Xalqın söz
xəzinəsindən qaynaqlanan Adil Babayev poeziyası
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndələrindən olan Adil
Babayev bütün yaradıcılığı boyu şifahi
xalq ədəbiyyatından, onun ayrı-ayrı janrlarından
bəhrələnib.
Bu bir həqiqətdir ki, xalq ifadə tərzini bilmədən,
xalq dilinin incəliklərini öyrənmədən xalqın
sevə biləcəyi bir əsər yazmaq mümkün deyil. Qədimdən
başlamış bu günə qədər canlıxalq
danışıq dilini yaxşı bilən, elin adət-ənənəsinə
bağlı olan hər bir sənətkar ümumxalq dilindən
aldığı müxtəlif söz və ifadələrlə
ədəbi dili zənginləşdirmişdir. Şair,
dramaturq, teatrşünas və tərcüməçi Adil
Babayev də şeirlərində, nəsr əsərlərində,
publisist məqalələrində
xalqın tükənməz söz sərvətindən
istifadə etməyi, xalqın keçmişini öyrənməyi
sənətkar üçün, sənət əsəri
üçün zəruri saymışdır:
Kökü
üstə qalxmayan
bir
çinar tapılarmı?
Nəslindən
ayrı düşən
bir cəngavər
olarmı?
Keçmişdən
üz çevirsək,
gələcək bizdən küsər!
Xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadənin fikrincə: "Dildə ən
böyük qaynaq xalq yaradıcılığı, xalq
düşüncə tərzidir.
İnsan təbiətdən uzaqlaşdıqca saxtalaşır,
cansızlaşır, quru kitab dilinə, ölü dilə
çevrilir". Bu mənada, xalq dilinin gözəlliyini, təravətini
şeirə gətirməyi üstün tutan Adil Babayevin
şeirlərinin dili kitab dilindən uzaq, səlis, rəvan və
axıcıdır. Şair bu xəzinədən
böyük ustalıqla istifadə edib. Onun
elə bir şeiri yoxdur ki, orada şifahi xalq ədəbiyyatının
ətri duyulmasın.
Həm də
Adil Babayevin
yaradıcılığının folklorla
bağlılığını araşdırarkən onun el ədəbiyyatına,
el sözünə müraciətini, şeirlərində
hazır folklor nümunələrini bol-bol işlətməsində
deyil, ümumiyyətlə, poetikasının xalq ruhunda nəfəs
almasında axtarmaq lazımdır. Onun
poeziyası hər şeydən əvvəl xalq müdrikliyi
adlanan sağlam bir çeşmədən dirilik suyu
içib.
Şair
gah insanlara od gətirən Prometey fədakarlığını,
gah "qılıncla vuruşub, sazla dərdləşən"
Koroğlu tək igidlərin hünərini, qolları kəsilsə
də başı qarlı dağ kimi məğrur dayanan Babəki,
gah insanı heyran qoyan Misir ehramlarını, əsrlərin
yadigarı Tacmahalı, Atabəy məqbərəsini, ölməz
Füzuli sənətini, gah da "ümman gücünə,
bulaq şəffaflığına" malik nəğmələrimizi, sinəsi
sözlə, müdrik məsləhətlərlə dolu nənə-babalarımızı
poetik fikrin diqqət mərkəzinə çəkir.
Adil Babayev yaradıcılığında folklor
janrlarından ən çox atalar sözü və zərbməsəllərə
müraciət edib. Onun yaradıcılığında atalar
sözü və zərbməsəllər ona görə
xüsusi yer tutur ki, bu folklor nümunələri onun ruhuna
çox uyğundur. Xalqın ən dahiyanə
surətdə yaratdığı bu janrdan şair yerli-yerində
istifadə edir. Hətta elə şeirləri var ki,
burada nə atalar sözləri, nə də xalq dilində
işlənən hazır müdrik ifadə var. Ancaq şeiri
diqqətlə oxuduqda onda atalar sözü çəkisində
kəsərli, müdrik ifadə, fikir olduğunun şahidi
oluruq:
Satqınlıq
insana südlə verilmir,
İnsan
doğulanda sudan saf olur .
ll l
Daş
kimi duyğusuz, daş kimi səssiz,
Bir
ömür yüz olsa, dəyməz bir ana .
lll
İnsan
gəlir dünyaya, yaşayır,
bir
gün köçür,
Sağ ikən
ölən də var,
ölüb sağ qalan da var.
