Dövrün ədəbi salnamələri
- yazıçı gündəlikləri
Ədəbi-bədii, ictimai-siyasi nəşrlər
arasında gündəliklər müstəsna yer tutur. Keçən əsrdə
bir çox siyasi və sosial sarsıntılara məruz
qalan xalqların ədəbiyyat tarixlərinin tam mənzərəsinin
yaradılmasında gündəliklərin rolu
böyükdür. Bu səbəbdən də,
bu gün ictimaiyyətə təqdim edilən
yazıçı gündəlikləri çox əhəmiyyətlidir.
Gündəliklərə müraciət əsasən tarixin
mürəkkəb, keşməkeşli dövrlərində daha
intensiv xarakter alır. Müstəqillikdən
sonra 90-cı illərdən başlayaraq bir çox gündəliklər
işıq üzü gördü ki, bunlara ictimai-siyasi məzmunlu
gündəliklər, hərbi gündəliklər,
yazıçı gündəlikləri aiddir. Onların
arasında yazıçı gündəlikləri xüsusi
yer tutur: Y.V.Çəmənzəminlinin, S.Rəhimovun,
B.Vahabzadənin, K.Kələntərlinin gündəliklərindən
parçalar, Xəlil Rzanın gündəlikləri əsasında
çap olunmuş elmi- tarixi memuarları bu qəbildəndir.
Sovet dönəmində ədəbi prosesə hakim
olmuş dövlət nəzarəti, qatı senzura rejimi
gündəlik janrına müraciəti
artırmışdı. Lakin bunu yalnız dövrlə əlaqələndirmək
düzgün deyil. Belə ki, gündəliyə
müraciət daha çox daim narahat, düşünən, axtaran
yazıçı dünyasının özəlliyindən
irəli gələn bir tələbat kimi də
özünü göstərə bilər. Hər
bir dövrün gündəliklərinin öz spesifik
xüsusiyyətləri var. Bu baxımdan Sovet dövründə
yaranmış gündəliklərin ayrıca bir mərhələ
şəklində öyrənilməsi xüsusi önəm kəsb
edir.
Uzun zaman çap üçün nəzərdə
tutulmayan gündəliklər yazıçı
üçün öz daxili aləmini "canlandırmaq,
özünü narahat edən suallardan "yaxa qurtarmaq
ücün" yeganə vasitə idi. Lakin məlum olduğu kimi,
heç də bütün gündəliklər "sandıq
ədəbiyyatına" aid edilə bilməz. Gündəliklər əsasən çap
üçün nəzərdə tutulmur. Avtokommunikativlik bu yazıların əsas xüsusiyyətlərindəndir.
Bir çox müəlliflərin gündəlikləri
ölümündən sonra çap olunur. Bəzi müəlliflər isə, özləri
öz gündəliklərini çapa təqdim edirlər.
Sovet dövründə də bir çox
gündəliklər çap olunurdu. Məsələn
İ.Şıxlının "Cəbhə gündəlikləri",
B.Polevoyun, K.Simonovun hərbi gündəlikləri ilə
yanaşı Çukovskinin, Oleşanın, M.Prişvinin və b. Lakin bu əsərlərin
çap versiyası əsl variantdan çox fərqlənirdi.
Oxucuya dövrün senzurasından keçə
biləcək "rəndələnmiş,
hamarlanmış" gündəliklər təqdim olunur,
zamanın tələbləri ön plana çəkilirdi.
Bu səbəbdən də bu gün ilk dəfə
nəşr olunan əsərlərlə yanaşı, əvvəllər
çap olunmuş nəşrlərə daxil olmayan hissələrə
xüsusi diqqət verilir, həmin əsərlərin məruz
qaldığı təqib və təsirlərdən bəhs
olunur. Çünki
ümumiyyətlə, memuar tipli ədəbiyyatın,
insanın gizli, daxili hisslərinin və
baxışının əks olunduğu gündəliklərin
çapı dövr üçün arzuolunmaz idi.
