Qara yanvar
“525-ci qəzet”
Xalq yazıçısı Anarın “Yaşamaq haqqı”
traktatından parçaların dərcini davam etdirir.
Xatırladaq ki, ötən şənbə saylarımızda əsərin
“Avqust putçu və sistemin iflası”, “İlk maarifçilərimiz”,
“Tarixi şans – 21 Azər”
bölümlərini dərc etmişdik. Bu
sayımızda 25 il öncə baş verən,
xalqımızın taleyinə qara hərflərlə
yazılan 20 Yanvar hadisələri
haqda parçanı ixtisarla oxuculara təqdim edirik.
Sonra məşum
gecə – 19 yanvardan 20-nə keçən gecə gəldi. Bu
gün tarixə Qara Yanvar kimi düşdü.
Bu dəhşətli
hadisəyə bir gün qalmış Azərbaycan KP MK
binasında SSRİ Ali Sovetinin sədri E.M.Primakov və Sov.
İKP MK Katibi A.Qirenkoyla görüşdük və onlar bizi
inandırdılar ki, heç bir fövqəladə vəziyyətdə
Bakıya qoşun yeridilməsi nəzərdə tutulmur.
Əslində isə belə məlum oldu ki,
qırğından bir neçə saat qabaq tibbi personalı səfərbərliyə
almaqla, xəstəxanalarda əlavə çarpayılar yerləşdirməklə,
bu qanlı aksiyaya öncədən
hazırlaşıbmışlar. 1990-cı ilin 19
yanvarından 20-nə keçən qış gecəsi sən
demə Bakının min illik tarixində ən faciəli, ən
dəhşətli, ən nəhayətsiz gecə
olacaqmış. Fövqəladə vəziyyət elan
olunmasından yeddi saat qabaq Sovet qoşunları –tanklarla, “BTR”lərlə,
ən müasir silahlarla – Azərbaycanın paytaxtında əməliyyatlara
başladılar. Yüzlərlə meyit, minlərlə yaralı,
o cümlədən qocalar, uşaqlar, qadınlar, əlillər...
Çoxusu azərbaycanlılardı,
amma ruslar da, tatarlar da, ləzgilər də, yəhudilər
də vardı... Tankların tırtılları altında
tapdananların, sinəsindən və kürəyindən
vurulanların, itkin düşənlərin, ömürlük
şikəst olanların, ağır yaralardan canını
tapşıranların sayı-hesabı yoxdu. Binalar, hətta təcili
yardım maşınları, avtobusda yol gedənlər, öz
mənzilində oturanlar, eyvandan boylananlar, küçəyə
çıxıb telefon avtomatlarda danışanlar belə
güllə-baran edilmişdi. Ordunun öz vətəndaşlarına
qarşı bu dərəcədə qəddarlığı
ağla sığmazdı.
Üstündən
illər keçib, amma 19 yanvar axşam saat 11-də Tbilisi
prospekti ilə şütüyən avtobus hələ də
gözlərim önündə canlanır. Yeniyetmənin sifəti,
qaynar gözləri və avtobusun açıq qapıları.
O, tankın, zirehin, alovun üstünə yalın əllə
gedirdi. Və bu fəlakət gecəsində, bu fəlakət
saatında Tarixin elə qüvvəsi, elə sözləri, dəlilləri
yox idi ki, bununla onu əyləmək, saxlamaq mümkün
olsun. Güllənin, tankın, ölümün
qarşısını kəsə biləcək elə bir
güc yox idi.
O günlərdə
bizim gənclərin yaşantıları tamam aydın olsun deyə
bir sənədə müraciət edirəm. Yanvar gecəsində
həlak olanlardan biri istedadlı cavan şair, Xarici Dillər
İnstitutunun tələbəsi Ülvi Bünyadzadə idi. O
öz müsibətinə hələ dörd ay qalmış
şəhid andını yazmışdı. “Mən,
Bünyadov Ülvi Yusif oğlu öz vicdanım
qarşısında and içirəm”.
