Arif Abdullazadə
yaradıcılığı elmi təhlil müstəvisində
VƏ YAXUD “TƏNHALAR CƏMİYYƏTİ”NİN ROBİNZONLARI
XX əsrin 80-ci illərində bədii nəsrin
inkişaf meylləri, mövzuları ilə bağlı
qoyulan problemləri araşdıran tənqidçi Akif
Hüseynov “bədii sözü xalqın, zamanın səsi, həqiqət
səsi kimi” səciyyələndirirdi.
“60-cı”lar nəslinin illərdən bəri istər
poeziyada, istərsə də nəsrdə ədəbiyyata gətirdikləri
yeni mövzulardan biri olan “tənhalıq” probleminin
çeşidli təzahürlərini də
aydınlaşdırırdı. V.Nəsib, Ə.Əylisli,
S.Əhmədov və başqalarının nəsrində
obrazların daxili psixoloji aləminin ətraflı analizi
dövrün roman qəhrəmanlarının
“özünü dərk etməyə, öz ruhunu, həyə-canlarını
duymağa çalışması doğma mühitdə
özünə mənəvi istinadgah axtarması”, “öz ruhi
aləmindən, özünün düşüncələr
axarından baş açmağa can atdığı
görünür”. Bu dövrün roman qəhrəmanlarının
əksəriyyətinə xas olan cəhətlər
A.Hüseynovun dediyi kimi, onların hey ürəklərində
danışıb düşünmələri, öz vəziyyətlərini
dərk etməyə, ömürlərinin mənasını,
gərəkliliyini anlamağa çalışmaları idi.
“Həmin əsərlərdə problemlər də,
konfliktlər də ilk növbədə obrazların daxili-ruhi
aləmində baş qaldırır, bu aləmdə də
şərh olunur. Əlbəttə, bu o
demək deyil ki, həmin əsərlərdə bədii inikas
şəxsiyyətin mənəvi dünyası ilə məhdudlaşır,
obrazları ancaq özləri maraqlandırır, yaxud bir vaxt
yayılmış ifadə ilə desək, onlar öz içərilərində
eşələnirlər. Həmin əsərlərdə
şəxsiyyətin öz daxilində duyduğu
sarsıntılar, onun yaşadığı gərgin əhvali-ruhiyyələr
onun özünü, öz əzablarını, sevinclərini
dərk etmək cəhətləri bədii təhlilin mərkəzinə
çəkilir və buradan, qəhrəmanın içərisindən
onun həyatı da, ətraf aləm də, dövrün səciyyəsi
də az ya çox dərəcədə
işıqlanır”.
“Tənhalar cəmiyyəti”, “tənhalığa
qaçış” terminləri “60-cılar” nəslinin həm
poeziya, həm də nəsrində əks olunan daxili
özünüifadəsinə xarakterik anlayış kimi bəllidir. Artıq
1970-ci illər ədəbiyyatında bütün postsovet məkanında
bədii “pozitivizm” dalğasına qarşı dayanma meyli
güclənirdi. Əsrin köklü
sualı tarixin bu dönəmində insanla nə baş verir,
həyatda dəyərlər insan üçün niyə, necə
dəyişir... şəklində qarşıya
çıxırdı.
1970-1980-ci illər Azərbaycan nəsrinin, xüsusən
də roman və povestlərinin problematikası, bədii-estetik
xüsusiyyətləri, axtarışları, nailiyyət və
qüsurlarının Seyfulla Əsədullayevin (“Tarix, sənətkar
və müasirlik”. Bakı, “Gənclik”, 1975), Elçin
Əfəndiyevin (“Tənqid və ədəbiyyatımızın
problemləri. Bakı,
“Yazıçı”, 1981), Akif Hüseynovun (“Sənət
meyarı”. Bakı, “Yazıçı”,
1986) monoqrafiyalarında Əziz Mirəhmədov, Yaşar
Qarayev kimi görkəmli ədəbiyyatşünasların təhlillərində
elmi dəyərləri verilib. Xüsusən hər ilin
sonunda yekun “hesabatı” ilə nəsrimizin durumunu xarakterizə
edən Akif Hüseynovun yazılarında İ.Hüseynov,
Anar, Ə.Əylisli, S.Əhmədov, Elçin, İ.Məlikzadə
və başqalarının nəsrində milli həyatın
sosial dərkindən tutmuş, sosial motivlərin
qabardılması, insanın daxili aləminə nüfuz,
psixologizmə meyl və s. araşdırılıb, dəyərləndirilib.
