Təhtəlşüurun
poetikası
Klassik şeirimizin məziyyətləri yalnız sətiraltı
mənaların bolluğu və yüksək bədiiliyi ilə
məhdudlaşmayıb, həm də assosiativ obrazlarla müəyyənləşir. Assosiativ obraz
bir mənanın oxucu təxəyyülündə oxşar mənalar
doğurmasıdır. Hər bir fərdin
yaddaşı yaşadığı mühit, təhsil dairəsi,
ünsiyyət qurduğu insanlarla bərabər, həm də
keçmiş nəsillərin bilik və təcrübəsini
daşımaqla müxtəlif zaman kəsikləri arasında əlaqələr
yaradır. Şeir sənəti isə
öz-özlüyündə mistik təcrübə
sayıldığından, şair təxəyyülünün
zaman anlamının fövqünə qalxıb poetik deyimi
sözün əsl mənasında “Allah Təalanın təxti
altındakı gizli xəzinələrin” açarına
çevirməsı və yaxud, Karl Yunqun fəlsəfi təliminə
müvafiq, ötən nəsillərin fikir, düşüncə
və obrazlarını cəmləyən arxetiplər
sarayına döndərməsi təbii haldır. Bununla belə, hər bir poeziya nümunəsi ilk
növbədə şairin öz mühitinə, öz
ziyalı dairəsinə, öz poeziya sevərlərinə
ünvanlanır. Orta əsr şairinin səsini
orta əsr adamı bizdən daha yaxşı anlayır və
öz təxəyyülündə ona daha gözəl bəzək
vurur.
Klassik
türk qəzəlinin birmənalı olaraq ən mahir
ustadı sayılan Füzuli şeirinin bu günün oxucusu
üçün çətinliyi yalnız ərəb və fars dillərini bilməməklə məhdudlaşmayıb,
həm də həmin dövrün düşüncə tərzi,
assosiasiyalar yaratmaq qabiliyyəti ilə bağlıdır. Füzuli şeiri yalnız şair təxəyyülü
ilə kifayətlənmir, o həm də oxucu təxəyyülünə,
oxucu dünyasına yönəlir. Bu səbəbdən
də, Füzulinin qəzəllərinə orta əsr
ziyalısının, şeir məclislərinin daimi
iştirakçılarının, klassik şer bilicilərinin
düşüncəsi və zövqü ilə yanaşmaq
lazımdır. Bu düşüncənin əsas
qaynağını isə Qurani-Kərim, peyğəmbərlərin
hekayətləri, islamaqədərki dini-mifik düşüncə,
ən əsası isə sufi fəlsəfəsi,
vəhdət-i vücud və hürufilik nəzəriyyələri
təşkil edir. (Təəssüf ki, ölkəmizdə
şərqşünas-filoloq kadrların
hazırlığı dayandığından, çox da uzaq
olmayan gələcəkdə Füzuli Azərbaycan oxucusu
üçün Mars adamı kimi anlaşılmaz bir fenomen
olacaq.)
Bu yazıdan məqsəd Füzulinin bir qəzəli əsasında
assosiativ obrazların poetik mətndə yaratdığı məntiqi
əlaqəni göstərməkdir. Bu cür obrazlar
oxucunun təhtəlşüurunda yaranan obrazlardır. Bu obrazların yaranması və bir-biri ilə əlaqəsi
qeyri-ixtiyari baş verdiyi kimi, onların bir-birini əvəzləyib
yeni obrazlar doğurması da şüurun alt qatlarında
reallaşır. Təbii ki, anadan olduğu gündən
məzar evinədək Quran səsi, Quran nəfəsi ilə
böyüyən, gündə beş və ya üç dəfə
namazından tutmuş təhsilinədək Quran cazibəsində
olan, can verəndə belə Yasin sədaları eşidən,
hətta vəfatından sonra belə bu kitabın əhatəsində
qalıb qəbri üzərində Fatihə oxunan orta əsr
müsəlmanının assosiativ qavrama qabiliyyəti məhz
Quranla bağlı idi. Bu günümüzdə
kiminsə yanan ağac görərkən xəyalında nələr
canlanacağını söyləmək çətindir.
