Nizami Gəncəvinin
mənəviyyat dünyasına bir nəzər
MÜTƏFƏKKİR
ŞAİRİN BƏDİİ-FƏLSƏFİ
DÜŞÜNCƏ SİSTEMİNƏ DAİR QEYDLƏR
Nizaminin düşüncəsi irfan bilgi sisteminə
bağlıdır. Bu bilgi sisteminin ən önəmli
anlayışlarından biri xəlvətdir.
Şair
"Sirlər xəzinəsi" dastanında "xəlvət"
anlayışının mənası ilə bağlı beş bölmə yazmışdır. Bundan başqa, Nizami "Sirlər xəzinəsi"
dastanında olan "Axirəti qarşılamaq
haqqında" adlı məqaləyə də xəlvət
məclisinin təsviri ilə başlayır. İrfan
düşüncə sisteminin "xəlvət"
anlayışı bu mənaları ehtiva edir:
- "xəlvət"in
içində bu anlayışlar var: "xəlvət",
"uzlət", "inziva", "vihdət"
(yalnızlıq). Ortaq məna budur: xalqdan ayrı yaşamaq,
bir arada olmaq halından qaçmaq;
- "xəlvət"in
ziddi "ixtilaf"dır, yəni xalq ilə bir arada
olmaqdır, söhbət və ünsiyyətdir;
- "xəlvət"də öncə tövhid
inancını qoruyan elmləri öyrənmək, sonra da
şəriətə bağlanmaq, uca Allahın
buyurduqlarını yerinə yetirmək şərtdir.
- "xəlvət"
mənfi duyğulardan ayrılmaq, pis xasiyyətləri dəyişdirməkdir;
- "xəlvət"
zahirin xalqla, batinin Haqa olmasıdır;
- xəlvəti söhbətdən üstün
tutan bir kimsənin Rəbbinin zikri müstəsna, bütün
zikrləri, Rəbbinin rizasını istəmə xaric, nəfsin
istədiyi səbəblərdən heç birini istəməməsi
onun arzularına arxa çevirməsi lazımdır. Bu özəllikləri
olmayan
xəlvət insanı fitnəyə salar və
azdırar;
-
"üzlət" xalqın arasında olmaq, ancaq Haqdan
üz döndərib xalq ilə məşğul olmasın deyə
sirri (qəlbi) qorumaq, nəfsi günahdan uzaqlaşdırmaq, qəlbi
uca Allaha bağlamaqdır;
- "xəlvət"i
söhbətdən üstün tutan izzət qazanar;
- "xəlvət"in
sağlam olması üçün halal yemək, halal yeməyin
sağlam olması üçün də uca Allahın
haqqını yerinə yetirmək şərtdir;
- "xəlvət"dən
çox insanı ixlaslı olmağa sövq edən bir vasitə
yoxdur;
- ölənədək dostun xəlvət, yeməyin
aclıq , danışmağın yalvarış olsun;
- söhbətdə xeyir varsa, xəlvətdə
də salamatlıq var;
- sadiqlərin dostu yalnızlıqdır;
- özünü uca Allahın hüzurunda hiss edən
sıxılmaz;
- qəlbin dərmanı xalqla az
görüşməkdir;
Nizami "xəlvət" deyərkən uca Allahın
hüzurunda olduğu halı ifadə edir. O, tənhadır, kimsə
yoxdur, qəlbi Onun zikri ilə doymuşdur. Şair sadəcə
"xəlvət" demir, "xəlvət məclisi"
deyir. "Məclis" sözü çoxluq və
gözəlliyin əlamətidir. Ancaq o məclisdə
varlığını uca Allaha təslim etmiş Nizamidən
başqa kimsə yoxdur, bu halda, "məclis" sözü
gözəllik, hüzur, sevinc mənalarını yüklənir.
Nizaminin məqsədi xəlvətin nə dərəcədə
gözəl, xeyirli və bərəkətli olduğunu
göstərməkdir. Şairin təfsirində
xəlvət iman insanı yetişdirən irfan məktəbinin
proqramının ayrılmaz bir parçasıdır. "Xəlvət" proqramı insanı axirətə
hazırlayır, deyir ki, axirəti gözəl
qarşılamağın, əbədi axirət səadətini
qazanmağın yolu bu dünyadakı həyatını axirət
mərkəzli yaşamaqdır. Bu da qəlbi
uca Allaha təslim etməklə olar. Qəlbin
təslim olması üçün də təmizlənməsi,
nəfsin əsarətindən qurtulması şərtdir.
