“Görsən üşüyürsən,
yandır özünü...”
lll
Hərdən mənə elə gəlir ki, əlimdə
qələm, gözümdə eynək doğulmuşam. Qələm də —
aydın məsələdir — yazmaq üçündür, eynək
bəzən görmək üçün olmasa da...
Dağların, qayaların mühasirəyə
aldığı uzaq bir kənddə dünyaya gəldim.
Quşlar evlərin damında yaşayır, buludlar
yallarda yalmanırdı. Adamlar Günəşi yandırıb
işə çıxır, söndürüb
yatırdılar. Ağaclar elə sürətlə
pöhrələyirdi ki, deyirdin, “qəhrəman ana” olmaq istəyirlər.
Hələ
dəryazı gendən çağıran biçənəklər!
Hələ
nənələrə il uzunu şalvar
dalı yamadan Sürüşəkdaş!!
Hələ
kibrit qutusundan mobil telefon (bəşəriyyət çox
sonralar bizə gəlib çatacaqdı) düzəltdiyimiz
günlər!..
Hələ...
Nə hələ?..
Bəyəm
buna görə şeir yazmağa başladım?..
Uşaqlar Allahın verən günü qayaya
dırmaşırdılar. Əllərində də
dəmir çəkic. Qayaların qəlbi
yerləri oğlanların yazı stoluydu. Sevdiklərinə
ürək sözlərini çəkiclə daşa
yazırdılar. Üstündən illər ötəndən
sonra məlum olacaqdı ki, qayaya qoşa dırmaşan iki dost
bir-birindən xəbərsiz eyni qızın eşqinə
külüng vururmuş. Məsələn: “Məmməd +
I.....” şəklində. Qızın adını qorxusundan kim bütöv yaza bilərdi! Adamı
qayaya mismarlayardılar. Özü də —
aşağılara qadın, uşaq da qalxdığından —
mütləq zirvəyə dırmaşmalıydın.
Sirr açırsan axı! Sirri aşağıya etibar eləmək
olmaz! — ancaq Allaha, ona əlin çatmır,
qayanın başına! Hə, indi o yerlər əsirlikdədir:
o qaya qarışıq, o sirr qarışıq. Hərdən
yuxumda kəndə gedirəm, qayaya çıxıram, zirvədəki
yazıları çəkiclə latına
çevirirəm ki, düşmən sirrimizi bilməsin.
“Tak-tarak-tak-tarrra...” Əlimin ufultusuna yerimdən
dik atılıram. Yuxumda həmişə
sol əlimi əzirəm, ayılandasa görürəm ki,
ağrıyan sağ əlimin orta barmağıdır. Qələmin yağır elədiyi yer.
Amma uşaq vaxtları heç yuxuda da qayaya
dırmaşmazdım; keçi deyildim — bu bir, yaxşı
oxuyurdum — bu iki, qorxurdum — bu da üç.
Mən sirrimi varağa yazası oldum, özü də qələmlə. İşin ən
yüngülündən yapışdım. Neçə ildir
şeir yazıram, deməli, ömrümün çoxunu qaya
başında keçirmişəm. Havam
çatmayanda yazıram. Çıxıram
varaq — qayaya, nəfəsim geniyir. Qolum
xamlayanda qələm — çəkicə cumuram. Ona görə kompüterə öyrəşə
bilmədim. Ona görə qələmdən
ayrılmaq istəmirəm.
Ona
görəmi şeir yazmağa başladım?..
İkinci sinfə təzəcə
keçmişdim, böyük qardaşıma dərslərimi,
yəqin ki, üçüncü dəfə
danışıb qurtarmışdım. Təzədən
ağzımı doldururdum ki, Etibar imkan vermədi. Domino oynamağı təklif elədi. Şərtə görə, uduzan şeir
yazmalıydı. Qardaşımı uddum.
