Böyük ədibin taleyindən keçən
unudulmaz insan
MİRZƏ CƏLİL BİR MÜDDƏT HƏYAT YOLDAŞI OLMUŞ NAZLI XANIMI ÖMRÜ BOYU EHTİRAMLA YAD EDİB
Yazıçının mühiti və şəxsi həyatında
yaşadığı məqamların və özünəməxsusluğu
ilə fərqlənən ayrı-ayrı mərhələlərin
onun dünyagörüşünə, ədəbi-bədii və
ictimai fəaliyyətinə hökmən müəyyən təsiri
olur.
Məhz buna görə də müasir ədəbiyyatşünaslıq
elminin qarşıya qoyduğu tələblərdən biri də
odur ki, ədəbi şəxsiyyətlərin
yaradıcılığı və fəaliyyətini hərtərəfli
və obyektiv şəkildə dəyərləndirmək
üçün onun şəxsi həyatına aid olan bir
çox məsələlər araşdırılsın və
elmi baxımdan şərh olunsun.
Bunu nəzərə
alaraq məqaləmizdə XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycan ədəbiyyatı və mətbuatının
parlaq simalarından biri olan böyük demokrat
yazıçı və naşir Cəlil Məmmədquluzadənin
həyatının çox mühüm bir mərhələsi
- Nazlı xanımla evlənməsinin tarixçəsi və bu izdivacın
onun karyerasındakı rolu və əhəmiyyətinin şərhi
üzərində dayanacağıq.
Nazlı xanımın tərcümeyi-halı tam şəkildə
bizə məlum olmasa da, bir sıra yazılı xatirə
materiallarından və bəzi arxiv sənədlərindən
onun haqqında müəyyən məlumatlar əldə etmək
mümkündür. Əsl adı Zeynəbağa olmasına
baxmayaraq, ailədə, həmçinin
dost-tanışlarının əhatəsində ona
"Nazlı xanım" deyə müraciət edilmişdir.
Bunun səbəbi bəlli deyil. O,
Naxçıvanda yaxşı tanınan və böyük
hörmət sahibi olan mayor Şəfi ağa Kərim
Sultanın qızı, dövrünün tanınmış
hüquqşünası Məmmədqulu bəy Kəngərlinin
bacısıdır.
Naxçıvan
qəza rəisi kapitan Engelin imzası ilə C.Məmmədquluzadəyə
verilən 1901-ci il 20 mart tarixli
"Attestat"da Nazlı xanım haqqında belə bir məlumat
da vardır: "İlk evliliyi (səhvdir, Mirzə Cəlilin
ilk evliliyi Həlimə xanımla olmuşdur - F.X.) Şəfi ağa Kərim Sultanın dul qızı
Zeynəbağa xanımla olmuşdur.
Arvadı şiə-məzhəb müsəlmandır,
onunla (Mirzə Cəlillə - F.X.) birlikdə yaşayır. Övladları
yoxdur ("Molla Nəsrəddin" jurnalının nəşri
tarixindən. Nəşrə hazırlayan
və redaktor A.Paşayev).
Nazlı xanımın çox uğursuz bir taleyi
olmuşdur. Həmidə
xanım Məmmədquluzadənin yazdığına görə
o, Mirzə Cəlillə tanış olanadək
"Əliqulu bəy Şahtaxtlının zövcəsi
olmuşdu və ondan Heydər adlı oğlu vardı. Nazlı xanım Mirzə Cəlilə ərə gedərkən
oğlu Heydərin 10 yaşı vardı".
Bu sətirlərdə Nazlı xanımın talesizliyinə
aid diqqəti cəlb edən elə bir ürəkyandırıcı
məqam yoxdur.
Lakin məsələ burasındadır ki, Həmidə
xanımın yanlışlıqla verdiyi məlumatı dəqiqləşdirdikdən
sonra bu zavallı qadının acı taleyi gözlərimiz
önündə canlanır. Yanlışlıq
nədədir?
