Bir təşəbbüsün tarixçəsi
1907-Cİ İLDƏ BAKIDA AÇILAN
DARÜLMÜƏLLİMAT NİYƏ QAPANDI?
XIX əsrin son rübünə qədər Azərbaycan
türkləri arasında dünyəvi təhsil sistemi, necə
deyərlər, Allah ümidinə buraxılmışdı. Hökumət
məsələnin həllindən yaxasını tamamilə kənara
çəkmişdi. Dəyişən
şərtlər daxilində molla məktəblərinin və
mədrəsələrin bir işə yaramadığı
artıq heç kəsə sirr deyildi. Şübhəsiz,
yeni tipli maarif şəbəkəsinin yaradılması
üçün ilk növbədə müasir pedaqoji kadrlara
ehtiyac duyulurdu. Belə kadrları
yetişdirəcək təhsil ocağı isə yox idi.
Çar Rusiyasının Xalq Təhsili Nazirliyi
1866-cı ildə Tiflisdə müəllim məktəbi
açmışdı. Aradan altı il keçəndən
sonra həmin məktəb Aleksandr adına Müəllimlər
İnstitutu kimi fəaliyyət göstərməyə
başladı. 1876-cı ildə
Gürcüstanın Qori şəhərində Cənubi
Qafqazın ibtidai məktəbləri üçün
pedaqoqlar hazırlayan Zaqafqaziya (Qori) müəllimlər
seminariyası yaradıldı. 1881-ci ildə
Kutaisidə, 1882-ci ildə İrəvanda, nəhayət 1915-ci
ildə Suxumidə eyni tipli müəllim seminariyaları təşkil
edilsə də, nədənsə, regionun iqtisadi mərkəzi
və həmin dövrdə dünyanın neft paytaxtına
çevrilən Bakı yada düşmədi.
Böyük çətinliklərdən sonra 1882-ci ildə
Azərbaycan ziyalıların təşəbbüsü ilə
nəhayət, Zaqafqaziya müəllimlər
seminariyasının tatar (Azərbaycan) bölməsi təsis
edildi. Amma bölmə Azərbaycan hüdudlarından
yüzlərlə kilometr kənarda - Qori şəhərində
idi. Dövrün iqtisadi, nəqliyyat şərtlərini,
dil, din və mentalitet xüsusiyyətlərini nəzərə
alanda 17-18 yaşlı azərbaycanlı gənclərin təhsil
ardınca bu şəhərə yollanmaları fədakarlıq
sayılmalıdır. Yalnız Azərbaycan Cümhuriyyətinin
hakimiyyəti dövründə görkəmli maarif xadimi və
ilk ədəbiyyat tarixçimiz, Qori
məzunlarından olan Firudin bəy Köçərli
“tatar bölməsi” bazasında
ixtisaslaşdırılmış təhsil müəssisəsi
- Qazax müəllimlər seminariyasını qurdu.
Beləliklə, yarım əsrə yaxın müddət
ərzində qonşu gürcülər və ermənilərlə
müqayisədə azərbaycanlıların müasir təhsil
sisteminə yiyələnmələri üçün hökumət
xətti ilə hər hansı ciddi addım
atılmamışdı. Bakının diqqətdən
kənarda qalması təsadüfi deyildi. Haşiyə
çıxaraq deməliyəm ki, hər yerdə, hər
uğursuzluğumuzda mütləq “erməni izi”
axtarmaqdan qətiyyən xoşlanmıram. Bir çox hallarda
buna sələflərimizin və özümüzün
hünərsizliyinə, fəaliyyətsizliyinə haqq
qazandırmaq üçün sadəcə səbəb, bəhanə cəhdi
kimi baxıram.
Amma eyni zamanda bütün çılpaqlığı
ilə adamın üzünə duran faktları inkar etmək
də mümkünsüzdür. Məsələn, 1882-ci ildə
müəllimlər seminariyasının əhalisinin sayı
yüz min nəfərə çatan və sürətlə
inkişaf edən zəngin Bakıda deyil, ermənilərin hər vasitə
ilə yerli azərbaycanlı sakinləri
sıxışdırmağa başladığı
kiçik və yoxsul əyalət şəhəri İrəvanda
açılması hansı amillə bağlı ola bilərdi?
