Böyük ədibin taleyindən keçən
unudulmaz insan
MİRZƏ CƏLİL BİR MÜDDƏT HƏYAT YOLDAŞI OLMUŞ NAZLI XANIMI ÖMRÜ BOYU EHTİRAMLA YAD EDİB
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Mirzə
Cəlilin öz xalqına bağlılığını
göstərən və onun "zəhmətkeş
adamların hüquqlarını axıradək müdafiə etmək imkanlarından"
istifadə edən (İ.Həbibbəyli), heç olmasa,
"bir yetim uşağın göz yaşını silən"
(Ə.Şərif), "ədalətsizliyi bu və ya
başqa dərəcədə azaltmaq istəyən"
(Ə.Mirəhmədov) obrazını canlandırmaq
üçün bu fikir və mülahizələrdə həqiqət
payı az deyil. Lakin C.Məmmədquluzadənin bu
etirafını da unutmaq olmaz: "Bir az vaxt naçalnikin
divanxanasında mütərcim oldum və hətta polis məmuru
da oldum. Ancaq gördüm ki, bu, mənim işim
deyil. Buradan çıxdım..."
Sual
olunur: Mirzə Cəlil
bilə-bilə ki, "bu, mənim işim
deyil", nə üçün həmin işə qol
qoymuşdur?
Bizim bu
suala cavabımız belədir: Mirzə Cəlilin öz iradəsinin
əleyhinə olaraq bu işə qol qoymasının, yəni
"naçalnik divanxanasında mütərcim... və hətta
polis məmuru" işləməsinin əsas səbəbi
Nazlı xanımla evlənmək arzusu olmuşdur.
Bu fikrin doğruluğunu əlimizdə olan faktlar tam təsdiq
edir. Hadisələrin
ardıcıllığına diqqət edək:
10 iyun 1897 - Nehrəm kənd məktəbinin nəzarətçisi
vəzifəsindən azad olunub Naxçıvana gəlir. Dostu Məmmədqulu
bəy Kəngərlinin evində onun şəxsi
kitabxanasında Hüquq fakültəsinə daxil olmağa
hazırlaşır. Burada Nazlı xanımla tanış olur. Onların
arasında qarşılıqlı məhəbbət
yaranır. Məmmədqulu bəydən
başqa ailə üzvləri "mülkiyyətsiz... hətta
müəyyən xidməti vəzifəsi" olmayan bir adama
qız vermək istəmir.
12 avqust 1897 - Ailənin etimadını qazanmaq və
razılığını almaq üçün birdən-birə
Hüquq fakültəsinə hazırlığı atıb
İrəvan Qəza Polis İdarəsində tərcüməçi
kimi işə başlayır və həmin ilin 1 martınadək
bu vəzifədə çalışır. Görünür,
elə bir səlahiyyəti olmayan tərcüməçi vəzifəsi
ailəni razı salmaq üçün kifayət etmir. Ona görə də Mirzə Cəlil polis məmuru
olmağa cəhd edir. Onun bu niyyəti tarix üzrə
elmlər doktoru F.Cəfərovun aşkara
çıxardığı bir arxiv sənədində öz
əksini tapmışdır: "İrəvan Quberniya
İdarəsinə. İrəvan Qəza Polis
İdarəsinin tərcüməçisi Mirzə Cəlil Məmmədquluyevdən
məlumat məktubu. Mən on il xalq
müəllimi kimi qulluq edib 1897-ci ildə İrəvan Qəza
Polis İdarəsinə tərcüməçi kimi o məqsədlə
gəldim ki, gələcəkdə daxili polis xidmətinə
keçim... İndi Naxçıvanda
açılan polis pristavının köməkçisi
yerinin boş olduğunu nəzərə alıb Əlahəzrət
cənab İrəvan qubernatorundan acizanə xahiş etməyi
özümə şərəf hesab edirəm ki, Əlahəzrət
mənim bu vəzifəyə yerimi dəyişsin. Mirzə
Cəlil Məmmədquluzadə. 18 fevral
1899".
Mirzə Cəlil həm də ona görə polis məmuru
olmaq istəyirdi ki, ailə üçün bir təskinlik
olsun. Axı
Nazlı xanımın birinci əri mərhum Heydər ağa
da polis məmuru idi!
1 mart 1899 - Naxçıvan şəhər ikinci dairə
polis pristavının köməkçisi təyin olunur. Beləliklə,
ailə üzvləri, necə deyərlər, yumşalır və
Nazlı xanımı Mirzə Cəlilə ərə verməyə
razılıq verir.
13 iyun 1900 - Nəhayət, Mirzə Cəlil üç
ilədək çəkən mücadiləsi nəticəsində
məqsədinə çatır - Nazlı xanımla evlənir.
