Ədəbiyyatşünaslığımıza
böyük töhfə
PROFESSOR TEYMUR ƏHMƏDOVUN 5 CİLDLİK "SEÇİLMİŞ ƏSƏRLƏRİ" HAQQINDA
"Seçilmiş
əsərləri"nin dərc edilməsi
yaradıcı insan üçün həmişə ictimai
hadisədir; tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində uzun müddət ədəbi prosesin fəal
nümayəndələrindən biri kimi yazıb yaradan
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Teymur Əhmədov
üçün də bu istisna deyil.
Bu həm də bir məsuliyyət və ömrün
yaradıcılıq hesabatıdır. Bu hesabatın
arxasında isə istedad və uzun illərin zəhməti, əməyi,
ədəbiyyatşünaslığa, bədii
düşüncəyə olan sevgi dayanır.
Ədəbiyyatşünas
alim, publisist, yazıçı, redaktor Teymur Əhmədovun
"Seçilmiş əsərləri"nin
beşcildliyi dərc olunub. Ədəbi, elmi camiə
üçün bu, böyük hadisədir; ona görə ki, adətən
yazıçıların, şairlərin çoxcildlik əsərlərinin
nəşrinin şahidi olmuşuq, ancaq çox nadir hallarda
elm adamlarının, eləcə də ədəbiyyatşünasların,
tənqidçilərin çoxcildliklərinə rast gəlmək
mümkün olur. Çünki bu vaxta qədər Sovet
dövründə yazıb-yaradan görkəmli alimlər Məmməd
Arifin 3 cildlik, Məmməd Cəfər Cəfərovun və
Cəfər Cəfərovun ikicildliyi elmi ictimaiyyətə təqdim
olunmuşdu. Bu yaxınlarda isə filologiya üzrə elmlər
doktoru Qəzənfər Paşayevin yeddicildliyi, professor Nizaməddin Şəmsizadənin
isə üçcildliyinin işıq üzü görməsinin
şahidi olduq. İndi isə ilk dəfədir ki, hər
hansı bir tədqiqatçı və ya ədəbiyyatşünasın,
publisistin "Seçilmiş əsərləri"nin
beşcildliyinin çapını görürük. Professor T.Əhmədovun bu
yaxınlarda "Nurlar" nəşriyyatında çap
olunan beşcildlik "Seçilmiş əsərləri"nin bu mənada böyük əhəmiyyəti
vardır.
Əlbəttə, söhbət heç də cildlərin
çoxluğunda, sayında deyil, yəni kəmiyyətdə
deyil, onun məzmununda, elmi tutumunda və elmi, estetik dəyərindədir. O əsərlər
çoxcildliyə daxil edilir ki, burada toplanan məqalələr,
tədqiqatlar öz elmi əhəmiyyətini itirməmiş
olsun, zamanın sınağından keçmiş olsun,
publisistik yazılar aktuallığını qoruyub saxlaya
bilsin. Bu cəhətdən T. Əhmədovun
"Seçilmiş əsərləri"nin
dəyərini, funksionallığını xüsusi qiymətləndirmək
lazımdır. Belə ki, professor T. Əhmədov
yarım əsrdən çox bir hissəsi Sovet rejimi
dövrünə düşən böyük bir
yaradıcılıq yolu keçib. Bu yolda onun qələmi
ədəbi həyatın bütün çətinliklərindən
keçib, Sovet rejimində adı qadağan olunan Nəriman Nərimanov
haqqında araşdırmalar aparıb, yeni ədəbi, elmi
düşüncə sisteminin formalaşmasında avanqard rol
oynayıb. Onun yaradıcılığı məzmun
cəhətdən olduğu kimi, forma, janr etibarilə də
çoxçeşidli, zəngin və hərtərəflidir.
Bu əsərlər içərisində monoqrafiya, məqalə,
araşdırma, resenziya, rəy kimi elmi janrlarla yanaşı,
hekayə, povest, felyeton, xatirə, oçerk və s. kimi bədii,
publisistik formalara da rast gəlmək olur. Bu isə
T.Əhmədovun yaradıcılığının forma, janr
zənginliyini aydın göstərir. Bütövlükdə
götürsək, beşcildlik tədqiqatçı alim,
yazıçı, publisist T.Əhmədovun
yaradıcılıq yolunun mərhələlərini, problemlərini,
inkişaf tarixini bütünlüklə əks etdirir, onun
keçdiyi istedadlı və zəhmətli
yaradıcılıq yolunu ifadə edir.
