Zəlimxanın poeziya aləminə səyahət
Zəlimxan
Yaqub poeziya aləminə gəldiyi ilk gündən ədəbi
ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olmuş və bu
diqqət, bu məhəbbət bir an belə
səngiməmiş, çəkilmələrə məruz
qalmamışdır. Ona görə də
şairin poeziyasında həyat həqiqətdə
olduğundan daha həyatidir. Ən önəmlisi
isə odur ki, onun poeziyası milli oyanışa, milli ruhun təbliğinə,
milli özünüdərkə xidmət edir. Şairə dərin məhəbbətlə
yazılan məqalələri toplasaq, cild-cild kitablara
sığmaz. Təsadüfi deyildir ki, görkəmli
alimimiz Nizami Cəfərov "Zəlimxan Yaqubdan yazılanlar"
kitabına yazdığı ön sözdə xüsusi
vurğulamışdır:
"Zəlimxan Yaqub haqda yazılmış elə bir
yazı yoxdur ki,
şairə bəslənən dərin, hüdudsuz
məhəbbət özünü bütün
parlaqlığı ilə göstərməsin. Mən cəsarətlə deyə bilərəm ki,
bu miqyasda (və bu keyfiyyətdə!) məhəbbət Azərbaycan
ədəbiyyatının tarixində sonuncu dəfə Səməd
Vurğuna qismət olmuşdur".
Zəlimxan
Yaqubu bu xoşbəxtlik mərtəbəsinə yüksəltmiş
şəxsiyyətlər arasında ömrünü milli
elmimizə, ədəbiyyatımıza, ədəbiyyatşünaslıq
elmimizə həsr edən Kamal Talıbzadə, Bəxtiyar
Vahabzadə, Yaşar Qarayev, Süleyman Rəhimov, İsa
Hüseynov, Mirvarid Dilbazi, Hüseyn Arif, Məmməd Araz, Xəlil
Rza Ulutürk, Tofiq Bayram, Pənah Xəlilov, Budaq Budaqov, Tofiq
Hacıyev, Nizami Cəfərov, Camal Mustafayev, Səlahəddin
Xəlilov və onlarla başqa elm, ədəbiyyat fədailərini
görəndə istər-istəməz qürur duyursan.
İstər "Zəlimxan Yaqubdan yazılanlar"
(Bakı, 2005), istərsə də sonra işıq üzü
görən üçcildlik "Zəlimxan Yaqub ədəbi
düşüncədə" (tərtib edəni və
redaktoru Musa Nəbioğlu) kitabları özlüyündə
çox şey deyir.
Zəlimxan Yaqubun ədəbi fəaliyyətinin ciddi
elmi-tədqiqat müstəvisinə
çıxarılması, onun bir şair kimi elm aləmində
də yüksək dəyərləndirilməsindən xəbər
verir. Əminə Hüseynova "Zəlimxan Yaqubun
yaradıcılığı" və Qədim Rufullayev
"Zəlimxan Yaqub və xalq
yaradıcılığı" mövzusunda filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsi almaq
üçün dissertasiya müdafiə etmişlər.
Çəkinmədən deyə bilərəm ki,
bütün bunlar şairin sahilsiz ümmana bənzər
çoxşaxəli yaradıcılığını tam əhatə
etməkdən çox uzaqdır. Zəlimxan Yaqubun
bağbanı olduğu şeir bağçasına daxil olmaq
üçün gərəkdir ki, çağdaş
poeziyamızla yanaşı, folklorumuzu, xüsusən də,
aşıq yaradıcılığını, Zəlimxanı
yetişdirən mühiti yaxşı biləsən.
Bunları bilən tədqiqatçı şairin
yaradıcılığına hərtərəfli vaqif ola bilər.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi"
kitabının əlyazmasını ön söz yazmaq
üçün mənə təqdim edən Musa Nəbioğlu
deyilənlərə cavab verə biləcək tədqiqatçıdır. Zəlimxanın yetişdiyi
mühitdə boy atdığından, mayası sazla-sözlə
yoğrulduğundan, neçə illərdən bəri
Aşıqlar Birliyinin katibi və "Ozan dünyası"
jurnalının baş redaktoru kimi aşıq
yaradıcılığı ilə məşğul
olduğundan, eləcə də uzun illərdən bəri Zəlimxan
Yaqubun kitablarının tərtibçisi və redaktoru
(şairin 13 cildlik əsərləri külliyyatı da daxil
olmaqla) olduğundan və nəhayət şairin
yaradıcılığını mükəmməl bildiyindən
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" vaxtında
yazılmış uğurlu bir əsərdir. Əsərin
uğurlu alınmasında yuxarıda
sadaladıqlarımızla bərabər, tədqiqatçının
istedadı və əməksevərliyi də rol
oynamışdır.
