Böyük yazıçının
“kiçik nəsri”
ELÇİNİN LİRİK QƏHRƏMANININ SON İLLƏRİN NƏSRİNDƏ TRANSFORMASİYASI
Elçin – ən müxtəlif səpgili əsərlərin
müəllifidir. Öz yaradıcılıq yoluna Abşeron mühitini əks
etdirən hekayə və povestlərlə başlayan müəllif
sonralar “Mahmud və Məryəm”, “Ölüm hökmü” kimi
fundamental, müəyyən dövrü təcəssüm
etdirən romanlara qədər yüksəlmişdir. Sonra teatra qapılma zamanı gəldi, nəticədə
Azərbaycan dramaturgiyası bir sıra istedadlı səhnə
əsəriylə zənginləşdi. Son on il
Elçinin qələmindən “kiçik nəsr”
janrının maraqlı nümunələri, həm
uşaqlar, həm də böyüklər üçün nəzərdə
tutulmuş – hekayələr, kiçik povestlər,
ibrətli hekayələr çıxmışdır. Bu yaxınlarda onları oxuyub təəssüratlarımı
bölüşmək qərarına gəldim, zira hesab edirəm
ki bunların hamısı ən ciddi diqqətə və
araşdırmaya layiq sanballı yazıçının qələminin
məhsuludur.
Ağrım
mənim – Qarabağ
Azərbaycan yazıçılarının indiyədək
Qarabağ müharibəsi haqda layiqli əsərlər
yaratmadıqları, Azərbaycan xalqının düçar
olduğu faciənin miqyasının bədii ədəbiyyatda
əks etdirilmədiyi barədə cəmiyyətdə fikirlər
mövcuddur. Bu, həqiqəti yalnız qismən əks etdirir.
Poeziyada Qarabağ mövzusu geniş
işıqlandırılmışdır, istedadlı Azərbaycan
şairi Nurəngiz Günün “Xocalı simfoniyasını”
xatırlamaq kifayətdir.
Nəsr əsərləri
də az deyil, məsələn, Yusif Kərimovun,
Fazil Abbasovun, Aqil Abbas və başqalarının roman və
povestləri. Aqil Abbasın “Dolu” povesti əsasında
film çəkilmiş və müxtəlif ölkələrdə
uğurla nümayiş etdirilmişdir.
Bununla yanaşı, elə əsərlər var ki,
Qarabağ probleminə birbaşa deyil, dolayısıyla,
müharibənin dəhşətlərindən
keçmiş insanların acı taleyi vasitəsiylə
toxunur. Xalq
yazıçısı Elçinin “Qaçqınlar” silsiləsində –
“Qarabağ şikəstəsi”, “Sarı gəlin”,
“Bayraqdar” və s. povest və hekayələri bu qəbildəndir.
Bu povestlərdə pulemyot güllələri
eşidilmir, döyüş səhnələri
canlandırılmır və igidlərimiz qəhrəmancasına
şəhid olmurlar. Lakin o, bu murdar müharibə Elçinin
povestlərində doğma torpağında bir göz
qırpımında qaçqına çevrilən
qarabağlıların ağrılı taleyi şəklində
iştirak edir. Onlar acından ölmürlər,
onlar Buzovnada fəhlə yataqxanasında alababat
sığınacaq tapıblar, onlar bütün günü
ruzi axtarışında Abşeronu dolaşırlar, gecə
isə yuxularında doğma el-obalarını görürlər.
Bu insanlar Elçinin “Qarabağ şikəstəsi”
povestinin qəhrəmanı Cümü kimi itirilmiş
torpaqlarının xatirəsiylə yaşayırlar.
Cümü yüzüncü, mininci dəfə
yaddaşındakı dağ sıldırımlarına
dırmaşaraq, az qala hər
ağacı, qaya parçasını, böyürtkən
kolunu gözü önünə gətirir və qüssəylə
dərk edir ki, Şuşanın işğalından sonra
keçən illər onun həyatı olmayıb. “...aradan
keçən bu on ildəki həyat Cümünün
ömrü deyildi, bu başqa bir şey idi. Nə
idi? Nə idisə də, Cümünün
yaşadığı ömür – Şuşada, o Ağadədəli
məhəlləsində qaldı...”
