Bütün yönləri ilə
yaradıcı təhlil
akademik İsa Həbibbəyliyə
açıq məktub
Çox
hörmətli İsa müəllim! Azərbaycan ədəbi
ictimaiyyəti və bütövlükdə Azərbaycan cəmiyyəti
Sizi ədəbiyyatımızın, mətbuatımızın
– bir sözlə, milli söz dünyamızın istedadlı
tədqiqatçısı, klassik yazıçı və
şairlərimizin, mətbuat xadimlərimizin, millət yolunda
qələmini süngüyə çevirmiş hər kəsin
təəssübkeşi, onların yaradıcılıq
dünyasını yeni nəsil oxuculara çatdıran bir
alim- milli təəssübkeşliyi ilə həmişə
seçilən və qiymətləndirilən bir insan kimi
tanıyır.
Ədəbi-bədii dünyamızın elə bir sahəsi
tapılmaz ki, Sizin tədqiqatınızla, həm də milli
arxivlərimizdən tutmuş ögey arxivlərədək hər
yerdə çətin axtarışlar aparmaqla öz
sözünüzü deməmiş olmayasınız. Təkcə “Ədəbi-tarixi
yaddaş və müasirlik” kimi fundamental bir əsərinizə
– 44 çap vərəqi həcmində
kitabınıza nəzər yetirmək kifayətdir ki, Sizin
folklorşünaslıq, klassik ədəbiyyat,
çağdaş ədəbiyyat, ədəbi tənqid, ədəbiyyatşünaslıq,
nəzəri məsələlər, ədəbi əlaqələr,
elm, incəsənət aləmi, mətbuat dünyası,
publisistika ətrafında apardığınız tədqiqat
işlərinin titanik səviyyəsi bizə bəlli olsun.
Sizin ədəbi-bədii dünyamıza, klassiklərimizə
yeni baxışınızı, hamımızın birbaşa
və ya mənəvi müəllimimiz bildiyimiz Əziz Mirəhmədovun
belə bir fikri daha dolğun ifadə edir: “Professor İsa Həbibbəylinin
tədqiqatlarının əsas məziyyəti o vaxta qədərki
ədəbiyyatşünaslıqda az öyrənilmiş və
demək olar ki, diqqəti cəlb etməmiş, elmi-nəzəri
məsələlər, hadisələr, şəxsiyyətlər
əsərlər haqqında təhlil və qiymətlərdədir,
bunlardan bir çoxunun yeniliyindədir. O, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ilə ədəbiyyat tarixçiliyinin imkanlarından birgə,
sintez halında istifadə etməyi bacarır”. Əziz
Mirəhmədovun Sizin yaradıcılığınıza
verdiyi bu qiymət faktından xeyli vaxt keçib. Amma bu
qiymət Sizin yaradıcılıq fəaliyyətinizdə hər
gün, hər an hiss edilməkdədir.
Hörmətli
İsa müəllim!
Mən
Sizin ədəbiyyata, bədii sözə və bu
sözün yaradıcılarına diqqətinizi həmişə
hiss etmişəm və yaddaşdan zəif olmayan oxucular da
şahiddirlər ki, yaradıcılığınıza
xüsusi hörmət bəsləyən bir adam kimi mən də
Sizin tədqiqatlarınız barədə ara-sıra məqalələr
yazmışam. Lakin açıq etiraf edim ki,
Sizi bir ədəbiyyatşünas, bir tədqiqatçı
kimi daha çox klassikaya bağlı alim hesab etmişəm.
Doğrudur, müasir ədəbiyyatımızın
bir çox ustad yazıçı və şairlərinin
yaradıcılığına dair ədəbi-tənqidi görüşlərinizə
də bələdəm. Ancaq bu
yaxınlarda əlimə düşən bir kitabınız məni
Mirzə Cəlilə həsr etdiyiniz tədqiqatlarınız
qədər sevindirdi. Söhbət
yaradıcılığına və insanlığına, azərbaycançılığına
qibtə etdiyim, Qarabağ dərdinə sonsuz
nigarançılığına görə çox-çox
cox istədiyim Rəşad Məcidin ədəbi fəaliyyətinə
həsr etdiyiniz “Bütün yönləri ilə
yaradıcı” adlı kitabınızdan gedir. Məni bu
kitabla bağlı ən çox təəccübləndirən
cəhətlərdən biri bu günkü min bir işinizin
içində, xalq dili ilə desək, iki daşın
arasında hələ bizim gənc hesab etdiyimiz, hələ ədəbi
yaradıcılığın bəlkə də
başlanğıcında olan, hələ böyük ədəbiyyat
vəd edən bir
şair-yazıçı-publisist haqqında bütöv bir
kitabı ərsəyə gətirməyiniz oldu. Həm də bu darmacalda Rəşad Məcidin
poeziyasını, nəsrini və publisistikasını bu qədər
səbrlə oxumağınız, bu qədər dərin elmi
təhlillərə cəlb etməyiniz, bu
yaradıcılıq faktını belə aydın izah etməyiniz
mənim ürəyimdə bir qürur hissi yaratdı.
Bir tərəfdən ona görə ki, bu kitab mənim
keçmiş tələbəm, kafedramızın güvəndiyi
bir müəllim, yaradıcılığına pərəstiş
etdiyim, jurnalistikası hamıya nümunə ola biləcək
dostum Rəşad haqqındadır, digər tərəfdən
ona görə ki, bu kitabı Naxçıvan Dövlət
Universitetində az-çox birgə fəaliyyətimizlə, mənim
də yaradıcılığıma verdiyi qiymətlə
öyündüyüm akademik İsa Həbibbəyli ərsəyə
gətirmişdir.
