqqında heç danışmağa dəyməz.
Tarix bizə Periklin dövrünün
afinalılarının və intibah dövrünün
florensiyalılarının oxucu idealından nə qədər
uzaq olduğunu göstərib. Əgər
dünən və bu günün publikası belədirsə,
sabahın kütləsinin mülahizələrinin necə
olacağını güman etmək o qədər də
çətin deyil. Nə qədər təəssüflü
olsa da, mən onun yüz ildən sonra da qızıl tozunu
qumdan ayıra biləcəyinə şübhə etməyə
bilmirəm. Özü də mən sadə
ədəbiyyatçıyam. Aydın məsələdir
ki, mən gələcəkdə tanınacağımı
gözləmirəm. Hərdən təsəvvür edirəm
ki, on beş, iyirmi, xüsusən yüz
ildən sonra mənim mövcudluğumu artıq heç kim
xatırlamayacaq...”
lll
Zamanın
meyarı əyarı dəqiq ayırd etməyi bacarır...Bəlkə
də yazıçının qorxu və şübhələrinin
zaman qarşısında məğlubiyyəti adıçəkilən
həmin esselər silsiləsinin digər punktlarındakı
arzu və istəklərin çox güclü olması səbəbindəndir:
“Bununla belə, bəlkə kimsə təsadüfən mənim
əsərlərimi görəcək və hansısa qısa
hekayəmi və ya ondan bir neçə sətri oxuyacaq? Bəlkə,
lap şirin arzudan danışsaq, ola bilər
ki, bu hekayə, bu sətirlər ani olsa da,
tanımadığım həmin gələcək oxucunun
gözəl yuxu görməsinə səbəb olacaq? Mən gələcək zamanlarda
tanınacağımı gözləmirəm. Ona görə də belə arzuların mənim qənaətlərimlə
necə kəskin ziddiyyət təşkil etdiyini anlayıram.
Bununla belə, mən yenə də təsəvvür
edirəm -uzaq gələcəkdə, yüz ildən sonra mənim
əsərlər külliyyatımı əlinə
götürəcək oxucunu təsəvvür edirəm.
Və bu oxucunun qəlbində dumanlı şəkildə,
xəyal kimi mənim obrazım canlanacaq”.
Danılmazdı- bütün dahilərin kəhanət qabiliyyəti,
gələcəyi öncədəngörmə, hissetmə
bacarığı var...
lll
Oxucu olaraq ilk dəfə Akutaqava Rünoskenin
yaradıcılıq dünyasına məşhur “Rasyomon darvazası”ndan
keçmişəm. Süjetini XI-XII əsrin “Kondzyaku monoqatari”dən (“Qədim
povestlər”) alan bu məşhuri-cahan
novellanın hər cümləsinə hakim kəsilən əsl
yapon ruhu elə sözün bütün mənalarında məni
tutmuşdu... Sonralar daha bir həqiqi yapon ruhunun
daşıyıcısı Akira Kurosavanın həmin novella əsasında
ekranlaşdırdığı filmi izlərkən buna bir daha
əmin olmuşdum. Novellada parik düzəltmək
üçün meyitlərin tüklərini dartıb
çıxaran qarının öz hərəkətinə
qazandırdığı “bəraəti”, “acından ölmək”
qorxusunun insanları haralara “endirdiyini” yaxud
“qaldırdığını”, ümumiyyətlə, ilk
baxışdan tükürpədici görünən nələrəsə
əslində hansı adekvat reaksiyaları vermək lazım
olduğunun zəruriliyini düşünmüşdüm
onda: “Götürək indi tüklərini dartıb
çıxardığım həmin qadını: o
ilanları uzun nazik hissələrə bölüb, qurudurdu,
sonra quru balıq əvəzinə saray keşikçilərinə
satırdı...Belə dolanırdı. Əgər
taundan ölməsəydi, indi də elə yaşayacaqdı.
Amma mən fikirləşmirəm ki, o, bununla pis iş
tutmuş olurdu. Bunu etməsəydi, acından
ölərdi. Deməli, başqa çarəsi
olmadığından bunu edirmiş. Belə
götürəndə heç mən özüm də pis
iş tutmuram! Yox! Axı bunu etməsəm, acından
ölərəm...”
