İslam bəy Qəbulzadə - Azərbaycanın
maarif çırağı və istiqlal şəhidi
(Əvvəli
ötən sayımızda)
İ.Qəbulzadənin yaxın qohumu Abdurəhman Qəbulzadənin,
öz soyunun tarixinə həsr etdiyi dəyərli
araşdırmada İslam bəy haqqında yazdıqları da
elmi baxımdan maraq doğurur. "Azərbaycan Tarixi
Şəcərə Cəmiyyətinin Xəbərləri"ndə
ana dilimizdə və rusca nəşr etdirdiyi geniş məqaləsində
[22; 32] A.Qəbulzadə İslam bəy haqqında indiyədək
bəlli olmayan bir sıra tərcümeyi-hal bilgilərini
ortaya qoyaraq özündən əvvəlki müəlliflərin
verdiyi məlumatları məzmunca tamamlayıb. Həmin
yazıda oxuyuruq:
"Qəbulzadə İslam bəy Hacı Pirməhəmməd
oğlu (03.05.1879-1920).
XX əsrin əvvəllərində İslam bəy Azərbaycanın
ən qabaqçıl maarifçilərindən və
ictimai-siyasi xadimlərindən biri olmuşdur.
O,
Zaqatalada 4-sinifli şəhər məktəbini bitirib (1897). Müxtəlif illərdə və müxtəlif
rayonlarda Türk dili müəllimi işləyib. Öz müəllimlik
fəaliyyətində yazdığı dərsliklərdən
istifadə etmişdir. Bu dərsliklərdən
respublikanın məktəblərində də istifadə
olunub.
1903-cü ildə o, öz vəsaiti ilə Qaxda 3-sinifli
məktəb açmışdır. (Sənədlər
bunun ikisinifli məktəb olduğunu və 1905-ci ilin avqustunda
açıldığını təsdiqləyir - O.T.).
İslam bəy müəllimliklə
yanaşı, ictimai işlə də fəal məşğul
olub. 1914-cü ildə o, "Səfa" cəmiyyətinin
katibi seçilib. 1917-ci ilin fevralında
müvəqqəti Zaqafqaziya höküməti (Zaqafqaziya
Komissarlığı) onu Zaqatala Dairəsinin Komissarı təyin
edib. 1918-in başlanğıcında Tiflisdə
Zaqafqaziya parlamenti - Seym yaradılarkən İslam bəy
Zaqatala Dairəsindən bir müsavatçı kimi buraya
deputat seçilib, ancaq çox ciddi səbəblər
üzündən Seym üzvlüyündən imtina edib və
yalnız müəllimliklə məşğul olub. Xalq artisti İsmayıl Dağıstanlı İslam
bəyin açdığı Qax məktəbinin şagirdlərindən
biridir.
Xilaskar Türk ordusu Azərbaycana gələrkən və
onun komandanı Nuru paşa Qaxda olarkən İslam bəy
burada onu öz evində yüksək səviyyədə
qarşılamışdı. Bu görüşə
Abdulla əfəndi Qəbulzadə də
qatılmışdı. Nuru paşa
onların simasında bu bölgədə millətin ən qabaqcıl
nümayəndələrini tanımışdı.
...1918-1920-ci
illərdə Azərbaycan Cümhuriyyəti Maarif Nazirliyinin
keçirdiyi müşavirə, qurultay və başqa tədbirlərdə
fəal iştirak etdi. O, xalqa xidmətini yüksək qiymətləndirən
Müsavat Partiyasının başçısı Məhəmmədəmin
Rəsulzadəylə yaxından tanışdı.
İslam bəy 1919-cu ildə Bakıda
keçirilən müəllimlərin qurultayını
protokollaşdırmışdı.
İslam bəy "Molla Nəsrəddin"
jurnalı ilə də əməkdaşlıq edib. Burada onun da məqalələri çap olunub.
1920-ci ildə kommunistlər onu Müsavat
partiyasının fəal üzvü kimi güllələyiblər.
1 oğlu olub".