Və ... kitab haqqında. Akademik bu kitabı “Bir
yüngülvari müqəddimə” ilə başlayır.
Həqiqətən də bu “yüngülvari”
müqəddimə həcmcə cəmi dörd səhifədən
də azdır. Amma dörd səhifədən də az bu “yüngülvari müqəddimə”nin
“bir balaca boyu” olsa da, “dam dolusu toyu var” prinsipi ilə qələmə
alınıb. Burada Rəşad Məcidin
qısa xarakteri və qısa yaradıcılıq kredosu
öz əksini tapıb. Və bu xarakter və
xarakteristikada tədqiqatın qəhrəmanının
aydın bir obrazı var. Bu obrazın aydınlığı
isə kitabın elə ilk səhifələrindən oxucunu
maraqlı bir sənətkarın maraqlı bir
yaradıcılıq dünyasına cəlb etmək məqsədi
güdür. Siz tamamilə doğru olaraq,
Rəşad Məcid yaradıcılığında
publisistikanı ən ardıcıl sahə hesab edirsiniz.
Və Rəşadın bu yaradıcılıq sahəsinə
üstünlük verməsinin millətə, xalqa səmərəli
nəticəsi kimi belə bir dəqiq mühakimə
yürüdürsünüz: “Artıq müstəqillik
dövründə Azərbaycan müstəqil mətbuatının
mükəmməl bir əsərinə çevrilmiş
“525-ci qəzet”in
(kursiv mənimdir – C.M.) Baş
redaktoru kimi də Rəşad Məcid cəmiyyət
miqyasında mətbuat mühitində daha qabarıq
görünür”. Həqiqətən də, hələ
neçə illər bundan əvvəl bizim böyük Vətən
və millət şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə də deyirdi:
“Mən “525-ci qəzet”i mütəmadi oxuyuram. Bu
qəzetdə mənim xoşuma gələn cəhətlər
çoxdur. “525-ci qəzet”in mədəniyyətə,
xüsusən, ədəbiyyata geniş yer ayırması mənim
ürəyimcədir. Mən burada cavan və
orta nəsil yazarlarının diqqət mərkəzində
saxlanmasına sevinirəm”. İsa Həbibbəyli isə
sanki Bəxtiyar Vahabzadənin bir zamanlar “525-ci qəzet”ə
verdiyi bu qiyməti bu gün daha da qüvvətləndirərək
onu “müstəqil Azərbaycan mətbuatının mükəmməl
bir əsəri” hesab etməsi ilə bütün oxucuların
fikrini ümumiləşdirmişdir.
Sonra
İsa Həbibbəyli Rəşad Məcidin mətbuat fəaliyyətilə
bərabər, bədii söz dünyasına da keçidini əsaslandırır,
onun bu sahədəki hələ lap gənc yaşlarından
uğurlarını qeyd edir və bu uğurların hələ
neçə illər bundan əvvəl “10 sentyabr” kitabı ilə
nəticələndiyini belə vurğulayır: “10 sentyabr”
kitabı ilə geniş ictimaiyyət də, ədəbi tənqid
də artıq Rəşad Məcidin
yaradıcılığını bütün istiqamətlər,
o cümlədən şeir yaradıcılığı
üzrə tam halda görmək, mütaliə etmək və
təhlil süzgəcindən keçirmək, bu barədə
söz demək, ümumiləşdirmələr aparmaq
imkanı əldə edə bilmişdir”. Bu anda mən yenə
də bir az keçmişə qayıtmaq
və bir neçə il əvvəl Rəşad Məcidin hələ
lap cavan vaxtında ustad yazıçımız Anarın da
bir fikrini misal gətirmək istərdim: “Mən Azərbaycanın
cavan yazıçıları sırasında Rəşad Məcidin
adını xüsusi qeyd etmək istərdim. Onu
həmkarlarının və yaşıdlarının bəzilərindən
fərqləndirən əsas cəhət təvazökarlığı,
yüksək daxili mədəniyyəti, özünü
sözlə, danışmaqla deyil, ilk növbədə əməli
işlə təsdiq etmək bacarığıdır. Rəşad daha çox susur, amma bu,
özünü təbliğ etməyə əsas tapmayan bir
şəxsin məcburi sükutu deyil, əməli fəaliyyəti
danışan ziyalının susmasıdır. Rəşad söz adamıdır. Söz onun
taleyidi, mənim üçün onun bədii sözə təmənnasız,
içdən vurğunluğu ədəbiyyata, sənətə
ruzi vasitəsi, şöhrət mənbəyi kimi baxan
çoxsaylı əsər və kitab müəllifinin “cəfakeşliyindən”
daha dəyərlidir”. Anarın bu sözlərindən bir az keçdi və susmağı üstün
tutan Rəşad Məcid susqun hesab etdiyimiz o illərin
hesabatını “10 sentyabr”da elə ortaya qoydu ki, indi akademik
İsa Həbibbəyli bu yaradıcılığı araşdırma
və ümumiləşdirmə faktı kimi qəbul edir.