Gerçəkdənmi, “acından ölmək” qorxusundan
törədilir bütün iyrəncliklər? Yoxsa, əslində
daha komfort, daha harın yaşamaq istəyinin
azğınlığından? Sual da, cavab
da hekayədədi. “Etmə-bulma” dünyasının digər
bir sakini-soyğunçu nökər qarının bəraətləri
quş kimi havaya uçar-uçmaz əynindən onun
kimonosunu dartıb çıxarır və onu
yarımçılpaq vəziyyətdə “gil oyuncaqlar kimi
hamısı ağzıaçıq, əlləri bir-birindən
aralı vəziyyətdə döşəmənin
üstünə atılıb orda necə gəldi
düşüb qalmış” üfunət qoxuyan meyitlərin
arasına itələyib yıxır...Nökərin də
istehzalı bəraəti dilində hazırdır: “Deməli,
məsələ beləymiş? Onda mən də səni
soysam, gileylənmə! Yoxsa gərək mən
də acından öləm”.
Hekayədə hamının əzəli-əbədi
aqibətinin rəsmi çəkilib: gec-tez
yarımçılpaq şəkildə meyitlərin
arasına yuvarlanmaq... Amma daha çox maddi nələrsə əldə
etmək, daha çox qazanmaq naminə insanlıqdan
çıxaran çırpınışlar içində
ömür sürərkən bəraət dediyimiz əslində
ucuz bəhanələr deyilmi: “Acından ölməmək
üçün...” Hekayədə qarı ölmür,
yarımçılpaq şəkildə qalxıb ağlaya
-ağlaya gedir, nökər də izsiz-soraqsız yoxa
çıxır...Amma nədənsə hiss edirsən ki,
başına gələnlərə baxmayaraq nə o qarı
bundan sonra meyitlərin tükünü
çıxarmağından əl çəkməyəcək,
nə də nökər eşitdiyi ibrətamiz əhvalatlardan
sonra soyğunçuluğunu buraxmayacaq...Bu gözgörəsi
olmasa da, aydınca hiss olunan
pessimizmin ədəbi təsvirçisinin anasından irsən
miras aldığı ruhi gərginliklərin fonunda gənc
yaşında intiharla həyatını
sonlandıracağı heç də gözlənilməz
deyil. Bu intihar hər şeyi görə-görə, karmik nəticəsini
bilə-bilə yenə də dəyişilməyən cəmiyyətə
bir protesti idi... “Tənhalığın cəhənnəmi”
adlı hekayənin müəllifi fərqli individual keyfiyyətlərinə
görə kütlə tərəfindən dışlanan
önəmli fərdlər kimi “yanmağa” məhkum və məcbur
idi...Rünoske hələ onun bir yaşı bitməmiş
ruhi xəstəxanada suisidlə həyatına son qoyan
anası kimi ağlını itirib öləcəyindən
qorxurdu...Ona görə də hələ 35 yaşındaykən
həyatını ağlından əvvəl itirməyi daha məqbul
hesab elədi...Ancaq bu da paradoksal və mübahisə yaradacaq
bir məsələdir ki, bəlkə də o,
ağlını itirdiyindən həyatını öz əli
ilə məhv etməyə qərar vermişdi? Burda
ağlınmı, həyatınmı daha əvvəl qeyb
olması ayırdedilməz formadadır...
lll
Rünoske içdiyi yüksək dozalı yuxu dərmanının
təsirindən ayılmadı. O yuxu ilə ayıqlığın
arasında olan bir ölümü seçdi. Zira həyatı
da belə idi: atdığı dərmanların təsirindən
yarımyuxulu yaşayırdı. Qısa hekayələrini
birində ağlını itirmiş dostunun dilindən
yazırdı ki, “ruhuna qəddar iblis hakim kəsilib”. Bəlkə də bu səbəbdən
“Tanrıların istehzası, qəhqəhəsi” daim onu təqib
edirdi. Amma o, insanın intihar kimi seçim yolu
olmasını onu Tanrıdan fərqləndirən cəhət
hesab edirdi: “Bədbəxtlikdən tanrılar bizim kimi özlərinə
qəsd edə bilmirlər”.
Rünoskenin qısa hekayələrində həqiqət
qısaca ifadə olunub. Zatən, uzun-uzadı sözlər mənanı
öldürməkdən başqa nəyə xidmət edir ki?
“O,
yuxusuzluğa düçar olmuşdu. Üstəlik,
get-gedə taqətdən düşürdü. Həkimlər
hərəsi bir cür diaqnoz qoyurdu: turşu katarı,
bağırsaqların atoniyası, quru plevrit, nevrasteniya,
oynaqların xroniki iltihabı, beyin yorğunluğu... Amma o öz xəstəliyinin mənbəyini bilirdi.