Musa Nəbioğlunun ürəyi, qələmi,
bütün vücudu Zəlimxan Yaqub
yaradıcılığı üstündə köklənib. Tədqiqatçı
Zəlimxanın üslubunu tamamilə saxlayaraq sinonimlərdən,
antonimlərdən, xalq deyimlərindən Zəlimxan necə
istifadə edibsə, öz əsərində eləcə
istifadə edib. Bəzən adama elə gəlir
ki, tədqiqatçının monoqrafiyasını deyil, Zəlimxan
Yaqubun poeziyasını oxuyursan, şairin özünü dinləyirsən.
Giriş və onüç bölümdən
ibarət əsərin hər bölümünə şairin
şeirlərindən bir misranı başlıq verməsi bu
yaxınlığı daha da doğmalaşdırır.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" adlı
girişdə Nəbioğlu söz barədə fikirlərini
irəli sürür. Qeyd edir ki, o yaradıcılar sözdən
möhtəşəm abidələr yarada bilir ki, zamana öz
sözünü deyə bilir, sözü urvatdan salmır,
onun qədir-qiymətini bilir, zirvələrə yüksəldir.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" ona
görə yarandı ki, şair sözü göz bəbəyi
kimi qorudu, onun üzərində ana övladı üzərində
əsdiyi kimi əsdi.
Zəlimxan
Yaqubun şeirlərini oxuyanda, söz haqqında fikirlərinin
fərqinə varanda Hüseyn Kürdoğlunun misraları qəlbimə
hakim kəsildi:
Mən
sözün üstündə can qoymuşam ki,
Şeirim kal görünər, Sözə söz gələr.
Zəlimxan
Yaqub söz üstündə can qoyan, ona görə də
sözləri, misraları ürəklərə məlhəm
olan şairdir. Zəlimxanın misralarıdır:
Əbədi
dirilər cərgəsindədi,
Söz üstə şəhidtək ölən
şairlər.
"Zaman
səni dana bilməz"
Bu
bölümdə tədqiqatçı Zəlimxan Yaquba
ümumxalq məhəbbəti qazandıran möhtəşəm
poeziyası ilə yanaşı, həm də şairin nitq qabiliyyətindən,
fenomenal yaddaşından və s. bəhs edir.
Yeri gəlmişkən, poeziyamızı Zəlimxan Yaqub
qədər təbliğ edən ikinci bir şair tapmaq çətindir. Bu, bir yandan
onun qeyri-adi hafizəsi, digər tərəfdən, ürəkgenişliyi
və poeziyamıza vurğunluğu ilə bağlıdır.
Zəlimxan fenomenal yaddaşı və
xeyirxahlığı hesabına başqa şairlərimizi təbliğ
etməkdən usanmır. Böyük
yaradan ona hər şey bəxş edib, qısqanclıqdan
savayı. Yaxşı yadımdadır,
1994-cü ildə Füzulinin 500 illik yubiley tədbirinə bir
avtobusda, qoşa gedib-gəldik. Şair Bakıdan
Bağdada qədər klassik şairlərimizdən tutmuş
gənc şairlərimizə qədər hər birinin
şeirlərindən, eləcə də "Koroğlu" və
"Aşıq Qərib" dastanlarını əzbərdən
dedi.
Musa Nəbioğlu
"Zaman səni dana bilməz"
bölümündə şairin
yaradıcılığına verilən qiymətdən, Zəlimxanın
bir şair kimi missiyasından da söz açır. Şairin
dünyaya niyə gəldiyini, hansı missiyanı yerinə
yetirməli olduğunu onun öz sözləri ilə
açıqlayır:
Şair
olan öz ömrünü yaşamır,
Dərdin-qəmin bol ömrünü yaşayır.
Yolçuların
yoldaşına çevrilir,
Cığır açır, yol ömrünü
yaşayır.
Zəlimxan Yaqub xalq ruhu ilə qaynayıb-qarışan,
xalqın içində olan, xalq tərəfindən sevilən,
poeziyası ilə xalqın qəlbini riqqətə gətirən
bənzərsiz şairdir. Şairin rahat gününün
olmadığını bəyan edir:
Sevgisiz,
ilhamsız, sözsüz, nəğməsiz,
Şairin
bircə gün həyatı yoxdur - deyir.
"Haqdan
gəlib Haqqa gedən yorulmaz"
Bu bölüm də maraqla oxunur. Araşdırıcı əsərində
yerinə görə sitatlar gətirir, onlara arxalanaraq fikirlərini
sübuta çalışır və buna nail olur: "Hər
kəs həqiqətə, gerçəkliyin idrakına öz
xüsusi yolu ilə gedir. Mən də yazı
ilə" (Lev Tolstoy). Zəlimxan Yaqub
yaradıcılığı ilə tanış
olan hər kəs deyər ki, elə Zəlimxan da belədir. Dahi yazıçının dedikləri sanki görkəmli
şairin boyuna biçilib.