O, bir satirik şeir yazdı. Etibar pis oxuyurdu, o,
mənim zənnimcə şeir yaza bilməzdi. Odur ki, ikinci partiya uduzan kimi o biri otağa çəkilib
yazmağa başladım. A-ha! Bu, deyəsən,
şeirdi. Əlbəttə, şeirdi! Axı
mən qardaşımdan ağıllıyam, yaxşı
oxuyuram. O yazan — bu yazan. Bakıda çap
olundum. Hələ beşinci sinifdə
oxuyanda. Çox tez şöhrət
qazandım. Hamısı domino oynaya bilməməyin
ucbatından.
Amma ona
görəmi şeir yazmağa başladım?..
lll
Hərdən
soruşurlar: sizcə, Qarabağ Azərbaycan və Türk
dünyası üçün nə deməkdir?
Yaxşı olardı ki, bu suala Azərbaycan cavab versin. Amma Azərbaycan
bu suala cavab verə bilməz, çünki Qarabağın
yanında Azərbaycanın dili qısadır.
Yaxşı olardı ki, bu suala Türk dünyası
cavab versin. Amma Türk dünyası bu suala cavab verə bilməz.
Çünki Qarabağın yanında Türk
dünyasının dili qısadır.
İndi
görün Qarabağ Azərbaycan və Türk
dünyası üçün nə deməkdir!
Mənim ana tərəfim azman saz-söz ustası
Aşıq Valehə gedib çıxır. Anamın
dayısı Azərbaycanın ünlü tarzəni Qurban
Pirimovdur. Ata tərəfimsə qaradinməz
nəsildir. Onların nəinki yazmaq,
heç danışmaqla da arası olmayıb.
Mən doğulanda atam Ağsəs kişinin əlli
üç, anam Səmayə xanımın əlli
yaşı olub. İki yaşımda atamı itirmişəm.
Ondan mənə qalan yeganə sərvət adıdır:
Ağsəs. Təsəvvür eləyin ki, bu
kişinin adını qadınlar heç vaxt çəkməzmişlər.
Çünki atam arvadlara nə salam verər,
nə də onların salamını alarmış. Hətta anamı da “a kişi” deyə
çağırarmış.
lll
Deyir, bir
gün iki köhnə tanış
küçədə rastlaşır. Biri o
birinə qayıdır ki, nə var, nə yox? İkinci
yoxdan başlayır: ev yox, iş yox, pul
yox, kef yox...
Tanışı ona təpinir ki, ə, ürəyimi
üzdün, adla vara. Adla adla da! Deyir, borcum var, düşmənim var,
azarım var, ayıb olmasın, bir-iki ayıb işim var...
Birinci təzədən partlayır: dayan,
sən Allah — deyir — sənin varın yoxundan pisdi ki...
Mənimsə varım çox azdı, yoxum çox
çoxdu. Kasıbın da aydındı ki, dili qısa olar.
Xəsisliklə çap olunmağın bir səbəbi
də budu. Yəni az yazmağım. Həm də jurnal işi
yaradıcılığıma əməlli-başlı mane
olur. Şeirsə çox qısqancdı,
bir ayrı yazıya ondan çox vaxt ayırdınsa, qanın
getdi, o da özünə bir yar qaralayacaq, necə ki
qaralayır da. Amma... səbəb təkcə bu deyil
axı! Təzə nəsə yazmaq,
özünü təzədən kəşf eləmək
adama həmişəmi nəsib olur?! Bəs
aylarla cızığından çıxa bilmədiyin
uğursuzluq zolağı? Bəs yolda qəzaya
düşən misraların reanimasiya stolunda gözün
görə-görə can verməyi? Bəs,
Allah, qardaşım, Allah?! Hər şey
insanınmı əlindədi. Yox, atam, yox!..
