Nurəngiz Gün - həzin bir xəyal kimi
Nurəngiz Günün vəfatından, bu
işıqlı dünyaya göz yummasından qırx gün
keçir.
Bu qırx gün ərzində onun qızı, nəvəsi,
doğmaları, dostları bəlkə hər gün, hər
saat onu bir həzin xəyal kimi xatırlayıblar.
Həzin
xəyal... Mən onun zahiri ilə şeirləri
arasında uyarlığa bundan yaxşı bir ad tapa bilmədim.
Bu qırx gün ərzində bir neçə dəfə
onun külliyyatına nəzər yetirmişəm. Məqsədim
heç də bir yazı yazmaq, onu tanıtmaq olmayıb.
Nurəngiz Gün sağlığında kifayət
qədər tanınılası, seviləsi bir insan idi.
On ildən artıq Televiziyada diktor, on üç il İncəsənət İnstitutunda müəllim
işləmişdi.
Azərbaycanda,
mənim hesablamama görə, beş
yüzdən artıq qadın bədii yaradıcılıqla
məşğuldur, onların arasında səviyyə fərqini
də aşkarlamaq çətin deyil. Bu yazarlar
arasında öz SƏSi, öz NƏFƏSi ilə seçilənlərdən
biri də Nurəngiz Gün idi.
İnsanın səsi təbii ki, onun özüylə
birgə doğulur, ilk çığırtıdan
başlamış "Ana" kəlməsini söyləyənə
qədər.
Dünyaya, dünyanın gözəlliklərinə
sevincini, heyrətini bildirənə qədər.Kədərini,
ağrı-acısını ürəyindən dilinə gətirənə
qədər.
Əgər şairdirsə, SƏSi SÖZə
çevirənə qədər. SƏS insan
ömrünün ifadə tərzidir. Nurəngiz
Gün də həyatda, poeziyada SƏSiylə
tanınırdı, sevilirdi.
Ədəbi aləmdə Nurəngiz Gün imzası ilə
oxucuların görüşünə gələnə qədər
(1981) o elə SƏSi ilə tanınmışdı.
Azərbaycan televiziyasında yetmişinci-səksəninci
illərin tamaşaçıları o SƏSin cazibəsini,
sehrini hələ də unutmamışlar. Narın, zərif, mətnin içindən
çiçəkləyən Səs.
Qırx yaşında ədəbiyyata gəldi. Nəydi onu ilk
baxışda sevinc, səadət, şöhrət vəd edən,
amma yuxularını əlindən alan,
ağrıları sevincindən çox-çox olan bir aləmə
çəkən? Ötəri, keçici bir həvəs
idimi? Yox, cavan deyildi axı... Ürəyinin,
Ruhunun tələbiydi. Sözlər
içində qaynayırdı, daşırdı. Çox-çox sonralar mən onun
"Qəfəs bülbülü" şeirini oxuyanda
anladım ki:
Ruhum
olmasaydı,
ala
bilərdimmi
bu qəfəs
bülbülünü?
Ruhum
çatdı
Bu bircəçik qəfəs azadlığına.
qaçıb buraxacam, azad edəcəyəm
dünyadakı
bütün haqsız qəfəs quşlarını. Sən
uç!
Uç
bülbül!
halal
xoşun olsun sənin
intizarı saralmış, qocalmış azadlığın.
Nurəngiz Günün ədəbiyyata gəlişi də
bir qəfəs bülbülünün-"intizarı
saralmış azadlığın" o qəfəsdən
xilası deməkdi.
"Ruzi-hicrandır,
sevin, ey mürğü-ruhim, kim, bu gün
Bu qəfəsdən
mən səni, əlbəttə, azad eylərəm"
(Füzuli).
Əksər hallarda hamı ədəbiyyata şeirlə
gəlir, sonra hər kəsin bir seçimi olur - ya şeiri,
ya nəsri, ya publisistikanı seçirsən. Yolun məlum.
Amma Nurəngiz Gün ədəbiyyata
"Tanrı" povestiylə gəldi.
"Qürub çağı yetişmişdi. Uzun
günün gündüzünü par-par yanıb, hamıya
meydan oxuyan kəhrəba günəş artıq
mürgüləyirdi.
