Rüstəm Behrudi
yaradıcılığında mifopoetik ənənə
Mif şübhələrlə dolu reallığın
insan təxəyyülündə fantaziyalara bürünərək
yenidən reallaşmasıdır. Bir növ
inanılmazın təxəyyülün köməyi ilə
inandırılmasıdır.
İnsan təxəyyülünün məntiqini
yaradıcı şəxsiyyət olmadan anlamaq mümkün
deyil. Təxəyyülündə yeni bir dünya yaratmaq
qabiliyyəti olan insanlar ilk insan təxəyyülünün
məhsulunu dərk edib qiymətləndirmək
bacarığına malikdirlər. Zənn edirik ki, məhz
bu səbəbdən alman şairi Ulandın söylədiyi:
“Mifləri ən düzgün anlayan, yəqin ki, şairlərdir,”-
fikri düzgündür.
Müasir poeziyada mifopoetik görüşlərin
canlandırılması şair təfəkkürünün
məhsuludur.
Şairlər fikir və duyğularını misralara
çevirərək sözlə ifadə etdikləri bənzətmə,
metafora, arxetiplər, simvollar, xronotoplar və s. vasitəsi ilə
oxuculara daha inandırıcı formada təsir edirlər.
Hal-hazırda
klassik ədəbi irsimizə nəzər saldıqda Nizaminin,
Nəsiminin, Füzulinin sonralar M.Ə.Sabirin, A.Səhhətin,
M. Hadinin H. Cavidin, Ə. Cavadın, M.Müşviqin,
R.Rzanın, R.Behrudinin və başqa şairlərin
şeiriyyatında mifoloji görüşlərin əks-sədası
özünü bir ənənə olaraq qabarıq şəkildə
göstərir.
Poeziyada mifologiyaya, folklora bağlı olan və şeirlərində
bu ənənəni yaşadan şairlərimiz
sırasında R. Behrudi xüsusilə seçilir. İllərlə
davam edən mifopoetik ənənəni təzələyən,
onu müasir bədii təfəkkürün elementləri ilə
cilalayan şair təkrarolunmaz sənətkarlıq dəsti-xətti
ilə müasir insanın yaddaşını oyada biləcək
poeziya nümunələri yaratmışdır. Bir cox şeirlərində o, xalq ruhunu, mənəviyyatını
ifadə edən məqamlara mifoloji görüşlərin və
motivlərin köməkliyi ilə üz tutur.
Tanınmış mifoloq M. Seyidov R. Behrudi
yaradıcılığı haqda yazarkən qeyd etmişdir:
“Türk mifik düşüncə tərzi, Turan ideyası və
türk milliyyətciliyi XX əsrin sonlarında Rüstəm
Behrudinin şeirləri ilə yenidən həyat qazandı”.
Doğrudan da R. Behrudinin şeirlərində mifopoetik ənənə
ilə müasirlik vəhdət təşkil edir. XX əsrin,
zamanın bir cox problemlərini əks etdirən şair mifoloji
görüşləri yaddaşları aşılayan silah səviyyəsinə
yüksəldir. Bu şeirlərdə
şair məna etibarilə mifoloji görüşləri
olduğu kimi təkrar etmir, onlara öz fəlsəfi
düşüncələrini əlavə edir. Professor V.Yusifli “Poeziyanın yolları və illərı”
əsərində R. Behrudi şeirlərini sırf siyasi lirika
nümunəsi kimi təqdim etməyin əleyhinə
cıxış edərək müəyyən məqamlara
aydınlıq gətirir. O, qeyd edir ki, “R. Behrudinin
şeirlərində düşüncə axarı, fəlsəfiliyə
meyl daha güclüdür. Onun şeirlərində...
türkün bütün mifik və real kökünə,
nişanələrinə, simvollarına sitayiş və
bağlılıq motivləri qabarıq nəzərə
çarpır... Rüstəm sırf türk
varlığıyla bağlı mifik obrazlara, anlamlara üz tutur, ...bugünki tarixi bəlaların bir
çoxunun səbəbini əzəli ayrılıqlarda
axtarır...”