Şübhəsiz, professor Teymur Əhmədovun
yaradıcılığa nə ilə başlamasından
asılı olmayaraq onun ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki
araşdırmalarını önə çəkmək
lazım gəlir. Nədən ki, ədəbi tənqid və
ədəbiyyatşünaslıq onun
yaradıcılığının ana xəttini təşkil
edir; ədəbiyyatşünaslıq, tənqid demək olar
ki, onun əlli illik yol yoldaşıdır. Teymur Əhmədovun adı gələndə isə
dərhal yazıçı, dramaturq, siyasi xadim Nəriman Nərimanov
yada düşür.
Məsələ
T.Əhmədovun "Nəriman Nərimanovun
dramaturgiyası" (1966) mövzusunda namizədlik, "Nəriman
Nərimanovun yaradıcılıq yolu" mövzusunda
yazdığı doktorluq dissertasiyasından getmir, həm də
bütün ömrünü N.Nərimanovun ədəbi, bədii
və siyasi fəaliyyətinə həsr etməsindən, onun
şəxsiyyətinin və
yaradıcılığının bütün mərhələ
və problemlərinin üzə çıxarılmasından
gedir.
Özü də T.Əhmədov böyük siyasi xadim,
yazıçı, dramaturq haqqında tədqiqatlar apararkən
hələ Sovet siyasi rejimi tərəfindən tam bəraətini
almamışdı, necə deyərlər, N.Nərimanov
qeyri-rəsmi repressiya olunanlardan hesab olunurdu. Hətta
repressiya olunanların bəraətindən sonra belə N.Nərimanovun
ədəbi, siyasi irsinin xalqa çatdırılması,
adının yenidən çəkilməsi üçün
müəyyən bir zaman gözləmək lazım gəlmişdir.
Əslində N.Nərimanovun adını, şəxsiyyətini
ikinci dəfə topluma qazandıranlar olmuş, zamanın
özünü gətirmişlər. O zamanı gətirənlərdən
biri də məhz, bütün çətinliklərə rəğmən,
ədibin, siyasi xadimin irsini yorulmadan araşdıran, onu
qaranlıqdan işığa çıxaran professor Teymur
Əhmədov olmuşdur. Görünür, elə buna görə
də ədəbiyyatşünasın N.Nərimanov
haqqında araşdırmaları "Seçilmiş əsərləri"nin birinci cildində yer alır. Yəni
əslində T.Əhmədov yaradıcılığa N.Nərimanovu
araşdırmaqla başlamamışdır, lakin onun
yaradıcılığı ədəbiyyatşünasın
sonrakı fəaliyyətində (və həyatında!) o qədər
önəmli yer tutmuşdur ki, onunla bağlı
araşdırmaları ilk cildlərinə daxil etmişdir.
Görkəmli tədqiqatçı bununla həm də
N.Nərimanov şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına önəm verdiyini göstərmək
istəmişdir. Bu cilddə vaxtilə (1981)
yazıçı M.İbrahimovun kitaba yazdığı
ön sözü də verilmişdir.
T.Əhmədovun
monoqrafiyasının əhəmiyyətini yüksək qiymətləndirən
yazıçı yazırdı: "Monoqrafiyanın müəllifi
Teymur Əhmədov uzun illər böyük həvəs və
məhəbbətlə Nərimanovun həyatını,
yaradıcılığını, xalqın maarif və mədəniyyətini
yüksəltmək uğrunda alovlu fəaliyyətini,
ictimai-siyasi görüşlərinin hərəkətini, məfkurəcə
yüksəlməsini tədqiq və təhlil etmiş, bu
mövzuda bir sıra yazılar çap etdirmişdir. Teymur Əhmədov gəncliyindən işinə,
öhdəsinə götürdüyü vəzifəyə,
xüsusən öz elmi fəaliyyətinə ciddi münasibət
bəsləyən, əməksevər, istedadlı alimdir.
