Nizami Gəncəvinin
mənəviyyat dünyasına bir nəzər
MÜTƏFƏKKİR
ŞAİRİN BƏDİİ-FƏLSƏFİ DÜŞÜNCƏ
SİSTEMİNƏ DAİR QEYDLƏR
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Nizami "Sirlər xəzinəsi" dastanında irfan
düşüncə sisteminin ən önəmli
anlayışlarından biri olan "qənaət"in mənasını
açıqlayır. İrfan əhlinə görə "qənaət"
anlayışı bu mənalarla yüklüdür:
- qənaət riza və məmnunluqdur, yemə,
içmə, geymə kimi ehtiyacları zəruri həddə
tutmaqdır, tamahkar və ehtiraslı olmamaqdır, əldə
olanla razılaşıb başqalarının haqqına və
malına göz dikməməkdir, israfdan qaçmaqdır;
- çalış, halalından qazan,
ehtiyacın qədər istifadə et, yerdə qalanını
ehtiyacı olanlara ver;
- qənaət bitməz-tükənməz bir xəzinədir;
- qənaətkar ol ki, nemətə
şükür edəsən, onun qiymətini biləsən;
- qənaət soltandır, o ancaq möminin qəlbində
özünə yer seçər;
- qənaət rizanın ilk mərhələsidir;
- qənaət istənilən və sevilən
şeylər olmayanda da hüzur içində qalmaqdır;
- qənaət bu dünyanı idarə etməkdir,
onun səni idarə etməsinə imkan verməməkdir;
- qənaət sərvəti idarə etməkdir,
onun səni idarə etməsinə izin verməməkdir;
- qənaət neməti əmanət bilməkdir;
- qənaət əldə olmayana istəkli
olmamaq, əldə olana da ehtiyac duymamaqdır;
- qənaət insanın qismətinə
düşən ruziyə razı olmaqdır;
- zənginlik və izzət yola çıxaraq
bir dost axtarmışlar, qənaətlə
rastlaşmışlar, onun yanında qərar tutmuşlar;
- qənaət də ruzidir;
- kimin qənaəti güclü olsa, hər
növ şorba ona xoş gələr;
- ən çox qənaətkar olan xalqa ən
çox yardım edəndir;
- qənaətkar başqasına yük
olmayandır;
- ac olsa da, qənaətkar zəngindir;
- uca Allah beş şeyi beş yerə
qoymuşdur, izzəti itaətə, zilləti günaha, heybəti
gecə namazına, hikməti boş qarına, zənginliyi qənaətə
yerləşdirmişdir;
- düşmənindən qisas ilə
intiqamını aldığın kimi, tamahından da qənaət
ilə intiqam al;
- qənaətkar çox çalışmaqdan
qurtular, istirahət edər, hər kəsdən üstün
olar;
- tamahını sataraq onun pulu ilə qənaət
satın alan izzət və insafla zəfərə qovuşar;
- gözü xalqın əlində olana tabe
olanın dərdi bitməz;
- şahin səmada uçarkən dəyərlidir,
ovçu onu görməz, silahı ona çatmaz. Şahin tələyə
qoyulmuş leş parçasına tamah etdimi, səmadan enər,
tələyə düşər;
- qənaətkar olmaq uca məqamdır;
- bütün dünyəvi səbəb və
vasitələri (mal və sərvət arzusunu) topladım,
onları qənaət ipi ilə bağladım, sədaqət
mancanağına qoydum, ümidsizlik dənizinə atdım və
istirahət etdim.
Nizami "Sirlər xəzinəsi" dastanında irfan
düşüncə sistemində önəmli yer tutan "riza"
anlayışının mənasını
açıqlayır. İrfan əhlinə görə "riza"
anlayışı bu mənaları daşıyır:
-
"riza" ilahi ölçüləri qəbul etməkdir,
ilahi iradəyə təslimiyyətdir;
-
"riza" könlünü uca Allaha bağlamaqdır;
- təvəkkülün son mərtəbəsidir;
- ilahi təqdirə razı olmaqdır;
-
"riza"nın iki növü var: uca
Allahın qulundan razı olması, qulun Ondan razı olması;
- sən Ondan razı ol ki, O da səndən
razı olsun;
- "riza" qulun (insanın)
çalışaraq əldə etdiyi məqamdır;
-
"riza" ilahi feyzdir;
-
"riza" ilə bağlı ortaq yol budur: o, ilk mərhələdə
qulun əməyi ilə qazandığı məqamdır,
sonda isə bir haldır;
-
"riza" uca Allahın hökmünə etiraz etməməkdir;
-
"riza" məqamını qazananların qəlbi
hüzura qovuşar;
-
"riza" uca Allahın ən böyük qapısı,
dünyanın cənnətidir;
- insan nəfsani arzularından qurtulsa, Rəbbindən
razı olar;
-
"riza" məqamını qazanmaq istəyənlər uca
Allahın razı olduğu işləri yerinə yetirsinlər;
-
"riza" Onun lütfü də, qəhri də xoşdur
deyə bilməkdir;
- qəlbində dünyanın dəyəri olan
riza məqamına qovuşmaz;
-
"riza" müsibətlər hökmünü icra edərkən
qəlbin şükür içində olmasıdır;
Nizaminin
mesajı var: axirət səadətini könül zənginliyi
ilə qazanmaq olar. "Riza" könül zənginliyidir.