Əgər bunun arxasında erməni siyasətbazlarının
dayandığını düşünürsünüzsə,
qətiyyən yanılmırsınız! 1866-cı ildən
1882-ci ilin martına qədər Rusiya imperiyasının xalq təhsil
nazirinin müavini,
həmin tarixdən 1897-ci ilin dekabrına qədər
isə nazir erməni əsilli İ.D.Delyanov idi! Həm də
böyük rus yazıçısı V.Q.Korolenkonun “təhsilin
yolu üzərində çürük kötük”
adlandırdığı Delyanov bu vəzifəyə
imperiyanın türk-müsəlman xalqlarına düşmən
kəsilən Senatın ober-prokuroru K.P.Pobedenoctsev və
irticaçı “Moskovskie vedomosti” qəzetinin baş redaktoru
M.N.Katkov kimi rus şovinistlərinin əli ilə gətirilmişdi.
Belə olan təqdirdə, təbii ki, ağalarının
sifarişini hər vəchlə yerinə yetirməyə
çalışacaqdı!
Bakıda
müəllimlər seminariyası açılması məsələsi
1905-ci il inqilabından sonra daha
böyük aktuallıq qazandı. Həm də
nəzərlər bu dəfə şimal paytaxtına -
Peterburqa deyil, get-gedə daha cəlbedici və yaxın
görünən İstanbula zillənmişdi. “Həyat”,
“İrşad” və “Füyuzat”ın meydana
çıxması, məşhur xeyirsevər Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin Əlimərdan bəy
Topçubaşov, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd
Ağaoğlu kimi milli ruhlu ziyalıların maariflə, mətbuatla
bağlı ideya və təşəbbüslərini səxavətlə
dəstəkləməsi, nəhayət, XIX əsrin
sonlarından etibarən Bakıda ibtidai təhsil verən
rus-müsəlman məktəblərinin bütöv şəbəkəsinin
yaranması həmin maarif ocaqları üçün müəllim
hazırlayan seminariyanın təşkilini zərurətə
çevirirdi. Əgər çar hökuməti əvvəlki
inamsızlıq və inadla Bakıda belə seminariya qurmaq istəmirdisə,
artıq Avropa ilə təmas nəticəsində dünyəvi
təhsil sahəsində müəyyən qabaqcıl təcrübə
qazanmış, üstəlik də dini və dili bir
Osmanlı imperiyasının yardımına nə
üçün müraciət olunmayaydı?
Bakıda müəllimlər seminariyası -
Darülmüəllimat açmaq istiqamətində ilk təşəbbüslər
1906-cı ildə başlandı. H.Z.Tağıyevin
ayırdığı vəsait hesabına şəhərin
dağlıq hissəsində, Çəmbərəkənddə,
Kladbişenskaya (indiki Mehdi Hüseyn) küçəsində
M.Axundovun evi kirayə edildi. Daha sonra yerli məktəblərin
birində müəllim vəzifəsində
çalışan, Osmanlı paytaxtında geniş əlaqələrə
malik Axıska türkü Hafiz Mehmet Şeyxzadə
İstanbula göndərildi. Onun
qarşısına Darülmüəllimatın fəaliyyətinə
rəhbərlik üçün pedaqoji təcrübəyə
və təşkilatçılıq qabiliyyətinə malik
namizəd axtarıb tapmaq vəzifəsi qoyulmuşdu.
Axtarış
səmərə verdi. Bakıya
müəllimlər seminariyasının - darülmüəllimatın
təşkili üçün dəvət edilən şəxs
sonralar Müəllim Cövdət (1934-cü ildə Türkiyə
Cümhuriyyətində soyad qanunu qəbul edildikdən sonra
İnancalp familiyasını götürmüşdü)
adı ilə tanınmış Mehmet Cövdət (1883-1935)
idi. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, XX yüzilliyin əvvəllərində
Türkiyədə kifayət qədər əhatəli fəaliyyət
dairəsinə malik olsalar da, daha çox mahir pedaqoq kimi məşhurlaşan
bir neçə şəxs adlarının sonuna deyil, əvvəlinə
müəllim titulu əlavə etmək hüququ
qazanmış və ictimai fikirdə də bu cür
tanınmışdılar. Cövdət Mehmetlə yanaşı dostu
və həmkarı, “Kitabi-Dədə Qorqud” abidəsinin ilk tədqiqatçılarından
olan Kilisli Müəllim Rifət də belə şərəfə
layiq görülənlərdən biri idi.