Mən neçə illər ərzində onun
ilk kövrək addımdan tutmuş, bugünkü ciddi elmi
axtarışlara qədərki yolunu müşahidə
etmişəm və bu monoqrafiyanın necə ağır və
həvəsli əmək sayəsində
yarandığını bilirəm".
Professor
Teymur Əhmədov N.Nərimanovun nəsli, ailə mühiti,
ibtidai təhsili, Qori seminariyasındakı təhsili,
maarifçilik dünyagörüşlərinin qaynaqları,
seminaristin xatirə dəftəri il
bağlı o zaman (60-cı illər) elm aləminə məlum
olmayan sənədlərə müraciət edərək
fundamental araşdırmalar aparmışdır. Bu
araşdırmalar 50 il əvvəl
aparılmasına rəğmən, bu gün də elmi dəyərini
qoruyub saxlayır. Lakin ədəbiyyatşünasın
araşdırmaları yalnız onun ədəbi
yaradıcılığı ilə məhdudlaşmamışdır,
həm də siyasi fəaliyyətini, Azərbaycanın ən
çətin vaxtlarında onun taleyində oynadığı
rolu tədqiq edilmişdir. N.Nərimanovun
ictimai-siyasi proseslərdəki rolunu bütün
reallığı ilə üzə çıxarmaq məqsədilə
müəllif arxivlərə baş vuraraq faktlara, mənbələrə
üstünlük vermişdir. Tədqiqatçının
əldə etdiyi sənədlər və faktlar N.Nərimanovun
bu gün birmənalı şəkildə qiymətləndirilməyən
həyatının, fəaliyyətinin ziddiyyətli, keşməkeşli
məqamlarına işıq salır.
Şübhəsiz, N.Nərimanovun həyatında iki fəaliyyət
sahəsi mühüm yer tutmuşdur; siyasi fəaliyyəti və
bədii yaradıcılığı. Onun həyatının
Moskvada sona çatması, Azərbaycanda və Sovetlər
İttifaqında böyük nüfuza sahib olması, eləcə
də çağdaş siyasi dəyərləndirmələrdə
fəaliyyətinin yenidən aktuallıq qazanması onun həyatının
siyasi fəaliyyətini önə çəkmiş olur. Görkəmli tədqiqatçı
da bunu nəzərə alaraq ictimai xadim və ədibin əvvəlcə
siyasi həyatını, sonra isə bədii yaradıcılığını
araşdırır. Tədqiqatçı
N.Nərimanovun siyasi düşüncəsində
xalqçı olduğunu, xalq mənafeyini hər şeydən
üstün tutduğunu və bütün həyatı boyu
reallaşdırmağından asılı olmayaraq buna
doğru getdiyini və çalışdığını
arqumentlərlə göstərir. Bu
araşdırmalara görə millət və vətən dərdini
hər kəsin vətəndaşlıq borcu hesab edən gənc
ictimai xadim zahirdə millətpərəst olan, ancaq daxilən
milləti içindən yeyən ictimai bəlaların
kökünü də üzə çıxarır.
Milli mədəni gerilik, maarifə, siyasi düşüncəyə,
teatra, mətbuata münasibət, dini xurafat, avamlıq və cəhalət,
ümumiyyətlə, millətin tərəqqisinə mane olan
amillərə qarşı barışmaz yol tutan N.Nərimanov
publisistikasında və siyasi fəaliyyətində də buna
qarşı çıxırdı. Siyasi fəaliyyətinin
ilk illərində bu cür formalaşan N.Nərimanovun gənc
siyasətçi, ziyalı obrazını tədqiqatçı
belə ümumiləşdirir: "N.Nərimanov xalqın
birliyini millət, vətən üçün böyük
xoşbəxtlik hesab edirdi. O, "camaatı sərgərdan
qoyub dostunu, düşmənini gizlətmək siyasəti"
yeridən, əsl həqiqəti ört-basdır edən,
xırda hisslərlə yaşayan mühərrirlərin hərəkətini
millətə, vətənə xəyanət hesab edirdi".