Hər kəsin öz tarixçəsi, öz obrazı ola bilər. Amma Orta əsr
müsəlmanının yanan ağac görərkən Allah
Təalanın Musa peyğəmbərə yanar ağacdan təcəlli
etməsini xatırlaması ehtimalı çox
böyükdür. Və yaxud, əgər
bizlərdən biri saçını tən ortadan
ayırmış bir nəfəri görərsə, nə
düşünəcəyini demək çətindir.
Amma Orta əsrlərdə hürufilik təliminə bələd
olan hər bir kəs, ortadan ayrılmış saçı hz. İbrahimdən qalma bir adət
sayacaq (bax. Dürr-i yetim). Assosiativ qavrama qabiliyyətinin ikinci mühüm
qaynağı poeziyada əsrlər boyu özünə yer
etmiş ənənəvi obrazlardır. “Kiprik” deyərkən
ox, nizə, “qaş” deyərkən yay, mehrab, “saç” deyərkən
gecə, “üz” deyərkən Günəş, “səbr” deyərkən
Əyyub, “qüdrət” və “müdriklik” deyərkən
Süleyman peyğəmbər, “gözəllik” deyərkən
Yusif xatırlanır.
Bir anlıq özümüzü Füzulinin müasiri
sayıb, onun bir qəzəlinin yarada biləcəyi assosiativ
obrazlara nəzər salaq. Əvvəlcədən
qeyd etmək istərdim ki, buradakı təhlil qəzələ
fərqli yanaşmaları istisna etmir. Bunun
üçün Əli Nihad Tərlanın şərhinə
baxmaq kifayətdir, eləcə də günün birində
tam fərqli bir izahın meydana gəlməsi də mümkündür.
Məgər
xab içrə gördün, ey könül, ol
çeşm-i şəhlayi
Ki, qıldın türfətü-l eyn içrə qərq-i
əşk dünyayi.
Yetirdi
ahimi gərdunə ol büt, gör nə kafirdir,
Deməz kim, gögdə nagəh incidə naləm Məsihayi.
Çəkərsən,
ey müsəvvir, surətin ol məhvəşin, əmma
Nə mümkündür muradincə çəkilmək
qaşları yayi.
Bəladır
şəhrlərdə mən kimi rüsvay-i xəlq olmaq,
Nə xoş Fərhad-ü Məcnun mənzil etmiş
kuh-ü səhrayi.
Görünməz
yar, xəlq əşkim təmaşasinə cəm’ olmuş,
Əgər nagəh görünsə ol pəri, gəl
gör təmaşayi.
Tutub
quşlar başımda aşiyan, fəryadə gəlmişlər,
Çıx, ey ahim odu, bir dəm başımdan sav bu
qovğayi.
Füzuli,
zülfi sevdasın qələm tək başa
salmışsan,
Gedər başın, əgər başdan gedirməzsən
bu sevdayi.
Bu qəzəl Füzulinin poetik irsinin səciyyəvi cəhətlərindən
birini, beytlər arasındakı məntiqi əlaqəni əks
etdirmək baxımından nümunəvi sayıla bilər. Füzuli beytlərini
bir-birinə bağlayan, şeirin alt qatlarında gizlənmiş
zəncirvarı obrazlar müasir oxucunun deyil, Orta əsr
oxucusunun assosiativ qavrama qabiliyyətinə istinad edir. Tədqiqatımız göstərir ki, bu qəzəldə
üzdə olan mənalarla yanaşı, hər bir beyti
özündən əvvəlki beytlə bağlayan, poetik mənanın
alt qatlarında yerləşmiş, təhtəlşüura
istiqamətlənmiş və assosiativ düşüncəyə
əsaslanan motivlər və obrazlar vardır. Təhtəlşüurda gizlənmiş sətiraltı
mənalar, öz mühitinin ziyalı təbəqəsinə
ünvanlanmış gizli sözlər Azəri – Türk
şeirinin əsas tutumunu təşkil edir. Nəsimi qəzəllərindən
birində şairin dövründə məlum olan və əksəriyyəti
ərəbcə yazılmış bir çox sufi
traktatlarının bu cür sətiraltı işarələrlə
anıldığını görürük. Bundan əvvəl
Füzulinin “Sübh” rədifli qəzəlini təhlil edərkən,
qəzəlin sətiraltı mənalarında hz.
