“Baş”da süjet sistemləri: tarixi fon və
bədii uydurmalar, personajlar və xarakterlər
II yazı
Tarixi fon və bədii uydurmalar realist və
postrealist müstəvidə
“Baş” romanı mükəmməl bir bədii nümunə
kimi Elçinin nəsr təfəkkürünün orijinal məhsulu
olaraq ortada dayansa da, müəllif bu əsərin araya - ərsəyə
gətirilməsində müxtəlif səpkili mənbələrdən
yetərincə faydalanmış, onlardan ideyalarının
ortaya qoyulmasında istifadə etmişdir. Əlbəttə,
istifadə üçün nəzərdə tutulmuş sənədlərdən
o, heç də ayrı-ayrı fraqmentlər
götürüb çıxarışlar aparmamış,
onları tam şəkildə təhlil etmiş, dövrün
aydın mənzərəsini yaratmağa
çalışmışdır. Əsərlə tanış olduqda biz burada çoxsaylı
personajların real insanlar olub tarixdə yer
aldıqlarını, onların konkret adlar və soyadlar
altında çıxış etdiklərinin şahidi oluruq. Əsərdə kifayət qədər
çoxsaylı tarixi şəxsiyyətlər iştirak edirlər.
Onlara nümunə kimi biz
Hüseynqulu xanı, Ağa Məhəmməd şah
Qacarı, Abbas Mirzəni, knyaz
Pavel Sisianovu, polkovnik fon Qrenfaldı, knyaz Elizbar Eristovu,
Valerian Zubovu, imperatritsa Yelizaveta Alekseyevnanı, knyaz
Çartorıyskini, İrinarx İvanoviç Zavalişini,
M.P.Vaqifi, Stepan Razini, Yemelyan Puqaçovu, Toxtamışı,
Əmir Teymuru, III Sultan Səlimin anası Validə Sultanı,
Uzun Həsəni, Qara Yusifi, Miranşahı, onun oğlu Abubəkri,
Şirvanşah 1-ci İbrahimi, Şəki xanı Seyid Əhmədi,
Kaxetiya çarı 2-ci Konstantini, Nadir şahı, 1-ci
Aleksandrı, Avarlı Ömər xanı, general - mayor
İvan Petroviç Lazarevi, çariça Mariyanı,
Napoleon Bonopartı, Jan Pol Maratı, Maksimilyan Robespyeri, Jorj Jak
Dantonu, Şarl Anri Sansonu, qraf Timofeyev - Boqoyavlenskini, Arkadi
Yevdonimoviç Razumovskini, markiza Natalya de Lafonjeni və
başqalarını göstərə bilərik. Bakı Qoşa Qala Qapısının
alınmasının təsviri də dürüst tarixi sənədlərə
əsaslanmaqla onun özünəməxsus xüsusiyyətləri
də məxəzlərdə kifayət qədər adekvat yer
almışdır. Məsələn, XVIII
əsrin lap son illərində Rusiya Gürcüstanda
itirilmiş nüfuzunu bərpa etmək məqsədilə
Zubovun başçılığı ilə Azərbaycanın
şimal torpaqlarına hərbi yürüş təşkil
etmişdi. 1797-ci ilin yazında Ağa Məhəmməd
şah Qacarın Şuşaya hücum etməsi, Qarabağ
xanlığının müvəqqəti olaraq Məhəmməd
bəy Cavanşirin əlinə keçməsi, tezliklə
İbrahimxəlil xan tərəfindən Ağa Məhəmməd
şah Qacarın cənazəsinin Tehrana yola salınması,
qızı Ağabəyim Ağanı Ağa Məhəmməd
şah Qacardan sonra hakimiyyətə
gəlmiş Fətəli şah Qacara verməklə siyasi hərbi münasibətləri
normallaşdırması tarixdən yaxşı məlumdur.