"Yalan
qənimidi, dini həqiqətdi şairin", - deyən Zəlimxan
heç vaxt əqidəsini dəyişmədi. Əlində qələm, dilində həqiqət həyat
kredosuna çevrildi.
Şairin "Kimdi səni bu qapıdan buraxan"
şeiri zəmanəmizdə baş verən, ürək
bulandıran, könül dağlayan, cəmiyyətdə
kök salan hadisələrdən söz açır. Aylarla bir nazirliyə ayaq
döyən qocanı, şikayətinin yerinə yetirilib-yetirilməyəcəyi
bir yana, heç qapıdan içəri
buraxmırlar. Şair göstərir ki, bu qapının
düyməsi var, tilsimi var, zəngi var. Bir deyil, beş deyil,
yetmiş yeddi rəngi var. Zəlimxan bu eybəcərliyin
xalqa, millətə vurduğu zərbədən söz
açır:
Silahı
var, polisi var, postu var,
Rüşvət adlı bir canciyər dostu var.
Bu
qapının bu millətə qəsdi var,
Kimdi səni bu qapıdan buraxan?
Bu məqamda
da Musa Nəbioğlunun "Sözün Zəlimxan zirvəsi"
adlı çox maraqlı kitabında bir az
başqa çalarda rast gəlmək olur. M.Nəbioğlu
yazır ki, məmur özbaşınalığına,
haqlının haqqının tapdanmasına dözə bilməyən
şair "siyasət içində siyasət"lə
yanaşı, "ticarət içində də siyasət"in
getdiyi, "hər şeyin sahibi, ağası bəlli"
olan cəmiyyətdə naqisliklərə, eybəcərliklərə,
ağsaqqal sözünün eşidilməməsinə
dözə bilmir, şair-vətəndaş kimi etiraz səsini
ucaldır:
Kimdi
şəhərlini, kəndlini sayan,
Sözünü
kim tutur bir ağsaqqalın? - deyir.
Şair bir çox şeirlərində millətin dərdindən
söz açır. Millətin halından xəbərsiz olanlardan, millətin
adından danışmağa mənəvi haqqı olmayanlardan
bəhs edir:
Millətin
adından danışan kəsin,
Dili uzun gərək,
üzü ağ gərək - deyir.
Şair cəmiyyəti qanunsuzluq girdabından qurtarmaq
üçün işlək qanunların hazırlanmalı
olduğunu qeyd edir. Olub-keçənləri göz önünə gətirir:
"bəzən gözümüzün önündə
haqlının haqqı tapdananda susmuşuq,
gözümüzün qabağında öyülən nakəsə
də əl çalmışıq, döyülən mərdə
də". Bununla
belə, şair bədbinləşmir, cəmiyyətə toy
tutanlara da bir gün toy tutulacaq deyir.
"Sözün Zəlimxan zirvəsi"ndə Musa Nəbioğlu
bunlardan səmimiyyətlə söz açır.
"Mən
elə Türkün ruhuyam"
Bu bölümdə Zəlimxan
yaradıcılığında türkçülük,
türk dünyası əhəmiyyətli yer tutur. Tədqiqatçı
Zəlimxan Yaqub yaradıcılığında
Türkçülük ideyasına əsərlər həsr
edən araşdırıcıların məqalələrinə
müraciət edir. Burada akademik Tofiq
Hacıyevin, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Azər
Turanın və tənqidçi Əsəd Cahangirin əsərlərinə
üstünlük verir. Xüsusən də, Azər
Turanın "Əzəl-axır dünya Türkün
dünyası" monoqrafiyası dəyərləndirilir:
"Zəlimxan Yaqubun şeirlərində Türkün genetik
yaddaşı dipdiridir" cümləsi çox mətləblərdən
xəbər verir, - deyən müəllif Türk
dünyası ilə bağlı şeirlərini tədqiqat
süzgəcindən keçirir. Zəlimxanın, Dərbəndə,
Kərkükə, Təbrizə, Borçalıya həsr
etdiyi şeirlərə xüsusi önəm verir:
Kərkükü,
Dərbəndi xatırlamazdım,
Əgər Borçalıda doğulmasaydım - deyir.
Bununla
Borçalının da, Kərkükün də, Dərbəndin
də yad əlində olduğunu bir daha oxucuların, xüsusən
də keçmişimizdən az xəbəri
olan gənclərin nəzərinə çatdırır. Doğrudan da, tarixin yaddaşı gödək olur.
İndi çoxmu adam bilir ki, Dərbənddən əlavə,
Dərbənd ətrafında düz 30 kənddə azərbaycanlılar
yaşayır. Şair ingilis yazıçısı Ceyms
Oldricin "ikiyə bölünmüş bir ürək"
adlandırdığı Güney və Quzey Azərbaycandan
ürəkağrısı ilə söz açır.