İsanın hekayətinə işarələr
olduğunu bildirmişdik (A.Qasımova, Quran qissələri
XIV-XVI əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatının
ideya-bədii qaynaqlarından biri kimi. Bakı,
1998, təkrar nəşr 2005).
Yuxarıdakı qəzəldən məlum olur ki,
Füzuli hər bir beytdə özündən sonra gələn
beyt üçün gizli bir zəmin hazırlamış,
işarə-rəmzlər sistemindən istifadə edərək
qəzəlin üzdə olan mənası ilə
yanaşı, ilk növbədə Quran qissələrindən
qaynaqlanan gizli məna əlaqələri də
yaratmışdır. Bu mənada Füzuli şeiri coşqun bir
dənizin dalğalarına bənzəyir. Hər bir yeni dalğa özündə əvvəlki
dalğaların tutumunu ehtiva etdiyi kimi, Füzulinin də hər
bir beyti əvvəlki beytlərdən gizli mənalar kəsb
edir. Seçdiyimiz qəzəldə bu gizli mənaların
kod sisteminin birinci beytdə cəmləndiyini
görürük:
Məgər
xab içrə gördün, ey könül, ol
çeşm-i şəhlayi
Ki, qıldın türfətül-eyn içrə qərq-i
əşk dünyayi.
(Ey könül, məgər o ala gözlünü
yuxudamı gördün? Bu səbəbdənmi dünyanı bir
anda sel kimi axan göz yaşlarına qərq etdin?)
Aşiqin
qəm və iztirabını mübaliğəli bir tərzdə
təsvir edən beytdə diqqəti çəkən məqamlar
aşağıdakılardır:
* Yuxu
motivi
* Kədər
və göz yaşları
Şeirdə yuxugörmə qabiliyyəti könülə,
qəlbə aid edilir. Quranda da qəlbin gördüyünün yalan
olmaması bildirilir (ən-Nəcm surəsi,11).
Gerçək yuxu İslamda peyğəmbərliyin
qırx altıda bir hissəsi sayılır. Ibn Xəldun
bunu 23 il davam etmiş vəhy prosesinin
altı ayının gerçək yuxu ilə baş
tutmasıyla izah edir (ibn Xəldun, Müqəddimə). İslam mistisizmində gerçək yuxu ilahi vəcdəgəlmənin
əsas təzahür formalarından sayılır. Xüsusilə İbn Ərəbi təlimində və
hürufilikdə gerçək yuxuya böyük önəm
verilib (Fatih Usluer, Hürufilikdə röya təbirləri).
İbn Ərəbiyə görə, məhz
yuxunun sayəsində insan başqa bir aləmin, ruhlar
dünyasının varlığından xəbər tutur.
Əgər yuxu olmasaydı, ruhlar aləminin mövcud ola biləcəyi xəyala belə gəlməzdi
(əl-Fütuhat əl-məkkiyyə). İslam
dünyasında yuxunun xüsusi statusu həm də Qurani Kərimdə
bəzi peyğəmbərlərin adının yuxu ilə əlaqəli
olmasından doğur. Hz. İbrahimin yuxuda
oğlunu qurban deməsi və Hz. Yusifin günəş, ay və
ulduzları yuxuda özünə səcdə edən görməsi
və yaxud həbsxanada olarkən iki dustağın yuxusunu
yozması o dövrdə hafizələrdə həkk
olunmuşdur. Beləliklə, təkcə yuxu motivi iki
assosiativ obraz canlandırır:
a)
İbrahim peyğəmbər
b) Yusif
peyğəmbər
Kədər və göz yaşları motivinə gəlincə,
mistik nurlanma həmişə kədərlə müşayiət
olunur. Yuxarıdakı beytdə də şair, Gözəli
yuxuda görmə ilə yanaşı, həm də kədərdən,
göz yaşından bəhs edir. Əlçatmaz
Gözəlin seyrinin yalnız bir an çəkməsi
arifi sevindirdiyi kimi, həm də onun qəlbini qəmlə,
qüssə ilə doldurur. Quranda zalımın
qəlbinin daşdan da möhkəm olması bildirilir, halbuki,
daşlardan belə bəzən bulaqlar fəvvarə vurur.
