Bir poemanın təəssüratı:
milli qayğılar Barat Vüsal qələmində
Dəyərli şair, Əməkdar incəsənət
xadimi Barat Vüsalın 65 illiyi münasibəti ilə
seçilmiş əsərlərinin ikicildliyi çap olunub.
AYB-nin Qazax zona filialının sədri olan Barat
Vüsalın bu ikicildliyinin ikinci cildində üç
poeması yer alıb. Onlardan ən irihəcmlisi 20 Yanvar şəhidlərinin
əziz xatirəsinə ithaf olunan “Aldədə”
poemasıdır. Heca vəznində qələmə
alınan bu əsər proloqla başlayıb epiloqla
tamamlanır. Əsərdə on
yarımbaşlıqdan istifadə edilib ki, bəzi
bölümlər də bir neçə hissədən ibarətdir.
Əsərin proloqunda yurdumuzun tarixinə ümumi
baxış edilərək bildirilir ki, antitürklər
boşuna haray çəkiblər ki, bizim tariximiz yoxdur, əslində
bizim babalarımız tarix yazıb, amma onu öyrənənlər
olmayıb.
Buna inanmayanlara belə bir təcrübi nəsihət verilir:
“Bu torpağın oğlunu götür təndirə tulla,
görəcəksən oturub söhbət edir günəşlə”.
Poemanın ilk bölümü “Odda yanmayan
kişi” adlanır. Bütövlükdə
əsəri əhatə edən əfsanə və rəvayətlərin
söyləmi bu hissədə də var. Ərəb
padşahı bir bahar axşamı üç elçi
göndərir ki, pir baba nəsə bir möcüzə
göstərsə, ona toxunmayacaqlar, göstərə bilməsə
ömrünü tamamlayacaqlar. Pir baba isə onların gəlişinin
əsl mahiyyətini ürəyində hiss eləyir. Yəni onlar torpaqlarımızı işğal etmək
üçün bəhanə uydurublar. Pir
baba da onları qonaq edib, kabab çəkərkən
şişdən istifadə etmir. Onun əl-qolunun
yanmaması elçiləri çaşbaş salır. Amma gəlmələr kəsdikləri çörəyi
tapdalayıb kişini təndirə atmaq qərarını
verirlər. Onun qucağına bir quzu verib
axşam yanan təndirə atırlar, səhər isə piri
saç-saqqalı buz bağlamış halda təndirdən
tapırlar. Qorxub getmək istəyən elçiləri
Aldədə yenidən yeməyə dəvət edir və təndirdə
qucağında bişən quzunun ətindən də
yollarına pay qoyur. Bəllidir ki, bu rəvayətin
söyləmi əbəs yerə deyil. Yadellilər,
həmişə bəhanələrlə gəliblər, buna
baxmayaraq, türk həmişə onlara türkanə
münasibət bildirib. Onların
haqsızlığını sübut etməklə
yanaşı, özünün çörək verən, mərd
olduğunu da nümayiş etdirib.
Poemanın ikinci bölümü isə “Naltökən”
adlanır. Baş verənlərə əsəbləşərək
zəncir çeynəyən ərəb xəlifəsi pir
babanı hüzuruna gətirməyi əmr edir. Yolçular piri bulaq başında xəyala dalarkən
tapıb, əl-ayağını sarıyaraq ondan növbəti
möcüzəni istəyirlər. Aldədə
isə qımışır ki onsuz da bunların da yolu
Naltökənədir. Elçilər yoxuşu
çıxmaq istəyirlər, əvəzində belə bir
hadisə baş verir: “Üç gündü ərəblər
naltökəndədi, Yol gedib... bir addım
atmamışdılar”.Vətən torpağı yadelliləri
onu tapdayıb işğal etməyə imkan verməmişdi. Lakin ərəblər də yeri gəlmişkən
bizim torpaqları gözaltı edirlər. Bölmənin
əsas ideyası bu misralarda aydın olur: “Gəlirlər,
gedirlər yenə də, baba, Sən varsan, biz varıq, o
yoxuş durur!”Bu tarixi həqiqətlərin
etirafıdır. Ölkəmiz elə bir
coğrafi məkanda yerləşir ki, əksər
istilaçıların yolu buradan keçib. Bütün bunlara baxmayaraq, hələ də, həm
millətimiz, həm də ölkəmiz öz
varlığına sahibdir.”Oxuyan qarğılar” adlı
bölümdə ərəblərin əsl niyyətləri
üzə çıxır. Artıq
tamamilə məlum olur ki, onların Aldədə ilə
heç bir şəxsi-qəzlikləri yoxdur, əsas məqsəd
onun vətəninin torpaqlarını ələ keçirməkdir.