Şairin çox vaxt poetik kəşfləri də
atalar sözü və zərbməsəllərə
çevrilir.
"Təzədən doğulur şair ölən
gün" soneti bu cəhətdən xarakterikdir:
Təzədən
doğulur şair ölən gün,
O gündən
başlanır təzə həyatı,
Ya
düşür yoluna ölümsüzlüyün,
Ya da
unudulur biryolluq adı .
Ümumixalq danışıq dilinə dərindən bələd
olan şair bu xəzinədən böyük ustalıqla
istifadə edir. Atalar sözü və zərbməsəlləri
şeir misralarında bəzən olduğu kimi məharətlə,
yerli-yerində işlədir:
Atalar
düz deyib: "Qılınc yarası
Sağalar; sağalmaz yarası sözün".
Hər
böyük nifrətin kiçik parçası
Dönür
qatilinə tək ömrümüzün .
lll
"Yavan
aşım, dinc başım"-deyərək
sürünənlər
Bir
parça çörək üçün
min rəngə
bürünənlər
lll
Qorxma, təlaş
etmə, gəl dincəl bir az,
Qonaq
düşmən olsa, qapıda qalmaz
Şair bəzən
atalar sözündə ifadə olunan fikrin əksinə də
gedir:
Atalarda məsəl var:
Gözdən
uzaq olanlar-
Könüldən də ayrılar.
Lakin
bilmirəm nədən
Səndən
ayrıldıqca mən
Könlümün
gözlərindən
Çəkilmirsən, ey nigar?
Şair yaradıcılığında bayatılardan bəzən
olduğu kimi istifadə edir. Məsələn,
"Memarın məhəbbəti" poeması iki bayatı əsasında
yazılmışdır. Bəzən isə
bayatıların forma və məzmunundan təsirlənərək
özü yeni nümunələr yaradıb. Ancaq onun bayatılarını xalq bayatıları ilə
də eyniləşdirmək olmaz. Məlumdur ki, xalq
bayatıları "əzizim", "eləmi", "mən
aşiqəm" və s. müraciət üsulu ilə
başlayır. Adil Babayevdə isə bu yoxdur:
Ay
keçdi, il dolandı,
Qəlbim eşqinlə yandı.
Yaz gəldi, sən gəlmədin?
Yoxsa unutdun andı?
Folklordan gələn alqış və
qarğışları, andiçmələri Adil Babayev
şeirlərində zərgər dəqiqliyi ilə işlədib,
böyük ustalıqla poetik fikrin ifadəsinə tabe edib. Şair "çörəyi
dizi üstündə olanları", "mürgüləyən
vicdanları", "paslı beyinləri", "vətənə
xor baxanları" lənətləyir:
Yüz kərə
alçalmaqdır,
bir
qarış yüksəlməyin,
Müsibətə
çevrilib bu dünyaya gəlməyin-
Anan səni
doğunca
bir qara
daş doğaydı
lll
Bir
parça çörəkçün əslini danan,
Namərdə
əyilən, yada yalmanan
Gömülsün
torpağa, çevrilsin toza .
Nağıllarımızda "biri var idi, biri yox
idi" kimi girişə tez-tez rast gəlirik. Adil Babayev bunu
vəznə və qafiyəyə salıb oxucularının
ixtiyarına verir. "İnanıram" adlı
şeirini elə yazıb ki, elə bil şeiri oxumursan,
nağıl dinləyirsən:
... Biri
vardı, biri yoxdu,
Dərdlilərin dərdi çoxdu.
Bir şəhərdə
bir əjdaha
Kəsib
suyun qabağını .
Şeirdə
olan "insan gördüm löyün-löyün",
"obaşdan", "qamarlamaq", "nəhs illər",
"ürəyi ovundurmaq" kimi xəlqi ifadələr
şeirə təbii bir gözəllik vermişdir.
Adil Babayevin şeirlərində nağıl
ünsürləri, dastan elementləri, rəvayət əlamətləri
olduğu kimi, mifik obrazlar da əks olunmuşdur. Şair
yaradıcılığında tükənməz yumoru və
sarkazmı ilə xalq arasında tanınan Bəhlul Danəndə,
Molla Nəsrəddin kimi məşhur lətifə
ustalarının lətifələrini yaratdığı
obrazların dilindən söyləyir, bəzən folklor surətlərindən
də istifadə edir. Onun əsərlərində
Adəm, Həvva, Əhriman, Leyli, Məcnun, Babək,
Koroğlu kimi mifik və həyati surətlərə rast gəlirik.