Nizami Gəncəvi
"Sirlər xəzinəsi" dastanında dünyanı bu
ölçülərlə tanıdır:
- dünya yaradılmışdır, onu uca Allah
yaratmışdır;
- axirətin qazanıldığı yer bu
dünyadır;
- dünya fanidir, ölümlüdür;
- insan bu dünyada aman verilmiş yolçudur;
- bu dünyada axirət mərkəzli bir
ömür yaşa;
- ilahi ölçüləri pozma;
- dünyadakı hər şey əmanətdir;
- heç bir şeyə mülkiyyət
gözü ilə baxma;
- mənim dediyin heç bir şey sənin deyil;
- hər nemətin hesabı var;
- hər an ilahi nəzarətdəsən;
- bu dünyada əbədi deyilsən, qonaqsan,
ölümlü varlıqsan;
- ölümü, yenidən dirilişi,
hesabı, cənnət və cəhənnəmi unutma;
- ikidünyalı ol, bu dünyanı axirətdən
ayırma;
- axirət dünyanın ruhudur;
- insan bu dünyada dörd məqsədi
gerçəkləşdirmək üçün var: uca
Allaha itaət, yer üzünün xəlifəsi olmaq, imtahan
olunmaq və dua etmək;
- hər günah bir yükdür, günah
yükü ilə axirətə getmə;
- günahın varsa, tövbə et;
- bu dünyadan
axirətə aparacağın iki şey olsun: iman və saleh əməllər;
- dünya nemətlərinə aldanma, dünya
malı səni deyil, sən onları idarə et, sərvətin
atı olma, sərvət atın olsun;
- bu dünya oyun-əyləncə yeri deyil;
- dünyanı məğlub etsən, göy
üzünün ən uca qatında fələk sənin
bayram xütbəni oxuyacaq;
- sən insansan, mələklərdən
üstünsən;
- ağıllı, iradəli, vicdanlı
varlıqsan;
- öz içindəki xəzinəni kəşf
et;
- uca Allah səni çox sevir, ey insan, O, bu
dünyanı və axirəti sənin üçün
yaratmışdır, O, sənə güvənir, Onun güvənini
boşa çıxartma;
- mənan cismindən çox
böyükdür;
- sən axirətə aidsən, əbədi
yerin oradır;
- axirət mərkəzli bir həyat yaşa;
Nizami
zamanın və dünyanın afətindən qorunmaq
üçün bu ölçüləri təqdim edir:
- qorunmağın ilk şərti
tanımaqdır;
- bu dünyada etdiyin hər şey axirətdə
qarşına çıxacaq;
- ilahi ədalət məhkəməsindən
qaçış yoxdur;
- nəfsini tərbiyə et;
- dünya nemətləri ilə yüklənmə,
yolun uzundur, yüngül ol ki, mənzilə çata biləsən;
- içindəki tamah atəşini
söndür;
- uca Allaha təslim ol ki, bu dünyanın
yükündən qurtulasan;
- təkəbbürlü olma, o,
gözünü kor edər, həqiqətdən məhrum
qalarsan;
- axirətdən ayırdığın dünya
dost qiyafəsindəki düşməndir;
- balaca düşmən böyük bəladır;
- nəfsinə itaət etmə;
- dünyadan yuxu kimi gizlən;
- dinə sarıl;
- irfan yoluna gəl, xəlvətə çəkil;
- sərvətə aid olma;
- dünya sevgisini qəlbindən çıxart;
- nur ol, elm öyrən;
- ömür qısadır, iki nəfəsdir,
onu iman və saleh əməllərlə bərəkətləndir;
- həyatını uca Allah eşqi ilə
yaşa;
- bu dünyada qəlbinə hakim olan iki
dünyanın səadətinə qovuşar;
Nizami irfan düşüncəsində önəmli yer
tutan "fakr" anlayışının mənasını
açıqlamışdır. Şair belə deyir: "Hər
şeyin olsa da, yenə hər şeydən uzaq ol". Bu sözlər "fakr"
anlayışının mənasına uyğundur.