Gənc
olmasına baxmayaraq dövrünün savadlı, ziyalı
pedaqoqlarından biri kimi ad çıxaran, bir neçə
Şərq və Qərb dilini mükəmməl mənimsəyən,
nəhayət, fitri müəllimlik istedadı ilə
seçilən Mehmet Cövdət İstanbul Darülmüəllimatını
bitirmişdi. Bir müddət məşhur
Darüşşəfəq litseyində müəllimlik
etmişdi. Lakin ədalətsizliklərlə
üzləşdiyindən tezliklə bu elitar təhsil
ocağındakı işini yarımçıq
buraxmışdı. Evlərdə dərs verməklə
bir sırada Şəmsül-məkatib, Bürhani-tərəqqi
kimi nisbətən az maaşlı məktəblərdə
çalışırdı. Mühüm missiya ilə Azərbaycana getməsinə
zamin duran da Bürhani-tərəqqi
müdiri Haqqı bəy olmuşdu.
Müəllim Cövdət Bakıya 1907-ci ilin oktyabr
ayında gəldi. Onu fəxri sədri Hacı Zeynalabdin
Tağıyev olan “Nəşri-maarif” cəmiyyəti dəvət
etmişdi. Qarşısına müsəlmanlar
arasında elm və maarifi, xüsusən ibtidai təhsili Azərbaycan
türkcəsi və rus dillərində yaymaq, ümumən
geniş maarifçilik fəaliyyəti göstərmək vəzifəsi
qoyan bu cəmiyyətin əsası 1906-cı ilin martında
qoyulmuş, noyabrın 10-da isə fəaliyyətə
başlamışdı. Sədri Bakı
quberniyasının baş qazısı, Bakı Müsəlman
Şiə idarəsi rəisi Axund Mirməhəmməd Kərim
Mircəfərzadə, katibi Əhməd bəy Ağayev idi.
Açılış mərasimində Əhməd
bəy “Nəşri-maarif”i “cəmiyyəti-ehyayi-millət” -
“milləti dirildən cəmiyyət”
adlandırmışdı. Yekdilliklə fəxri
sədr seçilən H. Z. Tağıyev onun fəaliyyətini
qurması üçün 3 min manat ianə etmişdi. Qısa müddət ərzində “Nəşri-maarif”in
və digər xeyriyyə ocağının - “Nicat” cəmiyyətinin
səyi ilə əsasən Bakı quberniyası kəndlərində
30-a yaxın ibtidai təhsil ocağını əhatə edən
“Nicat” maarif şəbəkəsi yaradılmışdı.
Bu məktəblər də müəllim
çatışmazlığından fəaliyyətini arzu
olunan şəkildə qura bilmirdi.
İstanbul
universitetinin professoru, həmvətənimiz Əhməd Cəfəroğlu
1935-ci ildə Osman Erginin “Müəllim Cövdətin həyatı,
əsərləri və kitabxanası” adlı külliyyatında çap edilən xatirələrində
yazırdı: “Yeni qurulan “Nəşri-maarif” dərhal fəaliyyətə
başladı. Türk çocuqlarına ana dillərini
öyrədəcək məktəblər
açılmasına təşəbbüs eylədi. Güdülən əsas qayə əski üsul
üzərinə ibtidai məktəblərdə dərs verən
müəllim təbəqəsini yeni açılacaq olan
milli məktəbdə yeni üsulu tədris üzərinə
hazırlamaq və bunları təkrar türk köylərinə
yaymaq idi. Bunun üçün ilk yapılacaq iş bir
darülmüəllimat açmaq oldu. Sözdən
filiyyata (işə) keçmək üçün bu işi
bilən və yapacaq olan bir adamın Türkiyədən gətirilməsinə
qərar verildi. İştə bu adam
ölüncəyə qədər Azərbaycanla bağlı
qalan və hər bir vəsilə ilə türkiyəli gənclər
arasında Azərbaycanı hörmətlə yad edən mərhum
Cövdət idi”.
Müasirlərinin də xatirələrindən
göründüyü kimi, Mehmet Cövdət Bakıya
mühüm mənəvi missiya - milli maarif sahəsində
xidmət niyyəti ilə gələn ilk Anadolu türklərindən
idi. (Tarix özünü təkrar edir - çar
Rusiyasının tənəzzülü dövründə
olduğu kimi Sovet imperiyasının süqutu ərəfəsində
də biz Azərbaycanda Müəllim Cövdətin
davamçılarını - keyfiyyətli təhsil verən
türk litseylərinin qurucularını gördük!). Bütünlükdə, XX əsrin əvvəllərinə
qədər Bakı ilə İstanbul, Azərbaycanla Anadolu
arasında əlaqələrin son dərəcə zəifliyi,
epizodikliyi heyrət doğursa da, faktdır. Etnik mənsubiyyət baxımından əksərən
türk olmayan və Osmanlı imperatorluğunda “çərkəz”
ümumi adı altında tanınan Şimali Qafqaz xalqları
bu mənada Türkiyəyə və türklüyə azərbaycanlılardan
daha yaxın idilər. Osmanlı ordusunda,
İstanbul saraylarında, ictimai-siyasi və mədəni həyatda
fəal mövqeləri ilə seçilirdilər. Bu da həmin dövrdə məzhəb mənsubluğunun
dil və millət mənsubluğundan üstün tutulması
ilə sıx bağlı idi.
