O da
bir “Qarabağnamə”
idi...
Güman etməyin ki, bu yazıda “Tarixi-Nadir” danışacağam. Düşündüyünüz kimi deyil və heç yeri də deyil.
Əslində, məni bu “Qarabağ”a
qoşulmuş “namə”
daha çox maraqlandırır. Bu namə ki var, fars sözüdür,
“məktub”, “əsər”
deməkdir, ya da, dini inanca
görə, hər bir şəxsin bu dünyada gördüyü işlərin
yazıldığı kitabçadır.
Qarabağa “məktublar” yazmış,
əsərlər həsr
etmiş o qədər
insan var ki! Hər biri ayrıca bir Qarabağdır. Hərəsi
bir Qarabağ dünyasıdır. Bütün dünyaya
yayılmış Qarabağ
namələridir. Üzeyir
bəyin, Niyazinin, Xan Şuşinskinin, Cabbar Qaryağdıoğlunun
musiqili namələri!
N.Vəzirovun, Ə.Haqverdiyev
və Q.Zakirin sözlə yazdıqları
Qarabağ! Ya da elə böyük
alim və kristal
insan Xudu Məmmədov”. Hər biri yeriyən Qarabağ!
Bu yazıda Qarabağ
naməsini səsi ilə yazmış, fərqli, özünəməxsus,
min səsin içindən
seçilə bilən
səs sahibi Qədir Rüstəmovdan danışmaq istərdim. Qədir
Rüstəmov – Qarabağın
havalanmış səsi!
Qədrini ayrılıq çəkənlər
bilir,
Hicrində göz yaşı tökənlər bilir.
Qədir haqqında ilk yazını
hələ birinci kursda oxuyarkən yazmışdım. O zaman “Azərbaycan gəncləri”
qəzetində bir rubrika açılmışdı.
Xalq musiqisinə, ən yaxşı ifaçıya
münasibət bildirilməliydi.
Mən də bir “Sona
bülbüllər” yazdım.
İlk mətbu yazım Qədirdən idi.
Qədir oxuyurdu. “Sona bülbüllər”
oxuyurdu. Əslində, Qədir oxumurdu. Qədirin sümüyü oynağa
gedirdi. Bütün vücudu ilə
oxuyurdu, elə bil sümüklərini qıra-qıra oxuyurdu.
O qara xalı mənə versələr
qanın içərəm,
Nə üçün
mənzil edib arizi-cananımda.
Ürəkdən oxumaq Qədir üçün boş şey idi. Qədir sümüyündən,
iliyindən oxuyurdu.
Qədir
sümüyünü sıxıb
gövhərlər yaradırdı.
Qədir oxuyurdu, əti, qanı kəsilmiş kimi oxuyurdu. Bəlkə də
oxumurdu, ağlayırdı
Qədir. Ağlamırdı,
ağı deyirdi: “Biçmədim zəmim qaldı”, – deyirdi, “Apardı sellər Saranı”, – deyirdi.
Qədir sənətinin Məcnunu idi. Füzuli Məcnunun dünyaya
gəlişini necə
təsvir edirdisə, deyəsən, elə o sayaq da Qədir
doğulmuşdu.
Ol dəm ki, bu
xakidanə düşdü,
Halını bilib fəğanə düşdü.
Axır
günün əvvəl
eyləyib yad,
Axıtdı sirişkü, qıldı
fəryad.
Görünür Qədir də Məcnun kimi “axır günün əvvəl eyləyib yad” qəmə bükülə-bükülə gəlirdi. Qarabağın sonrakı halını
bilib doğulan gündən fəryad edirdi. Məcnun kimi deyirdi:
... Ey cəfaçı dünya!
Bildim qəmini sənin ki çoxdur,
Qəm çəkməyə
bir hərif yoxdur.
Gəldim
ki, olam qəmin hərifi,
Gəl,
təcrübə eylə
mən zəifi!
Bəli, Qədir Qarabağın qəmini çəkməyə
gəlmişdi. Qarabağın qəmini qara
bir avaza büküb atmışdı
çiyninə... yol gedirdi... uzun, incə bir yol...
çiynində yükü.
Xətai
“Dəhnamə”də aşiqin
fədakarlığını, qəm çəkməyini
fil yükü çəkən qarışqaya
bənzədirdi:
Qəm yükün o mur
çəkdi çün
fil,
Səbr
ancaq ola
həmin əsənmi?
Qədir zəif vücudlu idi, amma içində
nəhəng bir Qarabağ daşıyırdı.
