Ədəbiyyatşünaslığın
və ədəbi tənqidin sinxron təzahürü
Bədii söz sənəti yarandığı,
çeşidli formatlara düşməyə
başladığı ilkin çağlardan bəri
özünün həm araşdırıcılarını,
həm də ədəbiyyata qiymət vermək
missiyasını çiyninə götürən tənqidçilərini
yetişdirmək öhdəliyini də unutmamışdır.
Doğrudur,
bu fikirdə səslənən
"araşdırıcı" və "tənqid"
leksemləri qədim dövrə aid ediləndə xeyli qəribə
görünə bilər, lakin mən bu anda həmin ifadələrin
önünə "sözün bəsit mənasında
kimi" bir anlamın da işlədilməsinə ürək
eləmədim. Çünki ən qədim
bayatılarımızda və klassik ədəbiyyatımızda,
bir çox hallarda elə bədii sözün özü ədəbiyyatın
çeşidli məqamlarının elmi-nəzəri məsələlərini
də ortaya qoymaqla ədəbiyyatşünaslığın,
nəzəriyyənin praktik göstəricilərinə verdiyi
poetik qiymətlərlə ədəbi tənqidin
bünövrəsini qoymuşdur. Böyük Nizaminin,
Füzulinin söz sənəti haqqında fikirlərini
xatırlamaq, M.F.Axundovun nəzəri görüşlərini
yada salmaq kifayətdir. Zaman keçdi və
XIX-XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı, sözün
indiki mənasında, özünün ədəbiyyatşünas-nəzəriyyəçilərini
və tənqidçilərini yetişdirdi. Sırf elmi dəyərləri ilə bütöv
bir məktəb yaradan M.F.Axundovun nəzəri
görüşləri özündən sonrakı
davamçılarının və hətta, yeni-yeni məktəblərin
formalaşmasına zəmin oldu. Firudin bəy
Köçərlidən M.Ə.Rəsulzadəyə, Ə.Nəzmidən C.Xəndana,
Mehdi Hüseyndən Yaşar Qarayevə və nəhayət,
müasirimiz İsa Həbibbəylidən Vaqif Yusifliyə kimi
böyük bir ədəbi qüvvə elmi-nəzəri tədqiqatı
ədəbi tənqidlə birləşdirmək kimi vacib bir
keyfiyyəti ortaya qoydu. Bu gün Azərbaycan ədəbiyyatının inkişaf səviyyəsi ədəbiyyatşünaslığın
və ədəbi tənqidin sinxron
göstəricilərinə də xeyli
bağlıdır. Bu missiyanı öz
yaradıcılığı üçün vacib bir keyfiyyət
kimi qəbul edən alimlərimiz sırasında filologiya elmləri
üzrə elmlər doktoru, professor Təyyar
Salamoğlu (Cavadov) xüsusi yer tutur. Mənim gəldiyim nəticəyə
görə bu "xüsusi" sözünü onun
yaradıcılığının iki istiqaməti şərtləndirir:
birincisi, Təyyar Salamoğlu milli ədəbiyyatımızın
bütün sahələrinə məsuliyyətli elmi diqqəti
ilə, ikincisi, müasir bədii sözün taleyinə elmi-tənqidi
yanaşma prinsipləri ilə.
Mən çox inanıram ki, Azərbaycan ictimai
mühitində nəinki ədəbi-elmi dairə, habelə bədii
söz sənətinə az-çox meyli olan hər kəs
T.Salamoğlu yaradıcılığına yaxşı bələddir. Ona görə
ki, Təyyar müəllim məhsuldar alimdir, həm də bu məhsulu
müxtəlif mətbuat orqanlarına
çıxarmağı vacib sayan publisistdir. Mənim bu fikirlərimi T.Salamoğlu
yaradıcılığının mühüm bir hissəsini
özündə əks etdirən "Azərbaycan ədəbiyatının
müasir problemləri" kitabı daha dəqiq faktlarla
sübut edir. Onu da qeyd edim ki, mən
T.Salamoğlunu nahaqdan "məhsuldar alim" kimi qiymətləndirmədim.