Doğrudur,
İ.b.Qəbulzadə haqqında bir sıra qəzet məqalələri
də mövcuddur, ancaq onlarda sənədlərə deyil,
ağızdan eşidilənlərə istinad olunduğuna
görə çoxlu yanlışlıqlara yol verilib
(İslam bəyin Qazanda ali təhsil alması kimi), bu üzdən
də biz onları ciddi qaynaq kimi qəbil etmədik.
DƏRSLİKLƏRİ
ÖZÜ YARADAN MÜƏLLİM
İslam bəy Qəbulzadə Azərbaycan mədəniyyəti
tarixinə hər şeydən öncə qabaqcıl bir
müəllim kimi öz imzasını atıb. 1897-ci ildə
Zaqatalada məktəb bitirən İslam bəy 1905-ci ildən
Qaxda Türk dili və şəriət müəllimi işləyib.
E.İbrahimova yazır: "İslam bəy 1905-ci ildə
doğma Qax kəndində öz xərci ilə ibtidai məktəb
açır. Şagird toplamaq üçün
gənc müəllim bir-bir qonşu kəndlərə gedir,
adamlarla təhsilin, məktəbin xeyri haqqında söhbət
aparır, nəhayət, 27 oğlan uşağı toplaya
bilir. Onlardan biri gürcü, 26-sı isə
müsəlman uşaqları idi". Elə
ardınca da qeyd edir ki, onun açdığı "ibtidai məktəbdə
şagirdlər 7 il oxuyurdular".
Əlbəttə, bir yanlış fikir bir çox
doğrular haqqında da şübhə yaradır. İş
burasındadır ki, çar dönəmində ibtidai məktəb
I-III sinflər arasında olurdu. 7-ci sinfi bitirən
şagirdlər artıq orta təhsili başa vurmuş
sayılırdılar və latın dilindən
də imtahan verdikdən sonra ali məktəblərə girə
bilərdilər.
Yazıdan öyrənirik ki, adıkeçən məktəbdə
"dünyəvi elmləri İslam bəy özü, şəriəti
isə Əmbərçaylı Həsən əfəndi tədris
edirdi".
E.İbrahimova İ.b.Qəbulzadənin müəllimlik fəaliyyətindən
danışarkən qeyd edir ki, onu ən çox narahat edən
məsələlərdən biri də qızları məktəbə
cəlb etmək idi. "1920-ci ildə Şəkidə
qızlar məktəbi açılır. Məktəbin müdirəsi Basavad xanım İslam
bəyə müraciət edir. İslam bəy
belə qərara gəlir ki, nümunə üçün
öz qohumlarından iki qızı həmən məktəbə
göndərsin. Onlardan biri bibisi
qızı Salihə Abdulla qızı Qəbulova, digəri isə
Salihənin əmisi qızı Gülarə idi. Beləliklə, onlar Şəkidə Basavad
xanımın məktəbinə daxil olur, təhsil alıb
doğma ocaqlarına qayıdırlar".
Bu parçadakı adlarla bağlı aydınlatma vermək
istəyirik. "Basavad xanım" böyük maarifçi
Firidun bəy Köçərlinin həyat yoldaşı Badisəba
xanımdır. "Salihə Abdulla
qızı Qəbulova" Azərbaycan Cümhuriyyəti
Parlamentinin üzvü Abdulla əfəndi İbrahim əfəndi
oğlu Qəbulzadənin (1853, Qax-1943, Qax), Gülarə isə
Hüseyn bəy Abdurrahman əfəndi oğlu Qəbulzadənin
(1884-1938) qızıdır.
İslam bəy bütün Azərbaycan müəllimlərinin
üzləşdiyi ən böyük çətinliklərdən
biri ilə də üzləşib - dərslik və dərs vəsaitlərinin
kəskin çatışmazlığı ilə. Bu işə əncam
çəkməyi isə özünün də vəzifəsi
sayıb. O, bəzi dərslərini özünün
yazdığı dərsliklərdən keçib. Bu dərsliklərdən ölkənin başqa məktəblərində
də istifadə olunub. 1902-ci ildə nəşr
edilmiş, cəmi 42 səhifəlik "Qəvaidi-lisani-türki"
("Türk dilinin qaydaları") kitabı [23] Osmanlı dərslikləri
əsasında yazılsa da ana dilimizin qaydalarını
şagirdə öyrədən ilk milli dərs vəsaitlərimizdən
biridir. Öz zamanında müəllimlərə
böyük yardımçı olan bu əsər ibtidai və
orta (real) məktəbləri üçün nəzərdə
tutulmuşdu.
