Elçinin cümləsi
Xalq
yazıçısı, professor Elçinin "Ədəbi
düşüncələr"ində "İlyas Əfəndiyevin
bir cümləsi" adlı qeydi var və həmin qeyddə
"Ədəbi düşüncələr" müəllifi,
İlyas Əfəndiyevin "Könlündəki fərəhli
duyğular təzə bahar sabahlarında üzərindən
duman şırımları sürünən şehli bənövşələrin
rayihələri qədər xəfif və sevimli idilər"
cümləsini nümunə gətirib, tamamilə doğru
olaraq, göstərir ki, "bu gün bu cümlə, bu
cümləni yaradan bədii-estetik ab-hava həddən
artıq patetik görünə bilər, ancaq məsələ
burasındadır ki, Azərbaycan ədəbiyyatı ilə
bağlı belə bir müasir qiymət meyarını
(zövqü, bədiiyyata münasibəti, bədiiyyatdan
ummağı) elə həmin cümləni (cümlələri!)
ərsəyə gətirən o bədii-estetik
ab-hava yaradıb, təməl-odur"...
Dil nəzəriyyəsində cümlə barəsindəki
klassik təlim "bitmiş fikir ifadə edən bir neçə
sözün birləşməsinə və ya bir sözə
cümlə deyilir" tərifilə başlayır. Və bu tərif
o qədər mükəmməl olmasa da dilin (eləcə də
ədəbiyyatın - söz sənətinin!) əsas vahidinin
funksiyasının (və mahiyyətinin) nədən ibarət
olmasını bu və ya digər dərəcədə
aydın təsəvvür etməyə imkan verir.
Hər bir qələm adamının cümləsi onun
istedadının, xarakterinin, yaradıcı üslubunun
nüfuzunun göstəricisidir. Ancaq məsələn,
alimə, publisistə, məmura nisbətən
yazıçının cümləsi bu baxımdan daha
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Hər şeydən əvvəl ona görə ki,
yazıçı cümləsi yalnız düzgün
(normativ) yox, həm də gözəl (estetik) olmalıdır.
Və eyni zamanda bir yazıçının (əgər o, həqiqətən,
böyük yazıçıdırsa!) cümləsi o biri
yazıçının cümləsindən o qədər fərqlənməlidir
ki, oxucu ən azı intuisiya ilə cəsarətlə deyə
bilsin (və necə ki, deyir) ki, bu, məsələn,
"İsa Muğannanın cümləsidir",
"Anarın cümləsidir", "Yusif Səmədoğlunun
cümləsidir"... Yaxud "Elçinin cümləsidir"...
"Elçinin
cümləsi" ifadəsinin (çoxdan demək olar ki,
linqvopoetik termininin!) həm
intuisiya ilə gələn, həm də ciddi elmi- nəzəri
əsaslara dayanan məzmun-mündərəcəsini təsəvvür
etmək üçün cümlə
adlandırdığımız dil fenomeninin universal
texnologiyaları kontekstində, hətta çox da dərinə
getmədən, nəzərdən keçirsək,
"Elçinin cümləsi"nin hansı səviyyədə
(keyfiyyətdə!) yazıçı cümləsi tələblərinə
cavab verdiyini, hansı ideya- estetik kriteriyalara malik olduğunu, yəqin
ki, görə bilərik.
Birincisi,
cümlə bitmiş (mükəmməl) fikir deməlidir ki,
bunun üçün də yazıçının təkcə
dar mənada yox, geniş mənada da fikri (ideyası!)
olmalıdır... Elçin
yaradıcılığı müasir Azərbaycan ədəbiyyatında,
ümumən ədəbi- ictimai şüurunda ən enerjili, ən
etibarlı ideya generatorlarından və ya mənbələrindən
biridir. Və onun hər cümləsində fikir (ideya!)