Hətta Abşeronun sərt, gözəl təbiəti,
məsələn, yerli sakin Ağadadaşa “rahatlıq və
dinclik” gətirdiyi halda, Cümü üçün nə isə
yad, hətta xoşagəlməzdir. Və o, gecələr
tez-tez dənizin uğultusundan oyanaraq, isti, boğanaq havada nəfəs
ala bilmir. Azca mürgüləyən kimi
isə düşüncəsində sevimli Şuşanın
yamyaşıl, zümrüdü mənzərələri
canlanır.
Doğma
ev-eşiyini ixtiyarsız tərk etmiş
qaçqınların faciəsini Elçin quru təsvirlərlə
deyil, sırf bədii vasitələrlə – obraz və xarakterlərlə,
Buzovnanın fəhlə yataqxanasında sığınacaq
tapmış insanların psixoloji vəziyyətini göstərməklə
çatdırır: doğma yurd-yuvasının həsrətindən
yaddaşını itirmiş Məmməd kişi, öz
dünya gözəli arvadını dəlicəsinə sevən
və vəziyyətinin çarəsizliyini dərk etdiyi
üçün içən Cümşüd, nə miskin həyat
tərzinin, nə yuyulmaqdan solmuş donunun gözəlliyinə
kölgə sala bilmədiyi arvadı Sona, məmurların
tapşırıqlarına baxmayaraq qaçqınların
işi üzrə BMT Ali Komissarlığının əməkdaşının
üzünə “bizə heç nə lazım deyil! Humanitar
yardım da lazım deyil! Aparın bunu ermənilərə
verin. Bircə Şuşanı bizə qaytarın!”
acı sözlərini çırpan Məmməd kişinin
arvadı Sürəyya xala... Bu qısa povestdə bir də
buzovnalı Ağadadaşın, eləcə də anası
Zibanın uzaq vətəni Azərbaycanın Quba rayonundakı
Qırmızı qəsəbəyə həsrətini
genlərində daşıyan BMT-nin əməkdaşı
İzabel Xanukoffun koloritli obrazları vardır. Bütün bu
obrazlar uzaq, gözəl doğma torpağın rəmzi kimi təsirli
“Qarabağ şikəstəsi” melodiyasıyla bir bütöv
halında birləşir və bu torpağı itirdikdə
insan heç vaxt xoşbəxt ola bilməz.
Bu qısa povestdə kifayət qədər lokal
materialda Elçinə qlobal problemləri əks etdirmək,
erməni işğalının Azərbaycan xalqının
taleyində iz buraxdığı faciəvi təzadları və
acı nəticələri göstərmək müyəssər
olmuşdur.
lll
“Bayraqdar” povesti Buzovna fəhlə yataqxanası sakinlərinin
həyatı barədə hekayətlər silsiləsini davam etdirir. Hadisənin mərkəzində
Surxay obrazı və onun böyük futbolçu istedadına
görə Eysebio adını almış oğludur. Bir
vaxtlar Şuşanın mərkəzindəki köşkdə
qəzet satan Surxayın həyatda
oğlundan və öz əlləriylə düzəltdiyi
üçrəngli bayraqdan qiymətli heç nəyi yox idi
“...və Surxay Bayraqdar 1988-ci ildə üçrəngli
bayrağı başının üstünə
qaldırıb mitinqin önündə dayananda, il-on iki ay Sovet
Azərbaycanının oraqlı-çəkicli
bayrağını görməyə adət etmiş çox
adam o müstəqillik bayrağını birinci dəfə
gördü.
Və o
vaxtdan Şuşada bir mitinq olmadı ki, Surxayın
bayrağı o mitinqin iştirakçısı olmasın,
erməni gülləsinə tuş gələn bir şəhid
dəfni olmadı ki, Surxayın əlindəki o bayraq orada
başını əyməsin...” Bu bayrağa
sevgi Surxayın qəlbində əbədi yuva qurmuşdu.