Onun indiyədək çap olunan
kitablarının və elmi məqalələrinin sayı bu
fikrimdə də haqlı olduğumu sübut edir. T.Salamoğlu ədəbiyyatımızın
çox ciddi problemlərinin elmi təhlilini verən 7 monoqrafiyanın,
2 dərs vəsaitinin və 150-dən çox məqalənin
müəllifidir. Onun monoqrafiyalarından bəzilərinin
adlarını çəkməkdən vaz keçə bilmədim:
"Faciəli talelər (Azərbaycan repressiya və
mühacirət şeirinə dair portret oçerklər"),
"Müasir Azərbaycan romanının poetikası",
"Tarixi və çağdaş ədəbi prosesə dair
araşdırmalar" və s. Göründüyü kimi,
bütün bunlar ədəbiyyatımızın
inkişafına xidmət edən və edəcək
kitablardır. Məsələn, poetika problemi
öz mürəkkəb komponentləri ilə heç də
hər kəsin girişdiyi sahə deyil. AMEA-nın
müxbir üzvü, mənim də müəllimim Təhsin
Mütəllimov və Təyyar Salamoğlu kimi alimlər
filologiyamızda bu problemi uğurla qoymuş və elmi həllini
vermişlər.
Təyyar müəllimin indi mənim yazı masamın
üstündə olan və oxuyub başa
çatdırdığım "Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemləri" kitabı da bədii söz sənətinə
ədəbiyyatşünas və ədəbi tənqid
prizmasından nəzər salan bir alimin qiymətli əsəridir. Doğrusu, bu
kitaba filologiya üzrə elmlər doktoru Seyfəddin Rzasoyun
tamamilə qeyri - standart bir ön sözü məni də
özünə çəkdi. Bu ön
sözdə Seyfəddin Rzasoyun Təyyar Salamoğluna elmi qiyməti
təkcə bu kitab fonunda deyil, habelə onun bir insan və bir
alim kimi xarakterini, yaradıcılıq manerasını
açmaq baxımından da çox maraqlıdır.
"Ön söz, yaxud yaradıcı subyekt milli ədəbi
məkanın intellektual paradiqması" adlanan bu yazı müəllifinin qənaətincə
T.Salamoğlunun kitabı müasir Azərbaycan ədəbi
düşüncəsinin strukturunun, ədəbi
düşüncənin yeni metodologiyasının, müasir ədəbi
düşüncənin yeni ədəbi tənqidinin, yeni ədəbi
tənqid tarixinin paradiqmalarını və s. istiqamətlərini
təhlilə çəkən geniş miqyaslı tədqiqat
əsəridir. Məncə, Seyfəddin Rzasoyun
bu nəticələri tamamilə doğrudur.
Çünki əsəri oxuduqca, T.Salamoğlunun ədəbi
düşüncələrinin polifonik keyfiyyəti bu fikirlərə əsas
verir. Bununla bağlı kitabın strukturuna, bu strukturdan
doğan bölmələrinə diqqət edək: Birinci
bölmədə ədəbiyyat tarixi, ikinci bölmədə
ədəbiyyatşünaslıq, üçüncü
bölmədə çağdaş ədəbi proses,
dördüncü bölmədə ədəbi tənqid
tarixi, beşinci bölmədə türk xalqları ədəbiyyatı
kimi elmi-tədqiqatları, ədəbi-tənqidi
görüşləri və nəhayət, altıncı
bölmədə müəllifin publisistikası özünə
yer tapmışdır.
T.Salamoğlunun tədqiqatçılıq
manerasını və klassikaya elmi yanaşmasını
özündə əks etdirən birinci bölmə
"Sabirin milli intibah idealı" məqaləsi ilə
başlayır. Bu məqalə iki mühüm istiqaməti
ilə maraq doğurur. Birincisi, Sabir
yaradıcılığına yeni yanaşma tərzi, ikincisi,
bu yanaşma fonunda Sabirşünaslığa dair elmi məqalələrə
polemik münasibətilə.
Bu məqalədə müəllif bir obyekt fonunda klassik ədəbi
fenomenlərə vaxtilə özünü göstərən
ideoloji yanaşma tələblərinin əsl elmi nəticələrə
ciddi ziyan vurduğunu bir daha xatırlamaqla yeni konseptual
baxış bucağı irəli sürür.