“Mənsub
olduğum milləti və xalqı heç zaman
unutmayacağam, Azərbaycan torpağının əzəmətini
və şərafətini müqəddəs nemət kimi
qoruyacağam; bütün varlığımla, düşüncələrimlə,
qanımın hər damlasıyla azərbaycanlı adına
layiq olacağam; qorxaqlığa, ikiüzlülüyə yol
verməyəcəyəm və nəyin bahasına olur-olsun
özümün azərbaycanlı mətanətini təsdiq edəcəyəm.
Əgər mən bu andı pozsam anamın südü,
doğma torpağın çörəyi mənə haram
olsun. 10 sentyabr, 1989-cu il”.
“Şəhidlər
dağı – şəhidlərin dağı” oçerkində
təklif etdim ki, Bakıda yanvar faciəsi şəhidlərinə muzey
yaradılsın. Hətta gözümün önünə
belə bir stend də gəlirdi: müxtəlif zamanlarda bizim
xalqın tarixi fəlakətləri və məhrumiyyətləri
haqqında böyük şairlərin və
yazıçıların sözləri həkk olunmuş
divar. Mərkəzdə isə yalnız iki misra – bu dahilər,
böyük sənətkarlar məclisində öz halal
qanıyla yer tutmağa layiq cavan şəhid şairin iki
misrası:
Həyat
üçün doğulmuşduq
Vətən
üçün ölməliyik.
Bu,
Ülvi Bünyadzadənin şeiridi. Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı onun adına mükafat təsis
edib. Bu mükafat hər il uğurlu debütə görə gənc
şairlərə təqdim olunur.
Tanınmış
həkim Nurəddin Rzayev yazır: “1990-cı ilin yanvarın
19-dan 20-nə keçən gecəsinin bir neçə
saatı ərzində ağlasığmaz, gözlənizməz
vəziyyətdə yaralanmış,
öldürülmüş
onlarla, yüzlərlə insanı xəstəxanalara gətirmişdilər.
Vaxtı itirmədən yaralıları xilas etməyə tələsmək,
dəhşətli gülləbaran, mərmi
partlayışları, qan donduran tank nəriltiləri
altında yaralıları və meyitləri küçə
və meydanlardan toplamaq lazım idi. Həkimlər həyatlarını
təhlükə altına qoyaraq xəstəxanalarda cəmləşməyə
başladılar, kimi telefon zəngi ilə, kimi
vicdanının səsilə. Yaralıları əməliyyat
stoluna uzadırdılar, hətta adını, soyadını
belə soruşub öyrənmədən, soyundurmadan əməliyyat
– həyat uğrunda döyüş başlanırdı”.
Sonra
dünya bu hadisələrdən az-çox xəbər tutanda
Sovet rəhbərləri bu qətliamı, dinc zamanda dinc əhaliyə
qarşı olunan bu vəhşiliyi əsaslandırmaq
üçün minbir cəhdlə
sübutlar gətirirdilər, özü də fərqli
sübutlar. Fikirlər bir-birinə zidd idi,
uzlaşmırdı. Bir dəstə deyirdi ki, biz Sovet hakimiyyətini
bərpa etməyə gəlmişik.
Sovet hakimiyyətinin axırı nə oldu? Bir başqaları
isə söyləyirdilər ki, guya onların məqsədi
millətlərarası qırğınlara son qoymaqdı.
Ayrı-ayrı millətlərdən olan yüzlərlə
insanı məhv etməklə millətlərarası
qırğını dayandırmaq? Yaxşı üsuldu!..
Üçüncü dəstənin nümayəndələri
söyləyirdilər ki, əsas məqsəd Xalq Cəbhəsi
strukturlarını dağıtmaqdı. Məktəb
uşaqlarının, qarıların, əlillərin və eləcə
də siyasətlə heç bir bağlılığı
olmayan sadə insanların Xalq Cəbhəsinə nə dəxli?
Yeri gəlmişkən, Xalq Cəbhəsi xadimlərindən
birinin də burnu qanamamışdı. Şübhəsiz ki,
Bakıda 13-14 yanvarda törədilmiş talanların
qarşısını almaq olardı. Səbəbkarlar indiyə qədər bəyan olunmayıb.
Görünür, bu talanlar bəhanə kimi lazım imiş
ki, özünü həddindən artıq müstəqil
sayanlara dərs verilsin.