Mənim üçün çox maraqlı və
çox ədalətli bir fakt da budur ki, İsa Həbibbəylinin
fikrincə “Rəşad Məcid çoxcəhətli
yaradıcılıq sahələrində professionaldır”. Mən bu sətirləri
oxuyuram və İsa müəllimin Rəşad Məcid
haqqında kitabının üz qabığını
çevirib onun adına bir də
baxıram: “Bütün yönləri ilə yaradıcı”. Deməli, İsa müəllim elə lap “Bir
yüngülvari müqəddimə”dəcə öz
kitabının adını əsaslandırır və bizi
“bütün yönləri ilə yaradıcı” olan
müasir bir ziyalının fəaliyyət dünyasına
yönəldir. Və bu yaradıcılıq yönlərinin
əsas istiqamətlərinin elmi ümumiləşməsini
verir:
“- Publisistika Rəşad Məcidin yaradıcılıq
fəaliyyətinin əsas, aparıcı tərəfidir, onun
gündəlik işidir. Azərbaycanda “525-ci qəzet” səviyyəsində
müstəqil mətbuat yaratmaq və bu qəzetin nəşrini
uğurla davam etdirmək Rəşad Məcidin xidmətidir.
Rəşad Məcid müstəqillik
dövrü Azərbaycan publisistikasının əsas
yaradıcılarından və görkəmli nümayəndələrindən
biridir.
– “10 sentyabr” hekayəsi ilə
Rəşad Məcid həm də nasirlik səlahiyyəti
qazanmışdır.
– Ədəbi tənqid sahəsində də
Rəşad Məcid mükəmməl “yazıçı
sözü” deməyi bacarır.
– Rəşad Məcid tam orijinal bir
şairdir. Müstəqillik dövrü Azərbaycan
şeirinin yaradıcıları sırasında onun
özünəməxsus görkəmli yeri vardır. Rəşad Məcidin şeirləri mövzu, janr,
üslub-yanaşma, bədii təsvir vasitələri etibarilə
bənzərsizdir”.
Kitaba prelüdiya hesab etdiyimiz bu istiqamətverici müqəddimədən
sonra İsa Həbibbəyli Rəşad Məcidin
yaradıcılıq “yönlərinə” keçir və ilk
növbədə onun şeirləri üzərində
dayanır. “Lirizm + epik notlar” adlandırdığı birinci məqaləsində
bu böyük ədəbiyyatşünas alim – tənqidçi
müstəqillik illəri Azərbaycan poeziya mühitində Rəşad
Məcid yaradıcılığını hadisə
adlandırır. Bu təhlillər “Rəşad
Məcidin 21 il bundan əvvəl... nəşr edilən ilk
şeirlər toplusu olan “Hələ ki, vaxt var” kitabından
başlamış yetkinlik çağındakı
poeziyasınadək bütöv bir yaradıcılıq yolunu
izləyir. Əsas fikir də budur ki, hələ
uşaq çağlarından şeirə məhəbbət
göstərən Rəşad şair olmaya bilməzdi. Poeziyaya bu əbədi məhəbbətin səbəbindəndir
ki, “onun hər misrasının “göyərçin qanadı”
kimi bənzərsiz obrazlı görkəmi, hər bəndinin
bayatılarda olduğu kimi lirik-fəlsəfi mənası
vardır. Rəşad Məcidin şeirləri
həyata şairanə baxışın özünəməxsus
ifadəsidir”. İsa Həbibbəylinin fikrincə, Rəşadın
poeziyasında Ramiz Rövşən, Məmməd Araz, Əli
Kərim notları var, amma bu şairlərin yaradıcılığından
doğan notlarında Rəşad Məcid həm də tamamilə
özüdür, orijinal üsluba malik bir şairdir.
Əlbəttə,
o zamankı Sovet və o cümlədən Azərbaycan ədəbiyyatında
həyata tamam yeni baxışları ilə, yeni tematika və
xüsusi üslubu ilə, senzura baryerlərini keçib milli-ənənələri,
milli-azadlıq ideyalarını önə çəkmələri
və bir çox digər yeni keyfiyyətləri ilə
seçilən sənətkarlara “altmışıncılar”
kimi xüsusi bir ad verilmişdi. İsa Həbibbəyli bu əsərində
Rəşad Məcidi bir fon tutaraq Sabir Rüstəmxanlı, Zəlimxan
Yaqub, Hidayət, Çingiz Əlioğlu və
başqalarını “yetmişincilər” adlandıraraq deyir
ki, “onların yaradıcılığında konkret vətəndaşlıq
ruhu şeirin cövhəri, əsas mahiyyəti kimi
çıxış edir. Bu qəbildən olan ədəbiyyat,
o cümlədən vətəndaşlıq poeziyası
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük başlanğıcıdır”. Və müəllif bu sırada “Rəşad Məcidin
şeirlərini isə təpədən dırnağa qədər
həyat və insan haqqında lirik düşüncələrdən
yoğrulmuş təbii bir daxili poetik monoloq hesab edir və
göstərir ki, bu şeirlər dünyadan, həyatdan və
insandan danışan işıqlı və obrazlı
düşüncələrdən yoğrulmuşdur”. Akademikin bu düşüncələrindən sonra məndə
də belə bir qənaət yaranır ki, Rəşad Məcid
nəinki “yetmişincilərlə”, habelə elə
“altmışıncılarla bir sırada durur və sonra o
sıranı öz dəsti-xətti ilə səksənincilərə,
doxsanıncılara, iki minincilərə, iki min onunculara gətirib
çıxarır. Və mənim özümə kumir
seçdiyim, tələbəliyimizi bir illərdə
keçirdiyimiz dostum Ramiz Rövşən də nahaqdan demir
ki, “sözün düzü, Rəşad mənə o qədər
doğma və əziz bir insandı ki, onu tərifləməyimin
hardasa bir az özümü tərifləmək kimi
çıxacağından qorxuram. Aramızda az
qala bir igidin ömrünə bərabər yaş fərqi
olsa da, mən bu fərqi heç zaman hiss eləməmişəm.
