Gədəbəyin Şınıx
zonasının tarixindən bəzi qeydlər
Aşağıda qeyd olunan əhvalatlar
Hacılar kənd sakini, tarix müəllimi,
uzun müddət Hacılar kənd orta məktəbinin direktoru vəzifəsində
fəaliyyət göstərmiş
Əli Nağı oğlunun (1922 - 2008) söylədikləridir.
Əli müəllimlə
hər dəfə görüşəndə Şınıxdakı
kəndlərimizin tarixi
barədə söhbət
edərdik. Gədəbəy rayonu Şınıx
zonasının ermənilərdən
qorunmasında polkovnik
Cahangir Rüstəmov
və Əli Nağı oğlunun böyük fəaliyyəti
olub. Əhalinin Şınıxdan köçürülməməsinin səbəbi kimi hər iki şəxsin
adı həmişə
ehtiramla anılır.
Haşiyə. Bu rayonun adı - "Gədəbəy" sözü
haqqına indiyədək
bir sıra fikirlər söylənilib.
Heç
biri də inandırıcı görünmür.
Bizcə, həmin ərazinin adı Dədə bəyin adı ilə bağlı ola
bilər. Dədə bəy Şah
İsmayılın dövründə
yaşayıb. Yazıçı Fərman Kərimzadənin
"Xudafərin körpüsü"
romanında Dədə
bəy haqqında müfəssəl danışılmışdır.
Əli müəllimin
söylədiyinə görə,
Şınıxın Zamanlı
və Tağılar kəndlərinin tarixi o zamanlar Tovuz rayonunun Öksüzlü
(Öysüzlü də
deyirlər) kəndində
yaşamış Nəsib
Soltanlının bəyliyi
dövrü ilə bağlıdır.
Deyilənə görə, Nəsib bəy Soltanlı ilə Gəncə xanı Cavad xan arasında ixtilaf baş verir. Günlərin birində Nəsib
bəy Tiflisdə səfərdə olarkən
Cavad xanın adamları Öysüzlüyə
gəlib Nəsib bəyin sarayından Cavahir xanımı zorla Cavad xanın
sarayına qaçırırlar.
Nəsib
bəy evinə qayıdıb hadisədən
qəzəblənir. Cavahir xanımın
getri qaytarılmasını
Nəsib bəy qoçaqlığı ilə
ad-san qazanmış Qızıllı
ləqəbli Alı adlı (ona Qızıl Alı da deyirmişlər) cəsur bir adama tapşırır.
Alının döyüş sursatları
- silahı, dəbilqəsi
və kəməri qızılla bəzədilibmiş.
Ona görə də bu igidə Qızıl
Alı deyərlərmiş.
Alı Gəncəyə gedir, şəhər kənarında
bir qarının evində qonaq olur və həmin
qarının köməyilə
Cavahir xanımı Cavad xanın sarayından gizlicə çıxardıb Öysüzlüyə
çatdırır. Göstərdiyi şücaətinə görə
Nəsib bəy də Qızıl Alını mükafatlandırmağı
qərara alır.
O zamanlar Nəsib bəy yaz-yay aylarını Şınıxın
səfalı guşələri
olan dağ yerində keçirərmiş.
Nəsib
bəyin yaz-yay evi Gədəbəyin Sərkərli kəndindən
bir qədər aralıdaymış. Bəyin evini
bolşevik inqilabı
zamanı dağıdıblar.
Həmin
evin özülü ötən əsrin
50-60-cı illərinə qədər
qalırdı. Nəsib
bəyin evindən təxminən bir kilometr aralıda, Til adlanan
dağın ətəyində
onun mal-qara tövləsi varmış.
Bolşeviklər mal-qaranı
tövlədə od vurub yandırırlar. Danışırdılar ki, yanan malların
böyürtüsü uzaqlardan
eşidilirmiş. Bu işə rəhbərlik
edən Q.Ə. adlı
biriymiş. Həmin ərazinin
bir hissəsi olan indiki Zamanlı
kəndi yerini Nəsib bəy Qızıl Alıya bağışlayır. Qızıl Alının
Zaman adlı oğlu var imiş.
İndiki Zamanlı kəndi
Qızıl Alının
oğlu Kərbəlayı
Zamanın adını
daşıyır. Kərbəlayı Zamanın üç oğlu olur. Onlardan birinin adı Alıymış. Kərbəlayı Zaman Alı adlı oğlunu indiki Hacılar kəndində o zaman yaşamış Hacı Tanrıqulunun qızı ilə evləndirir. Hacı Tanrıqulu göyü (kürəkəni) Alını
ailəsiylə öz
yaşadığı yerə
- indiki Hacılar kəndinə köçürür.