Professor Teymur Əhmədovun araşdırmalarından məlum
olur ki, hələ XX əsrin əvvəllərində (1906)
N.Nərimanov müəllimlər seminariyasını
Bakıya, ya Gəncəyə köçürülməsini
faydalı və məqsədəuyğun hesab etmişdir. Məhz bu
dövrdən başlayaraq N.Nərimanov "Həyat" və
"İrşad" qəzetlərindəki silsilə məqalələrində
dövrün ən zəruri problemlərini
qaldırırdı. İran milli
azadlıq hərəkatı haqqında məqalələrində
ictimai prosesləri uzaqgörənliklə dəyərləndirməsi
onun yeni bir siyasətçi tipindən xəbər verirdi. N.Nərimanov həm
bir publisist, həm bir tələbə, həm də həkim-ziyalı
və devrimçi kimi göstərilir. Onun pulsuz
müalicəxana açmaq cəhdləri, gizli mərkəzin
tapşırığı ilə İran inqilabına kömək
etməsi, həbs edilərək Metex qalasına
salınması, Həştərxan həyatı,
"Bürhani tərəqqi" və "Prikaspiyskiy
kray" qəzetlərindəki publisist
çıxışları və s. onun fəaliyyətinin
çoxşaxəliliyini aydın şəkildə ifadə
edir.
Onu da demək lazımdır ki, son illərdə Azərbaycan
ictimai-siyasi və ədəbi mühitində N.Nərimanovun fəaliyyətinin
siyasi istiqaməti aktuallıq qazandığından ədəbi
yaradıcılığı bir qədər arxa plana
keçmişdir. Əgər Sovet dövründə
yanlış olaraq M.Ə.Rəsulzadə
yaradıcılığı, şəxsiyyəti tədqiqatlardan
kənarda qalırdısa, bu gün də N.Nərimanov
yaradıcılığına münasibətin birmənalı
olmaması (siyasi nədənlərdən!) onun bədii,
publisistik yaradıcılığına yeni baxış
bucağından baxmağa imkan vermir. Bu mənada
"Seçilmiş əsərləri"nin
birinci cildindəki tədqiqatlar olduqca əhəmiyyətlidir.
Yaxşıdır ki, professor Teymur Əhmədov
N.Nərimanovun siyasi fəaliyyəti ilə bağlı
hökmlər çıxarmır, onu nədəsə
günahlandırmır, tarixi şəraitə uyğun olaraq
gördüyü tarixi xidmətlərini sənədlərlə,
mənbələrlə göstərməyə
çalışır.
"Seçilmiş əsərləri"n birinci
cildində N.Nərimanovun ədəbi, bədii
yaradıcılığının bütün istiqamətləri
də təhlilə cəlb edilmişdir. Onun "Nadanlıq",
"Dilin bəlası, yaxud Şamdan bəy"
komediyaları, "Nadir şah" faciəsi, "Bahadır
və Sona" romanı, hekayələri yeni ədəbiyyatşünaslıq
meyarları baxımından tədqiq edilir. "Nadir
şah" faciəsini araşdırarkən tədqiqatçının
əsəri tarixi nöqteyi-nəzərdən qiymətləndirməklə
yanaşı, müasir konteksti də nəzərdən
qaçmır. Tədqiqatçı belə bir fikrində
haqlı görünür ki: "Nadir şah"da XVIII əsr
hadisələri təsvir olunsa da, XIX əsrin ictimai ruhu, əsarətdən
səbri tükənmiş xalqın qəzəb və nifrəti,
oyanma tarixi öz əksini tapmışdır. Dramaturq
hələ şüurunda bir inqilab olmayan müsəlman
kütlələrini qəflətdən oyatmaq
üçün tarixi hadisələrdə əhəmiyyəti
olan mühüm cəhətləri qələmə
almış, təkcə İranın deyil, müstəbid
çar Rusiyasının və bütün Şərq
ölkələrinin ağır siyasi-ictimai və iqtisadi vəziyyətini
kəskin tənqid etmişdir".