Ona görə də, bu dəfə daha konkret bəhanəylə
gəlirlər. Xəlifə elçilərinə
tapşırır ki, pirə böhtan atıb deyərsiniz ki,
“Özgənin torpağını, torpağına
qatmısan”. Aldədə onlara cavab verir
ki, biz yalnız öz halal dədə-baba torpaqlarımıza
sahibik. Ərəblər isə öz
yanlışlarına inadla haqq qazandırırlar ki, özgələrdən
aldığınız torpaqları bizə verməlisiniz.
Kimdi bu özgələr, əgər o torpaqlar,
doğrudanda, özgənindirsə, onda nə fərqi
türkün əsarətindədir, yoxsa ərəbin?!
Məhz bu hissədə poemanın niyə şəhidlərə
ithaf olunmasının əsl mahiyyəti üzə
çıxır.
Min illərdən bəri
davam edən özgələrin torpaq iddiaları hələ də
gündəmdədir. Hələ də
torpaqlarımızı bölüşdürməkdən
gözü doymayan bəhanə istehsalçıları torpaq
iddialarından əl çəkmirlər. Bu da onu göstərir ki, əslində bizim
bugünki problemlərimizin kökü çox qədimlərə
gedib çıxır. Poemanın qəhrəmanı
da yadellilərə açıqca meydan oxuyur ki, mənim belə
sınmaz, odda yanmaz olmağımın da səbəbkarı
öz torpağımdır. İndi mən
öz torpağımı özgə torpağı bilib ondan
necə əl çəkim?! Əgər
inanmırsınızsa gəlin mənimlə vətənimi gəzin
deyə onlara təklif edir. O, Yurd-Vətən nəğməsini
oxuya-oxuya yola düşür. O getdiyi yerlərə
qarğıdan nişan qoyur ki, elçilər
də yolu tapıb gedə bilsinlər. Pirin bir
günə gəzdiyi vətəni elçilər üç
aya gəzdilər. Bu gəzilən ərazilərin
adını çəkməklə şair bütöv Azərbaycanın
xəritəsini cızır. Nişan
üçün qoyulan qarğılar da nəğmə
oxuyur. Lakin ərəbin biri bunun torpağa
bağlılıq olmasına inanmır və bir
qarğını çıxarıb başqa yerdə
basdırır. Bu zaman “Elçilər nəğmə
deyil, bir hönkürtü dinlədi”. Bu
epizodla Barat müəllim əsl türklüyün mahiyyətini
onu anlamayanların diqqətinə çatdırır. O
da məlum olur ki, tanrı öz ilahi qüdrətini türkə
ərəbdən daha öncə izah etmişdir.
