Avropada yeni bir kabus...
Hələ təxminən 10 il öncə Fransaya səfərlərimdən birində axşama yaxınYelisey çöllərində gəzişərkən ərəbmənşəli fransızların yaratdıqları iğtişaşların şahidi olmuşdum. Səbəb çox bayağı
idi. Həmin anda adlarını indi xatırlaya bilməyəcəyim
iki ərəb ölkəsinin futbol klubları arasında
yoldaşlıq görüşü keçirilirdi. Şəhərin mərkəzi prospekti sayılan
Yelisey çölləri ilə aşağı-yuxarı
şütüyən bahalı avtomobillərin pəncərə
və lyuklarından boylanan fransız gəncləri əllərində
həmin ölkələrin bayraqlarını tutmuşdular.
Matçın
gedişini avtomobillərdəki radioyayım vasitəsilə
izləyən fanatlar üzlərini trotuarla hərəkət edən
piyadalara tutaraq azarkeşlik etdikləri futbol klublarına pərəstiş ifadə edən şüarlar səsləndirirdilər.
Get-gedə avtomobillərin sayı artır,
"avtoxuliqanların" hərəkətləri isə seyr
edənləri həyəcanlandırmağa
başlayırdı. Matçın sonuna yaxın Yelisey
çöllərinin hər iki tərəfi ilə polis nəfərləri
sıra ilə düzülsələr də gənclərin hərəkətlərinə müdaxilə etmirdilər.
Matç başa çatan kimi "şou"
iştirakçılarının yarısı sevinc eyforiyasında daha bərkdən
qışqırmağa və əllərində oyuncaq kimi hərəkət
etdirdikləri Ferrari, Bentley, Mersedes idman avtomobillərini daha kəskin
manevrlərlə hərəkətləndirməyə
başladılar. Şou iştirakçılarının digər
yarısının sifətlərində isə aqressiv bir məyusluq
hiss olunurdu. Qalib klubun fanatlarının "yekəxanalığına"
dözməyən məyuslar tezliklə ərazini tərk edib
bütün turistlərin də maraqla izlədikləri şou
səhnəsini öz rəqiblərinə buraxdılar. Onların sevinci isə bitmək bilmirdi. Və nəhayət, hay-küy və
qışqırıqların fonunda küçə boyunca
bir neçə yerdə qalanan tonqalların tüstüsü
Yelisey çöllərini bürüdü. Təxminən yarım saat ərzində adı dillər
əzbəri olan, yüzlərlə filmlərdə, romanlarda,
mahnılarda vəsf olunan gözəl Şanz-Elize sanki
xarabalığa çevrildi.
Bütün
bu ərköyünlüyü laqeydliklə izləyən
polis nəfərləri bu qalmaqalın
iştirakçılarına güldən ağır söz
demədən, sadəcə kuryoztamaşaçıları kənara
çəkilməyə və sanki ətrafdakı hər
şeyididib-dağıtmağa hazır olan gənclərə
müdaxilə etməməyə çağırırdı.
Bu qəribə "şou" başa
çatdıqdan və ərköyün ərəb-fransızlar
ərazini tərk etdikdən sonra küçəyə
tökülüşən kommunal işçilər
fanatların yandırdıqları və qoyub getdikləri
zibil təpələrini təmizləməyə
başladılar. Tamaşaçıların
üzlərindəki ifadələr isə müxtəlif idi.
Bu səhnədən sevinənlər də, təəccüb
hissi keçirənlər də, hətta həyəcan və
qorxu hissləri yaşayanlar da var idi. Yanımdakı
fransız dostumdan polisin niyə müdaxilə etmədiyini
soruşduqda o da soyuqqanlılıqla "...gənclər
heç kimə ziyanlıq gətirmədən bayram edirlər,
polisin bu anda qarışmağa haqqı yoxdur", deyə
buna ehtiyac olmadığını bildirdi. Belə
cavabdan sonra sualı verdiyimə utansam da sanki yanaşmanın
tam doğru olmaması və belə
ifratçılığın ən azı faydalı
olmaması fikri ilə özümə təskinlik verdim.