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Ə.Tahirzadə
jurnalist M.Vəzirin tərcüməsində 2012-ci ildə
Bakıda çap olunan "Həmidə Məmmədquluzadə. Xatirələrim"
kitabına yazdığı bir şərhdə həmin
sualın cavabını belə verir: "Həmidə
xanım başda olmaqla bir çox ən nüfuzlu qaynaqlar
Nazlı xanımın ilk nikahının Əliqulu
Şahtaxtlı ilə olduğunu və ondan Heydər adlı
oğlunun dünyaya gəldiyini bildirir. Ancaq Heydər
Şahtaxtlı/Kəngərlinin özünün yazdığına
görə onun anası öncə Hacı İsa Sultanın
nəvəsi Heydər ağa Hacı Vəli ağa oğlu
Şahtaxtlıda ərdə olub. Qarsda
polis işləyən gənc Heydər ağa övladı
dünyaya gəlmək ərəfəsində həlak
olduğuna görə onun adı oğluna qoyulub və o
zamankı ənənəyə əsasən dul qalmış
Nazlı xanım qaynı mayor Əliqulu Şahtaxtlıya
verilib. Sonralar Əliqulu ağadan
ayrılan Nazlı xanım oğlunu da özü ilə bərabər
atası Şəfi ağanın evinə aparıb.
Təəssüf ki, Ə.Tahirzadə verdiyi məlumatın
mənbəyini göstərmir. Lakin şifahi şəkildə
bizə dediyinə görə o, bu məlumata Sankt-Peterburqun
hansısa arxivində rast gəlmişdir. Mənbəyinin
göstərilməməsinə baxmayaraq, həmin məlumatın
doğruluğuna heç bir şübhəmiz yoxdur. Çünki uzağa getmədən elə öz
respublikamızda - Naxçıvanda Dövlət Arxivində nəinki
bu məlumatın doğruluğunu təsdiq edən, hətta
həmin məsələ ətrafında təsəvvürümüzü
daha da genişləndirən sənədlər vardır.
Bu sənədlərdən biri haqqında ilk dəfə tarix
üzrə fəlsəfə doktoru M.Quliyev
"Şahtaxtinskilər tariximizdə və taleyimizdə"
əsərində məlumat vermişdir. M.Quliyevin aşkara
çıxardığı həmin sənəd Nazlı
xanımın oğlu Heydər ağa Şahtaxtlının
Tiflisdən Naxçıvan Şəhər Məhkəməsinə
göndərdiyi 24 sentyabr 1916-cı il
tarixli ərizəsidir. Ərizə rus dilində
yazılıb. Onun əsas məzmununu
Hacı Vəli ağanın torpaq mirasının varislər
arasında ədalətli bölgüsü ilə
bağlı iddia təşkil etsə də, burada Heydər
ağanın atası və əmisi Əliqulu ağanın
ailəsi haqqında məlumatlar da vardır. Ərizədən aydın olur ki, Heydər ağa
Hacı Vəli ağa oğlu Nazlı xanımın birinci əridir.
O, polis məmuru olmuş, 1889-cu ildə övladı
dünyaya gəlməmiş faciəli şəkildə həlak
olmuşdur.
Heydər ağanın vəfatından sonra Nazlı
xanımın onun özündən böyük qardaşı
Əliqulu ağaya verilməsi, oğlu dünyaya gələrkən
atasının adı ilə Heydər ağa
adlandırılması da oğul Heydər ağanın ərizəsində
öz əksini tapmışdır.
Heydər ağa Hacı Vəli ağa oğluna aid son
vaxtlarda tapdığımız bir qovluğa cəmləşdirilmiş
yeni arxiv sənədlərində oğul Heydər
ağanın ərizəsində göstərdiyi faktların
bir çoxu təsdiq olunur. 1883-cü ildə ona verilən
"Attestat"dan isə aydın olur ki, o, həmin ildə (1883) hələ
evli deyilmiş. Təəssüf ki, qovluqda Heydər
ağa Hacı Vəli ağa oğlunun 1885-1889-cu illərə
aid fəaliyyətini əks etdirən sənədlər
yoxdur.
Burada Nazlı xanımın talesizliyini göstərən
bir məqamın da üzərində dayanmaq istəyirik. Bu, həlak
olmuş ərinin, xalq demişkən, hələ meyidi
soyumamış qaynı, müharibə əlili Əliqulu
ağaya verilməsidir. Əliqulu ağa
haqqında hələlik kifayət qədər arxiv sənədləri
aşkara çıxarılmamışdır. Lakin tarixçi M.Quliyevin tədqiqatları nəticəsində
aydın olmuşdur ki, o, Rusiya ordusunda xidmət göstərən
"cəsur hərbçilərdən" olmuş,
"müharibədə ağır yaralanmış və
mayor hərbi rütbəsi" almışdır.