Birbaşa oxucuya, müasirlərinə deyil, gələcək
nəsillərə ünvanlanmış gündəliklər
də mövcuddur. Sovet
dövrü ərzində yazılan gündəlikləri məhz
bu növə aid etmək olar. Stalin
dövründən bəhs edən, Sovet gerçəkliklərini
əks etdirən gündəliklər sadəcə qeydlərdən
ibarət deyil, onlar dövrlərini olduğu kimi gələcək
nəsillərə çatdırmağa hesablanmış
"salnamələrdir". Bu əsərlərdə
müəlliflərin şəxsi həyatı, gündəlik
problemləri, yaxınları haqqında məlumatlara çox
az-az rast gəlirik. Əsas mövzu zaman, sistem və yaradıcı insan
qarşıdurmasıdır, yaradıcı insanın gizli
yaşantılarının təsviridir. Gündəliklərin,
gün sözü ilə əlaqələndirilərək,
gündəlik qeydlərindən ibarət bir yazı kimi qiymətləndirilməsinə
baxmayaraq, çap üçün nəzərdə
tutulmuş gündəliklərdə müəllif qeydləri
seçimə məruz qalır, maraq doğuran hadisələrin
deyil, bütöv bir dövrün, nəslin həyatındakı
mühüm, tipik hadisələrin təsvirinə
üstünlük verilir. Burada faktlar kortəbii olaraq qeyd olunmur, əksinə,
çox ciddi şəkildə seçilir, gələcək
oxucularına dövrün mənzərəsini
dolğunluğu ilə təqdim
edəcək, zamanın çətinliklərini, dəhşətlərini
tam olaraq təsvir etməyə imkan verəcək məqamlar
yer alır. Bu yazılarda müəlliflər gündəlik
qorxunu, narahatlığı nizamlayaraq, həyatdakı xaosdan
azad olmağa çalışır, gündəlik qeydlər
əvəzinə
düşüncələri, mülahizələri ilə
bölüşürlər. Avtobioqrafik əsərlərdə olduğu kimi,
burada da müəllif özündən, öz ətrafından
bəhs edir, həyatının başqa insanlara məlum
olmayan məqamlarına toxunur, lakin gündəliklərdə əhatəli
xronotop olmur. Fərqlər - bəhs olunan faktlardan müəllifi
müəyyən zaman kəsiyinin ayırması; gündəliklərə
sinxronluq, xatirələrdə retrospektivlik; xatirələrdə
hadisələr süjet xətti üzrə inkişaf edirsə,
gündəliklərin diskret qeydlərdən ibarət
olması kimi xüsusiyyətlərdə özünü
göstərir. Müəllif mühakimələri,
düşüncələri yer alan yazıları isə
gündəlik adlandırmaq o qədər də yerinə
düşmür. L.Ginzburq çox vacib bir fərqə diqqət
yönəldir: "Gündəlik yazan kortəbii irəliləyir,
o nə öz həyatı, nə də yaxınlarının
taleyindən xəbərdar deyil. Burada təsadüfi və dəqiqləşməmiş
hadisələr yer alan yüksələn dinamika hakimdir. Romana isə qanunauyğunluğa və qiymətləndirməyə
xas retrospektiv dinamika xasdır".
Sovet
yazıçılarının gündəliklərə
üz tutmalarına səbəb onların insana, həyata inamları, daha dəqiq desək,
etibar etmələridir. Bir çox Sovet
yazıçıları gələcək nəsillər
qarşısında özlərinə bəraət
qazanmağa, yaşananları olduğu kimi
çatdırmağa çalışmışlar.
Xəlil Rza Ulutürk 32 ildən artıq müddət ərzində
gündəlik yazmış, ictimai-siyasi və ədəbi-mədəni
həyatımızın ən mürəkkəb və məsuliyyətli
məqamlarını əks etdirmişdi.
Bu yazılar tam şəkildə olmasa da qismən
oxuculara təqdim edilmiş, 1998-2007-ci illər ərzində
bu gündəliklərin qeydləri əsasında müəllifin
bir neçə elmi-tarixi memuarı
çap edilmişdir.
Son dövr bir çox yazıçılarımızla
bağlı xatirə topluları çap olunur. "Dədə Süleyman
dünyası" xatirələr toplusunun digərlərindən
fərqi ondadır ki,
bu topluya bir çox sənədlərdən - məktublardan,
gündəliklərdən
parçalar, istintaq materialları daxil edilmişdir.
Şamo Arif topluya daxil
edilən "Millət və Qeyrət" yazısında
atası - Xalq yazıçısı Süleyman Rəhimovun
"Gündəlik" başlıqlı xatirə
yazmış olduğunu qeyd edir. Bu gündəliklərdən
Ə.Həşimovun S.Rəhimovla bağlı məqaləsində
də bəhs olunur. Gündəlikdən verilən
parçada (20 may 1965-ci ildə qələmə
alınmış) S.Rəhimov gündəlik yazmaq istəyinə
bu cür açıqlama gətirir: "
Görünür, mənim özümə görə
çox qəribə, həm də mürəkkəb taleyim
vardır. Haqqımdakı quyruqlu şayiələrin
biri o birisinin də dirçəlməsinə səbəb
olur. Madam ki, belədir, gərəkdir
ki, öz qələmimi əlimə alıb aydınlıq, həqiqət,
ədalət naminə olanı yazıb qoyasan. Bəlkə
sübut etməyə ömür çatmadı!. Bəli, yazıb qoyasan ki, vicdanlı kəslər
yoxlayanda görsünlər ki, düz kimdir, əyri kimdir!.. Görünür, mən bu
növ sözlərdən istər-istəməz "Gündəlik"də
yazmağa məcburam".