Sonrakı illərdə isə ərköyün
ərəb-fransız uşaqlarının könlünə
küçələrdə saxlanmış avtomobilləri
çevirərək yandırmaq düşdü və
artıq bu bir ənənəyə, daha doğrusu, rituala
çevrilib. Hər ilin eyni günündə
Paris küçələrində yüzlərlə avtomobil
heç bir səbəb olmadan yandırılır və Fransa
jandarmı hər vəchlə bunun qarşısını
almağa çalışır.
O zamandan
bir sual məni çox düşündürür. Artıq iki yüz ildən çox müddətdə
insan haqlarının qorunduğu bir cəmiyyətdə,
söz və fikir azadlığı mühitində
yaşamağı həyat tərzi seçmiş demokratik
Fransanın bu günkü gəncliyi nədən belə
aqressivdir?
Son günlər ərzində baş verən hadisələrin
episentri Paris olsa da, terrorçular tərəfindən məşhur
"Şarli Hebdo" əməkdaşlarının qan
donduran amansızlıqla həyata keçirilən qətliamı
bütün Avropanı gərginlikdə saxladı. İyirmiyə
yaxın adamın həyatına son qoyan terror və antiterror əməliyyatları
Avropanı bir daha silkələnməyə və Avropa
üçün toxunulmaz hesab olunan söz azadlığı
və insan haqları kimi müqəddəs ideallar ətrafında
yenidən birləşməyə səslədi. Terror
qurbanlarının xatirəsinə ehtiram və terrora nifrət
fransızlarla yanaşı bütün Avropa
ölkələrinin də vətəndaşlarını küçələrə
çıxardı. Hələ baş verənlərin
doğurduğu təəccüb, təəssüf və nifrət
hisslərinin qarışığında
çıxış yolu arayan siyasətçilər miqrantlara
qarşı tədbirlərin sərtləşdirilməsindən
tutmuş ölüm hökmünün yenidən qüvvəyə
minməsinə qədər ciddi təkliflər səsləndirdilər.
Fransa prezidenti Fransua Holland isə vətəndaşları
terrora qarşı müqavimətə və milli həmrəyliyə
çağırdı. Avropanın bütün şəhərlərində
yüz minlərlə insan söz azadlığının
müdafiəsi üçün həmrəylik mitinqlərinə
qatıldı. Paris küçələrində
"Mən Şarliyəm" şüarı altında
Avropa ölkələrinin dövlət rəhbərlərinin
iştirakı ilə milyonların marşı keçirildi.
Beləcə, Fransanın çağdaş
tarixinin daha bir qanlı səhifəsi yazıldı və
qapandı. Hadisələr bitdi, ortada isə
cavabsız suallar qalır.
Son
yüz il ərzində Fransa Avropanın ən
çox miqrant qəbul edən ölkəsi olmuşdur.
Ölkədə sığınacaq tapıb, ailə qurub, nəsil
davam etdirən 8 milyondan artıq
miqrantların təxminən 42%-i, yəni 3,5 milyonu
müsəlman ölkələrindən gələnlərdir.