(əl-Baqara, 74). Füzuli deyir:
“Tərəşşüh
qəbrimin daşından etmiş çeşmimin
yaşı,
Xəyal
eylər görən kim, ləldəndir qəbrimin
daşı”.
Daş-qəlb qarşılaşması, daşdan
bulaqlar fəvvarə vurması, qəlbin də vəcd
halının göz yaşları ilə müşayiət
olunmasına gətirib çıxarır. Seyyid Hüseyn Nasr qəlb və
göz yaşları arasındakı assosativ yaxınlıqdan
bəhs edərkən bunun sami dillərinin
söz xəzinəsində də əks olunduğuna işarə
edir. Belə ki, “qəlb” həm ürəyi, həm
də su quyusunu bildirir (Nasr, The Heart of the Faithful). Bəzi sufilərin fikrincə, su çirkabı
yuduğu kimi, göz yaşı da əməl
kitabındakı günahları yuyur (Annemarie Schimmel, Letter
Symbolism). Kərbəla kimi gözü
yaşlı bir diyarda böyümüş Füzulinin
şeirində göz yaşı və kədər motivinin
bolluğu, təbii ki, həm də şiə ənənəsindən
qaynaqlanırdı. Burada göz
yaşlarının bolluğunun klassik metafor olaraq Nuh
tufanını yada salmasını qeyd etməyimiz yerinə
düşər.
Birinci beytdə üzdə olan bu iki motiv arxasında gizlənən
assosiativ obrazlar qəzəlin sonrakı beytinin semantik tutumunu
müəyyənləşdirir. İkinci fikir qatında dayanan
assosiativ obrazlar böyük ehtimalla aşağıdakılar ola bilər:
1)
İbrahimin hekayəti onun bütləri qırması epizodunu
yada salır.
2) Yusifin
yuxu yozması onun həbsxanada olarkən yuxu yozumu etməsini və
yuxuda quşlar başında yuva qurmuş bir dustağı
xatırladır.
3) Göz
yaşları yalnız kədər ifadə etməklə
kifayətlənmir. Klassik poeziyada göz
yaşları həm də aşiqin sirrini açıb onu dilə-dişə
salır və onu danlaq, məzəmmət (məlamət) hədəfi
edir ki, bu da Məcnunu yada salır. Dilə-dişə
düşmək həm də Yusifin hekayətində şəhər
qadınlarının dedi-qodusu ilə bağlı assosiasiyalar
yaradır.
4) Göz
yaşlarının bolluğu tufanı, tufan da öz növbəsində
Nuh tufanını xatırladır. Qurana
müvafiq, Nuhun adı həm də onun qövmünün
tapındığı bütləri göz önündə
canlandırır.
5) Yuxu
motivi öz-özlüyündə ilahi vəcdəgəlmə,
tanrı rəhmətinə yaxınlaşma və ilahi
qürb mənası verir.
Beləliklə, sonrakı bütün beytlərdə
birinci beytin semantik qatlarında kodlaşdırılmış
bu motivlər bu və ya digər dərəcədə
canlanır.
İkinci beytdə birinci beytin məna qatlarında gizlənmiş
büt və kədər, ah-nalə və xristian motivlərinin
qabarıq verildiyini görürük:
Yetirdi
ahimi gərdunə ol büt, gör nə kafirdir,
Deməz kim, gögdə nagəh incidə naləm Məsihayi.
(Bu bütə bənzər gözəl ahımı
göylərə qaldırıb. Bu kafir, ah-naləmin
göylərə qalxıb Məsihanı incitməsinin belə
fərqinə varmır).
