Qarayev fenomeni
VƏ YAXUD ÖLMƏZ SƏNƏTKARLA BAĞLI UNUDULMAZ BİR XATİRƏNİN İŞIĞINDA...
Qara Qarayev intibah dövrünün sənətkarlarına bənzəyir.
O, sənətdə yeniliyi, qeyri-adiliyi sevirdi, həm də klassikaya bağlı idi. Mükəmməl musiqi təhsili
almışdı. Üzeyir bəy
Hacıbəyov və
Dmitri Şostakoviç kimi
azman bəstəkarlar
onun sənət müəllimi olmuşdular.
Dünya
musiqi irsini mükəmməl şəkildə
mənimsəmişdi. Hələ yaradıcılığa başladığı
ilk günlərdən aydın
dərk etmişdi ki, təqlidçilik, keçilmiş yolla getmək əlçatmaz zirvələri fəth etmək üçün ən böyük maneədir. Bəzi sənətkarlar yaradıcılıqlarında uğur
qazanmağın yolunu
seçdikləri mövzunun
aktuallığında - müasirliyində
görürlər. Qarayev kimi
böyük sənətkarlar
üçün ən
böyük meyar istedad və əlbəttə ki, zəhmətdir. Belə
sənətkarlar üçün
hər hansı mövzu həmin sənətkarın istedadı
və fövqəladə
zəhməti hesabına
sənətin zirvəsinə
yüksələ bilir.
XII əsrdə yaşamış
Nizami Gəncəvinin
ölməz “Yeddi gözəl” əsərinə
balet bəstələyən
Q.Qarayevin bu baletində keçmiş
və indi, bu günümüzlə gələcək, orta əsrlərdə yaşayan
insanların arzusu, istəyi, həyəcanı,
narahatlığı, düşüncəsi
ilə - müasirimiz olan insanların arzu, istək, həyəcan, narahat düşüncələri vəhdətdədir.
Necə deyərlər, orta əsr insanlarının hissləri, müasirimiz olan insanların hiss-həyəcanları ilə
harmoniya təşkil edir. Təravətini heç zaman
itirməyən Qarayev
musiqisi, həm bu günümüzün,
həm də gələcəyin musiqisidir.
Min illərdir ki, rəssamlıqda, musiqidə,
heykəltəraşlıqda, ədəbiyyatda daimi olan mövzular var: məhəbbət, müharibə, ölüm,
mübarizə... Bunlar bəşəri
mövzulardır. Və
bu mövzulara hər bir sənətkar
öz nöqteyi-nəzərindən,
düşüncə sferasından,
hiss və həyəcanından təsirlənərək
yanaşır. Dünya
dəyişir, əsrlər
bir-birini əvəz edir, amma yuxarıda
dediyim bəşəri
mövzular öz aktuallığını itirmir,
əksinə...
Şəxsiyyəti də musiqisi kimi bənzərsiz
olan Qarayev təbiətən çılğın
adam idi.
İnsani keyfiyyətləri əsas tutar, əsərlərində qəhrəmanlarının
bu amal uğrunda
mübarizəsini verirdi.
Ona görə də onun əsərlərində
çılğın, narahat
notlar daha çoxluq təşkil edir. Onun əsərlərini dinləyərkən sanki hisslər tufanına düşürsən.
Q.Qarayev milli dəyərlərə
sadiq insan idi. Muğamlarımızı, xalq mahnılarını,
aşıq sənətini,
klassik ədəbiyyatımızı
gözəl bilirdi.
Və xalq sənətimizin bu əvəzsiz incilərindən əsərlərində
yetərincə istifadə
edirdi. Ölməz “Yeddi gözəl”
baleti, “Leyli və Məcnun” süitası dediklərimizin
şəksiz təsdiqidir.
O həm də bəşəri bir sənətkar idi. Bütün bəşəriyyətə
mənsub olan Q.Qarayev dahi Servantesin həmişəyaşar
“Don Kixot” əsərinə
çəkilmiş filmin
(rejissoru: Sovet kinosunun əfsanəsi Kozinsev) musiqisini bəstələmişdi, Cənubi
Afrika yazıçısı
Piter Abrahamsın “İldırımlı yollarla”
romanı əsasında,
irqi ayrıseçkiliyə
üsyan əlaməti
olan “İldırımlı
yollarla” baletini yaratmışdı, məşhur
“Qoyya” filminin musiqisi də Qarayevin idi, “Antiono və Kleopatra” teatr tamaşasının musiqi
müəllifi də odur. Dünya musiqi tarixində
hadisəyə çevrilən
“Üçüncü simfoniya”da
Qarayevin istedad və zəhmətinin məhsuludur. Bizim və
bütün dünyanın
olan Qara Qarayevin.
Qara Qarayev kimi sənətkarlar gələcəyin sənətkarlarıdır. Onun baletləri,
simfoniyaları, süitaları,
bu günümüzün
hadisələri ilə
həmahəng səslənir,
amma müəyyən
zaman keçir, günümüzün hadisələrini
ehtiva edən Qarayev musiqisinin yeni məziyyətləri meydana çıxır.
Həmin
musiqilərdə illər
sonra da cəmiyyətdə baş
verəcək olayların
- insan ehtiraslarının,
istəklərinin, çarpışmalarının
möcüzəli, narahat
notları öz səsləniş dövrünü
gözləyir. Bir sözlə,
Qarayev həmişə
bizimlədir və O bizi həmişə gələcəkdə gözləyir.