Məqalədə Sovet ideologiyasının cəmiyyətə
sırıdığı bir sıra məqamlara-məsələn,
"ictimai aşağılar" və "ictimai
yuxarılar" anlayışlarına yeni münasibət
alimin elmi dərketmə və bu dərketməni əsaslandırma
bacarığını üzə çıxarır. Filoloq alim M.Ə.Sabir
yaradıcılığına Sovet ideoloji bucağından yanaşan bir sıra elmi təhlillər
ətrafında polemika mədəniyyəti ilə mübahisəyə
girir və özünün yeni müddəalarına bizi
inandıra bilir. Məsələn, məqalə müəllifinin
aşağıdakı müddəası özünün
tamamilə yeni və həm də obyektiv yanaşma istiqamətilə
ədəbiyyatşünaslığımızın zənginləşməsinə
xidmət edir: "20-30-cu illər tənqidində və Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının sonrakı
inkişaf mərhələlərində "Molla Nəsrəddin"çi
sənətin "ictimai yuxarılara" tənqidi, "ictimai aşağılar"a
rəğbətli münasibəti öz estetik mənasından
uzaqlaşdırılaraq sinfi ziddiyyətlərin inikası zəminində
təsvir edilmiş, məhz bu mənada Mirzə Cəlil, Sabir
sənətində proletar ədəbiyyatına "estetik
dayaqlar" tapılmışdır. Realist sənət
nümayəndələrinin milli oyanış, milli
özünüdərk və vətəndaşlıq dəyərlərindən
güc alan estetik konsepsiyalarına
"sinfilik" donu geyindirilmişdir". Doğrusu, bu sətirlər
mənim yadıma çox keçmişdə qalan- mənim tələbəlik
illərimdə orta məktəblərin 9-su sinifləri
üçün hazırlanmış və uzun müddət
dövriyyədə olan "Azərbaycan ədəbiyyatı"
dərsliyindən bir misalı saldı.
Yaradıcılığını lirikaya bağlayan
Aşıq Ələsgərin "Düşdü" rədifli
qoşmasındakı:
Dedi
nişanlıyam, özgə malıyam, Sındı
qol-qanadım yanıma düşdü - sətirlərindəki
Azərbaycan qızının dilindən xalqa məxsus son dərəcə
duyğulu "özgə malıyam"-yəni
başqasınınam ifadəsinə dərslik o dövrdə
qadının mal - yəni heyvan hesab edildyi kimi bir interpretasiya
vermişdi. Təyyar Salamoğlu ədəbiyyatımızın
estetik ideallarını saxtalaşdıran sovet
ideologiyasının anti-elmi mahiyyətini tədqiqatçı
ustalığı ilə açıb göstərmişdir.
Həm də bu fikirlərini çox maraqlı
misallarla zənginləşdirmişdir.
Əlbəttə, Sovet ideologiyasının sərt tələbindən
doğan həmin tədqiqatlara sərt münasibət ədalətsizlik
olardı. Lakin elə Təyyar Salamoğlunun etik və obyektiv
yanaşma tərzi də vacibdir və həmin əsərlər
mütləq yenidən qiymətləndirilməlidir.
T.Salamoğlu ədəbiyyatımızın
çoxçeşidli sahələrinə dair əsərlərə,
tədqiqatlara diqqət yetirən və bu əsərlərə
dərhal reaksiya verən alimlərimizdəndir. Elmi ictimaiyyətə,
habelə müasir oxucuya maraqlı olan bir çox əsərə
Təyyar müəllimin mətbuatda reaksiyası həmin tədqiqatların
təbliğində çox mühüm rol oynayır.