23 yanvar
1901 - Tutduğu vəzifədən istefa verib "dava vəkili
və advokat olmaq" məqsədilə Nazlının ailəsinin
razılığını almaq üçün vaxtilə
yarımçıq saxladığı "mülki hüquq
qanunlarından və qeyri hüquq kitablarından"
mütaliəsini davam etdirməyə
başlayır. "Gördüm ki, bu, mənim işim
deyil" etirafına gəldikdə isə, Mirzə Cəlil həmin
cümləni belə işlətsəydi, daha dəqiq
olardı: "Bilirdim ki, bu, mənim işim deyil". Əslində bunu təkcə onun özü yox,
münasibətdə olduğu müasirləri də
yaxşı bilirdi. Məhz buna görə
də onlar Mirzə Cəlilin "polis idarəsindəki vəzifəsi
ilə razılaşıb ona qarşı öz münasibətini
dəyişmədilər".
Bizcə, Nazlı xanımın Mirzə Cəlillə
izdivacına ailəvi razılıq verilməsinin bir səbəbi
də Nazlı xanımın qardaşı Məmmədqulu bəyin
Mirzə Cəlilin bacısı Səkinə xanımla ailə
qurması idi.
Çox maraqlıdır ki, Mirzə Cəlil -
Nazlı və Məmmədqulu bəy - Səkinə
cütlüyünün kəbini eyni gündə - 13 iyun
1900-cü ildə kəsilmişdir. Lakin təəssüf
ki, çox qısa bir zamanda Məmmədqulu bəylə Səkinənin
münasibətləri gərginləşmiş və onlar
boşanmaq səviyyəsinədək gedib
çıxmışlar. Mirzə Cəlilin dostu M.T.Sidqi
Q.Şərifzadəyə ünvanladığı 6 avqust
1900-cü il tarixli məktubunda bu məsələyə
işarə edərək yazır: "Bu günlərdə Məmmədqulu
bəy İrəvana getməyə hazırlaşır. Onların (Mirzə Cəlillə Məmmədqulu bəyin
- F.X.) arası bir qədər dəyibdir. Deyəsən,
Mirzə Cəlilin bacısını boşamaq istəyir.
İndi Mirzə Cəlilin bacısı
atasının yanında, yəni öz evində olur. Məmmədqulu bəy onu öz yanına qoymur,
bundan da Mirzə Cəlilin ovqatı təlxdir".
H.Məmmədquluzadənin verdiyi məlumata görə
isə evlənəndən "bir ildən sonra onlar (Məmmədqulu
bəy və Səkinə - F.X.) boşanırlar. Bu məsələ
Mirzə Cəlillə Məmmədqulu bəyin münasibətini
bir qədər korlayır".
"Ovqatının təlxliyi" və Məmmədqulu
bəylə münasibətlərinin "korlanması"
Mirzə Cəlil-Nazlı məhəbbətinə heç bir
xələl gətirə bilməmişdir. Çünki Nazlı
xanım Mirzə Cəlili "çox sevirmiş", hətta
iş o yerə çatmışdı ki, Nazlı xanım
onu qısqanmağa başlayır, sinirləri pozulur,
özünə qapılır, evdən kənara
çıxmır və vaxtından əvvəl ölü
uşaq doğur... əsəb xəstəliyinə tutulur. Mirzə Cəlil də
onu ürəkdən sevir və qayğısına
qalırmış. Yaxşı olar ki, bunu Mirzə Cəlilin
öz dilindən eşidək: "Övrətimin dərdi məni
elə almışdı ki, nə gələcəkdən və
nə də gedəcəkdən xəbərim var idi".
Əlimizdə olan məlumatlar Nazlı xanımın xəstələnməsindən
vəfatınadək olan dövrü tam mənzərəsilə
təsvir etməyə imkan verir.
Xəstəliyi:
C.Məmmədquluzadə:
"Tarixi-miladinin 1903-cü ilinin dekabr ayında İrəvanda
övrətim şiddətli azara mübtəla
olmuşdu".
M.Şahtaxtlı:
"Mirzə Cəlil ağa Məmmədquluyev cənablarının
hərəmi nadir və əndər görünən bir
naxoşluğa düçar olub...Cəlil ağanın hərəminin
naxoşluğu o idi ki, xörək yemək istəmirdi"
H.Məmmədquluzadə: "Nazlı xanım yeməkdən
qəti imtina edir, heç kəsi görmək istəmirdi".
Müayinəsi
və müalicəsi:
M.Şahtaxtlı:
"Əvvəl Naxçıvanda, sonra İrəvanda uzun
müddət haziq zənn olunan təbiblərə müalicə
etdirmişdir".
C.Məmmədquluzadə:
"Təbiblərin əmrinə görə azarlını
Tiflisə gətirməyə məcbur olduq".
H.Məmmədquluzadə:
"Mirzə Cəlil
sonunda Məmmədqulu bəylə birlikdə xəstəni
Tiflisə aparır və həkimlərin tövsiyəsi ilə
əsəb xəstəlikləri üzrə Mixaylovski xəstəxanasında
yerləşdirir".
