Gözəlliyi vəsf edən şair-döyüşçü
UNUDULMAZ ŞAİRİMİZ ƏNVƏR ƏLİBƏYLİNİN 100 İLLİYİNƏ
Şair, müəllim, jurnalist,
radio və televiziya xadimi Ənvər Əlibəyli vətəninə
və xalqına həm döyüşçü
kimi, həm də istedadlı qələmi, peşəkar
jurnalist fəaliyyəti,
təşkilatçılıq bacarığı ilə xidmət edib.
O,
1916-cı il aprel ayının 1-də Bakı şəhərində
anadan olub. Bakıda yeddiillik məktəbi qurtardıqdan sonra Tibb Texnikumunda, ADU-nin Fəhlə fakültəsində, Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetində, Moskvada
Ali Partiya Məktəbində
təhsil alıb.
İkinci Dünya Müharibəsinin
ilk günlərindən Tiflis şəhərində Topçular
hərbi məktəbini
bitirərək leytenant
rütbəsində ordu
sıralarına qatılıb
və artilleriya batareyasının komandiri
qismində məşhur
416-cı Taqanroq atıcı
diviziyasının tərkibində
ağır döyüş
yolu keçib. 1944-cü ilin
iyulunda ağır yaralanmasına qədər
bu diviziyanın bayraqları altında döyüşən Ə.Əlibəyli
II dərəcəli “Vətən
müharibəsi”, “Qırmızı
ulduz” ordenləri, “Qafqazın müdafiəsinə
görə”, “Almaniya üzərində qələbəyə
görə” medalları
ilə təltif edilib. Ənvər Əlibəylinin keçdiyi döyüş
yolunu Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə özünün
“416-cı” poemasında obrazlaşdırıb,
poemanın bir bölümündə şair-döyüşçüdən
söz açıb.
“Bir saat öncə düşməni
top atəşinə tutan”
qəhrəman artıq
“torpaq qazmada şeir yazır”, saçdığı atəşdən
“qəlbinin oduna od qatır”. B.Vahabzadə bir neçə misrada şairin xarakterini dəqiq ifadə edib:
...Döyüşdə əsgərdi,
Adicə əsgər.
Döyüş qurtardımı? Şairdir Ənvər!
Poemanın Ənvər Əlibəyliyə
həsr olunmuş hissəsi onun “Torpaq qazma” şeirindən
bir parça ilə bitir:
İndi
döyüşürəm mən gələcək xoş çağımçın,
Varlığımla hiss edib bunu bilirəm ancaq:
Bu gün kilidli qalan aynabənd otağımçın,
Mənim
yeraltı qazmam təməl daşı olacaq!
Yaralanması səbəbindən ordudan
tərxis edilsə də, yazıçı-jurnalist
kimi müharibəyə
qatılan Ənvər
Əlibəylinin müharibə
mövzusunda yazdığı
çoxsaylı şeiriləri,
poemaları vardır. Müharibənin odunu-alovunu, yumşaq təbiətli, şair ruhlu insanın çəkdiyi mənəvi
iztirab və sarsıntılarını gözəl
ifadə etməsinə
baxmayaraq şairin, müharibənin istənilən
mərhələsində yazdığı
şeirlərində nikbinlik
aydın görünür.
Müharibədən sonra “Vətən uğrunda”, “İnqilab və mədəniyyət” jurnallarında
məsul katib, “Təbliğat” və “Ədəbiyyat” qəzetlərinin
redaktoru, Azərbaycan
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinin
Bakı televiziya studiyasının direktoru,
1965-ci ildən Azərbaycan
Radio və Televiziya Verilişləri Komitəsinin
sədri vəzifələrində
fəaliyyət göstərib.