Kitab
müəllifin "ifadeyi-məxsusiyyə"si ilə
başlanır: "Lisani-türkidə bu vəqtə kibi məqsudumuzu
kitabətcə nöqsansız hasil etməyə aciz
olduğumuzdan, bu Qəvaidin təhririnə cəsarət
etdim. Bu üsulə mərhəmətlə nəzər
edib hər yerdə təhsil olunmasına rica, iltimas elərəm.
Bu ricamın məqbuliyyətinə və az vəqtdə
bu kitab qəvaidcə milləti mükəmməl dərəcəyə
vasil etməyinə umud edərəm".
Kitabı
İslam bəy bu şeirlə və ayələrlə
bitirib:
Elmə məşğul
olalım,
keçməsin bifaidə zəmanələr.
Elm yəqin
gövhər imiş,
isbat edər
bu ayələr...
Kitab 12 dərsdən ibarətdir.
Birinci dərs. Elmi-sərf.
İkinci dərs. Hərəkə.
Üçüncü dərs. Kəlimat.
Dördüncü dərs. İsmi-mövcudat.
Beşinci dərs. İsmi-sifət.
Altıncı dərs. İsmi-ədat.
Yeddinci dərs. İsmi-işarat.
Səkkizinci dərs. Məsdər.
Doqquzuncu dərs. Mübhəmat.
Onuncu dərs. Ədəvat.
On birinci dərs. Əfali-rəbtiyyə.
On ikinci dərs. Əfali-nida.
Hər dərsin sonunda müəllif yazılış
qaydaları və mövzu ilə bağlı suallar verib.
Kitabın sonunda İslam bəy Qurandan elmlə
bağlı 6 ayə gətirir və onların hər birinin mənasını
açıqlayır.
Ana dilimizin tədrisi tarixini incəliklə
araşdırmış prof. Ağamməd Abdullayev "Azərbaycan
dilinin tədrisi tarixindən" kitabında İslam bəyin
"Qəvaidi-lisani-türki" dərsliyinə bir neçə
səhifə yer ayırıb. O, əsərin məzmunundan
geniş söz açıb və ona layiq olduğu yüksək
dəyəri verib. Ancaq professorun
yazdıqlarında kiçik bir məqamla razılaşmaq
olmur. O, qeyd edir: "Kitabın 3-cü dərsi "Kəlimat"dan
(sintaksisdən) bəhs edir". Ancaq "kəlimat"
"sintaksis" yox, "leksika" deməkdir.
Qafqaz Tədris Dairəsinin Tiflis valiliyi 4-cü rayonunun
xalq məktəbləri müfəttişi 25 aprel 1916-cı
ildə 860 saylı belə bir şəhadətnamə verib
ki, İslam bəy Qəbulov 1 sentyabr 1905-ci ildən 1 sentyabr
1910-cu ilədək Zaqatala dairəsinin Qax normal məktəbində
müəllim işləyib. Bu faktı "Qafqaz təqvimi"
də təsdiqləyir. Həmin nəşrdə
İslam bəy Pirməhəmməd oğlu Qəbulov 1909-cu
ildə Qax normal məktəbinin müəllim kimi qeyd edilib.
İslam bəy bu dönəmdə özünün
"Rəhbəri-hesab" adlı ikinci dərsliyini nəşr
etdirib. Kitabın
titul səhifəsində yazılıb: "Hər bir savad əhli
bir az vaxtda müəllimsiz elmi-hesabın əvvəlindən
ta kəsri-əşarinin (onluq kəsrlərin) axırına
kimi olan qaydaların cümləsini (hamısını)
mükəmməl surətdə öyrənə bilər. Məkatibi-ibtidaiyyə və rüşdiyyədə
(ibtidai və real məktəblərdə) tədris
olunması iqtiza edər (mümkündür). Təbi-sani (ikinci nəşri)".
