Yaşam fəlsəfəsi
GÜNÜMÜZÜN FƏLSƏFƏSİ
(Əvvəli
ötən şənbə
sayımızda)
Qadınların cəmiyyətdə yeri
Son zamanlar bu problemlər cəmiyyətdə
geniş müzakirə
olunur. Bu problemin
müzakirəsi cəmiyyətdən
böyük enerji udur. Bu problemi
xarici dostlarımız
da tez-tez yada salırlar. Amma bizim Qarabağ problemimiz onların yadına gec-gec düşür. Yuxarıdakı düsturun işığında
bu problemə də işıq salmaq olar. Vacib nəticə bundan ibarətdir ki, kişi
və qadın olmasından asılı olmayaraq vətəndaş
o işdən yapışmalıdır
ki, onun içərisindən idarəedən
kimi keçsin, həmin işin passiv yox, aktiv
tərəfi olsun ki, qəbul etdiyi qərarda minimum səhvə yol versin. Cəmiyyətdə çoxlu sayda
işlər var ki, həmin işləri qadınlar kişilərdən yaxşı
görürlər. Təhsil, tərbiyə,
səhiyyə, məhkəmə,
mədəniyyətin bir
çox sahələrində
qadınlar daha böyük uğurlar qazanırlar.
Siyasətçi dördölçülü fəzada fəaliyyət göstərir
Ulu öndər Heydər Əliyevin Lissabon zirvə görüşü
ilə bağlı
(1996) apardığı bir
respublika toplantısında
etdiyim çıxışda
belə bir fikir söylədim: “Şeir sözlərin bir ölçülü fəzada, rəsm rənglərin ikiölçülü
fəzada, musiqi səslərin üçölçülü
fəzada naxışlı
düzülüşüdür. Siyasət - hadisələrin, proseslərin
dördölçülü fəzada naxışlı
düzülüşüdür. Üçü məkan, biri
zamandır.
Fəzanın dərəcəsi artdıqca fəaliyyət
çətinləşir. Bu səbəbdən də ölkədə şairlər minlərlə,
rəssamlar yüzlərlə,
bəstəkarlar onlarla
olurlar. Siyasətçilər isə tək-tək.
Siyasətçi hadisələri, olayları, tarixi faktları xalqının xeyrinə naxışla düzə biləndə
o özü tarixi şəxsiyyətə çevrilir”.
Bu fikir ulu
öndərin xoşuna
gəlmişdi və demişdi ki, Şahlar filosofdur. Ulu öndərə Allah rəhmət
eləsin. Bir cümlədən
hər kəsin layiq olduğu qiyməti verə bilirdi.
Süleyman Dəmirəl Türkiyə
Cümhuriyyətində 5-6 dəfə hakimiyyətə
gəldi və getdi. Çünki millət siyasətçiləri
çox sayda yetişdirə bilmir.
Bəzən lider millətə təzədən
gərək olur: S. Dəmirəl kimi, H. Əliyev kimi. Çünki dördölçülü fəzada fəaliyyət göstərmək çox
çətindir. Tarixə ekskursiya
etməyə ehtiyac yoxdur. Elə 1992 -1993 - cü illərdə
bizə rəhbərlik
etmiş insanların acı taleyinə diqqət yetirmək kifayətdir. Onlar dördölçülü
fəzada fəaliyyət
göstərə bilmədilər.
Ölməzlik meyarı
Bir dəyərli aforizmdə deyilir: “Özünü sevən insanlar Allahın verdiyi ömrü, millətini sevən insanlar millətin ömrü qədər ömür yaşayar”. Hesab etmək olar ki, hər kəsin
iki ömrü var: bu dünyadakı
müvəqqəti həyatı,
bir də ölümündən sonrakı.
Adi insanların ölümündən
sonrakı həyatı
qısa olur və bir neçə
nəsildən sonra unudulur.
Dahi insanların
ölümündən sonrakı
həyatı yüz illərlə, min illərlə
ölçülür. Belə
insanları əbədiyyətə
qovuşdurmaq, cəmiyyətin borcudur. Bu insanları nəsildən
-nəsilə cəmiyyət
ötürür. Əgər mən
Yəhya Sührəvərdini
yaxşı tanımıramsa,
Karl Marksı yaxşı
tanıyıramsa, bu bizim cəmiyyətin qeyri-kamilliyinə işarədir.
Xəyali olaraq Şərq
və Qərb üzərindəki göy
qübbəsini təsəvvür
edək. Qərbin üzərindəki
göy qübbəsi dahi və fövqəl
insanlarlın ulduzları
ilə bəzədilmişdir.
Şərq üzərindəki göy qübbəsində
neçə-neçə dahilərin
yerindən işartı
gəlmir. Bu insanları o qübbələrə
kimlər yerləşdirməlidir?