Yanvarın
20-dən 21-nə keçən gecə mən ölkə Ali
Sovetinin deputatlarına, respublikaların Yazıçılar
İttifaqlarına, ayrı-ayrı məşhur
yazıçılara müraciətnamə yazdım. Elə o
günlərdə Çingiz Abdullayev və İbrahim
Şükürov tərəfindən tərtib olunmuş “Qara
yanvar” kitabına, bu müraciətnamələrin əsasında
qələmə aldığım
“Müsibət” adlı məqaləm daxil edildi. Sonra mənim
“Müsibət”im Türkiyədə, İranda, Fransada
çap olundu.
20-də
səhər tezdən Yusif Səmədoğlu ilə zəngləşdik
və onun maşınında İsa Qəmbərlə
(İsa o gecəni Yusifin mənzilində keçirtmişdi),
Hikmət Hacızadə ilə MK-nın
qarşısındakı mitinqə getdik. Xalq son dərəcə
hiddətlənmişdi, çoxları elə buradaca –
partiyanın qərargahı qarşısındaca partbiletlərini
cırır və yandırırdılar. “Ştab” özü
də Sov.İKP əleyhinə
şüarlarda, Qorbaçovun xaçla haşiyələnmiş
portret–karikaturaları ilə bəzədilmişdi. Mitinqdə
mən də çıxış etdim.
Ertəsi
gün – 21 yanvarda biz Elmlər Akademiyasında toplaşdıq.
İclası mən aparırdım. Yazıçılar bu
qırğının qarşısını ala bilmədiklərinə
görə respublika rəhbərliyi və Mərkəzi
hakimiyyət əleyhinə ehtiraslı nitqlər söyləyirdilər.
Mən də hazırladığım müraciətnaməni
oxudum. İştirakçıların razılığı
ilə bu müraciətnamə
SSRİ Ali Sovetinin bir çox deputatlarına, bütün
respublikaların Yazıçılar İttifaqlarına, məşhur
ədəbiyyatçılar D.Lixaçova, S.Zalıginə,
İ.Bondarevə, Y.Yevtuşenkoya, V.Bıkova, A.Bitova,
Y.Kuznetsova və başqalarına göndərildi.
Elçinin
rəhbərlik etdiyi “Vətən” cəmiyyəti tərəfindən
də müraciətnamələr göndərilirdi.
Elçinlə və onun əməkdaşları ilə yanaşı
bu müraciətnamələrin göndərilməsində
bizim ümumi dostumuz, mərhum filoloq-alim Araz Dadaşzadə də
iştirak edirdi.
Akademiyada
iclas zamanı əsəblərin tam tarıma çəkilməsinə,
son həddə gərginləşməsinə baxmayaraq, təbii
olaraq başqa insani ehtiyaclar və hansısa nəfəsdərmə
tələb olundu. Xəlil Rza Qara Yanvar haqqında bir gecədə
yazdığı poemasını oxumağa başladı.
Poema çox təsirli idi, amma bununla belə, bu gərginlikdə
camaat poeziya hayında deyildi, buna görə də səbirsizliklə
gözləyirdilər ki, Xəlil deklamasiyasını
qurtarsın. Nəhayət ki, o poemasını bitirəndə
birinci sırada oturmuş Vaqif Səmədoğlu iclasın
aparıcısı kimi mənə müraciət etdi: – Mən
nələrisə tam eşidə bilmədim, olarmı ki, Xəlil
müəllimdən rica edək, poemanı bir də oxusun?
– Vaqif, mən
sənin telefon nömrəni Xəlil müəllimə
vermişəm,- dedim, – o, söz verib ki, sənə zəng
vuracaq və telefonla sənə bütün poemanı yenidən
oxuyacaq.
Zarafat bir
yana qalsın, Xəlil Rza həqiqətən də o dəhşətli
gecə haqqında təsirli əsər
yaratmışdı. Bir neçə gündən sonra Qabilin
bütün ağrı və acıları müasir faciə kimi, ənənəvi şərq
janrında ifadə etdiyi coşqun “Mərsiyyə”si meydana
çıxdı. Bəxtiyar Vahabzadə o günlərdə
dərin məzmunlu “Şəhidlər” poemasını
yaratdı. Fikrət Qocanın, Məmməd
İsmayılın, Nüsrət Kəsəmənlinin və
bir çox başqa şairlərin şeirləri diqqət
çəkdi. Yazıçılar həmişə olduğu
kimi millətin tarixinin taleyüklü anlarında, xalqın
yaşamaq haqqı uğrunda mübarizəsində ön
sırada durdular.