Fransa hökuməti miqrantların cəmiyyətə
adaptasiya olunması üçün hazırladığı
mükəmməl proqramlar əsasında doğrudan da
onların sosial müdafiəsini, səhiyyə
ehtiyaclarını və təhsil haqlarını uğurla təmin
edir. Belə olan halda öz tarixi ölkələrində
bütün bu imtiyazlardan məhrum olan "gəlmələrin"
iddiası nə ola bilər? Vaxtilə əsasən Şimali Afrika ölkələrindən
gəlmiş miqrantların ikinci və hətta
üçüncü nəsil xələflərini doğulub
boya-başa çatdığı, təhsil
aldığı, bütün hüquqlarının təmin
olunduğu ölkədə nə qane etmir? İndi Fransa
mətbuatında, eləcə də digər Avropa ölkələrinin
mətbuatında dərc olunan müsahibələrdə siyasətçilərə,
psixoloqlara, sosioloqlara və s. verilən bu sualların cavabları da
müxtəlifdir: bəzi mülahizələrdə terror
aktlarının Əl-Qaidə, İŞİD və digər
dini cərəyanların təmsilçiləri tərəfindən
həyata keçirilməsi ehtimal olunur. Sözügedən
terror aktının keçən il
Fransanın Malidə keçirdiyi hərbi əməliyyatların
doğura biləcəyini iddia edənlər də var. İlk
diqqəti çəkən isə bütün müsahiblərin
terrorçuların müsəlman olduğunu önə
çəkməsidir. Doğrudur, onların bir çoxu terrorçuluğun həqiqi
İslamla heç bir əlaqəsi olmadığını
vurğulasalar da, eyni zamanda hamısı bu kimi halların islam
radikalizmindən irəli gəldiyinə əmindirlər. Bir
çox şərhlərdə islam
radikalizminin Oman, Qətər, Səudiyyə Ərəbistanı
kimi ölkələrdə meydana gəldiyi də söylənilir.
Odur ki, ərəb ölkələrinin
Fransadakı səfirlikləri öz hökumətləri
adından terroru pislədiklərini və terrora qarşı
mübarizədə Avropa hökumətlərinə hər
zaman hər cür dəstək verdiklərini dönə-dönə
bəyan edir, sanki baş verən hadisələrdə təmsil
etdikləri ölkələrin günahlandırıla biləcəyindən
ehtiyatlanırlar.
Fransanın
bir sıra şəhərlərində isə keçən günlər ərzində
artıq məscidlərə qumbara atılması faktları
da qeydə alınıb. Lakin bütün bunlar
baş verənləri izah etmək, hadisələri doğuran
səbəbləri və onların ilkin şərtlərini
ortaya çıxarmaq üçün uğurlu
çıxış yolu deyil. Çünki hansı
inancdan, hansı ideoloji mənbədən qidalanmasından və
harada meydana gəlməsindən asılı olmayaraq radikalizm
istənilən təzahür
formasında sivil cəmiyyətə xas olan xüsusiyyət
deyil. Ona görə də bu şəraitdə
radikalizmin harada meydana gəlməsindən daha çox harada,
hansı cəmiyyətdə və hansı səbəbdən
baş verməsi sualı daha önə çəkilməlidir.
Verilən şərhlərdə hadisələrin bir təfərrüatı
unudulur ki, bu gün dini radikalizmin təzahürü adı
çəkilən islam ölkələrində
deyil, məhz Avropada - demokratiyanın beşiyi sayılan
Fransada baş verir.
Öldürülən
terroristlərin də heç biri Avropaya başqa ölkələrdən gəlməyib.
Yəni hadisənin baş verdiyi məkan Fransa,
hadisəni törədənlər isə fransızlardır. Bu günə qədər
bir çox Avropa ölkələrində baş vermiş
qanlı terror aktlarının icraçıları da məhz
həmin ölkələrin öz vətəndaşlarıdır.
Onların bir çoxu artıq tarixi ana dillərində
danışa da bilmirlər və bütün hüquqi
parametrlərinə görə onlar əsl fransızlar, əsl
ingilislər və ya əsl ispanlardır. Başqa
sözlə desək,
bu terrorçular Avropada doğulub, Avropanın suyunu
içib, çörəyini yeyib, təhsilini və tərbiyəsini
almış uğursuz vətəndaşlardır.