Alının iki oğlu olur: birinin adı Tağı, o birininki isə Nağı imiş. Tağı ilə Nağı
uşaq ikən bir gün Alı
Tiflis bazarına atla səfərə hazırlaşırmış.
Alının həyat yoldaşı
atın arxasından keçəndə at təpiklə
onu vurur. Zərbədən Alının xanımı
ölür. Çox çəkmir
ki, Alı da dünyasını dəyişir. Tağı ilə
Nağı Tanrıqulu
kişinin himayəsində
qalır. Qardaşlar böyüyüb
boya-başa çatırlar.
Tağı ilə Nağı
indiki Tağılar kəndində məskunlaşırlar.
Onlar zəhmətsevər insanlar
imiş. Qardaşlar firavan
yaşayıb var-dövlət
sahibi olurlar. Günlərin birində Tağı
Kərbəla ziyarətinə,
Nağı isə Məkkəyə Həcc ziyarətinə gedir.
Həcc ziyarətindən qayıtdıqdan
sonra da Hacı Nağı getdikcə varlanır, xeyriyyə işinə də başlayır.
Hacı Nağı Murğuz çayının Şınıx
çayına qarışan
yerində, Təndirqaya
adlı yerdə, coşqun dağ çayının qarşısını
kəsən böyük
bir qayanı öz xərcinə partlatdırıb çayı
keçənlər üçün
keçid açdırır.
Buna Nağı xeyli qızıl pul xərcləyir. Həmin keçid indi də Hacı Nağının adını
daşıyır. O vaxtlardan
Murğuz çayının
sahillərində, Tək
Pəyə adlanan yerlərdə Almərdanlı,
Səmədbəyli, Öysüzlü
camaatı məskunlaşıb
maldarlıq və əkinçiliklə məşğul
olmuşlar. Murğuz çayının sahilində Almərdanlı
Məşədi Bəşirin
dəyirman yeri indi də bəllidir.
Ermənilərin Qaraqaya adlanan
kəndinin yaxınlığında
Ala-Tala adlı yerdə, Almərdanlı camaatı - Məşədi
Bəşirgilin kəndi
yerləşirmiş. Qaraqayalı Gəlis adlı bir erməni ermənilərdən ibarət
böyük bir quldur dəstəsiylə gecə vaxtı Ala-Tala kəndini mühasirəyə alır
və kənd camaatını son nəfərinə
kimi qırır.
Xoşbəxtlikdən həmin
vaxt Məşədi Bəşir kişi
və oğlu Qədir Almərdanlı kəndindəymiş. Məşədi Bəşir oğlu Qədirə erməni Gəlisi öldürməyi,
onun sağ qolunu kəsib gətirməyi tapşırır.
Qədir
erməni Gəlisi axtarmağa başlayır.
Bir gün Tovuz bazarında Qədir Gəlislə rastlaşır.
Qədiri görən kimi
Gəlis əli silahlı atəş aça-aça qaçmağa
başlayır. Qədir
onun dalınca düşür, Qazqulu kəndinin yaxınlığında,
Nuralı çinarının
yanında Gəlisi gülləynən vurur, sağ qolunu kəsib Məşədi Bəşirin yanına aparır. Kəsilmiş qolu Məşədi
Bəşir görünən
bir yerdə qoydurur. Bundan sonra Qədir
Ala-Talada ermənilərin
qırdığı adamların
sayından qat-qat çox ermənini Ceyrançöl yolunda öldürüb Kür çayına atır.
İgid Qədir sonralar 1937-ci il
repressiyasının qurbanı
olur.
Alatala qırğınından
sonra burada Qaraqaya erməniləri məskunlaşırlar.
Həmin
dövrün qəhrəman
oğulları olan Əşrəf Əşrəf
oğlu, Qasım Qəhrəman oğlu, Kərəm Cəfər oğlu, Mansır Səməd oğlu, Hümbət Avıl oğlu, Talıb Məşədi Rüstəm
oğlu, Muxtar Bacca oğlu, Məmməd Leyli oğlu, Dəzər kişi və Musayev Mərdandan ibarət bir qrup Azərbaycan igidləri 1932-ci ildə
Ala-Tala kəndinə hücum çəkib erməniləri oradan qovurlar.