Mən 80-ci illərin sonu – 90-cı illərin əvvəllərində
Bakıda, elə bu cür bayraqdar-romantiklərin milis məntəqəsinə
düşməyi göz önünə alaraq (bəziləri,
yeri gəlmişkən, düşürdülər)
paytaxtın küçə və meydanlarında üçrəngli
bayrağı qaldırmaqlarını xatırlayıram. Onlar dəstələrin
önündə öz bayraqları ilə qürurla
addımlayırdılar və bu bayrağın daim
başları üzərində dalğalanması naminə
ölməyə hazır idilər. Bu
oğlanların bir çoxu Qarabağ müharibəsində
ölkənin ərazi bütövlüyü uğrunda həqiqətən
həyatlarını qurban verdilər. Və Azərbaycanın
o müharibədə məğlub olmasında onlar günahkar
deyillər...
Buzovnadakı fəhlə yataqxanasında
sığınacaq tapan, ailəsi üçün gündəlik
ruzisini Bakı-Mərdəkan trassında qəzet sataraq
çıxaran Surxay öz adətinə xilaf
çıxmayaraq əlamətdar bayram günlərində də
öz sevimli üçrəngli bayrağını
üçüncü mərtəbədəki balaca
otağının pəncərəsindən asırdı. Amma sən
saydığını say, gör fələk nə sayır:
oğlu həyətdə uşaqlarla futbol oynayanda
qazanxananın damına düşən topu götürərkən
sürüşüb üzüqoylu, Surxayın artıq damdan
çıxartsa da evə gətirməyə macal
tapmadığı bayrağın üstünə
düşür. Bayrağın dəstəyinin ucundakı
zubul Eysebio-Əbülfətin sinəsini deşib düz
ürəyinə girir.
Əsərin
sonluğu güclü təsir bağışlayır: yeganə
oğlunu itirmiş Bayraqdar, Əbülfətin
ölümündən sarsılmış
yaxınlarının, qonşularının
yığışdığı ehsan süfrəsinin
arxasından qalxıb harasa gedir və birazdan əlində
tutduğu üçrəngli bayraqla geri qayıdaraq onu məclisin
qənşərindəki iydə ağacının
budaqları arasından uzadır. Halbuki, iztirab və
ümidsizlikdən hiddətlənərək, oğlunun
ölümünə səbəb olan bayrağı, dəstəyi
əslində parça-tikə edə, hətta təpiyinin
altına sala bilərdi. Lakin bu dözülməz anda belə,
bayraq onun üçün müqəddəs olaraq qalır,
axı, hər şey bir yana, bu,
Surxayın ailəsini və qaçqın ailələrini doğma
Şuşaya bağlayan son ümiddir. Bu bayrağın
doğma yurda qayıdacağına isə Surxay bəzi həmyerlilərindən
fərqli olaraq bir an da şübhə
etmir. Hüzür süfrəsi üzərində
geniş açılmış bayraq sanki Surxayın
oğlunun da Azərbaycanın müharibədən
qayıtmayan minlərlə digər övladları kimi şəhid
olmasını göstərir. Və onun bu ucuz ölümünə və
belə qısa həyatına təsəlli bundadır...
Povestdə
vətənini sevmək, doğma yurdu qorumaq kimi heç bir
şüarçı-publisistik çağırış
yoxdur, bununla belə o, bütövlükdə elə
güclü və silinməz vətənpərvərlik hissləri
oyadır ki, mən Təhsil Nazirliyinə “Bayraqdar” povestini məktəb
proqramına daxil etməyi və bütün orta təhsil
müəssisələrində öyrətməyi tövsiyə
edərdim.