Tədqiqatçı bu bölümdə Zəlimxan
Yaqubun bütün Türk dünyasının şairi
olduğunu xüsusi vurğulayır.
"Qarabağ
ən çətin sualdı, qardaş"
Bu
bölümdə müstəqillik qazanmağımızla bərabər,
Qarabağ problemi ilə də üzləşməyimizlə
bağlı şairin narahat anlarından, çözülməsi
müşkülə çevrilən Qarabağ dərdindən
söz açılır. Şair şeirlərində,
M.Nəbioğlu isə tədqiqatında göstərir ki,
Qarabağ problemini ortaya atanlar öz çürük niyyətlərini
həyata keçirənədək bizdən əl çəkmək
niyyətində deyillər. Bizim prezidentimizin, dövlətimizin
çalışdığı odur ki, bu bəladan az ziyanla
çıxaq. Z.Yaqub bu gün şairlərin də öz
şeirləri ilə sıravi əsgərə dönmələrini
təkidlə irəli sürür:
Haqqın
var baş olub, başda durmağa,
Qaldır
məmləkəti ayağa, şeirim -
- deyə haray çəkir. Bu gün şair
olan şeirini evdə yox, səngərdə yazmalıdır,
- deyir.
Bununla belə,
"Qarabağ ən çətin sualdı, qardaş" - deyən
şair "Millətin xilas yolu bu gün savaşdan
keçir", - deyərək doğma
torpaqlarımızın tezliklə azad olunacağına
ümidini itirmir.
"Mən
dünyanı durultmağa can atdım"
Bu bölümdə tədqiqatçı şairin mənəvi
saflığa, paklığa, daxili gözəlliyə səsləyən
poeziyasını araşdırır. Z.Yaqubun
"dünyanın çirkabını şair sözü təmizlər"
misrasına söykənərək onun çoxsaylı poeziya
nümunələrini süzgəcdən keçirir. Tədqiqatçı
şairin bu yoldakı amalını ortaya qoyur:
Nemətdi
duruluq, saflıq, təmizlik,
Bəsimdir sənintək bir bulaq olum.
Z.Yaqub saflığın, paklığın insana
başucalığı gətirdiyini, insan qocalanda da
vüqarlı olacağını şair fəhmi ilə dəqiq
görmüş və şeirlərində qabarıq şəkildə
vəsf etmişdir.
"Sarıldığım
sazdı mənim"
Bu bölüm M.Nəbioğlunun ilhamla qələmə
aldığı, tədqiqata cəlb etdiyi aşıq
yaradıcılığı ilə, sazla-sözlə
bağlıdır. Bu, təsadüfi deyildir. Akademik
K.Talıbzadə deyirdi: "Zəlimxan sazla şeirin ruhunu,
mayasını birləşdirən şairdir". Xalq şairləri Osman Sarıvəlli də,
Hüseyn Arif də, AMEA-nın müxbir üzvü S.Xəlilov
da bu fikirdədir. Həqiqətən də
Zəlimxanın mayası sazla sözün vəhdətindən
yoğrulub. Bu bölümdə şairin
onlarla şeiri, aşıq yaradıcılığına,
aşıq sənətinə, saz havalarına, bu havaları
yaradan, yaşadan, aşıq sənətini zirvələrə
qaldıran sənətkarlara həsr etdiyi poema və dastanlar tədqiqata
cəlb olunub. Tədqiqatda "Saz", "Yunus Əmrə",
"Ələsgər", "Aşıq Hüseyn
Saraçlı" kimi lirik-epik poema və dastanlara geniş
yer verilib. Şairin bircə cümləsi deyilənlərə
işıq tutur: "Məni başqa yerdə axtarmağa gərək
yoxdur, ünvanımı sazdan soruşun". Bu
sözlər çox mətləblərə aydınlıq gətirir.
Tədqiqatçı
monoqrafiyasında Zəlimxan Yaqubun saza-sözə, aşıq
sənətinə münasibətini şairdən sitatla
tamamlayır və hər şey aydın olur: "Saz mənim
üçün Türk ruhunun şəksiz və şəriksiz,
tək və müqəddəs alətidir. Saz mənim
üçün ana laylası, beşikdən məzara qədər
ömür yolunda yol yoldaşım, könül
sirdaşım, həyatım, varlığımdır".
Şair öz məramını poeziya dili ilə belə
çatdırır:
Sən
varsan, həyatda mən varam demək,
Səsimi
hər yana yetir, ay sazım.
Və ya:
Qalxıb
şəhər könlüm, meyli kəndədi,
Xəyalım yaylaqda, göy çəməndədi.