Hal-hazırda Suriyada müxtəlif yönümlü terror
qruplarının tərkibində döyüşən 1100-dən
çox fransızın, 600-dən çox ingilisin və digər
avropalıların əksəriyyətinin də əvvəllər
heç zaman İslam ölkələrində olmaması
danılmaz faktdır. Bu halda Avropa vətəndaşının
harada isə meydana gəlmiş islam
radikalizminə yoluxmasının səbəblərini ərəb
ölkələrində axtarmaq o qədər də məntiqli
görünmür. Demək olar ki, bütün
siyasətçilərin, eləcə də Fransa prezidenti
Hollandın bu hadisələrlə bağlı öz
xalqına müraciətində dediyi kimi, terrorçuların
İslam dini ilə heç bir əlaqəsi yoxdur. Ümumiyyətlə, sivil cəmiyyətlərdə
istənilən dinə bəşəriyyətin inkişaf
tarixinin müəyyən mərhələsində bəşər
övladı tərəfindən yaradılmış
qeyri-maddi mədəniyyət nümunəsi, antik cəmiyyətin
əxlaq kodeksi kimi baxılmalıdır və etiraf etməliyik
ki, bəzi istisnaları nəzərə almasaq, belə də
baxılır. Deməli, problemin kökü dində
deyil, hadisələrin baş verdiyi cəmiyyətlərin daxilində
axtarılmalıdır. Bütün
dünya isə Avropa cəmiyyətində isə
demokratiyanın hökm sürdüyünü, fikir və
söz azadlığının insan azadlıqlarının
önündə getdiyini, vətəndaşın rifah
halının ən yüksək səviyyədə təmin
olduğunu iddia edir. Bəli, bütün
dünyaya Avropa dəyərləri kimi təbliğ olunan dəyərlərin
çoxu doğrudan da heyranedicidir. Onda bəs
paradoks nədədir? Bəlkə səbəbin
kökündə terrorçuların dədə-babalarının
hansı ölkədən gəlməsi yox, onların belə
yüksək rifah cəmiyyətində hansısa səbəbdən
uğursuz olmaları dayanır? Əlbəttə,
cəmiyyəti maddi rifah bolluğunda "bəsləmək"
hökumətlər üçün qürur və şərəf
işidir. Lakin görünür, maddi rifahın yüksək
səviyyəsi cəmiyyətin
tam sağlamlığı üçün yeganə zəruri
şərt deyil və ya kifayət deyil.
Yüksək mədəni dəyərlərin hökm
sürdüyü iddia edilən bir cəmiyyətdə vətəndaşın
öz həmvətənlərinə qarşı terror
aktı həyata keçirməsi, söz və fikir
azadlığına təcavüz etməsi, insanlığa
qarşı cinayət törətməsi faktı məncə
ortadakı sualları ilk növbədə Avropa cəmiyyətinin
özünə ünvanlamağı tələb edir. Bu qədər
liberal-demokratik dəyərlərin hökm sürdüyü
mühitdə yetişmiş vətəndaşlar niyə
öz cəmiyyətlərinə qarşı belə
amansızdırlar? Cəmi bir neçə il öncə öz millətinin 80-ə
yaxın gəncini qətlə yetirmiş və 20 il həbs cəzasına
məhkum edilmiş Breyviki bu qədər qəddarlaşdıran
nə olmuşdu? Yeri gəlmişkən,
bəzi qərb şərhçiləri hal-hazırda rasizm və
nasizm kimi neqativ
halların Avropa cəmiyyətində mövcudluğunu etiraf
edərək intensivləşən terror aktlarının bu
kimi hallara qarşı bumeranq effekti ola bilməsini də istisna
etmirlər. Fransanın Daxili İşlər
Naziri isə öz çıxışında ölkədə
hüquq-mühafizə sisteminin mükəmməl
olmadığını etiraf etdi. Antiterror
üzrə fransalı ekspert Klod Monikenin "Euronews"
telekanalına müsahibəsi də maraq doğurur.