Əsərdə bundan az koloritli olmayan çoxlu başqa personajlar
var: məsələn, bufetçi İbadulla, prokuror Əhməd
Ağayeviç, onun bağının gözətçisi
Vasili Kuzmiç. Elçin heç vaxt öz qəhrəmanlarını
yalnız bircə ağ yaxud qara boyalarla təsvir etmir, hətta
sərt təbiətli rüşvətxor prokuror belə
restoranda Cavanşir adlı klarnetçinin vəcdlə
çaldığı “Seygahın” qüssə gətirən
melodiyasından son dərəcə təsirlənə bilir və
belə daxili səmimilik anlarında prokuror anlayır ki, mahiyyətcə
həyatını hədər yaşayıb və
ölüm saatı ərəfəsində o, cənab Allaha əyri
yolla yığdığı var-dövlət və
arvadının brilliantlarından savayı heç nə təqdim
edə bilməyəcək.
Bununla belə, Elçin bu haqda heç vaxt birbaşa mətnlə
danışmasa da, müəllifin rəğbəti
sıxışdırılan və alçaldılan tərəfdədir,
həmişə onun ən yaxşı povest və hekayələrinin
qəhrəmanı olmuş həmin o “kiçik insan” tərəfdə. Və bu
“kiçik insan” nəciblik, təmənnasızlıq, həyatın
əsl dəyərlərini düzgün anlamaq kimi nadir mənəvi
keyfiyyətlərə görə Elçinin qələmiylə
əsl seçilmişlər, çiyinlərində
dünyanın yükünü daşıyan, cəmiyyətin
ən görkəmli nümayəndələri səviyyəsinə
yüksəlir.
Məsələn, prokuror Əhməd Ağayeviçin
bağında gözətçilik, eyni zamanda bağbanlıq
edən ahıl yaşlı Vasili Kuzmiç surəti belələrindəndir. Həyat
yoldaşının ölümündən sonra Vasili
Kuzmiç mənzilini satıb, pulun hamısını
oğlu İvana verir. Lakin İvan, hər şeydən
göründüyü kimi, o qədər də yaxşı adam deyil: doğma anasının yasına gəlməyə
vaxt tapmayıb, mənzilin pulundan da atasına bir qara qəpik
verməyib. Prokuror da Vasili Kuzmiçə qəpik-quruş
ödəyir ki, buna da ayda iki kilo ət ancaq almaq olar.
Amma qoca heç kimə kin saxlamır və heç kimi
qınamırdı, çünki bu “...həyat idi və həyatın
öz qanunları var idi...” Düzdür, qocanın bir zəif
yeri var: yaxşı yemək üçün sino gedir, buna
görə Kuzmiç qonşu həyətin bağbanı
Ələmdarın sayəsində ətraf kəndlərdə
verilən müsəlman yas məclislərinə getməyə
dadanıb. Pravoslav insanının isə
neçə olsa müsəlman yaslarına getməsi
münasib olmadığı üçün o, bir gün
özlüyündə müsəlman olduğuna qərar
verir. O, dərddən əyilmiş Bayraqdarın da yas məclisinə
gəlir. “Qarabağ şikəstəsi” povestindən
tanıdığımız Tanrıverdi və Cümü əvvəlcə
rus insanının gəlişinə təəccüb edirlər,
Tanrıverdi hətta Cümüdən “ –Ə,bu kimdi belə?” soruşanda
Cümü belə cavab verir:
“ – Hər
kimdi... Halalı olsun...
Vasili Kuzmiç isə o
maçanın əti ilə plovun düyüsünü ləzzətlə
yeyə-yeyə bir daha əmin olurdu ki, dünyada azərbaycanlılardan
dadlı xörək bişirən millət yoxdu və həmin
anlarda Vasili Kuzmiç fəxr eləyirdi ki, o da bu gözəl
azərbaycanlılar kimi müsəlmandı...” Başqalarını
bilmirəm, mən isə hər dəfə bu sətirləri
oxuduqca (povesti üç dəfə oxumuşam) gözlərim
dolur.
“Qarabağ şikəstəsi” və “Bayraqdar” povestləri,
təmtəraqlı desək, xalq
yazıçısının yaradıcılığında
yeni mərhələdən xəbər verir, çoxsaylı
tənqidçi və resenzentlər isə bu əsərləri
müasir Azərbaycan ədəbiyyatında qeyri-adi hadisə
kimi qiymətləndirirlər. Mən isə sadə deyəcəyəm:
qaçqın və köçkünlərimiz və
onların faciəsi haqqında bu cür nəzakətlə,
eyni zamanda, belə yüksək bədii səviyyədə hələ
heç kəs yazmayıb.Və buna görə sevimli
yazıçıma ehtiramımı bildirirəm.