XX əsrin
əvvəllərində A.Səhhət, M.Hadi
yaradıcılığında izlənilən “nur”,
“işıq” mifologemi ənənəsi əsrin sonunda R.Behrudi
yaradıcılığında daha mükəmməl tərzdə
təzahür edir. O, “işıq”, “nur “
mifologemini obrazlı şəkildə poeziyaya gətirərək
türk mifologiyasında insanın ilkin
yaradılışı haqda mövcud olan miflərə yeni həyat
verir . Müstəqillik dövrünün keşməkeşlərindən
baş açmağa can atan şair üçün
“işıq” ilk yaradılış mənbəyi, inanc və
and, günahsızlıq nöqtəsi olduğu kimi eyni zamanda
insanların öz əməllərinə görə hesabat verəcəkləri
son dayaq yeridir .
Şairin fikrincə, işıq türk
xalqlarının ilkin körpəlik dövrünün mifik
düşüncə tərzinin əsas ünsürlərindən
biridir.
O, ilk
insanlara analıq edən qadının mavi işıqdan
doğulmasına yaradılış məsəllərimizdə
Tanrının özünün göyün yeddinci qatında
özü ücün yaratdığı aləmin bir nur, bir
işıq aləmi olmasına, oğuz dastanlarının qəhrəmanı
Oğuzun üzünün mavi, bədəninin
işıqlı və nurlu olmasına, onun
oğullarını qəhrəmanlığa aparan Boz qurdun da
günlərin bir günündə Oğuz xanın
çadırına doğan mavi işıqdan
doğulmasına inanaraq xalqımızın dilində
işığın müqəddəsliyini göstərən
“işıq haqqı” andına xüsusi ehtiramla
yanaşır.
İşıq
onun lirik qəhrəmanının “can”ı, “ürəyinin
yağı”, “gözünün qarası”, “anasının
üzünün nuru”, “ bacılarının sevgilisi”,
“qardaşlarının yarası”, “yurdunun birər-birər
parası”dır:
Canım
işıq, gözüm işıq!
Gözüm
- işıq , üzüm işıq.
Necə
vaxtdır nur içində -
sözüm işıq .
Ürəyimin
yağı,
Gözlərimin
qarası işıq!
Anamın
üzünün nuru,
Bacılarımın
sevgilisi,
Qardaşlarımın
yarası,
Yurdumun
birər-birər
Parası
işıq!
Şair
hesab edir ki, işığın nuruna boyanmayan insan qəhrəmanlıq
göstərməyə qabil deyil:
Canım
işıq, gözüm işıq!
Öz nurunla boyamadın hər igidi.
Dövrünün ictimai-siyasi hadisələri ilə əlaqədar
olaraq onun şair ruhunun yeganə tapındığı, giley
və and yeri işıqdır.
Mavi
işıq,
Dünya
bizə düşmən olub,
Bəxtimizdən üz çevirib.
Təkcə
sənə
Tapınmışıq
İşıq,
İşıq!..
Eyni
zamanda işıq şairin təfəkküründə Tanrının,
xalqı naminə qan tökmüş qəhrəmanların
ruhunun, Vətən torpağının ümumiləşdirilmiş
və nə vaxtsa borcunu yerinə yetirmədiyinə görə
qarşısında hesabat verməyə utandığı
müqəddəs anlayışdır:
Canım
işıq, gözüm işıq,
Bu gün
səndən utanıram
İşıq
haqqı, işıq, işıq !
Qorxuram ki , bir gün gələ,
Göydən
enib soruşasan,
Səni
necə yarıtmışıq? !
Canım
işıq, gözüm işıq,
İşıq...
İşıq...
Şairin lirik qəhrəmanının ən
böyük təsəllisi həyatda “nur”u görüb, “nur”u
sevənlərdir. Çünki onun fikrincə, “nur” dünyanı
, bəşəriyyəti pislikdən, rəzillikdən
xilas edən yeganə paklıqdır:
Təkcə
sən bilirsən
O nur da,
Gürşad da sənə bəllidir.
Mənimtək
o nuru görüb sevməyin,
Ruhuma ən böyük bir təsəllidir.