Özüm
Göyçədə yox, Göyçə məndədi,
Hər
yeri gəzməyə ömür də çatmaz,
Yaxşı ki, sən varsan, ay sədəfli saz.
Ədəbiyyatşünas
alim Azər Turan şairin poemalarından danışarkən həqiqətdən
söz açan fikir söyləyir: "Etiraf etməliyik ki,
Azərbaycanda muğamın dərki müstəvisində Bəxtiyar
Vahabzadənin "Muğam" poeması hansı işi
görübsə, Zəlimxan Yaqubun "Saz" poeması da
saz havalarının dərki müstəvisində eyni işi
görüb".
Dahi Ü.Hacıbəyli yazırdı ki, aşıq sənəti
elə bir aləmdir ki, burada bəstəkarın da, şairin
də, xanəndənin də, rəqqasın da istənilən
qədər götürə biləcəyi pay vardır. Mənə belə gəlir
ki, şairlərimiz arasında aşıq sənətindən,
aşıq yaradıcılığından Xalq şairi Zəlimxan
Yaqub qədər pay götürən, bu sənət aləmi
ilə üzvi surətdə bağlı olan ikinci bir
adlı-sanlı şairimiz yoxdur. Burada bir məsələdən
də söz açmaq yerinə düşərdi.
Akademik
Mirzə İbrahimov yazır: "Aşıq poeziyası xalq
yaradıcılığı ilə yazılı ədəbiyyat
arasında bir keçiddir, möhkəm bir
körpüdür. O, bir tərəfdən xalq
yaradıcılığına bağlıdır, o biri tərəfdən
yazılı ədəbiyyata. Həm bununla, həm
də onunla qarşılıqlı əlaqə və təsirdə
inkişaf etmişdir. Onun kökləri,
rişələri folklordan su içirsə, budaqları,
qol-qanadı həmişə ədəbiyyatla qovuşur, ona təsir
edir və ondan qüvvət alır".
Tam əminliklə deyə bilərik ki, aşıq
poeziyasına məxsus keçidin daimi olmasında, xalq
yazıçısının söhbət
açdığı körpünün daha möhtəşəm
olmasında, ədəbiyyata qovuşmasında Zəlimxan Yaqub
qədər xidmətləri olan başqa bir
çağdaş şairimiz də yoxdur. Məhz buna
görə də şairin çağdaş ədəbiyyatımızın,
aşıq yaradıcılığının və folklorun
qovşağında bərqərar olması təəccüb
doğurmur.
Onu da demək
vacibdir ki, Zəlimxan Yaqub görkəmli aşıq Hüseyn
Saraçlının itkisindən təsirlənərək
"Aşıq Hüseyn Saraçlı" dastanını
yazmış və Xalq yazıçısı Elçinin
doğru olaraq qeyd etdiyi kimi, yazılı ədəbiyyatımıza
dastan janrını gətirmişdir.
"Böyüklərin
qədrini ancaq böyüklər bilər"
Bu bölüm də çox maraqla oxunur. Həqiqət budur ki, Zəlimxan
Yaqubun dediyi kimi, hər bir qələm sahibinin xatirə yazmaq
dövrü və xatirəyə çevrilmək məqamları
var. Zəlimxan Yaqubun görkəmli şəxsiyyətlər,
tanınmış ədəbiyyat, mədəniyyət və
incəsənət adamları haqqında təkrarsız məqalələri,
xatirələri vardır. Lakin Zəlimxan Yaqub Zəlimxan
olmazdı, əgər bu şəxsiyyətlərə
şeirlər, poemalar həsr etməsəydi.
Şair Məhəmməd
Əmin Rəsulzadəyə, Səməd Vurğuna,
Mikayıl Müşfiqə, İlyas Əfəndiyevə,
İsa Muğannaya, Hüseyn Arifə, Məmməd Araza, Tofiq
Bayrama, Musa Yaquba, Cavad Heyətə, Mikayıl Mirzəyə və
bir çox başqalarına şeirlər həsr edib. İsa Muğannaya
"Ün", Turan Cavidə "Cavidin qız
balası", Xudu Məmmədova "İnsan"
poemalarını ithaf edib. Bir çox
yazıçı və şairlərimiz, ictimai xadimlər
haqqında xatirə məqalələri yazıb. Bütün deyilənlər barədə monoqrafiyada
müfəssəl danışılıb.
Monoqrafiyada Xalq şairinin Ulu öndərimizə həsr
etdiyi irihəcmli "Əbədiyyət dastanı"
poemasından da bəhs edilir. Bu, təbiidir. Zəlimxan
Yaqubun göz yaşları ilə yazdığı bu möhtəşəm
"Əbədiyyət dastanı" Azərbaycan tarixində
bir epoxa olan, misilsiz xidmətlərinə görə xalqın
xatirəsində əbədilik qazanan, onun qürur və
güvənc yerinə çevrilən dahi şəxsiyyət
Heydər Əliyevə kədər dağının zirvəsindən
oxunan elegiyadır.
