Mənəvi dəyərlərə
işıq salan əsər
SADIQ ELCANLININ "ZÜLMƏT" ROMANI HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Çoxsaylı, yetkin romanlar müəllifi istedadlı
yazıçımız Sadıq Elcanlının "Zülmət"
əsərinin redaktoru və naşiri olduğumdan bu əsəri
çox diqqətlə oxumuşam. Əvvəlcə birnəfəsə
oxuduğum romanı, təzədən naşir gözüylə
təkrarən oxumalı oldum. Və bu dəfə əsərin
psixoloji dərinliyi, personajların özünəməxsus dərin
fərdi cizgiləri, az qala bədii tip səviyyəsinə
qalxa biləcək surətlərin daxili aləmimdə baş
verən bütün sarsıntılar məni öz
dünyamdan qopardı. Hadisələrin
axarına düşdüm.
Sadıq Elcanlının yazıçı
böyüklüyü ondadır ki, o təkcə hadisə
danışmır. Bu hadisənin ictimai-siyasi, fərdi-psixoloji
mahiyyətini açmağa, onu törədən səbəblərin
mənbəyini aramağa çalışır.
"Zülmət" romanında yazıçı buna
yüksək səviyyədə nail olmuşdur.
Onun təhkiyə tərzi bədii çalarlarla zəngindir. Əsərin
hər hansı cümləsini, ifadəsini örnək gətirsək,
müəllifin bədii ifadə vasitələrinin
bütün imkanlarından ustalıqla
yararlanmağının şahidi olarıq.
Əsərin aparıcı surəti, baş qəhrəmanı
Xasay Xaspoladov - Butay Eləhmədovdur. Hadisələr onun ətrafında
cərəyan edir. Bir ömürdə ikiləşən
təbiət, ikiləşən ad... Uşaqlıqdan
amacında olduğu böyüyüb ad-san qazanmaq
yanğısı, varlanmaq ehtirası,
sayılıb-seçilmək, doğulduğu kəndə,
onu tanıyanlara acıq vermək niyyəti, özünə
qarşı qibtə oyatmaq hissi...
Universitetin Şərqşünaslıq fakültəsinə
qəbul olub, orada adi tələbələrdən biri olan
Butayda özünə vurğunluq pik həddə
çatır.
Doğulduğu kənddə özünü
başqa cür təqdim etməyə çalışır.
Guya o, institutu bitirəndən sonra böyük
vəzifələrə şanslıdır, dərs
aldığı alimlər onu Universitetdə saxlamaq istəyirlər
və s.
Bax bu şöhrət hissi, seçilmək, kimlərəsə
özünü tanıtmaq ehtirası axırda onu cinayətə
sürükləyir, qatilə çevirir.
Kənddə ağır zəhmətlə, min bir əzabla
qazandığı - cibinə qoyub şəhərdə səadət
axtarışına çıxan bədbəxt qızın
pullarına sahiblənir, qır-qızılına yiyələnir.
Öldürüb sahibsiz meyitini parkda qoyub qaçır. Ölkəni
tərk edir, özünə başqa sənəd ala bilir,
adını dəyişib yad ölkədə şöhrət
pillələrini addımlaya-addımlaya vətəninə
başqa adla, elmi titulla, bir vaxtlar həsrətində
olduğu seçilən ad-sanla qayıdır. Onu irəli çəkirlər, vəzifə verirlər.
Lakin... Bax romanın əsas ideya xətti də,
yazıçının qabartdığı məna və məzmun
da bu "Lakin"dədir.
Xasayın - Butayın əsl faciəsi də bundan sonra
başlayır. Şəhərdə sayılıb-seçilən vəzifə,
bərli-bəzəkli kabinet, qəbul otağında əyləşən
çiçək yanaqlı katibə qız, ətrafında
hər vəchlə onun etimadını qazanmaq, qəlbinə
yamaq istəyən müavinlər... Dəniz sahilində
tikdirdiyi villa, xidməti maşın, sürücü, bir
sözlə bir insana gərək olacaq hər şey...