Elə həmin
gün – 21 yanvarda – Bəxtiyar Vahabzadə radio ilə
deputatları Ali Sovetin Sessiyasına çağırdı və
axşam fövqəladə vəziyyət şəraitində,
komendant saatında bu iclas bütün gecəni davam etdi.
Sonralar
İsa Qəmbər etiraf edirdi: “O zaman ağsaqqal deputatlar – Bəxtiyar
Vahabzadə, İsmayıl Şıxlı, Anar və
başqaları sessiyanın təşkilinə böyük
kömək göstərdilər”. (“Yeni müsavat” qəzeti
17-20 yanvar, 1997-ci il).
İclasın
əvvəlində təklif etdim ki, həlak olanların xatirəsini
yad edək. İclası iştirakçıların istəyilə
İsmayıl Şıxlı aparırdı. Xalq Cəbhəsinin
nümayəndələri də iştirak edirdilər.
Biz – əsasən
yazıçılar, eyni zamanda Azərbaycan SSR Ali Sovetinin sədri
Elmira Qafarovanın, MK katibi Həsən Həsənovun, Ali
Sovetin məsul işçiləri Tofiq Bağırovun, Səfa
Mirzəyevin, Şahin Əliyevin iştirakilə bir neçə
müraciətnamə hazırladıq. Bu mətnləri kabinetdə
Elmira Qafarova ilə nəzərdən keçirməyə
başladıq, yerdə qalan iştirakçılar
aşağıda, iclas zalında gözləyirdilər. Təklif
olunmuşdu ki, mətnlərlə Xalq Cəbhəsinin
nümayəndələri tanış olsun. Onların mətnlərlə
tanış olmaqları ümumi işi xeyli ləngidirdi. Onlara
müraciət edəndə ki, tələsmək lazımdı, axı bu mətnləri
iclas zalında səbirsizliklə gözləyirlər, “cəbhəçilərdən”
biri rüşxətlə dedi:
– Qoy
gözləsinlər, biz də onları çox gözləmişik.
Mövcud
vəziyyətdə və mövcud zamanda, hamının
acığına yersiz olaraq özünü göstərmək
niyyəti məni heyrətə gətirdi. Ümumiyyətlə,
hərdən müxalifətin nümayəndələri ilə
ünsiyyət saxladıqca və onların
davranışını müşahidə etdikcə,
görürdüm ki, miqyaslı məsələləri təyin
və həll etmək imkanı onların bir çoxunun
başını yüngülcə gicəlləndirmişdi.
Təzəcə vəzifə almış belə xadimlərdən
biri öz xüsusi hakimiyyətindən doymuşcasına,
yorğun səslə: “Gürcülər xahiş edirlər
ki, onlara bir neçə sisterna benzin yollayaq, fikirləşirəm,
bəlkə də icazə verdim”,- deyirdi... sanki o artıq eyni
vaxtda Nazirlər Soveti sədrinin və ən azı
iki-üç nazirin (hələ ki, yalnız Xalq Cəbhəsi
idarəçiliyinin üzvü statusuna malik ola-ola)
funksiyasını icra eləyirdi. Amma məsələ
ondadır ki, o günlərdə “cəbhəçilər” həqiqətən də
bütün respublika miqyasında mühüm məsələləri
həll etmək imkanlarına malik idilər.
Nəhayət,
konsensus əldə olundu, mən tribunadan dünya ictimaiyyətinə,
BMT-yə, xarici ölkələrin Parlamentlərinə bir
neçə müraciətin mətnini səsləndirdim.
Doğrusu, bütün mətnlər eyniyyət təşkil
edirdi.