Və bunun səbəbi Rəşadın
özündə, onun ağır təbiətində, fitri
ağsaqqallığındadı. Bəli
ağsaqqallıq da, məncə, yaşnan gəlmir, istedad
kimi ya fitri olur, ya da olmur”. Rəşad Məcid
haqqında bu fikirdə olan Ramiz Rövşənin poetik
yaradıcılığından notların onun əsərlərində
mövcudluğu elə buna görə İsa müəllimin
ağlına gəlmişdir.
İsa Həbibbəylinin
yaradıcılığına xas olan bir keyfiyyət var: Alim nədən
danışırsa, mütləq öz fikir və
düşüncələrini illüstrativ faktlarla sübut
edir. Onun Rəşad Məcid poeziyası haqqında
düşüncələrində də şairin “At, saz,
qılınc”, “Bir sona keçdi”, “Yanmayan şeir”, “Göy
üzü”, “Qəfil yağış”, “Mən əlini
buraxmazdım”, “Bir kəlmə yalanın”, “Kibrit qutusuna
yazılan şeir”, “Unuda bilməyəcəksən”, “Ağ
işıq” və s. kimi onlarca şeirinin təhlillərində
bu təhlilləri müşayiət edən onlarca nümunə
yer alıb. Bu təhlillər ciddi elmi mahiyyət
kəsb etməklə, həm də aydın publisistik
üslubu ilə bizi təhlil obyektinə diqqət yetirməyə
cəlb edir. Bununla bağlı kitabdan bir təhlil
nümunəsi gətirmək istərdim:
“Rəşad Məcidin şeirləri – işıqlı
düşüncələrin şeiriyyətidir. Onun şeirləri Günəş,
işıq, Ay işığı, ümid, ulduz, ocaq, pərvanə,
şəfəq, şam, nur, od, alov, köz, kibrit,
çiçək və sair kimi işıqlı ifadələrin
cazibəsi üstündə qurulmuşdur. Bu
şeirlər dəmirçi kürəsi, qızmar günəşin
altındakı torpaq kimi istidir. “Gül-çiçəklər
yaraşıqdı, lalələr xaldı eləcə”,
“Od-alov sazını basıb döşünə, Kərəm
qisasını aldı Ədalət”, “Bir alovdu yana-yana,
Axdı cana, keçdi qana. Kül eləyib
dağı-daşı Selləndi Yanıq Kərəmi.”,
“Gün işığı”, “Dərədə çən,
düzdə günəş”, “Bir işıqdan keçdim,
anam, Gözlərimi dörd elədi. Ürəyimi
ipək kimi, Sözlərimi sərt elədi” misralarında
işıq əsas mənanın mühüm
daşıyıcısıdır. O,
işığın da fərqli poetik mahiyyətini
açır. Rəşad Məcidin
dünyasında ay işığı – “çəməni
bürüyən şehdir; bir ahıl saçında
gümüşü zehdir”; dağlar – “ay
işığında üz-gözü südə
bulaşmış körpə kimidir”. Müşahidələr
göstərir ki, onun təqdimatında ağ
işıq daha effektlidir. “O ağ işıq damla-damla hopub
canıma, Sətir-sətir, misra-misra çıxır
canımdan” deyən şairin şeirləri də sanki ağ işıq kimi həyata süzülür.
Fikrimcə, Rəşad Məcidin
yaradıcılığındakı ağ işıq həyatdakı
bəyaz gözəlliyin və ağ günlərin rəmzidir”.
Rəşad Məcidin poeziya dünyasından geniş bəhs
edən bu ilk məqalənin adı axı “Lirizm + epik notlar”
idi. Yazının kompozisiyası o qədər dəqiqdir
ki, biz məqalənin öz sərlövhəsi ilə vəd
etdiyi hər şeyi orada görə bilirik. Bu mənada “+ epik notlar” yada düşür.
Kitabda belə bir məqama diqqət edək:
“Lirik-romantik düşüncənin epik notlarla təqdimi
Rəşad Məcidin şeirlərinin daxili qatına
süjet əlamətləri gətirir. O, təqdim etdiyi həyat
anını bütün mahiyyəti ilə çatdırmaq
üçün mövzuya bir neçə nöqtədən
baxır. Və həmin baxış
bucaqlarının əksəriyyətində Rəşad Məcid
buludların üstündə addımlayırmış kimi
yeri də, göyü də ayıq-sayıq və poetik şəkildə
görür. Beləliklə, Rəşad
Məcidin şeirlərində həyata, insana və
dünyaya sanki göy qurşağının fonunda nəzər
salınır. Bu şeirlər göy
qurşağı rəngində qavranılan həyatın
cazibədarlığının içərisindən
seçilmiş, dəqiq müşahidə olunmuş poetik təəssüratlardır,
lirik-romantik düşüncələrdir. Bu qədər dərin lirizmin içərisində
epik əlamətləri görmək çətindir. Lakin Rəşad Məcidin obrazlı və
işıqlı düşüncələrinin orijinal bədii
ifadəsi olan şeirlərini yaşanmış həyat
anının poetik formada təhkiyəsindən də
ayrılıqda düşünmək olmur. Fikrimcə, lirik-romantik baxışla poetik təhkiyənin
və süjet əlamətlərinin sintezi Rəşad Məcid
şeirinin fərdi özünəməxsusluğunu müəyyən
edir. Beləliklə, son nəticədə
Rəşad Məcidin lirikasında lirik-romantik
düşüncə ilə realist əlamətlər birləşir.
Epik cizgilər onun romantik-poetik ovqatına realist
notlar daxil edir”.
Rəşad
Məcid yaradıcılığının epik tərəfi
akademikin “Roman” və poetikası” adlı daha çox ədəbi
ictimaiyyətə ünvanlanan növbəti məqaləsi ilə
davam edir.