1965-ci ildə, altmış beş yaşlı
yazıçı, həqiqətləri gündəlik şəklində
qələmə alaraq gələcəkdə bu yazıları oxuyacaq
"vicdanlı kəslərə"
ünvanladığını qeyd edir. Göründüyü
kimi, qələmə alınan yazılar sinxron deyil,
retrospektivdir. Müəllifin əsas məqsədi
öz xatirələri əsasında, keçmişin o dəhşətli
illəri haqqında həqiqətləri
çatdırmaqdır.
Toplunun
sonunda verdiyi "Millət borcu - övlad borcu"
yazısında Ş.Arif S.Rəhimovun həyatının
son dövrü ilə bağlı bəzi məqamlara
aydınlıq gətirməyə və həmçinin, Mehdi
Hüseyn - Süleyman Rəhimov münasibətlərini
çözməyə çalışır. Lakin
çox hallarda cavablana bilməyən suallarla üz-üzə
qalır. Çünki hər iki yazıçının
gündəlikləri, xatirələri tam şəkildə
öyrənilmədən, bir
çox mənbələrdə eyni mətləblərə dəfələrlə
müraciət edilsə belə, bir nəticə hasil edilməyəcək.
Cavablar hələ də gizli saxlanılan, ictimaiyyətə
tam şəkildə təqdim edilməyən yazılardadır.
Bu əsərlərdə
daimi həbs və sürgün qorxusu altında yazıb
yaratmağa məcbur olan narahat, faciəli
yazıçı ömrü yer alır.
Yazıçılar bu dəhşətləri bədii
yaradıcılıqlarında bu və ya digər dərəcədə
əks etdirsələr də (S.Rəhimov 1964-cü ildə
"Şübhə", S.Azəri isə "Qorxu"
povesti), baş verənlərin sadəcə
yazıçı təxəyyülünün məhsulu kimi
qiymətləndirilə biləcəyindən ehtiyatlanaraq, bu
mövzulara bir daha qayıtmış olanları gündəlik,
bioqrafik-sənədli roman ("Tələbə məhbusun
etirafları" S.Azəri) şəklində oxuculara təqdim
etmişlər.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə Xudu Məmmədovla
bağlı yazısında 1953-cü ildən 1990-cı ilin
yanvar qırğınına qədər gündəlik
yazdığını qeyd edir. Bu qeydlərdə
şair yaxın dostu olmuş Xudu Məmmədovla bağlı
xatirələrinin çox olduğunu göstərir.
Görkəmli sənətkar "mübahisələr,
çəkişmələr, məktublaşmalar və s. bu
gündəliklərdən qırmızı xətt kimi
keçir", "gündəliyim
yaradıcılıq həyatımla yanaşı,
görkəmli şəxsiyyətlərimiz haqqında da
maraqlı məlumatlarla zəngindir",-deyə öz
gündəliklərinə münasibət bildirir.Əlbəttə
ki, bu qeydlərdə ədəbiyyatla
da bağlı zəngin materialların əks olunduğu məlum
məsələdir. Hələ 1996-cı ildə qələmə
aldığı yazısında şair gündəliklərini
çap etdirmək qərarına gəldiyini bildirsə də,
təəssüf ki, fikrini reallaşdırmır. B.Vahabzadə
"Dədə Süleyman" başlıqlı xatirə yazısını
gündəlikləri üzərində qurduğunu diqqətə
çatdırır (S. Rəhimovun gündəliyini vərəqlədiyini
yazır). Bu xatirələri oxuduqca "zəmanəsinin
kürsüsünün qolları arasında bir növ
sıxılan, fikir-düşüncələrə qərq
olan müdrik bir insanın qarşısında dayanır, istər-istəməz narahat dünyasının şəriki
olursan". Şair
ürəyində "narahatçılıq"
doğuran, eyni zamanda, müasir dövrümüz
üçün də aktual olan suallarla bağlı məqamlara
toxunur. Tanınmış Sovet şairinin Sovet ədəbiyyatının klassiki olan yazıçıya
ünvanlanmış sualları qarşımızda hələ
Sovet dövrü çərçivəsində (60-cı illər)
ədəbi mühitdə hökm sürən abu-havanı