Çevrilmə
Məziyyətlərini
hələ xeyli sadalamağın mümkün olduğu iki
povest, necə olsa 10 il bundan qabaq
yaranıb. Elçinin “Qurdlar” və “Kölgə”
adlı hekayələri, eləcə də “Kaşeyin taleyi”
qısa povesti isə yazıçının lap bu
yaxınlarda yazdığı yeni əsərləridir.
Yeri gəlmişkən, haqqında xüsusi söhbət
açacağımız “Qurdlar” hekayəsi Rusiya “Literaturnaya
qazeta”sı baş redaktonu elə təsirləndirib ki, hekayənin
sanballı, jurnal həcmli olmasına baxmayaraq o,
“Literaturka”nın bir nömrəsində tamam-kamal dərc
edilmişdir. Lakin bu hekayə barədə bir qədər
sonra danışacayıq.
“Kölgə” hekayəsi və “Kaşeyin taleyi” povestinə
gəldikdə isə bu əsərlərdə Elçin insan
qəlbinin dərinliklərini, tanınmaz dərəcədə
dəyişilmiş cəmiyyətdə qəhrəmanlarının
dünyaya münasibət problemlərini tədqiq etməkdə
davam edir.
Kaşey ləqəbli xoruzun sahibi Zərbala da, onun qonşusu
molla Zeydulla da, “Kölgə” hekayəsinin qəhrəmanı
araxnoloq-alim Fariz müəllim də “kiçik insanlar” obrazlar
qalereyasını davam etdirirlər, o insanlar ki ilk
baxışdan heç nə ilə seçilməyən
obıvatellərdir, lakin əslində, bəşəriyyət
elə onlardan ibarətdir. Lakin Elçinin əsərlərində
paradoks elə ondadır ki, bu “kiçik insan”ın həyatı
və taleyi, onların münasibətləri və
iztirabları, sevinci və uğursuzluqları bizim
üçün bəzən istənilən detektivdən
yaxud hansısa görkəmli şəxsiyyətin tərcümeyi-halından
daha maraqlıdır. Zira Elçinin əsərlərində
ərsəyə gətirilmiş “kiçik insan”ın arxetipi
küll halında biz hamımızıq, bizim milli
xarakterimizin, eyniliyimizin əksidir. Və biz bu qəhrəmanlarda
özümüzü – öz eyiblərimizi, öz meyllərimizi,
öz yüksələn, kövrək ruhumuzu
görürük. Bəli, Elçinin bir çox hekayə
və povestlərinin qəhrəmanları, ilk baxışda
uğursuzlardır, məsələn, Kaşey xoruzun sahibi Zərbala
kimi, yaxud “Kölgə” hekayəsindəki Fariz müəllim
kimi xarakterini göstərə bilməyən,
sözünü yeritməyi bacarmayan, ailəsini
dolandırmaqda çətinlik çəkən əfəllərdir.
Onlar bazar iqtisadiyyatının sərt
qanunlarıyla ayaqlaşa bilməyiblər və tale onları
bir kənara tullamışdır. Lakin
görkəmli yazıçının ustalığı həm
böyük sevgiyə, həm böyük mərhəmət
hissinə sahib olan bu insanların qəlbinin əsl gözəlliyini,
qeyri-adiliyini göstərməkdən ibarətdir. Şəxsən məndə “Kaşeyin taleyi”
povestinin yekun epizodunda Zərbalanın oğlunu sağaldan
doktor Cəfərova yeganə qiymətli şeyini, ailəsinə
pul gətirən Kaşey ləqəbli döyüşkən
xoruzunu verməsi silinməz təəssürat yaratdı.