var deyəndə, birinci onu nəzərdə tuturuq ki,
yazıçının hər cümləsi sözün
geniş mənasında informasiya verir; ikinci onu nəzərdə
tuturuq ki, bu informasiya doludur, zəngindir, sistemli, məntiqli və
ya konstruktivdir; nəhayət, üçüncü onu nəzərdə
tuturuq ki, obrazlı, yaxud estetikdir:
Yay
keçib getdi, payız gəldi və həmin payız
günü həyətimizə axşam təzəcə
düşmüşdü, mən evimizin həyətə
açılan qapısı ağzında oturub bilək nazikliyində
yaraşıqlı bir ağac olmuş söyüdün
saralmış yarpaqlarına baxa- baxa həyətimizin
sakitliyinə qulaq asırdım və o sakitlik yenə də mənim
ürəyimi sıxırdı, mənə elə gəlirdi
ki, o sakitlik kiminsə görünməz gözləri ilə
mənə baxır, o sakitlik bilir ki, bu saat mən həyətimizdə
təkəm, mənim heç kimim yoxdur; o sakitlik, elə bil,
pusquda durub.
Cümlənin
ikinci universal xüsusiyyəti onun predikativliyidir ki,
Elçinin cümləsi bu baxımdan bir neçə
özünəməxsus əlamət- göstəricilərilə
seçilir: birincisi, onun cümlələri sanki bitmir,
bütün əsər (hekayə, povest, yaxud roman) boyu
uzanır; ikincisi, cümlədən (çox zaman onun bir
üzvündən) cümlə və ya cümlələr
doğur və həmin törəmə cümlə və ya
cümlələr öz predikativ muxtariyyətini və ya
muxtariyyətlərini yaratmaqla ümumi (ana) cümləni
şaxələndirir, ona miqyas verir:
Qəbiristanlıq kimliyindən, nəçiliyindən
asılı olmayaraq, insanı filosof edir və sənin o
anlardakı fikirlərin bir azdan, yəni qəbiristanlıqdan
çıxandan sonra adi, hətta bəsit görünür,
amma həmin fikirlər qəbiristanlıqda, elə bil ki,
dünyanın ən müdrik fikirləridir.
Cümlə
intonasiya vahididir ki, bu onun üçüncü universal
xüsusiyyətidir... Doğrudur,
danışıq dilindən fərqli olaraq yazı dilində
cümlənin zəngin (və mürəkkəb) intonativ,
yaxud intonasion rəngarəngliklərini (polifoniyasını)
çatdırmaq o qədər də asan olmayıb yazıçıdan
xüsusi məharət tələb edir, lakin Elçində
belə bir məharət vardır. Və müşahidələrimizə
görə, bunun ən aydın təzahürü
yazıçının çoxlu sayda durğu işarələrinə
müraciət etməsidir:
Mahmudun gözləri güllərə baxırdı və
elə bil, "Məryəmi gördüzmü?" - soruşurdu,
göllərə baxırdı, "Məryəmi
gördüzmü?" -soruşurdu,
çöllərə baxırdı, yollara baxırdı,
sulara baxırdı, "Məryəmi gördüzmü"
- soruşurdu; qürbətdə hərə öz elini
arzular... Mahmudun gözləri, Mahmudun baxışları,
Mahmudun hərəkətləri qürbət ellərdə ah-
zar edə- edə bir keşiş qızını
arzulayırdı və hərdən bütün bunlar Sofiyə
elə təsir edirdi ki, Allahın yağışı
yağanda da Sofiyə elə gəlirdi ki, elə bil
yağış yağmır, Mahmudun dərdinə göylər
ağlayır.
Və nəhayət
(bu, dördüncüdür), cümlə geniş modallıq
ifadə etmək imkanlarına malikdir... Elçinin
dil-üslub texnologiyalarını bu baxımdan nəinki Azərbaycan,
ümumən dünya ədəbiyyatında çox az yazıçının dil- üslub təcrübəsi
ilə müqayisə etmək olar. O mənada ki,
dövrümüzün görkəmli Azərbaycan
yazıçısının cümləni modallıqla
yükləmək, zənginləşdirmək (daha aydın
desək, öz mühakiməsinə (hökmünə)
öz münasibətini (emosiyasını) bildirmək
marağı onun bütövlükdə yazıçı
üslubunu (və yaradıcı təfəkkürünü!)
xarakterizə edəcək (atributiv!) səviyyədədir.