İlk baxışda ikinci beytlə birinci beyt arasında
əlaqə zəif təsir bağışlayır. Amma büt
motivi birinci beytin assosiasiyası sayıla bilər. Belə bir mülahizə də yürütmək
olar ki, birinci beytdəki ala göz (çeşm-i şəhla)
müsəlman dünyasında xristian gözəlləri ilə
bağlı assosiasiyalar yaradır və buna müvafiq, ikinci
beytdə İsa əl-Məsihin obrazının yaranması
üçün zəmin hazırlayır. Amma bu
güclü zəmin ola bilməz. Bu iki beyti bir-birinə bağlayan ipin ucu yenə də
göz yaşı ilə əlaqəlidir. Burada ənənəvi obraz özü oxucunu
lazımi istiqamətə yönəldir. Göz
yaşının ənənəvi təzadı həmişə
ah-nalə, ürək yanğısı olub. “Ürək yanmazsa, gözdən yaş
çıxmaz”- deyirik. Ah, od,
tüstü bir qayda olaraq göylərə qalxır.
Füzuli yanar qəlbinin tüstüsünün göylərə
qalxması ilə bağlı misilsiz mənalar yaradıb:
“Tut
gözün, ey dud-i dil, çərxin ki, devrin tərk edib,
Qalmasın heyrətdə çeşm-i gövhərəfşanım
görüb”.
Və
yaxud:
“Degil
bihudə gər yağsa fələkdən başimə
daşlar,
Binasın tişey-i ahimlə viran etdigimdəndir”.
Kişvəri
isə dünyanın bünövrəsinin onun göz
yaşlarından nəm çəkdiyindən viran
olacağını söyləyir:
“Bəs
ki, nəm çəkdi gözümdən, qorxuram ki,
başıma,
Nagəhan yıxıla bu viranə, bilmən neyləyim”.
Beləliklə, göz yaşı assosiativ obraz olaraq
öz ənənəvi təzadını, ah-naləni meydana
çağırır, ahlar isə göylərə
qalxdığından Məsihanı “incidir”. Deməli,
burada ənənəvi təzad ikinci beytlə assosiativ məntiqi
əlaqə rolundadır.
Bu beytdə bir neçə məqam diqqətəlayiqdir.
1) Məşuqun
bütə bənzədilməsi. Bu geniş
yayılmış məcazdır. İbn
Ərəbi bütün məxluqatda, o cümlədən,
bütlərdə də ilahi təcəlli
gördüyündən ortodoks ilahiyyatçıların tənəsinə
məruz qalmışdır. Şeirdə isə büt,
sənəm və s. obrazlar gözəlliyi ifadə edir.
2) İsa
əl-Məsihin göylərlə əlaqələndirilməsi.
Qeyd etmək lazımdır ki, Qurani Kərimdə
üç peyğəmbərin diri ikən göylərə
qaldırılmasına işarə edilib. Bunlar İdris
peyğəmbər, İsa əl-Məsih və Məhəmməd
peyğəmbərdir (Aida Qasımova, Məhəmməd
peyğəmbərin meracı). İsa
peyğəmbərin məqamı göyün
dördüncü qatı olan Günəş fələyi ilə
əlaqələndirlir. Rəvayətə
görə, onun üstündə fani dünyaya aid əşya
sayılan iynə tapıldığından, mələklər
ona dördüncü fələkdən yuxarı qalxmağa
izn verməmişlər. İsa peyğəmbərlə
bağlı motiv onun klassik şeirimizdəki başqa bir
obrazını, müsəvvir (surət yaradan, heykəl yapan)
olmasını, yəni gildən quşlar düzəldib onlara
həyat verməsini xatırladır (Maidə, 110).
Sonrakı beytdə müsəvvir motivi ilahi qürb, Tanrı
rəhmətinə yaxınlaşma və Məhəmməd
peyğəmbərin meracı motivləri ilə vəhdət
yaradır:
Çəkərsən,
ey müsəvvir, surətin ol məhvəşin, əmma
Nə mümkündür muradincə çəkilmək
qaşları yayi.
(Ey surət çəkən, sən o ay üzlü
gözəlin surətin çəkərsən. Amma o
qaşları yayı istədiyin kimi çəkə biləcəksənmi?)
