Dörd sim
Qocalıq axmaq şeydi. Qurban əmim
deyəndə gülməyim
tutardı rəhmətliyə.
İndi görürsən, öz maşınımı tanımıram.
Həştaddandı hamısı...
Dizimin üstünə nə zəndlə baxırsan?
Yox, əşi, qan nə gəzir? Xəbərim var, Eldar Baxış yazmışdı.
Yazmışdı ki, siz durnaya güllə atırsız, qanı tökülür Habilin dizinin üstünə.
Əli Kərim də şeir qoşub mənə, Bəxtiyar müəllim də...
“Cüy-cüy, cüy-cüy”. Arvadın başın xarab eləmişdim. Bütün günü axtarırdım. Kamançanı xilas eləmək lazımıydı. Kamançanın vəziyyəti ermənicəydi. Alət bizim ola-ola ermənilər tutub almışdılar əlimizdən.
Məndən qabaq azərbaycanlı kaman ustası yoxuydu. Gecə-gündüz vuruşub qurtardım onu yağı işğalından. Kamança başladı azərbaycanca danışmağa. Bunun kökü uyğur türklərinə gedib çıxır. Farsa-zada heç bir dəxli yoxdu. Rəhmətlik Lətif Kərimov kamançanın kökün eşirdi bir vaxtlar. Aydın oldu ki, təmiz türk alətidi.
Ona görə erməni kamançaçılar kökləyə bilmirdi kamançanı. Kök bizimdi axı. Mən neylədim? Neyləyəcəm, kamançanı kökündən çalmağa başladım, qol-budağından yox.
Sonra neylədim
- tarın əlindən
aldım onu. Baxırdım, trio çalıb-oxuyur - xanəndə
heç, onu qoyuram bir qırağa
- tar nə deyir, kamança başıyla təsdiqləyir. Tar deyir,
qatıq qaradı, kamança deyir
elədi. Tar üzü
yoxuşa qalxır, kamança düşür
dalınca, enir dərəyə, kamança
yumalana-yumalana onu təqib eləyir. Dedim tara,
belə olmaz. Sən özünə görə
bir kişisən, kamança özünə
görə. Kamançanı götürüb tarın
evindən çıxdım.
Kamança tarın vassallığından
azad oldu. Üstündən 35 il keçir... Belə baxanda adi alətdi
- qozdan hazırlanır,
cəmi dörd teli - simi var,
bir də kəmanəsi. Çubuğu sürtürsən, kamanın
paxırın açır,
telinin altındakı
alın yazısından
sənə dürlü-dürlü
hekayətlər danışır.
Bir qəliz xasiyyəti var: yaman dəymə-düşərdi;
evdə qoyub çıxıram, gəlib
görürəm ağlayır,
alıram dizimin üstünə, yenə kirimir. Məni də qoşur özünə... Yox, heç
onu yerə çırparam? Uşaqlarım hamısı institut qurtarıb, ev-eşik yiyəsidilər. Söz düşəndə
deyirəm, sizin ağsaqqalınız, dədəniz
mən deyiləm, bax, bu kamançadı.
Onun hesabına böyümüsüz.
Düzdü ey, mən də ona az yaxşılıq eləməmişəm,
itirməyib ha. Mən də
onun əməyin itirə bilmərəm...
12 gün dalbadal solo konsert verdiyim vaxtlar olub. Filarmoniyanın müdiri Niyaziydi
onda. İndi mənim dinləyicim
yoxdu. Adamlar sintezator istəyir.
Adamlar dərdlərini azdırmaq
istəyir. Sintezatorda dərd
azır, kamançada
yox. Kamança dərdin vətənidi.
O gün “Segah”da Xocalı faciəsini çaldım. Xocalıda itkin düşənləri,
qəbirsiz-kəfənsiz, qibləsiz
ölənləri yudum,
kəfənlədim, el adətiylə
yasların verdim, Quran
səsiylə torpağa
tapşırdım.
Qoymadım şəhidlərimizi qurd-quş
yeyə, düşmən
təhqir eləyə. Mən eləmədim
ey, kamança elədi. Kamança
hələ çox şeylər eləyəcək
- torpaqları alacaq, yazırsız ey, mənəvi ərazilər
məsələsi, oraları
genişləndirəcək, Vətəni uşaq kimi dizimizin üstünə çıxaracaq,
neçə aydı istisini yeddi qatımızdan içəri
ötürən Günəşin
iti baxışlarını
yumşaldacaq, göy təndirinin külfəsini
gün həsrətli
buzlaqlara sarı yönəldəcək, yarpaqları
küləyə, dərdi
çəkə bilənə,
suyu cadara, adamı adama, Allahı özünə tapşırıb, kəmanəsin
telinə taxıb təzədən rəvayətə
dönəcək. Bəs mən?