Əvvəlcədən qeyd edim ki, akademikin elə ilk sətirlərdən
göstərdiyi kimi, Rəşad Məcid özünün
“poeziya serialını” roman adlandırmış və bununla
da janr tabusuna qarşı çıxmışdır. Burada təəccüblü
bir şey yoxdur, zira yaradıcı şəxsiyyət
üçün heç bir anda dəqiq qəlib, kənara
çıxıla bilinməyəcək çərçivə
yoxdur. Misal üçün deyək ki, rus
poeziyasının günəşi hesab edilən A.S.Puşkin
özünün nəzmlə yazdığı və ənənəvi
olaraq belə bir formatı janr etibarı ilə mütləq
poema kimi gözləyən oxuculara, sair onu roman kimi təqdim
etmişdir. Rus ədəbiyyatında
öz vaxtında hadisə kimi qəbul olunan “Ölü canlar”
əsərini N.V.Qoqol sırf nəsr formatında
yazmış olsa da, özü bu əsəri oxucuya poema kimi təqdim
etmişdir. Bu mənada Rəşadın “poeziya silsiləsini”
roman kimi təqdim etməsi təkcə müəllifin istəyindən,
klassik format və janra münasibətdə “orijinal”
görünmək arzusundan deyil, daha çox bu silsilənin
mahiyyətindən doğan bir keyfiyyətdir.
Əlbəttə,
ədəbiyyatşünaslıqda “poetika”
anlayışının xüsusi bir çəkisi vardır
və F.Dostoyevskinin polifonik roman üslubunun ədəbi-fəlsəfi
cəhətlərini təhlil etmiş M.Baxtinin təbirincə
desək, poetika bədii əsərin bütün komponentlərini
təhlilə cəlb edən, onun strukturunu, estetik sistemini
araşdıran bir elmi istiqamətdir. Anlayışın bu
mahiyyətini nəzərə alanda ilk baxışda adama elə
gələ bilər ki, akademik İsa Həbibbəyli
özünün cəmi on beş səhifəlik
bir məqaləsində Rəşadın “poeziya silsiləsinin”
poetikasını aça biləcəkmi? Lakin məqaləyə nəzər salan kimi aydın
olur ki, məqalə müəllifinin Rəşadın
şeirlərini belə bir mürəkkəb istiqamətdən
təhlilə cəlb etməsi bir tərəfdən akademikin
poetikaya tam bələdliyini, digər tərəfdən
araşdırılan obyektin bu istiqamətə zəngin fakt
verməsindən irəli gəlmişdir. Məqalədə Rəşad
Məcidin “liro-epik” şeirlərinin romana keçid məqamı,
şeirlərin müəllifinin yaradıcılıq təxəyyülü,
ideya istiqaməti, Rəşadda sözün rəng
çalarlarının harmoniyası, monoloq, dialoq anları və
s. kimi neçə-neçə yaradıcılıq
faktları dərindən təhlil edilir.
İsa Həbibbəyli yaxşı qeyd edir ki, “Rəşad
Məcid bu əsəri şərti olaraq “Roman”
adlandırıb”. Amma akademik şərtiliyi bədii ədəbiyyatın
qaçılmaz kanonlarından biri hesab edərək bu anda da
Rəşada haqq qazandırır və “Roman”a belə bir təhlil
verir: “Bu, çılğın məhəbbətlə sevən,
qarşı tərəfdən anlaşılmazlıq və tərəddüdlər
hiss edən, tamam cavab ala bilməyən, sevdası nakam sonluqla
bitən bir gəncin düşüncələrinin poetik təqdimatından
ibarət olan tale romanıdır. Ədəbiyyat mühitində,
ziyalılar arasında ‘’tale romanı”, “ömür
dastanı”, “bir ömrün hekayəti”, “tale dramı” kimi
işlədilən sözlərdə də janr deyil, baş
verən mətləbin xarakteri nəzərdə tutulur. Rəşad Məcidin “Roman”ı da bu mənada
aşiqanə tale romanıdır. Hətta
bu əsərdə əks etdirilən mətləblərdən,
iztirablardan bəlkə də real olaraq roman janrında
ayrıca bir əsər də yazmaq olar. Rəşad
Məcidin əsərini şərti şəkildə “Roman”
adlandırması yazdıqlarından daha çox bu mövzuda
yaşadıqlarının miqyasını ifadə edir. Buna görə “Roman” ifadəsi əsərin
janrını deyil, ilk növbədə adını, sonra isə
mahiyyətini bildirir. Romana məxsus
çoxplanlılıq, obrazların zənginliyi, hətta geniş
həcm bu əsərdə nəzərdə tutulmayıb. Fikrimizcə, Rəşad Məcidin “Roman”
adlandırdığı bu əsər janr baxımından
liro-epik poemadır. Əsər lirik
şeirlərlə və epik təhkiyə ilə ifadə
olunan hadisələrin nəzərəçarpacaq süjet əsasında
poetikləşdirilməsi üzərində qurulmuşdur.
Yaradıcılığının birinci dövrünə
aid şeirlərində olduğu kimi,1996-cı
ildə tamamlanmış “Roman”da da, əslində süjet
qabarıq şəkildə deyildir. İki gəncin macərasının
ayrı-ayrı məqamlarını, təfərrüatlarını,
düşüncələrini və iztirablarını əks
etdirən bu əsərdə şeirdən-şeirə
keçid əhvali-ruhiyyənin, ovqatın dəyişməsini,
münasibətlərin inkişafını əhatə edən
mənəvi proseslərin inkişafını izləməyə
imkan yaradır. Silsiləvari şeirlərdən
əsərdəki əsas obrazın tərcümeyi-halını,
xasiyyətini, aqibətini də müşahidə etmək
olur. Poetik şəkildə ifadə olunan
daxili monoloqlar əsasında yazılmasına baxmayaraq,
“Roman”da süjetin bütün inkişaf mərhələlərini
müəyyən etmək mümkündür”.