Yaxud XVIII əsrin sonu - XIX əsrin lap
ilk ilindən başlayaraq, imperator I Aleksandrın əvvəl
şərqi Gürcüstanı, sonra Azərbaycanın Qazax,
Borçalı, Şəmşəddil, Pəmbək
torpaqlarının Rusiyaya qatılmasına nail olmasını
da bilirik. 1802- ci ilin dekabrından Quba, Dərbənd, Lənkəran
xanlıqlarının İrana qarşı birgə müqavilə
imzalayıb çıxış etmələri, Rusiya himayəsinə
qəbul olunmaları, 1803- cü ildə general Qulyakovun
başçılığı altında rus ordusunun Car-Balakənə
hücumu, Tiflisdə Car-Balakən camaatlığı ilə
Rusiya arasında “Andlı öhdəlik haqqında saziş”
imzalanması, Qulyakovun 1804- cü ildə Cara soxulması,
Zaqatala yaxınlığında məğlub edilmiş rus ordusunun Muxax kəndi ərazisinə
çəkilməsi, Qulyakovun öldürülməsi, bundan
sonra carlılara divan tutan Sisianovun İlisu
sultanlığını da işğal etməsi, növbəti
hədəf kimi Gəncəni seçməsi, Sisianovun hədələyici
məktublarında Cavad xandan təslim olmağı tələb
etməsi, rus qoşunlarının
1804-cü ilin yanvarın 3-də Gəncəni
işğal etməsi və qeyri-bərabər
döyüşdə Cavad xanın
və onun oğlu Hüseynqulu xanın
öldürülməsi də məlumdur. Bunun digər Azərbaycan
xanlıqlarının
da taleyinə mənfi təsir etməsi və s. Azərbaycan
tarixinin həm şərəfli, həm də məğlubiyyət
səhifələri kimi sənədlərdə yer
almaqdadır. Qarabağ xanlığının rus təbəəliyinə
qəbul olunması, Şuşada rus qoşunlarının yerləşdirilməsi,
Sisianovun Şamaxı xanı Mustafa xandan vaxtilə
Qarabağdan Şirvana köçürülmüş əhalini
geri qaytarmağı və Cavad ərazisini Qarabağa verməyi
tələb etməsi, 1805- ci ildə Sisianovun Şamaxı
xanına Rusiya hakimiyyətini qəbul etdirdikdən sonra
Bakıya yol açılması, Sisianovun güclü
artilleriya ilə Bakıya yaxınlaşıb Bakı
xanlığının Rusiya tabeliyinə kecməsi ilə
bağlı layihəni
Hüseynqulu xana göndərməsi və Sisianovun
Bakı xanlığı ərazisində öldürülməsi,
1806-cı ildə rus qoşunlarının Dərbəndi və
Bakını işğal etdikdən sonra Bakı
xanlığının ləğvi, Quba
xanlığının təslim edilməsi, Azərbaycan
torpaqlarının Rusiya hakimiyyəti altına düşməsi
tariximizin yanğı doğuran mərhələləridir.
Car-Balakən camaatlığı Avar xanını və
Dağıstan feodallarını Rusiyaya qarşı üsyana
səsləməsinə baxmayaraq məğlub olması,
İran qoşunlarının
1806-cı ilin iyununda
Şuşaya hücum etməsi, Şuşa qarnizonunun rəisi,
Cavad xanın qatili mayor Lisaneviçin Xankəndində
İbrahimxəlil xanı öldürməsi, Şəki xanı
Səlim xanın buna cavab olaraq rus qarnizonunu Şəkidən
qovması, Şəki xanlığının 1806-cı ilin
oktyabrında rus qoşunları tərəfindən
tutulması, Abbas Mirzənin başçılıq etdiyi
İran ordusunun 1809- cu ildə İrəvan uğrunda gedən
döyüşlərdə rusları məğlub etməsi,
1813- cü ilin oktyabrında Gülüstan müqaviləsinə
görə İrəvan və Naxçıvan
xanlıqlarından başqa, Şimali Azərbaycan
xanlıqlarının - Gəncə, Qarabağ, Şəki,
Şamaxı, Dərbənd, Bakı, Quba və Lənkəran
- Şərqi Gürcüstan və Dağıstanın
Rusiyanın tərkibinə qatılması faktları məlum
tarixi olaylar kimi mənbələrdən “boylanmaqdadır”.
“Baş” romanının tarixi - coğrafiyası da kifayət
qədər real həqiqətləri əks etdirməkdədir. Burada yer almış nəinki
Azərbaycan xanlıqları, Gürcüstan, onun müxtəlif
knyazlıqları, çarlıqları, şəhərləri,
Dağıstan, Avar xanlığı, İran, Türkiyə,
Rusiya, Avropa və s. regionlar, ümumiyyətlə, həmin
dövrün reallıqlarını əks etdirmək
baxımından uyğun mənzərə yaradır. Bununla belə əsərdə yüksək şəkildə
bədiiliyin təmin olunması ilə əlaqədar
Elçinin özünün bədiiliyi roman
materialının infrastrukturuna daxil etməsi də
maraqlıdır. Müəllif “Baş”
romanında tarixə həm yaxından, həm də uzaqdan fəlsəfi
və bədiiyyat kontekstində baxır. Elçinin Azərbaycanla
bağlı tarixi olaylara XVIII əsrin əvvəllərindən
500-600 il öncəyə yeri gəldikdə
ekskurs etməsi də məqsədsiz deyildir. Bu
tipli müraciətlər əsərin daha dolğun və
mükəmməl alınmasına xidmət etmək
baxımından edilmişdir. Elçinin Rusiya, Avropanın ayrı
- ayrı ölkələrinə (Osmanlı Türkiyəsi,
İngiltərə, Fransa, Danimarka və s.) ekskurs etməsi də
məqsədli xarakter daşımaqdadır.