Müsəvvir Günəş fələyi ilə əlaqələndirilən
İsa peyğəmbərə işarədirsə, ay (ay
üzlü gözəl) Məhəmməd peyğəmbərə
işarədir. Burada bir beyt daxilində həm ayın
anılması, həm də qaşların yaya bənzəməsi
qaşın rəmzi olan “qaba-qövseyni” (iki yay uzunluğunda)
xatırladır (Nəcm, 9). Rəvayətə
görə, Məhəmməd peyğəmbər Merac
zamanı Allah Təaladan iki yay uzunluğunda bir məsafədə
olmuşdur. Bu iki rəmz (yaya bənzər
qaş və ay üzlü gözəl) birlikdə orta əsr
oxucusunun təxəyyülündə Məhəmməd
peyğəmbərin obrazını canlandırır və istər-istəməz
Şəqqül-qəmər, Peyğəmbərin ayı ikiyə
bölməsi rəvayəti göz önündə
canlanır. Məhəmməd və ay
anılan yerdə bunsuz keçinmək mümkün deyil.
Beytdə Gözəlin təsvirin
imkansızlığından söhbət gedir ki, bununla
İlahi Zatın transsendent mahiyyətinə işarə edir.
Amma sonrakı beytlə əlaqə bu məna
üzərində deyil, yenə də müsəvvir rəmzi
üzərində qurulur və Füzuli poeziyasının əsas
qaynaqlarından olan farsdilli poeziyamızdakı Fərhad
obrazı canlanır. Burada assosiasiya ənənəvi
obrazdan qaynaqlanır.
Burada bir
haşiyə çıxıb qeyd etmək istərdim ki, təfsir
sənətində “təfsiru-l Quran bi-l Quran” (Quranın
Quranla təfsiri) kimi bir anlam var. Yəni Quranın şərhində,
izahında Quran ayələrinin özünə istinad edilməsi;
bəzən qaranlıq bir ayə başqa bir surədə daha
aydın verildiyindən bu metoddan geniş istifadə olunur. Eyni hal poeziyaya da aid edilə bilər. Füzuli rəmzlərinin böyük bir qismini
şairin öz şeirləri açıqlayır.
Müsəvvirin, surət çəkməyin Fərhada aid
edilməsi buna misal ola bilər.
Çoxsaylı beytlərdən yalnız birini misal gətirək:
“Daşə
çəkmiş xəlq üçün Fərhad Şirin
surətin,
Ərz qılmış xəlqə məhbubin, əcəb
biar imiş”.
Beləliklə, beytdə surət çəkmək,
heykəl yapmaq Fərhad obrazı ilə bağlanır və
beytlər arasındakı bu gizli bağlılıq növbəti
beytdə məhz Fərhadın xatırlanması ilə
üzə çıxır. Və burada həm də birinci beytdə
assosiativ motiv kimi canlanmasını mümkün
saydığımız “dilə-dişə düşmək”
yenidən gündəmə gəlir:
Bəladır
şəhrlərdə mən kimi rüsvay-i xəlq olmaq,
Nə xoş Fərhad-ü Məcnun mənzil etmiş
kuh-ü səhrayi.
(Şəhərlərdə mənim kimi xalq arasında
rüsvay olmaq bəladır. Nə yaxşı ki,
Fərhad dağı, Məcnun səhranı özünə
məskən etmişdir).
Aşiqin dağ (kuh) və səhranı mənzil etməsi
təsadüfi deyil. Dağlar ilahi vəhyin nazil olduğu
yerdir. Məhəmməd peyğəmbərə ilahi vəhyin
məhz Nur dağında, Hirə mağarasında nazil
olmasını, Hz. Musanın Allahı Tur dağında yanan
ağac şəklində təcəllidə görməsini
və hz. İsanın
dağ möizəsini yada salaq. Eləcə
də keçilməsi çox çətin səhralar
öz çətinliyi, aldadıcı ilğımları ilə
mistik kamilləşmə yolunu (təriq, təriqət)
xatırladır və bir sıra mistik sistemlərdə səhra
həyatı, ağır və iztirablı səhra səyahətləri
ruhun kamilləşməsi üçün münasib şərt
sayılıb. Məcnunun təbiətə
sığınması həm də onu qınayan, danlaq yeri edən
cəmiyyətdən uzaqlaşma istəyindən doğurdu.