Daha sonra ədəbiyyatşünas – alim “Roman”ı əhatə
edən 56 adda şeirin bir çoxunun poetikasını ciddi
elmi üslubda təhlilə cəlb edir. Və sonda deyir: “Ümumiyyətlə,
“Roman” liro-epik poeması insanın mənəvi
bütövlüyünə inam haqqında dəyərli bir
epitafiyadır. “Roman” – şeirlə
yazılmış macəravari serialdır. Poema janrında yazılmış “Roman” mövzu və
mahiyyət etibarilə insanın mənəvi
bütövlüyünün və ucalığının
romanıdır. “Roman” – Rəşad Məcidin
liro-epik şeirlərinin bütöv bir silsiləsidir. Nəhayət, “Roman” Rəşad Məcidin ədəbiyyatda,
şeirdə bədii möhürüdür və
özünütəsdiqidir. Ümumiyyətlə, Rəşad
Məcidi “Roman”dan doğulan şair kimi də, bədii obraz kimi də təsəvvür
etmək olur. “Roman” liro-epik poeması əsərin
müəllifinin də obrazını oxucuya təqdim edir.
Fikrimizcə, “Roman” liro-epik poeması ilə Rəşad
Məcidin bədii yaradıcılığının birinci
dövrü tamamlanır. “Roman” – Rəşad
Məcidin yaradıcılıq imkanlarını, mövzu dairəsini,
obrazlı poetik düşüncəsinin özünəməxsusluqlarını,
estetik idealını ümumiləşmiş şəkildə
təqdim edə bilir. Daxili monoloqlardan
yaranmış orijinal bədii əsər kimi “Roman” Rəşad
Məcidi Azərbaycan ədəbi mühitinin ön
mövqeyinə çıxarır. Rəşad
Məcidin romantik-realist üslubu da “Roman”la oturuşmuş bir
sistem kimi möhkəmlənir. Rəşad
Məcid müstəqillik dövrü Azərbaycan
romantik-realist şeirinin tanınmış nümayəndəsi
səviyyəsində qəbul olunur. Bütün
bunlara görə, “Roman” liro-epik poeması Rəşad Məcidin
yaradıcılığının böyük bir
dövrünün mükəmməl yekunu olmaqdan başqa, həm
də yeni mərhələnin möhkəm təməli və
etibarlı başlanğıcıdır”.
İsa müəllim Rəşad Məcid
yaradıcılığındakı
axtarışlarının növbəti istiqamətində –
şairin “Dastan” adlandırdığı şeirlər silsiləsini
– həm də yaradıcılığının yeni
inkişaf mərhələsinin poetikasını önə
çəkmişdir. Tədqiqatçı Rəşadın yeni mərhələdəki
yaradıcılığını üç yerə
bölür:
1. “Roman”
Liro – epik poeması ilə səsləşən yeni şeirlər;
2. “Dastan”
qrupu şeirləri;
3.
Lirikasında yeni mərhələ;
Tədqiqatçının
fikrincə, yeni poetik silsilə müəllifin “Dastan”
adlandırdığı əsərin ayrı-ayrı hissələrindən ibarət
olan şeirləri əhatə edir. Akademik qeyd edir: “Roman” kimi
“Dastan” da şərti ad olub, oxucuya artıq Rəşad Məcidin
yaradıcılığından bəlli olan lirik qəhrəmanın
xeyli dərəcədə inkişaf edərək yetkinləşmiş
obrazını təqdim edən fərqli bir əsərin
mahiyyətini ifadə edir. Hadisələrin epik tərəfinin
bir qədər də qüvvətlənməsi, qəhrəmanın
hərəkət və davranışlarındakı
ayıqlıq və qətiyyətin, çətin vəziyyətlərdən
çıxmaq qabiliyyətinin nisbətən geniş təsviri
“Roman”la müqayisədə
yeni əsərin “Dastan” adlandırılmasını şərtləndirmişdir.
Bu mənada “Dastan” əsəri “Roman” liro-epik
poemasındakı hadisələrin davamı yox, həmin əsərlə
səsləşən, lakin qəhrəmanı fərqli ampluada
təqdim edən yeni romandır”.
İsa Həbibbəylinin bir ustad ədəbiyyatşünas
kimi Rəşad Məcid yaradıcılığının
estetik idealını təhlilə cəlb etməsi məndə
xüsusi bir maraq oyatdı. Çünki estetik
ideal kimi bədii sözün ortaya qoyduğu mənəvi və
əbədi bir borc bizim günlərdə çox zaman gənc
ədiblərin o qədər də “bənd olmadıqları”
bir məqam kimi məndə narahatlıq doğurmaqdadır.
İsa Həbibbəyli öz tədqiqatında estetik ideal ətrafında
birbaşa söz demir. O, estetik idealı Rəşad Məcid
yaradıcılığının qaçılmaz bir atributu
kimi məhz bu yaradıcılığın fonunda dəqiq
illüstrativ faktlarla bizə çatdıra bilir. Və sonda
öz fikrini belə ümumiləşdirir:
“Rəşad Məcidin estetik idealı mərdanəliyin,
bütövlüyün, milli düşüncənin, vətənpərvərliyin
və müstəqil dövlətçiliyin
daşıyıcısı olan lirik-romantik qəhrəmanıdır. Bu lirik qəhrəmanın
ayağı odlu torpaqdadır, başının üstündə
isə dövlət bayrağı dalğalanır. Vətən torpağı ilə dövlət
bayrağının vəhdəti Rəşad Məcidin
estetik idealının mahiyyətidir”.