“Ağçayın Mahpeykəri aparması”
bölümündə ərini axtaranda balasını itirən
ananın ahını eşidib gələn Aldədə yeddi
ildən bir daşan Ağçayı daşdırır. Bununla da “Aldədə
həm oğlunu, həm də ki, ocağının
İstisini itirdi”. Onun itmiş oğlu
Qoroğlunu qurd aparıbmış. Qurd
türkün kultudur. Onun apardığı uşaq yeddi il evinə dönə bilmir. Balasının
və arvadının həsrətindən xəstə
düşən Aldədə “Yuxusunda bir qurdla Oynayan
balasını, İgid oğlunu gördü”.Atanın
balasını tapmasında yuxu motivindən istifadə edildiyi
kimi, onun oğlunu tanımasında da folklor elementindən
istifadə edilir. Ata öz oğlunu
xalından tanıyır. Qurddan atanın
halallıq istəməsi əsərin əsas ideyasını
müəyyənləşdirir. Necə
ki, türk başqasının torpağına göz dikmir,
necə ki türkün qarğısı yad torpaqda oxumur
(xarıbülbülü xatırlayaq), eləcə də
türk ona əziyyəti keçən hər bir kəsdən
halallıq alır. Özü də bu
halallığı ona öz milli kultu verir. Bu məqamda şairin ritorikası çox
düşündürücüdür. “Qoroğluyla
boz qurdun Qol-boyun dolaşması Qorxulu deyildimi?!” Bu, türkün düşmənlərini, ən adi
bir fürsəti gözləyən
işğalçıları rahat buraxmazdı. Əsərin ən əsas diqtəsi də odur ki,
ata öz oğluna nə qədər Qoroğlu olduğunu desə
də, uşaq özünü qurdun oğlu sanırdı.
Nəhayət ki, uşaq böyüyəndə
anlayır ki, Qor oğlu, ya da qurd oğlu olmağın fərqi
yoxdu, əsas odur ki Yurd oğlu olasan. Uşağın
anasının xəyalı da ona yurdu qorumağı
tapşırır. Ananın belə bir
tövsiyəsi var.
...Baxma tufan aparıb,
Xan Arazdı, Tərtərdi,
Kürdü qoru, ay oğul,
Yurdu qoru, ay oğul!
Adı çəkilən üç çay
bütöv Azərbaycanın simvoludur. Araz cənubla
şimalın arasından keçən çaydır. Tərtər isə əsasən hazırda
işğal olunmuş torpaqlarımızdan axır. Kür də öz başlanğıcını
Türkiyədən götürür. Araz
Kürə qovuşur, Kür də Xəzərə. Xəzərin
ətrafında isə daha çox türk xalqları və
türk dövlətləri yerləşir. Ana öz balasına bütöv türk
torpaqlarını qorumağı məsləhət
görür. Yenə də türkün
başqalarının torpaqlarında gözü
olmadığı, lakin öz torpaqlarına əsl sahiblik etməsi
məsələsi qabardılır. Bu məsələdə
Boz qurd da öz düzgün mövqeyini tutur. O da
ata-anasının dediyi sözləri daim Qoroğluna təkrar
edirdi. “O ataydı, bu boz qurd. O anayadı bu da yurd”. Əslində əsərin mərkəzi xəttini
bu dörd ünsür təşkil edir. Ata
- övladın milli kimliyinin təyini və türklərin
milli kimlik kultu- Boz qurd. Ana- övladı
dünyaya gətirən və Ana Yurdda ana dilinin
daşıyıcısı. Bütün
bu komponentlər milli şüuru formalaşdırır.
Fərd kim olduğunun fərqinə varanda
milli və bəşəri olduğunun mahiyyətini
anlayır. Və dərk edir ki, bütün bəşəriliyə
çağırış səsləri əslində milli
kimliyini qorumaq deməkdir. Öz yurdunun
qayğısına qalmayan insana dünyanın
qayğısı heç vaxt maraqlı ola
bilməz. Qoroğluna da dünyadan ona pay düşən vətəninə
sahiblənməyi öyrədirlər.
“Batan günəşin nuru” bölümü də ibrətamiz
xarakter daşıyır. Ölümü
yaxınlaşan Aldədə; “Hayanda dəfn etmək gərəkdi
məni, Orda dayanacaq atım - demişdi”.Türk kişisi
döyüşə də, ölümə də gedəndə
atına sadiq qalıb. At onu bütöv Azərbaycan
coğrafiyasında gəzdirir. Səhənddən,
Alvızdan, Ağrı dağdan, Kəpəzdən keçən
at bütöv Azərbaycanı dolaşır. Belə
anlaşılır ki, bu torpaqların hər
qarışına canını tapşırmaq olar. “Ata qəbri” bölümündə hadisələrin
düyünü açılır. Atası
dünyasını dəyişəndən sonra düşmənlər
oğlunu öldürmək istəyirlər. Onu tutmaq üçün Qara pəhlivanı göndərirlər.