Belə
ki, cənab Monike öz müsahibəsində Fransa xüsusi
xidmət orqanlarında ölkədə terror törətmək
ehtimalı olan bütün vətəndaşların
siyahısının mövcudluğunu, o cümlədən,
Şərif və Səid Kuaşi qardaşlarının da
çoxdan "qara siyahı"da olduğunu bildirdi. Teleaparıcının
"...belə olan halda xüsusi xidmət
orqanlarının bu şəxsləri niyə vaxtında
neytrallaşdırmaması və ya heç olmasa onları müşahidə
altında saxlamaması" haqqında sualına Klod Monikenin
cavabı da bəzi məqamlara aydınlıq gətirir.
"...Birincisi, onların sayı 1000-2000 nəfərdir, bu qədər
adamı nəzarət altında saxlamaq bizim
hüquq-mühafizə orqanlarının (yəni Fransanın
- CF) gücü xaricindədir. Çünki bir
tərəfdən, insan haqları adı altında spekulyasiya
ifrat həddə çatıb. Polis orqanlarının
müasir cihazlarla texniki təchizatı üçün vəsait
istənildikdə dərhal "insan haqları" adı
altında cəmiyyətdə isterika yaşanır və hər
hansı bir addım "psevdodemokratların" müqaviməti
ilə rastlaşır. İkincisi, hal-hazırda ölkənin hüquq-mühafizə və
gömrük orqanlarında korrupsiya o həddə
çatıb ki, zabitlər artıq ölkənin təhlükəsizlik
məsələlərinə də biganə
yanaşırlar..." Mənə
elə gəlir ki, ekspertin cavabı Fransadakı, bəlkə
də bütün Avropadakı bugünkü gerçəkliyi
obyektiv şəkildə əks etdirir və qismən də
olsa hadisələri doğuran səbəblərə
işıq salır. Amma səbəblərin tam
siyahısı bununla da bitmir.
Soyuq müharibə erası başa
çatdıqdan sonra yaranmış yeni şəraitdə
güc və söz sahibi olan qərb dövlətləri
qlobal siyasət meydanında baş verən rəqabət
mühitində bəzi universal dəyərlərdən geri
çəkilməyə başlamışlar. Bu daha
çox Avropanın
qeyri-qərb dövlətlərinə qarşı
münasibətlərində beynəlxalq hüquq və beynəlxalq
ədalət normalarına ikili yanaşmasında
özünü göstərir. Məsələn, keçən
il ərzində Ukraynada baş verən
hadisələrə Qərbin sərgilədiyi obyektiv
münasibət bundan daha əvvəl Azərbaycanda,
Gürcüstanda və Moldovada baş vermiş hadisələrə
olan münasibətdən xeyli fərqlənir.
Əslində isə bütün bu ölkələrdə
baş verənlər eyni ssenari üzrə, eyni qüvvələr
tərəfindən həyata keçirilmiş ilhaq
faktlarıdır. Artıq 25 ilə yaxın bir müddətdə
davam edən Azərbaycan-Ermənistan münaqişəsinə
Avropa tərəfindən qərəzli yanaşma da Avropa siyasətinə,
onun ədalətliliyinə etimadı azaltmaqdadır. Beynəlxalq ədalətin təmin edilməsi sahəsində
nümayiş etdirilən ayrı-seçkilik isə heç
də Avropanın nüfuzunun möhkəmlənməsinə
xidmət etmir. Dünyadan, xüsusilə də hələ
möhkəmlənməmiş yeni dövlətlərdən ikitərəfli iqtisadi-siyasi
münasibətlərdə özləri üçün əlavə
imtiyazlar qoparmaq məqsədilə onlarla ikili standartlar əsasında
qərəzli davranan qərb dövlətləri və siyasətçiləri
də bunu yaxşı bilirlər. Buna baxmayaraq həm
Fransa, həm də bütövlükdə qərb dövlətləri
yerli-yersiz qeyri-qərb cəmiyyətlərini korrupsiya və insan
haqlarının pozulması iddiaları ilə şantaj etməkdən
çəkinmirlər. Qərb dövlətləri
vaxtaşırı dünyanın müxtəlif bölgələrində peyda olan PKK, Əl-Qaidə,
Boko-Haram, İŞİD və s. kimi terror təşkilatlarının
bir çox hallarda onlar tərəfindən dəstəklənməsi
və maliyyələşdirilməsi haqqında səsləndirilən
iddiaları da hələ ki inandırıcı şəkildə
təkzib etmək iqtidarında deyillər. Bəzi
hallarda Avropa dövlətləri özləri söz və
fikir azadlığına dövlət səviyyəsində
birbaşa təcavüz edirlər. Fransa
Senatında qondarma "erməni genosidini" tanımamağa
görə vətəndaşa qarşı cinayət
işinin açılmasını nəzərdə tutan
Qanunun qəbul edilməsi sadəcə bir terrorçunun deyil,
"lazım gəldikdə" siyasi maraqlar naminə elə
dövlətin özünün də cəmiyyətdə
söz və fikir azadlığına sipər çəkməsini
sübut etmirmi?