"Rəhbəri-hesab" dərsliyindən İslam bəyin
həm özü, həm də Azərbaycanın riyaziyyat
müəllimləri uzun illər yararlanıb.
E.İbrahimova
İslam bəyin "Zaqafqaziya xalqlarının
coğrafiyası" adlı dərsliyinin də olduğunu
iddia edir: "...Dərslik o dövrdə çox məşhur
olub. Əsər Peterburqda nəşr edilib.
...Lakin müəllifə bu kitabı görmək nəsib
olmayıb. Əsər çap ediləndə o
artıq dünyasını dəyişib". Açığı, bu müddəa bir sıra səbəblərdən
ciddi şübhə doğurur. Birincisi, əsərin
adı inamsızlıq yaradır, axı "xalqların
coğrafiyası" anlayışı məntiqsizdir -
ölkələrin coğrafiyası ola bilər.
İkincisi, həmin adda əsərin
mövcudluğunu təsdiqləyəcək heç bir qaynaq
tapa bilmədik. Üçünsü,
İslam bəy Sovet dönəmində və həmin
quruluşun düşməni kimi məhv edildiyinə görə
onun əsərinin o vaxt, özü də Peterburqda (!)
işıq üzü görməsi əsla
inandırıcı deyil.
İSLAM
BƏY İBRAHİM BƏY HEYDƏROVUN DUMADAKI
MƏRUZƏSİNDƏ
Azərbaycan ictimai-siyasi tarixində mühüm yer
tutmuş şəxlərdən biri də İbrahim bəy
Heydərovdur (1879, Dərbənd - 1949, Ankara). 1907-ci ildə
Dağıstan vilayəti və Zaqatala dairəsindən Rusiya
3-cü Dövlət Dumasına (1907-1912) deputat
seçilmiş İbrahim bəy 1918-ci ildə də İslam
bəylə birgə Zaqafqaziya Seyminin üzvü olmuşdu.
Görünür, Zaqataladan seçilməsinə
Qəbulzadələr soyunun nüfuzu da müəyyən qədər
təsir göstərib, çünki sonralar İbrahim bəylə
İsmayıl bəyin çox yaxın münasibətlərinin
şahidi oluruq. İbrahim bəy də
maarifpərvər bir ziyalı idi. O, Dövlət
Dumasında yalnız Azərbaycanın, Qafqazın deyil,
bütün Rusiya müsəlmanlarının mənafeyindən
çıxış edərək milli məsələlərə
yanlış münasibət bəsləyən çar
hakimiyyətini kəskin tənqid edirdi. Onun
çıxışlarından birinin mətni 1912-ci ildə
Bakıda türkcə nəşr edilib. 16
səhifədən ibarət geniş məruzədən
yalnız İslam bəylə bağlı yerləri
oxucuların nəzərinə çatdırırıq.
Burada İbrahim bəy bir müəllimin simasında çar
hakimiyyətinin təhsildə müsəlmanlara qarşı
necə mürtəce siyasət yürütdüyünü kəskin
şəkildə ifşa edir:
"...Bu
əhvalat Qafqaz kənd məktəblərinin birində - Qax kəndində
vaqe olmuşdur. Mən sizə sənədi
oxuyacağam, çünki siz sənəddən əhvalatın
çegunəliyini (necə olduğunu) biləcəksiniz.
Əhvalat budur.
"Müsəlman şəriət müəllimi Qəbulova.
(Blank
üzərində Qafqaz Maarif Nahiyəsinin, Maarif Nəzarətinin
möhürü, Qax ikisinifli məktəbinin naziri, məktubun
nömrəsi 141, tarix 10 oktyabr 1909, Qax kəndi).
