Düşüncələrdən
yoğrulan və düşündürən poeziya
Həqiqi
şair orijinal görünməyə yox, orijinal olmağa can
atır. Orijinallıq şairin öz içinə,
duyğularına sədaqətli qalması, dünyanı necə
görürsə, o cür ifadə etmək
bacarığıdır. Həqiqi ədəbi
mübarizə şairin duyduğu naqisliklərlə
mübarizədir. Fikir və
düşüncələrini kənar bərbəzəkdən,
yalançı epitetlərdən qorumaq və həqiqəti
ifadə etmək keyfiyyətidir. Belə
söz sərraflarından biri də şair Firuzə Məmmədlidir.
Firuzəni tanıyanlar, onun əsərlərini
mütaliə edənlər poeziyası ilə şəxsi
taleyi arasında sıx əlaqə olduğunu dərhal hiss
edirlər. Lirik qəhrəmanın duyğularının, həyatı
qiymətləndirmə meyarlarının şairin şəxsi
xarakterinə yaxın olması təbii bir hadisədir.
Lakin Firuzənin bir insan kimi şəxsi xarakteri, insanlara sədaqəti,
məhəbbəti, qadın ləyaqətinin təmiz
qalması üçün həyatın digər
şan-şöhrətindən imtina etməsi - adi bir mehdən
soluxan çiçək kimi - yerinə düşməyən
sözdən sınması, uğursuz, bəzi hallarda kədərli
günlərini də ərizləyib şeirlərinin
mövzusuna çevirməsi kimi keyfiyyətlər onun
yaradıcılığı üçün səciyyəvidir.
Firuzənin şəxsi keyfiyyətləri
poeziyasının xarakteristikasını müəyyənləşdirir.
O, xəlqi və yaxud intellekt şairi olmağa can atmır. Sadəcə həyat hadisələrini doğru əks
etdirməyə çalışması əsərlərinin
xəlqiliyi, deyim tərzinin yeniliyini,
orijinallığını təmin edir.
Bu
orijinallığı dərk etmək üçün Firuzənin
şəxsi xarakterini öyrənmək mühüm şərtdir:
O, təbiətən sakitdir. Dedi-qodu ilə
arası yoxdur. Kimsənin toyuğuna
"kiş" deməz. Amma şeirlərini
oxuyanda başqa mənzərə ilə rastlaşırsan.
Onun bizə görünən təbii sakitliyi ilə
şeirlərinin qeyri-adi coşqunluğu, ehtirası, nifrəti
və məhəbbəti təzad kimi görünür.
Soyuqluq
dünyanın özü boydadır, -
İçindən-çölünə isitmək
olmur.
Hər kəs
böyüklükdə sözü boydadır,
Odur ki, hamını eşitmək olmur.
Yoxa
çıxanları ara sözündə,
Sözünün içində gizlənir hamı.
Söz
de, gizlənsən elə özün də,
Zamandan zamana, damsa, söz damır.
"Hər kəs böyüklükdə sözü
boydadır" deyimi Firuzənindir, tam təzədir,
orijinaldır.
Bu gün deyilən sözün gələcək zamanlara
damması (qalması klassik ədəbiyyatımızdan bizə
tanış deyimdir, amma təzə şəkildədir).
Firuzə
Ver
sözə ehya ki, tutduqca səni xabi -əcəl
Edə hər saət səni, ol uyğudan bidar söz.
- deyən Füzuli babasının misralarına
təzə libas geyindirir, yeni tərzdə müasir şeirin
verdiyi poetik imkanlardan istifadə yolu ilə yeni obraz yaradır.
Həm də bu misra göstərir ki, bir sənətkar kimi
Füzulinin içində yanan yanğının müəyyən
hissəsi Firuzənin şeirlərinə hopub. Şairi
içi yanan ocağa bənzəyir. Bu ocaqdan ətrafa
qığılcımlar səpələnir və həmin
qığılcımlar cəmiyyətə demək istədiyi
sözə çevrilir.
Firuzə
Məmmədli insanı daha dərindən hiss etmək qabiliyyətinə,
ən mücərrəd görünən
anlayışları poeziyanın dilinə çevirmək
bacarığına malikdir. 70-ci illərdə ədəbiyyata
gələn və özləri ilə saysız-hesabsız
yeni deyim və ifadə tərzi gətirən şairlərimizin
içərisində öz dəsti-xətti ilə seçilənlərdən
biridir. Şairin incə deyimlərlə
yaratdığı obrazlar sözlə çəkilən rəsmlərə
bənzəyir.