İndi o sapsarı nəhəng Günəş
qıpqırmızı balaca bir nara
çevrilmişdi ...Bir azdan Ay doğdu. Ay lap
başının üstündəydi. Əlini atsaydı, az qala tutacaqdı ki, bu gümüş
qarışığını?! Ayın gümüş telləri
ona elə uzun, elə davamlı gəldi ki, az
qaldı bu tellərdən yapışıb göylərə
qalxsın. Günəş də
yorulmuşdu".
"Tanrı" povestinin mətni bax beləcə, bədii
təsvir vasitələri- təşbih və istiarələrlə
doluydu. Doğrudur, povestdə nəsrə məxsus süjet
xətti də izlənilirdi, əsas qəhrəman-Məryəmin
xatirələr dünyası, gözünü
açdığı məkana qayıdışı, burada
tamam fərqli bir aləmlə qarşılaşması təsvir
olunurdu, amma povest sanki nasir qələmiylə yox, şair
ilhamıyla yazılmışdı.
Az sonra
Nurəngiz Günün şeirləri mətbuata yol
açdı. Bu şeirlər isə onun ədəbiyyatda
kimliyini - Nurəngiz Günlüyünü təyin elədi.
Şairlər haqqında tez-tez "bənzərsiz"
kəlməsini işlədirlər və çox zaman bu kəlmə
öz izahını, şərhini tapa bilmir. "Bənzərsizlər"
bənzərsiz olmur.
Nurəngiz Gün heç kimə bənzəməyən
şair idi. Əvvəla, öz stilistikası vardı, yəni
onu digər qadın yazarlardan fərqləndirən fərdi
üslubu, deyim tərzi elə ilk misralarından diqqəti cəlb
edirdi.
Əllərimin
içinə ağlama,
ağlama,qızcığaz,
ağlama,
canım, həyanım!
Bilirəm, yox məndən qeyri kimsəyə
gümanın.
Sənə
verəcəyim-
Hələlik
bunlardır:
Çörək, su, yataq.
Qıvrım
telli qızcığac!
Əllərimin
içindəki qıvrım telli başını qaldır
Kədərini anlayıram.
Əllərimə ağlama, ağlama
qızcığac, ağlama.
Bu şeir və Nurəngiz xanımın onlarla belə
şeiri sərbəst ritmi, melodiyası ilə seçilir və
bunları "ağ şeir" kimi səciyyələndiririk.
O,
böyük türk şairi Nazım Hikmətin şeirlərindən
çox təsirlənirdi, Nazım Hikmət şeiri onun
üçün poetik meyar, ölçü idi. Ona görə də şeirlərində müasir
türk poeziyasından əsib gələn mehi duyurduq.
Yadımdan
çıxmayıb, paşam,
Gərək
ki,
Əvvəl pişik getmişdi, sonra çinar, sonra sən.
Hə,
paşam, hə,
əvvəl mən gedəcəyəm,
Məndən
çox yaşayır yəqin bu kiçik küçük,
hələ
böyüməli, it olmalı,
it
yaşamını dadmalı!
Dövrandı,
bir az sürər, olar bir gün, it də
gedər!
Sonra əjdaha gedəcək.
Nurəngiz Günün şeirlərində Tənha
Qadın ürəyindən qopan ağılar, laylalar,
çağırışlar, fəryadlar ucalır.
Və biz bunu ömrü boyu
yaşadığı hisslərin, duyğuların
üsyanı kimi dərk edirik. "Yoxdu
bir kimsə mənim dərdimi bilsin yarəb, Ki, mən öz
qanım ilə dərdimə dərman etdim" -Natəvandan
gələn və bizim şairələrin də şeirlərinə
hopmuş bu poetik nalə Nurəngiz Gündən yan keçmədi.
Ürəyimi
eşit, dünya!
Qollarım
hövl eyləmiş,
Torpaq iki
haçadır,
Körpü
heyrət içində,
Məftillər
qocalıbdır,
Gör
haçandır
İki
yol arasında
qollar
naçar qalıbdır!
Dünya!
Mənə hayan ol,
...qollarıma
ana ol,
Dünya, mənə yiyə dur.
Bu şeir Vətəni, torpağı iki yerə
parçalanmış bir Ananın-bir azərbaycanlı
qadının poetik fəryadıdır.
Nurəngiz Gün "Quzey Kıbrıs
ruzgarları"nda o cənnət məkanı "tənha
ada"ya bənzədir. Amma onun özünü də müasir
poeziyamızda bir tənha adaya bənzətmək olar. Həmin o tənha ada heç də mənsub
olduğu cəmiyyətdən, həyatdan təcrid
olunmamışdı. O ada elə bu gerçəklikdəydi.