İrfan əhli "fakr" anlayışına bu mənaları
yükləyir:
-
"fakr" sözünün lüğəvi mənası
"ehtiyac", "yoxsulluq", "məhrumiyyət",
"yoxluq"dur;
-
"fakr"ın iki mənası var: insanın hər
baxımdan özünü uca Allaha möhtac bilməsi, bu mənada
malı çox olanlar da yoxsuldur, bir də
sərvəti könlünə bağlamamaq;
- "fakr"ın ziddi zənginlikdir,
onun da iki mənası var: könül zənginliyi, doğru
bir inanca sahib olmaq, bir də mal-dövlət zənginliyi;
- irfan əhli deyir ki, könül zənginliyi
mal zənginliyindən üstündür;
-
"fakr" övliyanın şüarı, saf insanların
zinətidir;
-
"fakr" qulun uca Allahdan başqa bir şeyə razı
olmamasıdır;
-
"fakr" elə bir nemətdir ki, qulu riza dərəcəsinə
qovuşdurar;
- dünyanı ver, fakrı al;
-
"fakr" təslimiyyətdir;
- yoxsulluq yoxsulluqdan qorxmaqdır;
- zənginlik uca Allaha güvənməkdir;
- ehtiyacın qədər ruziyə sahib ol, harama
bulaşma;
-
"fakr" əldə bir şey olmadığı zaman
şükür və səbir etmək, olduğu zaman da
paylaşmaqdır;
-
"fakr" təvazökarlıqdır;
-
"fakr" mülkün gerçək sahibinin uca Allah
olduğunu bilməkdir;
-
"fakr" almaqdan çox, verməyi arzu etməkdir;
-
"fakr"ın əlaməti dünyaya meyl etməməkdir;
-
"fakr" uca Allahdan başqa kimsəyə möhtac olmama
halıdır;
-
"fakr" sərvətə kölə olmamaqdır;
Nizami
zülm və zalımla barışmadı, ədalətin səsi
oldu, məzlumları qorudu, O, uca Allahı, varlığı,
cəmiyyəti, insanı dərindən öyrəndi,
çox çalışdı, çalışmaq ibadətdir
dedi: "Hər gecə elm öyrənmədən
başımı yastığa qoymadım", "elm öyrənmədən
yatmaq haramdır", "bakirə söz söyləmək
can əritməkdir"...
Nizaminin
dastanları aydın göstərir ki, o, din elmlərini,
şifahi və yazılı ədəbiyyatı,
mifologiyanı, psixologiyanı, fəlsəfə, astronomiya,
fizika və tibbi bilir:
... Hər elmdə mən bir dəftər bəzəmişəm,
Hər bir incə fikir üçün tez qələmə əl atmışam.
Hər bir elmdən mən ziya almışam,
Hər bir elmdə mən əvəzsizəm.
... Artıq yatmaq və gəzmək məni cəlb etmir,
Bircə çarə var - o da yaratmaq.
Hər
sözdən bir gül yonum,
Onun üstündə bülbültək nalə cəkim.
Nizami deyir ki, ənənəni inkar etmə, öncəkilərin
irsini seçmə yolu ilə öyrən,
yaxşılarını al, pislərini bir kənara qoy, "əgər
böyüklük qazanmaq istəyirsənsə, böyükləri
yada sala-sala nəfəs al". Bil ki, dəyərli söz əmək
istəyir:
...
Daşdan gövhər böyük çətinliklə
yaranır,
Onu daşdan asanlıqla neçə ələ gətirə bilərsən?
Hər nəyə nəzər etsən, görərsən ki, xırda-xırda,
Bərk yerlərdən çox çətinliklə çıxar.
Asanlıqla gövhər tapmaq mümkün deyil,
(Mədəndən çıxarılan) gümüş təmizlənməyə möhtacdır.
Quruda, suda rənc və zəhmətə tab gətirən,
Balıqdan dirhəm, öküzdən sərvət alar.
(Ardı var)
Siracəddin HACI
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun aparıcı elmi
işçisi
525-ci qəzet.- 2016.- 4 avqust.- S.4.