Bütün tarix boyu ermənilər
Azərbaycan əhalisinə
qarşı amansız
olub. Bir çox hallarda
ermənilərə layiqincə
cavab verə bilən oğullarımız
yaşayıblar.
XX əsrin əvvəllərində
ermənilərə qarşı
mübarizə aparan Abuzər və Cəfərqulu Orucov qardaşları olub. Böyük qardaş
Abuzər Orucovu erməni pristavı Levon və Qazax
pristavı Şahniyar
tutub Sibirə gedər-gəlməzə göndəriblər.
Kiçik qardaş Cəfərqulu
əli silah tutan gündən ermənilərdən qisas
almağa başlayıb.
Cəfərquludan bərk qorxan
ermənilər o vaxtları
Şınıx zonasına
toxuna bilməmişlər.
Cəfərqulunun qardaşları Abbasəli,
Məhəmmədəli, əmiləri
oğlu Paşa ermənilərin bəd əməllərinə qarşı
həmişə mübarizə
aparmağa məcbur olmuşlar. 1926-cı il mart ayının
18-də çekistlər Cəfərqulunu
onun öz evində hiylə qurmaqla gülləynən
vurublar. Cəfərqulunun ələ verilməsində,
deyilənə görə,
azərbaycanlı İ.A.-nın
rolu olub. O, Cəfərqulunu dilə tutub, aldadaraq evə çağırıb
və çekistlərə
verib. Ermənilər Cəfərqulunun öldürüldüyü xəbərini
eşidib şadlıq
ediblər.
Ermənilərin azərbaycanlılara qarşı
düşmənçiliyi həmişə onların
torpaqlarımıza iddialarıyla
əlaqədar olmuş
və bundan başlamışdır. Elə Tağılar
kəndinin təməli
qoyulduğu gündən
ermənilər bu kəndi köçürməyə
və oranı tutmağa çalışmışlar.
Uzun müddət Şınıx zonası Qazax uyezdinə baxırmış. Həmin vaxtlar Şınıxa ciddi nəzarət varmış. Sonralar Şınıx zonası Tovuz rayonunun tərkibinə verilib. 1935-ci ilədək Hacılar meşəsi və Tağılar kəndi Tovuz rayon meşə işçilərinin nəzarətində olub. 1935-ci ildə şınıxlı savadsız bir kənd sakini olan P.Q. adlı biri və firqə özək katibi S.H. ilə birgə Azərbaycan Ali Sovetinə camaatdan xəbərsiz ərizə veriblər ki, Tovuz Şınıxdan çox uzaqdadır, ona görə də biz Gədəbəy rayonuna baxmaq (tabe olmaq) istəyirik. Şübhəsiz ki, bu əməldə erməni hiyləsi öz işini görüb. Azərbaycan SSR Ali Soveti həmin vaxtdan Şınıxın Gədəbəy rayonu tabeliyinə verilməsi haqqında qərar qəbul edib.
1965-ci ilin mayında Gədəbəy RİK sədri, Şınıxın kənd sovet sədri, Hacılar kənd sovet sədri ermənilər yaşayan Qalakəndə göndəriliblər. Onların bu səfərindən iki il keçmiş, 1967-ci ilin mayında Tağılar kəndinə erməni nümayəndəsi gəlib bəyan edib ki, əllərində olan sənədə - akta əsasən gəliblər. Həmin sənəddə yazılıb ki, Tağılar kəndi ərazisi meşə ərazisidir. Bu meşə Gədəbəy rayon mərkəzindən uzaqda olduğuna görə biz (azərbaycanlılar) meşəyə yaxşı nəzarət edə bilmirik. Bu səbəbdən də həmin meşəyə Ermənistan nəzarət edir.
Elə bununla da Tağılar kəndi yerləşən talalar və min hektarlarla ərazini tutan meşənin ermənilərə peşkəş edilməsinin əsası qoyulmuş oldu. Bu işdə ermənilərə kömək edən sapı özümüzdən olan baltaların canfəşanlığı öz bəhrəsini verdi.
O vaxtın böyük məmurlarından biri deyibmiş ki, ermənilər Naxçıvanı istəyir. Tağılar kəndində beş-on ailə yaşayır. Onların istədiyi yerdən torpaq sahəsi ayırarıq, gedib orada yaşasınlar. Bəlkə ermənilər sakitləşələr.
Əli müəllimin söylədiklərini çapa hazırladı Həsən Q.
525-ci qəzet.- 2016.- 7 aprel.- S.8