(Ardı
var)
Ədəbiyyatşünaslığımıza
böyük töhfə
PROFESSOR
TEYMUR ƏHMƏDOVUN 5 CİLDLİK
"SEÇİLMİŞ ƏSƏRLƏRİ"
HAQQINDA
KİVDF
Layihəsi
Oxunub: 45
dəfə
Facebook Twitter
MySpace Google a - A +
12.04.16 17:54
Ədəbiyyatşünaslığımıza
böyük töhfə<b style="color:red"></b>
"Seçilmiş
əsərləri"nin dərc edilməsi
yaradıcı insan üçün həmişə ictimai
hadisədir; tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində uzun müddət ədəbi prosesin fəal
nümayəndələrindən biri kimi yazıb yaradan
filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Teymur Əhmədov
üçün də bu istisna deyil.
Bu həm də bir məsuliyyət və ömrün
yaradıcılıq hesabatıdır. Bu hesabatın
arxasında isə istedad və uzun illərin zəhməti, əməyi,
ədəbiyyatşünaslığa, bədii
düşüncəyə olan sevgi dayanır.
Ədəbiyyatşünas
alim, publisist, yazıçı, redaktor Teymur Əhmədovun
"Seçilmiş əsərləri"nin
beşcildliyi dərc olunub. Ədəbi, elmi camiə
üçün bu, böyük hadisədir; ona görə ki, adətən
yazıçıların, şairlərin çoxcildlik əsərlərinin
nəşrinin şahidi olmuşuq, ancaq çox nadir hallarda
elm adamlarının, eləcə də ədəbiyyatşünasların,
tənqidçilərin çoxcildliklərinə rast gəlmək
mümkün olur. Çünki bu vaxta qədər Sovet
dövründə yazıb-yaradan görkəmli alimlər Məmməd
Arifin 3 cildlik, Məmməd Cəfər Cəfərovun və
Cəfər Cəfərovun ikicildliyi elmi ictimaiyyətə təqdim
olunmuşdu. Bu yaxınlarda isə filologiya üzrə elmlər
doktoru Qəzənfər Paşayevin yeddicildliyi, professor Nizaməddin Şəmsizadənin
isə üçcildliyinin işıq üzü görməsinin
şahidi olduq. İndi isə ilk dəfədir ki, hər
hansı bir tədqiqatçı və ya ədəbiyyatşünasın,
publisistin "Seçilmiş əsərləri"nin
beşcildliyinin çapını görürük. Professor T.Əhmədovun bu
yaxınlarda "Nurlar" nəşriyyatında çap
olunan beşcildlik "Seçilmiş əsərləri"nin bu mənada böyük əhəmiyyəti
vardır.
Əlbəttə, söhbət heç də cildlərin
çoxluğunda, sayında deyil, yəni kəmiyyətdə
deyil, onun məzmununda, elmi tutumunda və elmi, estetik dəyərindədir. O əsərlər
çoxcildliyə daxil edilir ki, burada toplanan məqalələr,
tədqiqatlar öz elmi əhəmiyyətini itirməmiş
olsun, zamanın sınağından keçmiş olsun,
publisistik yazılar aktuallığını qoruyub saxlaya
bilsin. Bu cəhətdən T. Əhmədovun
"Seçilmiş əsərləri"nin
dəyərini, funksionallığını xüsusi qiymətləndirmək
lazımdır. Belə ki, professor T. Əhmədov
yarım əsrdən çox bir hissəsi Sovet rejimi
dövrünə düşən böyük bir
yaradıcılıq yolu keçib. Bu yolda onun qələmi
ədəbi həyatın bütün çətinliklərindən
keçib, Sovet rejimində adı qadağan olunan Nəriman Nərimanov
haqqında araşdırmalar aparıb, yeni ədəbi, elmi
düşüncə sisteminin formalaşmasında avanqard rol
oynayıb. Onun yaradıcılığı məzmun
cəhətdən olduğu kimi, forma, janr etibarilə də
çoxçeşidli, zəngin və hərtərəflidir.