Kimdi o, qaçıb gizlənir?
Birçəyi, saçı gizlənir.
Qapını
açıb gizlənir,
Kimsəsi yox, "salam" deyə?!
Həyati məzmuna malik olan poeziya, sözlə ifadə
olunan rənglər o qədər parlaq və
görüntülüdür ki, adi kasıblıq haqqında
yazılan şeirdə ehtiyacın xislətindəki iliyə-qana
işləyən, insan bədənində ən zəruri yerlərinə
yeriyib onun sağlamlığına zərbə vuran qurdla
müqayisə edilir.
Hər tərəf
qaraqabaqdır,
Qaranlıq
cana yeriyir.
Ehtiyacın
qurd xisləti
İliyə-qana yeriyir.
Söz insanın içində gizlənən
duyğuların bədii ifadəsidir. Lirik qəhrəmanın
xarakteri onun düşüncəsində, sözündə əks
olunur.
Həya -
atam, qardaşım,
Abır - anam, bacımdır.
Durub
başımın üstdə,
Məni gözdən qaçırtmır.
Bu qanunauyğunluq Firuzə yaradıcılığı
üçün xarakterikdir.
Tükəz
xala qalxa bilmir yerindən,
Barmaqları - deyərsən bir ilmədir.
Elə
dünən incimişdi şeirimdən,
Bu gün məni xatırlaya bilmədi.
Nə
düşmüşdü, niyə saldım şeirimə,
Niyə açdım bu qadının dərdini?
Bir misrada
həqiqətin yerinə
Yalan deyib, sındırmışdım qəlbini.
Küncdə
qalıb təknə-tabaq kiflənib,
Sac qırılıb, təndir aşıb şəhərə.
Kənd
yoluna mağazalar yüklənib,
Pendir üçün kənd əl açıb şəhərə.
Həyat həqiqətlərindən kənarda
güclü bədii əsər təsəvvür etmək
çətindir. Firuzəni müasir cəmiyyətin
problemləri düşündürür. Bugünkü
kənd pendirə həsrətdisə, özünün
hazırlamalı olduğu məhsulları "kənd yoluna
yüklənən" mağazalardan alırsa, bu paradoks
şairi narahat etməyə bilməz. Poeziya
həmişə cəmiyyətin inkişaf qanunları ilə
nəfəs alır.
Firuzə Məmmədlinin
yaradıcılığında 60-cı illərdən
başlayaraq geniş vüsətlə cərəyan edən
intellekt poeziyası ilə yaşı yüz illərlə
ölçülən ənənəvi poeziyanın hər
iki qolu birləşir. Bir tərəfdən o,
Bəlkə
qismətinə ev-eşik düşür,
Qızları
qoymayın bara getməyə.
Görürsüz
nə qədər dəyişik düşür
Gəlin otaqları, bar otaqları.
Gəlin,
razılaşın gora getməyə,
Qızları
qoymayın bara getməyə.
- kimi ənənəvi, daha çox nəsihət
xarakterli deyim tərzindən istifadə edirsə, digər tərəfdən
Yaddaşım
Qara gecədir;
Künc
bucağı -
Əl havası.
Axtardığını
Tapmazsan.
Tapdığın
gün
Sevincindən
İşıqlanar
Künc bucağı.
- kimi mənasının tapılması
üçün oxucu intellektinin fəaliyyətə
başlamasını tələb edən misralar yaradır.
Firuzənin şeirlərində poetik düşüncənin
təsiri uzun zaman oxucunu tərk etmir. Bu cəhət onun
şeirlərinin poetik bir xassəsi kimi görünür.
Şeirdə verilən duyğunun təsiri elə
olur ki, oxucu onu uzun müddət yaşayır, lirik qəhrəmanın
keçirdiyi hissləri təkrar yaşamalı olur. Bu duyğular dərin quyudan çıxarılan su
kimi həm şəffaf, həm də təmizdir. Bu əsərlərdəki parıltı
sözün zahiri təmtərağında deyil, daxili mənasındadır.
Bu mənalarda həyatın dadı var. Onun pislikləri və
yaxşılıqları var. Hər iki halda o həyatdır və
Firuzə
şeirinin təsiri də elə bu həyati
gücündədir.
