Bir sənətkarın səsi və xatirəsi
XANƏNDƏ NOVRUZ ABDULLAYEVİN SƏNƏTİ VƏ ŞƏXSİYYƏTİ BARƏDƏ DÜŞÜNCƏLƏR
Ölümün atı çaparaq olar, deyiblər. Onun da ölüm xəbəri bizim
Şabrana tez yayıldı. Dekabrın həmin
soyuq günü - ayın 12-də mərhumun hüzr yerinə
gələndə maşını maşına söykənən
gördüm. Günorta saatlarında mərhumu
doğulduğu Xəlilli kəndinə son mənzilə yola
saldıq. Açığını deyim
ki, son illərdə Şabran şəhərində elə
izdihamlı dənf mərasimi görməmişdim.
Şabranlılar öz istəklilərini - el sənətkarı
Novruz Abdullayevi son mənzilə qədər, hüzn
qarışıq adına layiq hörmət
və ehtiramla yola salırdılar.
Kim idi
Novruz Abdullayev?..
Beş-on ilin söhbətidir. Əziz dostum, çağdaş
poeziyamızın ən görkəmli nümayəndələrindən
biri, o vaxtlar gözəl sənət toplusu "Qobustan" dərgisinin
baş redaktoru mərhum Ələkbər Salahzadə məndən:
- Aydın, sizin rayonda yaşayan xanəndə Novruz Abdullayevi
tanıyırsanmı, - deyə soruşdu.
Mən də:
- Əlbəttə, tanıyıram, - dedim, - bizim Şabranda
toy məclislərinin əvəzsiz ifaçısıdır.
Ələkbər
müəllim: - Bəs elə isə niyə indiyə kimi onun
haqqında heç yazmamısan? - deyə
az qala məni məzəmmət etdi.
Hiss etdim
ki, Ələkbər müəllim sözlüdür və məni
çox intizarda saxlamayıb:-Bu yaxınlarda Qubadan Bakıya
qayıdırdım, - dedi, - avtobusda sürücü
maqnitofonu qoşmuşdu. Səsini indiyəcən
eşitmədiyim bir xanəndə oxuyurdu. Onun
səsinin şirinliyi məni elə tutmuşdu ki, heyran
qaldım. Bu xanəndəni
tanımadığımdan özümü qınadım.
Sürücüdən:
- Kimdir
oxuyan?, - deyə xəbər aldım.
Sürücü də:
- Novruz Abdullayevin kasetidir, - dedi, - Şabran şəhərində
yaşayır.
El sənətkarıdır.
Ələkbər Salahzadə mənə dönə-dönə
tapşırdı ki, Novruz Abdullayev haqqında hökmən
bir yazı hazırlayım.
Oturub-durduğum,
ünsiyyətdə olduğum, elə mənim
özümün də əzizlərimin xeyir işlərində
müğənni kimi iştirak edən Novruz Abdullayev
haqqında gözəl bir şairin, sənət toplusunun
baş redaktorunun, sərraf bir dinləyicinin belə yüksək
qiyməti məni qürurlandırsa da, həm də təəccübləndirdi.
Demə, Şabranda çoxumuzun hələ ki layiqli qiymətini
verə bilmədiyimiz Novruz Abdullayev efirdən
qulaqlarımızı dəng edən, ekrandan
gözümüzü yağır edən ifaçılardan
qat-qat üstün imiş. Bir sözlə, biz onu
tanıya bilməmişik.
"Qobustan"
dərgisinin baş redaktorunun sifarişi ilə haqqında
material hazırlamaq məqsədi ilə Novruz Abdullayevlə
görüşüb bir az da yaxından
tanış oldum.
Ötən
il 60 yaşını tamamlayan istedadlı
el xanəndəsi Novruz Abdullayevin uşaqlıq
çağları mavi Xəzərin sahillərində,
Şabran bölgəsinin Xəlilli kəndində keçib. Ana laylasından sonra balaca Novruzun eşitdiyi ilk musiqi
səsi bəlkə də dənizin xumar ləpələrinin
zərif pıçıltısı, bəzən də
şahə qalxan hayı-harayı olub.
Payız ayları yaşadıqları kəndin
qırağından düz sahil boyu göy üzü ilə
durnalar soyuq yerlərdən isti ölkələrə
qatarlanıb uçardılar. Şər
qarışan vaxt, axşam çağı başlanan bu durna
köçü bəzən gecənin dərin
vaxtlarınacan çəkərdi. Durnaların
qərib haray-həşiri kəndi yuxudan edərdi.
Belə vaxtlarda Novruz da durnaların qəminə-kədərinə
şərik olmaq istəyərdi. Və onun kövrək, həzin səsi
qərib durna harayına qarışardı:
Üç
telli, dörd telli, beş telli durna,
Ovçu
əlindən yaralı durna,
Yaralı,
yaralı, yaralı durna...