Osmanlı ənənələrinə və
çağdaş Türkiyə mühitinə dərindən
bələd olan Əhməd Cəfəroğlunun da haqlı
qeyd etdiyi kimi, “Mərhum Cövdətin 1905-ci illərdə
arxasında buraxdığı kəndi Osmanlı ölkəsi
də bu zamanlarda üzə güləcək bir çöhrə
ərz etməkdən çox uzaq idi. Burası Azərbaycanı
əsla tanımazdı. Əksinə olaraq Əcəm,
fars, Qızılbaş, cərkəz, Dağıstan kimi
damğalarla kəndi hüdudu xaricindəki türk
qardaşlarını damğalamaqla ruhunun dərinliyində
gizli saxladığı pis təəssübü göstərmiş
(burada Osmanlıların sünni, Azərbaycan türklərinin
isə əsasən şiə məzhəbindən
olmalarına işarə edilir - V.Q.) və burnunun ucundakı
bir qardaşının varlığını görməyəcək
qədər korluq nümayiş etdirmişdi”.
Eyni siyasət
Azərbaycan türklərini “Zaqafqaziya tatarı”, “müsəlman”,
“fars” adları altında öz etnik köklərindən uzaq
salan Rusiya imperiyasına da xas idi. Yalnız XIX əsrin
sonlarından etibarən Əhməd Ağaoğlu, Əli bəy
Hüseynzadə kimi türkçülük hərəkatına
yön verən ziyalılar iki qardaş xalq arasında həqiqətən
canlı körpü rolunu oynamışdı. Xüsusən Əli bəy Hüseynzadə bu məsələdə
daha ardıcıl, sistemli fəaliyyəti ilə
seçilmişdi. O, müasirlərinin də etiraf etdiyi
kimi, təkcə İstanbulda “şimal günəşi” kimi
doğmamışdı. 1903-cü ildə ana vətəninə
qayıtdıqdan sonra öz ardınca Anadolu türklərini də
Azərbaycana çəkib gətirmişdi.
Şübhəsiz,
iki türk qövmünün yaxınlaşması, biri-birini
daha yaxşı tanıması sahəsində irəliləyişə
nail olmaq üçün ilk növbədə böyük
maarifçilik işinə ehtiyac vardı. Anadolu
və Azərbaycan türklərinin mədəni-linqvistik
inteqrasiyasına əlverişli şərait yalnız hər
iki imperiyanın çöküş mərhələsinə
qədəm qoyduğu 1905-ci ildən sonra yarandı. Əhməd Ağaoğlunun da
xatırladığı kimi, “Rusiyada çarlıq üsulu
xaricdən yaponların zərbələri ilə və daxildən
inqilabçıların ixtillaları ilə zədələnib
sarsılmaqdaydı. Mən və Hüseynzadə Əli
bu vəziyyətdən istifadə edərək o zamana qədər
türklərə türkcə qəzet, məcmuə
çıxarmağı, türkcə dərs oxudulan məktəb
qurmağı şiddətlə mən edən (qadağan edən)
rus hökumətindən yövmi (gündəlik) qəzet nəşr
eləmək və məktəblər təsis eyləmək
müsaidəsini qopardıq (Əhməd bəy icazə ilə
bağlı “aldıq” yox məhz
“qopardıq” felindən istifadə edir ki, bu da həqiqətən
belə idi! - V.Q.). Qəzetləri
təsis etdik. Məktəbə gəlincə
əvvəla müəllim lazımdı. Məmləkətdə
türkcə tədris edəcək müəllimlər yox
idi. Hər şeydən əvvəl bir
darülmüəllimin açmaq icab ediyordu. Zənginlərimizi qolaylıqla qandırdıq.
Para hazır idi. Məktəb
qurmaq üçün də İstanbula birisini bu işi bacara
biləcək bir müəllim cəlb etmək
üçün göndərdik”.