Ancaq onun
qəlbindəki mübhəm sirr vahimə, keçmişi
fikirləşməmək cəhdi, balasının bəlalarına,
sarsıntılarına dözməyib özünü asan
anası, qəlbinə çökən ucu-bucağı
görünməyən sonsuz zülmət...
O, az qala dəli olmaq ərəfəsindədir. Xəyalları ilə həqiqəti ayırd edə
bilmir. Fikrində söhbətləşdiyi
qocanı "Niyə onu kabinetə buraxdın" deyə
katibəni danlayır, onu işdən
çıxaracağı ilə hədələyir.
Atasız, yetim katibə qız xəstə anasını da
aldığı az maaşla dolandırır.
Odur ki, bu hədədən sarsılır, psixoz
halına düşür. Avtobusda
tanımadığı qadına öz vəziyyətini
danışır, ondan təskinlik alır. Nəhayət, yad qadınla söhbəti onu
ümidli sabaha çıxarır. Yad
qadın Qəribə yazıçının çox məharətlə
qurduğu süjet xəttini çox qəribə, mən deyərdim
qeyri-adi bir axara yönləndirir.
Qəribə obrazı "Zülmət"in
işıq, nur şəlaləsidir. Xasay Xaspoladovun ən
ağır məqamında dadına çatır bu nur,
işıq şəlaləsi. Onun zülmət
çökmüş qəlbində ilk sevgini, tələbəlik
illərinin əlçatmaz, ünyetməz sevgisini yenidən
şölələndirir. Artıq get-gedə
"Zülmət" işıqlanmağa başlayır.
Qəribə dünyaşöhrətli
arxeoloq-alimin qoca professorun ömür-gün
yoldaşıdır. Professor Qəribənin
ögeyliyini, yadlığını, kimnənsə
görüşməyini hiss edir, içini şübhələr
gəmirir, bir zaman etdiyi səhvə - özündən 25
yaş kiçik cavan qızla evlənməyinə
yanıb-yaxılır, yumşaq divana çöküb
qovrula-qovrula qalır. Zülmət
ömrünü-gününü çulğayır.
Zülmət elə Qəribədən də yan
keçmir. Qoca ərini müxtəlif bəhanələrlə
aldadıb köhnə tələbə yoldaşı Xasayla
sevgi dolu görüşlərindən sonra uzun müddət
özünə gələ bilmir. Qəlbinə qatı
qaranlıq çökür və hər dəfə bu
zülmət-qaranlıq arınıb gedəndə Xasayla yeni
görüşə can atır. Qəribə ilə
Xasayın bu görüşləri nəhayət həqiqi bir
məhəbbətin, içdən, könüldən, qandan-ilikdən
gələn alovlu bir məhəbbətin
adına-ünvanına çevrilir.
Hadisələrin bu cür məzmununa varmağım əbəs
deyil. Məqsədim var, yazıçının sətiraltı
verdiyi məna və mətləblərə açar salmaq istəyirəm.
Xasayın - Butayın ən ağır məqamında
onun kabinetinə varid olan Qəribə - tələbəlik illərinin
əlçatmaz sevgisi onu bütün daxili
sarsıntılardan, ağrı və əzablardan xilas edir.
Yazıçı burada məhəbbətin
hansı gücə və qüvvəyə qadir olduğunu məhəbbət
haqqında heç nə danışmadan oxucularına
çatdırır.