Qədir oxuyurdu... tüstüsü
təpəsindən çıxırdı. Həm həqiqi
(qəlyan çəkirdi
aramsız), həm də məcazi mənada.
Çıxdı içimdən tütün,
çərxi boyadı
bütün,
Gör ki, nə atəşdəyəm,
gör nə qədər yanaram.
(Nəsimi)
Qədir oxuyurdu... fəğan eyləyə-eyləyə.
Əzizinəm oyan, gül,
Oyan bülbül,
oyan gül.
Könlüm fəğan eyləyir,
Nə yatmısan oyan, gül!
Elə bil, Qədir bilici idi, fəhmli idi. Bəlanın “gəldiyini hiss edirdi”
nə yatmısınız?
– deyirdi. Natəvana qoşulub “ağlayırdı”:
Qoyubdur intizarında, neçin gəlməz,
neçin gəlməz?
Həmişə ahü zarında,
neçin gəlməz,
neçin gəlməz?
Könüldə ahü zarım
var,
səbrü nə qərarım var,
Deməz
bir dilfikarım var,
neçin gəlməz, neçin gəlməz?
Dilfikar” Qədir, Qarabağ səni Məcnun kimi “təcrübə eylədi”. Məcnun kimi çöllərə düşdü Qədir, özəl və gözəl Ağdamından, Qarabağından...
Bir az təbiətin
qoynunda, bir az orda-burda yaşadı.
Qarabağ da onunla birgə gedirdi, o içində bir Qarabağ gəzdirirdi, balasını ağuşundan
ayırmayan ana kimi sinəsində idi Qarabağ, gizlətməyə çalışırdı,
gözdən qoymurdu.
Harada binələndi, harada yaşadı, Qarabağı, Ağdamı
evin baş köşəsinə qoydu.
Bir dəfə televiziyada evini göstərirdilər,
evin tərtibində, divardakı Azərbaycan xəritəsində də
bir qarabağlı nizamı vardı.
Qədir oxuyurdu...bircə oxuyanda əyilirdi, ikiqat olurdu Qədir,
yoxsa o əyilmədi,
ikiqat olmadı. Qarabağlı duruşu ilə gəldi və getdi.
Yəqin deyəcəksiniz ki, qarabağlı duruşu necə olur? Olur, olur.
Rəhmətlik qardaşım, yazıçı-publisist,
Qədirin dostu Yusif İsmayılın Firudin bəy Şuşinski ilə söhbətlərin birində
Firudin bəy deyib ki, Yusif,
fikir vermisənmi, qarabağlıların şalvar
cibinin ağzı sökük olur çox zaman. Bilirsən niyə?
Əlini
boş cibinə qoyub, təkəş-təkəş
dayanmaqdan.
Əslində, Qədirin təkəş-təkəş
dayanmağa ehtiyacı
yox idi. Həyatının düzənə girdiyi məqamda didərgin düşdü Qədir Qarabağdan.
Qədir
oxuyurdu... oxumurdu, şam kimi əriyirdi:
“Ay Laçın, can sənə
qurban Laçın” –
deyirdi. Şam kimi əridi...
əridi... söndü.
Bəlkə şəxsi
həyatı ürəyincə
idi, təki elə olsun! Amma...
Məncə, Qədir bu dünyadan
nisgilli getdi, nakam getdi. Qarabağ boyda
bir nisgillə dəfn olundu Qədir.
Nədənsə sağlığında həmişə
Qədiri görəndə
“Kral Lir” filmi yadıma düşürdü. Elə indi də düşür. Son səhnə... məşhur
eston aktyor Yavirdin – Kral Lirin oynadığı, adamın iliyinə işləyən pəjmürdə,
dağınıq, dəlicəsinə
bir səhnə.
Elə bilirəm o elə Qədirdir, bizim Qədir. Həm qarabağlı, həm
Qarabağsız Qədir.
Yazımın əvvəlində bir “Qarabağnamə” yazdım,
amma Qarabağı tədqiq etmək fikrində olmadım. Qədirdən yazdım, amma sənətini araşdırmadım.
Sadəcə, Qədirə bir
namə yazdım.
Bir namə göndərdim Qarabağın bir küncündən – Tərtərdən
Qədirin ruh dünyasına.
Ruhun şad olsun, böyük Qarabağlı!
Bəsti İSMAYILOVA
525-ci qəzet.-
2015.- 10 yanvar.- S.14.