Poeziya o zaman ürəyə yol tapır ki, onda həyatın
nəbzi döyünsün. İncə duyğular mücərrəd
ideyalara tab gətirə bilmir. Firuzənin
poeziyasında bu fikir poeziyanın dili ilə belə ifadə
olunur.
Cırdım
sonuncu şeirimi, -
Ümidimin sonucu şeirini.
Daha yaza bilmiəm.
Bütün
bildiklərimi
Bilə-bilə yazmışam.
Ürəyimin
yağını əridib
Gilə-gilə, yazmışam.
Firuzə
təbiəti etibarilə az
danışmağı sevən, özünü gözə
soxmağa çalışmayan, lakin şeirləri ilə
insanları daha çox ünsiyyətə çəkməyi
bacaran bir söz adamıdır. Onun
poeziyasında çoxdan ötüb keçmiş, lakin
yaddaşında silinməz izlər qoyan hadisələr
süjetə çevrilir, düşüncələrinə
rövnəq verir, yaşanmış bir hadisə uzun illərdən
sonra yeni şeirin yaranmasına səbəb olur. Yaşanan real hadisələr bu şeirlərin həyati
gücünü artırır. Sən demə,
ötən günün əhvalatları hələ xatirəyə
çevrilməyib, kül altında köz kimi qalıb, uzun
zamandan sonra şairin qəlbində poeziya alovuna çevrilib.
Çətinə
düşəndə
Yaddaşıma üz tuturam.
Qazıntı
işləri
Yaman çox vaxt aparır.
"Yaddaşın qazıntı işləri"
şairin lirik qəhrəmanının xarakterini,
düşüncəsini göstərməyə xidmət
edir. Ötən günlərin hadisələrini
yaşayan lirik qəhrəman o günlərin havası ilə
tənəffüs edir, onu xəyalında canlandırır,
dramatik bir hadisənin qəhrəmanı kimi özünə,
hərəkətinə haqq qazandırır.
Firuzənin poeziyası üçün xarakterik olan cəhətlərdən
biri lirik qəhrəmanın ayrılıq məqamında
sızlamaması və mənəvi
böyüklüyüdür.
Keçə
bilmədiyim, a yaz sevdası,
Ömrümün,
günümün bəyaz sevdası,
Dərin
duyğuların dayaz sevdası,
Əlvida!
Sənə
qovuşmağa əlim çatmadı,
Ucaltdım səsimi, naləm çatmadı.
Dərdini
yazmağa qələm çatmadı,
Əlvida!
Ürəyim
içində - yerin boş daha,
Durmuşam, qamətim qəmə tuş daha.
Sənə ad da tapdım "qara daş" daha.
Əlvida!
Lirik qəhrəman onunla "vaxt öldürmək istəyən"i
"qara daş" adlandırır. Çünki belə
qaradaşlar üçün vaxt öldürmək adi həyati
hadisədir. Belələri
üçün öz həyatları da itirdikləri vaxt qədər
əhəmiyyətsizdir. Nəticədə
bu xarakter onları "qara daş"a çevirir. Bu qəzəbin, bu nifrətin qoynunda çapalayan
lirik qəhrəman ah-nalə etmir. "Qara
daş"dan yenə yüksəkdə dayanır.
Firuzənin şeirlərində bəzən pərişanlıq,
ümidsizlik kimi cəhətlərin verilməsi də diqqəti
cəlb edir.
Gözümüzün
qarşısında - tor daha,
Görəmmirik, hardan desən vur daha.
Arıdammır işıq daha, nur daha
Hiyləsini, tələsini dünyanın.
Deyən bitib, nağılların yox ardı.
Yıxıldınsa, balta çalan çoxaldı.
Dəli başa ağıl qoyan yox artıq.
Kim incitdi laləsini dünyanın?!
İndi hər
kəs - doğmasının qənimi,
Tikəsinin, loxmasının qənimi.
Özü
- özcə hoqqasının qənimi,
Görməmişdik beləsini dünyanın.
Firuzə Məmmədli poeziyası zərif
duyğuları tərənnüm edən maraqlı, poetik
nümunələrdir. Bu üç kitabın
yaratdığı təəssürat yəqin ki, uzun müddət
oxucuları tərk etməyəcək.
Zahid XƏLİL
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2015.- 13 yanvar.- S.7.