lll
... Son illər
görkəmli nasirin yaradıcılığı janr müxtəlifliyiylə
seçilir: hekayələr, povestlər, ədəbi tənqid,
esse, dramaturgiya və nəhayət nağıllar, fentezi
janrı, bunda isə Elçin özünü doğma
stixiyasındakı kimi hiss edir. Sənətkarın bir
çox, kifayət qədər realist, hətta adi həqiqətlərdən
bəhs edən əsərlərində bir də
gördün hansısa bir “müəmma” üzə
çıxdı, onda gözəl bir çevriliş baş
verir və biz iki kölgənin – Atlının kölgəsiylə
Şah Tut kölgəsinin söhbətini eşidirik. Elçin ümumiyyətlə çiçək və
otların, quş və heyvanların, ağac və
kolların dilini bilmək, müxtəlif canlı və hətta
cansız cisimlərin – quş, heyvan, tar, ağac – cildinə
girmək kimi nadir bacarığa malikdir. Bu
xüsusiyyətlər onun “Yeni hekayələr” adlı son
kitabında (Bakı, “Təhsil” nəşriyyatı, 2014) toplanmış
silsilə nağıllarda parlaq şəkildə təzahür
edir.
Yazıçılar nağıl, təmsil, hədis
janrına, bir qayda olaraq, müdriklik çağlarında,
insanın mövcudiyyətinin əsas məsələləri
üzərində düşünmək zamanı gəldikdə
müraciət edirlər. İsmayıl Şıxlının
gözəl rəvayətlərini və ya böyük Lev
Tolstoyun məşhur nağıl və təmsillərini
xatırlayaq.
Elçinin nağılları, ilk növbədə
yaşlı oxucuya xitab edir. Halbuki sırf
nağılvari, aydın, hətta yeniyetmə
üçün anlaşıqlı olan tərzdə
yazılmışdır. Müəllif oxucusu
qarşısında təmsil formasında
sual-çalışmalar qoyur və bunlara hər kəs
öz cavabını tapmalıdır: həyat nədir və
ölüm nədir? Həyatın əsl mənası
nədədir? Arzuya çatmaq
üçün dünyada ən qiymətli şeyi qurban vermək
olarmı? Kim haqlıdır – çərhovuzdakı
tox mövcudluğundan kifayət qədər razı olan
balıq fəsiləsi, yoxsa öz həyatını kəsilmiş
qanadlarla təsəvvür etməyən və
üsyankarcasına məhv olmağı bu cür toxluqdan
üstün tutan durna? Ümumiyyətlə
nağılların əsas leytmotivi üsyankarlıq, taleyindən
narazılıq və faciəvi sonluğa aparsa belə taleyində
güclü nəyisə dəyişmək istəyidir.
Yazıçının kim tərəfdə
olduğunu söyləmək çətindir. Həyat
istənilən qara-ağ konstruksiyadan müdrikdir, buna görə
Elçin öz təmsillərinə cavab haqqını bizə,
oxucularına verir.
“Mən həyatda da, ədəbiyyatda da “qaranın və
ağın” əleyhinəyəm. İnsanlar təbiətlərindəki
çoxcəhətlilikdən və şəraitdən
asılı olaraq müxtəlif əməllər törədir.
Oxucularım və tamaşaçılarım hərdən
buna görə nə isə bir sual işarəsi hiss edir. Məsələn,
“Qatil” pyesində cinayətkar kimdir?Məncə
— həm kişi, həm də qadın qəhrəmanı. O,
qadını mənən, qadın isə onu cismən
öldürür. Lakin bununla belə bu
personajları tamamilə mənfi adlandırmaq olmaz. Yaxud
“Teleskop” pyesindəki iki epiloq – düşünməyə
vadar edir və hər
kəs ona nə yaxındırsa, onu seçir. Qara və ağ – iki cəhətdir və ədəbiyyatın
missiyası onların arasında həyatın bütün rəng
çalarlarını göstərmək,
yazıçının məqsədi isə bunu edə bilməkdir.
Siz “Karamazov qardaşları”nda bircə mənfi
yaxud müsbət qəhrəmanın adını çəkə
bilərsinizmi?