Avropa esteblişmentində hakimiyyət uğrunda mübarizədə siyasi spekulyasiyalar, qorunması və daha da möhkəmləndirilməsi zəruri olan mənəvi-etik dəyərlərin siyasi oyunlara qurban verilməsi qərb cəmiyyətində mənəvi-əxlaqi dəyərlərin aşınmasına gətirib çıxarır. Siyasət mənəvi-əxlaqi dəyərlər müstəvisindən kənarda formalaşdıqda isə cəmiyyət "xəstələnir". Beləliklə, cəmiyyətin dərin qatlarında inkubasiya dövrünü yaşayıb birdən-birə üzə çıxan və müasir qərb cəmiyyətini silkələyən intihar, eynicinsli evlilik və terror kimi xəstəlikləri ilk növbədə qərb siyasətçiləri özləri dövriyyəyə gətirir və bu kimi halların mövcudluğundan müəyyən siyasi ambisiyalara nail olmaq üçün sui-istifadə edirlər. Bütün bu oyunların baş verdiyi qlobal siyasət meydanında dünyanı idarə etmək iddiası ilə çox uzaqlardakı labirintlərdə dolaşan qərb siyasəti öz çıxış nöqtəsindəki - Avropadakı daxili vəziyyətdən xəbərsiz kimi görünür. Belə görünür ki, başları digər ölkələrə "demokratiya və azadlıq", "dözümlülük və tolerantlıq" dərsi keçməyə qarışmış Avropa hökumətləri, Avropa Birliyinin çoxsaylı qurumları öz cəmiyyətlərinin "diaqnostikasına" və "profilaktikasına" diqqət ayırmağı unudublar. Halbuki, ilk növbədə onlar öz vətəndaşlarının hansı səbəblərdən uğursuzluğa düçar olub öz taleyini terrora qurban verdiyini araşdırmalıdırlar.
Avropada isə yenə bir kabus
dolaşmaqdadır. Lakin bu, məşhur sitatda deyildiyi kimi, kommunizm kabusu
deyil. Bu -
heç də ondan az təhlükəli
olmayan terror kabusudur. Tarix bir çox qlobal fəlakətlərin
dünyaya Avropadan yayılmasının şahididir. Belə
bir təhlükə qarşısında bu dəfə də
Avropa daha sıx birləşməli və yeni kabusun bütün
dünyaya yayılmasının qarşısını almaq
üçün ilk növbədə onu doğuran səbəbləri
aradan qaldırmalıdır. Bunun
üçünsə Avropa siyasəti özündə qeyri-qərb
cəmiyyətləri ilə əməkdaşlıqda bərabərlik,
tərəfdaşlıqda etibar, mədəniyyətdə
universallıq, siyasətdə əxlaq, dünyaya münasibətdə
səmimiyyət və ən başlıcası isə
Universal Ədalət təcəssüm etdirməlidir.
Cavanşir Feyziyev
525-ci qəzet.-
2015.- 13 yanvar.- S.4.