“Altıyüz
il bundan əvvəl, o zaman ki Qızıl Arslan
Şamaxını tutdu, Şirvanşah Axistan Şirvanın
paytaxtını Bakıya köçürüb, buranı
qorumaq üçün ikicərgəli qala divarı tikdi, indi
o qala divarı dənizdən də, qurudan da bu qalaya
tuşlanmış rus toplarının qarşısında nə
edə bilərdi? Sərdar Sisianov altı mindən artıq
soldatla şəhərin qabağını kəsmişdi,
general Zavalişinin gəmiləri də yenə gəlib
Bakının qabağını kəsdirmişdi,
Hüseynqulu xan 400, lap olsun 500 - 600 atlı ilə hücum
çəkib rus ordusunu məğlub edəcəkdi?” (s.6). Müəllif bu sətirlərdə, bir tərəfdən,
qarşıda duran işğalla bağlı Hüseynqulu
xanın təşvişlərini ortaya qoymaq məqsədini
güdmüşsə, digər tərəfdən, qüvvələr
nisbətinin yetərincə fərqli olduğunu göstərib
xalqın qeyrət hissəsinin, yenilməzliyinin fərqində
olmuşdur. Çünki biz romanın
sonrakı səhifələrində xalqın qəhrəmanlığının,
nəinki Sisianovun öldürülməsinin, hətta
öldürüldükdən sonra onun qəssab Balarzanın qəssab
kötüyü üzərində başının bədənindən
ayrılmasının və başın torbaya qoyularaq Tehrana
yollanmasının şahidi oluruq.
Yaxud Stepan Razin və Yemelyan Puqarovla bağlı tarixi
olayları Elçinin özünəməxsus şəkildə
bədiiləşdirməklə həmin hadisələri
öz fərdi interpretasiyasında təqdim etməsi də
uğurlu sayılmalıdır. Müəllif onların Moskvadakı
“Boloto” meydanında edam səhnəsini
öz “rəngləri” və “naxışları” ilə
boyamışdı. “Pavel Sisianov isə o zaman - elə indinin
özündə də belə düşünmürdü,
çünki Yemelyan Puqaçov adi cani və quldur deyildi, o,
dövlətə xəyanət etmişdi, ac - yalavac
lümpenləri dövlətin üzərinə aparırdı,
silahı böyük rus imperiyasına qarşı
qaldırmışdı və and içib silahla dövləti
müdafiə edən hər bir kəs o yaramazın
edamını görməli idi, bu onun borcu idi” (s.33).
Elçinin “Baş” romanında tarixi informasiya materialı ilə təhkiyə arasındakı inteqrasiya bir - birini kifayət qədər tamamlayır və Azərbaycan həyatının, regiondakı çaxnaşmaların analoji mənzərəsini yaradır. Prinsip etibarı ilə “Baş” romanında bədii təxəyyülün birbaşa rolu bizim düşündüyümüzdən daha görümlüdür. Bununla belə əsərdə yer almış və müəllif tərəfindən ortaya qoyulmuş personaj və hadisələrin hamısının, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, gerçəklikdə prototipləri və analoqu olmuşdur. “Baş” romanında Elçinin başlıca ustalığı ondan ibarətdir olmuşdur ki, o, real tarixi fakt və materialları özünəməxsus şəkildə işləyib hazırlamaqla, yadda qalan məzmun və obrazların yaranmasına nail olmuşdur.
Elçin “Baş” romanında bədii
uydurmanı əsərdəki reallıqla elə uğurlu
şəkildə bağlayır ki, bu, həm də ənənəvi
janr formalarının transformasiyasına gətirib
çıxarır. Fikrimizcə, “Baş” romanı kompozisiya
baxımından romantik prinsip yox, sırf realist, bir sıra
hallarda postrealist, elmi-tarixi əsər yaratma prinsipinə
söykənilərək qurulmuşdur. Müəllifin
XVIII əsrin əvvəllərindəki reallığa
marağı, məişət detallarına diqqəti, sənədli
təhkiyənin özünün sənədliliyinə meyl
etmə, təsvir olunan dövrün milli detallarını incəliyi
ilə bilmə ona eyni zamanda oxucunun sönməz münasibətini
əks etdirməsindədir. “Baş” romanındakı
realist və postrealist estetikanın əsası xarakterlərlə
hadisələrin və vəziyyətlərin
qarşılıqlı (həm də
qarşılıqsız) əlaqələri fonunda, müstəvisində
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Müəllifin
dövrün reallığına toxunuşu personajlardan hər
birinin daxilində öz izini qoyur və burada xarakter şəxsiyyətlə
mühitin mürəkkəb əlaqələrinin nəticəsi
kimi görünür. Bununla belə burada həmin tarixi
mühit əsərdəki fəaliyyət göstərən
personajlar tərəfindən təsirə məruz qoyulur.
Realist və postrealist estetika burada yazıçı - realist tərəfindən
insandan həmin gerçəkliliyə məsuliyyətlə
yanaşmağı tələb edir. Bütün bunlar bir daha
qəhrəmanla mühitin, xarakterlərlə hadisələrin
təsvirin mahiyyətində durduğunu sübut edir.
Nizami Tağısoy
525-ci qəzet.- 2016.- 30 aprel.- S.14