Qərib durna harayına qarışan o nisgillli səsin
sonra ilk dinləyiciləri onunla birgə dəniz
qırağında qoyun-quzu otaran yaşıdları oldu. Bu dəfə yaralı maral
zalım ovçuya dil tökür, Novruzun yanıqlı səsi
ilə ondan nicat, imdad istəyirdi: "Aman ovçu, vurma məni..."
Yaşıdı olan oğlanlar evdə böyüklərin
baş-beyinlərini velosiped istəyi ilə dəng edib duranda
atası Süleyman kişinin onunçün aldığı
balaca qaval sanki Novruza dünyanı bəxş etdi.
Əvvəl-əvvəl Novruzun səsi öz həyət-bacalarını
başına götürürdüsə, sonra bu səs
bütün kəndə yayıldı. Sonra o səs
məktəb özfəaliyyət kollektivindən, rayon mədəniyyət
evindən gəldi. Şabranda rayon
miqyasında keçirilən bütün mədəni-kütləvi
tədbirlərdə Novruz Abdullayev başda oldu.
Gənc istedadın repertuarı xalq mahnılarından
iarət idi.
"Azərbaycan maralı", "Ahu kimi", "Yaxan
düymələ" mahnılarının musiqisindəki
şirinlik, həzinlik Novruzun səsinə, səs diapozonuna elə
uyğun idi ki, oxuması ilə dinləyicisini valeh edirdi. Sonra onun repertuarı genişləndi. Gənc xanəndə xalq mahnıları ilə
yanaşı "Çahargah", "Şahnaz" təsniflərini,
bəstəkar mahnılarını da ifa etməyə
başladı.
Əlbəttə, xalq mahnıları ilə ilk dəfə
el-oba arasına çıxmağı Novruzu dinləyicilərə
tez sevdirdi. Çünki bu mahnıların musiqisi də,
sözləri də dinləyicilərə yaxın və
doğma idi.
Kənddə adət deyildi, hər təzə xanəndəni
el məclislərinə, el toylarına
çıxarmazdılar.
Bir dəfə Xəlillidə imkanlı bir ailənin
oğlunun toy məclisi idi. Toyda adlı-sanlı
xanəndə Əlibaba Məmmədov oxuyurdu. Kəndin hörmətli ağsaqqalları Novruzu ona təqdim
edib, bir-iki mahnı oxumasına icazə verməsini xahiş
etdilər.
Gənc
xanəndənin ifasından məmnun qalan görkəmli sənətkar
ona öz tövsiyələrini də verdi,
musiqi təhsili almasını, ən başlıcası
heç kimi yamsılamamağı tapşırdı.
O günləri
şirin xatirədək yada salan Novruz deyirdi ki, o zaman toy məclisində
Əlibaba Məmmədovun özünün ifa etdiyi
mahnıları oxumuşdum və açığını
deyim ki, sevdiyim sənətkara xoş gəlmək
üçün bir qədər də onun ifa tərzini təqlid
etmişdim. Elə onda başa düşdüm
ki, dinləyicilərin xoşuna gəlmək
üçünsə hər xanəndənin
özünün ifa tərzi olmalıdır.
Yaxşı-pis, öz səsinə güvənməli, öz
zəngulələrini, öz vurduğu xalları ortaya
qoymalıdır!
1971-ci ildə
Şabranda orta məktəbi qurtaran Novruz Abdullayev musiqi təhsilini
artırmaq üçün sənədlərini S.Hacıbəyov
adına orta ixtisas musiqi məktəbinə
verdi. Həmin il məktəbə girə
bilməyən Novruz əsgərliyə yola düşdü. Polşada hərbi xidmətdə oldu. Musiqi
duyumunu əlbəəl hiss edən komandanlıq onu alayın
təbilçisi təyin etdi.
1974-cü
ildə əsgərlikdən geri dönən Novruz S.Hacıbəyov
adına orta ixtisas musiqi məktəbinin səs-muğam,
xanəndəlik şöbəsinə qəbul olundu. Sahib Şükürov və Səlim Ağayevdən
sənətin sirlərini öyrəndi.
Bakı və
Sumqayıt şəhərləri musiqi məktəbi tələbələrinin
görkəmli sənətkarımız Şövkət
Ələkbərova, Əlibaba Məmmədov və İslam
Rzayevin münsif olduqları Cabbar Qaryağdı oğlu adına "Çahargah" muğam
müsabiqəsində (1977-ci il) iştirak edən Novruz
Abdullayev bu mötəbər sənət yarışında
2-ci yeri tutdu.