Ertəsi
gün öyrəndik ki, vəzifədən kənarlaşdırılmış
Heydər Əliyev yanvar faciəsinin səhəri ailəsi ilə
birlikdə Azərbaycanın Moskvadakı daimi nümayəndəliyinə
gedib, mətbuat konfransı keçirib və bəyanatla
çıxış edib. Bu, H.Əliyevin misilsiz addımı
idi. Birincisi, o öz həyatına risk etmişdi, axı Mərkəzi
mətbuatda onun cinayət məsuliyyətinə cəlb
olunacağı (daha doğrusu, nümayəndəliyin
qarşısında həbs olunacağı, ya saxlanılacağı) barədə
xəbərlər şişirdilirdi, hətta erməni
döyüşçüləri, yaxud xüsusi xidmət
orqanları tərəfindən sui-qəsd də mümkün
idi. Bundan başqa, ilk dəfə idi ki, hakimiyyətdən kənarlaşdırılmış
bu dərəcədə yüksək ranqda siyasi xadim istefadan
sonra məxfi razılaşma qaydalarını pozurdu. Eyni
zamanda keçmiş Büro üzvü ölkənin ali rəhbərliyinin
ünvanına qarşı birbaşa ittihamlarla
çıxış edirdi.
Amma
H.Əliyevin Tarix duyumu həmişə güclü olub. O dərk
edirdi ki, səmimi qəlbdən öz xalqına
başsağlığı verməsi təbiidir,
çıxışı isə bir sənəd kimi tarix
üçün və hazırkı dövr üçün
gərəklidir. O çıxış tarixin bu dəhşətli
saatında fəlakətə sürüklənmiş və
ümidsizləşmiş insanlarla həmrəylik ifadəsi
idi. H.Əliyevin bu cəsur addımı Azərbaycanda yüz
minlərlə insan üçün ümid
işartısı oldu, qaranlıq tunelin axırında
işıq kimi göründü. Hətta ola bilsin ki, Heydər
Əliyev özü də fərqinə varmadan bu
çıxışla sanki Böyük siyasətə yenidən
qayıtdı.
Azərbaycanın
özündə də Sovet rəhbərliyinin bu qanlı
aksiyası qəzəblə ittiham olunurdu. Azərbaycan SSR Ali
Soveti Rəyasət Heyətinin sədri E.M.Qafarova bu haqda sərt bəyanat
vermişdi. Sonralar M.Qorbaçov SSRİ Ali Sovetinin
sessiyasında utanmaz-utanmaz dedi ki, guya Qaferova (o, Elmira
xanımın soyadını belə səsləndirdi) bu bəyanatı
tapança təhdidi altında edib.
Şeyxülislam
Allahşükür Paşazadənin M.Qorbaçova müraciəti
də xeyli sərt və təsirli idi:
“Mənim
sözlərim Azərbaycan xalqının bütün kədərini,
milyonlarla insanın qəlbinə çökmüş hədsiz
qəmi ifadə etmək iqtidarında deyil. Bunu sizin bizim dərdimizə
şərik olmanız məqsədilə demirəm,
çünki bu mənim xalqım üçün təhqir
olardı, məhv olmuş həmvətənlərimin xatirəsinə
rişxənd olardı. 19-20 Yanvarda
törədilmiş vəhşiliklər ağıla
sığmır. Şəhərin küçələri
qanla sulanıb, onların arasında uşaqlar, qadınlar,
qocalar da var. Sizin bir dövlət başçısı kimi
imza atdığınız bu dəhşətli cinayətə,
qanlı qırğına bəraət qazandırmaq olmaz.
...Mən
bütün Azərbaycan xalqının iradəsini ifadə edərək
qoşunların dərhal Bakıdan
çıxarılmasını tələb edirəm.
Heç bir xalqla, o cümlədən, Azərbaycan xalqı ilə
silah dili ilə danışmaq olmaz. Bu, on gün də,
Əfqanıstandakı kimi on il də davam edə bilər,
amma tez, ya gec ədalət qalib gələcək. Allah
üstümüzdə olsun! Amin!
Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadə “Bakinskiy raboçiy” qəzetində
işıq üzü görən “Mənim dözümlü
xalqıma” məqaləsində yazırdı:
“Ömrümdə
çox şey görmüşəm, mənim
narahatçılığım əbəs deyil. Milli təfriqə
salanların məkri və qeyzi sonsuzdur. İndi onlar bizi rus
xalqı ilə salışdırmaq istəyirlər. Dəhşətli
məkrdir!