Əhməd
bəy zənginləri asanlıqla yola gətirdiklərini
yazsa da, bir qədər sonra vəziyyətin daha dramatik
olduğunu etiraf edir: “Min bir oxşamaqla, min bir yalvarmaqlarla, min
bir moizə və nəsihətlərlə ram etməyə
çalışdığımız oxumaq, yazmaq bilməyən
zənginləri nəhayət bir türk darülmüəlliminin
qurulması üçün para verməyə razı etdik”. Biri - birini təkzib edən iki fikirdən hansı həqiqətə
daha uyğundur? Mətləbdən bir qədər uzaq olsa da, əslində
hər iki versiyada Əhməd Ağaoğlu ilə Hacı
Zeynalabdin arasında “Həyat” qəzetinin istiqaməti ilə
bağlı meydana çıxan soyuqluğun izlərini
görməmək mümkün deyil. Çünki
paranı məşhur xeyriyyəçinin özünün, həm
də könüllü şəkildə verdiyi təqdirdə
ona, yaxud digər milyonçulara yalvarıb-yaxarmağa nə
lüzum qalırdı?
İstənilən halda, türkçülüyün gələcək
beyin mərkəzlərindən birinə çevriləcək
müəllimlər seminariyasının təşkili
üçün zəruri bünövrə
hazırlanmışdı. Artıq onilliklər
boyu xəyalda yaşananları gerçəyə çevirmək
zamanı gəlib çatmışdı.
Burada
ortaya bəzi suallar çıxır: Darülmüəllimatın
təşkili üçün mütəxəssisin mütləq
Osmanlıdan dəvət edilməsi nə dərəcədə
zəruri idi? Yerli müəllimlər, məsələn, Qori
seminariyasının məzunu, xalq arasında böyük
nüfuza malik Firudin bəy Köçərli, yaxud Aleksandr
Müəllimlər İnstitutunu bitirən, həmkarı Həbib
bəy Mahmudbəyovla birlikdə ilk rus-müsəlman məktəblərinin
binasını qoyan, Bakı quberniyası və Dağıstan
xalq məktəblərinin müfəttişi vəzifəsində
çalışan Sultan Məcid Qənizadəyə bu
işin öhdəsindən gələ bilməzdilərmi? Üstəlik, Rusiya imperiyasının ictimai-siyasi həyatında
müəyyən liberallaşma meyllərinin özünü
göstərdiyi 1905-ci ildən sonra onların yerli hakimiyyətlə
dil tapmaları daha asan olmazdımı? Nəhayət,
söhbət millilikdən gedirsə, adlarını çəkdiyim
şəxslərin, habelə Qori seminariyasında təhsil
görən onlarla fədakar pedaqoqun milli hiss və
düşüncələri, qeyrət və səyləri yetərli
deyildimi? Ölkəni yenidən qurmaq iddiasında
olanları onun öz içindən tapmaq çətin iş
idimi?
Yəqin ki, bu sualların çoxuna müsbət cavab
vermək mümkündür. Amma gələcək
nəslin təlim-tərbiyəsi kimi həyati əhəmiyyətə
malik bir məsələnin həllində nəzərlərin
yeganə müstəqil türk toplumuna yönəlməsi təsadüfi
sayıla bilməzdi. Fikrimcə, məğlubiyyətlə
başa çatan rus-yapon müharibəsi və Birinci rus
inqilabı nəticəsində imperiyanın
dayaqlarının sarsıldığı bir dövrdə
Bakıda Darülmüəllimat açmaq fikrinə
düşən Əhməd Ağaoğlu və Əli bəy
Hüseynzadə kimi ziyalılar qarşılarına ibtidai məktəblər
üçün müəllim yetişdirməkdən daha uzaq
hədəfli və ideoloji mündəricəli vəzifə
qoymuşdular. Darülmüəllimat sadəcə savad öyrətməyi
deyil, türkçülüyü və türk birliyi
ideyasını hələ milli kimliyini yetərincə dərk
etməmiş Azərbaycan türkləri arasında
yaymağı bacaran, bu yolla da rus və fars
təsirini neytrallaşdıran fədakar milliyyətçilər
yetirməli idi.