Bayaq
soruşdun ki, nə var, nə yox; Allah var, Allah! Yoxu var,
varı yox eləyən...
lll
Mən
şivədən istifadəyə çox yaxşı
baxıram, məsələn, qazaxlıların “dərdiş”
sözünü misraya gətirmək şeirin xalq ruhunu bir az da artırır. Amma şivədə
yazmağa lüzum görmürəm. Bircə elə o
qalıb ki, ədəbiyyatımızı da
regionlaşdıraq...
lll
Vəziyyət həmişə sonradan
yaxşılığa doğru gedir. Ölən
ölür, qalan qalır. Bəzən də əksinə:
ölən qalır, qalan ölür. Amma hamımızın
bir təsəllisi var: “ruhumuz göy qübbəsinin
altında qalacaq” deyə... (N.Hikmət),
“dünya duracaq yer deyil”. deyə..
(İ.Nəsimi); deyə-deyə duracağıq, susa-susa
danışacağıq, baxışlarımızın
tirajı indiyəcən çap olunmuş bütün əsərlərin
sayını geridə qoyacaq, duyğularımızın
auditoriyasında “sükut əl çalacaq” (V.Səmədoğlu)
və sonda... ən sonda... baxıb görəcəyik ki, “sənsən
hər yer, İlahi”... (Q.Ağsəs).
lll
Tərcümeyi-halı
Hüseyn Cavidlə üst-üstə düşən ərəb
filosof-şairi Cəbran Xəlil Cəbranın bir kəlamında
deyilir: “Şairlə alim arasında bir zolaq var. Bu şəffaf
zolaqdan əgər alim şairə sarı adlayırsa, o,
müdrik, şair alimə tərəf istiqamətlənirsə,
o, dahi olur”. Mən həmişə aralıq bir
zonada yaşamağın tərəfdarı olmuşam. İki əks qütbün arasında dayanmağa
çalışıram. Hətta publisist
yazılarımda da öz mövqeyimlə cəmiyyətin
mövqeyi arasındakı mövqeyi qələmə
almağa cəhd edirəm. Şeirdə isə
Allahla özüm arasında olanları tapıb yazmaq istəyirəm.
Bütün bunları deməkdə məqsədim
odur ki, yuxu ilə oyanmağım arasındakı müddət
ən gözəl bir haldır mənim üçün.
Çoxseriyalı, bəzən də rəngli
yuxular görürəm. Ona görə də
yuxudan adi həyata qayıtmaq mənim üçün çətin
olur. Yuxudan ayılıb təzədən
həyata qayıtdığıma görə yox, həmin
aralıq məsafəyə görə Allaha şükür
edirəm. Razılaşdığım bir məsəl də
var: “İnsan hər axşam ölür, hər səhər təzədən
doğulur”. Yuxu haqqında nə deyirlər-desinlər,
o, mənim üçün elə bir əsrarəngiz
şeydir ki, heç ayılmaq istəmirəm. Bəzən gerçəkliklə yuxunu səhv
salıram. Həyatda gördüklərim mənə
yuxu kimi gəlir...
... Həm də elə istəklərim, arzularım var
ki, onları məndən başqa kimsə bilməməlidir.
Hətta onları özümə belə
danışmaqdan çəkinirəm. Və
çox çəkmir ki, həmin istəkləri yuxuda
görürəm. Dünyanın heç
bir güzgüsü məni yuxudakı kimi göstərə
bilməz.Yuxuda düşünülməsinə belə
qadağa qoyduğum hisslərimlə, duyğularımla birgə
oluram. Hətta onlara əllə toxunuram elə
bil. Hesab edin ki, yuxular mənim əsl həyatımdı.
Mənim orijinalım yuxularımdadır.
lll
Yazmağa çox erkən — 9 yaşımdan
başlamışam. Onda vərdişdən, vergidən,
ilhamdan xəbərim yox idi. Təxminən
6-7 ildən sonra yazmaq məndə “xroniki xəstəliyə”
çevrildi. Bir ucdan oxuyub-yazırdım.