Bütün dahi sənətkarlar
kimi.
Qara Qarayev haqqında çox yazılıb. Amma kimliyindən asılı
olmayaraq heç kəs onun haqqında
öz sözünü
sonadək deyə bilməyəcək. Necə ki,
Şekspir haqqında,
Füzuli haqqında, Bethoven haqqında, Rafael, Pikasso, Kafka, Çaplin... haqqında hər gələn yeni zaman özü ilə yeni fikirlər,
düşüncələr doğurur. Q.Qarayev haqqında da
hər gələn zaman öz yeni
sözünü deyəcək.
lll
Mənim
bu böyük sənətkar haqqında kiçik bir xatirəm var. 1979-cu il - yazın son günləri idi. Uzaq Şərqdə, Vladivostok şəhərinin
yaxınlığındakı Çernişevka adlı kənddə hərbi xidmətdə idim. Hərbi xidmətimin ilk günləri
idi. Üzücü təlim məşqlərindən
sonra bizə on dəqiqəlik fasilə vermişdilər. Kürəyimi söykədiyim bir ağacın altında dincəlirdim. Birdən yaxınlıqdan,
hərbi hissənin həyətindəki uca dirəyə vurulmuş
radio-duvaqdan diktor qızın səsi eşidildi. Diktor qız Uzaq Şərq vaxtı ilə saat 17:00 olduğunu bildirdi. Sonra isə Uzaq Şərqin
radiostansiyası olan “Tixiy okean” (Sakit
okean) radiostansiyasının
verilişlərə başladığını
elan etdi. Ani sükutdan sonra ruhuma sığal
çəkən, bütün
varlığımda işıqlı
hisslər oyadan, məni az
qala göyün yeddinci qatına qaldıran bir hadisə baş verdi: hansı orkestrsə Qara Qarayevin “Yeddi gözəl” baletindən məşhur valsı çalmağa başladı.
İnsan
belə məqamlarda hər şeyi unudur. Mən də elə
oldum. Bir andaca Qara Qarayevin cazibədar musiqisinin sehrinə düşdüm. Mən bu
valsı proqramda sıradan bir musiqi nömrəsi zənn edirdim. Amma məsələ düşündüyüm
kimi deyilmiş. Səhərisi gün də radiostansiya öz verilişlərinə
Q.Qarayevin bu valsı ilə başlayandan sonra hər şey mənə aydın oldu: “Tixiy okean”
radiostansiyası hər
gün saat 17-də öz verilişlərinə
Qarayevin valsı ilə başlayır, gecə saat 1-də verilişlərini bu vals ilə
bitirirdi. O qədər
riqqətə gəlmişdim
ki... (elə
duyğular var, sözlə ifadə etmək olmur). Sadəcə
olaraq mən bu hadisə ilə fəxr edirdim, qürur duyurdum. Bir azərbaycanlı üçün qürbət
bir diyarda bu hadisədən qürurlu nə düşünüb tapmaq
olardı?!
Bu qeyri-adi hadisədən sonra Qara Qarayevə məktub yazmaq fikrinə düşdüm. Təbii ki, ünvanı bilmirdim. Amma onu bilirdim ki, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı Bakıda, Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının yerləşdiyi küçədə - Xaqani küçəsində yerləşir. Məktubumda Qara Qarayevə öz hisslərimi yazdım. Ona, şəxsən mənə bəxş etdiyi qürur, sevinc hisslərinə görə təşəkkür etdim. Zərfin üzərinə isə sadəcə olaraq “Bakı, Xaqani küçəsi, Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı, Qara Qarayev” yazdım. Təxminən bir aydan sonra mənə Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqından bir zərf gəldi. Amma məktub Q. Qarayevdən yox, o zaman Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqının birinci katibi olan, SSRİ Xalq artisti, məşhur bəstəkar Rauf Hacıyevdən idi. Rauf Hacıyev məktubumu oxuduğunu, çox duyğulandığını yazırdı. Məktuba görə mənə təşəkkür edir, hərbi xidmətimdə uğurlar arzulayırdı. Eyni zamanda, təəssüf hissi ilə bildirirdi ki, Qara Qarayev indi xaricdədir. Gələn kimi məktubumu ona çatdıracağını vəd edirdi.
Bu hadisədən ay yarım keçəndən sonra Moskvadan, SSRİ Bəstəkarlar İttifaqından, İttifaqa məxsus göy rəngli, adi zərflərdən fərqlənən bir məktub aldım. Məktubumu oxuyan Qara Qarayev mənə yadigar olaraq, avtoqrafı ilə bu məşhur şəklini göndərmişdi.
İndi o vaxtdan neçə illər keçir. Tez-tez Qarayevin ölməz əsərlərini dinləyirəm. Düşüncə dolu, əsrarəngiz melodiyalarla zəngin, əsl insan hissləri kimi çılğın, həlim, narahat, amma daima düşündürücü olan melodiyalarının sehrinə düşürəm. Qara Qarayevin avtoqrafla mənə yadigar göndərdiyi, çərçivəyə saldığım, mənim üçün çox qiymətli olan şəklinə baxıram: həyat haqqında, təzadlı dünyamız, işıqlı insanlar haqqında düşünür, böyük sənətin ölməzliyi haqqında fikirləşirəm...
Etibar ƏBİLOV
Neftçala
525-ci qəzet.- 2016.- 23 aprel.- S17.