Qəzəldə tez-tez təkrarlanan
rüsvayçılıq motivi sufizm daxilində
yaranmış “məlamətiyyə” cərəyanının
izlərini daşıyır. Məlaməti sufilər Məhəmməd
peyğəmbərin müşriklər tərəfindən
qınanıb məzəmmət edilməsini, onun “kahin”, “dəli
şair”, “sehrkar” adlanmasını əsas tutub bəzən bilərəkdən
özlərini cəmiyyətdə məzəmmət hədəfi
edir, bununla da cəmiyyətdən üz döndərmiş həqiqi
Tanrı aşiqliyini riyakar möminlikdən üstün
tuturdular.
Danlaq və rüsvayçılıq motivi həm də
Yusifin hekayətindəki şəhər qadınları ilə
bağlı epizodu xatırlardır. Züleyxanın
eşqə düşməsi onu şəhər
qadınlarının tənə və məzəmmətinə
məruz qoyur. Bunu görən Züleyxa
qadınları evinə qonaq çağırıb, əllərinə
meyvə və bıçaq verir və sonra Yusifi onlara
göstərir. Qadınlar Yusifin gözəlliyindən
özlərini itirib, meyvəni kəsməkdənsə, əllərini
kəsirlər. İstər İbn Ərəbi
təlimində (əl-Fütuhat əl-Məkkiyyə), istərsə
də hürufilikdə (Cavidannamə/Dürr-i yetim)
qadınların Yusifi görərkən əllərini kəsməsi
onların ekstaz halı yaşaması ilə əlaqələndirilir.
Məhz bu səbəbdən, onlar ilahi təcəllinin
məzhəri olan Gözəli – Yusifi insan deyil, ruhani
varlıq, mələk sanmışlar (Yusif surəsi, 31).
Füzuli başqa bir qəzəlində də dedi-qodu və
danlağın məhz şəhər həyatı ilə
bağlılığını vurğulayır:
“Dəşt
tutmaq adətin qoymuşdu Məcnun eşqdə,
Şöhreyi-şəhr olmağın rəsmin mən
etdim ixtira”.
Bu beytdə diqqəti çəkən cəhət
Füzulinin özünü şəhər əhli olan bir
aşiq sanmasıdır. Tədqiq etdiyimiz qəzəldə işlənən
“rüsvay olmaq” ifadəsi sonrakı beytlə əlaqənin əsasında
dayanır:
Görünməz
yar, xəlq əşkim təmaşasinə cəm’ olmuş,
Əgər nagəh görünsə ol pəri, gəl
gör təmaşayi.
(Yar görünməyəndə xalq göz
yaşlarımın tamaşasına yığılır. Amma qəfil
görünəndə, gəl gör nə tamaşa qopar.)
Gözəlin
görünməsi ilə yaranan tamaşa, yuxarıda qeyd
etdiyim kimi, qadınların gözəllik qarşısında
əllərini kəsməsinə işarədir.
Qəribədir ki, sonrakı beytlərdə Yusifin
adı çəkilməsə də, məhz onun qissəsi,
yəni Qurani-Kərimin 12-ci surəsi beytlər arasında əlaqə
yaradan rəmzlərin əsasında dayanır. Yusif surəsindən
xəbərdar olan hər bir kəs Yusifin yuxu təbirindəki
məharətini də bilir. Füzulinin qəzəli
yuxu motivi ilə başlaması da boş deyildir. Yusif zindanda olarkən dustaqlar ona yuxularını
danışır. Yuxu görənlərdən
biri başına quşların qonduğunu söyləyir
(Yusif surəsi, 36). Füzulinin məqsədi
burada həmin yuxu ilə bağlı məna yaratmaq olmasa da o,
oxucunun assosiativ qavrama qabiliyyətinə istinad edir. Əsas məqsəd başında quşların
yuva qurduğu Məcnun obrazıdır. Bu obraz növbəti
beyti dördüncü beytlə əlaqələndirir, amma
eyni zamanda sətir altında Quran qissəsinə də
işarə edilir:
Tutub
quşlar başımda aşiyan, fəryadə gəlmişlər,
Çıx, ey ahim odu, bir dəm başımdan sav bu
qovğayi.
