Romanda Azərbaycan tarixi və azərbaycanlı taleyi
YAXUD
"İŞĞAL VADİSİ" ƏSƏRİNDƏN
ALINACAQ İBRƏT DƏRSİ
(Əvvəli ötən sayımızda)
Bəzən tarixi hadisələri
bədii ədəbiyyata
gətirəndə belə
düşünənlər də olur ki,
onsuz da tarix məlumdur, onu bədiiləşdirməyə
nə ehtiyac?
Zənnimcə, bu, kökündən
yanlış olan bir fikirdir. Axı,
tarixi faktları hər zaman yaddaşda hifz etmək mümkün deyil. Bir tərəfdən
də yeni gələn nəslin keçmişi öyrənməyə
marağı olmur. Bu baxımdan tarixi hadisələrin bədii əsərdə axıcı,
rəvan təhkiyə
ilə dövrünə
xas üslubda işlənməsi, insanı
duyğulandıran, həyəcanlandıran
gerçəkliklərin xarakterik
rənglərlə canlandırılması
hafizəmizə sozalıb-itməyən
naxışlar kimi nəqş olunur. M.S.Ordubadi, Y.V.Çəmənzəminli,
Ə.Abbasov, Ə.Cəfərzadə,
F.Kərimzadənin tarixi
romanları dövrünün
təzadlı mənzərəsini
əks etdirməklə
zaman-zaman yaddaşımızı
közərtmirmi? Bu əsərlər
məhz milli-bəşəri
məzmun və mahiyyətilə düşüncəmizə
təsir etdiyindən yadda qalır. Bunları yazıçı-publisist
Yusif Kərimovun "İşğal vadisi"
tarixi romanında mövzunun böyük məsuliyyətlə, zərrəbin
dəqiqliyilə araşdırılması
və hadisələrin
maraqlı süjetlər
boyunca bədii-publisist
dillə təsvirindən
təsirləndikcə bir
daha yəqin etdim.
Romanda Qaçaq Miralı, Əziz kişi, Cəmil Qayalı, Kazım bəy, Sarı xan Şirvanski,
sevgisinin odunda yanıb-qovrulan Suzanna, Damcılının
qənirsiz gözəli,
cəngavəri Qənirə,
"Qızılbaş" Barat, "Cərcis peyğəmbəri"nin
sahibi Şeyx Şəfi, məkrli hampa Təvəkkül,
"Qoston bəy"
(mehtər Güləstan)
ümumi səhnənin
iştirakçıları belə, öz düşüncəsi, səciyyəsilə
maraqlı obrazlardır.
Yazıçı onların
xarakterini elə canlı, təbii ştrixlərlə yaradıb
ki, bu təsvirlərin
içərisində bircə
yabançı ifadəyə
belə rast gəlmirsən. Qostonun zalımlığını, qəddarlığını
göstərən xırda
detallardan biri - "yaxşı şallaq vurandı", bəzəməsi
onun xislətini dəqiqliklə açır.
Burda Seyid Miralı ilə Qoston bəyin münaqişəsi, ikincinin
öz amansızlığının
aqibətini ölüm
şərbəti kimi
içməsi, süjetin
aparıcı qollarından
biridir və bütünlükdə əsərin
qayəsilə ciddi bağlılığı var.
Əsərdə paralel, həm də çarpaz xətlər boyunca inkişaf edən hadisələr yeknəsəklikdən
kənar bir formada, qaynar təbdən gələn bir axarda təsvir
olunur. Qəhrəmanların
çətin keçən
həyatları, çar
mütləqiyyətinin müsəlmanlara
tətbiq etdiyi ağır qanunlar belə onları işıqlı ideallar uğrunda mübarizələrdən
çəkindirə bilmir.
Quruluşun özündən
doğan naqislik, zalımla məzlumun qovğası, bu ərazilərdə yaşanan
hadisələr, tarixi-coğrafi
mühit bu gün təsəvvürümüzdə
canlana biləcək qədər görümlüdür.
Hadisələr dərinə
işlədikcə aradakı
bağlılığın bir ideya istiqamətində
inkişafı aydın
görünür. Əsərdə
şəcərə tarixlərilə
böyük maraq doğuran bir çox şəxsiyyətlərin
fəaliyyəti millətin
taleyindən keçən
hadisələrin içərisində
dövr edir. Kazım bəyin, Əliş Qayalının
kökünün Qarabağın
məşhur Cavanşirlər
nəslinə bağlanması,
Rəsul bəyin Cəfərqulu xanın şəxsi mirzəsi və can həkimi olması, övrəti gəncəli Cavad xanın qız nəvəsi Zibeydə xanımla uğursuz taleləri... keçmişin
qatı açılmamış
məlumatları olmaqla
bilgimizi artırır.