Nazlı xanım tezliklə Əliqulu ağadan
ayrılıb atası evinə qayıtmışdır. Bu fakt onu
sübut edir ki, o, formal olaraq Əliqulu ağaya verilmiş və
yeni "ər" evində özünü dustaq kimi hiss
etmiş və çətinliklə də olsa, bu əzablı
həyatdan yaxasını qurtara bilmişdir. M.Quliyev
yazır ki, Əliqulu ağa bu ayrılıqdan sonra "əmisi
qızı Tovuz xanımla ailə qurmuş", "dörd övlad
sahibi olmuş" və
Şahtaxtıda vəfat etmişdir.
Nazlı
xanım ilk nikahından 7 il sonra Mirzə Cəlillə
rastlaşır. Onların
tanışlığının maraqlı bir tarixçəsi
vardır. Bu barədə Həmidə
xanım Mirzə Cəlilin dilindən eşitdiklərinə əsaslanaraq
öz xatirələrində ətraflı məlumat
vermişdir. Maraqlı cəhət
burasıdır ki, həmin tanışlıq Nazlı
xanımın təşəbbüsü ilə elə öz
evlərində baş tutmuşdur. Mirzə Cəlil bu
tanışlığın tarixçəsini belə
xatırlayırmış: "Mən, demək olar ki, hər
gün Məmmədqulu bəy Kəngərlinin (Nazlı
xanımın qardaşı - F.X.) evinə gedir... hüquq
fakültəsinə daxil olmağa hazırlaşır... onun
kitablarından istifadə edirdim. Bir dəfə
otaqda tək oturub kitab oxuyurdum. Birdən
qapı qəfil açıldı, içəri gənc
gözəl bir qadın daxil oldu. Mən
yerimdə donub qaldım. Bu qadın bütün müsəlman
qadınlar kimi kişi görüb çəkinmədi,
qorxmadı, özünü itirmədi. Əksinə
mənə tələsmədən, əzəmətli və
qürurlu bir nəzər salıb keçdi və o biri
otağa getdi. Bu gördüklərim mənə
xəyal kimi gəldi. O qadının xəyalı həmişəlik
fikrimdə həkk olundu".
Tezliklə
Mirzə Cəlil "fikrində xəyalı həmişəlik
həkk olunan" Nazlı xanımla evlənmək qərarına
gəlir. Həmidə xanımın
yazdığına görə "Mirzə Cəlillə
Nazlı xanımın evlənmələri böyük
çətinliklə baş tutur. Mirzə
Cəlil öz mənşəyinə görə Nazlı
xanımın zümrəsinə mənsub deyildi. Zadəgan deyildi, mülkiyyətsiz idi, hətta
müəyyən bir xidməti vəzifəsi belə yox idi.
Nazlı xanımın ailəsinin bütün
üzvləri bu izdivacın əleyhinə idi, bircə Məmmədqulu
bəydən başqa. Mirzə Cəlil
Nazlı xanımın ailəsini bu izdivaca razı salmaq üçün
öz iradəsi əleyhinə xidməti vəzifəyə
girir. Qəza idarəsində tərcüməçi
işləməyə məcbur olur (nədənsə Həmidə
xanım Mirzə Cəlilin Naxçıvanda polis
pristavının köməkçisi işləməsini
xatırlatmır - F.X.). Bir-iki aydan sonra bu
vəzifəni atıb israrla imtahanlara
hazırlaşır".
Burada mövzu ilə birbaşa əlaqədar olduğu
üçün vaxtilə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslarının
Mirzə Cəlilin polis idarəsində işləməsinin səbəbi
və bu işdən uzaqlaşması haqqında irəli
sürdükləri fikir və mülahizələri nəzərdən
keçirməyi zəruri hesab edirik.
İlk dəfə
bu məsələyə ətraflı şəkildə
toxunan professor Ə.Şərif belə bir sual qarşıya
qoymuşdur: "Necə oldu ki, "Danabaş kəndinin əhvalatları"
kimi əsərin müəllifi şərəfli müəllim
vəzifəsindən çıxıb polis pristavının
köməkçisi mənsəbinə razı oldu?"