(Quşlar fəryadımı eşidib gəlmiş,
başımda yuva qurmuşlar. Ey ahımın odu,
başımdakı bu qovğanı yandırıb yox etsənə!)
Quşların
başda yuva qurması, yəni quşun başla əlaqələndirilməsi
əski inanclar, quşların ruhları ifadə etməsi kimi
mifik təsəvvürlərlə bağlı ola
bilər. Füzuli şerində Məcnunun başında
quşların yuva qurmasına tez-tez rast gəlinir:
“Versəydi ahi-Məcnun fəryadımın sədasın,
Quşmu qərar edərdi başındakı yuvadə?”
Bu motiv Füzuliyə misilsiz poetik səhnələr yaratmaq imkanı verir. Baş, fəryad, qovğa, başdan keçmək növbəti beyt üçün zəmin hazırlayır. Bu zaman klassik şerimizdə aşiqin və sufinin rəmzi olan qələm səhnəyə gəlir:
Füzuli, zülfi sevdasın qələm tək başa salmışsan,
Gedər başın, əgər başdan gedirməzsən bu sevdayi.
(Ey Füzuli, o Gözəlin zülfünün sevdasını qələmtək başına salmısan. Bu sevdadan əl çəkməsən, başın gedəcək).
Qələmin ucunun mürəkkəbdən qaralması və zülflərin də qara olması şairə “sevda” sözünün ikili mənasından (qara və eşq) doğan eyham sənəti yaratmağa imkan verir. Burada ucu mürəkkəbdən qaralmış qələm canlanaraq antropomorfik obraz kimi başında sevda olan aşiqə işarə edir. Beytdə qələmin ikili funksiyasını görürük; qələmin kəsilmiş ucu (dili) şairlərə bu aləti sirlərini gizli saxlamaq üçün susmağı adət edən sufiyə, dilsiz mistikə bənzətməyə əsas verir. Bu halı ilə qələm həm də eşq yolunda başından keçən həqiqət yolunun yolçusuna – aşiqə çox bənzəyir. Digər tərəfdən, qələm ilahi kəlamları yazı ilə dilə gətirir, sirr açır, mistik təcrübəni paylaşır. Bu halda o, ilahi sirri faş etmiş, “ənəl-həqq” söyləmiş və tənə, qınaq hədəfi olub sonda edam edilmiş, başını itirmiş Həllac Mənsura (922-də qətlə yetirilib) bənzəyir.
Sonda axırıncı və birinci beytlər arasındakı məntiqi əlaqəyə diqqəti cəlb etmək istərdim:
1) Qələm öz-özlüyündə ağlar aşiqin simvoludur. Qələmin ucundan axan mürəkkəb birinci beytdəki göz yaşları ilə assosiasiya yaradır.
2) Qələmin başının getməsi dolayısı ilə Yusuf hekayəsindəki yuxu təbirini və boynu vurulan dustağı xatırladır.
Beləliklə də, bir qəzəl daxilində yalnız Füzulinin yarada biləcəyi mükəmməl bir məna kompozisiyası sərgilənir.
Bu kiçik təhlildən hasil olan nəticə budur ki, Füzuli sənəti yalnız şair sözü olmayıb, həm də oxucu fantaziyasına istinad edir. Bu fantaziyanın, oxucu təxəyyülünün istiqamətləri isə şairin sətiraltı mənaları, yaratdığı obrazların doğura biləcəyi assosiasialarla müəyyənləşir. Oxucu mülahizəsinin şairin ilkin fikirləri ilə nə dərəcədə uyğun gəlməsini söyləmək çətindir. Çünki poeziyanın həqiqi səsini ancaq şair özü eşidir.
Aida QASIMOVA
525-ci qəzet.-
2015.- 31 yanvar.- S.22-23.