Nurəngiz Günün
poetik ağrısı
Müasir Azərbaycan poeziyasını Nurəngiz
Günsüz təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Poetik təfəkkürü, həssas qəlbi,
özünəməxsus dəsti-xətti, yolu olan, şeirlərində
səmimiliyi, ideya aydınlığı ilə seçilən
Nurəngiz xanım XX əsrin 70-ci illər ədəbi nəslinə
mənsubdur.
Daha dəqiq desək, onun əsərləri dövri mətbuatda
70-ci illərin sonundan çap olunmağa başlayıb. Ara-sıra
şeirlər yazsa da Nurəngiz peşəkar ədəbiyyatçıların
cərgəsinə bir qədər gec qoşulub. Onun həmyaşıdlarından ədəbiyyatı
seçənlər artıq 60-cı illərdə özlərini
bir yazar kimi təsdiq etmişdilər. Lakin
bu gecikmə Nurəngizin, necə deyərlər, özü
üçün də, sözü üçün də,
sözün həqiqi mənasında xeyirli, uğurlu olub.
Çünki bu yaşda artıq o, nəyi, necə
yazmağı, nələrə önəm verməli
olduğunu çox yaxşı bilirdi, dərk edirdi. Odur ki, müəllifin əsərlərində
artıq bir sözə, yersiz bir cümləyə, mənasız-məntiqsiz
misraya rast gəlinmir.
N.Günün poeziyası daima yaşarı bir
poeziyadır.
Çünki yaşarı mövzuların məcmusudur.
Hay-küydən, pafosdan uzaq, həyat hadisələrini
reallıqla əks etdirən bu poeziya həm də səmimi
hisslərin tüğyanıdır,
fırtınasıdır! Xəyal
qırıqlığına uğramış bir könlün mənəvi
ağrısıdır, əzablarıdır. Bir sözlə,
hərəsi bir
ovqatdı. Bu ovqatın yaxşı
anları da, yaman günləri də eyni ahənglə, eyni
ürəklə təsvir, tərənnüm olunur. Şair nə yazıbsa ürəyinin səsi, qəlbinin
odu-közü ilə yazıb. Yazdıqlarına
dərdin özünü, sevincin üzünü, nifrətin
bozunu, həsrətin izini gətirib. Bu şeirlər
ağılar, oxşamalar kimi süzülüb axır,
qanadlanır, mütləq dərdlini, dərd əhlini,
dərd xiridarını, yəni əsl oxucusunu tapır, qəlbini
titrədir, onu kövrəldir, ağladır... Və
şairin lirik “Mən”inin əzablarına şərik edir...
Nurəngiz xanım ilk şeirlərini valideynlərinin
itkisinə, dünyadan, onlardan vaxtsız, vədəsiz
ayrılmasına həsr edib. Bu dərdin ağırlığını
da şair elə yaradıcılığının ilk
günlərindən şeirlərinə yükləyib:
Nağılım,
bayatım, qeyrətim,
qanım
atam!
Bu
dağlar sənə ağlayır,
hərlənib gəliblər...
Qolların
niyə süst düşüb,
qucaqlasana...
atam!
Şairin
birinci şeiri 9 noyabr 1964-cü ildə atasının qəfil
ölümünün əks-sədasıdır və
“Amandı, dağlar” adlanır:
Dağlar
sənə ağ dumandan örtük
gətirib, gəlib...
Bu da
vüsal! Örtüyünü yavaş sərin,
könlü didilər....
Aman, aman!
Aman dağlar!
Gözl
ərinə əl çəkməyin...
Kirpiklərdə
donub qalan... incilərdi,
incidər...
Dağların
bu ağ örtüyü atanın sonu deməkdir.
Şair ürəyi, övlad qəlbi
sızlayır. “Örtüyünü
yavaş sərin, könlü didilər!” - deyə fəryad qoparır... Gözlərinə
əl çəkməyin, donub qalmış son göz
yaşları muncuq kimidir, gözlərini incidər ... -
pıçıldayır... Demək, N.Gün
yaradıcılığına ağrılardan yazmaqla
başlayıb. Və öz
ağrılarını, öz əzablarını qələmə
alıb, desək, səhv etmərik. Ağrı isə hər
zaman şairin yanında, qəlbində olub, onu çox
“sevib”, ondan ayrılmaq istəməyib.... Budur,
şair ikinci şeirini də anasının ölümünə
həsr etməli olub. Bu şeiri o, 29 yanvar 1977-ci ildə
yazıb və “Anam Böyükxanıma” adlandırıb:
Oh! Anam
idi gətirdim,
ac
torpağa yetirdim,
Qara
gözləri itirdim,
zülmətlər içrə bitirdim...