Müəllim
Cövdəti Bakıdan tanıyan türkiyəli litsey
pedaqoqlarından Şərif Bilgə xan məslək dostu ilə
bağlı xatirələrində
onun üzərinə düşən vəzifələrə
toxunaraq yazırdı: “Məşrutiyyətdən əvvəl
(1908-ci il “gənc türklər” inqilabı nəzərdə
tutulur - V.Q.) Türkiyədən Kafkasiyaya gedənlər pək
az oluyordu. Ramazanda cer
üçün (ianə toplamaq üçün) gələn
bir kaç xoca ilə bəzən Avropaya fərar edib oralardan
keçən bir kaç zatdan (şəxsdən) başqa
Kafkasiyaya Türkiyədən kimsə getməz və bundan
dolayı xalq türkiyəli bir türk görəməz və
tanıyamazlardı. Hətta o zamanlar
Bakıda türk şehbenderi (konsulu) belə yox idi. Cövdət fəsli olaraq sokağa
çıxdıqca (o zamanlar fəs hələ Türkiyənin
simvolu ədd edildiyi üçün) bir çox kimsələr
bir türkiyəli türk görə bilmək arzusu ilə
onu seyrə çıkıyor və kəndisini səmimi məhəbbətləri
ilə təqib ediyorlardı”.
Bakıya gəlib Azərbaycan türkləri arasında
çalışmaq həmin dövrdə 24-25
yaşlarında olan gənc müəllim üçün
yalnız bir ideya və ideal məsələsi - türklüyə
və islama xidmət deyildi. Burada maddi amilin də
mühüm rolu vardı. Mehmet Cövdət
öz məmləkətində ayda bir neçə yüz
quruş - yəni ən çox 5-6 altın lirə
qazanırdı. Hacı Zeynalabdin isə ona ağlına
gətirmədiyi para - ayda 35 altın lirə (dövrün
Rusiya valyutasının kursu ilə təxminən 180 rubl) maaş təsis etmişdi. Üstəlik,
mənzil haqqı və bir sıra cari xərclər də səxavətli
Hacı tərəfindən ödənilirdi.
Belə fürsəti əldən qaçırmaq
olmazdı.
Ona görə də, təklifi alan kimi
Mehmet Cövdət dərhal işlərini sahmana salıb Azərbaycana
üz tutmuşdu. Artıq İstanbulda
olmadığını da anasına 1907-ci il oktyabrın 16-da
Bakıdan göndərdiyi məktubla
bildirmişdi: “Hacı Zeynalabdin Tağıyev əfəndidən
ansızın teleqraf almışdım. Həmən
bir kaç gün içində Zəbtiyə Nəzarətindən
(jandarma idarəsi) pasportumu, Maarif nəzarətindən də
lazım gələn məmurdan iznimi aldıqdan sonra o gün
alman vaporu ilə Batuma əzimətə kalkıştım
(yola düşdüm). Çərşənbə
axşamı Batuma çıxdım. Batumda
iki gecə qaldım. Trenlə Tiflisdən
keçərək bir gecə bir gündüz və yenə də
bir gecə sonra Bakıya endim. Hacı
Zeynalabdin Tağıyevin evinə getdim. Ev söylərim
sizə, ev deyil, bir saray! Bəyoğlunun
ən böyük otelləri oylə süslü və
mükəmməl deyil. Qapıçıya
şəxsimi anlatdıqdan sonra əfəndinin yanına
çıxdım. Buralarda oylə bizdə olduğu kimi
on yerdən təmənni etmək, əl, ətək öpmək
adəti yox! Qaideyi-islamiyyə üzərə
yalnız müsafaha (əl görüşmək, əl
sıxmaq) ediryorlar. Bən bunu oraya gedincə
əlini verməmişdən əvvəl anladım. Əcəmilik etmədim. Zatən
İstanbulda ikən Bakıda, İranda və Rusiya müsəlmanlarında
bu gözəl müsafaha sünnəti-şərifəsinin
yapıldığını bilirdim. Oturduq,
konuştuk, bəni sevdi. Bəni niçin
gətirtdiyini, Bakıda maarifi-islamiyyənin iləriləməsi
üçün çox arzu bəslədiyini, bu işlərə
baxmaq üzərə Darülmüəllimin müdirliyini qəbul
etməyimin lüzumunu söylədi. Sonra
bəni oturacağım yerə göndərdi. Pək
iyi! Yeni Darülmüəllimin içində
bir yer. Məktəb də yeni
yapılmış. Şimdilik müsafir
olmaq üzərə “Mehmanxanaye-İslamiyyədəyəm”.
Fəqət məsrəf Hacı Əfəndiyə
aiddir. Şəhər çox gözəl! İstanbulda böylə təmiz, geniş caddələr
yoxdur. Şəhərin xalqı dörddə
üçü islam, bir qismi rusdur. Lisan Anadolu türkcəsi gibidir. Əlhəmdülillah,
İslam mərkəzindəyim, firəng içərisində
bulunmuyorum”.