Y.Kərimov qəhrəmanların həyat tarixçəsinin
ölkənin tarixilə
bağlılığını izləmiş, savadlı, bacarıqlı bir azərbaycanlı kimi fəaliyyətlərini araşdırmış,
onların hərb tariximizdəki yerini göstərməyi də
unutmamışdır. Əliş
və Cəmil Qayalılar, Kazım bəy Kazımbəyli vətəndən uzaqlarda
fəaliyyət göstərsələr
də Azərbaycanın
ağrılı taleyilə
yaşamış, xalqın
həyatında əhəmiyyətli
işlər görmüşlər.
Romandakı qəhrəmanların bir qismi ədəbiyyatımızda
yeni obrazlardır. Bu mənada onları ayrı-ayrılıqda və
qarşılıqlı surətdə
ədəbi-nəzəri təhlilə
cəlb edən cəhətlər də yetərincədir. Buna bir məqalənin imkan vermədiyi təqdirdə
düşünürəm ki, roman boyu müəllifin böyük
şövqlə izlədiyi,
çeşidli faktlar,
hadisələr işərisində
təsvir etdiyi Sarı xan Şirvanskini
qısaca xarakterizə
etməklə, oxucuda başqa obrazları da tanımağa maraq oyadacağıq. Kimdir Sarı xan Şirvanski? Bu tarixi şəxsiyyət haqqında indiki nəsil olsun ki, bir sısqa
məlumata da malik deyil. O, Arazbasarda şan-şöhrəti,
mürəkkəb xarakterilə
tanınmış tarixi
şəxsiyyətdir. Müəllifin
təsvirinə görə,
mal-mülkünün, var-dövlətinin
sanı-sayı bilinməyən
xandan Tanrı boy-buxunu, yaraşığı
əsirgəməyib. At çapmaqda,
ov ovlamaqda mahir olan Sarı
xan Şirvanskinin yaylaqda, ovlaqda od parçası kimi görünməsi diqqətimizi çəkir.
Əsərin tarixi-bədii
yükünü çəkən
əsas simalardan biri kimi, çox
yerlərdə özünün
çılğınlığı, qaynarlığı, qəddarlığı,
hadisələrə özünəxas
yanaşmaları ilə
görünməsi Sarı
xan Şirvanskini bizə yaxından tanıdır. Bu insanın
həyat tərzi, yaşamaq amalı öz mənafeyinə hesablanır. Onun ərkanlarla müəyyən
oxşarlığı olsa
da fərqli cəhətləri daha coxdur. Bu da onu tünd xarakterli obraz kimi səciyyələndirir.
Bütün mahalda güc və nüfuz sahibi olan xanın təşər
görünüşü, "sahiblənə bilmədiyi kəbinli
arvadı" Qənirə və erməni aşnası "ətirşah
Afrodita" ilə davranışı, ovda, ərkanlar
arasında vəhşiyana ehtirası, cəldliyi,
çevikliyi, hərbə-zorbaları, tipik vərdişləri
Sarı xan Şirvanskinin ədəbiyyatımızda yeni obraz
olduğunu deməyə haqq verir.
Y.Kərimovun
böyük ustalıqla təsvir etdiyi "Xan ovu"nda
Sarı xan Şirvanskinin ov tədarükünə nökər-naibin təmtəraqlı hazırlığının,
ov büsatının xüsusi qaydalarının, özəllik
və incəliklərinin ən xırda detallarına qədər
zərifliklə işlənməsi, səfər
hazırlığından başlamış, yol boyu
çölçülüyün füsunkarlığı,
nağılvari mənzərəsi özünün əsrarəngiz
rənglərilə yaddaşımıza köçür.
Atların növü, cinsi, istismarı ilə bağlı
müəllifin eşidib-bildiklərindən bəhrələndiyi
tövsiyəyə fikir verin: "Dədə ovçular
buyurublar ki, ata mindin, alçağına minmə, adam yekəpər
olsa da, at onu cılız göstərər. Yorğa və
sakit ata yalnız uzaq yola gedərkən min, çünki at
sakit olanda adam özünü boş saxlayır. Elə ki ova
çıxdın, onda oynaq və tünd qaçan ata min ki,
onun tündlüyü səni ayıq olmağa məcbur etsin.
Həmişə atda düz, şəstlə otur ki, gözə
pis dəyməyəsən..." Xalqın dilindən
alınmış, minillərin sınağından
çıxmış aforizm, məsəllər, bənzətmələr
roman boyu müəllifin təsvir-təhkiyəsinə
şirinlik, əlvanlıq qatmışdır.
"İşğal
vadisi"ndə romanın qolları hesab edilən bölmələrin
hər biri bitkin, tamamlanmış əsər təəssüratı
bağışlayır. Romanın ana xəttini ifadə edən
işğalçılıq tarixinin xronoloji
ardıcıllıqla təsvirində bu bölmələrin
yeri, bədii dəyəri misilsizdir. Bəzən
çeşidli, çarpaşıq əhvalatlar oxucunu elə
bir qarışıqlığa salır ki,
düşünürsən, müəllif onları
özünün rəvan axarına sala biləcəkmi? Hadisələrə
dərindən bələd olduqca onların bir-birilə məntiqi,
mənəvi bağlılığı
nigarançılığımıza son qoyur.
