Məni şair yetişdirib zəmanə...
ƏVƏZ QURBANLININ YARADICILIĞI HAQDA
DÜŞÜNCƏLƏR
Əvəz Qurbanlının əruz
vəznində yazdığı şeirlər
məni həmişə heyrətləndirib.
Bu qədər əruza
bələdlilik, vəznin
enerjisini hiss eləmək
bacarığı məni
çox düşündürüb.
Hələ o, nə qədər şairlərə
əruzu asan bir yolla mənimsədib.
İndi onlar Əvəzi
öz ustadları hesab edirlər.
Əvəz əruzu kimdənsə öyrənməyib, onun qanındadır. Bəs əruz vəzni Əvəzin
beyninə, düşüncəsinə
haradan gəlib? Çünki onun doğulduğu
məkan əruz şeir ənənəsindən
xeyli uzaqdı. Bəs necə olur ki, Muğan
torpağında doğulub
boya-başa çatan
Əvəz əsasən
Şamaxı satirik ədəbi məktəbinin
davamçısı kimi
əruzda satirik şeirlər və ya qəzəllər yazır? Özü də gözəl
yazır.
İstedadın irsi keçməsi amilini önə çəksək, deyə
bilərik ki, Əvəzin qanındakı
şeiriyyat, ona babasının vətəni
olan şairlər və ariflər və alimlər məskəni Ərdəbil
mahalından süzülüb
gəlib. Lakin hər bir halda, Əvəz Qurbanlı Muğan torpağındadır, Saatlı
rayonunda doğulub.
Bu yerlərin abı-havası Saatlı ilə kürək-kürəyə
verən İmişli
rayonunun yetirməsi kimi mənə də çox doğmadı.
Mən Muğan torpağını çiçək-çiçək,
turac-turac, meh-meh oxumağa başladım, qalın bir kitab kimi. Xüsusən
səhərlər, səhərin
açılmasına az
vaxt qalanda üzümü havaya tutub qəribə bir səhra uğultusunu dinlədim. Elə bildim bu çöldən uzun bir dəvə karvanı keçir və əsən sərin meh də həmin karvanın ləngəri, əruz vəzninin həzəc bəhridir. Yadıma Xalq şairi
Məmməd Rahimin
"Leninqrad göylərində"
poemasının proloqundan
aşağıdakı misralar
düşdü.
Ağarır dan yeri, ötür qumrovlar,
Min kərvan gələrək
min kərvan gedir.
Arxayın-arxayın ötmə ətərsiz,
Deməsinlər halı pərişan gedir.
Bax, Muğan torpağının
həm səhərində,
həm də axşamının ala-toranında Əvəz Qurbanlının iç dünyasını kəşf
elədim.
Min illərdir Muğana
Şirvan tərəfdən əsən
sirli möcüzəli mehin ritmi əruzdur. Çobanın
avazı əruzdur, hüzür yerlərində
arvadların ediləməsinin
ritmində əruz
var. Atların qaçışı,
ceyranların uçuşu,
torağayların səkməsi,
Muğanı əkib-becərən
insanların -suçuların
suyu əkinə müəyyən ritmlə
verməsi və balaca ot tayalarını
müəyyən ritmlə
yabalara taxıb qaldırması, ağır
tayları 3 dəfə
yelləyərək bir,
iki, üç deyərək maşınlara, atlara yükləmələrinin ritmində əruz elementləri çoxdur. Başa düşdüm ki, Əvəz Qurvanlı şeirinin bələyi elə bu yerlərdə biçilib.
Əvəzin əruzu başqalarından
seçilir, deyək ki, Bakıda, Şamaxıda və Lənkəranda yazıb-yaradan
şairlərin əruz
şeirlərindən tamamilə
fərqlidir. Məncə, bu ritm daha çox Qarabağın klassik ədəbi məktəbindən
su içir və ordan qanad
açır. Amma Əvəzin ən çox öyrəndiyi yer Şamaxı ədəbi məktəbidir,
S.Ə.Şirvaninin, M. Ə Sabirin, Təbrizdən
M.Ə. Möcüzün və
Baba Pünhanın şeir məktəbinə yaxın
olan Əvəzin şeirləri Muğan çöllərinin ətrinə
bürünərək yeni
bir rəng alır. Əvəzin satirik şeirlərinin
əsasında satirik ruhlu əruz şeirləri dayanır. Hətta o lirik qəzəl,
şeir yazanda belə, satira ovqatında olur. Çünki Əvəzin əvvəldən
köklənmiş şeir
ritmu bunu tələb edir.
Bu dünyaya açan zaman gözümü,
Şair
təbli hiss etmişəm
özümü.
Əqidəmi, ürəyimi, sözümü,
Bir-birilə tutuşdurub zəmanə
-
Məni
şair yetişdirib zəmanə!
Mən güləndə dərd üzünü göstərib,
Qılıncdan da sərt üzünü
göstərib.
Zərbəsinin bəzisini göstərib,
Bəzisini ötüşdürüb zəmanə -
Məni
şair yetişdirib zəmanə!
("Məni
şair yetişdirib zəmanə")
Əslində bu şeir satirik
şeir deyildir. Bəs niyə
oxunuşu satiranı xatırladır. Adam oxuduqca
hiss edir ki, növbəti bəndlərdə
məsələ daha
da kəskinləşəcək. Çünki satira həmişə
zəmanə ilə bağlı olduğundan artıq oxucu fikri başqa
istiqamətə yönəlir.
Əvəz Qurbanlı haqlı
olaraq deyir ki, məni şair yetişdirib zəmanə.