Göründüyü
kimi aparılan araşdırmaya əsasən, dünya
mifologiyasında işlədilən “nur”, “işıq”
anlayışları Azərbaycan xalqının yazılı
və şifahi ədəbiyyatında olduğu kimi R. Behrudi
yaradıcılığında da məna kəsb edən
mifologem kimi istifadə olunmuşdur.
Mifoloji düşüncənin ilkin obyekti olan təbiət
cisimləri onlarla bağlı hadisələr, mifologiyada
kök salmış inanclar sistemi poeziyamızın ruhunda bu və
ya digər şəkildə duyulur. Poeziyada çox zaman
göy və yer cisimlərinin, təbiətin canlı və
cansız aləminin tərənnüm olunması mifopoetik
görüşləri əks etdirir. Yunq və
yunqçuların tədqiqatından məlum olur ki, mifoloji təfəkkürün
qalıqları bir çox hallarda sənətkarın
özünün də xəbəri olmadan əsərə
keçərək bədii təsir gücünü
artıra bilir. Bu cəhətdən
türk mifologiyasında inanclar sistemində yer almış
ağac kultu XX yüzil Azərbaycan poeziyasında da diqqətəlayiq
yer tutur.
Mifologiya elminə məlum olduğu kimi bir çox kult
simvolikaları ilə yanaşı ağac kultu türk həyat
tərzi, onun mifik dünyaduyumu, dövlət quruculuğu və
heqemoniyası ilə sıx bağlıdır.
Kosmik dünya modelindən görünür ki, məhz
ağac insanla Tanrı, yer ilə göy arasında əlaqə
yaradan obrazdır.
Qədim türklərin inamlar sisteminə nəzər
salsaq Bitki kultunun Azərbaycan folklorunda geniş yer tutduğunu
müəyyənləşdiririk. Beləliklə,
ağac kultu ilə bağlı miflərin öyrənilməsi
göstərir ki, ağaca pərəstiş, onun
kultlaşdırılması Azərbaycan şifahi və
yazılı ədəbiyyatında əski izlərini
saxlamışdır. Ağac kultunu təmsil
edən obrazların araşdırılması göstərdi
ki, folklorumuzda ağac ruhunun müxtəlif obrazları
yaranmışdır.
Ağac kultunun səciyyəvi xüsusiyyətlərindən
biri onun antropomorf cizgiləri daşımasıdır. İlkin
kosmoqonik başlanğıcı təşkil edən təbiət
ünsürləri insan siması kəsb edə bildiyi kimi,
ağaclar da insanlaşmışdır.
Qeyd etdiyimiz kimi XX əsrin Azərbaycan poeziyasında
mifoloji obrazlara, mif elementlərinə müraciət edən
müəlliflər sırasında R. Behrudinin xüsusi rolu
vardır. Şairin yaradıcılığında bəzən
mifoloji əsaslı obrazlar və mifoloji elementlər şeirin
məna kəsbində yardımçı deyil, aparıcı
rol oynayır. Onun şeirlərində
mifoloji obrazların arxaik təfəkküründə
yaşayan xüsusi atributları ilə müasir ictimai hadisələrin
təsvirində orijinal tərzdə çıxış etməsi
müəllif ideyasının çatdırılmasında əsas
meyar kimi çıxış edir.
Məhz bu
səbəbdən Türk Dili Kurumu Başkanı Əhməd
B. Ərcilasun R. Behrudi haqqında “Zamanlar üstündə
yaşayan şair!” məqaləsində yazırdı:
“Rüstəm şeirinin kökü iştə min illərin
o başındadır. O, millətin dastan və nağıl
dövrünü yaşamaqdadır. Gah
göytürkləri törədən doqquz budaqlı
ağacın altında, gah Oğuz Xaqana oğullar verən
qutsal işığın içindədir. Bəzən canı şüşəyə həbs
edilən devdir, bəzən gurğuşun üzərinə
atılan ilan. Bəzən Atilla, bəzən də Dədə
Qorqud, çox dəfə ağzı dualı bir Bozqurddur. Əslində o qopuzuyla, duvuluyla, duasıyla zamanı
tilsimləyən bir Şaman nəvəsidir. Rüstəmin sehrli misralarıyla zaman düyümlənmiş,
zamanın axışı durdurulmuşdur. İndi tanrı Qara xanın qaz olub uçduğu
sularda indi doqquz Budaqdakı ağacın altında, indi
göydən enən mavi işıqda, indi nağıl
çağında türk yenidən yoğrulacaqdır, yenidən
oluşacaqdır”.