Əlibaba
Məmmədov bir vaxt toy məclisində səsini dinlədiyi
gənc xanəndənin bu uğuruna görə təbrik edib:
- Hə, bax, indi səsini dinləyənlər bildilər ki, sən
Novruz Abdullayevsən, - dedi.
Tələbəlik
illərində Novruz Abdullayev Ə.Quliyev adına
xalq çalğı alətləri ansamblı ilə birgə
dəfələrlə respublika televiziyası ilə
çıxışlar edib. Ağasəlim
Abdullayevin rəhbərlik etdiyi "Araz" ansamblı ilə
birgə onun mavi ekranda 35 dəqiqə çəkən konsert
proqramını da səksəninci illərdə
tamaşaçılar rəğbətlə
qarşılamışdılar.
AzTV ilə arabir verilən çıxışları
ilə də sanki o, bir daha tamaşaçıların
yadına salmaq istəyirdi ki, xalq mahnılarımızın
mahir ifaçılarından olan Novruz Abdullayev öz
istedadının püxtələşmiş
çağlarını yaşayır.
"Səbuhi" səsyazma studiyası isə onun 10
musiqi nömrəsindən ibarət "Bura Qafqazdır"
adlı diskini sənətsevərlərə
çatdırıb.
Efirdən, radio dalğalarından səsi gələn
Novruz Abdullayevin pərəstişkarları sevdikləri xanəndəni
el şənliklərinə də dəvət edirdilər. Qonşu Quba, Qusar,
Xaçmaz, Siyəzən, Xızı bölgələri bir
yana, Novruz Naxçıvanın, Şirvanın,
Dağıstanın da neçə-neçə obasında məclis
aparmış, yığıncaq keçirmışdi.
Novruz
Abdullayevin deyirdi ki, el şənliklərinə dəvət alan hər bir ifaçıya gərək olan ən
başlıca əzəl-axır şərti ustad sənətkarımız
Dədə Ələsgər yüz ildən də çox
bundan öncə söyləyib: "Aşıq olub tərki
Vətən olanın Əzəl başdan pürkamalı gərəkdir..."
Xanəndə məclisdə öz ədəb-ərkanı
ilə yanaşı bir də oxuduğu mahnıların
sözlərinə ciddi fikir verməlidir. Cavan-cahılın
oturduğu yerdə axirətlə, dünyanın faniliyi, gəldi-gedərliyi
ilə bağlı sözlər oxumaq, əlbəttə, məclisdə
xoş ovqat yaratmayacaq...
Və yaxud, ahıllar, qocalar şən mahnılara bir qədər
həvəslə, şövqlə qulaq asan deyillər.
Novruz Abdullayev ən çox xalq mahnılarını
oxuyurdu və deyirdi ki, onun xalq mahnılarına bu sonsuz məhəbbəti
təkcə öz səsinin imkanları ilə bağlı
deyil.
Bayatılarımızla, laylalarımızla bir doğulan xalq
mahnılarımız əsrlərdən üzü bəri
yol gələn bir karvandır. Bu karvanın mənzilinin
axır başı yoxdur. Bizlərin hər
birinin axır mənzili bəlli olsa da, el havalarımız
ölməz, əbədi yaşardır. Xalq
mahnılarımızda möhkəm bir kök var və bu
kök o qədər dərindir ki, xalq öz
mahnılarını əsrlərdən üzü bu yana yaşatdığı kimi bu
mahnıları ifa edən sənətkarları da
yaşadır. Hələ heç görməmişəm
ki, xalq mahnılarını oxuyan bir xanəndəni xalq
tanımasın.
Novruz Abdullayev 1978-ci ildə orta ixtisas musiqi məktəbini
qurtaranda onu istedadlı bir məzun kimi təyinatla
Naxçıvan Dövlət Filarmoniyasına
yollamışdılar. Lakin Novruz Abdullayev ailə vəziyyətinə
görə qədim Naxçıvan torpağında qala bilməyib
doğma rayona qayıtmışdı. O vaxtdan bəri də
Şabran şəhərində Tofiq Quliyev adına
orta musiqi məktəbində çalışan Novruz
Abdullayev şagirdlərə xanəndəlik sənətinin
sirlərini öyrədirdi.
Geniş və böyük konsert salonlarında,
filarmoniyalarda iki-üç dəfə çıxış
edənlər bir də görürsən ki, erkən
şöhrət qazanır, məhşurlaşır. Bəlkə bu da taleyin qismətidir...
Şabranda çalışıb-yaşamış Novruz Abdullayevin bunlar da öz sözləri idi: "Mənim üçün bu da çox xoşdur ki, dünyaya göz açdığım, böyüyüb boya-başa çatdığım bir torpaqda da olsa tanınıram. Elə bu da mənim bəsimdir..."
Şabran
Aydın Tağıyev
525-ci qəzet.-
2015.- 14 yanvar.- S.8.