Çünki Əvəzin şairlik
istedadında dominatlığı
həmişə satira
oynayır və əsas obraz zamanənin özüdür.
Amma Əvəzin
həyata baxışı
birmənalı deyil. Çox mənalılıq
onu daha dəqiq təyin edir. Onun satirik və ya başqa şeirlərinin
quruluşunda bir dramaturgiya, ssenarilik cəhətləri
özünü göstərir.
Əvəz nə yazırsa,
hər şeydən əvvəl, onun səhnə quruluşunu da fikirləşir.
Uyquda gördüm ki, taraz yatmışam,
Yüz kərə əhsən mənə, saz yatmışam!
Dəysə də yüzlərlə
təpik, durmaram,
Öylə dəyib bircə
qapaz, yatmışam!
Uyquda
Allah yetirər ruzimi,
Eyləmişəm razü niyaz, yatmışam!
Dəstəmazım varsa, ibadətdəyəm,
Xəlq
qılan vaxtı namaz, yatmışam!
("Yatmışam")
Özünün etiraf etdiyi kimi,
o sevgi şeirinə də satira qatır. Bəzən bu, daxilən,
hissin davamı kimi gəlir. "Saz" şeirinə
fikir verin. Xalq ruhunu ifadə edən saz Əvəzin
ifasında əruz təfiləsi ilə tərənnüm olunur.
Bu nə səsdir,
hansı qüdrətdən
alıb ilham saz?
Kim, onun sehrindən əhvalım qılıb
bir cam, saz!
Açmaq olmaz sirrini sazın, əgər imkan ola,
Mümkünatilə çəkər çox
müşkilə əncam
saz.
("Saz")
Bütün bunlar onu göstərir
ki, Əvəz irfandan tutmuş bu gunün modern şeirinə qədər
hazırlıqlı adamdar. Daim öyrənən,
müşahidə edən,
klassik ədəbiyyata
dərindən bələd
olan şairdir. Əvəz satirik şeirlərində
olduqca müasirdir.
Son dövrlərdə, demək
olar ki, hər bir şeydə
populyarlıqa işlədilən
"Dəstək" sözünə
şair yeni bir naxış vurub bədii sözün qüdrəti
ilə onu yeni
bir aspektdə gündəmə gətirir.
Dəstək, düzü, istər
ki, bulardan biri qalsın,
Kim razı olar öz rəqibindən geri qalsın?
Qoymaz Rza heç bunlar üçün
"əl yeri" qalsın,
Məxmər qapılar üstə
görüb "məxməri"
dəstək!
Bunlar da gərəkdir tapalar bir iri
dəstək!
("Dəstək")
İxtisasca hüquqşünas olan Əvəz,
elə bil bədii sözdə də bu missiyanı layiqincə yerini yetirir. Klassik şairlərin hüquqlarını
ədəbi sözə
sədaqəti ilə
qoruyur. O daim klassiklərdən ehtiyatla
və özü də şagird kimi öyrənir.
ANS-in "Qulp" verilişində satirik şeirləri, bəhri-təbilləri ilə tamaşaçaları heyrətləndirən Əvəz birdən-birə irfan şeirinin dərinliklərinə baş vurur, orda da biliyi, savadı, təcrübəsi və istedadı ilə könülləri nurlandırır.
Azıb nə küfrə getdin, ey Həqiqət axtaran bəşər,
Azaldı aldığın cavab, çoxaldı verdiyin sual...
Əvəz irfana baş vurur və bəzən görürsən ki, ordan ya nəğmə ilə geri dönür, ya da çox maraqlı bir nəsr əsəri ilə. Onu da qeyd edim ki, heç vaxt irfandan heç bir şair kənarda qala bilməz. Çünki bütün şairlər bu yolda doğulubdur.
Əvəz dövri-mətbuatda elmi- publisistik məqalələri ilə müntəzəm çıxış edir. Lirik şeirlərinə mahnılar bəstələnib. "Zastava, silaha!" adlı tammetrajlı bədii film ssenarisi 2010-cu ilin avqust ayında Dövlət Sərhəd Xidməti tərəfindən təşkil edilən müsabiqənin qalibi olub.
Əvəzin şeir, qəzəl, satira, roman yazmasının mərkəzində istedad dayanır. Onun "Canlı dirəklər" romanını bir neçə günə oxudum. Gözlərim önündə başqa bir aləm açıldı. Elə bil romanın müəllifi satirik şeirlər yazan Əvəz deyildi. Tamamilə başqa bir dil, təfəkkür, düşüncə sərgilənir bu romanda. Sərhəd həyatı yadda qalan, inandırıcı bir dillə təsvir edilir. Vətənpərvərlik duyğuları və ən əsası bu duyğularda peşəkarlıq məsələləri romanın əsas ideya xəttini təşkil edir. Əsərdə şairin öz obrazı da var: əsgər Qurbanov. Yuxarıda qeyd etdiyim kimi Əvəzin yaradıcılığında dramaturgiya, ssenarı elementləri üstünlük təşkil edir. Burda xüsusi vurğulamaq istərdim ki, "Canlı dirəklər" romanından maraqlı bir film çəkmək olar.
Əvəz Qurbanlı bu yaxınlarda ölkə prezidentinin sərəncamı ilə "Tərəqqi" medalına layiq görülüb. Əlbəttə, bu, onun ictimai fəaliyyətinə, ədəbi, publisistik yaradıcılığına verilən əsas qiymətdir.
Mən şair dostuma yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
525-ci qəzet.- 2015.- 29 sentyabr.-
S.8.