İlk
şeirləri iki böyük dərddən yaranan, yazılan
şairin, təbii ki, sonrakı yazdıqlarından da qəm-kədər
süzüləcək, göz yaşı töküləcəkdi:
Gün
xanım, Günəş xanım!
Agah ol!
Çatarsam,
odundan
ovuc-ovuc udacağam...
Boğazımda
qurşun qalacaq, Günəş!
Bir
qurşuna möhtacam...
Eşidirsənmi,
ulu nənəm,
Hey,
Gün xanım, Günəş xanım!
Sap
sarı xanımanım!
Şair dərdini
göylərdən boylanan sapsarı Günəşə
söyləyir, ondan təsəlli, ümid gözləyir:
Yadındamı,
tellərindən bir cüt hörük toxudun,
bağışladın anama?
Hə,
bax onu deyirəm, e!
Allah
apardı, getdi...
O telləri
bu torpaqdan
uf demədən,
zorla
qopardı, getdi.
Bir
cüt hörüklü gəlin anası, su sonası ondan da,
dünyasından da zorla qopardıldı.... Vaxtsız
qopardıldı.... Təzəcə çiçəkləyib
bar verən ağac kimi doğrandı, budandı... getdi...
Nurəngiz xanımın anasına, onun ölümünə
həsr etdiyi şeirləri yetərincədir. “Hanı”,
“Darıxmışam, ana”, “Gəl, birlikdə unudaq”, “Sənə
borcluyam, ana”, “Köçür o nazlı durnam”, “Eşidərmi
o gözəgörünməz” və s. kimi şeirləri dərdin
içindən boy verir... “Köçür o nazlı durnam”
poetik parçası isə ananın son köçünə
elegiyadır:
Yıxılım
yoluna mən,
Fələk, qulun olum mən.
O mənim
öz anamdı,
Qıyma, qərib durnamdı.
Fələk,
saxla əlini,
sığallayım telini!..
Əslən Cənublu olan ana heç xoş gün
görmədi.
Əzizləri “37”nin qurbanı oldu, Təbrizə
sürgün edildi. O isə dözüb dayandı. Düşündü ki, bir gün gedənlər
dönəcək, qayıdacaq. Onu intizarla
sınağa çəkməyəcəklər. Amma... illər keçdi, gedənlər dönmədi.
Üstəlik sevib-seçdiyi, könül
verdiyi, uşaqların atası da onu çox tez tərk etdi.
Fələyə qoşulub getdi.
Doğmalar azaldıqca xoş günlər də ilğıma
döndü, ondan uzaqlaşdı, itdi... İntizar zülmətlə
bitdi:
Uçur
bir nazlı durnam,
Köçür, o nazlı durnam.
Qıyma,
anamdı, tanrım,
O mənim
bir ayrıca Vətənim !...
Ancaq.... Tanrı şairin ah-naləsini,
yalvarışlarını eşitmədi. Fələk ananı, bu qərib durnanı, bir
nazlı dünyanı da övladının əlindən,
isti yuvasından, sevdiyi insanlardan alıb gedər-gəlməzə
apardı. Təbrizdə
bir ana xəbərsizdi cavan balasının son
köçündən...
Nənəm,
di çal laylanı,
Təbrizdə...
oxşa
cavan balanı
boş
qalmış dizlərinin üstündə.
Akademik
Teymur Kərimli “Nurəngiz Günün poeziyası” adlı məqaləsində
yazır: “Bəlkə də təbiiliyindən, səmimiliyindən,
fitriliyindən doğan bir xüsusiyyətdən yana
N.Günün şeirləri oxucuya bir başlanğıc
yoluxdurmaq qabiliyyətinə malikdir. Bu mənada
onun əsərlərini oxumaq bir qədər də “təhlükəlidir”.