“Araz” radiosunun yaranmasında (1964-cü il 15 oktyabr) və fəaliyyətində
əməyi keçən
insanlardan biri də Ənvər Əlibəyli olub. Televiziyanın ilk verilişləri efirə Ə.Əlibəylinin
imzası ilə gedib. İstər komitənin sədri
olduğu müddətdə,
istərsə də daha əvvəl tutduğu vəzifələrdə
tabeliyində olan əməkdaşlara və
həmkarlarına qarşı
xoş rəftarlı
və ədalətli olub, həlim xasiyyətli bir insan olmasına baxmayaraq peşəsinə
qarşı kifayət
qədər tələbkar
bir insan kimi yaddaşlarda qalıb. Ənvər
Əlibəylinin fikrincə,
“Əsl radio diktoru olmaq üçün insan bir sıra
xüsusiyyətlərə malik olmalıdır: dəqiq və aydın danışıq,
ifadəli dil, şəffaf diksiya, məlahətli tələffüz,
dinləyiciyə mətnin
məzmununu çatdıra
bilmək bacarığı,
bundan əlavə mütləq daxili mədəniyyət və
peşəsinə sevgi”.
Komitəyə rəhbərlik etdiyi
müddətdə bir
neçə jurnalist nəsli Ənvər Əlibəylinin sənət
meyarı ilə yetişib püxtələşib.
Əməkdar jurnalist Mailə
Muradxanlı da bu nəslin nümayəndələrindən biridir. M.Muradxanlı qeyd edir ki, “Ə.Əlibəyli hər şeydən öncə gözəl insan kimi xatirimdə
qalıb. Komitənin sədri
olmasına baxmayaraq
biz ona kövrək bir şair, gözəl bir insan kimi daha
çox hörmət
edərdik. İşlə bağlı cəza verdiyi adamı bir müddət sonra mükafatlandırardı.
Onun ucadan səsini eşidən, qışqırdığını,
qəzəbləndiyini görən
olmamışdı”.
Ənvər Əlibəylinin “Qaranquş” (1947), “Balaca bağbanlar” (1949), “Sənin adınla” (1950), “Dağlar arasında” (1954), “Qurd nağılı” (1955), “İlk məhəbbət” (1956), “Elə xoşbəxtəm ki” (1960), “Dostluq körpüsü” (1963), “Gözlər, ürəklər, əməllər...” (1966), “Nəğmələr” (1968), “Danışır Bakı...” (1968), “Bir kitab şeir” (1969), “Ürəyimdəsən” (1971), “Seçilmiş əsərləri” (1975), “Seçilmiş əsərləri” (2005) və s. kitabları nəşr olunmuşdur. “Ədəbiyyat” (1964) novella-pyesi vardır. Rusca çap olunmuş “Za ostrovom artema” (1958) kitabına müəllifin seçmə şeirləri toplanıb. Buna baxmayaraq Ə.Əlibəylinin yaxın dostu, Xalq şairi Nəbi Xəzri xatirələrində qeyd edir ki: “O, şair kimi də, insan kimi də çox təvazökar idi. Kitabları çox çıxmayıb. Çox yazırdı, amma az çap olunurdu. Bu onun təvazökarlığından irəli gəlirdi. Baxmayaraq ki, onun şeirləri, poemaları, mənzum pyesləri var idi, kitab buraxdırmaq üçün kifayət idi”.
1939-cu ildən Sovet Yazıçılar İttifaqının üzvü olan şair yaradıcılığa uşaq şeirləri ilə başlamışdır. 1936-cı ildə kiçik yaşlı uşaqlar üçün şeirlər yazır və onları dövri mətbuatda çap etdirirdi.