Bu
alçaq iş həyasızlıqla görülür. Hətta
mərkəzi qəzetlərdə belə qərəzli
materiallar çap olunur, yanlış məlumat verilir. Əminəm
ki bütün bunlar Moskvada, Leninqradda və başqa şəhərlərdə yaşayıb işləyən azərbaycanlılara
hücumla nəticələnə bilər. Sizi and verirəm,
provokasiyalara uymayın, bizim xalqın təmiz adına ləkə
gətirə biləcək heç bir hərəkət etməyin.
Bizim
mübarizə zəif idi. Çünki hökumətimiz
xalqla əl-ələ işləyə bilmirdi. Əminəm
ki, yeni rəhbərlik xalqdan uzaqlaşmayacaq, xalqla əl-ələ
işləyəcək”.
Bəxtiyar
müəllim tamamilə haqlı idi, biz mərkəzi mətbuat
və televiziya tərəfindən informasiya blokodasına
salınmışdıq. Nadir hallarda paytaxt qəzetlərinə,
yaxud TV-yə yol tapanda da, ekranda, ya mətubat səhifələrində
öz müsahibəmizi və ya məqaləmizi tanıya
bilmirdik – bütün sərt fikirləri “qayçılayırdılar”.
Məni məmnuniyyətlə
və az qala hər ay çap edən “Literaturnaya qazeta”
Qarabağ münaqişəsi başlayandan bəri mətnlərimə
cəmisi üç dəfə yer ayırmışdı:
Böyük maraq doğuran “Müstəqilliyin şirin
xülyaları, yaxud cənab Jirinovski Boris Nikolayeviçin
şərəfinə badə qaldıracaqmı”
başlıqlı iri məqalədə Azərbaycanın və
eləcə də müasir mərhələdə
bütün ölkənin mühüm problemləri qoyulurdu.
İkinci material çox da böyük olmayan “Yenə də
söz...” başlıqlı Qorbaçovun hazırlanan ittifaq
müqaviləsi haqqında mənfi qeydlərim idi. Və nəhayət,
üçüncü materialda – “Gecə düşüncələri”ndən
parçada mən Qarabağ məsələsi ilə
bağlı Solejnitsinin və Saxarovun mövqelərinə tənqidi
yanaşmışdım.
Hərdən
cəfəng situasiyalar meydana çıxırdı.
“Literaturnaya qazeta”nın redaksiyası özü mənə –
eyni zamanda Ermənistan Yazıçılar İttifaqı sədrinə,
bizim Qarabağ probleminə necə yanaşmağımız
haqqında məqalə sifariş vermişdi. Yazdım, amma məqalə
gülüş doğuran bəhanə ilə
yayımlanmadı: sən demə, erməni müəllifinin mətni lazımi səviyyədə
deyilmiş və ona görə də qərara alıblar ki,
bu mövzuda yazıları ümumiyyətlə çap etməsinlər.
Doğrusu, onda fikirləşdim ki, ola bilsin erməni
yazıçısına da belə bir dəlil gətiriblər:
guya, Anarın materialı yüksək səviyyədə
deyil.
Hər
halda Qara yanvarın ilk və az-çox anlaşılan
cavabı “Pravda”da yayımlandı. 22 yanvarda “Pravda”nın
Bakıya gəlmiş müxbirləri mənə zəng
vurdular və görüş xahiş etdilər. Onları evə
dəvət elədim. Kifayət qədər müfəssəl
olan bu söhbətin əsas məqamları “Pravda”da
yayımlandı. Söhbətin əvvəlində müxbirlər
A.Qoroxov, V.Okulov yanvar faciəsinin səbəbləri
haqqında soruşdular.
“Səbəb?
– SSRİ Ali Sovetinin üzvü və xalq deputatı, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı idarə heyətinin Birinci
katibi Anar bizim sualımıza sualla cavab verdi. – Hesab edirəm
ki, faciənin qarşısını almaq olardı. Axı
hakimiyyətin sərəncamında çox güclü aparat
var... Mən həm də silahsız insanların üstünə
tank göndərənləri günahlandırıram... Amma
Xalq Cəbhəsinin sağlam qüvvələri ilə
sıx əlaqələr qurmaq olardı.