Bu, özünə görə duyduğu xəcalət
və bununla birgə onun qarşısında keçirdiyi
qorxu idi. Onun-yəni nifrət etdiyi cəmiyyətin
qarşısında!” Belə təbəddülatları
yazanı həyat nə qədər istəsə də,
özüylə saxlaya bilməzdi, o ölümə
dartınırdı, çünki: “Ölümün gətirəcəyi
ruhi rahatlıq haqqında fikirləşməyə bilmirdi...”
lll
Yaşamaq əzab verirdi, bu, rahatlıq tapa
bilməyən ruhun ağrısıdır, iztirabıdır,
bunun heç nəylə ovutmaq mümkün deyil. İncədən incə ruha sahib olan,
dünyanın ən görkəmli klassiklərini mütaliə
edən və poeziya qarşısında
heyranlığını gizlətməyən bir
yazıçı bəyəm bilmirdi ki, bütün dinlər,
kultlar, inanclar intiharı günah hesab eləyir? Bal kimi də bilirdi. Amma bununla belə hesab edirdi ki, “insan həyatı
Bodlerin bir misrasına dəyməz”. Həm də
o elədiyi günahların, intiharın katarsisini, tövbəsini
bu dünyadaca necə lazımdı gerçəkləşdirmişdi-
əzab çəkərək.
“Qaranlıqda
dialoq”u xatırlayıram, orada şüurda və təhtəlşüurda
gəzintinin verdiyi zövqün davamlılığına da,
Səsin hardan gəldiyinə də, dialoqda kimin
iştirakına da o qədər əminəm ki...Rünoskenin
ruhu tutanda belə olur:
“Səs:
Bəsdir yalandan özünü güclü göstərdin. Daxilən sən zəifsən. Amma
təbii ki, sən bütün bunları yalnız cəmiyyət
tərəfindən sənə qarşı olan hücumlardan
yayınmaq üçün deyirsən.
Mən: Təbii
ki, həm də buna görə. Bir özün fikirləş:
əgər mən hücumlardan yayınmasam, əvvəl-axır
altda qalıb öləcəm.
Səs: Sən
necə də həyasız adamsan.
Mən: Mən heç də həyasız
deyiləm. Mənim ürəyim hətta ən
xırda şeydən belə buza toxunubmuş kimi bumbuz olur.
Səs: Sənin
dediklərin hamısı özünümüdafiədir.
Özünümüdafiədən asan heç nə yoxdur...
Amma sən tövbə eləmirsən.
Mən:
Eləyirəm. Əzab çəkməkdən
böyük tövbə yoxdur.
Səs: Sən
düzəlməz əclafsan.
Mən:
Əksinə, mən xeyirxah adamam. Əgər əclaf
olsaydım, belə əzab çəkməzdim...”
Bu, əsərin Səsin ittihamları ilə dolu birinci
hissəsindəndir. İkinci hissədə Səs
yumşalır, Mən özünə qarşı qəddarlaşır:
“Səs:
Sənin hərəkətlərində nəsə insani bir
şey var.
Mən: Nəsə insani-eyni zamanda nəsə
heyvani bir şeydir.
Səs:
Yazdıqların çox orijinaldı.
Mən: Yox, orijinal deyil. Bir də axı kim orijinaldı? Bütün zamanların istedadlı adamlarının yazdıqlarında hər yerdə prototipləri var. Mən də az olmayıb ki, ordan-burdan çırpışdırmışam.
Səs: Tapdala...Xeyri də, Şəri də tapdala...
Mən: Mən indi hər şeydən daha çox xeyirxah olmaq istəyirəm.
Səs: Sən sevgidən əzab çəkirsən.
Mən: Mən sadəcə sevgiyə ilişib büdrəmişəm...
Səs: Sevgiyə ilişib hamı büdrəyə bilər”.
lll
Həyatımız boyu Rasyomon darvazalarının həndəvərində tükürpədici mənzərələrin, hadisələrin və situasiyaların fonunda və içində əzab çəkə-çəkə, büdrəyə-büdrəyə, yıxıla-dura yaşayıb bəzən ertəsi gün yuxudan ayılmamaq arzusu ilə qaranlıqlara qərq olarkən hardansa Səs eşidilir. Aradan onillər keçəndən sonra da Akutaqava Rünoskeni özünün fanilik və unudulmaq qorxusuna rəğmən hələ də diri saxlayan, ölümə meydan oxuyan, yenə və yenidən diriltmə gücünə qadir o Səs bəzən yeganə ümid, təkcə təsəlli olur: “Öz köklərinlə torpaqdan bərk yapış! Sən -küləyin yırğaladığı qamışsan. Bəlkə başın üzərindəki buludlar nə vaxtsa dağılacaq. Sən bircə ona çalış ki, ayaq üstə möhkəm dayanasan. Özün üçün. Öz uşaqların üçün. Özün özünə heyran olma. Amma özünü aşağılama da. Onda sən diriləcəksən...”
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2015.- 12 sentyabr.- S.24