Bu suala
cavab axtaran Ə.Şərifin fikrincə, 26 may 1895-ci il tarixli
raportunda Nehrəmdə "yerli şəraitə
qarşı" mübarizədə gücsüz olduğunu
hiss etdiyini yazan
Mirzə Cəlil ona görə müəllimlikdən
çıxıb polis pristavının köməkçisi vəzifəsində
işləməyə razı olmuşdur ki, "ona
verilmiş rəsmi ixtiyar və hüquqdan istifadə edərək
konkret kəndxudanın hərki-hərkiliyinə yol verməz,
müəyyən qadının dərdini yüngülləşdirə,
bir yoxsulun haqqını müdafiə edə, bir yetim
uşağın göz yaşını silə bilər".
Mirzə
Cəlilin polis idarəsindən çıxması haqqında
isə Ə.Şərif iki versiya irəli sürür:
..."Pristav köməkçisinə verilən ixtiyar
və imkanlar məhdud idi. Bu məqsədə
çatmaq üçün inqilab lazım idi. Odur ki, bu
həqiqəti dərk edən C.Məmmədquluzadə polis
xidmətindən imtina edir və qulluqdan çıxır"; "C.Məmmədquluzadə
xalqına daha fəal xidmət etmək ümidi ilə kənd
məktəb müəllimi vəzifəsini tərk edib
müvəqqəti olaraq polis idarəsindəki mənsəbi
seçmiş və tezliklə yanıldığını
başa düşüb özü üçün həyatda
başqa bir yol axtarmağa başlamışdı".
Başqa bir tədqiqatçı - professor Ə.Mirəhmədovun Mirzə Cəlilin polis idarəsində işləməsinin və oradan uzaqlaşmasının səbəbləri haqqında fikirləri isə Ə.Şərifin bu barədə dediklərinin təkrarı kimi səslənir: "...Əyninə məmur libası geyən C.Məmmədquluzadə inzibati xidmətə xalqın dadına çatmaq, ona qahmar çıxmaq, ədalətsizliyi bu və ya başqa dərəcədə azaltmaq yolu kimi baxırdı... Lakin sonra niyyətinin səraba düşdüyünü görüb ondan əl çəkmişdir" (Mirəhmədov Ə. Azərbaycan Molla Nəsrəddini. Bakı: Yazıçı, 1980, s.111).
Keçən əsrin 80-ci illərində xüsusi araşdırmaları ilə mirzəcəlilşünaslığa bir sıra yeniliklər gətirən akademik İ.Həbibbəyli də "Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri" əsərində ədibin polis idarəsində işləməsi və oradan uzaqlaşmasının səbəblərindən söz açmışdır:
... "C.Məmmədquluzadə polis idarələrində çalışıb zəhmətkeş insanların hüquqlarını axıradək müdafiə etmək imkanlarının məhdudluğunu aşkar yəqin etmişdi. O, belə bir fikrə gəlmişdi ki, ilk növbədə hüquq qanunlarını mükəmməl öyrənmək, həmin sahədə demokratik islahatlar aparmaq tələb olunur. Bu cəhətdən isə ədliyyə orqanları daha əlverişli imkanlara malikdir. Ona görə də polis idarəsində vəzifəsini tərk edib, ədliyyəçi olmaq barədə təşəbbüslər göstərmişdir"; "Mirzə Cəlilin qaynı M.Kəngərli onun bacısı Səkinə Məmmədquluyeva ilə evlənmişdir... Lakin ... ailə münasibətləri uğurlu olmamış... Səkinə xanımla M.Kəngərli arasındakı nikah pozulmuşdur. Bu isə yaxın dost və qohum olan Mirzə Cəlil ilə Məmmədqulu bəyin, habelə onların ailələrinin, valideynlərinin münasibətlərinə də öz təsirini göstərmişdir. Cəlil Məmmədquluzadə Naxçıvandakı qulluğunu tərk edib İrəvana köçməyi vəziyyətdən çıxış yolu kimi seçmişdir".
(Ardı var)
Fərman XƏLİLOV
Filologiya üzrə elmlər doktoru, AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət, Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun şöbə müdiri
525-ci qəzet.- 2016.-5 aprel.- S.6.