Elçinin
cümləsində modallığın təzahürünün
o qədər müxtəlif növləri, üsulları,
paradiqmaları vardır ki, onların hamısını
axtarıb tapmaq, mətndən ayırıb (əslində,
üzüb!) çeşidləmək və təhlil etmək
ən peşəkar, həssas dil- üslub
araşdırıcısı üçün də çətindir:
Az qala iki
saat idi ki, məsləhətləşmələr gedirdi və
uzun-uzadı danışıqları xoşlamayan, çox
zaman kimin nə dediyinə əhəmiyyət verməyib
öz bildiyini edən, kəmhövsələ bir adam olan
Hüseynqulu xan bu dəfə heç kimin sözünü kəsmirdi,
məclis əhlindən kim söz istəyirdisə,
danışırdı və düzdür, bəzən fikir
xanı bu məşvərət otağından uzaqlara
aparırdı, danışanın nə dediyinin fərqinə
varmırdı, ancaq xanlıq taxtında oturduğu dövrdən
bəri, bəlkə də, ilk dəfə idi ki, onun
içində məsləhətə, təklifə
ülgüc ağzı kimi iti, həssas bir ehtiyac var idi - bu,
boğulanın təhtəlşüur olaraq saman
çöpündən yapışmaq cəhdi kimi bir şey
idi və Hüseynqulu xan özü də bunu başa
düşürdü.
Elçin,
məlum olduğu kimi, ən azı üç funksional
üslubi kontekstdə cümlə yaratmaq istedadına malikdir
ki, bunların hansının hansından üstün
olduğunu xüsusi israrla demək, elə
düşünürük ki, çətindir...
1) bədii kontekst:
...ONUN hissləri bir çəkisizlik, boşluq içində idi, yox, bu hisslər çəkisizlik içində deyildi, çəkisizlik elə bu hisslərin özündə idi, çünki bu hisslər daxildə deyildi, daxildən gəlmirdi, çünki daxil yox idi, cismani heç bir şey yox idi, bu hisslər bütün ətrafa yayılmışdı, əslində, burada (harada?) ətraf da yox idi, ətraf - hər tərəf idi və hər tərəf ancaq şəffaflıq idi...
2) elmi kontekst:
Sovet sisteminin, hakim partiya ideologiyasının təhriki, hökmü və hürküsü ilə, misal üçün, kinematoqraf ekrana insan əvəzinə, traktor, neft buruğu, MTS, kolxoz, sovxoz, sement, pambıq çıxartdı, fikirlər şüarlarla, hissiyyat iclaslardakı çıxış və məruzələrlə əvəz edildi, insanın daxili aləmini Sov. İKP- nin qərarları, partiya qurultaylarının qətnamələri müəyyənləşdirdi.
3) publisistik kontekst:
XX əsrin sonlarına yaxın terror qlobal (ümumbəşəri!) bir bəlaya çevrildikcə, elə bil ki, Dostoyevski daha da dərinləşir, inqilablara (terrora!) qarşı Dostoyevski kin-küdurəti, elə bil, lay-lay açılır və hər laydan da sonra yenə bir dərinlik görünür...
Əgər, prinsip etibarilə, sıralayası olsaq, yəqin ki, Elçinin yazıçı cümləsi birinci, alim cümləsi ikinci, publisist cümləsi isə üçüncü gələrdi - bu şərtlə ki, yazıçı cümləsindəki alim və publisist, alim cümləsindəki yazıçı və publisist, publisist cümləsindəki yazıçı və alim təsir- "müdaxilə"sini unutmayaq... Və onu da unutmayaq ki, bu təsir- "müdaxilə"lər təbii olub bir Şəxsdə təcəlla edən yaradıcı intellekt üslubunun bölünməsi şərti olan analitik bütövlüyündən irəli gəlir.
Nə qədər obrazlı, poetik səslənsə də, mahiyyət etibarilə tamamilə elmi hesab etdiyimiz belə bir mülahizə- qənaətlə sözümüzü yekunlaşdırırıq ki, Elçinin, demək olar ki, hər bir cümləsi bir əsər, hər bir əsəri bütöv bir cümlədir...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2015.- 30 sentyabr.- S.7.