"Əbədiyyət
dastanı" ali kədər və ali
sevgidən yaranıb.
Mən
belə ağlamışam,
qanlı
fələk ilk dəfə
Ürəyimi qıranda.
Yetim
qalıb, atamı
torpağa
tapşıranda.
Ali kədər zirvəsində dayanan şair onun
ümumxalq kədəri olduğunu dərindən dərk
etmiş, bu kədərin və bu sevginin sonsuzluğunu
inanılmaz ürək çırpıntıları ilə
vəsf etmişdir. Şairin "Əbədiyyət dastanı"
poemasına yazdığı giriş məqaləsi də
ümummilli liderimizə həsr olunan məntiqi fikirlərlə
zəngindir: "Ölümsüzlüyü ilə
ömrüm boyu öyünəcəyim bir şəxsiyyətlə
bağlı üstümüzü alan,
qapımızı qəfil döyən qara xəbər
hamı kimi məni də dərindən-dərinə
sarsıtdı. Bu sarsıntılar içində
əlimə nə vaxt qələm aldığımdan
heç özümün də xəbərim olmadı.
O vaxt özümə gəldim ki, artıq sonuncu misranı
yazıb, son hissəni tamamlamışam".
Bu deyilənləri
ölməz "Əbədiyyət dastanı"
poemasının son misraları da təsdiqləyir:
Həsrətini
çəkəcəyəm illər boyu,
Kövrək qəlbim oyum-oyum oyulacaq.
Eşqin
ilə yaratdığm bu dastanın
Son nöqtəsi mən öləndə qoyulacaq.
"Şair
bu dünyanı boşuna gəzməz"
Musa Nəbioğlu bu bölümü də ilhamla
işləmişdir. O, yazır: "İnsan ömrünün böyük
bir hissəsini yollarda, səfərlərdə keçirir. Əslində, bütün həyatımız bir səfərə
bənzəyir. İnsan doğulduğu
gündən onu axirətə aparan bir yolun yolçusuna
çevrilir. Və bu böyük yolun hər
dayanacağı, hər tini, hər döngəsi, enişi,
yoxuşu insana çox şey öyrədir,
dünyagörüşünü zənginləşdirir, həyat
təcrübəsini artırır".
Həqiqətən də, yollar, səfərlər
çox vaxt əzablı olsalar da, barlı-bəhrəli
olurlar. Bunu biz Zəlimxan Yaqubun dəfələrlə səfərlərdən
necə barlı-bəhrəli döndüyünün
şahidi olaraq da görmüşük. Mənim
qənaətimə görə, çağdaş
poeziyamızda Zəlimxan Yaqub qədər rəsmi və
qeyri-rəsmi səfərlərdə olan ikinci bir şair tapmaq
çətindir. O, bütün Türk ellərini,
Avropa, Asiya, Afrika qitələrini gəzib, Vətənə
bol-bol ədəbi materiallarla, şeirlərlə, poemalarla
dönüb. Onun hər səfəri bir kitaba
çevrilib. Tədqiqatçı M.Nəbioğlu
"Şair bu dünyanı boşuna gəzməz"
bölümündə söz açdıqlarımızdan hərtərəfli
danışıb, həqiqəti şairin misralarında
tapıb:
Şair
bu dünyanı boşuna gəzməz,
Hər səfər bir tarix, bir kitab olar.
Şair səfərləri
zamanı Vətən-qürbət məsələsini də
ortaya qoyub:
Elə gəzməyə
də Vətən torpağı,
Elə
ölməyə də Vətən yaxşıdı
- qənaətinə gəlib.
"Təbiət Allahın şah əsəridi"
Bu bölümdə tədqiqatçı Zəlimxan Yaqubu təbiətlə təmasda, təbiətlə vəhdətdə araşdırır. Hüseyn Arifdən sonra təbiət vurğunu olan, təbiətin qoynunda dinclik tapan şairimiz Zəlimxandır. Təbiətdən böyük ziyarət olmaz - deyən şair təbiəti ilham mənbəyi, şeir qaynağı, poeziya bulağı, müqəddəslik beşiyi adlandırır.
Musa Nəbioğlu şairin təbiəti vəsf edən, ilhamla yazılmış şeirlərini eyni ilhamla tədqiq edir. Ən uğurlu şeirlərə məhəbbətini, vurğunluğunu gizlətmir. Zəlimxanın təbiəti dərindən duyduğunu xüsusi vurğulayır:
Ən böyük hikməti təbiətdə gəz,
Olsa da yolları dolaşıq, çətin.