Şairi yaxından tanıyanlar xatirələrində qeyd edir ki, o xasiyyətcə mülayim, təbiətcə təvazökar, lakin prinsipial insan olub. Ənvər Əlibəylinin əsərləri də onun təbiətinə, şəxsi keyfiyyətlərinə uyğundur. Onun şeirləri də özü kimi təvazökar, hay-küydən, gurultudan uzaq olub, az sözlə çox mətləbi ifadə edə bilib. Bəkir Nəbiyevin qeyd etdiyi kimi “uzaq yollardan keçib gəlmiş üçkünc bir məktub, təsadüfən sədası qulağa dəyən bir qaranquş uçuşu, torpaq qazmada titrək alovla yanan hisli çıraq, əziz bir adamın qoynunda yadigar kimi gəzdirdiyi şəkli Ə.Əlibəylinin şair təxəyyülünü qanadlandırmış, o, az sözlə çox mətləb ifadə etməyə, xırdaca bir detalı ümumiləşdirməklə böyük məna verməyə, qələbə əzmini, qəhrəmanlıq və vətənpərvərlik duyğularını əks etdirməyə müvəffəq olmuşdur”. Məsələn, “Döyüşçünün ölümü” şeiri cəmi altı misradır. Lakin maraqlı bir təxəyyül vardır:
Sən öləndə bahardı,
Çöllərdə, çəmənlərdə
Min cür çiçək vardı.
Səni dəfn etdik səhər,
Matəm bayrağı kimi
Əyilmişdi lalələr.
1947-ci ildə şairin “Qaranquş” adlı ilk şeirlər kitabı işıq üzü görüb. Şeirləri və poemaları rus və SSRİ xalqlarının dillərinə tərcümə edilmiş Ənvər Əlibəylinin özünün də tərcümələri vardır. A.Puşkinin, N.Nekrasovun, S.Marşakın və başqa Sovet şairlərinin əsərlərini doğma dilinə tərcümə edib.
Təbiəti etibarı ilə lirik şair olan Ə.Əlibəylinin bir neçə poeması da vardır. “Samur dastanı” poeması Samur çayının suyunu susuz ərazilərə çəkən inşaatçılardan, onların bəhrəli əməyindən bəhs edir. “Dalğalar arasında” poemasında dəniz neftçilərinin şücaətindən, “Dostluq körpüsü”, “Polad”da isə zəhmətkeş insanların həyatından söhbət açılır. İkinci Dünya Müharibəsinə həsr etdiyi şeirləri ilə yanaşı, bu mövzuda iki poema da - “Bacı”, “Gözlər, ürəklər, əməllər” yazıb.
Ə.Əlibəylinin bir sıra şeirlərinə mahnı bəstələnib. O, ilk Azərbaycan şairidir ki, musiqi bəstələnmiş şeirlərindən ibarət “Nəğmələr” adlı kitabı çap edilib. Burada onun 50-yə yaxın şeiri toplanıb. Bunlar arasında “Sənin gözlərin”, “Bahar olsun” (bəstəkar: C.Cahangirov); “Təkcə səni seçmişəm”, “Sevgilim” (bəstəkar: R.Hacıyev); “Hamıdan göyçək”, “Narınc”, “Görüş”, “Söz olmasaydı” (bəstəkar: İ.Topçubaşov); “Bulaq üstə gedən gözəl” (bəstəkar: A.Babayev); “Nar
gülü” (bəstəkar: T.Quliyev) şeirlərinin adlarını çəkmək olar. Rauf Hacıyevin onun sözlərinə yazdığı “Azərbaycan” şeiri isə dillər əzbəri olub. Bu mahnını Xalq artisti Rəşid Behbudovun ifasında dinlərkən xəyal insanı uzaqlara və yüksəklərə aparır. İnsanın gözü qarşısında doğma vətənin yaşıl bağları, sıx meşələri, təbii sərvətləri canlanır. “Azərbaycan” şeiri üç bənddən ibarət olsa da mahnıda onun yalnız iki bəndi ifa olunub. Bunun səbəbi şairin üçüncü bənddə çox incə şəkildə bir mətləbdən xəbər verməsi olmalıdır:
Sənə şirin arzum deyim, diləyim deyim,
Havam deyim, suyum deyim,
çörəyim deyim,
İki yerə
parçalanmış ürəyim
deyim.
“Yurdum, yuvam, məskənimsən” Azərbaycanım!
Al bayraqlı vətənimsən
Azərbaycanım!
Ümumiyyətlə Ə.Əlibəylinin yaradıcılığında
vətənin tərənnümü
daim görünür.
Ə.Əlibəyli bir sıra çox
məşhur olan film mahnılarının sözlərinin
müəllifi olmuşdur. Musiqi duyumu
güclü olan şairin şeirlərinə
şux, rəngarəng
mahnılar bəstələnmişdir.