Doğrudan onun əksər şeirlərində mifologiya
ilə poeziyanın ahəngdarlığı, vəhdədi
olduqca cazibədardır. XX əsrin azadlıq uğrunda mübarizələrin
yaratdığı həyəcan, mənəvi atmosfer onun
poeziyasında yeni mifopoetik görüşlərin gündəmə
gəlməsini və fəlsəfi düşüncələrini
çatdırılmasına şərait yaratdı. Şairin şeirlərində ağac kültu önəmli
yerlərdən birini tutur. Onun 80-ci illərdə
(1986) yazdığı “Salam, dar ağacı” şeiri
böyük əks sədaya səbəb oldu. Bu şeirdə olan poetik cazibə şübhəsiz
ki, mifopoetik ənənəyə bağlılıqdan, yəni
miflərdən, dastanlardan, klassik poeziyadan, xalq şeirindən
gəlir, amma təlqid və təkrar deyildir, orijinaldır.
Yolunu
gözlədim hər səhər, hər axşam,
Salam, Dar ağacı.
Əleyküm
salam
Əcəllə
ölməyə doğulmamışam
Salam, Dar
ağacı
Əleyküm
salam.
Ağaca
müraciət, onunla salamlaşmaq, xəbərləşmək,
ağacın öyülməsi, hədələnməsi və
s. xüsusiyyətlər miflərdən qaynaqlanmış
dastanlara, nağıllara, rəvayətlərə keçməsi
haqda dəfələrlə qeyd etmişik. Bu ənənə
əsasən mifdən qəhrəmanlıq dastanlarına, məhəbbət
dastanlarına, folklor sənətinə, onlardan da poeziya
nümunələrinə daxil olmuşdur. Tədqiqatçıların
fikrincə məhəbbət dastanları qəhrəmanlıq
dastanlarından sonra yaranmışdır. Ona görə
də, məhəbbət dastanlarında bədii poetik ifadə
daha genişdir: Məsələn, Kitabi Dədə-Qorquddan
sonra yaranmış “Əsli Kərəm” dastanında
xüsusi semantikası olan ağac obrazı epik transformasiyaya
uğrayaraq öz mifoloji motivini yaşatmaqda davam etdirir. Hər iki əsərdə, Kitabi Dədə-Qorqudun
ikinci boyunda Uruz, “Əsli Kərəm”də isə Kərəm
ağaca müraciət edirlər. Görkəmli
dastanşünas-alim M. Cəfərli bu müraciətləri
“dialoq” adlandıraraq hər iki əsəri tədqiqata cəlb
etməklə müqayisə edir.
Tədqiqatçı
belə hesab edir ki, müxtəlif xəbərləşmə
tiplərini tutuşdurulması insanla təbiət arasında
olan münasibətin əski ritual mifoloji kontekstində olan
modelin struktur formasını təsəvvür etməyə
imkan verir və eyni ritual model daxilində icra olunan ayin nə qədər
poetikləşsə də, bu poetikləşmə müstəvisində
belə eyni strukturu ortaya qoymuş olur. Bu cür
poetikləşmə belə ritual “nəğmələrinin”
sonrakı transformativ törəmələrini vermiş olur.
Yəni əski ritual magik əsasdan
uzaqlaşdıqca mətn poetikləşmədə, bədii
yaradıcılığın qayda-qanunlarına daha çox
tabe etməklə olur.
“Salam, dar ağacı” şeirini tədqiqata cəlb edərkən,
biz M. Cəfərlinin bu fikirlərinin təsdiqinin şahidi
oluruq.