İsa Həbibbəyli Rəşad Məcidin nəsrini də
təhlilə cəlb edir və onun iki hekayəsini – “10
sentyabr” və “cənnət dərəsi” əsərləri
barədə danışır. Müəllif doğru
qeyd edir ki, Rəşad oxucuya hələlik cəmi iki hekayə
təqdim edib. Amma bu iki hekayə ona
“nasirlik səlahiyyəti” verib. Bir az
da aydın desəm, İsa müəllim belə bir qəti
fikirdədir ki, “Rəşad Məcid bir hekayə ilə – “10
sentyabr” hekayəsi ilə müasir Azərbaycan ədəbi
mühitində nasirlik səlahiyyəti qazanmışdır. İsa müəllimin gəldiyi bu nəticə ilə
mən də tamam razıyam. Çünki
mən Rəşadın “10 sentyabr” hekayəsini qəzetdə
dərc olduğu gün – nədənsə o gün hava
çox soyuq idi – gecə yarısı oxudum və Əhmədlidə
mənzilimin eyvanından qarşı təpədəki yolun kənarında
dayanmış müştəri gözləyən taksilərə
baxdım. “10 sentyabr” hekayəsində səhərədək
müştəri gözləyib evinə bir tikə
çörək dərdilə o təpədəki yolun kənarında
dayanan taksi sürücülərinin ümumiləşmiş
bir obrazı təsvir edilmişdi. Həmin
o obraz o qədər qəmli, o qədər dərdli, o qədər
problemli bir insan idi və o qədər realistcəsinə təsvir
edilmişdi ki, mən Əhmədlidə mənzilimin
eyvanından onu əsərdə olduğu kimi gördüm və
məni o anda bir hışqırıq tutdu. Yanımda
dayanan əziz bir qadın – ömür-gün yoldaşım
özümü saxlaya bilmədiyim o hönkürtüdən
çox qorxdu və mən onu təlaşda saxlamamaq
üçün ikicə kəlməni güclə deyə bildim:
“Rəşadın hekayəsi”... Bu hekayənin təəssürat
tarixi mənim üçün bir də ona görə əzizdir
ki, onda hələ oxuduğum bədii əsərlər barədə
fikirlərimi bölüşdüyüm bir filoloq qadın –
ömür-gün yoldaşım yanımda
dayanmışdı...
Qayıdaq
akademikin daha bir təhlil istiqamətinə: Rəşad Məcidin
“publisistikada özünəməxsusluğuna. “Bu yerdə
İsa müəllim qəti bir postulatla çıxış
edir: “Hansı istiqamətdən baxmağımızdan
asılı olmayaraq, Rəşad Məcid daha çox mətbuat
aləmindəki geniş fəaliyyəti və
publisistikası ilə görünür”. İsa müəllimin
bu sözlərindən sonra mənim yadıma
yaradıcılığına sonsuz hörmətlə
yanaşdığım Xalq yazıçısı
Elçinin aşağıdakı sözləri
düşdü: “Rəşad Məcid istedadlı bir
şairdir. İstedadlı bir publisistdir. İstedadlı bir ədəbiyyatçıdır.
Ancaq mənim üçün Rəşad ilk
növbədə gənc və istedadlı bir redaktordur”.
Bundan sonrakı fikirlərində respublikamız müstəqillik
əldə etdikdən sonra təsadüfi və naşı
redaktorların çoxalmasından haqlı gileylənən
Elçin yazır: “Sayca az olsalar da, Rəşadın və Rəşad
kimi bir qism istedadlı jurnalistlərin simasında... mən əsrin
birinci onilliklərində (XX əsr nəzərdə tutulur –
C.M.) bir tərəfdə “Molla
Nəsrəddin”, o biri tərəfdə “Füyuzat” olan Azərbaycan
milli jurnalistika ənənələrini bərpa edə biləcək
yaradıcı qüvvə görürəm və yəqin
belə olmasaydı, bu günün mətbuatında baş
alıb gedən naşı qələm məmulatı,
nadanlıq və cəhalət, şər və böhtan,
“şok” açıqlamalar daha artıq təsir edərdi, daha
artıq ağrıdardı, daha artıq bədbinlik gətirərdi”.
Akademik İsa Həbibbəyli də bu fikirdədir ki,
“keçdiyi davamlı inkişaf yolunu nəzərə alaraq,
“525-ci qəzetin yeni jurnalistika məktəbi yaratması
haqqında irəli sürülən fikirlərdə
gerçəklik mübaliğədən qat-qat çoxdur. Çoxaspektli
mətbuat orqanı olan “525-ci qəzet” Rəşad Məcidin
Azərbaycan milli mətbuatının inkişafında tarixi
xidmətidir. Bununla belə, Rəşad Məcid
həm də özünəməxsus publisistikası olan qəzet
adamıdır. Publisistikası konkret
problemlər ətrafında araşdırmaların və
mühakimələrin ifadəsi əsasında
formalaşır. Publisistikasındakı
analitik təhlil həyatı, prosesləri, insanları daha dərindən
göstərməyə, obyektiv nəticələr
çıxarmağa şərait yaradır. Ən yaxşı məqamlarda Rəşad Məcidin
ayrı-ayrı publisistik məqalələri monoloq kimi səslənir.
Publisist Rəşad Məcidin monoloqlarında cəmiyyət
həyatının aydın nəbzi döyünür.