Əlbəttə ki, ziyalılar,
milli qurumlar, universitetlər, akademiyalar.
Çox
təəssüf ki, Şərqdə universitetlər
çox gec açılıb. İndi biz həm
bu günün, həm də keçmişin dahilərini
üzə çıxardıb
millətə tanıtmalıyıq.
Üç böyük azərbaycanlı
Sovetlər zamanı dövləti komissiyalarına
sədrlik ediblər. Bunlardan
biri - ulu öndər Heydər Əliyev müasir Azərbaycanın qurucusu olduğundan göy qübbəsinin bizə
aid olan hissəsində
ən parlaq ulduzdur. İkinci böyük azərbaycanlı
Kərim Kərimovdur.
Kosmosun fəthində müstəsna
xidməti olub. Üçüncü böyük azərbaycanlı
Abbas Çayxorskidir.
Nüvə reaktorunun qəbulu
üzrə dövlət
komissiyasının sədri
olub, atom enerjisinin dinc məqsədlər üçün tətbiqinə
rəhbərlik edib.
Göy qübbəsində Abbas Çayxorskini axtarsanız,
tapmayacaqsınız. Onun şərəfli
adı qarşısında
biz günahkarıq.
Lao Dzinin bir dəyərli
fikrində deyilir: kim ki, öləndən sonra unudulmur, o əbədi yaşayır. Bu fikirdən
istifadə edərək
“ölməzlik” əmsalı
yaratmaq mümkündür.
Misal üçün: məlumdur
ki, Nizami Gəncəvi cəmi 68 il (1141-1209) ömür
sürüb. Bu rəqəmi meyar götürək. Onun
ölümündən 804 il keçir. Böyük Nizaminin ölməzlik əmsalı olaraq 806 : 68 nisbətini götürsək, onda bu əmsal 11,85-ə bərabər olar. Demək, Nizami babamız
öz ömründən
təqribən 12 dəfə
çox ömür yaşayır, yəni ölməzdir. Hər kəs
öz ölməzlik əmsalının böyük
olmasına qayğı
göstərməlidir.
Yuxarıdakı fikri inkişaf etdirək. Nizami babamızı Google-da axtaraq. Google 83 700 (0,36 sek.) səhifə göstərir. Bu rəqəmi
11,85-yə vuraq = 1 004
400 alacağıq. Buna Nizaminin reytinqi hesab edək. Bu metodologiya ilə
N.Tusinin, S.Vurğunun,
M.F. Axundovun, M.Füzulinin
reytinqini hesablayaq.
Nəticələr cədvəldə göstərilib.
Əgər bu “ölməzlik meyarı” yaşamaq hüququ qazanarsa, onda ölkəmizin həm tarixi, həm də müasir dəyərli şəxsiyyətlərinin obyektiv
reytinq cədvəlini
yaratmaq mümkün olar. Bu isə çox vacibdir. Kimin kim
olduğunu göstərər.
Belə olan halda Abbas
Çayxorski, Kərim
Kərimov, Əli Əmraslanov, Şərqin
Eynşteyni sayılan
Cavan kimi dəyərli alimlər yaddan çıxmaz.
Bu isə böyüməkdə
olan gənclik üçün qürur mənbəyi olar.
Politexnik
muzeyi
Qərb ölkələrinin, demək
olar ki, hamısında yaradıcı
tarixi keçmişə
baxmaq üçün
politexnik muzeylər
var. Şərq ölkələrində
belə muzeylərə
rast gəlməmişəm. İranda, Türkiyədə
belə muzeylərin olduğundan bixəbərəm.Varsa,
çox gözəl.
Avtomobillərin içində geriyə
baxmaq üçün
güzgü var. Biz ondan
çox az
istifadə edirik. Əsasən
qabağa baxırıq.
Ona görə də qabağa gedə bilirik. İrəli getmək üçün,
bəzən geriyə
də baxmaq lazımdır.
Muzeylər texniki tərəqqinin inkişaf tarixini göstərir. Belə muzeylərə məktəblilərin, gənclərin baxmasının əhəmiyyəti çox əhəmiyyətli və vacibdir. Fərz edin ki, Bakıda belə bir muzey var və biz onun “Rabitə” bölməsində telefon guşəsinin nümunələri ilə tanış oluruq. Cürbəcür telefonlar sərgilənib: V.Leninin Kronştadta istifadə etdiyi telefondan tutmuş bugünkü mobil telefonlara kimi. Guşədə telefonun modernləşməsinin təkamül və inqilabi addımları diqqəti cəlb edər.Tələbə və məktəbli belə bir sərgiyə baxanda onda da ilk telefonu ixtira edən Aleksandr Qraham Bell kimi yaratmaq, ixtira etmək eşqi yaranar, telefonun necə işləməsi ilə maraqlanar və gələcəyə baxar, düşünər ki, 10 ildən sonra telefon necə olacaq?