Ənənəvi
qaydada çay içirik, solğun günəş pəncərəni
döyür, yaxınlıqdakı dənizin suları bərq
vurur – sanki heç nə faciədən xəbər vermir.
Amma yox, 52 yaşlı ev sahibinin qəlbində
ağrılı duyğuların qaynadığını
müşahidə edirik.
– Belə
deyək, –Anar sözünə davam edir,- mənim yeniyetməliyim
1956-cı ildə bizim qoşunlar Macarıstana girəndə
bitdi. Gəncliyim 1968-ci ildə, Çexoslavakiya hadisələrində...
İndi mənə elə gəlir ki, bu yanvar günlərində
ömrüm başa çatıb.
Yazıçının
sözlərində faciəviliyi peşəkar emosionallıqla
da bağlamaq mümkündür, ancaq mübaliğəsizdir
ki, dünyaya ədəbi simalar bəxş etmiş Azərbaycan ziyalılarının
rəylərini nəzərə almamaq olmaz. –
Yanğını alovlanmamışdan qabaq söndürməyi
bacarmaq lazımdır, – yazıçı sözünə
davam edir. Anar mərkəzin Qarabağla bağlı öz qərarlarını
həyata keçirə bilməməsindən
danışır”.
Bakıda
baş vermiş faciə ilə bağlı, qəzetlərdə,
jurnallarda böhtan dolu təhrikçi,
qızışdırıcı materialların
yayımlanması, bütün ölüm hallarına görə
azərbaycanlıların
günahlandırması, baş vermiş hadisələrin
tamamilə yanlış mənzərəsinin
yaradılması fonunda “Pravda” qəzetinin bu qeydləri nadir
hadisə idi. Bir faktı gizlədib, digərini qabartmaqla,
ölkə ictimaiyyətini yalan məlumatlarla
çaşdırmaqla, müəyyən stereotip yaratmaqla
böyük şəhərin heç nədə təqsiri
olmayan əhalisinə qarşı divan
hazırlayırdılar. Mərkəzi kütləvi informasiya
vasitələrinin bu sayaq davranışına tam əminliyin
yaranması üçün, bizim bölgədə olmuş,
hər şeyi öz gözü ilə görmüş və
bir müddətdən sonra Bakının “Vışka” qəzetində
böyük məqalə ilə çıxış
etmiş jurnalist Georgi Rojkovun yazısından nümunə gətirirəm:
“Artıq iki ay keçib, amma mən Azərbaycana və Ermənistana
səfərlərim barədə bir sətir də olsun
yazı çap etdirə bilməmişəm. Nə bir Moskva
qəzeti, nə bir jurnal öz səhifələrində mənə
yer vermək istəmir. Nə üçün? İzahat sadədir,
mənim söylədiyim həqiqətlər aylardan bəri
oxucuların və dinləyicilərin başına
doldurulmuş məlumatlara bənzəmir. Belə
çıxır ki, guya Azərbaycan qaniçən təcavüzkardı,
onun qonşusu isə günahsız qurban”.
Aşkarlıq
və pluralizmin mərkəzi nəşrlərdə əyani,
göz qabağında olan nümayişi deyilmi?
Xalqımızın ağrı və acılarını
başa düşən, həqiqəti ürək
ağrısı ilə ifadə edən Georgi Rojkova həm də
ona görə minnətdaram ki, onun sözləri rus
xalqının böyük mənəvi dəyərlərinə
sədaqət timsalıdır və özündə ədalət
və vicdan duyğuları
yaşadır. Qoy süngü ilə yaralananları qələmlə
öldürmək istəyən cızmaqaraçı hədyançılar
öz vicdanları qarşısında cavab versinlər.
Dərin
rus ziyalılığının vicdanının təzahüründən
xəbər verən daha bir nümunə – məşhur
kinorejissor Stanislav Qovoruxinin “Şahid qadının şəhadəti”
məqaləsidir.
“Bakıdan
həqiqi mənada sarsıntı, daxilən əzilmiş
halda uçdum, – S.Qovoruxin yazır. – Dərhal da keçdim
masanın arxasına, – bu dəhşətli təəssüratı
ürəkdə saxlamaq ağırdı... Doğrudanmı, mən
çoxlu sayda atəşə tutulmuş eyvanlar, güllələrdən
deşik-deşik olmuş evlər görmüşdüm?