Ən məşhuru “Bəxtiyar”
(1955) filminin mahnılarıdır.
Xalq artisti R.Behbudovun ifasında səslənən “Məhəbbət”,
“Xatirə” mahnıları,
“Bakı”, “Dostluq nəğməsi”, “Zibeydə”
mahnılarının musiqisi
Tofiq Quliyevə məxsusdur. Filmdə Bəxtiyarın uşaqlığında
səslənən “Ağacda
leylək” mahnısının
da müəllifi Tofiq Quliyevdir və Şövkət Ələkbərovanın ifasında
təqdim olunub. “Bəxtiyar” filmi
ilə yanaşı “Qara daşlar” (1956 - R.Hacıyev), “Qızmar günəş altında”
(1957- T.Quliyev), “Bir məhəlləli iki oğlan” (1957 - Q.Qarayev) filmlərində səslənən
mahnıların sözləri
Ə.Əlibəyliyə məxsusdur.
Ənvər Əlibəyli həm də film ssenarilərinin müəllifidir. “Zəncirlənmiş
adam” adlanan
qısa metrajlı bədii film (34 dəq.)
1964-cü ildə çəkilmişdir.
Argentina yazıçısı Osvaldo Draqonun “İtə çevrilən
adam” hekayəsi
əsasında çəkilmiş
film ehtiyac üzündən
varlı bir insanın həyətində
iti əvəz etməyə məcbur olan sadə bir insanın - Alvaronun faciəli taleyindən bəhs edir.
Ə.Əlibəylinin ssenari müəllifi olduğu digər bir film isə “Mahnı qanadlarında” adlanır. Tammetrajlı sənədli filmdə
Azərbaycan musiqisindən
bəhs edilir. Film 1959-cu ildə efirə gedib, 65 dəqiqəlik ekran işidir.
Ə.Əlibəyli lirik şair kimi tanınsa da, şeirlərində fəlsəfi məzmun da geniş yer
tutur. Onun çox kiçik
həcmli, hətta 4-8
misralıq şeirlərində
maraqlı məzmun vardır. Məsələn,
“Sual” şeirində belə deyir:
Yerdən
çıxan neftə
çox vaxt
Qara qızıl
deyirik biz.
Eşitdikcə bu kəlməni
Fərəhlənir ürəyimiz.
Əgər qara neft qızılsa,
Onda, dostlar, deyin görək:
Onu yerin qatlarından
Çıxarana nə ad verək?
Ə.Əlibəylinin “Ömür” adlı kiçik həcimli bir şeirində dərin məna vardır:
İnsanlara
Lazım
olan insan
Tək qalmaz heç bir zaman.
İstəmirəm ömrümdə
Bircə gün də tək qalam.
Yaşamaq istəyirəm
O qədər -
Nə qədər ki,
İnsanlara lazımam!
Şairin narahat qəlbinin bəhrəsi olan şeirləri insanlara həmişə gərəkdir. Başqa sözlə şairin ömrü də şeirləri kimi əbədidir. Şair “İstək” şeirində deyə biləcəyimiz, demək istədiyimiz bir mətləbi dolğun ifadə edib:
Ulduz olmaq istəyirəm,
Sönmək istəmirəm.
Yol olub dağa qalxmaq istəyirəm,
Enmək istəmirəm.
Şimşək olub çaxmaq istəyirəm -
Bir anlığa yox.
İşığa dönmək istəyirəm -
Qaranlığa yox.
Mən ölümün özünə belə
Gülmək istəyirəm.
Ölümsüz bir ölümlə
Ölmək istəyirəm!
Baharda dünyaya göz açan Ə.Əlibəyli ömrünün 52-ci baharında - 1968-ci il may ayının 7-də bu dünyadan köçsə də, “ölümsüz bir ölümlə ölümün özünə gülməyi” bacarmış insanlardandır.
Kəmalə NURİYEVA
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 16 aprel.- S.11