Elçin Əfəndiyev. Kainatın kvartalı
... “Qurdlar” hekayəsi Elçinin yaradıcılığında həqiqətən nə isə təzə, hətta mən deyərdim cəsarətli hadisədir. O, bu dəfə özü üçün naməlum məkana daxil olmuş, uzaq əcdadlarımızın, qurdların psixologiyasını dərk etməyə çalışmışdır. Qeyd edək ki o, bunun öhdəsindən müvəffəqiyyətlə gəlib.
Qurd türkdilli xalqların başlıca totemidir. Qurdlar Cek Londondan tutmuş Çingiz Aytmatova qədər ayrı-ayrı dövrdə yazılmış əsərlərin və ən müxtəlif yazıçıların sevimli personajıdır. Elçin bu müxtəliflik içində itib-batmamağa və öz tutarlı sözünü deməyə müvəffəq olmuşdur. Bu hekayə barədə saysız resenziya və fikirlərdə, bütün yanaşma və rəy müxtəlifliyinə baxmayaraq, “Qurdlar” hekayəsi yazıçının böyük yaradıcılıq uğuru kimi qiymətləndirilir.
Elçinin hekayəsində küçüklərinin bol sulu torpaqlara çatması üçün həyatlarını qurban verərək quraqlıqdan çölə dönmüş yerlərlə Şərqə doğru ağır yol qət edən bir cüt qurd, qəddarlıq və xeyirxahlığı, özgələrə amansızlığı, düşmənçiliyi və qanıbir həmcinsinə hədsiz sədaqəti – ikili başlanğıcı, ziddiyyətlərin əbədi mübarizəsini simvolizə edir. Qurdların amansız dünyası nə iləsə insanların dünyasına oxşayır, lakin bu müqayisə həmişə insanların xeyrinə olmur. Elçin əsərə epiqraf kimi boş yerə İlyas Əfəndiyevin əsərindən sətirləri seçməmişdir: “Dünyada məxluqat içində ən zəifi – insandır...”
“Qurdlar” hekayəsi sanki ən xırda hiss və duyğuların təfərrüatlarını çatdırmağa qabil zəngin ədəbi dili, incə psixologizmi ilə seçilir. Yeri gəlmişkən, Elçinin son illərdə qələmə aldığı hekayə və povestlərin çoxunu mən Azər Mustafazədənin tərcüməsində oxumuşam, sonra isə orijinalla tutuşdurduqda əminlik hasil etmişəm ki, müəllifin ruhuna yaxın olan, onun yaradıcılıq fərdiyyətinin xüsusiyyətlərini incəliklə duyan tərcüməçi – uğurun yarısıdır. Bu tandemə görə şadam və Azər Mustafazadənin tərcüməsində sevimli müəllifimin daha neçə-neçə yeni əsərini oxuyacağıma ümid edirəm.
lll
Uzun illər Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetində bütün humanitar siyasətə nəzarət edən Elçinin iş və vəzifələrinin müxtəlifliyi barədə düşünərkən mən onun Ədəbiyyata sədaqətinə heyrət edirəm. O, hər gün dan yeri ağaranda yazı masasının arxasına keçir ki Sözlə təklikdə bir neçə saat keçirtsin. Zira onun üçün həyatda yaradıcılıq ziyası olmayan anlar xaricində xoşbəxtlik mümkün deyil. — “Elə düşünməyin yoluma çiçəklər səpilib! – demişdir o, bir dəfə müsahibəsində. – Taleyimdən gileylənmək düzgün olmazdı. Mənim uğurum – nəhəng işin nəticəsidir. Amma mən bu işi sevirəm və həyatımı bu yaradıcılıq əzabları olmadan təsəvvür etmirəm”.
Şükürlər olsun, çünki bu əzablardan gözəl əsərlər yaranır və bunlarla tanışlıq biz oxuculara heç nəylə müqayisə olunmayan mənəvi həzz anları bağışlayır. Həmin o katarsisi ki, əsl ədəbiyyatın başlıca məqsəd və təyinatını təşkil edir.
Elmira Axundova
525-ci qəzet.- 2015.-
24 yanvar.- S.14-15.