Şeirdə mifopoetik ənənələrin tərənnüm
olunmasında dastanların körpü missiyasını
daşıması inkar olunmazdı.
Bu situasiyada Orta Asiya xalqlarının
“Gündoğmuş” dastanını da qeyd etmək yerinə
düşərdi. “Kitabi Dədə-Qorqud”da Uruz “Əsli Kərəm”də
Kərəm, “Salam, dar ağacı”nda lirik qəhrəman hər
üçü eyni müraciəti təkrarlayır. Lakin “Salam, dar ağacı”nda bədii
yaradıcılığın qanuna uyğunluqlarını nəzərə
almaqla bu müraciətin daha geniş ictimai-siyasi
arenasını görürük. Bu
şeir müasir poeziyada mifopoetik ənənələri
yaşatmaqda, onun indiyə qədər məlum olan
imkanlarına daha geniş miqyasda üzə
çıxartmaqda, mifoloji qaynaqlara bağlı insan-ağac
poetik xitabını bədii fəlsəfi səviyyədə
həll etməkdə böyük rol oynayır.
Şeir insanla ağac ünsiyyətinin müasir
nümunəsidir. Ünsiyyət nə qədər poetikləşdirilsə
də onun mahiyyətində mifoloji bünövrə durur.
Şair dar ağacını Dünya
ağacı ilə müqayisə edir. Burada
1) dar ağacının antropomorflaşması-
ona insan kimi salam verərək müraciət olunması, təriflənməsi
(“boyun göy dəlir”,- bu onun həm ucalığını,
həm də dərk olunan dünya kontekstində şaquli
bütövlüyünü göstərir.)
2)
Ağacla dərdləşmə
3)
Ağacla xəbərləşmə (türk dünyasında
baş verən hadisələrin səbəbinin sorulması)
4) Onun
ölüm gətirən kataklizm olması (“mənə sən
qənim, səni suvarmağa halaldır qanım”),
“yarpağın rəng alsın qanımdan mənim”
(mifologiyada ağacın üstündəki hər yarpaq bir
insandır)
5)
Ağacın qürrələnməməyə
çağırılması (elə qürrələnmə...hər
yanın mənəm). Əski mifoloji kompleksində
ağacın canlı sakral varlıq olaraq qürrələnməsi
əslində “rəhmə gəlməməsi”dir.
6)Ağacın hədələnməsi. Ağaca qorxu
kontekstində göstəriş verilir. “Qorxum
yox, nə olsun boyun göy dəlir”, “Haqq-hesab çəkməyə
gələn mənəm, mən”, “Ya səni yendirrəm, ya sənə
yennəm” (yəni özünü dünya ağacı ilə
eyni qüvvədə hesab edir), ya da “budağından
yarpağa dönnəm” (mifologiyaya görə əcəli
çatmamış insan budaqda yarpaqdı), “Mənim canım
səndə, bil canın mənəm” (yəni əbədiyyət
qazanmış insanlardanam), “Hər yanın mənəm” (məndən
çoxdur).
“Kitabi Dədə-Qorqud”da Uruzun asılan məqamda
ağaca etdiyi müraciəti ilə “Salam, dar ağacı”
şeirindəki lirik qəhrəmanın müraciəti zahirən
fərqlənir. Məni sana asarlarsa, götürməgil ağac!(Kitabi Dədə-Qorqud, ikinci boyu) Dar
ağacında isə lirik qəhrəman özü
könüllü olaraq asılmağını istəyib. O
ağaca salam verir.
Əslində bu “salam” əbədiyyət,
ölümsüzlük nəğməsidir. Hər iki
müraciətdə yaşamaq, həyat eşqi əsas
prinsipdir. Ümumiyyətlə, qədim
türk dastanlarından göründüyü kimi ölümsüzlük
ideyası həm də qədim türklərin dünya
görüşü barədə müəyyən təsəvvürləri
ilə üzvi şəkildə bağlıdır.
Yakut türklərinə görə “yaradılmışların hamısı, bu tək və ulu ağacdan əmələ gəlmişdilər. Doğum Tarıçası Kübey xatun da bu ağacın içində olub”. Ön Asiya mifologiyasında Adəmlə Həvva da ağacla əlaqəli göstərilmişdir. Lakin başqa motiv və inanc içində.