Xasay -
Butay Qəribə ilə yaxınlıqdan, illərlə
ürəyinin bir küncündə küllənib qalan hisslərini
təzədən közərtdikdən sonra qərara alır:
Keçmişin canüzən bütün təəssüratlarını
açıb ona danışsın, qəlbinə, ürəyinə
ən ağır yük olan cinayətini də, dəyişən
adını da, yad ölkədə onun axtarışına
çıxan bədbəxt anasıyla təsadüfi
görüşünü də, kənddə müəllim
işlədiyi vaxt gördüyü ürəkbulandırıcı
hadisələri də birər-birər açıqlasın,
heç nəyi Qəribəsindən gizləməsin. Xasay - Butay yaxşı bilir ki, onun ürəyini bu
qatı zülmətdən ancaq məhəbbət, ilkinliyi ilə,
ülviliyi ilə onu bir ömür göynədən,
ağrıdan, dünyasını alt-üst eləyən Qəribənin
qeyri-adi məhəbbəti xilas edə bilər. Məhəbbət dünyada hər şeyə qadir
olan ayrıca bir dünyadır. İnsanın ali bir varlığa çevrilməsi,
tanrıya qovuşmaq arzusu da ancaq və ancaq bu ali hissin - məhəbbətin
gücü ilə mümkün ola bilər. Bu mənada
yazıçı öz obrazlarının üstə məhəbbət
işığı saçır, onu bəlirləyir,
duruldur, həyat eşqi, arzu və amallarla süsləndirir.
Kənddə hamıdan seçilən Xanı müəllimlərin,
Şükürlərin ürəyinə yaddır bu cür
hisslər. Onlar gözəlliyə öz heyvani
iştahasının - şəhvətinin gözü ilə
baxırlar.
Kəndlərdə
oğlan dərdindən, əsl ər dərdindən
qarıyan çiçək təbəssümlü Cəmilələr
Xanı müəllimlərin ardıcıl gedişlərindən,
təhrikedici yalvarışlarından bezikib, bu şəhvət
hisslərinin xatirinə "hə" deməyə məcbur
olurlar. Evlərdə qarıyan qızlar - cəmiyyətin,
çağdaş günümüzün bəlası, yurdu
atıb gedən oğullarımız, kəndə-kəsəyə
yadlaşan, şəhərlərdə küncdə-bucaqda
özünə yer eləməyə çalışan,
çox zaman da yad ölkələrdə səadət
axtarışına çıxan ərənlərimiz məhz
sizin ucbatınızdan kəndlərimizdə məhəbbət
alovuyla yanıb-yaxılan Cəmilələrimiz, möhtəkir,
pozğun Xanı müəllimlərin ucuz yeminə
çevrilir. Yazıçı bu
ağrılı hadisələri yana-yana təsvir edir. Cəmiyyətin bu qaranlıq dönüm-döngələrinə
işıq salır. Oxucularını hər
şeydən - həyatda baş verən bütün eybəcərliklərdən
hali etməyə çalışır. "Çalışır"
sözü burada yerinə düşmədi, deyəsən,
hali edir, aşkarlayır, bu yöndə ruhunun qaranlıq
yollarını günəş işığına bələyir,
ay nurunda çimizdirir. Şükürlər,
Xanı müəllim kimilər döyülməyə,
tapdanmağa, hətta ölümə məhkumdurlar. Onlar el-oba içində urvatsız, şərəfsiz
ömür sürənlər, başqalarının namusuna həqarətlə
baxanlardır. Onlar üçün həyatda ən əziz
şey puldur, müftə qazanılan, zəhmətsiz əldə
olunan pul! Onlar ancaq bu pulun vasitəsi ilə
namussuz işlərə yönlənir, el-oba içində
dırnaqarası hörmətli görünürlər.
Butay Eləhmədov - Şükürlərin Xanı müəllimlərin
tutduğu yola qəlbən yad olsa da, məhz elə onların
"sayə"sində yolundan azır, evdə qarıyan kənd
qızı Şameli öz tamahı naminə o dünyaya
göndərir.
İctimai bərabərlikdən uzaq düşən
şəhər və kəndlərimiz, giriftar olduğumuz
ictimai bəlalar, sosial uyğunsuzluqlar Sadıq
Elcanlının yazıçı gözündən
yayınmır. O bütün bunları çox incə şəkildə,
bədii priyomlarla nəsr dilinin bütün imkanlarından
yararlana-yararlana, özünün dediyi kimi söyüdlərin
yamyaşıl alovuna bürünə-bürünə təsvir
edir.