Sonradan müəllimlər mənə şeir
yazmağa qadağa qoydular, çünki dərslərimlə
məşğul olmurdum. Müəllimlər məndə
psixoloji dəyişiklik yarandığını, get-gedə məktəbdən,
adamlardan qorxduğumu hiss etməmiş deyildilər... İynə vurdurmaqdan qorxsam belə, əsgərlikdə
olanda dişlərimi çəkdirib qospitalda yatırdım
ki, şeir yazmağa vaxtım olsun. Rilkenin “Gənc
şairə məktub”unda oxumuşdum: “Əgər hesab edirsənsə
ki, yazmaya bilməzsən, özünü yoxla — çəkil
ədəbiyyatdan, başqa işlə məşğul ol. Gör əgər yazmaya bilmirsənsə, təzədən
qayıt yazmağa”. Bunu oxuyanda çox pis
oldum. Hətta bir müddət yazmadım.
Yəni bunu vərdiş kimi qəbul eləməyim
bəs edəcəkdi ki, bir də əlimə qələm
almayım. Amma “yoxlama”dan uğurla
çıxdım — təzədən yazmağa baş
ladım. Vərdiş — peşəkarlıq
yarada bilər. Amma mən peşəkar ola
bilmirəm. Ürəyim istəyəndə
yazıram, istəməyəndə yox. Ürəyim
lap istəyəndə, qışqıranda, məni əldən
salanda çalışıram yazım. Ədəbiyyatda,
şeirdə belə peşəkarlığı qətiyyən
qəbul eləmirəm. Mən jurnalistikaya
ona görə bağlandım ki, bədii sözlə
heç vaxt pul qazanmayım.
lll
Bir vaxtlar, xüsusən Sovet dövründə ədəbiyyat
və incəsənətlə bağlı güclü ənənə
olduğu üçün ədəbiyyata gələnlərdə
seçilmək duyğusu olurdu. Mən özüm də
şeirlərimə görə həmişə bütün
rayonda tanınmışam, məktəbdə seçilmişəm.
İnsanın özünün əlləşib-vuruşması
azdır. Gərək onu Tanrı
seçsin. Çox populyar adam ola bilərsən,
amma Allah səni seçməyə bilər... Zəhmət
çəkib əməkdar pambıqçı olmaq
mümkündür. Amma
yazıçının qabiliyyəti hələ çox
kitab oxumaqla, zəhmətlə ölçülmür. Allah sənin “qabına nə qoyubsa”, onunla
seçilməyin tərəfdarıyam.
lll
Səmimi
şəkildə deyirəm bunu: kiminsə mənə dəyər
verməsindən sevinməyə bilmirəm, xüsusilə
depressiya vaxtı, o məqamda eşidəndə ki, hörmət
etdiyim adamlardan biri mənim haqqımda xoş sözlər
deyib, deməli, ovqatın növbəti küt zərbəsindən
– nokautdan məni xilas etmiş olur. Amma həmişə
xoş söz eşitmək fikrində də deyiləm. Və elə bir qələm adamı tanımıram
ki, birmənalı şəkildə onun yazılarına
baxıb “bundan yoxdur” deyəsən. Yaradıcılıq
yol getmək kimidir, məsafə qət etməkdir. Uşaq vaxtı bir şeyə marağım var idi –
kəndimizdən görünən “yerlə göyün birləşdiyi”
yerə qaçırdım. 3-5 km
qaçandan sonra ordan baxırdım ki, indi evimizin yanında
göylə yer birləşib. Bir də o
üzə gedirdm. Həmişə gedirdim, gedirdim... Heç vaxt yerlə göyün birləşdiyi yerə
çata bilmirdim. Mənim
üçün Allah da, mütləq həqiqət də,
sözün yuvası da ilğım kimi uzaqdadır. Həmişə yerlə göyün birləşdiyi
yerə getmək istəyirəm. Və hər
dəfə gedəndə görürəm ki, əlim boşa
çıxır.
lll
Kənar yerdə yazmağı bacarmıram. Şeir yazmaq
üçün əlimə qələm alanda
özümü paltarsız kimi hiss edirəm, utanıram. Hətta gizlədib bir müddətdən sonra üzə
çıxarıram. Normal şəkildə
oturub şeir yazım – məndə belə şey olmayıb.
