Romanda Azərbaycan tarixi
və azərbaycanlı taleyi
YAXUD
"İŞĞAL VADİSİ" ƏSƏRİNDƏN
ALINACAQ İBRƏT DƏRSİ
Bəzən tarixi hadisələri bədii ədəbiyyata
gətirəndə belə düşünənlər də
olur ki, onsuz da tarix məlumdur, onu bədiiləşdirməyə
nə ehtiyac?
Zənnimcə, bu, kökündən yanlış olan
bir fikirdir. Axı, tarixi faktları hər zaman yaddaşda hifz
etmək mümkün deyil. Bir tərəfdən
də yeni gələn nəslin keçmişi öyrənməyə
marağı olmur. Bu baxımdan tarixi hadisələrin
bədii əsərdə axıcı, rəvan təhkiyə
ilə dövrünə xas üslubda işlənməsi,
insanı duyğulandıran, həyəcanlandıran gerçəkliklərin
xarakterik rənglərlə canlandırılması hafizəmizə
sozalıb-itməyən naxışlar kimi nəqş olunur.
M.S.Ordubadi, Y.V.Çəmənzəminli,
Ə.Abbasov, Ə.Cəfərzadə, F.Kərimzadənin
tarixi romanları dövrünün təzadlı mənzərəsini
əks etdirməklə zaman-zaman yaddaşımızı
közərtmirmi? Bu əsərlər məhz
milli-bəşəri məzmun və mahiyyətilə
düşüncəmizə təsir etdiyindən yadda
qalır. Bunları
yazıçı-publisist Yusif Kərimovun
"İşğal vadisi" tarixi romanında mövzunun
böyük məsuliyyətlə, zərrəbin dəqiqliyilə
araşdırılması və hadisələrin maraqlı
süjetlər boyunca bədii-publisist dillə təsvirindən
təsirləndikcə bir daha yəqin etdim.
Romanda XIX-XX əsrlərin ictimai-siyasi hadisələri və
bunların içərisində formalaşan milli
oyanış tariximiz, xalqın oyanış ruhu,
bütövlükdə Azərbaycanın taleyi
işıqlandırılıb. Başqa bir tərəfdən,
"İşğal vadisi" tariximizə müasirlik
prizmasından yanaşmanı, xalqımızın
yaşadığı acıların, vətən-millət dərdlərinin,
fiziki-mənəvi itkilərin bugünkü ictimai-siyasi həyatımızla
bağlılığını əks etdirir. Bu mənada "İşğal vadisi"ndən bir
qədər keçmiş romançılıq ənənəsi
formasında söz açacağıq. Çünki
əsər tarixi roman ənənəsində, həm də tər-təzə
üslubda qələmə alınıb. Elə
"İşğal vadisi"nin yeni nəfəslə,
xarakterik cizgilərlə işlənməsi, dilin şirəli,
zəngin bir təhkiyəyə malikliyi, bizə əsərlə
bağlı fikrimizi söyləməyə haqq verir.
Bunu xüsusi qeyd etməliyik ki, Arazbasarın tarixi, o
tarixdə baş verən hadisələr, şəxsiyyətlər
haqqında ədəbi-mətbu məlumatlar indinin
özündə də yox dərəcəsindədir. Dildən-dilə,
yaddaşdan-yaddaşa köçən bu tarixi hadisələri
müəllif yaradıcılığının mükəmməl
qolu olan jurnalist təhqiqatı ilə araşdıraraq üzə
çıxarmışdır. Yusif Kərimov ötən
əsrin 60-cı illərində Bakıda, respublikanın ən
nüfuzlu orqanı olan "Kommunist" qəzetində rahat və
hörmətli işini qoyub, Arazbasar tərəfə, Jdanov
(indiki Beyləqan), İmişli, Füzuli rayonlarının
birləşmiş qəzeti olan "Yüksəliş"də
(1962-1964-cü illər) işləməyə gedir. Görünür, bu qərar o yerlərin tarixini,
keçmiş həyat tərzini dərindən öyrənmək,
araşdırmaq arzusundan doğmuşdur. Bu
istək Mil-Muğanın, bütünlükdə
Arazbasarın yaşadığı tarixi hadisələri
arayıb-axtarmağa təşnə olan gənci qədim yurd
yerlərimizin taleyi ətrafında inadlı təhqiqatlara
sövq etdi. O zaman bəlkə Yusif müəllim
özü də düşünməzdi ki, ədəbi
yaddaşında toxum kimi cücərtdiyi şah mövzusu
neçə onilliklər boyu ruhunu saracaq, xam materialların
üzərində düşünüb-daşınacaqdı.