Sadıq Elcanlı kənddə böyüdüyündən
kənd həyatına yaxşı bələddir. Müşahidələri,
təsvirləri yerli-yerindədir. Cümlələri
dumduru bir bulaq suyu kimi axıb gedir və oxucuları da öz
axarına tabe edir. Butayın - Xasayın doğulduğu
kənddə baş verən hadisələr, oradakı
insanlar, canlı xarakterlər, kəndin ictimai-siyasi mühiti,
sosial qayğıları çox diqqətlə izlənilir, əyri
yollarla möhtəkirlik və çox hallarda dələduzluqla
hamıdan yaxşı yaşayan Şükürlərin
acı sonluqla bitən ömrü, həyatı olduqca
düşündürücüdür. Yazıçı son
dərəcə inandırıcı bədii detallarla istər
kənddə, istərsə də şəhərdə, hər
yerdə doğruluğun, düzlüyün, haqqın-ədalətin
qələbəsini "təmin edir", süjet xəttinə
xələl gətirmədən, çox məqamlarda baş
verən hadisələrə heç yazıçı
münasibətini bildirmədən məqsədinə nail
olur. Onun təsvir etdiyi personajlar mənfi-müsbət,
pis-yaxşı tərəfləri ilə maraqlı təsir
bağışlayır, həyati təsvir olunduğundan
canlı və cəlbedici olur. Bu cəhətdən
Butay-Xasay obrazı ədəbiyyatımızda-nəsrimizdə
tam yeni obrazdır. Onun bədii təhlilə
gələn və gəlməyən cizgiləri
yazıçı sənətkarlığının
kamilliyindən, mükəmməlliyindən xəbər verir.
Nəhayət, qeyd etməliyəm ki, "Zülmət"
mifoloji-fantastik romandır. Hadisələrin
gedişində real həyat irreal qaynaqlara söykənir.
Yazıçı təxəyyülünün
yerə-göyə meydan oxuyan genişliyi yad planetlərin
sivilizasiyasına qovuşur, qocalığın əlində əsir-yesir
qalan, özündən yaşca çox-çox kiçik
ömür-gün yoldaşının xəyanəti ilə
üzləşən, yetimləşən, tənhalıq
girdabına yuvarlanan qəhrəmanı - arxeoloq alim
Yalçın Qarabudaqlını yenidən
cavanlaşdırır. Xasay Xaspoladovu, Qəribəni
onların ağır bir məqamında necə deyərlər
kəndirlərinin qırılan yerində
görüşdürür.
Əsərdə Sərdaba haqqında geniş söhbət
açılır. Avtobusda, qatarda insan
sıxlığından nəfəsi tıncıxan qocalar Sərdaba
qaranlığına enib meyit aparan qocalarla əvəzlənir.
Əslində Sərdaba əsərin ruhuna
çökmüş mifoloji bir məkandır. Sərdaba Xasay Xaspoladovun beynində fikir və
düşüncələrində möhkəm yer eləmişdir.
Öldürdüyü günahsız Şamel, onun oğul
kimi rəzilliyinə dözməyib, nəsə qorxunc,
xoşagəlməz sirri olduğunu, elə buna görə də
başqa ada sahibləndiyini sezən, duyan bundan hövüllənib
özünü asan anası Xasay üçün Sərdabanı
yaddan çıxmağa qoymur, bütün
varlığını, hüşunu, diqqətini ona kökləyir,
ona çəkir. Xasay Xaspoladovun
başçılıq etdiyi rayon ərazisində qədim Sərdabanın
tapılması da onun bu ovqatını - Sərdaba
ovqatını təzələyir, Sərdaba əsərin süjet
xəttini, ideya və məzmununu, mahiyyət və mənasını
açmağa xidmət eləyən bir bədii vasitədir.