M.Şahtaxtlı:
"Bunların (Naxçıvan və İrəvan həkimlərinin
- F.X.) müalicələrindən səmər görünmədiyindən
mərizənin əri ilə qardaşı bir çox zəhmətlə
binəvayi Tiflisə gətirib... Mixail mərizxanasına
qoydular".
C.Məmmədquluzadə:
"Varid olduq Tiflisə və... haman gün də
azarlını apardıq Mixailovski müalicəxanasına ki,
orada ona müalicə olunsun".
Vəfatı:
H.Məmmədquluzadə:
"Nazlı xanım... günü-gündən şam kimi əriyir...
Tezliklə dünyasını dəyişir".
M.Şahtaxtlı:
"Ay yarıma qədər biçarə təsəvvürəgəlməz
əziyyət və zəhmət çəkib və nəhayət,
keçən şənbə günü... dünya əziyyətindən
xilas olub rəhməti-ilahiyə vasil oldu".
Dəfni və təziyəsi.
M.Şahtaxtlı:
"Təziyəxanalığı şiə məscidində
üləmayi-giram, başlarında şeyxülislam həzrətləri,
Hacı, Axund, Qazi və Axund Molla Abbasqulu olduğu halda təziyənin...
ikramına bəzli-məsaye buyurdular. Təşyeyi-cənazə
və təziyədarlıqla şərakət edən cəmiyyət
həm firavan, həm əhalinin mümtaz siniflərindən
idi.
Məmmədqulu
bəy Kəngərlinin Qafqaz Şeyxülislamına
teleqramı: "Qərib vilayətdə vəfat edən
bacım Zeynəbağa xanımın təziyəsini
müşərrəf buyurduğunuz üçün həmzat
islamiyyan pənahgınızdan və həm sair üləmayi-giramdan
artıq rizaməndlik edirəm".
C.Məmmədquluzadənin
atası Məşədi Məmmədqulu:
"Nuri-çeşm! Bacın qara libası əyninə
geysin. Gələn qurban bayramına kimi mərhum
Nazlı xanıma biz təziyə hesabında təziyə
tutduq... İlaxır çərşənbədə həme
vilayət əhli ki... plov bişirdilər, şadyanalıq
etdilər... Biz plov bişirmədik və
yemiş almadıq, ocaq yandırmadıq".
Məşədi
Məmmədqulunun bu sözləri həm də onu göstərir
ki, Məmmədqulu bəy bu ailənin qızını
boşamasına baxmayaraq, onun bacısının xatirəsi
onlar tərəfindən əziz tutulmuş, Novruz bayramında
bütün vilayət "şadyanalıq" etsə də,
bu ailə "ocaq yandırmamışdır". Bu, Mirzə Cəlil-Nazlı məhəbbətinə
böyük bir ehtiramın təzahürü idi.
Əlimizdə olan faktlardan aydın olur ki, Nazlı
xanımın vəfatı Mirzə Cəlilin əhvali-ruhiyyəsini
pərişan etməklə yanaşı,
yaradıcılığında da müəyyən bir
durğunluğa səbəb olmuşdur. Diqqət edək: Nazlı
xanımın vəfatından əvvəl Mirzə Cəlilin
"Şərqi-Rus" qəzetinin 4 fevral 1904-cü il 13-cü nömrəsində "Ədəbiyyat"
sərlövhəsi ilə bir yazısı çap olunub. Nazlının vəfatından sonra isə düz
dörd ay, yəni 1904-cü ilin iyun ayının 4-dək onun
nəinki əməkdaşı olduğu "Şərqi-Rus"
qəzetində, ümumiyyətlə, heç bir mətbuat
orqanında yazısı dərc olunmayıb. Susub, səsi heç yerdən gəlməyib. Bu susqunluğun səbəbi şübhəsiz ki, həyat
yoldaşı Nazlı xanımın vəfatından
sarsılaraq keçirdiyi ağır psixoloji gərginlik -
depressiya olmuşdur. Çox maraqlıdır ki, bu məsələ
barəsində başqası yox, C.Məmmədquluzadənin
Nazlının vəfatından
3 il, 4 ay, 11 sonra ailə qurduğu Həmidə
xanım məlumat vermişdir: "Mirzə Cəlil bu itkidən
uzun müddət özünə gələ bilmir, qəm dəryasına
qərq olur, demək olar ki, 3 il müddətində hər
gün Nazlı xanımın məzarını ziyarət
edir... Müsəlman qəbiristanlığında
dəfn edilmiş Nazlı xanıma başdaşı qoydurur".
(Ardı var)
Fərman
XƏLİLOV
Filologiya üzrə
elmlər doktoru, AMEA Naxçıvan Bölməsi İncəsənət,
Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun şöbə
müdiri
525-ci qəzet.- 2016.- 6 aprel.- S.4