Telofonun (və ya avtomobillərin) inkişaf dinamikasını yeniyetmələrə politexnik muzeylərdə mərhələ-mərhələ göstərib, onları texniki yaradıcılığa (kreativliyə) həvəsləndirmək olar və lazımdır.
Aydındır ki, telefondan əlavə “saat”, “radio”, “TV” və s. kimi gərəkli texniki vasitələr çoxdur. Hərəsinə bir şöbə və ya guşə açmaqla böyük bir muzey yaratmaq olar. Gənclərimizin dünyagörüşünün kamilləşməsində belə muzeyin qiyməti ölçüyəgəlməzdir. Belə muzeylər böyük stadionlar qədər əhəmiyyətlidir.
Nə gözəl olardı ki, müsəlman ölkələri arasında ilk politexnik muzeyi Bakıda açılaydı.
Yaxşı adam olmağın fəlsəfəsi
Cəmiyyət üzvlərinin fəaliyyətində iki qütb diqqəti cəlb edir: kimdəsə özünə məhəbbət, kimdəsə millətə məhəbbət üstünlük təşkil edir. Bu nisbət ziyalılar arasında da 50-nin 50-yə deyildir. Hesab edirəm ki, millətə məftun ziyalıların sayı əvvəla çox deyil, ikincisi də müxtəlif millətlər üçün müxtəlifdir və düşüncə tərzindən asılıdır. Bu say kritik bir qiymətdən az olanda (tək-tək) millətə məhəbbəti böyük olan ziyalının həyatı çox zaman faciə ilə qurtarır. Əhməd Cavadın, Hüseyn Cavidin taleyi kimi. Millətini sevən Xəlil Rza Ulutürkə Allah rəhmət eləsin. “Gözün aydın Firəngiz, oğlun vətən yolunda şəhid oldu” -sözlərini hər vətəndaş, hər ziyalı söyləyə bilməz. Özü xəstə yatmasına baxmayaraq, o, Heydər Əliyevin Azərbaycana tez qayıtmasını istəyən 91-lərin ən parlaq nümayəndəsi idi.
İbtidai icma quruluşunda özünə məhəbbət ictimai məhəbbətdən qat -qat üstün olub.
İnsan toplumu inkişaf etdikcə, təhsilləndikcə, dünyagörüşü artdıqca ictimai məhəbbətin zəruriliyi dərk edilir və güclənməyə başlayır. İnsan cəmiyyətinin inkişafı özünə məhəbbətdən ictimai məhəbbətə tərəf yerdəyişmə ilə müşahidə olunur. İnkişaf etmiş ölkələrdə cəmiyyət üzvlərinin millətə məhəbbəti özünə məhəbbətdən yüksəkdədir, həm də vəhdətdədir.
On il öncə (2 aprel 2005) R. Behbudov adına Mahnı Teatrında 190 saylı məktəbin fəxri direktoru Sona xanım Tağıyevanın xatirəsinə həsr olunmuş “ Sona xanım “ adlı kitabın təqdimat mərasimi oldu. Tədbirdə Təhsil Nazirliyinin rəhbərliyi, deputatlar, akademiklər, tanınmış ziyalılar iştirak edirdilər.
Çıxış edənlər Sona xanımın hörmətindən, ucalığından, müəllim və şagirdlərə qayğısından da danışdılar. Mənə də söz verildi. Çıxışımda dedim: “Maraqlıdır, Sona xanım, nazir olmayıb, rektor olmayıb, deputat olmayıb, akademik olmayıb. Sona xanım ölkəmizin 3900 orta məktəbindən birinin direktoru olubdur. Bəs onda bu böyük məhəbbətin, bu hörmətin, bu ucalığın səbəbi nədir?
Səbəb asanlıqla görünən deyildir. Sona xanım özünü yox, millətini sevən direktor olubdur. Ona görə onun hörməti belə yüksəkdir. Özünə vurğun ziyalılar dünyasını dəyişəndən sonra zaman keçdikcə kiçilir, kiçildikcə nöqtələşir və nəhayət unudulur. Çünki onun yaxşılıq etdiyi qohumları, əzizləri, dostları da zaman keçdikcə dünyalarını dəyişirlər. Millətini sevən ziyalılar, dünyasını dəyişəndən sonra zaman keçdikcə millət tərəfindən böyüyür, kitablaşır, mahnılaşır, heykəlləşır və yaddaşlara hakim kəsilir. Çünki qohumlardan fərqli olaraq, millət ölmür”.
Məncə, yaxşı adam olmağın fəlsəfəsi budur.
(Ardı var)
Şahlar ƏSGƏROV
Professor, Əməkdar
elm xadimi
525-ci qəzet.- 2015.- 19 sentyabr.-
S.27