“Türk mifoloji mətnləri”ndə Yusif Has Hacibin “tabut” haqqında da fikirləri maraq doğurur. Yazar, həyatı, sarsmayan, rahvan bir ata bənzədir. Tabutu isə əyərsiz ağaca “Sarsmayan, yörü... rahvan atdan inib, kədərli olub, egersiz olur ağaca minəcəksən”- deyir. Müəllifə görə tabut da bir ağacdır.
Mifologiyaya görə insanın ilk doğuluşu ağac kağuşunda olduğu kimi axırı da ağac içində olur.
R. Behrudinin “Ağac” şeirində də eyni motivlə üzləşirik. Xalqımızın insanın yaranması haqqında təsəvvürünə görə, Tanrı insandan qabaq doqquz budaqlı ağac yaratmış, ilk insan övladını bu ağac kağuşunda dünyaya gətirmiş və ağac kölgəsinə sığınmaq düşüncəsini onlara ilk bilgi olaraq vermişdir. Oğuz, Uyğur dastanlarında oğullar müqəddəs ağac kağuşunda yaradılmışdır. Ağac xalqımıza ilkin yaradılış inamı ilə çox bağlıdır.
Azərbaycan xalqı buna görə Ağacı müqəddəs sayır, ağaca sevgi bəsləyir. Hətta bu sevgi İslamiyyətdən sonra yazılmış dastanlarımızda belə özünü qoruyub saxlamışdır. Bu xalqın genetik yaddaşına həkk olunmuş, kultlaşmışdır. Qeyd etdiyimiz kimi XX yüzil Azərbaycan poeziyasında da mifopoetik görüşlərdə ağac kultunun izləri qalmaqda davam edir: R. Behrudinin ağaca müraciətinə diqqət yetirək:
İlk gəlişim-
ağac beşik,
Son
gedişim ağac-tabut,
Nə
anladır bu boş yöyrək
O ac tabut?
Öləndə
də mənnən birgə səsin gəlir,
Gəlir gordan.
Bu
doğmalıq belə hardan,
Canım ağac, gözüm ağac?
Şairin fikrincə, ta qədimdən insan dünyaya gələndə
ağac beşikdə laylalarla ovunur, böyüyür, son mənzilə
gedəndə də ağac tabutda ağı ilə yola
salınır.
Onun lirik qəhrəmanının ağacı
bu cür poetik dillə əzizləməsinin, xəbərləşməsinin
ağacla insan arasında olan doğmalılığın səbəbini
soruşmasının məqsədi ilkin
yaradılışımızda ağacın rolu ilə
bağlılığını bir daha yada salmaqdır.
Apardığımız
araşdırma göstərir ki, XX yüzil Azərbaycan
poeziyasında ağac kultu ilkin stixiyanı simvollaşdıran
obrazlardan biri kimi dünyanın quruluşunun əsas parametrlərini,
insanla Tanrı, yer ilə göy arasında zəruri olan əlaqələri
transformativ formada təqdim edərək minillik Azərbaycan
poeziyasının yaşarı ənənələrindən
biri hesab olunur. R. Behrudi bu ənənənin
davamçısı kimi xüsusi qeyd edilməlidir.
Şairin su mifologeminə də ayırdığı
yer diqqət çəkir.
1980-ci ildə
yazılmış “Yaradılış məsəli “ şeirini tədqiqata cəlb etsək XX
yüzil Azərbaycan poeziyasında mifopoetik ənənənin
yaşarı bir ənənə olduğunu sübut edən
nümunəyə müraciət etmiş olarıq. Bir çox əsərlərində olduğu kimi bu
şeirin də orijinallığı burada mifoloji
görüşlərin açıq-aşkar təqdim
olunmasındadır.
Aşağıdakı
misralara nəzər salaq:
Dünya
dediyimiz bu yer kürrəsi
Üzürdü sularda başına yalqız.
Tanrı-Qara
xanla sular üzbəüz,
Bir Tanrı varıydı, bir də su yalnız.