Hər həftə cümə günləri
üçüncü dərsdən sonra Sizin rəyasətiniz
altında müsəlman şagirdləri məktəbi, dərsi
burakıb məscidə namaz qılmağa gediyorlar. Buna görə
hər həftə mənim və birinci sinif müəlliminin
iki saat vəqti hədərə gedir. Əlbəttə,
bu iş məktəbin ümum şagirdlərinin müvəffəqiyyətinə
əsər edəcəkdir, çünki müsəlmanlar məktəb
şagirdlərinin nisfini (yarısını) təşkil
ediyorlar. Mən və birinci sinif müəllimi
yeni dərsləri keçə bilməyirik.
Necə ki mənə məlumdur, Qafqaz Darülmüəlliminində
(Qori seminariyası nəzərdə tutulur) (ki orada şagirdlərin
pansionu var və 60 nəfər müsəlmanlar mövcuddur
ki, bunlar da məktəb şagirdlərinin nisfini təşkil
ediyorlar) bilkülliyyə cümələr bayram
saxlamıyorlar. İştə bunlara görə Sizdən acizanə təvəqqe
edirəm həmin məktubda müfəssəl bəyanat verəsiniz
nə vəqt və kim qət eləmişdir
ki, Rusiyanın xəzinə məktəblərində cümə
günləri yarım gün bayram saxlansın və Siz
özünüz şagirdlərin valideynləri ilə bu barədə
bizzat etilaf edə bilməzsiniz ki, bu cümə qaydası ləğv
edilsin? Hərgah mümkün olmasa Sizin bəyanatınız
və cümə məsələsi Tiflisdə məkatib
müdirinə təqdim ediləcəkdir.
Qax məktəbinin
naziri (müdiri): Popandopulo".
Bu məktuba
şəriət müəllimi İslam bəy Qəbulov
böylə cavab yazmışdır:
"Oktyabrın
10-da 141 nömrəli məktubda dərc edilən Siz cənabların
təklifinə mən zeyldəki (aşağıdakı
) cavabları verə bilərəm:
Əvvəla, cümə günü şəriətə
müvafiq həftəmizin müqəddəs bir
günüdür. Həmən şəriətə
müvafiq biz müsəlmanlar həmin müqəddəs
günü bayram edirik. Borcluyuq ki,
Allahın ibadətini yerinə yetirək. Saniyən,
mən şəriət müəllimi olduğum
üçün hissi-məzhəbi qeyd etməməkdən
ötrü hər həftə cümələr
üçüncü dərsdən sonra mənim təhti-idarəmdə
(rəhbərliyim altında) olan şagirdləri məscidə
namaz qılmağa aparıram. Xüsusən
onların valideynlərinin tələbinə görə və
ümumən bunun ilə əhalini məktəbə təşviq
etməyə bir xidmətdə bulunuyorum. Mən
bu məktəbə təyin olunmadan əvvəl müsəlmanlar
bu məktəbə kərahət ilə (ikrahla, nifrətlə)
bakıyordular. Ancaq ildə dörd-beş şagirdlər
məktəbə gəliyordular, o da maaş
(təqaüd) almaq niyyəti ilə. Amma imdi mənim
əlaqəm sayəsində uşaqların miqdarı 60-dək
artmışdır, məktəbin ümum şagirdlərinin
nisfini təşkil edir. Hətta imdi, əfsus
olsun ki, məktəbə daxil olmaq istəyən
çocuqların çoxunu yer olmadığından dala
qaytarmışıq. Sizin təklifinizin əsasına
gəlincə, kəmali-ehtiram ilə məlum edirəm ki, mənim
valideynlər ilə cümə bayramlarının fəsx
edilməsi (ləğv edilməsi) barəsində heç bir
halda razılığım olamaz, çünki onlar mənə
pişəzvəqt (qabaqcadan) xəbər vermişlər ki,
şəriətə bu kibi müxalifətdə bulunmaqdan isə
onlar uşaqlarını məktəbdən alacaqlar.
Müəllimin
imzası: İslam bəy Qəbulov".
(Ardı var)
Oğuztoğrul
TAHİRLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 16 sentyabr.- S.6.