Bundan sonra onun kimi düşünmək, onun kimi şeir
demək, onun kimi pıçıldamaq və onun kimi
hayqırmaq istəyirsən”. Daha sonra müəllif şairin “Anam
Böyükxanıma” şeiri haqqında da maraqlı fikirlər
söyləyir: “ Anasından sonra bu
dünyanın mənasızlığını dərk edib həyatdan
əl üzmək fikrinə də düşür, ancaq nə
yaxşı ki, o özü də anadır və
balasının xətrinə bütün
ağrı-acılara dözüb yaşamalıdır. Klassik mərsiyyələr səviyyəsində qələmə
alınmış bu ürəkdən gələn beyitləri
hiss-həyəcansız oxumaq sadəcə
qeyri-mümkündür”.
Xalq
şairi Sabir Rüstəmxanlı da N.Günün “Yol gedirəm”
şeirlər toplusuna yazdığı ön sözdə bu
ağrıya toxunur: “Şeirlərindəki ağrı insan
ömrü və həyatın mənası haqda
düşüncədən doğur... Keçdiyi yollar
çətindir, “döngəsiz dalanların”
çıxılmazlığı, tərk edilmiş,
yalqızlaşmış ata ocağının çarəsizliyi,
ötən uşaqlıq xatirələrinin, gəncliyin,
azalan ümidlərin ağrısı” bu şeirlərin
mayasıdı, canıdı...
Xalq şairi “döngəsiz dalanlar” dedikdə Nurəngizin
“Döngəli dalan” şeirindəki fikirlərinə,
düşüncələrinə istinad edir. Bu şeirdə
şairin lirik qəhrəmanı bir gün Döngəli
dalanda yerləşən ata ocağını ziyarət etmək
istəyir və bu məkana üz tutur. Gördükləri
isə onu peşman edir. Ata səsindən, ana nəfəsindən,
uşaq gülüşündən, bir sözlə, insan hənirindən
uzaq düşmüş bu bağ, bu ev, bu
məkan uçulub, sökülüb, tökülüb getməkdədir:
Navaçalar
əyilmişdi....
Şah tut boynunu əymişdi.
Elə o
cürə də ölmüşdü...
Qurumuş
meynələrin qoraları göz yaşı kimi, susuz
qalmış həyətə tökülməkdəydi!
Bu poetik parçanı təkcə poeziya adlandırmaq
azdı.
Şeirin hər misrası həm də sahibsiz qalmış
bir viranə bağın sözlə çəkilmiş rəsmidir...
Qollarım
başıma dolaşıq,
Əllərim
üzümə dolaşıq....
Üzüm
gözümün yaşına bulaşıq -
Göynədim,
kövrəldim,
yönəldim
taqətsiz... -
deyir
şair. Külünü küləklər sovuran doğma
ocağa necə sakit baxmaq olar ki... Üzərində
ananın titrək barmaqları gəzən mis qazan ocaqsız
qalıb... Divardan asılmış susqun, coşqun sarı ney, bir vaxtlar onu çalan atanı
soraqlayır... Ev-eşik ananı gözləyir.
Axı ana şəfqəti, ana nəvazişi,
ana səliqəsi olmadığı üçün bu
bağ-bağça viranədi.
Şair
Elçin İsgəndərzadənin N.Günə həsr
etdiyi “Cənnətin bütün sevgiləri sənin olsun” məqaləsindəki
fikirləri də yazdıqlarımızı bir daha təsdiqləyir:
“Nurəngiz Gün.... kitablarında gördüyü yox,
görmək istədiyi dünyasını - Nurəngiz
Gün dünyasını “çəkib”... Mən
onun əsərlərini Vinset Van Qoqun “Günəbaxanlar”ı,
Salvador Dalinin “Zaman-Əzik saat” tabloları, Pikassonun
“Hernika”sı, Bəhlulzadənin “Kəpəzin göz
yaşları” şedevrləri kimi təbiət hadisəsi
olaraq qəbul edirəm”. Real, dəqiq
yanaşmadı. Elçinin yazdıqlarına bir ona əlavə
etmək olar ki, N.Gün şeirlərini oxuyan rəssam da o təbiət
hadisəsini canlı görməsə belə öz şedevr
- rəsm əsərini çox düşünmədən,
asanlıqla yarada bilər!