Belə deyək, “dəmi gələndə”
yazıram. Yaradıcılığımla
bağlı qabaqcadan nə isə açıb
danışandan sonra heç nə yaza bilmirəm. Görünür, bu, şeirlə ikimizin aramızda
olan gizli münasibətdən doğur. Mənim
aləmimdə yazı prosesində qələmlə
kağızın münasibəti var. Bəlkə də məntiqə
uyğun deyil, kağızı qız kimi, qələmi
oğlan kimi görürəm. Yazanda elə
bilirəm elçilik edirəm, evləndirirəm onları.
Toydan sonra, təbii ki, onların balaları olur.
lll
Məhəbbət yeganə təmənnasız
münasibətdir. Burda şərt qoyulmur ki, səni istədiyimə
görə məni sevməlisən, sevgi ünvanını,
şəklini dəyişə bilir, amma itmir, iti, pişiyi, torpagı,
insanı da sevmək olar. Sevgi olmayanda təmənnalı
münasibət olur, proporsiya, balanslaşma yaranır. Mən yuxuda uçuram, amma sevəndə elə
gerçəkdə də uçuram. Əgər
sevgi xəstəlikdirsə, onu hamıya arzulayıram,
taundursa, qoy bəşəriyyət ondan məhv olsun.
Sevgi ona görə
görmür, eşitmir ki, o, dünyanın cazibə
qanunundan kənara çıxır.
lll
Fatalist deyiləm, alın yazıma inansam da, məncə,
redaktə, düzəlişlər eləmək insanın
öz əlindədir. Baxdığım tamaşalarda komediya ilə
faciə bir-biri ilə o qədər bağlıdır ki,
komediya baxımından ölmək, faciə baxımından
sevinmək olur. Amma inanıram ki, bizim
yerüstü qanunlarımız Allahın yanında işləmir.
Ona görə də Allah bizi bu janrlara aid etməz.
Ola bilər ki, daban-dabana bir-birini izləyən
qarışıq şeydir alın yazımız. Komediya və faciənin uğurla bir-birini əvəz
etdiklərinə inanıram. Yadda qalan isə adam olduğumu unutmamağımdır...
lll
Ədəbiyyat su kimi bir şeydi. Dünyanın yetmiş faizi sudu, onun da üç faizi içməli. O üç faizdən ikisi Şimal buzlu okeanında. Qalan bir faiz də aşağıda, yerin altında. Onu da tapmaq lazımdı. Faradey işığı tapana qədər işıq var idi də. Necə olmağından asılı olmayaraq, söz həmişə olur. Bir var, mən on birinci əsrdə yaşayaydım, bir də var, iyirmi birinci əsrdə yaşayıram. Gör nə boyda fərq var. O vaxt sözə təşnəydilər. Sözə əl dəyməmişdilər. Sözlərin hamısı bakirəydi. İndi hansı birinə üz tutursan, görürsən ki, bunu Nizami tapdayıb, Füzuli suya göndərib, Vaqif oynadıb-oynadıb atıb qırağa, Aşıq Valeh Dərbəndə qədər sürüyüb. Bizə indi təkrar emal olunmuş sözlərdən fikir demək qalıb. Söz ağacı da yoxdu. Onu da kəsiblər, gərək kökünə gedəsən. Əlimizə bir dənə söz bayrağı veriblər, çatdırın estafetə. Kim haracan apara bildi – bildi! Nizami səkkiz yüz ildi qaçır, Füzuli beş yüz ildi, Molla Pənah Vaqif üç yüz ilə çatacaq. Əli Kərim yetmiş ildi...
“Naşir” jurnalı
Qulu Ağsə
525-ci qəzet.-
2015.- 17 yanvar.- S.21.