Xəlvət də bu işi görür, qəlbi
azadlığına qovuşdurur. Nizaminin verdiyi
ölçü budur: xəlvəti olmayanın axirəti
olmaz.
Nizami xəlvət məclisində nəfsin əsarətindən
qurtulmuş, hüzura qovuşmuş, azad olmuş insanın
(özünün) halını təsvir edir. "Bax"
deyir, yəni gör, anla, sənin də xəlvət məclisin
olsun, gerçək hüzurun azadlıqla bağlı
olduğunu bil, azad olmayan rahat olmaz, Ona təslim olmayan da azad
olmaz. Xəlvətə gəl, bu
dünyanın yükünü ağıl, qəlb və
vicdanından at, təmizlən, bəsirət
gözünü aç, qəlbin nurlansın, həqiqəti
görsün və Ona təslim olsun. Kirli
qəlb uca Allaha itaət etməz. Bil ki, xəlvət
qəlbi mənəvi kirlərdən təmizləyən
metodun adıdır.
Nizami
"xəlvət" deyir, onun gözəlliyini vurğulamaq
üçün "məclis" sözünü
artırır, sonra "bax" əmr ədatı ilə mənanı
gücləndirir, iş bununla bitmir, sonra da "bəzənmiş"
deyir. "Xəlvət məclisi"nin
gözəlliyini ifadə edən üç söz də var:
"o, işıqlıdır", "xoşdur", "elə
bil əskilməmiş aydır" ("bütöv
aydır"), nurlu məclisdir, nurlandıran məclisdir,
hüzur məclisidir. Bu nur obrazları xəlvət
məclisinin gecə olduğuna da işarə edir. Nizamiyə görə, xəlvət məclisi
üçün ən uyğun vaxt gecədir. Bütöv Ay həm o gecəyə şahid olmaq
üçün bəzənmişdir, nurlanmışdır,
o qədər gözəl gecədir ki, Ay da o gecə məclisinə
qonaq olmaq istəyir, həm də o, əliboş deyildir,
işığı ilə o məclisin nurunu artırmaq istəyir.
Gecədir, ancaq çox işıqlı gecədir,
elə bil gündüzdür, xəlvət məclisinin nuru
gecənin qaranlığını yox etmişdir. Mesaj
var: "Xəlvət məclisinin olduğu gecə insanı
qaranlıqlardan (cəhalətdən) aydınlığa
çıxaran gecədir, xəlvətin məqsədi tərbiyədir,
qəlbi mənəvi kirlərdən təmizləyərək
onun bəsirət gözünü açmaqdır, onu həqiqətlə
buluşdurmaqdır.
Nizami "Sirlər xəzinəsi" dastanında irfan
düşüncə sisteminin ən önəmli
anlayışlarından olan səbir və susmağın mənalarını
açıqlayır. İrfan bilgi sistemində səbir və susmaq bu
anlamları daşıyır:
- səbir et, O, səbir edənlərlə birgədir;
- səbir hadisənin sarsıntı
yaratdığı ilk anda göstərilən
dözümdür;
- səbir acını hiss etdiyin ilk anda olur;
- səbir üzünü turşutmadan
acını qudum-qudum içməkdir;
- vücuda görə baş nə isə, imana
görə də səbir odur;
- səbir uca Allahın buyruqlarına
qarşı olan davranışlardan uzaqlaşmaq, müsibətin
acılarını içərkən sakitliyi qorumaq, yoxsul
olduğun zaman da zəngin görünməkdir;
- səbir müsibətlər içində
olarkən ədəbə riayət etməkdir;
- səbir müsibətlər içində yox
olma halında belə, şikayət etməməkdir;
- səbir dirənişdir;
- səbirli adam nəfsinin hücumlarına
müqavimət göstərəndir;
- mükafatların ən gözəli səbirə
veriləcək;
- səbir uca Allahın buyruqlarını yerinə
yetirməkdir;
- səbir şikayəti və
sızlamağı tərk etməkdir;
- səbir uca Allahdan yardım istəməkdir;
- səbir dərman kimi istifadə edilən
dadı acı bir ağacın adıdır;
- səbir edənlər üç yerə
ayrılır: səbir etmək üçün sıxıntı
çəkənlər, sıxıntısız səbir edənlər,