Bu əsərlər içərisində monoqrafiya, məqalə,
araşdırma, resenziya, rəy kimi elmi janrlarla yanaşı,
hekayə, povest, felyeton, xatirə, oçerk və s. kimi bədii,
publisistik formalara da rast gəlmək olur. Bu isə
T.Əhmədovun yaradıcılığının forma, janr
zənginliyini aydın göstərir. Bütövlükdə
götürsək, beşcildlik tədqiqatçı alim,
yazıçı, publisist T.Əhmədovun
yaradıcılıq yolunun mərhələlərini, problemlərini,
inkişaf tarixini bütünlüklə əks etdirir, onun
keçdiyi istedadlı və zəhmətli
yaradıcılıq yolunu ifadə edir.
Şübhəsiz, professor Teymur Əhmədovun
yaradıcılığa nə ilə başlamasından
asılı olmayaraq onun ədəbiyyatşünaslıq sahəsindəki
araşdırmalarını önə çəkmək
lazım gəlir. Nədən ki, ədəbi tənqid və
ədəbiyyatşünaslıq onun
yaradıcılığının ana xəttini təşkil
edir; ədəbiyyatşünaslıq, tənqid demək olar
ki, onun əlli illik yol yoldaşıdır. Teymur Əhmədovun adı gələndə isə
dərhal yazıçı, dramaturq, siyasi xadim Nəriman Nərimanov
yada düşür.
Məsələ
T.Əhmədovun "Nəriman Nərimanovun
dramaturgiyası" (1966) mövzusunda namizədlik, "Nəriman
Nərimanovun yaradıcılıq yolu" mövzusunda
yazdığı doktorluq dissertasiyasından getmir, həm də
bütün ömrünü N.Nərimanovun ədəbi, bədii
və siyasi fəaliyyətinə həsr etməsindən, onun
şəxsiyyətinin və
yaradıcılığının bütün mərhələ
və problemlərinin üzə çıxarılmasından
gedir.
Özü də T.Əhmədov böyük siyasi xadim,
yazıçı, dramaturq haqqında tədqiqatlar apararkən
hələ Sovet siyasi rejimi tərəfindən tam bəraətini
almamışdı, necə deyərlər, N.Nərimanov
qeyri-rəsmi repressiya olunanlardan hesab olunurdu. Hətta
repressiya olunanların bəraətindən sonra belə N.Nərimanovun
ədəbi, siyasi irsinin xalqa çatdırılması,
adının yenidən çəkilməsi üçün
müəyyən bir zaman gözləmək lazım gəlmişdir.
Əslində N.Nərimanovun adını, şəxsiyyətini
ikinci dəfə topluma qazandıranlar olmuş, zamanın
özünü gətirmişlər. O zamanı gətirənlərdən
biri də məhz, bütün çətinliklərə rəğmən,
ədibin, siyasi xadimin irsini yorulmadan araşdıran, onu
qaranlıqdan işığa çıxaran professor Teymur
Əhmədov olmuşdur. Görünür, elə buna görə
də ədəbiyyatşünasın N.Nərimanov
haqqında araşdırmaları "Seçilmiş əsərləri"nin birinci cildində yer alır. Yəni
əslində T.Əhmədov yaradıcılığa N.Nərimanovu
araşdırmaqla başlamamışdır, lakin onun
yaradıcılığı ədəbiyyatşünasın
sonrakı fəaliyyətində (və həyatında!) o qədər
önəmli yer tutmuşdur ki, onunla bağlı
araşdırmaları ilk cildlərinə daxil etmişdir.
Görkəmli tədqiqatçı bununla həm də
N.Nərimanov şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına önəm verdiyini göstərmək
istəmişdir. Bu cilddə vaxtilə (1981)
yazıçı M.İbrahimovun kitaba yazdığı
ön sözü də verilmişdir.
T.Əhmədovun
monoqrafiyasının əhəmiyyətini yüksək qiymətləndirən
yazıçı yazırdı: "Monoqrafiyanın müəllifi
Teymur Əhmədov uzun illər böyük həvəs və
məhəbbətlə Nərimanovun həyatını,
yaradıcılığını, xalqın maarif və mədəniyyətini
yüksəltmək uğrunda alovlu fəaliyyətini,
ictimai-siyasi görüşlərinin hərəkətini, məfkurəcə
yüksəlməsini tədqiq və təhlil etmiş, bu
mövzuda bir sıra yazılar çap etdirmişdir. Teymur Əhmədov gəncliyindən işinə,
öhdəsinə götürdüyü vəzifəyə,
xüsusən öz elmi fəaliyyətinə ciddi münasibət
bəsləyən, əməksevər, istedadlı alimdir.