Bu dövrün Azərbaycan nəsrinin mükəmməl
şərhini verən Tehran Əlişanoğlu yazır: “Azərbaycan
yeni nəsrinin ən böyük önəmi milli nəsri
bilavasitə dünya kontekstinə köklənməsi oldu”.
Arif
Abdullazadənin istər “Duyum”, istərsə də
“İşıq zolağı” romanlarında qəhrəmanların
mühitlə aralarındakı “təcridlik sərhəddini”
qaldırmaq cəhdləri əsər boyu izlənilir. Mühiti ilə doğmalaşa bilməyəndə
içərisindəki boşluğu, hisslərinin daxili
çəkişmələrini tənhalıqda çözməyə
meyllənirlər. Mühitin gəncləri
arasında adi qəbul olunan bu “tənha”ların hər birinin
öz mənəvi əsasları, öz məntiqləri
vardır. “İşıq zolağı”nın qəhrəmanı
isə tələbə yoldaşları tərəfindən
Robinzon adlandırılmış və sonralar hamı onu bu
adla da çağırmışdır, hətta arvadı da,
“Üzdə bu ad onu hərdən əsəbiləşdirsə
də, hərdən öz-özü ilə “söhbət”
etdiyi axşamlarda bu addan xoşlandığı, hətta
ondan qürurlanan anları da olurdu - Əhmədlər, Rəşidlər,
Ariflər... çoxdur, lap istədiyin qədər, amma
Robinzon təkdir. Bir də ki, Robinzonun nəyi
ona bu adı yaxanlardan pisdir ki?! O boyda adada tək,
müdirsiz, katibsiz, paxıllıqsız, intriqasız
yaşayan, dünyanın ən sərbəst adamı. Elə təkliyi də şərtidir”. Robinzon öz şüşəbənd
kabinetində daha çox özü-özü ilə söhbət
edir... Uşaqlaramı, yoxsa ərinəmi deyindiyi bəlli
olmayan arvadının səsindən qapını çəkib,
siqaret çəkə-çəkə pəncərədən
boz təpələrə baxıb, sonra da kitabların səhifələri
arasında uzaq və sirli bir aləminin içində qərq
olub gedir və gün ərzindəki, ən xoşbəxt
anlarını yaşayır Robinzon. Bu gəncliyin
formalaşmasında dövrün qaçılmaz həqiqətləri
əsas rol oynayır.
Əslində, Robinzon tək deyil, istər “Duyum”, istərsə
də “İşıq zolağı”nın
qəhrəmanları II Dünya müharibəsi zamanı -
40-cı illərdə doğulmuşlardır. Əksərinin
atası müharibədə həlak olub, onlar anaları tərəfindən
tək böyüdülmüşlərdir.
Robinzonun
atası müharibədə deyil, bir qədər sonralar
ölmüşdü, onun beş
yaşı olanda, odur ki, atalarını görməyən,
“ala-yarımçıq” sevgi əhatəsi olan,
uşaqlığının qayğılı, natamam
dünyasından xarakterinə qüsurlar
çökdürmüş müasirlərindən fərqli
aləmi vardı Robinzonun. Hətta atasını sonradan tapan
Toğrul (“Duyum” romanındakı) kimi əsəbi, şübhəli,
bir qədər aqressiv, əldə etmək istədiklərinə
çatmaq üçün hətta gərəksiz yolları
seçə bilən “yarımçıq”
uşaqlığı olanlardan fərqlənir Robinzon.
Toğrulun atası müharibədən qayıtmadı,
anası (müəllimə) başqa analar kimi onun yolunu
gözləyərək balasını böyütdü,
oxutdu, ərə getmədi. “Qəlbinə daş
basdı” yalnız oğlunun gələcəyini
düşündü, oxuyub “adam olması” üçün hər
çətinliyə dözdü. Robinzonun
anası da gənc yaşında dul qaldı, o da bircə
balasının gələcəyi üçün
yaşamalı oldu. Hərçənd ərindən
sonra 15 il yaşadı, amma oğlunun ali məktəbdə
oxuduğunu gördü. Bu iki (minlərlə) ananın yetim
oğullarına verə biləcəkləri əməkləri,
sevgiləri - onların varlığını təmin edəcək
bir tutumda ola bilərdi. Yalnız
ana sevgisi, çabası, həm də atasız və birtərəfli.