Amma buna qədər bədii təfəkküründə ədəbi
məhsula çevrilən həyat gerçəklikləri
"Bir buta gül" "Tavridada şimşək
çaxır",
"Üçbucaq", "Gün ötər, geri
dönməz", "Qırmızı sahil", "Pərişan
eşqim", "İtkilər və ümidlər",
"İçimə açılan pəncərə",
"Qarabağ şikəstəsi", "Sarı sim",
"Zülmətin bəyaz rəngləri", "Bakirələr
xiyabanı", “Əbədiyyət yolu”, "Ömür
adlı yol keçdim..." kimi əsərlərin yaranmasını
zəruri etdi. Bu əsərlərdə müəllifin
hafizəsində iz salmış ədəbi-ictimai məzmunlu
xatirələri, yaddaş ağrıları da təsvir
olunmaqla yaşadıqlarımızın bir növ bədii
tarixi yaranmış oldu. Ötən
zamanlar içrə ədəbi düçüncəsində
yol gələn Arazbasar mövzusu da yaddaşında şaxələndi,
qol-budaq atdı və maraqlı süjetlər
üçün zəngin material toplayan müəllifi iki əsrlik
tarixi həqiqətləri, faktları bir bədii əsərdə
işləməyə vadar etdi. Beləliklə,
Yusif Kərimov Arazbasarın tarixi, ictimai-siyasi, bədii taleyini
"İşğal vadisi"ində təcəssüm etdirməklə
ədəbiyyat tariximizə yeni bir roman bəxş etmiş
oldu.
1828-ci ildə Türkmənçay qalaçasında
bağlanmış müqavilənin bədii təcəssümünu
ifadə edən "Proloq"u - məğlubiyyət tarixinin
imzalanması mərasimində qalib-məğlub tərəflərin
ovqatını, birinin gözlərindən
açıq-aydın görünən sevincqarışıq
istehzanı, digər tərəfin içini doğrayan qəzəbin
təsvirini həyəcansız oxumaq
mümkünsüzdü. O tarixi hadisələr gözlərimin
qarşısında canlandıqca General Paskeviçin
haqqımızı əzən bu fikirləri ürəyimi
gizildətdi. "Sizin əliniz yüngül
imiş, Vəzir ağa... birinci təslim aktını
imzalayandan sonra bizim qələbələrin, sizin isə məğlubiyyətlərin
sayı artmağa başladı. Müqavilənin
şərtlərini pozduğunuz üçün burnunuz
yaxşıca əzildi. Nəticə göz
qabağındadır, yenilməz rus qoşunları Təbriz ətrafında
oturub, buradan isə İran taxt-tacına məsafə çox
qısadır..." Yeni gələn nəsillər də bilməlidir
ki, Rus-İran müharibəsinin xalqımıza
yaşatdığı acılar, Qacarlar dövlətilə
Rus İmperiyasının çarpışması, əslində
bütöv, müstəqil Azərbaycan arzularımızı
hələ beşikdəykən boğmaq siyasətinin
canı olmuşdur.
Təsəvvür
yaransın deyə, əsərin ideya və bədii
yükünü daşıyan insanları mənfi-müsbət
cəhətlərinə görə iki qütbdə təqdim
edirik: Doktor Mirzə, Seyid Miralı, Mirzə Rəşid, Sərrac
Əhməd, polkovnik Mina bəy... xarakter və
düşüncə tərzi, fədakarlıqları, mili mənafe
uğrunda çalışmaları onları bir qütbdə
birləşirlər. O biri tərəfdə Sarı xan, hampa
Təvəkkül, "Cərciz peyğəmbəri"nin
Şeyx Şəfisi, çarın Arazbasardakı nümayəndələri
- pristav, "qəzəbli Jakov", mühəndis Telnov
dayanır. Və romana qaynarlıq gətirən
hadisələr də bu qütblərin arasında cərəyan
edir. Bəri başdan deyək ki,
yazıçı baş verən hadisələri təxəyyül
süzgəcindən keçirərək həyatımızın
romanı edə bilmişdir.
"İşğal
vadisi"nin əhatə etdiyi məkan və
hadisələr olduqca geniş və rəngarəngdir. Bu yerlərdə
"Urus arxı"nın ("Moskva"
kanalının) çəkilməsilə bağlı
"Muğanstroy" adlı qəsəbənin
salınması, əhalinin qarşılaşdığı
ağır, əzıyyətli iş prosesi, insanların
taleyində yaşanan faciələr, gözümüzün
önündə canlanır. Mil-Muğan
torpaqlarında çarizmin apardığı
işğalçılıq siyasəti, xalqa gətirdiyi fəlakət,
ağrı-acılar əsərdə çarpaz xətlər
boyunca inkişaf edir. Arazbasar camaatının ağır
keçən güzəranı, cənubluların Şimala,
sənaye şəhəri olan Bakıya axını, fabrikdə
fəhlələrin istismarçılarla toqquşması,
inqilabi mübarizənin vüsət aldığı bir
mühitdə xalqın oyanması və siyasi burulğanlar
maraqlı obrazların, milli xarakterli qəhrəmanların
yetişməsinə şərait yaradır. Bir-birini
izləyən və inkişaf etdirən hadisələr bədii
sənətkarlıq baxımından ustalıqla
işıqlandırılmışdır.