Yüz il yaşasan da, sirrini verməz,
Dilini bilməsən
sən təbiətin!
Təbiətin dilini bilmək üçün gərək
Zəlimxan kimi onun vurğunu olasan, təbiəti bütün
vücudunla sevəsən, onun qoynunda boy atasan. Şair 13
cildlik külliyyatının birinci cildinə
yazdığı ön sözdə təbiətlə
bağlı göstərir ki, gözündən su içdiyi
bulaqlar ona aşıqlıq, şairlik bəxş edib. Həmin
bulaqlar onu hallı-havalı çaylara, çaylar da sahilsiz
ümmana - söz, ruh, təfəkkür ümmanına
qovuşdurub:
Qəlbimi
riqqətə gətirməsəydi,
Ana təbiətin
yaratdıqları,
Mən
hardan bilərdim şairlik nədir
- deyərək hər şeyin
başlanğıcını Yaradanla Ana təbiətin vəhdətində
görür.
"Allahın
sözünü sevənlər yazır"
Nəbioğlunun əsərinin bu bölümü də
böyük ilham, şairin yaradıcılığına dərin
məhəbbətlə yazılıb. Sevgiyə
nökərəm, sevgidi şahım - deyən Zəlimxan
bütün yaradıcılığı boyu bir gün də
sevgisiz yaşamayıb. Tədqiqatçının
doğru olaraq göstərdiyi kimi, altında imzası olmasa
belə, Zəlimxanın şeirini oxuyan poeziya pərəstişkarı
şeirin kimə məxsus olduğunu müəyyənləşdirə
bilər. Şairin şeirlərində
diqqəti çəkən mühüm cəhət
vardır. Şair sevənləri ismətli
olmağa, sevgiyə müqəddəs, ülvi məhəbbət
kimi baxmağa çağırır. Şair
üçün sevgi inamdı, ümiddi, həyatdı, dindi,
imandı. Allah sevgi dağını
heç kimə göstərməsin - deyə dua edir.
Sevən ürək saf, təmiz, pak, kindən-küdurətdən
uzaq olar. Sevənlərin mərd olduğu qənaətinə
gəlir. Sevən adamın gözündə
cəhənnəmə bənzər bir yer də dönüb
laləzar olur. Şair etiraf edir: "Mənim bircə
dinim var, dinimin adı sevgi". Şair gözəllik
qarşısında heyrətdən lal olur. Musa Nəbioğlunun qənaəti də
maraqlıdır. "Zəlimxan Yaqub
üçün gözəllik başdan-başa ilhamdı,
düşüncədi". Şairin
sevgiyə həsr etdiyi şeirlərin sayı-hesabı yoxdur.
Onları əzbər bilər insanların,
xüsusən də gənclərin də sayı hesaba gəlməz.
Neçə ki, sevənlər var, sevilənlər
var, şairin şeirləri unudulmayacaq, nəsildən nəslə
keçəcək, könüllərdə yaşayacaq - deyən
tədqiqatçı haqlıdır.
"Öləndə
də qəbrim qədər Azərbaycan torpağıyam"
Tədqiqatçı bu bölümdə Vətən və
vətənpərvərlik mövzusunda qələmə
aldığı poeziya nümunələrini
araşdırır. Akademik Budaq Budaqovdan misal gətirir və
göstərir ki, Zəlimxan Yaqub bir vətənpərvər
şair kimi qanı canına hopdurulmuş ana torpağın
yetişdirdiyi vətənə layiq
oğullarımızdandır. Şair doğru deyir:
"Sənin eşqin, sənin odun olmasa, şair qəlbi
alovlanmaz, ey Vətən". Bu isə tədqiqatçının
qənaətidir: Zəlimxanın hər şeirindən Vətən
ətri gəlir, el-obanın, yurd-yuvanın istisi,
sazımızın nəfəsi, dilimizin şirinliyi duyulur.
Şair
ölkəmizin cənnət guşələrinin əsrarəngiz
gözəlliyini tərənnüm etməkdən doymur:
Nə həddi
var əfsanəvi cənnətin,
Azərbaycan torpağına bənzəyə.
Vətəni, eli-obanı, müqəddəs
torpaqlarımızı bundan gözəl tərənnüm
etməkmi olar?
Bu, Nəbioğunun göstərdiyi kimi,
bütün sevgilərdən baş olan Vətən sevgisi,
torpaq sevgisi, tarix və yaddaş sevgisidir.