bir də səbri təbiət halına gətirənlər;
- səbir ayağı sürüşməyən
minikdir;
- səbir qəlb sükunət içində
olduğu halda, nemətlə möhnət arasında fərq
görməməkdir;
- uca Allah üçün səbir məşəqqətdir,
Onun ilə səbir Ondan bir yardımdır, Onda səbir bəladır,
Onunla səbir vəfadır, Ondan uzaqda qalmağa səbir cəfadır;
- sıxıntı halında səbir qurtuluş
əlamətidir;
- arayış halında səbir zəfər əlamətidir;
- səbir o qədər səbir etdi ki, səbir
səbirdən yardım istədi və aşiq : "Ey səbir,
səbir et", - deyə fəryad etdi (səbrin də səbri
var);
- müsibət bir buluddur, bir az sonra
açılar, bu səbirlinin anlayışıdır;
- səbir susmağı bacarmaqdır;
Nizami deyir ki, sirri qorumağın ən etibarlı yolu
susmaqdır. Susmaq da irfan düşüncəsinin önəmli
ölçülərindən biridir. Ariflər susmaq deyərkən
bu mənaları nəzərdə tuturlar:
- ya xeyir söyləyin, ya da susun;
- dilini qoru, evinə get, günahına ağla,
qurtuluş budur;
- sükut səlamətdir, yerində susmaq iman
insanlarının işidir, yerində danışmaq da şərəflilərin
xasiyyətidir;
- susmağın dörd növü var: dilin
sükutu, qəlbin sükutu, ruhun sükutu, sirrin sükutu;
- haqq çeynənirkən susan dilsiz
şeytandır;
- sükut riyazət sahiblərinin vəsfidir;
- nəfsi
islah etməyin, mənəvi məqamlara yüksəlməyin əsaslarından
biri susmaqdır;
- danışmaq xoşuna gedirsə, sus, susmaq
xoşuna gedirsə, danış;
- bir kimsənin vətəni (qəlb və dili
ilə susma məqamı) sükut olmasa, o sussa belə
susmuş sayılmaz, sükut sadəcə dilə xas deyildir,
qəlbin və bütün orqanların da susması var;
- sükut düşünmək
üçün bir fürsətdir;
- alimlər hikməti təfəkkür və
sükut ilə əldə etmişlər;
- sirrin və ruhun sükutu keçmiş və
gələcək zaman ilə məşğul olmağı tərk
etməkdir;
- insan özü ilə bağlı olan, ya da
lüzumlu sayılan mövzular haqqında danışanda qənaət
edərsə, sükut sərhədini aşmaz;
- xalqla az, Rəbbinlə çox danış,
mümkündür ki, qəlbin müşahidə halına gəlsin;
- qəlbini ən çox qoruyan dilinə ən
çox hakim olandır;
- dildən çox həbs edilməyə layiq
bir şey yoxdur;
- uca Allah hər şey üçün iki
qapı, dil üçün isə dörd qapı
yaratmışdır, dodaqlar və dişlər qapının
iki qanadıdır;
- danışmağı öyrəndiyin kimi,
susmağı da öyrən;
- söz səni xeyirə yönəldər,
sükut isə şərdən qoruyar;
- sükut dilin həyasıdır;
- dil yırtıcı vəhşi heyvan kimidir,
onu sıx bağlamasan, sənə hücum edər;
- avamın sükutu dil ilə, ariflərin
sükutu qəlb ilə, aşiqlərin sükutu sirrə aid
xatirələrini qorumaqla olur;
- cahilin dili ölüm qapısının
açarıdır;
- aşiq susduğu zaman həlak olar (o, sevgilisini
zikr etməlidir), arif susduğu zaman yüksək hallara malik
olar;
- sözün hesabını verəcəyin əməllərinin
sırasında yer tutur;
- irfan əhli bunu deyər: dilim yox ki,
danışam, qulağım yox ki, dinləyəm...
(Ardı var)
Siracəddin HACI
AMEA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun aparıcı elmi işçisi
525-ci qəzet.-
2016.- 3 avqust.-S.4.