Mən neçə illər ərzində onun
ilk kövrək addımdan tutmuş, bugünkü ciddi elmi
axtarışlara qədərki yolunu müşahidə etmişəm
və bu monoqrafiyanın necə ağır və həvəsli
əmək sayəsində yarandığını bilirəm".
Professor
Teymur Əhmədov N.Nərimanovun nəsli, ailə mühiti,
ibtidai təhsili, Qori seminariyasındakı təhsili,
maarifçilik dünyagörüşlərinin qaynaqları,
seminaristin xatirə dəftəri il
bağlı o zaman (60-cı illər) elm aləminə məlum
olmayan sənədlərə müraciət edərək
fundamental araşdırmalar aparmışdır. Bu
araşdırmalar 50 il əvvəl
aparılmasına rəğmən, bu gün də elmi dəyərini
qoruyub saxlayır. Lakin ədəbiyyatşünasın
araşdırmaları yalnız onun ədəbi
yaradıcılığı ilə məhdudlaşmamışdır,
həm də siyasi fəaliyyətini, Azərbaycanın ən
çətin vaxtlarında onun taleyində oynadığı
rolu tədqiq edilmişdir. N.Nərimanovun
ictimai-siyasi proseslərdəki rolunu bütün
reallığı ilə üzə çıxarmaq məqsədilə
müəllif arxivlərə baş vuraraq faktlara, mənbələrə
üstünlük vermişdir. Tədqiqatçının
əldə etdiyi sənədlər və faktlar N.Nərimanovun
bu gün birmənalı şəkildə qiymətləndirilməyən
həyatının, fəaliyyətinin ziddiyyətli, keşməkeşli
məqamlarına işıq salır.
Şübhəsiz, N.Nərimanovun həyatında iki fəaliyyət
sahəsi mühüm yer tutmuşdur; siyasi fəaliyyəti və
bədii yaradıcılığı. Onun həyatının
Moskvada sona çatması, Azərbaycanda və Sovetlər
İttifaqında böyük nüfuza sahib olması, eləcə
də çağdaş siyasi dəyərləndirmələrdə
fəaliyyətinin yenidən aktuallıq qazanması onun həyatının
siyasi fəaliyyətini önə çəkmiş olur. Görkəmli tədqiqatçı
da bunu nəzərə alaraq ictimai xadim və ədibin əvvəlcə
siyasi həyatını, sonra isə bədii
yaradıcılığını araşdırır. Tədqiqatçı N.Nərimanovun siyasi
düşüncəsində xalqçı olduğunu, xalq mənafeyini
hər şeydən üstün tutduğunu və
bütün həyatı boyu reallaşdırmağından
asılı olmayaraq buna doğru getdiyini və
çalışdığını arqumentlərlə
göstərir. Bu araşdırmalara
görə millət və vətən dərdini hər kəsin
vətəndaşlıq borcu hesab edən gənc ictimai xadim
zahirdə millətpərəst olan, ancaq daxilən milləti
içindən yeyən ictimai bəlaların
kökünü də üzə çıxarır.
Milli mədəni gerilik, maarifə, siyasi düşüncəyə,
teatra, mətbuata münasibət, dini xurafat, avamlıq və cəhalət,
ümumiyyətlə, millətin tərəqqisinə mane olan
amillərə qarşı barışmaz yol tutan N.Nərimanov
publisistikasında və siyasi fəaliyyətində də buna
qarşı çıxırdı. Siyasi fəaliyyətinin
ilk illərində bu cür formalaşan N.Nərimanovun gənc
siyasətçi, ziyalı obrazını tədqiqatçı
belə ümumiləşdirir: "N.Nərimanov xalqın
birliyini millət, vətən üçün böyük
xoşbəxtlik hesab edirdi. O, "camaatı sərgərdan
qoyub dostunu, düşmənini gizlətmək siyasəti"
yeridən, əsl həqiqəti ört-basdır edən,
xırda hisslərlə yaşayan mühərrirlərin hərəkətini
millətə, vətənə xəyanət hesab edirdi".