canlandırır: B.Vahabzadə şair hissiyyatı ilə gələcəyi,
əsl sənətə qoyulan tələbləri öncədən
duya bilir. "Mən hələ gəncliyimdən
bəri sosialist inqilabına, onun xalqlara verdiyi "səadətə"
şübhə ilə yanaşmışam. Ümumiyyətlə, ədəbiyyatımızdakı
inqilabçı obrazlarından xoşum gəlmir" kimi
fikirləri ilə şair, "böyük
yazıçının sosialist inqilabına bunca yüksək
qiymət" verməsinin səbəbini
aydınlaşdırmağa çalışır. Bu fikirlər Sovet ədəbiyyatı
ilə bağlı bugünkü mübahisələrlə
üst -üstə düşür. Şamo obrazına görə S.Rəhimovu
hər iki tərəf-həm " ...sosialist
inqilabına, onun xalqlara verdiyi
"səadətə"
şübhə ilə" yanaşan, ədəbiyyatdakı
inqilabçı obrazlarını sevməyən gənc
şair, həm də
yazıçını dindirən müstəntiq ittiham
edir. "... 37-nin zirzəmisində müstəntiqin
"Şamo"nu gözümə soxub
bağırdığını indi də eşidirəm:
- Bu
"Şamo"nu sənmi yazmısan?! Sağ əlinin
bütün barmaqları kəsilməlidir!..."
.
S. Rəhimov yazıçı kimi
heç bir tərəf qarşısında zəiflik göstərmir.
Qətiyyətlə, birmənalı şəkildə
öz mövqeyini, amalını qoruyur. O, öz
yaradıcılığını bu cür qiymətləndirir:
"...nə yazıb yaratmışamsa,
düşündüyüm, dərk etdiyim kimi də yazıb
yaratmışam". O, inanmadığı halda
qorxaqlıqdan təriflər yazmadığını söyləyir.
B.Vahabzadənin,
habelə yazıçının öz gündəliyindəki
qeydləri görkəmli Sovet yazıçısı
Süleyman Rəhimovun
həyatının naməlum qatlarını əks
etdirir. Gözlərimiz qarşısında 24 yaşında əks-inqilabçı
və millətçi kimi DTK-nın siyahısına
düşən, ömrünü səksəkə içində
yaşamaqla daim təzyiqlərə məruz qalan, tənqidçilər
tərəfindən sosialist realizmini lazımınca
işıqlandırmadığına görə tənqid
edilən Sovet yazıçısı obrazı canlanır.
Lakin bir çox arxivlər hələ də
açılmamış qalır. Görkəmli ədib Mehdi
Hüseynin ölümündən uzun müddət keçsə
də arxivi
hələ də ictimaiyyətə təqdim edilmir. Qurban
Bayramov M.Hüseynlə bağlı məqaləsində bu məqama
toxunaraq, Mir Cəlalın 20 il əvvəl
söyləmiş olduğu fikrinə əsaslanır: "...
Mehdi Hüseynin... şəxsi arxivinin qapısından
asılan qıfılın tilsimi qırılmadı... O, bir
şəxsiyyət kimi bütün Azərbaycan mədəniyyətinə
və ədəbiyyatına məxsusdur. Və onun arxivinin də
...qapıları açılmalı, mənsub olduğu xalqa
qaytarılmalıdır" .
Təəssüf
ki, gündəliklərin tam mətnlərinin hələ də
işıq üzü görməməsi bizə həmin əsərləri
sistemli şəkildə tədqiq etməyə imkan vermir. Bu
fraqmentar hissələrdə əsasən təlatümlü ədəbi həyatın
yalnız konturları cızılır, müəyyən məqamları
açıqlanır, dolğun mənzərəsi isə
qaranlıq qalır. Dəyərlərin yenidən
qiymətləndirildiyi, yeni ədəbiyyat tarixlərinin
yarandığı bir dövrdə, bu mənbələr
öyrənilmədən ötən əsrin bitkin və hərtərəfli
ədəbi mənzərəsini yaratmaq mümkün deyildir.
Bu səbəbdən də yazıçı gündəliklərinin
araşdırılması və tədqiqata cəlb edilməsi
hələ də həllini gözləyən vacib problemlərdən biri
olaraq qalmaqdadır.
Lalə
HƏSƏNOVA
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2015.- 17 sentyabr.- S.8.