Müxtəlif illərdə yazılmış “Yeni paytaxt
ehtiyacı”, “Səfərin təzəsi, dostun köhnəsi”,
“Əlvida və salam”, “Ağ dənizin
duzu” və sair kimi publisist məqalələri müasir cəmiyyətin
doğurduğu konkret məsələlər ətrafında
müşahidələr və mühakimələrdir. Publisistikasında Rəşad Məcidin bir
ziyalı-vətəndaş olaraq aydın mövqeyi ifadə
olunur. Publisist məqalələrindəki
təmkinli və aydın mövqeyə malik Rəşad Məcidlə
cəmiyyətdən, gündəlik həyatdan
tanıdığımız Rəşad Məcid bir-birini
tamamlayır. İctimai-siyasi və ədəbi-elmi
mühiti tam olaraq birlikdə görməyi və dəyərləndirməyi
bacarmaq, daim irəliyə doğru dərkolunmuş obyektiv
baxış Rəşad Məcidin jurnalistika fəaliyyətinin
və publisistikasının mahiyyətini təşkil edir”.
Akademik
daha sonra yazır: “Publisistikasındakı özünəməxsusluq
Rəşad Məcidin bu sahəyə qəzetçiliklə
bədii yaradıcılıq əsasında xüsusi bir fəaliyyət
növü kimi yanaşdığını göstərir. Əslində Rəşad Məcidin publisistikası
problemləri etibarilə qəzetçilikdən, ifadə
vasitələri baxımından isə
yazıçılıqdan gəlir. Rəşad
Məcidin publisistikasında məsələnin hər iki tərəfinin
özünəməxsus ağırlığı vardır.
Məhz həmin özünəməxsusluqların
bir bütöv, tam halında ayrılmaz ifadəsi Rəşad
Məcidin publisistikadakı möhürüdür”.
İsa
müəllim Rəşad Məcid
yaradıcılığını bütün yönlərindən
təhlildən keçirdikdən sonra kitabın sonunda belə
bir nəticəyə gəlir və mənim fikrimcə, bu nəticə
o qədər dəqiq və o qədər ədalətlidir
ki, onun bir hissəsinin təqdimi ilə bu məqaləni
yekunlaşdırmaq olar:
“- Rəşad Məcid müstəqillik dövrü Azərbaycan
liro-epik şeirinin əsas yaradıcılarından biridir.
– Daxili
monoloqlar əsasında yazılmış şeirlərdən
“Roman” və “Dastan” tipli süjetli əsərlər yaratmaq Rəşad
Məcidin adı ilə bağlı olan bənzərsiz sənətkarlıq
xüsusiyyətidir.
– Azərbaycan ədəbiyyatında
böyük ənənəsi olan kiçik hekayə
janrını dünya və ölkə ilə əlaqədar
müasir mövzularla zənginləşdirmək, fərqli
xarakterlər yaratmaq Rəşad Məcidin
yaradıcılıq uğurudur.
– Mühüm həyati problemləri və
siyasi düşüncəni əks etdirən, qəzetçiliklə
yazıçılığı birləşdirən publisist
əsərləri ilə Rəşad Məcid Azərbaycan
publisistikasında yeni yol açmışdır.
– Rəşad Məcidin Baş redaktoru
olduğu “525-ci qəzet” müstəqillik dövründə məktəb
səviyyəsinə çatdırılan əhəmiyyətli
ədəbiyyat və mətbuat hadisəsidir.
– Rəşad Məciddə həm də
aydın bir ədəbiyyatşünas təfəkkürü
vardır. O, yazıçı tənqidinin də mahiyyət
etibarilə yazıçılıqla ədəbiyyatşünaslıq
arasında olan, bir çox hallarda ədəbiyyatşünaslığa
yaxınlaşan qiymətli nümunələrinin müəllifidir.
Rəşad Məcid şeir yaradıcılığında
romantik-realistdir. Rəşad Məcidin lirikası romantika
ağırlıqlı realist şeirlərdir. Onun publisistikasının da öz romantikası
vardır, lakin publisist əsərlərində realizm
üstünlük təşkil edir. Bu, həm
də publisistikanın daxili qanunauyğunluğundan irəli gəlir.
Rəşad Məcidin “10 sentyabr” hekayəsi
realist əsərdir. Lakin bu hekayədə
də romantik cizgilər vardır. Heç
bir halda Rəşad Məcid romantikasız deyildir. Dayanıqlı bir romantik baxış
bütövlükdə Rəşad Məcidin
yaradıcılığının zənginliyini, tükənməzliyini
və obrazlılığını təmin edir.
– Rəşad Məcidin simasında milli təfəkkürlə
ədəbiyyat düşüncəsi və aydın siyasi
baxış vəhdət təşkil edir.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin katibi kimi də
Rəşad Məcid böyük ədəbiyyatın və
yeni yaradıcı nəslin inkişafına şərəflə
və məsuliyyətlə xidmət edir. Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibinin funksiyaları ilə
“525-ci qəzet”in Baş redaktorunun imkanlarının birlikdə
yeni dövr milli ziyalılığının, xüsusən
də gənc ədəbi nəslin inkişafına
bütün genişliyi ilə açılması, istiqamətlənməsi
müstəqil dövlətçiliyimizə xidmətin
reallıqlarıdır”.
Çox
hörmətli İsa müəllim! Rəşad
Məcid yaradıcılığına
ayırdığınız bu qiymətli vaxtınıza
görə, obyektiv və öyrədici təhlillərinizə
görə, cavan nəslə bu qədər böyük
müəllim diqqətinizə görə Sizə sonsuz təşəkkürümü
bildirməkdən sonsuz qürur duyuram.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 10 yanvar.- S.20-21;31