Bəs mən necə olacam? İşdi, o günü görməsəm,
işdi, təzədən
dünyaya gəlsəm,
qədim Çində
bir uyğur kişinin sonbeşiyi olacam, ya da...
qoz ağacı.
Qoy məndən kamança düzəltsinlər. Çalan
lazım deyil, özüm kəmanə əlimi sinəmə - simə sürtüb sizə bu dünyadan,
o dünyadan, o biri dünyadan nağıl danışaram, ruhun ölməzliyindən nəğmə
oxuyaram... Üzeyir bəy yazırdı
ki, oxuyan səsinə ən yaxın səs kamança səsidi.
Düz yazıb. Bayaq dedim, mənim ustadım olmayıb. Yalan danışıram.
Olub - Xan Şuşinski. O, boğazıyla neyləyibsə, mən də həmin şeyi kamançada eləməyə can atmışam. Gör neçə ildi. Di gəl, Xan əmiylə çomaq döyüşdürməkmi olar? Ustad ona deyərəm, kamançanı Xanın səsiylə danışdıra. İndi solo çalanlar azdı, nəysə qorxurlar elə bil. Məndən qorxurlar? Nəyimdən? Deyəcəklər, filankəs lap Habil kimi çalır? Belə çıxır ki, kamançanı indi də mənim işğalımdan xilas eləmək lazımdı... Xaricdə çox konsert vermişəm. İtaliyada Arif Babayev, Həbib Bayramov, bir də mən çalıb oxuduq. Zalın papağını başından saldıq. Konsertdən sonra biri soruşdu ki, bu mahnıların yaşı neçədi, müəllifi kimdi?
Dedim, müəllifi xalqdı, yaşı bilinməz. Dedi, nə əcəb bunlar sizi bezdirmir, əsrlərlə eyni mahnıya necə qulaq asmaq olar? Dedim, İtaliyada hər cür bina var, hamısının adı tikilidi. Amma görün heç adamı yorur?
Heyrətdən qımışdılar... Trioda tarla necə yola gedirəm? Çox asan. Nə qədər ki
xanəndə oxuyur, tarla kamança susur, sonra tar dillənir, xanəndəylə
kamança qulaq asır, nəhayət, mən danışıram,
yoldaşlarım dişnək
kəsilir. Əməkdaşlığımız paritet əsaslarla
başlayır və sona yetir. Heç kim
qabağındakının boşqabına əl uzatmır... Bir yol da filarmoniyada konsert verirdim. Əbülfət
Əliyev söz aldı - çox duzlu adamıydı rəhmətlik - dedi, Habil çalanda pis oxuyan müğənninin
boyun yerə soxum. Amma mənim boyun
yerə soxduğum müğənni olmayıb
tarixində. Çünki sənətkarları müşayiət
eləmişəm, uşaq-muşağı
yox.
İndikilərdən gəl danışmayaq. Bir də
görürsən, televizorda
bir yaşlı arvaddan müsahibə alırlar. Müxbir soruşur ki,
nətər oldu, musiqi yazdız? Deyir: belə beqəfil... Çoxdan kamançanı əlimə götürmürəm.
Bilirsən, muğamat dəryadı,
plyaj deyil ki, qurşağacan özünü isladıb
qayıdıb cumasan qumun üstünə.
Orda üzməyə qəvvas
lazımdı. Muğamatın ləli dəryanın dibindədi. Onu çıxarmasan
da, heç olmasa, gərək enib baxasan.
Buna da nəfəs lazımdı. Mən çox vaxt dəryaya girəndə suyun altıyla üzürəm. Ona görə də tamaşaçı kamançanı görür, məni yox. Kamançanı başımın üstündə tuturam axı. Bəs necə! Sənət sənətkardan uca olmalıdı - çörək çörəkçidən irəli olan kimi. Çoxdan suya girmirəm deyin, istidən ciyərim yanır. Qaçıram Vahid bağına. Burda da çox bənd ala bilmirəm. Dönürəm evə. Dostlarım hərdən zarafat eləyir, deyirlər, nooldu yenə, evdə körpən qalıb? Deyirəm, hə...
2000
Qulu Ağsəs
525-ci qəzet.-
2015.- 12 sentyabr.- S.16