Günümüzə
gəlib çatan yazışmalarından da
göründüyü kimi, Müəllim Cövdət
Bakıdakı həyatından məmnun idi. Burada
qayğı və diqqətlə əhatə olunmuşdu.
Hacının türkiyəli qonağa ehtiramla
yanaşması başqaları üçün də bir
işarə idi. Onu ən çox sevindirən
isə azərbaycanlı gənclərin təhsilə göstərdikləri
maraq və öyrənmək həvəsi idi. Digər tərəfdən, İstanbul böyük
bir imperiyanın paytaxtı olsa da, XX yüzilliyin əvvəllərində
Bakı daha canlı və dinamik həyat yaşayırdı.
Təbii ki, bu yeniliyin, dinamizmin bir
parçası olmaq, türk dünyasının dəyişən
həyat şərtlərində iştirak etmək gənc
müəllim üçün həqiqi qürur mənbəyi
idi.
“Əlhəmdülillah,
sayeyi-şahanədə İstanbulda gördüyüm təhsilin
yardımı ilə burada islam naminə
gözəl-gözəl xidmətlərdə bulunuyorum, - deyə
Ankarada yaşayan bacısının əri, miralay (polkovnik) Arif
bəyə məktubunda yazırdı. - Dua ediniz, müvəffəq
olmaqda davam edəyim. Burada hər şey iyi.
Yalnız şehir Ankara gibi deyil. Bərəkət versin ki, dəniz mənzərəsi
lətif. Qazyağları (neft)
çıxarıldığı yerlərin gəzilməsi
xoş. Şehirdə zəngin pək
çox. Əhalisinin dili türkcədir.
Fəqət Anadolu türkcəsi gibi. Hər halda Bolu türkcəsi gibi qaba deyil. Mən təbii ki, əhali ilə deyil, ərbabi-elm
və qələmlə görüşüb konuşuyorum”.
Dərslərin rusca keçildiyi Qori seminariyasından fərqli
olaraq Bakı Darülmüəllimatı Osmanlı türkcəsində
təlim verməyi hədəf götürmüşdü. Bu isə
öz növbəsində təbii ki, həm hakimiyyət dairələrində,
həm də din xadimləri arasında razılıqla
qarşılanmamışdı. Hətta din xadimləri
öz etirazlarını rus idarəçilərindən daha əvvəl
və daha kəskin şəkildə bildirmişdilər.
Onların başında həmin dövrdə Bakının ən
nüfuzlu dini liderlərindən Axund Əbu Turab
dayanırdı.
“Nəşri-maarif” cəmiyyətinin
katibi və Azərbaycanda türkçü düşüncənin
aparıcı nümayəndəsi kimi Darülmüəllimat
qurulmasında fəallıq göstərənlərdən biri
həmin dövrdə “İrşad” qəzetinin baş redaktoru
Əhməd Ağaoğlu idi. Sonralar həm Müəllim
Cövdət, həm də “Füyuzat” bağlandıqdan sonra
pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olan
tanınmış türk qəzetçisi və pedaqoq
Əhməd Kamal “ustad Əhməd bəyin” bu sahədəki
təəssübkeşliyindən və yorulmaz fəaliyyətindən
minnətdarlıqla bəhs etmiş, onu Bakıda özlərinin
yol göstərəni adlandırmışdılar.
Hacını
ziyarətdən və şəhərlə, yerli
ziyalılarla, mövcud təhsil şəbəkəsi və
müəllimlərlə bir neçə gün davam edən
tanışlıqdan sonra Müəllim Cövdət qurucusu
sifəti ilə Bakıya dəvət olunduğu
Darülmüəllimatın proqramını, tədris prinsiplərini,
məqsəd və məramını
açıqlamışdı. Qeyd edim ki, proqram
hazırlanarkən o, əsasən özünün bitirdiyi
İstanbul Darülmüəllimatının nümunəsinə
istinad etmişdi.