Professor Teymur Əhmədovun araşdırmalarından məlum
olur ki, hələ XX əsrin əvvəllərində (1906)
N.Nərimanov müəllimlər seminariyasını
Bakıya, ya Gəncəyə köçürülməsini
faydalı və məqsədəuyğun hesab etmişdir. Məhz bu
dövrdən başlayaraq N.Nərimanov "Həyat" və
"İrşad" qəzetlərindəki silsilə məqalələrində
dövrün ən zəruri problemlərini
qaldırırdı. İran milli
azadlıq hərəkatı haqqında məqalələrində
ictimai prosesləri uzaqgörənliklə dəyərləndirməsi
onun yeni bir siyasətçi tipindən xəbər verirdi. N.Nərimanov həm
bir publisist, həm bir tələbə, həm də həkim-ziyalı
və devrimçi kimi göstərilir. Onun pulsuz
müalicəxana açmaq cəhdləri, gizli mərkəzin
tapşırığı ilə İran inqilabına kömək
etməsi, həbs edilərək Metex qalasına
salınması, Həştərxan həyatı,
"Bürhani tərəqqi" və "Prikaspiyskiy
kray" qəzetlərindəki publisist
çıxışları və s. onun fəaliyyətinin
çoxşaxəliliyini aydın şəkildə ifadə
edir.
Onu da demək lazımdır ki, son illərdə Azərbaycan ictimai-siyasi və ədəbi mühitində N.Nərimanovun fəaliyyətinin siyasi istiqaməti aktuallıq qazandığından ədəbi yaradıcılığı bir qədər arxa plana keçmişdir. Əgər Sovet dövründə yanlış olaraq M.Ə.Rəsulzadə yaradıcılığı, şəxsiyyəti tədqiqatlardan kənarda qalırdısa, bu gün də N.Nərimanov yaradıcılığına münasibətin birmənalı olmaması (siyasi nədənlərdən!) onun bədii, publisistik yaradıcılığına yeni baxış bucağından baxmağa imkan vermir. Bu mənada "Seçilmiş əsərləri"nin birinci cildindəki tədqiqatlar olduqca əhəmiyyətlidir. Yaxşıdır ki, professor Teymur Əhmədov N.Nərimanovun siyasi fəaliyyəti ilə bağlı hökmlər çıxarmır, onu nədəsə günahlandırmır, tarixi şəraitə uyğun olaraq gördüyü tarixi xidmətlərini sənədlərlə, mənbələrlə göstərməyə çalışır.
"Seçilmiş əsərləri"n birinci cildində N.Nərimanovun ədəbi, bədii yaradıcılığının bütün istiqamətləri də təhlilə cəlb edilmişdir. Onun "Nadanlıq", "Dilin bəlası, yaxud Şamdan bəy" komediyaları, "Nadir şah" faciəsi, "Bahadır və Sona" romanı, hekayələri yeni ədəbiyyatşünaslıq meyarları baxımından tədqiq edilir. "Nadir şah" faciəsini araşdırarkən tədqiqatçının əsəri tarixi nöqteyi-nəzərdən qiymətləndirməklə yanaşı, müasir konteksti də nəzərdən qaçmır. Tədqiqatçı belə bir fikrində haqlı görünür ki: "Nadir şah"da XVIII əsr hadisələri təsvir olunsa da, XIX əsrin ictimai ruhu, əsarətdən səbri tükənmiş xalqın qəzəb və nifrəti, oyanma tarixi öz əksini tapmışdır. Dramaturq hələ şüurunda bir inqilab olmayan müsəlman kütlələrini qəflətdən oyatmaq üçün tarixi hadisələrdə əhəmiyyəti olan mühüm cəhətləri qələmə almış, təkcə İranın deyil, müstəbid çar Rusiyasının və bütün Şərq ölkələrinin ağır siyasi-ictimai və iqtisadi vəziyyətini kəskin tənqid etmişdir".
(Ardı var)
Bədirxan Əhmədli
525-ci qəzet.-
2016.- 12 aprel.- S.6