Romanda
aparıcı xətlərdən biri, "Cərciz peyğəmbəri"nin
yaranması və əsrlərlə yaşaması tarixi, dini
ehkamlara baxışların, sünni-şiyə məzhəbinin
yaratdığı qarşıdurmaların publisist şərhi
də tarixilik fonunda həssaslıqla işlənmişdir.
Yaradılmışın özünüdərki, Yaradanı
duyması, əslində dini dəyərlərin
qorunmasına, maarifçiliyin yeni ənənələrlə
inkişafına yönəlmişdir. Burda Şeyx Şəfi
obrazı zahiri görkəmindən başlamış, hərəkətləri,
düşüncəsi, dini görüşləri və
bunların qarışığında özünün mənafe-iddiaları
ona tamlıq verən dəqiqliklə, xəfifliklə
yaradılmışdır.
Y.Kərimov
hadisələrin mərkəzində olan bəylərin,
xanların, dindarların arasındakı ixtilafların,
çəkişmə-tirəliklərin səbəblərini
orijinal görünən bədii priyomlardan istifadə etməklə,
həm də həyat tarixçələrinin fonunda təqdim
edir. Sarı xan, Təvəkkül ağa, Şeyx Şəfi
ayrılıqda hər biri güclü şəxsiyyət olsa
da çox təəssüf ki, tarixin özünün diqtə
etdiyi kimi, bu nüfuzlu şəxsiyyətlər xalqa dayaq
durmaq əvəzinə, güclərindən, var dövlətlərindən
öz hiyləgər məqsədləri üçün
istifadə edən işğalçılara kömək edirlər.
Çar mütləqiyyəti Arazbasarın bu
adlı-sanlı, imkanlı şəxslərini "himayə
edərək" var dövlətlərinə toxunmadan öz
tərəflərinə çəkərək bir-birinin
üstünə salışdırır, onlar da top-tüfənglərini
xalqın qənimlərinə yox, ümumi düşmənlərinə
(Qaçaq Miralıya, Cəmil Qayalıya, polkovnik Mina bəyə)
qarşı yönəldir. Beləliklə, yerli hakimlərin
milli mənafeləri saya almaması çar mütləqiyyətinə
milləti parçalamaq fürsətini verir. Burdan da xalqın
təklənməsi, başsızlığı - milli faciələrimiz
baş alıb gedir. Lakin bu mübarizələrdə Rus
İmperiyası da itkilərə düçar olmuş,
Arazbasarın dözümlü, dəyanətli
oğullarının mərdliyi, mübarizliyi
qarşısında böyük dirənişlərlə
üzləşmişlər. Bütün bunlar tarixdir və
müəllif bu tarixi nəsrin böyük qolu olan roman
janrında sənətkarlıqla işləmişdir.
Əsərdə
xalqın həyat tərzinin, obaların, yaylaqların,
dağların, düzlərin təsviri, dilin zənginliyi,
xoş ahənglə səslənişi romana rəngli
çalarlar gətirir. Müəllif oxucunu yüzillərin
daş yaddaşında qalmış tarixi yerlərə
aparır. "Urus arxı"nın ətrafında bu qədər
zəngin materiallarla yaşanan həyat hadisələrini,
siyasi gedişləri ədəbi ustalıqla yerbəyer edə
bilməsi bizi heyrətləndirməyə bilməz.
"Proloq"la
"Epiloq" arasında müəllifin təsvir etdiyi hadisələr,
200 illik bir tarixi dövrü əhatə edən
soyqırımlar, qaçqınlıq,
köçkünlük "könüllü"
köçürülmələr içərisində yurd
itkiləri, işğalçılığın bu gün də
başqa bir qiyafədə Azərbaycana yeridilməsi göz
qabağındadır. Romanın son sətirlərində
yazıçı belə bir faktı da yaddaşımıza
ötürməklə düşmənin
talançılıq ehtirasının soyumadığını
bəyan edir: "Ən qəribəsi odur ki,
işğalçının işğalçılıq
iştahası sönmək bilmir. Elə olmasaydı, Azərbaycanın
ilk işğal tarixinin (oktyabr 1813) 200 illiyini təntənəli
surətdə qeyd etməzdilər..."
Müəllifin yeni nəslə çatdırmaq istədiyi həqiqətlər budur: Biz keçmiş faciələrimizdən ibrət almalı, işğal tariximizi unutmamalı, səhvlərimizdən nəticə çıxartmalıyıq. İndiki dövrdə yaşamaq hüququmuzu qorumalı, təcavüzlərdən, işğaldan qurtulmağı bacarmalıyıq.
525-ci qəzet.- 2015.- 14 yanvar.- S.6.