Bu
dünya əbədi dirilərindi
Musa Nəbioğlunun "Sözün Zəlimxan zirvəsi"
əsərinin bu bölümündə fani dünya, insan,
zaman haqqında şairin şeirləri, fikirləri tədqiqat
süzgəcindən keçirilir. Nə yaxşı ki,
araşdırıcı şairin son vaxtlar yazdığı
şeirləri bu son bölümdə nəzərdən
keçirir. Artıq müəyyən
yaşa dolmuş şairin düşüncəsində,
fikrində, təfəkküründə baş verən dəyişiklik,
mübtəla olduğu xəstəlik ilə bağlı bəzən
ümidsizliyə qapılması, həyat həqiqətlərini
dərindən dərk etməsi bu şeirlərində əksini
tapır. Lakin şair ümidini üzmür:
Bircə
təsəllim var, eşqim ürəkdən,
Adım yaddaşlardan silinməyəcək.
Musa Nəbioğlu
söhbət açdıqlarımızı dərindən duymuş və
yazmışdır ki, insan-dünya, həyat-ölüm
bütün dövlərdə ədəbiyyatın əsas
mövzularından olmuşdur. Elə şair
tapmaq çətindir ki, bu dünyanın gərdişinə
şeir həsr etməmiş olsun. Bu
baxımdan Zəlimxan Yaqubun yaradıcılığı da
istisna deyil. Dünyanın gərdişinə,
həyat fəlsəfəsinə, insanın bu dünyadakı
və axirətdəki aqibətinə həsr etdiyi şeirlərində
şairin özünəməxsus müdrik yanaşması
diqqəti cəlb edir.
Tədqiqatçı fikirlərində haqlıdır. Lakin unutmaq olmaz ki, Zəlimxanın
sağlamlıq durumu ona dünyaya başqa gözlə baxmaq,
dünyanı daha yaxşı dərk etmək imkanı verib:
Ürək
səsdə, təlaşda,
Baş fikirlər içində.
İnsan
çox düşünsə də,
Qalır sirlər içində.
lll
Bilmək
olmur zamanı,
Bilmək olmur həyatı - deyir.
Və ya:
Hamı
bu dünyanındır,
Dünya heç kəsin deyil.
Bu iki misalda şair həqiqəti bəyan edir.
Qəbiristana gedən yolda düşüncələrə
dalan, adamları fağır, addımları ağır
görən şair deyir ki, cığırları nəmli
olan bu yolda giriş var, çıxış yoxdur. Bu, Musa Nəbioğlunun
doğru qənaətidir. Bu isə şairin həqiqətdən
bəhs edən sətirləridir:
Ah
qalxır, aha qovuşur,
Ağı segaha qovuşur.
İnsan
Allaha qovuşur,
Qəbiristana gedən yolda.
Burada bədbinliklə həqiqət tam açıqlığı
ilə çulğaşır. Bununla belə,
şairin arzuları tükənmir. Şair zamana
sığmayan, yazıb-yaratmaq eşqilə döyünən
ürəyindəkiləri boşaltmaq, bütün
arzularını həyata keçirmək üçün
Yaradandan möhlət istəyir:
Qapısını
öz əlimlə döyərəm,
Əzrailə xoş gəlmisən deyərəm.
Kəfənimi
gülə-gülə geyərəm,
Aman
ölüm, mən dediyim vaxtda gəl
- deyir.
Allah Zəlimxan Yaquba poeziyamızın naminə uzun
ömür versin. Dünyanın keşməkeşlərini dərindən
duyan şair, oxuyanda göz yaşlarımı saxlaya bilmədiyim,
məni haldan-hala salan şeirini də yazıb:
Bildiyim
bircə şey var:
Bir
ustanın əliylə,
Naxış-naxış
qazılmış,
Məzarımın
üstündə,
Baş
daşıma yazılmış,
Belə
bir bənd olacaq:
Yer
üzündə bəndənin,
Göy
üzündə Allahın,
Qədrini bildi, getdi.
İşıq
ömrü yaşadı,
Sevdi-sevil di, getdi.
Bu misralar
yadıma sevimli şairimiz Səməd Vurğunun
misralarını saldı:
Şirin
bir xatirədək qalacaqdır dünyada,
Sevərək yaşayanlar, sevilərək ölənlər.
Zəlimxan xoşbəxt şairdir. O, bu dünyada o
dünyalığını da qazanıb. Sevərək
yaşayan, ümumxalq məhəbbəti qazanan, sevilən
şair əbədilik qazanıb. Və nəhayət
onu da deyim ki, Musa Nəbioğlu bütün əsər boyu
şairin poeziyasından dərin məhəbbətlə
söz açmış, ortaya şairə layiq bir əsər
qoymuşdur. Bizə qalırsa, tədqiqatçının
"Sözün Zəlimxan zirvəsi" əsəri
şairin sahilsiz ümmana bənzər yaradıcılıq
yoluna işıq tutan tədqiqat işi olmaqla bərabər, Zəlimxan
Yaqubun poeziya aləminə uğurlu səyahətdir.
Qəzənfər Paşayev
professor
525-ci qəzet.-
2015.- 16 yanvar.- S.6.