Elə yad planetdən gələn, başqa bir
sivilizasiyanın daşıyıcıları olan oğlan və
qız da qoca professorla Sərdaba qaranlığında
görüşürlər. Bu mənada Sərdaba
həm keçmiş, həm bu gün, həm də gələcəkdi.
Sərdaba bütün zamanları bir-birinə
calayan körpüdür. Ölülərin
qoyulduğu məkan dirilərin düşüncə, beyin, təfəkkür
qaynağıdır.
Xasay Xaspoladov artıq ondan hamilə qalan Qəribəni dəniz sahilindəki villasına köçürmüş, aylarla gizli görüşlərə çağırdığı bu xanıma halallıq statusu vermiş, onunla qanuni ər-arvad ömrü başlamışdır. Belə bir xoş məqamda motorlu qayıqla dəniz gəzintisinə çıxan cütlüyü qəfil vahimə, ölüm təhlükəsi çulğayır. Qayığın motoru qəflətən sönür, külək başlayır, başsız qayığı dənizin içərilərinə doğru sürükləyir. Onların - Xasayın və Qəribənin çığırıb, səs-küy salıb sahildəkiləri haraylamaqdan başqa bir əlacı qalmır. Elə bu an xilaskar - yenicə cavanlaşmış, sağlam, cəsur, həyat eşqi ilə çağlayıb daşan Yalçın Qarabudaqlı - gənc professor tanımadan, bilmədən dənizdə batanların harayına çatır. Xasay Xaspoladov da onu tanımır, amma Qəribə bu oğlanın professorun cavanlığı ilə eyniliyindən əndişələnir, sarsılır, oxam-oxam olur. Gənc, qüvvətli xilaskarı görən Xasay Xaspoladov ona yalvarmağa, rüşvət, pul, maşın vəd etməyə başlayır. Ancaq cavan professor onu intiqama çəkir, vəd etdiklərinin heç biri ilə razılaşmır. Təkcə bir söz deyib durur. Deyir ki, bu yaxşılığın əvəzində ancaq yanındakını verməlisən. Bu səhnə əsərin kulminasiya nöqtəsidir. Xasayın da, bu əsəri oxuyanların da gərginlik keçirdiyi ən ağır anlardır. Onlardan uzaqlaşan gəncin inadından dönməyəcəyinə əmin olan Xasay Xaspoladov artıq bu alçaldıcı təkliflə razılaşır. Bu razılıq hamilə qadınını varından yox eləyir. Əzir, sındırır, alçaldır, xəyanətinin əvəzini qaytarır. Əslində Xasay Xaspoladov Qəribədən betər günə düşür. Məncə, yazıçı bu hadisə ilə əsərin tam mahiyyətini açıqlamış, həyatda haqqın-ədalətin, düzlüyün-doğruluğun, halallıq deyilən ilahi hissin, düşüncənin yetərli qələbəsinə nail olmuşdur. Əgər o, mifoloji qatlara enməsəydi, fantastik duyğulara meydan verməsəydi, hadisələri real axarına buraxsaydı, əsər pessimist bir ovqatla sonuclanardı. Onda oxucunun əli yerdən-göydən üzülərdi. Köhnə caninin, qatilin, indiki məmurun boşatdırdığı professor arvadı ilə xoşbəxt həyat keçirməsi ona möhkəm "yer" eləyərdi.
"Zülmət" insanlığa, ləyaqətə, halallığa, düzlüyə çağırışdır.
"Zülmət" insan qəlbinin qaranlıq dünyasına işıq salan günəş şüasıdır.
"Zülmət" real həyatdan götürülən irreal dolaylardan keçib gələn həyat dərsidir.
"Zülmət" çağdaş nəslimizdə layiqli yerini tutan kamil bir sənət əsəridir.
Musa Ələkbərli
525-ci qəzet.-
2015.- 22 yanvar.- S.6.