Alimin əlimizdəki "Azərbaycan
ədəbiyyatının müasir problemləri"
kitabında bədii söz sənətimizin tədqiqində,
təhlilində mühüm işlər görmüş,
bütövlükdə öz yaradıcılıq irsi ilə
yaddaşlarda qalmış Mir Cəlal,
Əhəd Hüseynov, Abdulla Şaiq, Əhməd Cavad və
onun tədqiqatçıları, Səməd Mənsur,
İlyas Əfəndiyev, İsa Hüseynov kimi ustad sənət
adamlarının elmi və bədii dünyası təhlil
edilir, onların fəaliyyəti yeni rakursdan
araşdırılır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, T.Salamoğlu geniş
diapozonlu, polifonik yaradıcılıq istiqamətinə sahib
olan ədəbiyyatşünas-tədqiqatçıdır. Haqqında bəhs
etdiyimiz kitabın bölmələri fikrimizi sübut edən
bir faktdır. Əsərə bu istiqamətdən
yanaşdıqda görürük ki, əgər müəllif
əsərin I bölməsində ədəbiyyatımızın
klassik nümunələri ətrafındakı tədqiqatları
önə çəkirsə, "Ədəbiyyatşünaslıq"
adlanan II bölmədə Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
elmi-nəzəri və metodoloji istiqamətlərini təhlilə
cəlb edir. Bu sırada T.Salamoğlu yenidən görkəmli
ədəbiyyatşünas və tənqidçi Əhəd
Hüseynovun tədqiqatlarında Mir Cəlal nəsri,M.Ə.Sabir
yaradıcılığına milli ədəbi tənqidin
münasibəti, Bəkir Çobanzadənin ədəbiyyatşünaslıq
görüşləri, ədəbiyyatşünaslıqda
indiyədək mübahisəli görünən bəzi məsələlərə
öz elmi münasibətini bildirmişdir. Mən
bu məqamda T.Salamoğlunun Əhəd Hüseynov haqda bir
fikrini təqdim etmək istərdim. "Mir Cəlalın
nəsri Əhəd Hüseynovun tədqiqatlarında" sərlövhəli
fundamental bir məqaləsində T.Salamoğlu yazır:
"Ədəbiyyatımızın tarixi dövr və mərhələləri
haqqında aydın elmi biliyə malik olması, realist nəsrin
təkamül yolunu dürüst təsəvvür etməsi
Ə.Hüseynova XX əsr tənqidi realizmi (eləcə də
maarifçi realizmi) ilə Sovet dövrü nəsri
arasındakı bağlılığı bütün
detallarına qədər görmək imkanı verirdi". Mən cəsarətlə deyərdim ki,
T.Salamoğlunun Ə.Hüseynov haqqındakı bu fikrini onun
özünə də aid etmək olar. Çünki
elə təkcə Ə.Hüseynovun tədqiqatlarında Mir Cəlal
yaradıcılığı mövzusu ətrafındakı
mülahizələri, geniş diapozonlu bilgi faktları mənim
bu qənaətimə də haqq qazandıra bilər. Bəlkə elə Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişaf dövrləri və inkişaf tendensiyaları
haqqında mükəmməl bilgiyə malik
olmasındandır ki, onun kitabdakı ayrı-ayrı bölmələrdə
verdiyi əsərlərin böyük əksəriyyətində
ədəbiyyatımızın inkişaf mərhələlərinin
sinxronluq elementləri vardır. Bu
sıradan kitabın III bölməsi daha səciyyəvidir.
Əslində çağdaş ədəbi
prosesi hədəf kimi götürən bu bölmə tarix, ənənə
və müasirliyi özündə birləşdirməsi ilə
maraq doğurur.
Kitaba bələd
olmuş və olacaq oxucular yəqin belə bir cəhəti
hiss etmiş və edəcəklər ki, burada təqdim olunan əsərlərin
çoxu müxtəlif yaradıcılıq yolu olan
ayrı-ayrı alimlərin tədqiqatlarına qiymət və
onları təhlil mahiyyəti daşıyır. Lakin bu məqamların hamısında həmin tədqiqatlara
müəllifin öz münasibəti var və bu münasibətdə
təqdim olunan təhlillər ədəbiyyatımıza yeni
baxış kimi qiymətləndirilə bilər. Bu mənada alimin "XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
yeni elmi-nəzəri düşüncə müstəvisində"
adlı məqaləsi misal kimi ayrıca təhlil edilə bilər.
Bu məqalə, özlüyündə professor
Tahirə Məmmədin "XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
(I hissə)" dərsliyi haqqındadır. İlk baxışda belə zənn etmək olar ki,
məqalədə söhbət yalnız dərsliyin keyfiyyətindən
gedəcək. Lakin məqaləni diqqətlə
nəzərdən keçirdikdə görürsən ki,
"XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı..." dərsliyi
müəllifə bütövlükdə ədəbiyyat
haqqında, dövrün ədəbi cərəyanları və
bu cərəyanlar barədə söz demək
üçün vasitə rolu oynayır. T.Məmmədin
dərsliyini müsbət qiymətləndirən məqalədə
tədqiqatçının daha çox bəyəndiyi məsələ
dərslik müəllifinin XIX əsr ədəbiyyatına
Sovet dövrü ədəbiyyatşünaslarının
ideoloji yanaşma hallarına yeni baxışıdır.