Onun əsərlərində xalqımızın məişət
mərasimlərindən, bayram oyunlarından tutmuş
ağız ədəbiyyatının geniş
yayılmış formalarına qədər qiymətli ata-baba
yadigarlarının nümunələri
saysız-hesabsızdır.
Adil Babayev yaradıcılığında
ata-babalarımızdan bizə miras qalan bəzi adət-ənənələrə
toxunur. Bu adətlərlə
bağlı nümunələrdən misal gətirir:
"Qapıya bayquş gələndə, o ev xaraba
qalır", "ay naziləndə quraqlıq olur",
"yuxuda camış-əzrayıldı", yaxud da
Bəylə
gəlin oynasa,
Deyirlər
il xoş olar.
Adam belə
məclisdə
İçməmiş
sərxoş olar .
Bildiyimiz kimi, səfərə çıxanın
arxasınca su atırlar ki, səfər uğurlu olsun. Şair bu adətlə
bağlı "Arxamızca su atanlar" adlı şeirində
yazır:
Su
atırsız, istəyirsiz
Yüngül olsun səfərimiz.
Fəlakətə,
qaranlığa
Rast gəlməyək
yollarda biz .
Filologiya
elmləri doktoru Hüseyn Həşimlinin təbirincə desək:
"Məhz folklorun, klassik və müasir ədəbiyyatın
ən yaxşı ənənələrindən
yaradıcılıqla öyrənən, bunu sonetlərində
də büruzə verən Adil Babayev həmin janrda
yazdığı müxtəlif mövzulu diqqətəlayiq
şeirlərlə varislik missiyasını yerinə
yetirmiş, poeziyamızda silinməz izlər qoymuşdur".
Şair ədəbiyyatımızda aşıq şeiri kimi tanınan qoşma janrına da tez-tez müraciət edib. Məlum olduğu kimi, qoşmanın son bəndində, möhürbənddə müəlliflər adlarını yazırlar. Ancaq Adil Babayev başqa aşıq və şairlərdən fərqli olaraq (bir neçə şeirini çıxmaq şərtilə) heç vaxt təxəllüs işlətmir. Xalq ədəbiyyatı janrında yazdığı əsərləri sırasında şairin çox oynaq, səmimi, rəvan balladaları, gəraylıları da vardır.
Şair dastanlara, əfsanələrə, rəvayətlərə, nağıllara, atalar sözlərinə maraq göstərib, onlardan yerli-yerində nümunələr gətirib. Bu silsilədən onun "Göyçək Fatma", "İnanıram", "Əfsanədən gələn qonaq", "Çılpaq şahzadə", "İkarın qanadları" və s. şeirləri xüsusi maraq doğurur.
Adil Babayev lirikasında xalq arasında işlənən sözlərdən, idiomatik ifadələrdən, frazeoloji birləşmələrdən yerinə görə elə istifadə etmişdir ki, həmin söz adi, lüğəti mənasından çox yüksəkdə durmuşdur.
"Tutarım qalmadı", "qır-saqqız olmaq", "mənə yer elədi", "şinimək", "kəc baxmaq", "sonalamaq" kimi xəlqi ifadələrə tez-tez rast gəlirik. Bu məqamda şair dili ilə xalq deyimlərinin sərhədi birləşir.
Şairin poeziyasında klassik ədəbiyyatımızın təsirini də, folklor ənənələrimizin davamını da, müasir poeziyamızın axtarışlarını da tamamilə yeni biçimdə görürük. Klassik irsimizə böyük ehtiram göstərən A. Babayev xalq ədəbiyyatınıda dərin məhəbbətlə sevən sevgi şeirlərini elin bu zəngin mənəvi sərvət çeşməsində büllurlaşdırıb.
Xalq dilinin gözəlliyini, təravətini şeirə gətirməyi üstün tutan şair ümumən yaradıcılığında bu ənənəyə sadiq qalıb. Şairin tək-tək əsərini göstərmək olar ki, orada xalq ədəbiyyatının ətri duyulmasın. Bütün bunlar göstərir ki, Adil Babayev şifahi xalq ədəbiyyatından, foklordan məhəbbətlə, ustalıqla qidalanıb.
Aypara BEHBUDOVA,
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2015.- 27 yanvar.- S.6.