Roman axar
su kimi ana yatağından baş alıb quraq düzləri
cana gətirirmiş təki Arazbasarın işğal tarixini bu günlə
həmahənglik xəttində təsvir edir. Əslində
bütün Azərbaycanı çəpərləyən
işğalçılıq halqasında cərəyan edən
hadisələr, Arazbasardan Bakıya, ordan da Rusiyanın bir
sıra şəhərlərinə keçərək bir
ideya istiqamətində inkişaf edir. Bu
çətin, qarışıq zamanlarda bir qarın
çörəkdən ötrü Bakıya axışan
şimallı-cənublu soydaşlarımızın səfalət
içində yaşadıqları həyat mövzunun
içində şaxələnərək, tarixi taleyimizlə
vəhdətdə işlənmişdır.
Bütün
rus səltənətini bürüyən
iğtişaşların içərisində
özünü vətənə yetirərək gizli yollarla
Arazın lilli sularına baş vurub həmyerlilərinin
köməyinə can atan Doktor Mirzənin (Cəmil
Qayalının) "Təqib" dən çıxaraq
yaralı vəziyyətdə Sərrac Əhmədlə
qarşılaşması oxucunu olduqca maraqlı hadisələrin
axarına salır. Doktor Mirzədən sonra
romana daxil olan Sərrac Əhməd elə ilk təsvirlərdən
sadə, zəhmətkeş, həm də qürurlu bir insan
kimi yaddaşımıza köçür. Bu kişi çarıq tikib satmaqla ailəsinin
çörəyini qazanır. O, kəndxudanın,
darğanın qansızlığından cana
doyan rəiyyətin bir nümayəndəsi kimi həyatın
ağır sınaqlarından keçərək inqilabi
mübarizələrin içərisində yetişir.
Ümumiyyətlə, əsərdəki obrazların hər
biri öz xarakteri, ictimai-siyasi fəaliyyətilə
görümlüdür. Müəllif roman boyu oxucunu
çeşid-çeşid insanlarla
qarşılaşdırır və dəyərli olan da budur
ki, onlar əsərə hazır vəziyyətdə gətirilmir,
quruca təqdim edilmir. Fərdlərin hər
biri mənəvi aləmi, düşüncəsi, hadisələrə
ictimai baxışları, fərqli xarakterə malik
olmasıyla yadda qalır.
Romanda Arazbasarın tarixi keçmişini təsvir edən
müəllif sanki o yerlərin xəritəsini çəkir. Dağının,
aranının, yaylağının səfası və cəfasını,
torpağın yetirib-bitirdiyi nə varsa göz önünə
gətirə biləcəyimiz qədər canlı təqdim
edir. Əkin-biçinin, mal-davarın,
otlaqların, bulaqların da geniş təsviri bu gün
çox-çox arxada qalmış kənd həyatının
ətrini, şirinliyini bizə xatırladır. Bu səyahət ruhumuza dinclik gətirir.
Əsərdə xalqın ictimai-sosial taleyilə
yaşayan əqidə-əxlaq sahiblərinin, siyasi gedişlərini
öz məkrli planlarına uyğun nizamlayan
yırtıcı xislətli işğalçılarla, yerli
bəylər, xanlarla qarşılaşdığı səhnələr
bəzən sakit görünən yaşamların içərisində
cərəyan etsə də, əslində xalqın həyatında
qasırğalar, tufanlar yaradır. İctimai-siyasi hadisələri
göz önündə canlandıranda faciələrin
ağrısı sanki canımızda qövr edir. Nə xoş ki, bu təzadların arasında tər
çiçək kimi boy göstərən aşiqlərin də
həyat hekayətləri var. Bu epizodlar sadə, yoxsul
insanların maddi-mənəvi sıxıntılarının
qəlbimizi əzdiyi məqamlarda belə, ovqatda rəngli
duyğular oyadır. Bütün hadisələr
kimi, sevgi macəraları da torpağa səpilən toxumun
günəşin hərarətindən cücərib boy
göstərdiyi kimi yaranır. Romana
rövnəq gətirən belə lövhələrdə
müəllifin lirik-romantik, xarakterik səhnələr yartmaq
bənzərsizliyi aşkar görünür.
(Ardı var)
Şəfəq Nasir
525-ci qəzet.-
2015.- 13 yanvar.- S.6.