Bu ədalətsiz hücumun təsviri ilə şair
poemanın əsas məqsədini nümayiş etdirir:
Atmışdı
oxunu düşmən hədəfə,
Günahkar cummuşdu günahsız üstə.
Allah, bu
torpaqda neçənci dəfə
Silahlı gəlmişdi silahsız üstə.
Qeyri-bərabər çarpışmada Qoroğlunu yenə də vətənin qayası, dərəsi, uçurumu, dumanı qoruyur. Xeyli təqib olunan Qoroğlu birdən ayaq saxlayır. O, Qara pəhlivana bildirir ki, bircə addım da atsa, atasının qəbrini tapdayacaq. Təbii ki, düşmən buna inanmır. Lakin türk oğlu düşmənini də xəbərdar edir ki, bir addım da atsan, atamın qəbri səni yandıracaq. Düşmən düşmənliyini edir, qəbri tapdamaq istəyəndə qəbirdən yüksələn alovu görür. Qorxuya düşən düşmən aradan çıxır. “Can şirin olsa da, qorxma zalımdan, Tapdama, ay oğul, ata qəbrini!” Bu sadəcə adi bir tövsiyə deyil, haqlının haqq mübarizəsindən həmişə qalib çıxacağına əminlikdir. Bu tövsiyədən sonra şəhidlər mövzusuna keçid də rəmzi xarakter daşıyır. Can nə qədər şirin olsa da, şəhidlər ata-babalarının qəbri tapdanmasın deyə canlarından da keçiblər. Əsərin finalı olan “Şəhid qəbirləri” bölümündə min illər bundan əvvəl baş verən hadisələrin eyni bəhanələrlə çağdaş dövrdə də davam etməsi reallıq olaraq göstərilir. “Dövlət çevrilişi edirmiş guya, Bir uşaq evində yatdığı yerdə”- bu misralar 20 Yanvar qətliamının əsl mahiyyətini göstərir. Vaxtı ilə ərəb xəlifəsi Aldədənin üstünə hansı bəhanələrlə adam göndərmişdisə, indi də Sovet dövləti eyni bəhanələrlə Azadlıq meydanına qoşun göndərdi. Məlum oldu ki, “Xalqı qorumurmuş xalqın dövləti, Xalqdan qoruyurmuş özünü dövlət?” Zaman dəyişsə də, köhnə düşmənlər öz məkrli məqsədlərini dəyişməyiblər. Bununla yanaşı, bütün məqsədyönlü parçalamalara, mənəvi aşınmalara baxmayaraq türkün türkanəliyi hələ də öz diqtəsini etməkdədir.
Həddi-hüdudu
yox alçaqlığının,
Gör indi gəlmisən
hara Pəhlivan?
Ölsəm də, bir addım ata
bilmərəm,
Şəhid qardaşımın,
şəhid bacımın
Qəbridi qarşıda... qara Pəhlivan!
Qara pəhlivan simvolik düşmən obrazıdır. Şəhidlərin
qəbri isə bizə ölməzlik örnəyidir.
Onlar bu torpaqda bu torpaq üçün can qoydular. Qara Pəhlivanlara onların qəbrini tapdamağa
icazə vermək olmaz. Bu qəbirlər həm
də vətənin ümumiləşdirilmiş
obrazıdır.Poemada sadəcə mifik hadisələr təsvir
olunmayıb. Tarixi rəvayətlərlə
müasir dövrün reallıqları arasındakı
bağlılıq verilib. Düşmənlərin
hələ də öz düşmənçilik mövqeyində
qaldığı bəlli olur. Poemanın
məna və məntiq tutumu ilə bədii tutumu da bir-birini
tamamlayır.
Gülnar SƏMA
525-ci qəzet.- 2016.- 13 avqust.- S.16.