Axı insanlar o eyvanların, divarların arxasında idi. Bəlkə
erməniləri xilas edən (belələri Bakıda çox
olub) onlar idi.
Nə qədər
insana öz eyvanında, öz mənzilində güllə dəymişdi.
Kədərli yekun bəlli idi – 106 meyit, yaralıların
hesabı aparılmamışdı. Əgər insanlar
inansaydılar ki, ordu, onların ordusu, öz vətəndaşlarına
atəş açacaq, qurban az ola bilərdi. Sumqayıt yolunda
bir minik maşını yolun qırağına çəkilmişdi
ki, tank qəfiləsinə yol versin, maşında Elmlər
Akademiyasının üç alimi vardı; üçü
də professor, onlardan biri qadındı. Birdən tanklardan biri
qəfildən ayrılır və maşını polad
tırtıllarının altına salaraq, üstündən
keçir, bütün sərnişinləri basıb əzir.
Tank qəfiləsi dayanmır – şəhərə səpələnmiş
düşməni əzmək üçün yoluna davam edir.
Alimlərin
üçünü də şəhərin mərkəzin
də –
xiyabanda dəfn etdilər. Orda – o yamacda məzarlar çoxdu –
həmçinin uşaq, qadın məzarları. Bu da yeddinci
sinif şagirdi Larisa Məmmədovanın qəbri.
Başdaşında məktəbli formasını və
çantasını təsvir ediblər, öz şəkli
yoxdur. Daha bir şəkilsiz
başdaşı – üstündə də yazı: “Efimov. Kor
imiş. Süngü ilə qətlə yetirilib”. Bu da şəkilli
məzar, yenicə evlənmiş
İlham və Fərizə qolboyundular. İlhamı güllələyiblər,
o isə canına qəsd eləyib – zəhər içib.
Hökumətin
vətəndaş münaqişəsini dayandırmaq
üçün tətbiq etdiyi tədbirlə cəza əməliyyatı
arasında məsafə nəhəngdir. Bakının iki
milyonluq əhalisi bunu belə başa düşdü: tanklar
şəhərə girdilər ki, müstəqillik tələb
edən xalqı cəzalandırsınlar. Və elə cəzalandırsınlar
ki, başqa respublikalara da dərs olsun.
Bəlkə
də Bakıya qoşun yeridilməsi hələ yalnız məşq
idi.
“Moskovskiye novosti” qəzeti, 18 fevral 1990.
O dəhşətli yanvar gecəsində Bəxtiyar Vahabzadə birbaşa Ali Sovetin binasından Oljas Süleymenova zəng vurdu və müsibətimiz haqqında onu məlumatlandırdı. İki gündən sonra Oljas Bakıya gəldi. Bu, əsl qardaş hərəkəti idi. Oljas bir neçə gün Bakıda qaldı, bizə mənəvi dəstək oldu. Bakıdaykən o soyuqlamışdı. “Azərbaycan” mehmanxanasında ona baş çəkdim. Elə nömrəsində Xalq Cəbhəsinin bir neçə gənc nümayəndəsini gördüm. Hökumət evinin qarşısındakı meydan boş idi. Sonra qəribə şeylər baş verdi. Meydandan nərilti ilə keçən tanklar dəniz vağzalına yan alıb körfəzi mühasirəyə almış gəmilərə atəş açdılar. Mehmanxana da güllələrə tuş gəldi. Cavanlar pəncərədən keçib dəhlizə düşən bir neçə qəlpəni Oljasın nömrəsinə gətirdilər. İndi rəhmətə getmiş cavan operator Etibar Cəfərov qorxmadan atəşə tutulan eyvandan bu “dəniz döyüşünü” lentə aldı.
Gecə də atəş səsləri eşidilirdi – avtomat silahlardan atırdılar. Gəmilərin fit səsləri eşidilirdi. O tükürpədici uğultu şəhərin üstünə dalğa-dalğa yayılırdı. Bir neçə gün gözümü yummadım.
ANAR
525-ci qəzet.-
2015.- 17 yanvar.- S.14-15.