Bu sevgilərin övladlarına
ötürülən məzmunundakı fərqlər məhz
onların xarakterindəki fərqli çalarlarda əksini
tapmış olurdu.
Toğrulların
anasında müharibələrin törətdiyi faciələrin
fərdin dünyasında yaratdığı izlər,
onların sevgi dünyasında yaratdığı fəsadlar
və bu darmadağın ürəklərin
ötürdüyü məhəbbət, övladlarında
natamam, “çəkingən” “qorxaq” bir sevginin əlamətlərini
yaradır və xarakterlərində özlərinin də duya
bilmədikləri boşluqlar, təbəddülatlar onları
düşünməyə, kənara çəkilməyə,
kənardan baxıb anlamağa, saatlarla-günlərlə
fikirləşməyə meylləndirir. Toğrulların
əsəbi, bir qədər aqressiv olmasında onun
böyüdüyü əhatəsi - anası və ondan
aldığı, ruhunu formalaşdıran sevginin
natamamlığıdır.
Xoşbəxt
uşaqlığını yaşaya bilməyən,
atasının ölümündən sonra sarsılan beş yaşındakı “Robinzon da birdən-birə
böyümüş, on il yaşlaşmışdı...” Onun pərən-pərən olmuş uşaq
dünyasından o müəmmalı ölümün
ağrılı-acılı, sirli bir nağılı
qalmışdı. Analı ömrünün (bundan 15 il sonra) sonunadək həyatının lal
axarında qazandıqları anasından əxz etdiyi saf
dünyası, həyatın bütün rastına
çıxardıqlarına mütiliyi və dinməzcə
heyrətləri ilə bərabər olacaqları, gərəkliləri
adi qəbul etməsi oldu. Həyatında ruhuna
xoş gələn anların ömrünə saçılan
işıq zolaqlarının və ya onu heyrətləndirən,
ilk qarşılaşdığı, görmədiyi üzdən
uzaqlıqları yəni “zəruri döngələr və məcburi
dayanacaqları” gördükcə həyatı dərk etməyə
çalışacaqdı.
Sirac kimi sadiq dostu, Nazan kimi istəklisi olsa da o, həyat
fəlsəfəsini təkbaşına çözməli
olur.
Yalnız bir neçə dəfə Siracın atasının
müdaxiləsi sayəsində həyat yolunda həm iş, həm
də ailə qurma məqamında onun kiçik də olsa bir
təkana möhtac anları olmuşdur. Çünki
anasını da ali məktəbdə
oxuduğu zaman itirmişdi. Qəribədir ki,
onun anasına olan duyğularında da bir qorxulu itkinin vahiməsi
var idi. “Anasının səsini telefonda eşitməyi
heç ağlına da gətirmirdi... Robinzon
üçün dünyanın bütün səslərindən
seçilən qeyri-adi, doğma olduğu qədər də
qorxulu, duyğulu bir səsdi. Bu səsi
eşidəndə həmişə ağlamaq, gözləri
tutulana qədər ağlamaq istəyirdi”. Anası Bakıya Siracgilə gələndə də
hamı üçün adi olan valideyn görüşü
ona görünməmiş həyəcanlı anlar
yaşadır. “Anası bir ana instinkti ilə
ayağa qalxıb oğlunu qucaqladıqda o az qala kövrələcəkdi.
Necə tapıb bu evi? Onu
tapmağa nə vardı ki, soruşa-soruşa.
Yaxşı, bəs nə əcəb gəlib, xeyir ola? Necə yəni niyə,
oğlu üçün birdən-birə elə
darıxıb ki. Hə bir də o
qarışıq yuxular”. Sabah
anasının gedəcəyini düşündükcə
bütün gecəni qıvrıla-qıvrıla qalır.