Lakin təqdim olunan proqramın qəbulu o qədər də
asan başa gəlmədi. Elə ilk müzakirə
zamanı daha çox təəssüb xarakter daşıyan bəzi
fikir ayrılıqları meydana çıxdı. Darülmüəllimatın türkçü
istiqamətinə qarşı kəskin etiraz bildirən din
nümayəndəsi idi. Əhməd Ağaoğlu 1935-ci
ildə, Müəllim Cövdətlə bağlı qələmə
aldığı xatirələrdə Bakıda müəllimlər
seminariyası açmaq yolunda konkret addımlar
atıldığı zaman Axund
Əbu Turabın gələcək təhsil müəssisəsinin
yönünü dəyişməklə bağlı təzyiqlərindən
söz açaraq yazırdı:
“Cövdət Darülmüəllimin proqramını
hazırladı. Ayan və əşrəfdən mürəkkəb
bir məclis quruldu. O məkanda Bakının baş
axundu Hacı Mirzə Əbu Turab da bulunuyordu. Bu
yetmişlik ixtiyar Bakının ən irəli gələni və
ən sahibi-nüfuz axundu idi. Kəndisinə
inanmış oylə müridləri vardı ki, bir işarəti
ilə tərəddüdsüz adam
öldürərlərdi. Və bu hərəkətləri
ilə cənnətin tam ortasında ən gözəl
köşklə ən nəfis huri və qılmanlara sahib
olacaqlarına dərindən qane idilər. Bunaənəleyh (bu səbəbdən) axunda
qarşı söz söylənməz, hər nə desə,
“Bəli, cənabi-ağa, buyuruğunuzdur!” - deyilməlidir. Cövdət
proqramı oxumağa qoyuldu. Dərslər,
dərslərin saatları birər-birər zikr edildi.
Hesab, tarix, coğrafiya, fizika, kimya...
Axund uyqulayırdı. Nəhayət, Cövdət oxudu:
- Türk sərf və nəhvi.
Axund gözlərini açdı və üzərindəki əbanı geri ataraq soruşdu:
- Nəmənə?
- Türk sərf və nəhvi.
- Xeyr!
Boylə bir şey yoxdur! Ərəbcədən başqa
heç bir lisanın sərf və nəhvi yoxdur! Türkcə
nəmənədir ki, sərf və nəhvi ola?
Xeyr!”
Burada
haşiyə çıxıb qeyd etməliyəm ki, Mirzə
Əbu Turab Axundzadə adı ilə də tanınan Axund
Əbu Turab (1817-1910) ümumən elmə yad adam
deyildi. Əksinə, dövrünün nisbətən mütərəqqi
baxışları ilə seçilən islam
alimlərindən biri kimi tanınırdı. “İslamın təfriqəsi
səbəbləri” kitabı ölümündən sonra,
1914-cü ildə Orucov qardaşları nəşriyyatında çap edilmişdi. Bakı zənginlərindən Murtuza Muxtarov və
Hacı Zeynalabdin Tağıyevin yaxın dostu, məsləhətçisi
sayılırdı.
“Həyat” qəzetinin müəllifləri
sırasında Axund Əbu Turabın da adına
rast gəlirik. Cəlil Məmmədquluzadənin “Molla Nəsrəddin”
jurnalının ilk sayında çap olunan və “Hər kəs
danışsa, əlbəttə, öz-özünü xar, zəlil
və naçiz edər. O səbəbə ki, insanın
heç bir üzvündən o qədər insana zərər
yetişməz, nə qədər ki, dilindən yetişir” -
sözləri ilə başlayan “Lisan bəlası” felyetonu da
Axundun “jurnalistlik fəaliyyəti” ilə bağlı idi.
Sonralar Mirzə Cəlil “Xatirələri”ndə həmin
felyetonun meydana çıxma səbəblərini yada salaraq
yazmışdı: “...haman zamanlarda Bakı axundu Əbu Turab
Axund oğlunun “Həyat” qəzetində gahbir yazıları dərc
olunurdu. Məcmuəmiz nəşrə
başladığı günlər haman qəzetdə
axundun bir məqaləsi də çap olunmuşdu... Axundun məqaləsinin
bizi danışdıran hissəsi belə bir məsələ
idi ki, aya, dünyada ümumiyyətlə insan üçün
danışmaq lazımdır, ya danışmamaq? Və Axund həzrətləri öz məqaləsində
açıqca bu suala belə cavab verirdi ki, “Danışmamaq
lazımdır və mümkün olan qədər az
danışmaq lazımdır”. Hətta Axund Əbu Turab
öz sözlərinin təsdiqi üçün
İsayi-ruhullahı da şahid çəkirdi... Əbu Turab
Axund oğlunun dinməmək və danışmamağın
fəziləti barəsində vəz və nəsihəti haman tarixi bir əsrdə... yersiz bir nəsihət
idi”.
(Ardı var)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.-
2015.- 12 sentyabr.- S.18-19