Bununla belə, T.Salamoğlu məqaləni
öyrəşdiyimiz tənqid və biblioqrafiya formatında
deyil, öz mühakimə və düşüncələrini
qatdığı sırf elmi-nəzəri formatda qələmə
almışdır. Bölmədəki digər
məqalələrin əksəriyyəti haqqında da bu
fikirləri söyləmək olar.
Ədəbiyyat tarixini, ədəbiyyatşünaslığı və ədəbi tənqid tarixini-yəni bütöv ədəbiyyat sistemini özündə birləşdrən "Azərbaycan ədəbiyyatının müasir problemləri" kitabının şəxsən mənim üçün çox maraqlı bölmələrindən biri "Ədəbi tənqid tarixi"dir. Bu bölmədə Azərbaycan filoloji mühitinin görkəmli tənqidçiləri-M.C.Cəfərov, Ə.Hüseynov, Məmməd Arif, Mehdi Hüseyn kimi klassik şəxsiyyətlərinin yaradıcılıq dünyası təhlil edilir. Maraqlı bir də orasındadır ki, yuxarıda dediyimiz kimi, T.Salamoğlu bir çox məqalələrində hər hansı bir tədqiqat əsərini fon kimi götürür və öz düşüncələrini bu "fon"da təqdim edir. "Ədəbi tənqid tarixi" bölməsi isə birbaşa müəllifin öz düşüncələridir. Bu mənada müəllifin "M.C.Cəfərov tənqidi: Zamanın parametrləri, sənətin həqiqətləri" məqaləsi öz orijinal formatı və elmi təqdimatı ilə diqqəti xüsusi cəlb edir.
Məncə, Azərbaycan elmi-filoloji fikir mühitində Məmməd Cəfər Cəfərov həm öz dövründə, həm də indiki nəslin yaddaşında mükəmməl ədəbiyyatşünas-tənqidçi kimi, həyat fəaliyyətindəki humanist xarakteri ilə, xalqdan gələn "alim olmaq asandır, insan olmaq çətin" postulatını qırması ilə örnək olan Məmməd Cəfər müəllim haqqında nə qədər yazılsa da azdır. Təyyar Salamoğlu xatırlatdığımız məqaləsində bu böyük İNSAN-ALİMİN bioqrafiyasından tutmuş, polifonik yaradıcılıq aləminə qədər bir çox cəhətlərinin aydın şəklini cızmışdır. Ayrı-ayrı bölmələrdə təqdim olunan M.C.Cəfərovun ədəbiyyata gəlişi, ədəbiyyat tariximizə dair xidmətləri, onun teatrımıza, nəsrimizə, poeziyamıza dair əsərləri, bir tənqidçi kimi estetik idealları, fundamental problemlərlə bağlı əsərləri ətrafında müəllif maraqlı tədqiqatlar aparır.
Tədqiqatçı T.Salamoğlu Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı və tənqidi sahəsində vaxtilə ölçüyəgəlməz xidmətləri ilə böyük işlər görmüş, lakin çox təəssüf ki, bu gün bəzən unudulmaqda olan Məmməd Arif, Mehdi Hüseyn kimi ədəbiyyat fədailərini yenidən xatırlamaq və onları müasirlərimizə tanıtmaq baxımından çox xeyirxah bir öhdəliyi də yerinə yetirir.
Təyyar Salamoğlunun "Azərbaycan
ədəbiyyatının müasir problemləri"
kitabı bədii söz sənətinin tarixi, nəzəri-estetik
problemləri, müasir ədəbiyyatımızın
keçdiyi və keçəcəyi yollar barədə
geniş miqyaslı tədqiqatları ilə təkcə ədəbiyyat
mütəxəssisləri üçün deyil, həm də ədəbiyyatı sevən hər kəs
üçün maraqlı bir mənbədir. Çünki
kitabın annotasiyasında da dəqiq qeyd edildiyi kimi, "bu
araşdırmalarda tarixi və çağdaş ədəbi
prosesin müasir problemləri elmi-nəzəri və metodoloji
istiqamətdə tədqiq edilmişdir".
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 23 sentyabr.-
S.7.