Ənənəvi musiqi-folklor irsimiz: bərpa,
təbliğat və inkişaf
"AZƏRBAYCANIN XALQ YARADICILIĞI PAYTAXTLARI" PROQRAMI UĞURLU NƏTİCƏLƏRLƏ YEKUNLAŞIB
(Əvvəli ötən sayımızda)
Keçmiş SSRİ dönəmində, bütün respublikalarda olduğu kimi, Azərbaycanda da Bəstəkarlar İttifaqına
üzv bəstəkar
və musiqişünaslar
mütəmadi olaraq folklor ekspedisiyalarına, yaradıcılıq ezamiyyətlərinə
göndərilir, yerlərdə
xalq mahnı və rəqslərini nota
yazır, bədii kollektivlər təşkil
edir, repertuar hazırlayır, tövsiyələrini
əsirgəmir verir və bunlar barədə hesabat verirdilər. Fikrət Əmirovun, Soltan
Hacıbəyovun, Süleyman
Ələsgərovun, Bayram
Hüseynlinin və başqalarının bu istiqamətdə fəaliyyətini
qeyd edə bilərik. Başqa bir fakt: Aşıq
Ələsgər adına
Respublika Xalq Yaradıcılığı Evi,
sonra isə Xalq yaradıcılığı
üzrə elmi-metodik
mərkəz Bəstəkarlar
İttifaqı ilə
birlikdə (hər üçü Mənədiyyət
Nazirliyinə tabe idi) xalq musiqisi,
aşıq havaları
və muğamların
toplanılması, nota yazılması,
nəşri istiqamətində
fəal bir şəkildə işləyirdi.
Belə əməkdaşlığın davam etdirilməsinə, o cümlədən, bölgə
folklorunun, etnomusiqi irsinin öyrənilməsinə
indi daha geniş imkanlar yaradılıb. Təəssüf ki, təşəbbüskarlıq
mövcud imkanların
müqabilində hələlik
yetərli görünmür.
Yeri gəlmişkən, son illərdə
Azərbaycan musiqi folkloruna dair audio-video ilə birlikdə işıq üzü görən not nəşrləri
azdır. Halbuki sözügedən
beşillik Proqram zəngin folklor irsinin mövcudluğunu göstərdi. Nəzərə alaq ki, regionlarımıza
səfər edən xarici turistləri təkcə təbiətimiz
və mətbəximizlə
deyil, zəngin qeyri-maddi mədəniyyətimizlə
də maraqlandıra bilərik ki, bu da ilk növbədə
öz mütəxəssis
maraqlarımızdan asılı
olan bir məsələdir.
Proqrama müasir
mədəniyyət problemləri
aspektində yanaşsaq,
Azərbaycan folklorunun
multikultural hadisə olması faktını qeyd etməliyik. Xüsusilə "Folklor paytaxtları" tədbirlərində özünü
göstərən bu mədəni reallıq, Proqramın əhəmiyyətini
bir daha aktuallaşdırmaqla yanaşı,
folklor irsinin bərpası və yaşadılması vəzifələrinin
vacibliyini və aktuallığını da
əyani təsdiqlədi.
Yeri gəlmişkən, Zaqatala
və Balakən rayonlarının Folklor paytaxtları elan olunması tədqiqatçıları
bir çox maraqlı faktlar üzərində düşündürdü.
Belə ki, bu rayonların, eləcə də həmsərhəd Qax, Qəbələ, Oğuz,
Şəki rayonlarının
musiqi folkloru arasında bəzi maraqlı melodiya, intonasiya ortaqlığı,
eləcə də uyğun janr nümunələri, mahnı
və rəqs melodiyalarının tipik formulları musiqişünas
və folklorşünasları
birgə elmi əməkdaşlığa "səsləyirlər". Bu zəngin faktlar bölgələrin musiqi folkorunun etnomusiqişünaslıq
üçün vacib
araşdırma obyekti
olduğunu əsaslandırırlar.
Əlbəttə, ilk baxışda cavabı asan olan bu folklor
irsi, əslində, bir çox sualların həllində
ciddi tədqiqatlara cəlb olunmalı, illərlə toplanılmalı,
yazıya alınmalı,
hərtərəfli araşdırılmalıdır.
Bu baxımdan, mütəxəssislərin diqqətini
məhz adıçəkilən
rayonların musiqi folkloru vasitəsilə
Alban musiqi mədəniyyətinin
öyrənilməsinə cəlb
etmək istəyirəm.