Verilmiş bənddən göründüyü kimi
şair şeirdə birbaşa su mifoloqeminə müraciət
edərək türkün, insanın ilkin
yaradılışı haqqındakı mifoloji
dünyagörüşündə suyun nə qədər
vacib element olmasını misralara gətirir.Şair belə
hesab edir ki, türkün ilkin yaradılışı
haqqındakı mifoloji dünyagörüşü
bütün xalqlardan fərqli və qədimdir. O, qeyd edir ki, insanın
yaradılışı Həvva və Adəmdən öncə
sudan yaranmış ana ilə
bağlıdır;
Bir
gün də beləcə sular oynadı,
Tanrı
dalğalara kədərlə baxdı...
Dünyanın
o günü ,- ən gözəl günü,
Sulardan boy verib bir ana çıxdı.
Tanrıya
üz tutub, qəmi at,- dedi.
Yaratmaq ilhamı verdim mən sənə.
Mənimtək
insan gəl yarat,- dedi.
Şair
xalqın yaddaşına yazılmış “suya tutsunlar aydan
arını”, Qorqud Dədənin söylədiyi “su
görüb haqq didarını” sözlərini söyləməklə
Yer üzündə həm də “Gözəgörünməz
Tanrı”nın üzünün tək sular
gördüyünü dilə gətirir və qeyd edir ki, su
Yer üzündə ən təmiz varlıq olduğu
üçün Tanrı öz üzünü ona göstərib.
Lakin şeirdə lirik qəhrəmanı narahat
edən Tanrı ilə suyun münasibəti yox, insanların dənizlərlə,
çaylarla olan dözülməz rəftarıdır.
Şair unudulmuşları yada salmaqla ölən çaylara,
çirkləndirilən dənizlərə görə
insanlara etiraz səsini ucaldaraq ilkin
yaradılışımıza sevgi və təmiz
duyğularla yanaşmağı tövsiyə edir:
Hər
bir şey özünə dönür, yüz dəfə,
Döndük özümüzə o gündən bəri.
Niyə
öldürürük çayı, dənizi,
Nə tez unutmuşuq Nuh peyğəmbəri?
Tənqidçi-filosof Asif Əfəndiyev “Dairələr”
məqaləsində R. Behrudinin bu mövzuda olan əsərlərini
“Ayrılıq dairəsi” kimi mənalandırmışdır. Tənqidçi hesab edir ki,
R. Behrudi qeyd etdiyi kimi “Əzələ, Qədimliyə,
İlkinliyə qayıtmaq gərək”
Ölür,
çaylar ölür, ölür dənizlər,
Dünyanı başına Xəzər dar görür.
Bəs niyə, bəs niyə unutmuşuq ki,
Tanrıyla tərtəmiz sular danışır,
Tanrının üzünü tək sular görür.?!
Şair ilkin yaradılışda mühüm rol oynayan varlığı- suyu anası, bacısı hesab edərək nə vaxtsa insanların o təmizliyə dönəcəyinə böyük ümid bəsləyir:
Yenə də dönərik o təmizliyə,
Ehey,
bacım çaylar, ey anam dəniz,
Bu gün
andlarımız özgələrədir,
Çox
şeyi, çox şeyi unutmuşuq biz...
Şair müasir dövrdə ekoloji problemlərdən
irəli gələn təşviş və qorxunu ilkinliyə
qayıdış yolu ilə yumşaltmağa cəhd edir. O, insanların təbiətə
göstərdiyi amansız münasibətə qarşı
haray səsini əcdadlarımızın dəyərləndirdiyi
illərlə şüuraltında yatan mifik düşüncəni
oyatmaqla qaldırır.
Real hadisələrlə öz duyğularını əks
etdirən şair göstərilən nümunələrdə
qeyri-ixtiyari mifoloji düşüncədən istifadə edərək
dünyaya spesifik bədii prizmadan baxır, dünyanı sanki
yenidən görür və oxucuya da bu dünyanı yeni qiyafədə
təqdim edir.
Xanım
SULTANOVA
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 30 aprel.- S.17;23