Heç vaxt anasına olan hisslərini büruzə
verə bilmirdi. Hətta anası xəstələnəndə
sinəsindən sanki nəsə qırılıb düşsə
də, dizləri titrəsə, ürəyi bulansa da, saatlarla
bu vəziyyətdə xəstəxanada palatanın
qapısı ağzında divara söykənib
qaldığı bir ay ərzində vücudunu tərk etməyən
titrəyişin nə olduğunu özü də dərk
etmir. Atasının, sonralar anasının
niskili ömrü boyu onun ürəyinə hopub qalmış
bu nisgilli, ağrılı sevgini ruhunun tənhalığında,
hətta özündən də xəbərsiz
ört-basdır” etmişdi.
Robinzon birinci kursda pambıq yığımına getmiş qrup qızlarından birini də lal hisslərlə “sevir” (məktub yazaraq ondan xoşlandığını bildirir) və beş il onu evlərinə ötürür, heç bir qarşılıq gözləmədən (heç ağlına da gəlmir), sevgi qayğı ummadan, onunla evlənməkdə niyyətli olur və evlənir də. Xoşbəxtliyə, sevgiyə möhtac, həsrət olanların can atdığı, hamı üçün məqbul sayılan görünüş onun da ömrünü “işıq zolağında” isidən anları olur bəzən, lakin illər keçir, onun öz sinif nümayəndəsi Surxaya müəmmalı hissləri olan arvadının doldura bilməyəcəyi boşluqda xoşbəxtliyi belə axtarmaq ağlına gəlmir. Yalnız bircə dəfə (müəlliflə söhbətdə) sanki minillik uzaqdan gələn bir səslə deyir: “Xoşbəxt o adamdır ki, işə də, evə də həvəslə gedir. Sonra köksünü partladan hava axınını güclə boğub yenidən susur”.
İşində qarşılaşdığı insanlar - Nöqtə gözlər, çal saçlar, qırmızı qalstuk və başqaları, hətta türmədə yatıb-çıxmış qayınlar Robinzona həyatı, mühiti tanımağa, dərk etməyə, özünün rastlaşmadıqlarına münasibətini müəyyənləşdirməyə imkan verir. Onun robinzonluğundan gələn təcridlik, çox şeyin mənasına varmadan yaşamı həyatının heyrətinə səbəb olur. Yaxşı yoldaş, yaxşı dost kimi Siracın da onun həyatında mühüm rolu olduğunu bilir. Və Robinzon hətta illərdən sonra dostunun ondan fərqli daha dərin, daha fədakar, hər cür maneəyə qarşı meydan oxuyan sevgisindən xəbər tutanda da tənhalığının fəsadlarını hiss etməsə də heyrətlə həyatın dəyərini anlamağa başlayır. Hətta gördüyü yuxu belə onun sonrakı ömrünün illərini, aylarını izləyəcək. Siracın gəncliyində ürəyi dolanda dediyi “meşədə bir koma, bir də o olaydı, nə xoşbəxtlik olardı” istəyinin yuxuda cənnət məqamında Siracla Nərgizi bəzəkli bir meşəbəyi komasında görəndən sonra Robinzon yatağından qalxanda illər əvvəl və sonralar onun ömründə istisini, nurunu hiss etdiyi işıq zolağının təkrarını görəcək və gün ərzində - idarədə də, küçələrdə, mağazalarda, baxışlarda, üzlərdə də onu görəcək, hər şeyə o işıq zolağının arxasından baxacaqdı.
Arif Abdullazadənin “İşıq zolağı” romanı 1970-1980-ci illər Azərbaycan nəsrində insan və cəmiyyət konsepsiyasını araşdırmağa, dövrün sosial-psixoloji mahiyyətindəki tənhalığa meyl problemini müəyyənləşdirməyə imkan verən bir əsərdir. Yaşadıqları mühitin obrazların mənəviyyatına nüfuz edən faktor kimi səciyyələndirilmə üsulları insan və cəmiyyət haqqında aydın təsəvvür yaranmasını təmin edir.
İstər “Duyum”, istərsə də “İşıq zolağı”nda 1970-1980-ci illər nəsrinin istiqamət və problemlərini müəyyənləşdirən amillərdən-”obrazların təsvirində və təqdimində ənənəvi “müsbət və mənfi” qütbləşməsinin aradan qalxması..., hadisələrin təsvirində psixoloji təhlillərə meyllilik” (Bədirxan Əhmədov) özünü göstərir.
Hicran NƏSİBOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 2 aprel.- S.16