Təəssüf ki, gənc musiqişünaslar rahat
"kabinet tədqiqatlarına"
çox üstünlük
verir, çətin, lakin daha vacib
olan belə zəngin musiqi-folklor dəyərlərinin, aşıq
havacatlarının, xalq
ifaçılığının davamlı toplanılması
və bölgələrin
araşdırılması işləri
ilə məşğul
olmurlar. Məhz belə yanaşmaların nəticəsində Qərbi
Azərbaycan, Dərbənd,
Borçalı, Cənubi
Azərbaycan bölgələrindəki
xalq-musiqi mədəniyyətimizi
tədqiqatlardan kənarda
saxlamışıq... Maraqlı görünən
faktlardan biri də hazırda Zaqatala və Balakənin folklor musiqisində geniş tətbiq olunan tanbur alətidir. Sözügedən folklor festivallarında
və konsertlərində
alətə geniş yer verilməsi təqdirəlayiqdir. Məlumdur ki,
tanbur alətinin adı orta əsrlərin
klassik poeziya nümunələrində, musiqişünaslıq
risalələrində, səyyah
qeydlərində çəkilib,
alət miniatürlərdə
təsvir olunub. Bu mənbələrdə alətin "Xorasan tanburu", "Şirvan tanburu" və digər növləri göstərilib. Hazırda Azərbaycanda
yaşayan alətin köklənmə xüsusiyyəti,
səs-pərdə düzümü,
folklor repertuarı, melodiya-intonasiya imkanları
tədqiq olunarsa, həm folklor irsimizin yeni nümunələri yazıya
alınar, həm də musiqi təfəkkürümüzün qədim qatları haqqında yeni məlumatlar əldə edə bilərik.
Nazirliyin
tədbirləri vasitəsilə
aşkar olunan bir çox folklor ansamblları, istedadlı xalq ifaçıları və
onların maraqlı ifaları bunu deməyə əsas verir ki, qarşıda
dayanan mühüm vəzifələrdən biri
də ayrı-ayrı
rayonların müxtəlif
folklor ansambllarının,
yerlərdəki mahnı
və rəqs kollektivlərinin professional səviyyədə
video çəkilşlərini aparmaqdan və onları İnternetə yerləşdirməkdən ibarətdir.
Bölgələrin folklor ansambllarının,
xalq sənətkarlarının
Bakıda mütəmadi
konsertlərinin keçirilməsi
də arzuolunandır.
Ümumiyyətlə, bədii-musiqi kollektivlərinin
folklor mədəniyyətinin
bərpası və yaşadılmasında əhəmiyyəti
ayrıca tədqiqatlar
tələb edən məsələdir. Nəzərə alaq ki, bazar
iqtisadiyyatı şəraitində
yerlərdə folklor ansamblları yaratmağın
bir çox subyektiv və obyektiv çətinlikləri
vardır. Elə buna
görə də onların yaradılmasında
və fəaliyyətində
iştirakı olan hər bir insanın
əməyini vaxtlı-vaxtında
stimullaşdırmaq, qiymətləndirmək
lazımdır. Şübhəsiz, rayonlardakı tədbir iştirakçılarının nazirlik tərəfindən
mükafatlandırılması, təltif edilməsi ictimaiyyətdə rəğbətlə
qarşılanıb. Lakin Proqramın
icrası elə aktual məqsədlərə
və həllivacib vəzifələrə hesablanıb
ki, bu istiqamətdə
görülməli işləri
və konkret tədbirləri onun başa çatması bəhanəsi ilə kənara qoymaq olmaz.
Xüsusilə, rayon və şəhərlərdə
mədəniyyət və
turizmə rəhbərlik
edən rəsmi qurumlar belə məsələlərə həssas
yanaşmalıdırlar. Yeri gəlmişkən,
regionlardakı folklor-özfəaliyyət
kollektivlərinin elektron
media vasitəsilə təbliğ
olunmaması təəssüf
doğurur. Bölgələrdən müxtəlif verilişlər
yayımlayan özəl
telekanallar maraqlı özfəaliyyət və
xalq teatrı kollektivlərini, xalq ifaçılarını və
yerli qeyri-maddi mədəniyyət irsini tanıtsalar, təbliğ
etsələr daha baxımlı olar, daha çox tamaşaçı nüfuzu
qazanarlar. Belə məsələlərin
həllində rayon və
şəhərlərin icra
qurumları da maraqlı olmalıdırlar.
Bölgələrdə həyata keçirilən
tədbirlər yerli əhali arasında, xüsusilə gənclərdə
və məktəblilərində
bu rayonların qeyri-maddi mədəni irsinə, tarixinə, yaradıcı şəxsiyyətlərinə,
etnoqrafiyasına, sənətkarlarına,
ənənələrinə, musiqisinə və ifaçılarına qarşı
həssas, qayğılı
münasibətin formalaşmasına
müsbət təsir
göstərıb. Qloballaşmanın "müasirlik" yalanlarına
daha tez aldanan gəncləri
anti-humanist təsirlərdən qorumaq, onlarda vətənə və milli mədəniyyətə
yüksək vətəndaşlıq
münasibəti tərbiyə
etmək naminə belə proqram və layihələrin davamlı həyata keçirilməsinə hər
zaman ehtiyac vardır. Beləliklə,
beş ildir məqsədyönlü, ardıcıl
və fəal bir şəkildə həyata keçirilən
"Azərbaycanın Xalq
Yaradıcılığı Paytaxtları" Proqramı
özünün məqsədlərinə
nail olub, uğurlu nəticələr əldə
edib, Azərbaycanın
qeyri-maddi mədəniyyətinin
qorunması, təbliği
və inkişafı istiqamətində yeni və real perspektivlər, imkanlar yaradıb.
Ariz ABDULƏLİYEV
Bakı Musiqi Akademiyasının dosenti,
böyük elmi işçi
525-ci qəzet.-
2015.- 9 yanvar.- S.6.