Unudulmaz şairəmizin xatirəsinə həsr
edilmiş 6 iyun 2015-ci ilin “Şairlər günü”ndə
çıxış edən akademik İsa Həbibbəyli
maraqlı fikirləri ilə diqqətimizi çəkir. O, N.Günün Sovet dönəmində
və müstəqillik illərindəki
yaradıcılığına toxunaraq onlara başqa yöndən
yanaşır, başqa aspektdən baxır, özünəməxsus
şəkildə tədqiq, təqdir edir. Bu, İsa Həbibbəylinin
baxış bucağıdır: “Mən Nurəngiz
Günün yaradıcılığını Günəşə
boylanan bənövşə çiçəyinə bənzədərdim.
Çünki onun şeirlərində kifayət
qədər Günəş işığı, Günəş
obrazları vardır. Nurəngiz
Günün yaradıcılığındakı Günəş
işığı altındakı bu bənövşə rəngi
Azərbaycanın müstəqilliyinin palitrasını,
çoxrəngliyini, poetik bir qammasını çox
dolğun şəkildə ifadə edir. Nurəngiz
Gün təpədən-dırnağa qədər lirik
şairdir”.
Şairənin Təbrizlə bağlı poetik
misraları da oxunaqlıdı, duyğuludu. Vətənpərvərlik
hissləri ilə zəngindir. “Ərk qalası”,
“Bakı-Təbriz bayatıları”, Mədinə Gülgünə
həsr elədiyi “Daha çağırma”, “Olsaydı”,
“Ayrılıqlar boyum biçimi”... səpkili şeirləri
N.Gün poeziyasının inciləridir...
Bu
cığır hayanadı,
Arazdan o yanadı?
Tanrım!
Bir cüt qanad ver,
Bu quş məni yandırdı.
Mədinə
Gülgünə müraciətən yazdığı
şeir Şəhriyar üslubunu, Şəhriyar dilini
xatırladır:
Axı mən
nə deyim belə naxışa,
Tutub məni
ucdantutma yağışa,
İslanmışam, bəlkə yağış
qığışa?
Faydası
yox, göydəkini çağırma,
Çağırma,
Gülgünüm, daha çağırma...
Həssas şair qəlbinin ağrı-acıları
onun şeirlərində beləcə əks-səda verir. Ağrı
N.Gün poeziyasının ana xəttini təşkil edir.
Şairin şeirləri ağrıdan doğulursa, çox güclü
olan ağrı da şeirlərdən doğulub
böyüyür... Bu yerdə onun “Dincəl dünya”
şeirinə də nəzər salsaq şairin ömür
yolunun ağrısını bütövlükdə görərik,
daha aydın hiss edərik:
Nuru
yorğun gözlərimin
Ürəyimin,
beynimin
Hesabına
yaşayıram,
Əl
çək məndən qarı dünya,
Yükümü
tək daşıyıram
Minnətini
çək üstümdən,
Cəncəl
dünya, cəncəl dünya!
Şairin sağlığında bu şeir bəlkə
də adi səslənə bilərdi. Amma ölümündən sonra bu əsəri
oxuyan hər kəs göz yaşına bələnir:
Daha
çəkil gözlərimdən
Əbədilik
tək qalıram,
Dincəl
dünya, dincəl dünya!
Şeir bizi düşündürdükcə, biz də
müəllifi, xanım-xatın Nurəngiz Günü
xatırlamaya bilmirik. Onun:
Günümmü
qara,
üzümmü?
Ömürdən
əlim
üzümmü?
-
deyə
fəryadını eşitməyə bilmirik. Artıq
neçə aydır ki, N.Gün əlini ömründən də,
dünyasından da, əzizlərindən də üzüb,
bu yalançı, talançı dünyadan küsüb,
gedib... İndi ikinci ömrünü - şair
ömrünü yaşayır. Sentyabrın
21-i isə onun doğum günüdür. Bu
doğum günündə N.Günün yerini yəqin ki, onun
şeirləri, kitabları, tele-filmlərin
yaddaşındakı əksi tutacaq. Və
inanırıq ki, hər gələn nəsillə bahəm
şairin özü də, sözü də əbədi
yaşayacaq!
P.S.
Sentyabrın 21-də saat 16:00-da Nurəngiz Günün məzarı
ziyarət ediləcək. Arzu edənlər dəvətlidir.
Bahar BƏRDƏLİ
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 19 sentyabr.-
S.22