Sadəcə min adamın içində
özünə qapanmışdı. Həmin o tənha
Ada və Tənha Ana "Xocalı simfoniyası"nı bəstələyirdi, amansız güllələrin
torpağa sərdiyi, torpağın altında uyuyan uşaqlara
yas tuturdu- ölülərin himnini dünyanın kar
qulaqlarına oxuyurdu.
Ah!
Boğulur çocuqlar,
Yorulur
torpağın altında
Çocuqlar!
Əlləri,
qolları yorulur...
Heç
bir şey anlamır Çocuqlar!
Çocuqlar
top-top oynamaq istəyir,
torpağın altında.
Ana məməsi
istəyir körpələr
torpağın altında.
Nurəngiz Günün şeirlərində həsrətin
çeşidləri, rəngləri, səsləri bol-bol idi. Sevgi iztirablarından
doğan qəmlər, Təbriz həsrəti, bir meşənin
talan edilməsindən hövllənən ürəyin kədərli
anları, şəxsi, fərdi ağrı-acılar.Amma
bütün bunlar oxucunu ağlamağa, sızlamağa səsləmirdi,
insanın kədəri, qəlbinin qəm çalarları
üzərində köklənməsi düşüncədən,
fikir iztirablarından gəlirsə, bunu pessimizm kimi anlamaq
yanlış olardı.
"Salamat ol, Ağca yol" poemasında Nurəngiz
Gün faşizmin dağ çəkdiyi bir ananın
iztirablarından söz açır.
Bu mövzuda Azərbaycan poeziyasında yüzlərlə
şeir və poemaya rast gəlirik (ən bariz nümunəsi Məmməd
Arazın "Üç oğul anası"
poemasıdır). Amma Nurəngiz Günün poeması tamam
fərqli rakursda diqqəti cəlb edir. N.Gün bu poemada
metaforik planda işləyir-obrazları, ifadələri metafora
düzümünə yerləşdirir. Ağca
qarının yollara dikili gözləri, yollarda keçən
ömrü AĞCA
YOL metaforik
obrazını hasilə gətirir.
Ümumiyyətlə,
Nurəngiz Günün şeirləri və poemaları insan-təbiət
vəhdətini əks
etdirən nümunələrlə zəngindir.
Günəş
sevgi tərənnüm edirdi,
Günəşi daradım tellərimnən.
Gördüm darağın ucundan
Leyləklər
uçdular
qanadları alovlu.
Buraxdım Günəşi,
yüyürdüm,
ağacları qucaqladım,
ağladım tellərim arası
Leyləklərin boş qalmış
Yuvaları boyunca.
Ağac, Yol, Çiçək, Günəş - bu təbiət obrazları N.Günün şeirlərində bir rəssam duyğusu ilə canlanırdı. Yol onu "döngəsiz dalanlardan" keçirirdi, ötən uşaqlıq xatirələrinə, ata ocağına çəkib aparırdı. Atasına, Anasına sevgilərini ifadə edəndə çiçəklər, güllər bu sevgiyə qarışırdı.
Nurəngiz Gün Azərbaycana, onun hər daşına, qayasına, çiçəyinə heyran kəsilmişdi:
Nolaydı,
küçələrin adı -Lalə, Nərgiz, Bənövşə,
Vətən məhəbbəti, Sevgilər, Od və Atəş olaydı.
Onun şeirlərindəki Vətən və Türkçülük ideyası özünün içindən gəlirdi. Nazım Hikmətə sevgisi kimi...
Nurəngiz Günün poeziyasından çox danışmaq olar. Şeirlərindəki saf, duru, son dərəcə səmimi etiraflarından tutmuş, ağrı-acılarına qədər, sevgisindən, qəlbinin nalələrindən tutmuş Vətən sevgisinə qədər. Özü də bu şeirlərin poetik dəyəri də söz deməyə imkan verir.
Onun vəfatından qırx gün keçir.
İllər keçəcək. Bir il, beş il,
on il, əlli il. Onun şeirləri, Sözü
isə həmişə cavan qalacaq.
O,
"Tanrı" ilə ədəbiyyata gəldi, şeirləri
ilə Tanrısına üz tutdu, ölümüylə
Tanrısına da qovuşdu. O "Tənha Ada", o Həzin
Xəyal - Nurəngiz Gün.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.-
28 yanvar.- S.8.